|
CITAT (Evgeni @ 26-11-2006, 00:05) Ja, det ser man. Mycket ska man lära sig. Undrar varför de både ser olika ut, och smakar olika? Nåt måste det bero på , men jag är då inte den rätte att svara på det  . Men nog borde väl var och en vara medveten om att fläsk och kött, inte är samma sak ändå  , eller?? Visst, man kan säga fläskkött om man så vill, det är jag fullt medveten om, men,..............???? Det står inte hur mycket gris/nötkött det är, det står bara "köttmängd". Sen kanske det skiljer sig i kryddningen?
CITAT (Hannele @ 26-11-2006, 00:18) CITAT (Evgeni @ 26-11-2006, 00:05) Undrar varför de både ser olika ut, och smakar olika? Nåt måste det bero på , men jag är då inte den rätte att svara på det  :lol: :lol: Köttkorv innehåller mer nötkött och fläskkorv mer fläskkött, annars är de väldigt lika. Det finns färdigkokt, men till jul säljs färskt, som innehåller rått kött och måste kokas. Jag vet det Hannele, men det var du själv som sa att kött/Fläskkorv var samma sak. Och jag kan inte hålla med. Jag tillhör den där gamla stammen, som gjort sin egen korv i parti och minut. Vare sig det gäller Värmlandskorv, Köttkorv ,Fläskkorv, Grynkorv, är de alla olika. I en del kokböcker, har de samma grundrecept, men det är fortfarande inte samma korv. Ställ frågan till dig själv, varför skulle en och samma korv behöva ha så många namn, om det vore exakt samma korv?
zaaritha
26-11-2006, 00:39
Jag får inte i mej varken fläskkorv eller köttkorv! Däremot äter jag gärna grynkorv................ och; jag gillar småländska isterband--men; det bör jag ej äta-- har för högt kolesterolvärde.
CITAT (Stintan43 @ 26-11-2006, 00:19) . Evgeni kött kommer väl från både gris och nöt och fläsk bara från gris  Jo, men det var ju det jag sa också.
CITAT (Scrollan @ 25-11-2006, 23:38) Sökte på "fläskkorv" och "köttkorv" och fick upp dessa länkar: Fläskkorv.Produktbeskrivning
Innehåll Gris- och nötkött, vatten, fett från gris, potatismjöl, koksalt, lök, kryddor, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.
Köttmängd Köttmängd 48 %
Näringsvärde per 100g Energivärde 1050kJ (250kcal) Protein 8g. Kolhydrat 4g. Fett 23g. Köttkorv. Produktbeskrivning
Innehåll Nöt- och griskött, vatten, fett från gris, potatismjöl, koksalt, lök, kryddor, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.
Köttmängd Köttmängd 48 %
Näringsvärde per 100g Energivärde 1050kJ (260kcal) Protein 8g. Kolhydrat 4g. Fett 23g.
Tur att jag inte äter korv. På innehållsförteckningen står ingredienserna i mängdordning har jag lärt mig. Det som det finns mest av står först och det som det finns minst av står sist. Jättebra att veta när man vill undvika mycket socker!
Ett utdrag ur en artikel som jag hittade i aftonbladet:
Enligt ordboken betyder halvfabrikat råvaror som bearbetats industriellt för att (när det gäller mat) underlätta matlagningen. Några exempel på halvfabrikat: mjöl, havregryn, ris. Det är inte alla förunnat att själv kunna mala sitt vete eller korn. De djupfrysta ärtorna och majs-kornen är halvfabrikat, men inte särskilt dåliga, tycker jag. Den rimmade skinkan och köttfärsen är halvfabrikat, liksom korvar, bacon och kaffe. Det är ju som alla förstår knappt möjligt att laga mat utan halvfabrikat om man inte har tillgång till en kvarn, slakteri, rökeri.
Vi skulle knappt klara oss utan helfabrikaten heller. Bröd, leverpastej, yoghurt, glass, kaviar, inlagd sill, makrill i tomatsås. Grejer som industrin tagit över från oss eftersom vi inte hinner eller kan. Det finns bekväma lösningar som ärtsoppa och bruna bönor, som visserligen inte är svårt att göra själv men tidsödande. Färdiga köttbullar och fiskpinnar står på matsedeln var och varannan vecka i de flesta hem och det är obegripligt att det skulle vara något fel.
*Stintan*
26-11-2006, 13:04
Där ser man  Så har då inte jag tolkat halvfabrikat
netaave
26-11-2006, 13:22
Jag gör egen korv till jul men i stället för fjällster rullar jag in den och kokar den i gladpack. Går alldeles utmärkt och den är godkänd för livsmedelshantering i så höga temperaturer. Sen är det bara att rulla bort gladpacken, frysa och ta fram och äta vid tillfälle. Smidigt som 17.
anna_rispan
26-11-2006, 13:24
CITAT (netaave @ 26-11-2006, 13:22) Jag gör egen korv till jul men i stället för fjällster rullar jag in den och kokar den i gladpack. Går alldeles utmärkt och den är godkänd för livsmedelshantering i så höga temperaturer. Sen är det bara att rulla bort gladpacken, frysa och ta fram och äta vid tillfälle. Smidigt som 17. det var ett annorlunda sätt. du tar alltså korvsmeten o rullar den som när man bakar småkakor. o sen runt med gladpack?? då kanske vi kan göra korv fast vi inte har en hushållsassistent då??!!
Nej, men nu vet vi. Vi använder hel- halv fabrikat, mer än vi tror. Hur skulle vi hinna och kunna laga och framställa allt själva?
netaave
26-11-2006, 15:21
CITAT (anna_rispan @ 26-11-2006, 13:24) CITAT (netaave @ 26-11-2006, 13:22) Jag gör egen korv till jul men i stället för fjällster rullar jag in den och kokar den i gladpack. Går alldeles utmärkt och den är godkänd för livsmedelshantering i så höga temperaturer. Sen är det bara att rulla bort gladpacken, frysa och ta fram och äta vid tillfälle. Smidigt som 17. det var ett annorlunda sätt. du tar alltså korvsmeten o rullar den som när man bakar småkakor. o sen runt med gladpack?? då kanske vi kan göra korv fast vi inte har en hushållsassistent då??!!  Precis så fast jag rullar den med gladpacken eftersom den är ganska lös innan man kokar den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|