Sidor: 1, 2
pejori
visst...vi tillhör storgöteborgs upptagningsområde... smile.gif smile.gif smile.gif
vattnet har börjat sjunka undan lite, men det kommer regn i natt, så då stiger det säkert igen.. sad.gif sad.gif
grusbilarna kör i skyttetrafik med sand och vallarna är höga nere längst Säveån unsure.gif
komunhuset har fortfarande stängt här... wink.gif
Reserv
Det va´inte bara den tropiska värmen ni fick i sommras, nu får ni dom tropiska monsunregnen också........fast nu tycker t.o.m. jag att ni fått tillräckligt. Måste Göteborgare överdriva i allt rolleyes.gif

ps)ironiskt alltså
mulle
Jisses, vilka bilder - jag avundas er verkligen inte.
Hur går det med ditt hus, Ingrid, det bekymrar mig mest eftersom fuktskador är allvarliga saker.
Och så hoppas jag verkligen att det inte blir kallt innan vattnet sjunkit bort.

wub.gif till er alla i de drabbade områdena!
Mulle
netaave
Finns det någon risk för upprepning av det s.k. Surteraset? Såg en bild där gatan gett sig iväg och det såg farligt nära ut för husen i backen ovanför.
Gossen Ruda
Så småningom finns det risk för ras. marken börjar bli mättad av vatten men samtidigt är åarna fulla med vatten som håller emot. När sen vattnet sjunker i ån kan den tunga marken ge sig iväg. Exakt vad som hände vid Landvetter där vägen gav sig av vet man inte men undersökning pågår, bl.a. höll man på med provborrningar i husens trädgårdar när jag var där. Min sommarstuga ligger på andra sidan sjön men har klarat sig. Men samtidigt vet jag att hela eller större delen av tomten verkar ligga på mjuk lera.
ninnisky
Och inte hjälper det att bo på rena hälleberget heller... hos oss piskade regnet in genom balkong- och altandörrar igår. Parkettgolvet intill blev blött en halv meter in, så nu står det en fläkt i vardagsrummet och låter. sad.gif sad.gif Hoppas att regnet som ska komma inatt inte blir av samma kaliber!
Piccante
Fast det regnar mycket nu i västsverige (det började precis om igen) så har inte Göteborg regnrekordet utan det kom längre in i landet enligt Borås Tidning. Nu varnar de för mycket höga vattennivåer i samtliga 4 Hallandsåarna, Säveån och en del vattendrag i Bohuslän. Det verkar vara översvämningar både här och där mellan Göteborg och Varberg i väst till Borås i öster.
Helen i Skåne
Du store, så jobbigt för er att inte veta! Jag håller alla tummar för att era hus och hem klarar sig och naturligtvis att ingen blir skadad!
pejori
Halva Partille är byggt på lera och ett gammalt rasområde, så nu springer det geotekniker här och mäter wink.gif
Skräckcenariot är nog att det nya köpcentrumet dras med och överbyggnaden på E20 dras med ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 13-12-2006, 19:32)
Halva Partille är byggt på lera och ett gammalt rasområde, så nu springer det geotekniker här och mäter wink.gif
Skräckcenariot är nog att det nya köpcentrumet dras med och överbyggnaden på E20 dras med ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Nu ska man juh inte måla fan på väggen....positivt tänkande är bättre, man sover bättre då rolleyes.gif wub.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 13-12-2006, 19:37)
Skräckcenariot är nog att det nya köpcentrumet dras med och överbyggnaden på E20 dras med ohmy.gif  :o  :o

Nu ska man juh inte måla fan på väggen....positivt tänkande är bättre, man sover bättre då rolleyes.gif wub.gif

SOVA!!!!! ohmy.gif ohmy.gif
vet jag inte vad det betyder.... huh.gif huh.gif
kan man äta det? unsure.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 13-12-2006, 19:48)
CITAT (Reserv @ 13-12-2006, 19:37)
Skräckcenariot är nog att det nya köpcentrumet dras med och överbyggnaden på E20 dras med ohmy.gif  ohmy.gif  ohmy.gif

Du kanske inte har tillräckligt med positivt tänkande över huvud taget då rolleyes.gif Jag avundas er inte alls där nere, det räcker med smattret mot rutorna på nätterna här för att inte få sova, men vi har i alla fall sol på dagarna....ibland wub.gif
Magdis

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ja, jag undrar också...jag tror det är nån slags rotfrukt.
pejori
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-12-2006, 20:13)
SOVA!!!!! ohmy.gif  :o
vet jag inte vad det betyder.... huh.gif  :huh:

AHA...den man gör rotmos av??? ja det är gott tongue.gif
mulle
CITAT (pejori @ 13-12-2006, 20:17)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-12-2006, 20:13)
SOVA!!!!! ohmy.gif  ohmy.gif
vet jag inte vad det betyder.... huh.gif  huh.gif

AHA...den man gör rotmos av??? ja det är gott tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Dessutom så brukar man ju sova gott när det gungar.... tongue.gif

Mulle
Berith
Men är det egentligen så konstigt att det blir översvämningar? Jag menar, när större och större yta asfalteras så blir det ju mindre och mindre yta för vattnet att dra sej ner på.

Det är ju bara (?) i städerna som det pratas om vatten i källare osv. På rena landet förekommer det väl inte så ofta? unsure.gif
Pirum
Jo, det förekommer på landsbygden också, nära vattendrag, men konsekvenserna blir tydligare i trångbygden.
Stora delar av jordbruksmarken är dränerad, sankmark har gjorts om, åar, floder, sjöar likaså, vi har förändrat mycket i miljön som leder till plötsligare översvämningar. Men översvämningar har alltid funnits, på land såväl som i stad.
Farbror Blå
Uschiamej så trist för alla drabbade av vattnet! sad.gif
Berith
CITAT (Pirum @ 14-12-2006, 10:36)
Jo, det förekommer på landsbygden också, nära vattendrag, men konsekvenserna blir tydligare i trångbygden.
Stora delar av jordbruksmarken är dränerad, sankmark har gjorts om, åar, floder, sjöar likaså, vi har förändrat mycket i miljön som leder till plötsligare översvämningar. Men översvämningar har alltid funnits, på land såväl som i stad.

Joo det förstår jag ju, att vattendrag kan svämma över. rolleyes.gif Men allt det här som visas från t.ex. Göteborg är väl inte bara vattendrag som svämmat över? Trodde att det också var regn som inte rann undan.

Funderar lite på det där med regnet... "Produceras" det nytt vatten/regn eller kommer det nånstans ifrån? Har för mej att det är så att vatten avdunstar, ger sej iväg uppåt och kommer ner som regn efter ett tag. Lite av återvinning sas. blink.gif Men det här som kommer som regn nu - har det avdunstat nånstans ifrån eller hur funkar det?
anna_rispan
det rör sig väl över hela jorden...mer eller mindre. det är ju inte exakt "vårat" vatten som regnar ner på oss... väl.
Pirum
Jo, många av vägarna i Göteborg är översvämmade pga att regn inte rinner undan, delvis pga felkonstruktion menar jag. Men det är lika illa uta på lantliga Hisingen känns det som. Men där blir ju inte kilometerlånga köer lika lätt smile.gif
Men städer är mer sårbara, det är rätt, då avrinningssystemen ofta är underdimensionerade, täpps igen med löv, etc. Göteborg *borde* vara rätt ok kapabelt dock, då det bara är att pytsa ut överskottsvatten i havet...smile.gif...så länge det inte kommer ett djupt lågtryck och hårda västanvindar...

Och ja, moln bildas från avdunstning, och om jag fattat saken rätt så har vi rekordvarmt vatten i havet utanför västkusten. Ett varmare klimat kan leda till mer vattenånga och mer nederbörd, åtminstone här. Finns ju andra länder som kan drabbas av lägre nederbörd pga ändrade vindar.
Betty
CITAT (Pirum @ 14-12-2006, 11:26)
Ett varmare klimat kan leda till mer vattenånga och mer nederbörd, åtminstone här. Finns ju andra länder som kan drabbas av lägre nederbörd pga ändrade vindar.

Amerikanska forskare har via två satelliter gjort en kartläggning av jordens sjöar, floder och grundvattennivåer. De upptäckte då att vattennivåerna i Afrika minskar drastiskt. Även i t.ex. Missisippifloden i USA minskar nivåerna. Forskarna misstänker klimatförändringarna.

Jag tror att jag vet vart allt det där saknade vattnet har tagit vägen... rolleyes.gif
Vattnet har bildat moln som har blåst iväg till lilla Svedala och där har de spillt ut sitt innehåll - mest i göteborgstrakten - det är ju Sveriges framsida, eller?!! Resten har vi övriga fått dela på... tongue.gif
mulle
Hej, hur har ni det som är mitt i det hela? Har det blivit värre eller bättre idag?
Mulle
Gossen Ruda
Tror att det minskat både utefter Mölndalsån och Säveån fast sen har det kommet ca 15 mm regn till under det senaste dygnet.
Reserv
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2006, 20:14)
Tror att det minskat både utefter Mölndalsån och Säveån fast sen har det kommet ca 15 mm regn till under det senaste dygnet.

Och mer skulle ni få om man får lita på väderleksrapporten sad.gif
askar
Håller tummar och ber för att vattennivån skall sjunka på alla platser.
Hos sonen ser det ganska illa ut idag sad.gif
Blomstertanten
Även här i Närke är det översvämmning ! Inte lika stor som i Göteborgstrakten , men ändå sleep.gif
Nerikes Allehandas webb-tv från översvämmningen

Ervallaån svämmar i princip alltid över varje vår , men nu är det ju faktiskt vinter.
Fast det kan man ju inte tro wacko.gif
Fenja
Hur går det för er med översvämning?
Mvh
Fenja
ninnisky
Här i Götet har vi haft en väldigt fin dag - Solen har skinit, blåsten obefintlig och vattnet har dragit sig tillbaka. Känns som om det tom kunde bli frost inatt smile.gif
netaave
Även vi har ganska högt vattenstånd

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon