Full version: amaryllis bild tråd
Sidor: 1, 2, 3
yenny
Nu har min amaryllis äntligen slagit ut biggrin.gif

Betty
CITAT (flaxss @ 20-12-2006, 23:29)
CITAT (Betty @ 20-12-2006, 23:26)
CITAT (flaxss @ 20-12-2006, 23:20)
CITAT (Betty @ 20-12-2006, 23:03)
Stängeln blev pyttekort,  endast 7 cm och nu håller knoppen på att slå ut.

haha naaaw vad söt den va wub.gif wub.gif

Den kommer nog att se rätt knäpp ut när den slår ut för jag antar att blommorna blir normalstora... Jag återkommer med en ny bild då. biggrin.gif

lova det tongue.gif
tyckte den var ursöt wub.gif

Tyvärr så slog blomman aldrig ut, knoppen vissnade.
Tvivlar på att den andra knoppen orkar ta sig upp ur löken... det finns ju inga rötter under den. sad.gif
Betty
CITAT (Rossi @ 28-12-2006, 21:12)
Nu blommar vår Cybister-amaryllis "Chico".

Så vacker! wub.gif
Biggan_
CITAT (Rossi @ 28-12-2006, 21:12)
Nu blommar vår Cybister-amaryllis "Chico".

Oh, så stilig den är Rossi! wub.gif
Sirligt elegant och vacker färg! wub.gif
VeraCB

Lägger in en bild på min lilla amaryllis, 15 cm från den översta spetsen till den nedersta.
Jag fick den av min mamma förra julafton, och har haft den nergrävd i rabatten i sommar! wub.gif
Alexander-VG-zon3
mormors slåg ut i dag jätte vacker tycker jag den är
yenny
CITAT (flaxss @ 29-12-2006, 16:05)
mormors slåg ut i dag jätte vacker tycker jag den är

Den var söt wub.gif
suddis
Rossi! Vilken otroligt vacker!
Rossi
Jag är så förälskad i min Cybister-Chico så här kommer två bilder till! tongue.gif

Alexander-VG-zon3
Rossi jätte fin wub.gif
Alexander-VG-zon3
nu frågar jag en sak här

jag har två som har fått sånt rött på lökarna så jag rensade bort allt det gamla . men hur gör man med det röda som är på det friska lök skalen ???

är det farligt å rensa dom ??
Rossi
Tack, tack! Nu återstår bara det svåra - att få lökarna att överleva och blomma nästa år igen .....

Lökarna är helt lösa i jorden upptäckte jag när jag flyttade krukan. Jag kan lyfta hela löken ur krukan utan problem om jag drar i stängeln. Hm, vad tror ni - ska jag plantera om den i annan jord efter blomningen?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rossi @ 29-12-2006, 22:58)
Tack, tack! Nu återstår bara det svåra - att få lökarna att överleva och blomma nästa år igen .....

Lökarna är helt lösa i jorden upptäckte jag när jag flyttade krukan. Jag kan lyfta hela löken ur krukan utan problem om jag drar i stängeln. Hm, vad tror ni - ska jag plantera om den i annan jord efter blomningen?

så hände med med mina var inte en rot på dom .

men mina andra har fina rötter
Rossi
CITAT (flaxss @ 29-12-2006, 23:01)

Precis! Så då är det helt kört, eller kan det växa ut rötter om jag vattnar och ger rikligt med näring efter blomningen ....? huh.gif Dum fråga kanske "but you can't blame a girl for trying"! laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rossi @ 30-12-2006, 10:37)
CITAT (flaxss @ 29-12-2006, 23:01)

Precis! Så då är det helt kört, eller kan det växa ut rötter om jag vattnar och ger rikligt med näring efter blomningen ....? huh.gif Dum fråga kanske "but you can't blame a girl for trying"! laugh.gif

jag testade det och där kom inga nya rötter .
prova att sätta löken i glas ??
ewa zon 3
Gott Nytt År!

Njuter av alla era vackra amaryllisar och Chico är en verkligen en favorit. Hoppas att min "Rea-Chico" vill blomma.
Den här okända slog ut igår på nyårsafton.

/Ewa
Kajsa
Gott Nytt ÅR
Här kommer två jag tyckte mycket om i år

Nymph från Odla

Apple blossom
ewa zon 3
Så mycket tjusigt du har Kajsa biggrin.gif
Gillar också Nymph, så stora blommor som lyste upp hela köket.

Och orkidén som skymtar på ett hörn är verkligen fin också

/Ewa
Reserv
Det känns nästan lite löjligt att va´stolt över sina vanliga vita Amaryllisar när man ser era....konstverk till blomställningar, men det är jag, fast den här rackarn hade bråttom att komma igång i källaren så jag fick ställa upp den i fönstret fast det bara va´mitten av November rolleyes.gif wub.gif
askar
CITAT (Betty @ 28-12-2006, 22:25)
Tyvärr så slog blomman aldrig ut, knoppen vissnade.
Tvivlar på att den andra knoppen orkar ta sig upp ur löken... det finns ju inga rötter under den. sad.gif

För två år sedan hade jag en som såg lite rolig ut, men den blommade vackert.smile.gif

Floppy
Här är mitt bidrag till bildtråden...
Det är en Amaryllis från Granngården...
kommer inte ihåg vad sorten heter...
men det är den där vanliga som de har i en stor låda...
om ni förstår vad jag menar... wub.gif
anna_rispan
häftigt att den blommar i två våningar!
Floppy
Jag är jätte nöjd med den....den är inte så hög heller...40cm från kruk kanten upp till övre delen på blomman.... wub.gif
ewa zon 3
Nu börjar mina fyndlökar att blomma.
Först ut blev Amaryllis gracilis 'Exotic Star
Någon fler som fyndat lökar?

/Ewa

fruberglund
CITAT (ewa zon 3 @ 05-01-2007, 18:32)
Nu börjar mina fyndlökar att blomma.
Först ut blev Amaryllis gracilis 'Exotic Star
Någon fler som fyndat lökar?

/Ewa

Nej men de hade 3 Amaryllis för 50 kr på Blomsterlandet nu, kanske ska åka och fynda.

Här min röda som slog ut för nån vecka sen, nu är nästa stängel på väg att slå ut också.

ewa zon 3
Mina realökar fortsätter att blomma och lysa upp köksfönstret smile.gif

/Ewa

Amaryllis cybister 'Sumatra'

Amaryllis cybister 'Emerald'

Amaryllis cybister 'Chico'
Rossi
Mmmm, ja Cybister-amaryllisar är så vackra!
Rossi
Har gått igenom tråden nu och tittat på alla vackra bilder. Härmed utlyser jag på eget bevåg Wolkenkrabbers amaryllis Papilio till trådens vackraste!!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rossi @ 12-01-2007, 17:43)
Har gått igenom tråden nu och tittat på alla vackra bilder. Härmed utlyser jag på eget bevåg Wolkenkrabbers amaryllis Papilio till trådens vackraste!!!

tycker också den är vackrast , sen på delad plats ligger dina Rossi och ewa väldigt svårt och säga vem som är tvåa och trea det går någ inte
buzz
Ni amaryllisproffs!! Kan inte ni tipsa mig om var jag kan hitta en "Panteramaryllis"?
Har letat i några veckor utan att hitta den och ni vet hur det är när man bara _måste_ ha tag i en växt! wub.gif
CalleF
CITAT (wolkenkrabber @ 15-12-2006, 11:43)
Papilio eller hur den stavas har öppnat sig smile.gif

Den där var ju riktigt snygg! Den påminner nästan om en orkidé.
nilssontherese
Hej allesammans! Är det verkligen ingen i detta avlånga land som har en enda lök av panteramaryllis att sälja till mig?
Urtjusiga bilder allesammans! wub.gif dreggel dreggel
Eva i Skåne
Amaryllisfyndade för 19kr för några veckor sedan. Kolla vilken skönhet jag har i blom nu wub.gif

VeraCB
Och här är en av lökarna som jag köpte på Ikea efter jul, för 9 kr styck. wub.gif

Limeblossom
Så här ser min rea Alfresco ut. 13 blommor, är det ovanligt med 5 klockor på en stängel? Tycker det bara brukar vara 4st.

Betty
Jag har dessa två amaryllisar i blom just nu.

Rossi
Min Cybister-amaryllis "Chico" har just nu en stor knopp. De andra Cybister-amaryllisarna har dock enbart blad.

Finns det någon mer som har Cybister-amaryllisar - eller vanliga amaryllisar för den delen - som blommar nu?
Betty
Blev lite nyfiken på hur en sån skulle kunna tänkas se ut så jag googlade den. Hittade denna bild på UnwinsDirect, mycket vacker! tummenupp.gif

Cybister Amaryllis Chico Price: £999999998.00

Priset för en lök var kanske lite väl högt... -fear-.gif

angel_not.gif
Rossi
Betty! Jag har lagt ut bilder på mina Cybister-amaryllisar längre upp i den här tråden så vill du se fler foton så scrolla uppåt!

Visst är de vackra! Jag fick undantagsvis köpa mina direkt från grossisten (bor i närheten) för 70 kronor styck.
Betty
CITAT (Rossi @ 19-07-2007, 15:04) *
Betty! Jag har lagt ut bilder på mina Cybister-amaryllisar längre upp i den här tråden så vill du se fler foton så scrolla uppåt!

Visst är de vackra! Jag fick undantagsvis köpa mina direkt från grossisten (bor i närheten) för 70 kronor styck.

Tycker att din bild var finare än unwins, jag ska absolut försöka få tag på en Cybisteramaryllis i höst/vinter. tummenupp.gif
Limeblossom
En vanlig röd/vit blommade för ca en månad sedan och cyklamen blommar nu. Min mamma undrar om jag har fel årstid hemma hos mig smile.gif
Betty
Hälsa henne att du har rätt årstid. De amaryllisar som vi köper och har inne kring juletid är kylbehandlade för att luras att blomma den tiden - men deras rätta blomningstid är på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon