Sidor: 1, 2
anna_rispan
Ja, det finns väl en tradition att ha en mistel i dörrposten och om man hamnar under den samtidigt som någon annan så ska man pussas.

Visst finns det fuskmistlar? För äkta får man inte plocka eller hur?

Så, har ni mistel hemma?
ullislerum
nope!
Gossen Ruda
Det är väl mest en engelsk/amerikansk sed. I Sverige är misteln så sällsynt att seden knappast kan ha fått nån större spridning förrän på senare tid.
anna_rispan
nejhe, vad menas med senare tid? min morbror hade en mistel när jag var liten...kan det ha varit för ca 19-20 år sedan.

det kanske bara var populärt just då då??? unsure.gif
evelina
Mistel hade vi också alltid förr och mistel finns fortfarande att köpa i blomsteraffärer.
Fenja
Jag har alltid mistel, den är äkta och inköpt i blomsteraffären. wub.gif
Mvh
Fenja
Magdis
Nej vi har ingen mistel.
vickeva
Japp alltid mistel
Alba
Har aldrig haft mistel.

Såg att Blomsterlandet säljer. Kanske värt ett försök - man vet aldrig vem man träffar under misteln biggrin.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Vad jag menade var att eftersom misteln är ovanlig här borde seden också vara ovanlig, så både seden och mistlarna är importerade. Dom senare mest från Frankrike eftersom misteln är ett plågoris där.
Whiskuchi
Nej, den är giftig och jag har katter (need I say more? wink.gif), dessutom kan man pussas ändå, var man än möts wub.gif
anna_rispan
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 18:37)
Vad jag menade var att eftersom misteln är ovanlig här borde seden också vara ovanlig, så både seden och mistlarna är importerade. Dom senare mest från Frankrike eftersom misteln är ett plågoris där.

Aha, men det är visst några ändå som har seden.

Roligt att få veta. Det är nog en doldistradition i Sverige. Inget man berättar som nummer ett när någon frågar om jultraditioner i Sverige kanske.

Är misteln ett plågoris i Frankrike!! Visste inte det heller. Intressant! Jag blev helt chockad när jag såg ett gäng träd vid Sundbyholms travbana. Trodde att misteln inte växte där. Bara i typ Enköping. Finns den söderut i Sverige?
anna_rispan
CITAT (Whiskuchi @ 20-12-2006, 18:40)
Nej, den är giftig och jag har katter (need I say more? wink.gif), dessutom kan man pussas ändå, var man än möts wub.gif

Men man kan väl inte pussa vem som helst utan mistel heller?? rolleyes.gif
Anma
Dom säljer mistelkvistar på ICA här. Var nyss och handlade och då passade jag och gubben på att pussas under en som hängde där. wub.gif Har ingen hemma dock, just för att dom är giftiga och har hundar.
Kajsa
Vi köper vår gran utanför Västerås vid Tidö slott varje år, där är lindar och lönnar fulla av mistlar och där kan man också köpa grenar av mistel när man handlar sin gran. Tidö slott har även en Julmarknad, men när man går där ute och tittar upp i träden hänger det stora bollar av mistlar.
Här i Västerås ser man den också i stan lite runt om i träden och i privata trädgårdar har jag sett misteln i äppelträd.
Misteln är Västmanlands landskaps växt.
anna_rispan
CITAT (Kajsa @ 20-12-2006, 18:52)
Vi köper vår gran utanför Västerås vid Tidö slott varje år, där är lindar och lönnar fulla av mistlar och där kan man också köpa grenar av mistel när man handlar sin gran. Tidö slott har även en Julmarknad, men när man går där ute och tittar upp i träden hänger det stora bollar av mistlar.
Här i Västerås ser man den också i stan lite runt om i träden och i privata trädgårdar har jag sett misteln i äppelträd.

Åh, det låter jättefint!

Men här där jag bor växer den inte vilt. (Södermanland) Vad får den o ch trivas så bra i Västerås då??
Whiskuchi
CITAT (anna_rispan @ 20-12-2006, 18:46)
Nej, den är giftig och jag har katter (need I say more? wink.gif), dessutom kan man pussas ändå, var man än möts  :wub:

Jag pussar inte vem som helst med mistel heller biggrin.gif
Gossen Ruda
Lite om misteln. Den är inte speciellt giftig och eftersom den skall hängas exempelvis i en dörröppning blir det nog svårt för ett husdjur att äta av den.
*Mademoiselle*
Yes mam! smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Whiskuchi @ 20-12-2006, 18:55)
Nej, den är giftig och jag har katter (need I say more? wink.gif), dessutom kan man pussas ändå, var man än möts  wub.gif

Nja, seden är sån att en kvinna som ställer sig under misteln förväntas bli kysst av alla män som passerar. Hur flator gör har jag dock ingen aning om. rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (Whiskuchi @ 20-12-2006, 18:55)
Nej, den är giftig och jag har katter (need I say more? wink.gif), dessutom kan man pussas ändå, var man än möts  wub.gif

Gör du inte??? ohmy.gif
Det var värst! Så pricipfast du är. wink.gif

jag tänkte man kan ju stå o lurpassa om det är nån som man skulle vilja sno en lite puss av.... rolleyes.gif
Kajsa
Enligt min bok om landskapsväxter finns det en förklaring till varför misteln är vanlig här i mälardalen, på 1700-talet kom det "mistelinfekterade " fruktträd från Europa som planterades i slotts trädgårdarna. Klimatet är också gynnsamt runt mälaren, så den har stannat kvar.
Alba
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 19:05)
[ inte vem som helst med mistel heller
Nja, seden är sån att en kvinna som ställer sig under misteln förväntas bli kysst av alla män som passerar. Hur flator gör har jag dock ingen aning om. rolleyes.gif

Akta dig - en ny diskussion kanske tongue.gif biggrin.gif
anna_rispan
Tack för svaret! sleep.gif Till Kajsa!
Castea
CITAT (Kajsa @ 20-12-2006, 18:52)

Ja, tänk att jag bor i ett landskap som har en parasit som landskapsblomma. tongue.gif
Men det är en vacker parasit.

Det här trädet med mistlar fotograferade jag i Västerås förra vintern. Ännu mer mistel syns på det i verkligheten.

anna_rispan
Jag tror man får sno en puss av alla som passerar.tongue.gif Så brukar vi busa. Fast nu var det länge sedan jag såg någon som har mistel så.....
Kajsa
Vilken fin bild du tagit Castea, det är inga små "skatbon " dom där mistlarna biggrin.gif
yenny
Nej jag har inte mistel... men vi hade alltid mistel när jag bodde hemma. Jag mins att jag alltid var så orolig att jag skulle behöva pussa någon laugh.gif
anna_rispan
Nej vad gulligt! Ja, vi var nog så också när vi var hos morbror. Sprang genom dörren för att inte vara där när man mötte nån... laugh.gif
Alba
CITAT (anna_rispan @ 20-12-2006, 19:09)
Jag tror man får sno en puss av alla som passerar.tongue.gif Så brukar vi busa. Fast nu var det länge sedan jag såg någon som har mistel så.....

Tänk vad jag har missat under alla år biggrin.gif biggrin.gif
anna_rispan
CITAT (Alba @ 20-12-2006, 19:20)
CITAT (anna_rispan @ 20-12-2006, 19:09)
Jag tror man får sno en puss av alla som passerar.tongue.gif  Så brukar vi busa. Fast nu var det länge sedan jag såg någon som har mistel så.....

Tänk vad jag har missat under alla år biggrin.gif biggrin.gif

Ja visst har du! Du får nog skaffa en mistel. Är ud inte hemma så ta med den på alla kalas du går på. Ökar ju möjligheterna till pussar ju... rolleyes.gif tongue.gif
Castea
CITAT (Kajsa @ 20-12-2006, 19:13)
Vilken fin bild du tagit Castea, det är inga små "skatbon " dom där mistlarna biggrin.gif

smile.gif Tack!
Rapchic
har aldrig haft mistel har inte hört om nån som har det heller
trodde det var hel amerikanskt/engelsk tradition

men då finns det ju inte så många mistlar i lappland
kanske därför tongue.gif tongue.gif
anna_rispan
så olika det kan vara. en del har den varje år o en del har inte ens hört att den seden finns i Sverige.
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär ser det ut där jag bor i Stockholms län. Varje liten boll i de jättestora balsampopplarna är en ganska stor tuva mistel (den "lilla" byggnaden är busskuren).

Har jobbat i en blomsteraffär som importerade mistel från Polen (där den inte är fridlyst) varje jul och då hade jag varje år en rejäl tuva mistel vi fick den nämligen från våran chef och vi fick välja först av alla när bilarna kom fullastade med mistel.

Kan även lägga till att mistel är en halvparasit den tar bara vatten från trädet men näringen kan den fixa själv den är grön och har klorofyll.
Kajsa
Och visst skadar det trädet på sikt alla mistlar ? har för mig jag hört det vad tror du Åsa ?
Så ni har dom även i Sthlm.
karjo
En äkta parasit skadar inte sin värd, den tjänar ju inget på att värden dör, då har den ju själv ingenstans att ta vägen... smile.gif

Själv har jag en i plast, ganska OK faktiskt! Och den fyller sin funktion! wub.gif

Har lite emot riktiga mistlar sen den tiden då jag jobbade jularna i en blomsteraffär, bären ramlade bara av och var fruktansvärt kladdiga! Dessutom blir de inte så fina när de torkar tycker jag...
netaave
Har alltid Mistel, egen "produktion"
Kathy
CITAT (yenny @ 20-12-2006, 19:17)
Nej jag har inte mistel... men vi hade alltid mistel när jag bodde hemma. Jag mins att jag alltid var så orolig att jag skulle behöva pussa någon laugh.gif

laugh.gif laugh.gif
Gulligt! wub.gif
Kathy
Förra året köpte jag vår mistel på en julmarknad.
I år blev det tyvärr ingen....såg att de hade mistel på ICA Maxi - men den kostade så pass mycket att jag tror jag avstår.
Kat
Jag har haft det ett år, men det kändes så osvenskt och gav mig ingenting. Så jag har givit upp det.
Kathy
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:01)
.....gav mig ingenting. Så jag har givit upp det.

Fick du ingen puss? unsure.gif sad.gif
Blomstertanten
Tror inte min 19-årige son skulle uppskatta att mamma pussade på honom hela tiden, så därför har jag ingen mistel ! tongue.gif biggrin.gif
*Mademoiselle*
CITAT (Blomstertanten @ 21-12-2006, 09:26)
Tror inte min 19-årige son skulle uppskatta att mamma pussade på honom hela tiden, så därför har jag ingen mistel ! tongue.gif biggrin.gif

Haha laugh.gif

Men du skulle säkert uppskatta det, så kör hårt smile.gif
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 20-12-2006, 17:41)
Det är väl mest en engelsk/amerikansk sed. I Sverige är misteln så sällsynt att seden knappast kan ha fått nån större spridning förrän på senare tid.

Nej, julmistel till affärerna kommer oftast från Italien, i Skåne är inte mistel sällsynt.
Jag har haft mistel så där närmare 30 år wub.gif

Kathy
CITAT (Hannele @ 21-12-2006, 09:36)

Det är fint med mistel. wub.gif
Hannele
CITAT (anna_rispan @ 20-12-2006, 17:30)

De är äkta, som jag berättade tidigare, kommer de flesta till affären från Italien.
Jag har försökt plantera de färska fröna till mitt äppeltäd, inte lyckats ännu.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (netaave @ 21-12-2006, 08:50)

Om du menar produktion av näring så har den det, den är ju vintergrön och har en viss fotosyntes även på vintern precis som de andra vintergröna växterna.

Om du menar förökning med ordet produktion så är svaret Nej alla mistlar har inte egen produktion av fröer det finns skilda han och honplantor och det är bara honplantorna som får bär.
anna_rispan
CITAT (Hannele @ 21-12-2006, 09:51)
CITAT (anna_rispan @ 20-12-2006, 17:30)

De är äkta, som jag berättade tidigare, kommer de flesta till affären från Italien.
Jag har försökt plantera de färska fröna till mitt äppeltäd, inte lyckats ännu.

ja men i Sverige får man inte plocka vilda mistlar. det var så jag menade.

import från Italien o Frankrike hittills alltså.
karjo
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-12-2006, 09:59)
CITAT (netaave @ 21-12-2006, 08:50)

Om du menar produktion av näring så har den det, den är ju vintergrön och har en viss fotosyntes även på vintern precis som de andra vintergröna växterna.

Om du menar förökning med ordet produktion så är svaret Nej alla mistlar har inte egen produktion av fröer det finns skilda han och honplantor och det är bara honplantorna som får bär.

Jag fattade det som att hon har en egen "vild" mistel ute som hon kan ta av... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon