|
Gossen Ruda
11-12-2006, 17:06
Jag var ute och tog några kort, finns under album.
Något fel är det - vilka mängder !!!
Du har väl inte glömt flytvästen på promenaden ?
anna_rispan
11-12-2006, 17:14
Vilka bilder! Hemskt väder i december.
Lika illa i Partille och landvetter I landvetter har vägen rasat ner i sjön, och partille är i det närmaste avskuret från omvärlden. Säveån har gått över alla bräddar nu
*Stintan*
11-12-2006, 17:16
Jisses, det ser inte kul ut.
Kära nån Har det slutat att regna, eller fortsätter det?
Gossen Ruda
11-12-2006, 17:27
Bedrövligt. Jag hade kunnat ta hur många översvämningsbilder som helst. Flytväst klarade jag mig utan men vattnet steg över stövelskaften när jag gick på trottoaren på Flöjelbergsgatan. Många bilar hade fått stopp där vattnet var för djupt, andra vågade inte köra även om det gick och orsakade därmed köer.
Det regnar fortfarande men verkar avta. Det har kommit ca 40 mm sen i natt men eftersom det kom 75 förra veckan och ännu mer tidigare finns det inga marginaler. Marken saknar förmåga att suga upp regnet.
Regnar bra här med, och blåser kraftigt, så det lär bli flera avspärrningar under kvällen och natten.  Partille centrum för några timmar sedan
Jösses, vilket strilande. Hade varit bättre om det varit snö, då hade de kunnat lagt den på hög åtminstone. http://www.aftonbladet.se/vss/goteborg/sto...,951684,00.htmlTyckte dina bilder var bättre, Gossen Ruda, du ska kanske maila några av dem till Aftonbladet och höra om de vill köpa dem?
Jisses vilket eländesväder ni har där nere!  Vad gör man om man behöver handla men inte har nån gummibåt eller kanot?
Ush! Inge roligt alls... men jag är glad att det regnat här för nu är äntligen vårt vatten inte brunt längre... Men skulle jag få välja mellan brunt vatten och översvämningar skulle jag nog välja det första...
CITAT (Betty @ 11-12-2006, 17:53) Jisses vilket eländesväder ni har där nere!  Vad gör man om man behöver handla men inte har nån gummibåt eller kanot?  finns nog någon helikopter kvar här, som kan dumpa maten från luften Luftburet käk...lägger sig inte på hullet inte
Gossen Ruda
11-12-2006, 19:08
Tyvärr är ju Amf4 nedlagt så vi har inte kvar något amfibieregente på Västkusten, annars hade dom kanske kunnat hjälpa till.
Elisabeth-Västkustkolonisten
11-12-2006, 19:27
CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2006, 17:06) Jag var ute och tog några kort, finns under album. Men varför kommer jag inte in på ditt album?
CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2006, 19:08) Tyvärr är ju Amf4 nedlagt så vi har inte kvar något amfibieregente på Västkusten, annars hade dom kanske kunnat hjälpa till. visst ja...så var det. men det ser inte bra ut ...nu har vi en farbar väg här...E20...sen är det stopp.  alla mindre tillfartsvägar är avskurna av översvämmningar. det får bli bandvagn ur komunen
Gunvor Nilsson
11-12-2006, 19:44
Det är ju tur att Vägverket satt ut vägskylten "Översvämning" på Ågatan söderut - ifall någon inte skulle märka det /Gunvor
Monica M zon 4
11-12-2006, 20:17
Tycker det är rätt märkligt med alla bilister som tror att det nog går att köra igenom vattnet ändå. Hörde på radion att dom bärgat jättemånga bilar som kört ner i vattenmassorna.
Gossen Ruda
11-12-2006, 20:22
En bil klarar ett vattendjup på ett par dm utan problem, kanske en halvmeter tom. Bara man kör långsamt. Kör man för fort så kan vattnet pressas in i motorrummet och kortsluta elsystemet.
CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2006, 20:22) En bil klarar ett vattendjup på ett par dm utan problem, kanske en halvmeter tom. Bara man kör långsamt. Kör man för fort så kan vattnet pressas in i motorrummet och kortsluta elsystemet. Det är bara att se till att man har ordentligt med gas, så att vattnet inte rinner in i avgasröret.
Hannele
11-12-2006, 21:26
CITAT (anna_rispan @ 11-12-2006, 17:14) Vilka bilder! Hemskt väder i december. Soligt och +9° i Göteborg igår - men inga rubriker eller nyheter om det
anna_rispan
11-12-2006, 21:28
CITAT (Hannele @ 11-12-2006, 21:26) CITAT (anna_rispan @ 11-12-2006, 17:14) Vilka bilder! Hemskt väder i december. Soligt och +9° i Göteborg igår - men inga rubriker eller nyheter om det  nje det är väldigt ovanligt med postiva nyheter. om det var därför du citerade mig. för övrigt jag vill inte läsa några rubriker om ljumma vindar. det ska vara kallt nu!!! inte regn utan snö!!!
ingrid fuxwall
11-12-2006, 21:50
Inser att jag inte bör klaga över att mitt 1800 tals hus börjar ta in vatten, ytterpanelen har blivit så vattenfyld att vattnet nu tar sig in i köket.
ingrid
Gossen Ruda
11-12-2006, 21:51
CITAT (Hannele @ 11-12-2006, 21:26) CITAT (anna_rispan @ 11-12-2006, 17:14) Vilka bilder! Hemskt väder i december. Soligt och +9° i Göteborg igår - men inga rubriker eller nyheter om det  Du får läsa lite bättre. Länk
Hannele
11-12-2006, 22:07
CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2006, 13:13) Det börjar närma sig 40 mm sen i natt. All tågtrafik söderut från Göteborg stoppad. Förmodligen är det sk tråget där järnvägen passerar under motorvägen i Mölndal vattenfyllt igen. Sist det hände var för 5-6 år sen och då blev det stopp i ungefär en vecka pga att signalsystemet pajade totalt. Inte går det att köra via Borås heller för Viskan har dränkt järnvägen mellan Borås och Varberg så där är det också stopp. Jaha?
Gossen Ruda
11-12-2006, 22:09
Du låtsas bara läsa det du vill föra fram och inget annat, hopplöst fall.
anna_rispan
11-12-2006, 22:31
jag tror jag förstod dig Gossen Ruda. Det var flera som skrev om solsken där.. mm, solsken är fint. Men regnet o blötan passar inte in i årstiden.
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-12-2006, 21:50) Inser att jag inte bör klaga över att mitt 1800 tals hus börjar ta in vatten, ytterpanelen har blivit så vattenfyld att vattnet nu tar sig in i köket.
ingrid Vadå inte klaga... Du har verkligen all anledning att klaga! Stackars hus! Och stackars dig...
Hannele
11-12-2006, 23:05
CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2006, 22:09) Du låtsas bara läsa det du vill föra fram och inget annat, hopplöst fall. :( Du låtsas bara skriva det du vill föra fram - och inget annat, hopplöst fall.
CITAT (Hannele @ 11-12-2006, 23:05) CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2006, 22:09) Du låtsas bara läsa det du vill föra fram och inget annat, hopplöst fall.  Du låtsas bara skriva det du vill föra fram - och inget annat, hopplöst fall.  Att ni orkar....
CITAT (Scrollan @ 11-12-2006, 20:32) CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2006, 20:22) En bil klarar ett vattendjup på ett par dm utan problem, kanske en halvmeter tom. Bara man kör långsamt. Kör man för fort så kan vattnet pressas in i motorrummet och kortsluta elsystemet. Det är bara att se till att man har ordentligt med gas, så att vattnet inte rinner in i avgasröret. Man ska ha högt varv på motorn, men köra sakta. Får man vatten i avgasröret är det ju inte bra, men det är värre att få vatten in i insuget eller hela generatorn, etc. Min generator sitter tyvärr rätt lågt  Samt startmotorn också. Så vågar ej köra genom stora vattenmängder.
CITAT (Pirum @ 12-12-2006, 00:09) CITAT Det är bara att se till att man har ordentligt med gas, så att vattnet inte rinner in i avgasröret.
Man ska ha högt varv på motorn, men köra sakta. Yepps.
Gossen Ruda
12-12-2006, 07:51
CITAT (faith @ 11-12-2006, 23:28) CITAT (Hannele @ 11-12-2006, 23:05) CITAT (Gossen Ruda @ 11-12-2006, 22:09) Du låtsas bara läsa det du vill föra fram och inget annat, hopplöst fall.  Du låtsas bara skriva det du vill föra fram - och inget annat, hopplöst fall.  Att ni orkar....  Ni!!!!!
Lars-Olof Arvids
12-12-2006, 09:14
Jösses, vad det ser ut!  Är det fortfarande lika illa? I Stenungsund hade vi mindre översvämningar igår, men nu är vattnet borta. Jag hoppas att vi lyckas ta oss till VEK-mötet i kväll. Muséet ligger i alla fall ganska högt! Olle
Den här gången är ju Mölndal värst utsatt och inte förvånande på något sätt. Det är skandalöst illa hanterat av myndigheterna i Mölndal. Dom förtjänar hur mycket skäll som helst från sina invånare. "Vaddå muddra Mölndalsån - sånt kostar pengar så det s....r vi i" . Bygga vallar, fixa va-nätet mm mm, nej vi låter hellre folk ta konsekvenserna av vår beslutsångest och spariver och så tar vi det därifrån. Undrar om det är så det låter på myndighetsmöten. Inte så himla olikt myndigheterna i New Orleans egentligen. Dom hade också kunnat undvika den stora katastrofen om viljan hade funnits. Översvämningskatastrofer är "manmade" i allra högsta grad.
Helen i Skåne
12-12-2006, 11:27
Herregud, vart är vädret på väg! Jisses så glad jag är att jag bor upp på landborgen, här måste havsnivån stiga med ca 30 meter för att vi ska drabbas. Och ingen å i sikte. Du får skaffa en eka Ruda...
Gossen Ruda
12-12-2006, 11:54
Tyvärr finns det ingen enkel lösning på problemet. Tre huvudalternativ finns.
1. Muddra och bredda ån. Problem: Förmodligen innehåller bottensedimenten en massa giftiga föroreningar från olika industrier. Börjar man gräva i det sprids dessa och sånt är varken tillrådligt eller tillåtet. Sen går ån i kulvertar vissa sträckor och frågan är om dessa kan svälja mer. Den vid Lana var fylld till brädden såg jag igår. Dessutom finns risken att man översvämmar delar av Göteborg istället.
2. Förbättra och höj fördämningarna uppåt Mölndalsån. Problem: Flyttar bara problemen uppströms. T.ex. så rasade en väg vid Landvetter igår, förmodligen delvis pga högt vattenstånd. Dessutom så påverkas inte tillflödena från Sisjön och Kålleredshållet.
3. Gräv ett nytt utlopp till Askimsviken och dela utflödet. Problem: Blir ett ganska djupt dike vilket är svårt att göra i leran. Möjligen skulle man kunna gräva ner grova betongrör som en kulvert men det blir dyrt, mycket dyrt. Vem skall betala?
CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2006, 11:54) Tyvärr finns det ingen enkel lösning på problemet. Tre huvudalternativ finns.
1. Muddra och bredda ån. Problem: Förmodligen innehåller bottensedimenten en massa giftiga föroreningar från olika industrier. Börjar man gräva i det sprids dessa och sånt är varken tillrådligt eller tillåtet. Sen går ån i kulvertar vissa sträckor och frågan är om dessa kan svälja mer. Den vid Lana var fylld till brädden såg jag igår. Dessutom finns risken att man översvämmar delar av Göteborg istället.
2. Förbättra och höj fördämningarna uppåt Mölndalsån. Problem: Flyttar bara problemen uppströms. T.ex. så rasade en väg vid Landvetter igår, förmodligen delvis pga högt vattenstånd. Dessutom så påverkas inte tillflödena från Sisjön och Kålleredshållet.
3. Gräv ett nytt utlopp till Askimsviken och dela utflödet. Problem: Blir ett ganska djupt dike vilket är svårt att göra i leran. Möjligen skulle man kunna gräva ner grova betongrör som en kulvert men det blir dyrt, mycket dyrt. Vem skall betala? Alltid detta eviga "vem skall betala". Ingen vill sitta med Svarte Petter, dvs kostnaden. Men en naturlig motfråga är "vems är ansvaret". Försäkringsbolagens eller kommunens? Kommunen kan inte fly sitt ansvar hur länge som helst. Nu är inte Mölndal unika i att inte vilja satsa på säker och hållbar omgivning för invånarna. Säger bara Götaälvbron.... rrryyyyysss.
Elisabeth-Västkustkolonisten
12-12-2006, 14:02
CITAT (pejori @ 12-12-2006, 13:20) Jag håller tummarna att det blir bättre snart Men dom sa ju igår på TV att det skall blåsa mycket igen på onsdag-torsdag Elisabeth
Bild från Expressen... Helt sanslöst otroligt... Mvh Fenja
Gossen Ruda
12-12-2006, 15:26
Jag var idag uppe vid sommarstugan och kollade lite. Inga skador att tala om, huset ligger högt, men jag har aldrig sett så mycket vatten i sjön. Det är svårt att uppskatta när alla referenspunkter ligger under vattnet men ungefär en knapp meter över normalläge. Låter kanske inte så mycket men sjön är trots allt ca 4 kvadratkm stor. Det betyder att det finns 4 miljoner extra kubikmeter vatten bara där. Sen har vi Nedsjöarna, Rådasjön, Stensjön och alla andra småsjöar som säkert också är översvämmade. Allt skall rinna ut genom Mölndalsån! Dessutom tyckte jag mig se att kulmen inte var nådd, det hade iaf inte börjat sjunka undan.
Visst är det kommunens ansvar men det finns ekonomiska realiteter också. Det är kanske billigare att på sikt flytta alla firmor närmast ån och riva husen. Vattenregleringen styrs dessutom av urgamla vattendomar som inte är så lätta att ändra. Det är inget lätt spörsmål.
herkules
12-12-2006, 15:38
jag hörde på nyheterna att ni har mer regn att vänta i natt
det börjar regna här nu igen
Hannele du är väl säker på ditt berg ? Har en kusin i Mölndal får väl meijla honom, vilka hemska bilder har tittat på kvällstidn. nätsidor.
Hannele
12-12-2006, 22:19
Kajsa, det är många vattenfyllda källare här också. Fast vägarna rätt ok. Vattennivån sjunker i MölndalSlussarna vid Drottningtorget har öppnats för att släppa på trycket i Mölndalsån. SMHI utfärdat en klass 3-varning för det närmsta dygnet.
Helen i Skåne
13-12-2006, 14:47
Hur har ni det alla ni i Göteborgstrakten!? Klarar ni er och era hem?
än så länge är det lugnt, men nu går dom och mäter i området här. vi bor i ett gammalt rasriskområde, så nu kollar dom om marken ger sig.... har precis börjat regna igen...
Hannele
13-12-2006, 15:09
CITAT (Helen i Skåne @ 13-12-2006, 14:47) Hur har ni det alla ni i Göteborgstrakten!? Klarar ni er och era hem? :unsure: :unsure: Mölndal, Härryda, Partille, Kungsbacka, Hallandsåar tillhör inte Göteborg, där är det illa. SMHI utfärdat en klass 3-varning för det närmsta dygnet.
Såg att Göteborg i morgon får regn och blåst 16-19 m/sek.
Håller lite koll eftersom dottern bor där. Hon är väldans less på regn.
Gossen Ruda
13-12-2006, 16:19
Bara som en upplysning så tillhör Mölndal, Härryda, Partille Göteborgstrakten om nu någon undrar, tom Kungsbacka ligger i Göteborgs närhet. Läget är väl både stabilt och kritiskt på sina ställen men än har vi näsan ovanför vattenytan. Faktiskt så har ingen skadats än under översvämningarna men dom materiella skadorna är närmast oöverskådliga på vissa ställen. Slutnotan dröjer länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|