|
Hur kan vissa bokstavskombinationer bli fulare än andra?
Du som är så oerhört allvetande och talar om för oss alla hur vi ska tänka och agera...vet du verkligen inte det?
Snälla, va´ni än gör nappa inte på provokationen!!!!
Rent filosofiskt skulle jag säga nej. Vissa bokstavskombinationer kan inte vara fulare än andra mer än rent estetiskt när man skriver dem. Men även det är ju en subjektiv bedömning.
Men sedan kommer aspekten att man lägger vissa värderingar i orden, liksom - för att göra det ännu svårare - att det uppfattas olika beroende på i vilket sammanhang det sägs, vem mottagaren är och vilken som är sändare.
Det är fasen inte lätt.
CITAT (Reserv @ 30-12-2006, 00:38) Snälla, va´ni än gör nappa inte på provokationen!!!! Det är inte tänkt som en provokation, utan för att underlätta diskussionen. På förekommen anledning har jag förstått att många vill ha ämnena uppdelade på det här forumet. Här finns alltså utrymme för att diskutera ifall "knulla" är ett fult ord eller ej. Min åsikt i just den fråga vet ni redan.
enkelt att svara på...det finns inga fula ord...det är tolkningarna som är fula, vad det än är för ord. vissa ord passar sig inte på vissa platser eller i vissa sälskap...men det är inte för att dum är "fula"...det är för att dom är olämpliga.
Maria i Helsingborg
30-12-2006, 08:20
Kat......med tanke på dina tidigare försök - jag tror att många här är för inskränkta för en öppen diskussion, avskalat från fördomar och förutfattade meningar. Vi som är av annan mening beundrar din envishet men orkar bara inte.....
Ett sista ord från mig i denna tråd: F*tta är ett mycket gammalt ord för "fuktig ängsmark". K*k betyder ngt i stil med knölig utväxt.
Någon språkvetare här?
Håller med både Pejori och Maria jag. Fula ord finns det bara i åhörarens tänkande och då får man som användare ta seden dit man kommer. Ibland passar det, ibland inte. Beundrar också din envishet, men har helt enkelt inte energi nog för att blanda mig i. Nu får jag korrigera mig själv, vad jag menar är att jag förstår vad det är du vill ha sagt,men att det du säger gäller i allting i våra liv, inte bara att osynliggöra en viss grupp. Och nu blev det ännu otydligare............
Social kompetens handlar om en individs förmåga att samspela med andra personer. Att fungera väl i olika sociala situationer och olika sociala grupper handlar om att i balans kunna samverka med andra personer på ett sätt som dels innebär att man fortsätter upprätthålla en god kommunikation med andra.
CITAT (AnitaGg @ 30-12-2006, 09:00) Social kompetens handlar om en individs förmåga att samspela med andra personer. Att fungera väl i olika sociala situationer och olika sociala grupper handlar om att i balans kunna samverka med andra personer på ett sätt som dels innebär att man fortsätter upprätthålla en god kommunikation med andra. Tänkte just skriva det...men du tog orden ur munnen på mig, Anita. Kan bara hålla med.
Det handlar väl om en sorts normer här med, att inte svära i kyrkan till exempel. Jag är agnostiker och skulle i princip inte ha några åsikter om det, men eftersom jag inser att det kan såra andra så låter jag bli. Mvh Fenja
Att inte använda de bibliska uttrycken vi använder som svärord i kyrkan är säkert en bra regel att sätta för sig själv. Helvetet och djävulen ses inte som så fina saker inom de kyrkliga väggarna.
Men när det gäller andra ord så är det en förutsättning att innebörden i ordet är fult för att ordet ska bli otrevligt. Det är exempelvis väldigt svårt att hitta ett fult ord som beskriver "sommar", eftersom det förknippas med mestadels goda saker.
När det gäller sex och könsord finns dock fortfarande extremt mycket tabun och känslor av obehag för många. Den Lutheranska läran ligger djupt i folksjälen. När vi vill benämna detta utan att behandla det obehagliga, så väljer många istället förskönande ord som "älska", "samlag", "där nere", "underlivet" etcetera.
Själv ser jag sex som något väldigt positivt och trevligt. Att det ska finnas ord för detta som anser "fula" är något som jag vill bekämpa, lika väl som homosexuella avdramatiserat ordet "bög" genom att ta det till sitt eget.
Att kalla någon nedsättande för "bög" innebär endast att personen ser det som något dåligt att vara homosexuell kille.
På samma sätt har "neger" negativ klang, eftersom dess historia springer ur förtryck och rashat.
Genom att använda ord som "knulla", "fitta" och "kök" i det vardagliga talet, avdramatiserar vi orden och därmed det som anses fult i dess innebörd.
Är "kök" ett fult ord?
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-12-2006, 16:29) Är "kök" ett fult ord? 
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-12-2006, 16:29) Är "kök" ett fult ord?  Tja, har du diskat nån gång..?  Jag hade tänkt skriva nåt annat men jag skrattade så gott åt Magdis att jag glömt det.  /suddis.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-12-2006, 16:29) Är "kök" ett fult ord?  Inte vad jag vet. Bland folk som avskyr matlagning borde det kunna bli det. I min gamla klass var 'CSN' ett svärord av klass.
Björken
30-12-2006, 16:58
CITAT (Kat @ 30-12-2006, 16:35) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-12-2006, 16:29) Är "kök" ett fult ord? :huh: :rolleyes: Inte vad jag vet. Bland folk som avskyr matlagning borde det kunna bli det. I min gamla klass var 'CSN' ett svärord av klass. För mig är kök ett ord förknippat med mycket glädje, där är där vi alltid samlas barnen med familjer och jag när vi har våra små träffar.
Snöflinga
30-12-2006, 17:30
Vårt kök är också en central punkt ... men nu skall vi byta köksluckor och frågan är: vita, ljust trä eller mörkt dimblå  vad tycker ni och vad har ni ???
CITAT (Snöflinga @ 30-12-2006, 17:30) Vårt kök är också en central punkt ... men nu skall vi byta köksluckor och frågan är: vita, ljust trä eller mörkt dimblå  vad tycker ni och vad har ni ??? Jag har vita luckor. Tycker det är fint och tidlöst
CITAT (Snöflinga @ 30-12-2006, 17:30) Vårt kök är också en central punkt ... men nu skall vi byta köksluckor och frågan är: vita, ljust trä eller mörkt dimblå  vad tycker ni och vad har ni ??? Vi har vita men jag skulle gärna ha träfärgade eller ljust allmogeblå köksluckor
Björken
30-12-2006, 18:07
Jag har vita också men ska måla om dem snart och ämnar måla dem i cafe laté eller grå.
CITAT (Björken @ 30-12-2006, 18:07) Jag har vita också men ska måla om dem snart och ämnar måla dem i cafe laté eller grå. Det blir nog snyggt
I min förralägenhet hade jag ljusgula köksluckor, lindljusgrön vägg och fondtapet. (det var på 80-talet) I min nuvarande lägenhet är hela köket vitt, både väggar och skåpluckor. Golvet är däremot ljusgult. Jag tycker det är fräscht med vitt.
Gossen Ruda
30-12-2006, 18:40
Flickor, besinna er. Nu har ni förstört provokatörens tråd med en massa ovidkommande tjejprat.
Näääe.......trådar kan utveckla sig till och förgrenas till andra ämnen än ursprungsämnet. Det är just det som är tjusningen med ett levande diskussionsforum.
CITAT (Gossen Ruda @ 30-12-2006, 18:40) Flickor, besinna er. Nu har ni förstört provokatörens tråd med en massa ovidkommande tjejprat.  Nej, nu är du inte rättvis tycker jag. Det var ju Kat som började prata om kök i sitt inlägg
Eva i Skåne
30-12-2006, 18:43
Ruda, Ruda, köket är väl inget ovidkommande. Husets hjärta ju
Gossen Ruda
30-12-2006, 18:47
Ok, ok.
Alexander-VG-zon3
30-12-2006, 18:48
CITAT (Gossen Ruda @ 30-12-2006, 18:40) Flickor, besinna er. Nu har ni förstört provokatörens tråd med en massa ovidkommande tjejprat.  kom på en sak om ditt nick !!! finns det inte en kudde på IKEA som heter gossen ruda eller nåt likande snyggast i köket är choklad brunt och vitt
Gossen Ruda
30-12-2006, 18:49
Möjligt, men annars kommer namnet från Grönköpings veckoblad.
CITAT (flaxss @ 30-12-2006, 18:48) kom på en sak om ditt nick !!! finns det inte en kudde på IKEA som heter gossen ruda eller nåt likande  Gör det????? Jösses, Ruda, du har blivit så känd att du blivit kudde på IKEA.
CITAT (flaxss @ 30-12-2006, 18:48) kom på en sak om ditt nick !!! finns det inte en kudde på IKEA som heter gossen ruda eller nåt likande  Många kuddar på IKEA heter ju "gosa" och kanske är det kudden "Gosa Rund" du tänker på
CITAT (AnitaGg @ 30-12-2006, 18:51) Många kuddar på IKEA heter ju "gosa" och kanske är det kudden "Gosa Rund" du tänker på  Du får byta nick, Ruda! Till "GosaRund".
CITAT (Scrollan @ 30-12-2006, 18:52) CITAT (AnitaGg @ 30-12-2006, 18:51) Många kuddar på IKEA heter ju "gosa" och kanske är det kudden "Gosa Rund" du tänker på :lol:
Du får byta nick, Ruda! Till "GosaRund". Eller "Rund och Gosig"
Jag börjar undra om det här endast är ett forum för barn.
Snöflinga
30-12-2006, 18:59
CITAT (AnitaGg @ 30-12-2006, 18:55) CITAT (Scrollan @ 30-12-2006, 18:52) CITAT (AnitaGg @ 30-12-2006, 18:51) Många kuddar på IKEA heter ju "gosa" och kanske är det kudden "Gosa Rund" du tänker på  Du får byta nick, Ruda! Till "GosaRund". Eller "Rund och Gosig"  Jag har för mig att det finns något bröd som heter "Rund och god".....
Gossen Ruda
30-12-2006, 19:07
Jodå, IKEA har en massa Gosa-kuddar. 17 st, fast ingen Ruda. Jag vill nog vara en Gosa kela.
Snöflinga
30-12-2006, 19:09
CITAT (Scrollan @ 30-12-2006, 19:01) CITAT (AnitaGg @ 30-12-2006, 18:55) CITAT (Scrollan @ 30-12-2006, 18:52) CITAT (AnitaGg @ 30-12-2006, 18:51) Många kuddar på IKEA heter ju "gosa" och kanske är det kudden "Gosa Rund" du tänker på  Du får byta nick, Ruda! Till "GosaRund". Eller "Rund och Gosig"  Jag har för mig att det finns något bröd som heter "Rund och god"..... Eller ... är det inte god och sund
Gott och närande tillverkas väl i alla fall i de flesta kök? Mvh Fenja
CITAT (Snöflinga @ 30-12-2006, 19:09) Eller ... är det inte god och sund :huh: Sökte lite på nätet och hittade detta: CITAT Grovt, finskt surdegsrågbröd i många olika former är också en specialitet från finska Fazer. Rund och god är ett skivat, runt portionsbröd, lagom stort för t ex lunchmackan. Innehåller 8 g kostfiber/100 g. En klassiker är de tunna rågcrispen, goda att knapra på som de är eller lägga något gott pålägg på. Väldigt gott bröd i alla fall.
Alexander-VG-zon3
30-12-2006, 19:19
Gosa KramaDen vill jag va!
CITAT (Björken @ 30-12-2006, 18:07) Jag har vita också men ska måla om dem snart och ämnar måla dem i cafe laté eller grå. gråa har jag...älskar dom
Vita har jag, opraktiskt som attan när det kommer in blöta leriga djur....blir så intressanta prickar när dom skakar sig efter regnväder
CITAT (Reserv @ 30-12-2006, 20:22) Vita har jag, opraktiskt som attan när det kommer in blöta leriga djur....blir så intressanta prickar när dom skakar sig efter regnväder  kan du förstå...att dom små ***en siktar på skåpen innan dom skakar sig? dom väntar förbaske mej tills dom är i rätt läge...sen skakar dom sig samtidigt...alla tre
CITAT (pejori @ 30-12-2006, 20:26) CITAT (Reserv @ 30-12-2006, 20:22) Vita har jag, opraktiskt som attan när det kommer in blöta leriga djur....blir så intressanta prickar när dom skakar sig efter regnväder  kan du förstå...att dom små ***en siktar på skåpen innan dom skakar sig? dom väntar förbaske mej tills dom är i rätt läge...sen skakar dom sig samtidigt...alla tre  Man kanske skulle ta och lackera dom prickiga nästa gång, så ser man inte skiten så iögonfallande
zaaritha
30-12-2006, 20:32
kat; du blir utsatt för osynlighetsgörande--om det nu finns ett så´nt ord?
CITAT (zaaritha @ 30-12-2006, 20:32) kat; du blir utsatt för osynlighetsgörande--om det nu finns ett så´nt ord?  Tror hon är fullt medveten om både va´hon själv och andra håller på med, tror inte hon behöver nån vidare upplysning där.
zaaritha
30-12-2006, 20:36
Sorry
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|