|
Summersun
04-12-2006, 10:59
Julskinka såklart
kristerh
04-12-2006, 11:08
CITAT (Anne R @ 03-12-2006, 09:51) morotslåda -ett måste på mitt julbord. Röstade på köttbullar, men morotslådan är ett måste på julbordet
Fascinerande att läsa, jag har aldrig nånsin associerat morotslåda med något som helst juligt, men, nu blir man ju nästan sugen  Vill dessutom slå ett slag för brüsselkålen, vars namn numera ger associationer till annat än mat kanske.
kristerh
04-12-2006, 11:14
CITAT (Pirum @ 04-12-2006, 11:12) Fascinerande att läsa, jag har aldrig nånsin associerat morotslåda med något som helst juligt, vet inte om det finns andra sorter men det måste vara den finska varianten, tror den finns på de flesta finska julbord, eller är det en nordfinsk variant tro
Laxen och Ålen
CITAT (kristerh @ 04-12-2006, 11:14) CITAT (Pirum @ 04-12-2006, 11:12) Fascinerande att läsa, jag har aldrig nånsin associerat morotslåda med något som helst juligt, vet inte om det finns andra sorter men det måste vara den finska varianten, tror den finns på de flesta finska julbord, eller är det en nordfinsk variant tro  Nordfinsk... näää... Jag är från Kouvola i sydöstra finland och där är lådororna ett måste på julbordet, precis som i hela finland. Har för mig att Åland också har det. Finns ju några Ålänningar här, de kanske vet hur det är med den saken? Ett år åt jag av en låda utan ris, visst var den god men inte som den "ska" vara...
kristerh
04-12-2006, 14:27
CITAT (Anne R @ 04-12-2006, 12:34) Nordfinsk... näää... Jag är från Kouvola i sydöstra finland och där är lådororna ett måste på julbordet, precis som i hela finland. Har för mig att Åland också har det. Finns ju några Ålänningar här, de kanske vet hur det är med den saken?  bra att få det konstaterat, jag misstänkte det men var ändå lite osäker.
Farbror Blå
04-12-2006, 14:41
julskinkan, med staark senap och äppelmos=)
PRINSKORV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
anna_rispan
04-12-2006, 14:43
äpplemos till julskinkan??
Vi har gjort en extremt god vegetarisk jansons senaste åren, med kanelstekta champinjoner och ganska mycket grädde...
Annars får jag säga nej till det mesta på listan, då jag inte är överdrivet förtjust i sill och helst inte äter kött. Hälsans kök sojakorvar och gourmetbullar finns alltid på bordet. Ett år gjorde vi en senapsgratinerad kålrot (!) som skinersättning. Kålroten vet jag inte om jag rekommenderar - men den såg väldigt tjusig ut på julbordet!
netaave
04-12-2006, 15:08
CITAT (Farbror Blå @ 04-12-2006, 14:41) julskinkan, med staark senap och äppelmos=) Näää julskinka, stark senap och en tunn skiva färsk ananas, det måsta jag ha till gröten på julaftons morgon annars blir det ingen jul.
*Stintan*
04-12-2006, 16:17
CITAT (anna_rispan @ 04-12-2006, 14:43) äpplemos till julskinkan??  Jaa det är gott!
anna_rispan
04-12-2006, 16:19
okej, jag kommer nog inte prova för vi brukar inte ens ha äppelmos på julbordet..så olika det kan vara!
kerstin z5-6
04-12-2006, 16:40
Annat.. Julskinkan är ju god , men jag måste ha Papas arrugadas con mojo picón -skrynkliga salta potatisar med stark sås Snaps sallad Västerbottenost (eller krutröks )snacks (Inbakade i smördeg) hemrökt enrisskinka Gärna rökt renkött minst 4 efterrätter varav en med hjortron och dopp i grytan sker naturligtvis inte med vörtlimpa -(hu-  ) utan med ljusugnsbröd äppelmos senap och plommon till skinkan
Whiskuchi
04-12-2006, 16:58
CITAT (olgak @ 04-12-2006, 14:56) Vi har gjort en extremt god vegetarisk jansons senaste åren, med kanelstekta champinjoner och ganska mycket grädde...
Annars får jag säga nej till det mesta på listan, då jag inte är överdrivet förtjust i sill och helst inte äter kött. Hälsans kök sojakorvar och gourmetbullar finns alltid på bordet. Ett år gjorde vi en senapsgratinerad kålrot (!) som skinersättning. Kålroten vet jag inte om jag rekommenderar - men den såg väldigt tjusig ut på julbordet! Jag provade också att griljera en kålrot ett år, hade hört sååå mycket om hur gott det var. Men vilken besvikelse den blev! Champinjoner har jag aldrig provat i min Janson, jag brukar ha Tartex som "lite extra" vid jul. Annars har vi mest Gourmetbullar och Cocktailkorv. Och rödkål, rödbetssallad, dopp i grytan (grönsaksbuljong), mycket senap och julmust. Nu lääängtar jag till jul!
ullislerum
04-12-2006, 17:11
Det är absolut den knasiga kombinationen av alla dessa rätter som gör just julbordet så himla gott tycker jag! Någon annan tid på året skulle jag inte drömma om att blanda så många smaker..
netaave
04-12-2006, 17:29
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-12-2006, 16:40) minst 4 efterrätter varav en med hjortron Jaaa, det ska jag ta efter!!!!
fruberglund
04-12-2006, 18:05
Helt klart köttbullar...men det måste vara mammas köttbullar såklart. Och då menar jag inte mamma Scans utan MIN mammas Hade inte mammas köttbullar funnits så hade jag fått välja nåt annat på listan...
CITAT (fruberglund @ 04-12-2006, 18:05) Helt klart köttbullar...men det måste vara mammas köttbullar såklart. Och då menar jag inte mamma Scans utan MIN mammas  Ja. På julen duger inga substitut. Annars tycker jag Konsum Värmlands köttbullar är rätt bra, de är nästan lika goda som Mamma Scans köttbullar var innan Scan totalförstörde receptet. Men, på jul ska det vara hemlagat. Mammas eller farmors, ja, det spelar väl ingen större roll. Jag känner att stunden snart kräver att vi har en köttbulletråd, där vi kan dela med oss av recept på den ultimata köttbullen  
Biggan_
05-12-2006, 00:30
Julskinkan förstås!
DN har idag en guide till julbordet. I den ingår en " Guide till dyrgriparna", som kan vara värd att citera rakt av: "Guide till dyrgriparna • Kolla vad som ingår i priset. Julborden skiljer sig mycket åt. Är det husets hemlagade eller inköpt? Hur lång är sittningen? • Huvudregel: Ät dyra delikatesser. Undvik billiga och mättande rätter. Potatis, bröd och gröt är en katastrof för den prismedvetne. • Huvudregeln ska givetvis vägas mot vad man tycker är gott och balans mellan smakerna. Ett halvt kilo löjrom kan bli för mycket. • Tänk på att de flesta av de klassiska rätterna, sill, skinka, kål, Janssons, lutfisk, dopp i grytan och gröt, inte är några dyrgripar. • Ta lite flera gånger. Sju gånger ska man ta på ett traditionellt julbord. • Om arbetsgivaren står för kalaset kan du med gott samvete ta vad du vill ha. • Dyrt: Löjrom, ål, kallskuret vilt, skaldjursrätter och fina ostar. • Mellanklass: Lax, revbensspjäll och kallskuret. • Billigt: Sill, ägg, julskinka, kål, lutfisk, Janssons frestelse och risgrynsgröt."
fruberglund
05-12-2006, 10:46
CITAT (Pirum @ 05-12-2006, 00:22) Jo, men den ultimata köttbullen kan bara göras av mamma Spelar ingen roll om jag får recept av henne (och det har jag fått)...det smakar inte likadant ändå...det är känslan av att det är mammas också som gör smaken på nåt sätt
netaave
05-12-2006, 11:13
Nu har jag startat en ny tråd i receptavd. "julmat och tips"
Lady Hamilton
05-12-2006, 12:10
*Skinka * Jansons *Senaps sill *Röbetssallad *Köttbullar *Prinskorv *Ägg halvor med gôr på *Blöta (tunnbröd som läggs ner tills det är mjukti varmt skinkspad ) *Risgryns gröt
Och för min del behöver inte allt vara hemlagat utan det mesta tycker jag är gott även om det är "köpt"
CITAT (Stintan43 @ 04-12-2006, 16:17) CITAT (anna_rispan @ 04-12-2006, 14:43) äpplemos till julskinkan??  Jaa det är gott!  Äppelmos till julskinkan är ett måste. Tänk så förvånad jag blev när jag första julen stötte på ett julbord utan äppelmos. Jag trodde alla hade äppelmos till skinkan. En annn maträtt är Dopp i Gryta som vi äter med vörtbröd. Jag har även fått undrande miner om detta. Det ska vara ljusugnsbröd säger en del. Men det är ju en helt annan rätt säger jag då. Det är kul med dessa olikheter.
kerstin z5-6
05-12-2006, 19:56
Ägg halvor med gôr på, glömde jag, tack för påminnelsen  Vörtdoppare har jag en här -han får döppa sist 
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-12-2006, 20:56) Ägg halvor med gôr på, glömde jag, tack för påminnelsen  Vörtdoppare har jag en här -han får döppa sist   Vad är gör?
anna_rispan
05-12-2006, 19:59
Jag funderade på de där ägghalvorna i dag faktiskt. Kom fram till att jag kan nog avstå dem för att njuta desto mer av dem i påsk i stället. Anledningen till att jag grubblar på det är nog för att jag försöker komma på vad jag upplever som skillnaden mellan påskmaten och julmaten...
Lady Hamilton
05-12-2006, 21:07
CITAT (stina @ 05-12-2006, 19:58) CITAT (kerstin z5-6 @ 05-12-2006, 20:56) Ägg halvor med gôr på, glömde jag, tack för påminnelsen  Vörtdoppare har jag en här -han får döppa sist   Vad är gör?   Det "goda" som man klickar/spritsar ovan på ägg halvorna. Det kan vara lite olika, beronde på smak
ingrid fuxwall
05-12-2006, 23:28
CITAT (olgak @ 04-12-2006, 15:56) Vi har gjort en extremt god vegetarisk jansons senaste åren, med kanelstekta champinjoner och ganska mycket grädde...
Annars får jag säga nej till det mesta på listan, då jag inte är överdrivet förtjust i sill och helst inte äter kött. Hälsans kök sojakorvar och gourmetbullar finns alltid på bordet. Ett år gjorde vi en senapsgratinerad kålrot (!) som skinersättning. Kålroten vet jag inte om jag rekommenderar - men den såg väldigt tjusig ut på julbordet! Hur gjorde du den vegetariska Jansons? Det låter spännande. ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|