Full version: amaryllis bild tråd
Sidor: 1, 2, 3
wolkenkrabber
Papilio eller hur den stavas har öppnat sig smile.gif

stennie
WOW ! Den var snygg! wub.gif
ewa zon 3
Wolkenkrabber snygga ränder på din och mycket vackra färger.
Lägger in en bild på den här röda namnlösa skönheten som vi fått i en bukett.

/Ewa
Rossi
Mycket fin Wolkenkrabber!!!!!!!! smile.gif
Fenja
Läckert W! wub.gif wub.gif Jag köpte en liknande i fjol till min favoritgranne, men den var mycket smalare i blombladen.
Mvh
Fenja
suddis
Tjusig W!!! Jag har inte en enda amarylis! Jag förstår inte? Jag brukar ju ha minst en men ingen i år. Och inga sparade knölar heller? Pff.

/suddis.
karjo
CITAT (wolkenkrabber @ 15-12-2006, 11:43)

Det var nog nåt av det snyggaste jag har sett! wub.gif smile.gif Grattis!
Rossi
Här kommer en bild på vår Cybister-amaryllis 'Emerald' som har börjat slå ut idag.

Alexander-VG-zon3
bild på min Amaryllis 'Merengue'

bättre bild på min sort
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...ficial%26sa%3DG
ska ta en bättre i morgon
Alexander-VG-zon3
wow vilken skönhet wolkenkrabber din va .

Rossi vi har ju nästan samma sort wub.gif gillar din smak
Rossi
CITAT (flaxss @ 15-12-2006, 17:53)
Rossi vi har ju nästan samma sort wub.gif gillar din smak

Ja, visst är Cybister-amaryllisarna fina! Jag har även en Chico och Ruby Meyer. Jag lägger ut bilder här när de blommar.

Har din också väldigt långa stänglar?
Alexander-VG-zon3
min ena har vridit sig runt den andra men dom är inte så långa . ska se om jag kan få över lite frömjöl till min red lion och se hur det kan bli .

de var snygga Ruby Meyer och Chico . vill gärna se en bild . var köpte du dom ??
ewa zon 3
Oj, vad fin 'Emerald' är, tur att jag köpt lök till den tillsammans med 'Amputo', 'Chico', 'Exotic Star', 'Ruby Meyer' och 'Sumatra', lök-rea-fynd smile.gif
'Merengue' åker ned på önskelistan Flaxss
Var har ni köpt era amaryllislökar? Finns det något bra ställe på nätet?

/Ewa
Alexander-VG-zon3

red lion

hel bild på Amaryllis 'Merengue'

jag köpte min merengue på växtmästaren
wolkenkrabber
fina cybistrar... mkt finare än don vanliga amaryllisarna imo... inte lika vulgära...
yenny
Vilka fina ni har... min är ännu bara knopp... tror nog den blir en nyårsammaryllis snarare än jul.
LadyG
Flaxss: Din merengue var väldigt häftig!
fruberglund
CITAT (LadyG @ 16-12-2006, 12:09)

Ja, den var riktigt snygg smile.gif
Stussi
Oj oj oj, vilka fina amaryllisar! smile.gif

Nästa år ska jag också köpa egna lökar och sätta, hittills
har jag bara köpt "färdiga" i mataffären eller på IKEA.

Flaxss merengue var ju bara för häftig!! smile.gif
Stussi

Lite off topic, förlåt men;

LadyG, gillar din nya "medlems titel" + bild! tongue.gif
LadyG
CITAT (Stussi @ 16-12-2006, 13:06)

Lite off topic, förlåt men;

LadyG, gillar din nya "medlems titel" + bild! tongue.gif

Tack Stussi wub.gif

Tyckte det var dags att byta, har ju haft den gamla så länge smile.gif

För att återvända till tråden igen smile.gif
Undrar om Merengue finns här i krokarna, på Plantagen kanske? Det skulle vara kul att ha en sådan. Jag gillade den skarpt wub.gif
Rossi
CITAT (flaxss @ 15-12-2006, 21:37)
de var snygga Ruby Meyer och Chico . vill gärna se  en bild . var köpte du dom ??

Jag bor nära handelsträdgården som driver fram dem (enbart grossister) så jag fick undantagsvis köpa direkt från dem (till hyfsat pris bör tilläggas!!!!)

Annars kan man köpa dem på nätet (eller i butiken) från

http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/
Lady Hamilton
flaxss........även jag tycker att din Amaryllis 'Merengue' är döhäftig wub.gif en sådan måste även jag köpa nästa år...........
pialotta

ojoj fantastisk!trodde att det bara fanns "de gamla vanliga!" aldrig sett en liknande skönhet
hur hittar man en papilio?
wolkenkrabber
CITAT (pialotta @ 16-12-2006, 21:06)
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...0_amaryllis.jpg

ojoj fantastisk!trodde att det bara fanns "de gamla vanliga!" aldrig sett en liknande skönhet

jag hittade papilio eller hur den nu stavas.. kan kolla upp det sen... på buketten vid lillänge i östersund
Rossi
Nu har min Amaryllis Cybister 'Emerald" slagit ut med fler knoppar så här kommer en uppdaterd bild. Tyvärr är stänglarna så långa så de tippar över helt. Ändå har jag försökt att snåla med vattningen.

nilssontherese
ÅH vad snygg den va´!!! biggrin.gif
fruberglund
Men, hallå! Vi kan väl göra en önskelista till Odlas inköpare att vi vill ha dessa underbara Amaryllis med i erbjudandet från Odla nästa år biggrin.gif Menar främst Papilio och dessa snygga Cybister (?). Eller vad säger ni?

Hallåååå Göran och Ingemar biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rossi @ 18-12-2006, 12:49)
Nu har min Amaryllis Cybister 'Emerald" slagit ut med fler knoppar så här kommer en uppdaterd bild. Tyvärr är stänglarna så långa så de tippar över helt. Ändå har jag försökt att snåla med vattningen.

sätt pinnar och ankra dom med stenar i krukan gjorde det på mina och dom står jätte fint . men tar man veck dom faller dom . alltså man trycker *pressar* stenar mot kruk kanten *lök sen pinne sen pressar man i mellan pinnen och krukanten en sten* så står dom rätt upp .

jätte snygg blomma wub.gif
evelina
Blir alldeles sjuk av alla fina Amaryllisar! VILL HA!!!! wub.gif
Anki V
En till......

Den här ser ut som om den tänker blomma med en klocka i taget. Inte mig emot när klockan är nära 25 cm i diameter wub.gif wub.gif

/Anki
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anki V @ 19-12-2006, 18:17)
Den här ser ut som om den tänker blomma med en klocka i taget. Inte mig emot när klockan är nära 25 cm i diameter wub.gif wub.gif

/Anki

whoo så stor en sån skulle jag vilja ha

vad heter den ?
pialotta
CITAT (fruberglund @ 18-12-2006, 14:27)
Men, hallå! Vi kan väl göra en önskelista till Odlas inköpare att vi vill ha dessa underbara Amaryllis med i erbjudandet från Odla nästa år biggrin.gif Menar främst Papilio och dessa snygga Cybister (?). Eller vad säger ni?

Hallåååå Göran och Ingemar biggrin.gif

jamen absolut!

hallååååå Göran o Ingemar hallååå laugh.gif
Anki V
Det är en av Nympherna från Odla om jag inte mins fel. Jag har flera stycken och alla hade samma lökstorlek, det är bara just den här som det blivit så stora blommor på.

Förmodligen beror det inte på sorten utan på att jag haft "tur". wub.gif

/Anki
Eva i Skåne
Vilken massa skönheter ni visar upp wub.gif Det finns tydligen hur många träsk som helst rolleyes.gif

Mitt foto visar inte så ovanliga amaryllisar, men desto fler.
Jag, som på sin höjd brukar ha en amaryllis, om jag fått nån i present och som aldrig lyckats sköta löken efter blomning...
I år jag jag tre i krukor (två som jag köpt själv) och två stora buketter med röda, som mannen fått - och jag sen fått av honom biggrin.gif wub.gif

Alla de röda är i buketter. Den röd/vita har jag lagt in bild på tidigare. De två som ser vita ut ska vara ljusrosa. Den ena har jag namn på, men de ser ut att kunna bli likadana. Får jämföra när de slagit ut lite mer.

VeraCB
Jag följer med spänning er amaryllistråd, jag har en knopp på gång på en lök som jag fick på julafton förra året, och som jag haft ute i trädgården i sommar, en helt röd, men jag tror mig komma ihåg att den hade pyttesmå klockor... väntar och väntar.

Undra om jag kan få låna tråden till en amaryllisfråga?!
Dumma jag kunde inte hålla mig när jag var på Ikea idag, och de sålde amaryllislökar i söta små lådor för 19 kr/st.
Två stycken hoppade ner i vagnen, men när jag kom hem så såg jag att den ena är möglig, både där bladen är avskurna, och lite på rötterna... Finns det nåt sätt att rädda den tro?!

sad.gif
Betty
Ofta läser man att folk tycker att deras amaryllisar får onödigt långa blomstänglar, jag har ett motsatt problem...
Jag köpte en amaryllis i kruka för ett par veckor sen på ICA Maxi här i stan. Den stod i en plastkruka som var aningen för stor för den ytterkruka jag hade tänkt ha den i så jag planterade om den i en något mindre kruka. Jag upptäckte då att den inte hade en endaste levande rot, bara en härva platta bruna döda rötter. Efter omplanteringen ställde jag den i ett fönster med undervärme för att försöka förmå den att bilda nya rötter, jag har ingen aning om ifall den har lyckats med det. Stängeln blev pyttekort, endast 7 cm och nu håller knoppen på att slå ut.

Den har en till knopp på G, hoppas den stängeln blir längre än denna. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Betty @ 20-12-2006, 23:03)
Stängeln blev pyttekort, endast 7 cm och nu håller knoppen på att slå ut.

haha naaaw vad söt den va wub.gif wub.gif

jag har en som bara är 20cm hög sen den stängel som är högst är 40cm .

i morgon ska jag visa en ny bild på min red lion plus min miniatyr amaryllis
Betty
CITAT (flaxss @ 20-12-2006, 23:20)
Stängeln blev pyttekort,  endast 7 cm och nu håller knoppen på att slå ut.

Den kommer nog att se rätt knäpp ut när den slår ut för jag antar att blommorna blir normalstora... Jag återkommer med en ny bild då. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Betty @ 20-12-2006, 23:26)

Den kommer nog att se rätt knäpp ut när den slår ut för jag antar att blommorna blir normalstora... Jag återkommer med en ny bild då. biggrin.gif

lova det tongue.gif
tyckte den var ursöt wub.gif
fruberglund

Jag tyckte också den var söt...som en liten tomtenisse biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (wolkenkrabber @ 17-12-2006, 01:00)
CITAT (pialotta @ 16-12-2006, 21:06)
Papilio eller hur den stavas har öppnat sig :)http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2/full/6363_1166178400_amaryllis.jpg

jag hittade papilio eller hur den nu stavas.. kan kolla upp det sen... på buketten vid lillänge i östersund

hittade dom här två namnen

amaryllis papilo

amaryllis papillio

vet inte just vilken exakt sort det är wink.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
red lion nästan fult utslagen nu med två stänglar 8blommor

sonatini hippeastrum *amico*

tyvärr hänger blommorna vet inte varför ska klippa av blommorna senare för dom är fula
stella08

En riktig God Jul till alla!
Anki V
Slutligen så kommer min röda som lyckades pricka in julafton smile.gif smile.gif

/Anki
Dilara
Hur kan man undvika att blommorna hänger?
Finns dt nåt att göra?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dilara @ 25-12-2006, 17:13)
Hur kan man undvika att blommorna hänger?
Finns dt nåt att göra?

jag klippte va mina tyckte det var fult sen satte jag dom i vatten så flöt dom runder där .
malin72
efter att ha sett alla era underbart vackra så känns min lite malplacerad rolleyes.gif rolleyes.gif men det var iallafall min allra första lök jag satte själv utan att alltid ta det säkra kortet och köpa dom som redan var på väg tongue.gif tongue.gif

stennie
Här kommer bild på min första för i år.

Rossi
Nu blommar vår Cybister-amaryllis "Chico".

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon