Sidor: 1, 2
Åsa, mälardalen zon 2
OK men man får ju inte ens ta mistel på egna träd enligt länsstyrelsen, eller så pratade de i nattmössan på länsstyrelsen när det var en på jobbet som ringde och frågade om man fick såga ner det gamla murkna äppelträdet när det fanns mistel i det och de sade att det får man inte för mistel var ju fridlyst även på egna tomten vilket verkar fånigt, är trädet murket kan det ju vara farligt.
anna_rispan
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-12-2006, 10:48)
OK men man får ju inte ens ta mistel på egna träd enligt länsstyrelsen, eller så pratade de i nattmössan på länsstyrelsen när det var en på jobbet som ringde och frågade om man fick såga ner det gamla murkna äppelträdet när det fanns mistel i det och de sade att det får man inte för mistel var ju fridlyst även på egna tomten vilket verkar fånigt, är trädet murket kan det ju vara farligt.

ibland är det bättre att inte fråga kanske...dessutom är väl det en del av mistelns liv. att värden dör förr eller senare... unsure.gif
Gossen Ruda
Fridlysningsbestämmelserna är svårförståeliga för oss vanliga dödliga. Så här tolkar jag bestämmelserna. Har man mistel på den egna tomten får man inte plocka den om den spritt sig "vilt". Om man däremot odlat den själv via frö är det ok. Man får inte fälla ett eget träd för att få tag på misteln men däremot får man fälla trädet om man INTE tar misteln. Helknasigt.
anna_rispan
Undantag kärlväxter
Utan hinder av ovanstående förbud under 1a. får markägare och nyttjanderättsinnehavare skörda vilt levande exemplar av följande art för försäljning, om det sker för att vårda värdträdet och om den berörda populationens fortbestånd inte påverkas negativt.
Mistel ( Viscum album )

Länsstyrelsens papper

Har jag missförstått i deras text??
Gossen Ruda
CITAT (anna_rispan @ 21-12-2006, 11:00)
Undantag kärlväxter
Utan hinder av ovanstående förbud under 1a. får markägare och nyttjanderättsinnehavare skörda vilt levande exemplar av följande art för försäljning, om det sker för att vårda värdträdet och om den berörda populationens fortbestånd inte påverkas negativt.
Mistel ( Viscum album )

Länsstyrelsens papper

Har jag missförstått i deras text??

Visste inte om detta undantag. rolleyes.gif Verkar vara nån slags gummiparagraf så det är väl bara att skörda. laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Då hade vi ju kunnat sälja av den där jättemisteln som några elever råkade såga ner när de beskar äppelträd, vi vågade inte stycka upp den i mindre bitar och sälja i våran lilla "butik" (för personal och elever) med tanke på fridlysningen.
anna_rispan
ja man lär sig nåt nytt varje dag. det är klart det...
netaave
Edit
Kat
CITAT (Scrollan @ 21-12-2006, 09:05)
CITAT (Kat @ 21-12-2006, 09:01)
.....gav mig ingenting. Så jag har givit upp det.

Fick du ingen puss? unsure.gif sad.gif

Jo, men de får jag ju ändå... Av dem jag vill ha dem från.
Farbror Gunnars kan jag vara utan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon