Full version: Fula ord
Sidor: 1, 2
Reserv
CITAT (zaaritha @ 30-12-2006, 20:36)
Sorry

Inte behöver du be om ursäkt för det heller rolleyes.gif
pejori
då lär dom sig, att pricka prickarna bara laugh.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 30-12-2006, 20:38)
då lär dom sig, att pricka prickarna bara laugh.gif  :lol:

Ja ja, men prickarna ska va´i alla nyanser från ljus nougat till mörkbrun/svart rolleyes.gif så dom nya stänken kommer matcha bra rolleyes.gif
Kat
CITAT (zaaritha @ 30-12-2006, 20:32)
kat; du blir utsatt för osynlighetsgörande--om det nu finns ett så´nt ord? smile.gif

Undertecknad är rätt medveten om det, ja. Det är extremt barnsligt, men jag orkar inte bry mig särskilt mycket om det. Är barnen lyckliga i sin sandlåda så är jag glad för deras skull.
Snöflinga
CITAT (Reserv @ 30-12-2006, 20:39)
då lär dom sig, att pricka prickarna bara laugh.gif  laugh.gif

Ja ja, men prickarna ska va´i alla nyanser från ljus nougat till mörkbrun/svart rolleyes.gif så dom nya stänken kommer matcha bra rolleyes.gif

Varför inte spraya på klarlack efter varje "ruskning" ... kan bli ett intressant mönster ... inte som alla andras wub.gif
Reserv
CITAT (Snöflinga @ 30-12-2006, 20:51)

Varför inte spraya på klarlack efter varje "ruskning" ... kan bli ett intressant mönster ... inte som alla andras wub.gif

Mmm...... unsure.gif det va´en bra idé faktiskt rolleyes.gif wub.gif
AnitaO

Kamoflagefärgade luckor kanske vore en affärsidé för oss djurägare? smile.gif
pejori

HA...bra idé det där... laugh.gif laugh.gif
man skulle med tiden få unika luckor och garanterat ensam om mönstret laugh.gif laugh.gif
Snöflinga
CITAT (pejori @ 30-12-2006, 21:13)

HA...bra idé det där... laugh.gif laugh.gif
man skulle med tiden få unika luckor och garanterat ensam om mönstret laugh.gif laugh.gif

Javisst och när du sedan tröttnar kan du lämna in dem på Liljevalch och få bortåt 40 tusen pix per styck wub.gif
pejori
skriver genast upp klarlack på inköpslistan här laugh.gif laugh.gif
Whiskuchi
CITAT (Kat @ 30-12-2006, 18:59)
Jag börjar undra om det här endast är ett forum för barn.

Ja, ibland måste man undra...
Reserv
CITAT (Whiskuchi @ 30-12-2006, 22:18)

MM håller faktiskt med där.... unsure.gif det är ofta barn och ungdommar som man hör använda dessa fula ord, men som tur är så lär dom sig redan i skolan att såna ord inte är tillåtna och är kränkande
malin72
CITAT (Reserv @ 30-12-2006, 22:23)

MM håller faktiskt med där.... unsure.gif det är ofta barn och ungdommar som man hör använda dessa fula ord, men som tur är så lär dom sig redan i skolan att såna ord inte är tillåtna och är kränkande

10 points rolleyes.gif
suddis
Jag har absolut ord i min vokabulär som jag inte skulle välja att använda när jag pratar med min mormor. Hyckleri anser kanske många men för mig handlar det om respekt gentemot henne. Jag försöker hålla nere på svordommar överlag speciellt efter jag blev mamma.

/suddis
suddis
CITAT (Reserv @ 30-12-2006, 22:23)

Jag håller inte med. Jag är 33 och jag hör dess ord om inte dagligen så iaf varje vecka. Ibland tom på sveriges radio. Själv väljer jag av respekt för andra var och när jag använder dem.

När jag växte upp använde vi aldrig ord som hora,fitta eller bög som skällsord mot varandra. Då var det mer cp och mongo som var "poppis" vilket är uttryck som jag idag självklart inte använder mig av.

/suddis
Kat
CITAT (suddis @ 30-12-2006, 22:32)
När jag växte upp använde vi aldrig ord som hora,fitta eller bög som skällsord mot varandra. Då var det mer cp och mongo som var "poppis" vilket är uttryck som jag idag självklart inte använder mig av.

/suddis

Det som jag tycker är intressant med det är hur man angrep problemet.
Vi fick reguljära föreläsningar om vad "CP" innebär och att det inte är ett svärord. Det stoppade användningen bland oss effektivt.

Det sättet som skolorna angriper begreppen "hora" och "bög" borde vara likvärdigt, men är det inte.
Istället berättar man att det inte är tillåtet att använda så fula ord i skolan och mot varandra.

Med ens har man konfirmerat att det är fult att vara både hora och bög.
suddis
CITAT (Kat @ 30-12-2006, 23:13)

/suddis

Vi fick reguljära föreläsningar om vad "CP" innebär och att det inte är ett svärord. Det stoppade användningen bland oss effektivt.

Det sättet som skolorna angriper begreppen "hora" och "bög" borde vara likvärdigt, men är det inte.
Istället berättar man att det inte är tillåtet att använda så fula ord i skolan och mot varandra.

Ja. Nu var det inte så jag menade det, vilket jag hoppas ni förstår. Men det är ett problem det där. Jag kan bara hoppas att jag kan förmedla till min dotter att det inte är ok att kalla folk för något de inte är bara för att vara dum mot dem och för att göra dem ledsna.

/suddis.
mamamaggan
I min familj har vi ett ord som vi tycker är mycket fult, Carola! Sångerskan alltså.
Reserv

/suddis

Fan så du förvränger det som skrivs, skolorna tar upp språkbruket på precis samma sätt som dom gjorde förr när det va´CP och mongo som va´på modet. Jag har barn födda mellan 1973 och 1997 och har vart på så många föräldramöten om just språkbruket och va´som ska göras i klasserna för det. I många år satt jag i hem o skolaföreningar med aktiva samarbeten med rektorerna, barna på skolorna är väl informerade både om va´CP står för och alla andra grova könsord. Själv anser jag det hör till god uppfostran att vårda sitt språk, inte bara bland barna, utan även vuxna människor. Jag jobbar med socialt utslagna personer och kan märka en tendens av det språkbruket bland dom när dom kommer till oss, men efterhand som dom kommer tillbaks till ett mer normalt leverna så avtar det grova språket.......så dock inte hos andra individer som inte ens har skyllt på social utslagning blink.gif
suddis
CITAT (Reserv @ 30-12-2006, 23:30)

/suddis

Fan så du förvränger det som skrivs, skolorna tar upp språkbruket på precis samma sätt som dom gjorde förr när det va´CP och mongo som va´på modet. Jag har barn födda mellan 1973 och 1997 och har vart på så många föräldramöten om just språkbruket och va´som ska göras i klasserna för det. I många år satt jag i hem o skolaföreningar med aktiva samarbeten med rektorerna, barna på skolorna är väl informerade både om va´CP står för och alla andra grova könsord. Själv anser jag det hör till god uppfostran att vårda sitt språk, inte bara bland barna, utan även vuxna människor. Jag jobbar med socialt utslagna personer och kan märka en tendens av det språkbruket bland dom när dom kommer till oss, men efterhand som dom kommer tillbaks till ett mer normalt leverna så avtar det grova språket.......så dock inte hos andra individer som inte ens har skyllt på social utslagning blink.gif

Dels så kan detta säkert skilja sig från skola till skola och dels mellan "klasser". Iaf vad det gäller att uttrycka sig publikt. Men bara för att jag säger "k*ka ur" nån gång ibland så tycker inte jag att det gör mig till en ohyfsad och dålig människa.
Men jag reagerar på tex ditt sätt att uttrycka dig i skrift ibland. Bara början i det här inlägget tycker jag ser illa ut. Fan, jävlar och satan är ju svordomar det med? Vad gör det ok att använda det ena men inte det andra?
Ta nu inte detta som ett personligt påhopp för det är det alls inte menat som utan bara en undran.

/suddis.
Kat
CITAT (suddis @ 30-12-2006, 23:18)
Ja. Nu var det inte så jag menade det, vilket jag hoppas ni förstår. Men det är ett problem det där. Jag kan bara hoppas att jag kan förmedla till min dotter att det inte är ok att kalla folk för något de inte är bara för att vara dum mot dem och för att göra dem ledsna.

/suddis.

Jag tror jag förstod vad du menade. Jag spann vidare bara.

Självklart ska man inte säga elaka saker till varandra överhuvudtaget, men att använda ord som anses som fula i företeelse gör ju att man även hånar företeelsen (bögen, horan och den cp-skadade i det här fallet) också.
Sommartorparn
.........barna på skolorna är väl informerade både om va´CP står för och alla andra grova könsord......

Jösses!
Snacka om att försäga sig. wacko.gif
Reserv
CITAT (suddis @ 30-12-2006, 23:39)

/suddis

Dels så kan detta säkert skilja sig från skola till skola och dels mellan "klasser". Iaf vad det gäller att uttrycka sig publikt. Men bara för att jag säger "k*ka ur" nån gång ibland så tycker inte jag att det gör mig till en ohyfsad och dålig människa.
Men jag reagerar på tex ditt sätt att uttrycka dig i skrift ibland. Bara början i det här inlägget tycker jag ser illa ut. Fan, jävlar och satan är ju svordomar det med? Vad gör det ok att använda det ena men inte det andra?
Ta nu inte detta som ett personligt påhopp för det är det alls inte menat som utan bara en undran.

/suddis.

Kanske för att jag är lånngt ifrån ensam om att använda just svordomar här på forumet, men däremot så är det inte brukligt att dra till med könsord eller andra grova ord här. Gör jag migg illa så trillar faktiskt ett könsord över mina läppar också, men inte är det nåt jag använder i trådarna för att jag skulle kunna tänkas bruka det vid extrem smärta.
Kat
Fan så du förvränger det som skrivs, skolorna tar upp språkbruket på precis samma sätt som dom gjorde förr när det va´CP och mongo som va´på modet. Jag har barn födda mellan 1973 och 1997 och har vart på så många föräldramöten om just språkbruket och va´som ska göras i klasserna för det. I många år satt jag i hem o skolaföreningar med aktiva samarbeten med rektorerna, barna på skolorna är väl informerade både om va´CP står för och alla andra grova könsord. Själv anser jag det hör till god uppfostran att vårda sitt språk, inte bara bland barna, utan även vuxna människor.

Det är bra om de gör det där du bor.
Här gör man nämligen inte alls så. Flera av mina lärarbekanta vittnar om en helt annan verklighet, liksom ledare och debattartiklar i tidningarna.
Det är skönt att höra att det finns vettigare attityder på annat håll.

Här var det inte några föräldramöten om språkbruket då jag var barn. Istället fick vi en rejäl inblick i vad det innebär att ha en fosterskada. Ingen unge använde det epitetet efter det.
Men vi fortsatte naturligtvis att vara elaka mot varandra på andra sätt.

Jag ser en extrem skillnad i att använda könsord i syftet att väcka uppmärksamhet, ventilera ilska eller förnedra någon, mot att använda dem som ord med den innebörd de har.
Jesper Odelberg har naturligtvis en CP-skada i samma omfattning som jag knullar emellanåt.
Reserv
CITAT (Sommartorparn @ 30-12-2006, 23:42)
.........barna på skolorna är väl informerade både om va´CP står för och alla andra grova könsord......

Jösses!

Ska jag tolka det som att du verkligen inte förstår, eller ironiskt?? För är det så att du inte förstår så informeras barna om innebörden av dom ord dom så flitigt kastat runt sig, det gör att det inte alls är så intressant att använda dom längre. Det är juh knapst i informativt syfte för att lära dom fler ord...och uppfattade du det så....ja, då tror jag du redan bestämt att missuppfatta inlägget
Sommartorparn
CITAT (Reserv @ 30-12-2006, 23:49)

Jösses!

Ska jag tolka det som att du verkligen inte förstår, eller ironiskt?? För är det så att du inte förstår så informeras barna om innebörden av dom ord dom så flitigt kastat runt sig, det gör att det inte alls är så intressant att använda dom längre. Det är juh knapst i informativt syfte för att lära dom fler ord...och uppfattade du det så....ja, då tror jag du redan bestämt att missuppfatta inlägget

Jag visste inte att cp var ett grovt könsord. Det visar hur du ser på handikappade.
Reserv
CITAT (Sommartorparn @ 30-12-2006, 23:57)
CITAT (Reserv @ 30-12-2006, 23:49)

Jösses!

Jag visste inte att cp var ett grovt könsord. Det visar hur du ser på handikappade.

Jisses!!! blink.gif wacko.gif
malin72
jag tror nog inte att reserv menade att cp var ett könsord utan orden som är kränkande i sig ska förklaras och inte användas...kanske skrevs lite ihop men jag tror nog inte att det var så det menades
Reserv
CITAT (malin72 @ 31-12-2006, 00:00)
jag tror nog inte att reserv menade att cp var ett könsord utan orden som är kränkande i sig ska förklaras och inte användas...kanske skrevs lite ihop men jag tror nog inte att det var så det menades

Näe, men ibland är läsförståelsen på en nivå att mognadsnivån verkar sjunka i takt med att alkoholnivån stiger, nu inte sagt att så är fallet, men ibland kan man faktiskt undra blink.gif wacko.gif
Fenja
CITAT (Kat @ 30-12-2006, 23:48)
Det är bra om de gör det där du bor.
Här gör man nämligen inte alls så. Flera av mina lärarbekanta vittnar om en helt annan verklighet, liksom ledare och debattartiklar i tidningarna.
Det är skönt att höra att det finns vettigare attityder på annat håll.

Aha smile.gif en pedagog...
Mvh
Fenja
Sommartorparn
Jag tror inte att det är en slump att vissa grupper ur befolkningen används som skällsord för allt möjligt. Ungarna snappar upp värderingar som finns bland dom vuxna, kanske inte lika uttalade, men ändå..... Ungarna vet mycket väl vad orden betyder. Dom vet att kvinnor, invandrare, mörkhyade, homosexuella och handikappade är människor som det är OK att förakta. Att t.ex. använda "vit, medelålders, heterosexuell man" som ett skällsord skulle inte fungera av den anledningen.

Sedan tycker jag frågan är fel ställd från början: Det är ointressant om ett ord är fult eller inte, men så länge det är sårande för någon så bör man undvika använda det, tycker jag.
suddis
CITAT (Kat @ 30-12-2006, 23:48)
Jag ser en extrem skillnad i att använda könsord i syftet att väcka uppmärksamhet, ventilera ilska eller förnedra någon, mot att använda dem som ord med den innebörd de har.

Visst är det så. Mitt ex med kuka ur var dåligt. Jag anväder sällan om ens någonsin könsord då jag gör mig illa eller då något går åt pipsvängen (mer än just kuka ur).

Reserv: Jag vet inte hur man gör för att citera fler men att använda svordomar med ursäkten att man inte är ensam om det känns väl lite skevt också? Jag tycker det är väldigt grovt att svära ÅT folk och du tycker det är väldigt grovt att säga knulla. Jag säger det inte publikt av respekt för er som reagerar på det. Men jag kräver heller inte att ni ska sluta svära. Man kan ju bråka och tjafsa om precis allt om man vill men jag ids inte. Svär ni i skrift. Men inte åt mig tack. smile.gif

Jag har nog verkligen inget mer att säga här.
/suddis.
suddis
CITAT (Sommartorparn @ 31-12-2006, 00:28)
Sedan tycker jag frågan är fel ställd från början: Det är ointressant om ett ord är fult eller inte, men så länge det är sårande för någon så bör man undvika använda det, tycker jag.

Visst är det så.
/suddis
*Stintan*
Ja så kan då inte jag heller hålla tyst men jag har en stilla undran bara.
Varför är det så viktigt att använda ett språk (eller ord) som de flesta inte gillar? Jag anser att dom könsord du Kat använder är vulgära och inte platsar i överallt. Dom ger mig avsmak snarare än det jag tror du vill förmedla. Sorry men så tror jag det är för många. Tror inte ett skvatt på att om man använder dom orden oftare så skulle dom accepteras på ett annat sätt.
Piccante
Jag tror inte att det är en slump att vissa grupper ur befolkningen används som skällsord för allt möjligt. Ungarna snappar upp värderingar som finns bland dom vuxna, kanske inte lika uttalade, men ändå..... Ungarna vet mycket väl vad orden betyder. Dom vet att kvinnor, invandrare, mörkhyade, homosexuella och handikappade är människor som det är OK att förakta. Att t.ex. använda "vit, medelålders, heterosexuell man" som ett skällsord skulle inte fungera av den anledningen.

Jag tog illa vid mig när jag blev anklagad för att vara privilegierad vit medelklass utan förståelse för andras utsatta situation..., så det går kanske att förolämpa folk genom att kalla dem "vit medelålders heterosexuell man" oxå? Det ligger nog mycket i vad avsändaren menar med det.

Sen håller jag med om att ungar snappar upp värderingar runt omkring. Jag blir arg när ungar säger t.ex. bög, neger, CP etc i föräldrars närvaro och föräldrar inte säger något! Det är ju att visa ungarna att säg gärna bögjävel vi bryr oss inte.
Anki på Öland
Att t.ex. använda "vit, medelålders, heterosexuell man" som ett skällsord skulle inte fungera av den anledningen.

Är inte det en "jä**a svensson" ?? smile.gif Ett skällsord så gott som något.
Anki
Kat

Jag håller både med dig och inte.

När det gäller att använda ord som "neger" är jag fullständigt på din planhalva. När det gäller att använda mer neutrala svordomar (utanför kyrkan) så som "helvete" och "fan", eller hur man benämner sitt könsorgan etc. så måste det vara upp till var och en att bedöma hur man vill uttrycka sig.
Omgivningen kommer att betrakta en utifrån sina värderingar, det bör man vara medveten om, men det bör ändå ligga i var och ens egna intresse att uttrycka sig enligt egna bedömningar.
Kat
CITAT (Anki på Öland @ 31-12-2006, 10:49)
Att t.ex. använda "vit, medelålders, heterosexuell man" som ett skällsord skulle inte fungera av den anledningen.

Är inte det en "jä**a svensson" ?? smile.gif Ett skällsord så gott som något.
Anki

Skillnaden ligger i svärordet före "svensson". Svensson själv är inte regelmässigt ful.
Kat
CITAT (Stintan43 @ 31-12-2006, 00:38)
Ja så kan då inte jag heller hålla tyst men jag har en stilla undran bara.
Varför är det så viktigt att använda ett språk (eller ord) som de flesta inte gillar? Jag anser att dom könsord du Kat använder är vulgära och inte platsar i överallt. Dom ger mig avsmak snarare än det jag tror du vill förmedla. Sorry men så tror jag det är för många. Tror inte ett skvatt på att om man använder dom orden oftare så skulle dom accepteras på ett annat sätt.

Eftersom jag delvis umgås i kretsar där dessa ord är vardag, så vet jag att det är fullt möjligt att avdramatisera det och dess innebörd.
Sommartorparn
CITAT (Kat @ 31-12-2006, 12:26)

När det gäller att använda ord som "neger" är jag fullständigt på din planhalva. När det gäller att använda mer neutrala svordomar (utanför kyrkan) så som "helvete" och "fan", eller hur man benämner sitt könsorgan etc. så måste det vara upp till var och en att bedöma hur man vill uttrycka sig.
Omgivningen kommer att betrakta en utifrån sina värderingar, det bör man vara medveten om, men det bör ändå ligga i var och ens egna intresse att uttrycka sig enligt egna bedömningar.

Du får naturligtvis säga vad du vill till vem som helst, men du måste vara medveten om att personer kan bli kränkta. Sedan kan det ju vara att du gärna vill kränka vissa personer genom att hävda din frihet att använda vissa ord. Ganska barnsligt, tycker jag. Inte heller kan jag se att det kan vara intressant att tala om sitt könsorgan till kreti o pleti, annat än att provocera. Antar att detta var meningen med tråden. wacko.gif
Kathy
CITAT (Sommartorparn @ 31-12-2006, 12:37)
CITAT (Kat @ 31-12-2006, 12:26)

Du får naturligtvis säga vad du vill till vem som helst, men du måste vara medveten om att personer kan bli kränkta. Sedan kan det ju vara att du gärna vill kränka vissa personer genom att hävda din frihet att använda vissa ord. Ganska barnsligt, tycker jag. Inte heller kan jag se att det kan vara intressant att tala om sitt könsorgan till kreti o pleti, annat än att provocera. Antar att detta var meningen med tråden. wacko.gif

Vissa vokabulär passar sig inte på t.ex en arbetsplats. Man får helt enkelt lägga sin revolution åt sidan och ta seden dit man kommer.
AnitaO
CITAT (Scrollan @ 31-12-2006, 12:39)
Vissa vokabulär passar sig inte på t.ex en arbetsplats. Man får helt enkelt lägga sin revolution åt sidan och ta seden dit man kommer.

Touche smile.gif
Kat
CITAT (Sommartorparn @ 31-12-2006, 12:37)

Det är ungefär lika logiskt att bli kränkt av att jag använder svärord.
Det må vara så att vissa uppfattar mitt eventuella svärande (läs: min vokabulär) som ett tecken på dålig hyfs eller dålig uppfostran, men att bli kränkt av densamma är rätt löjeväckande. Det är inte så att jag kallar någon annan för sådant som vissa tycker är fult, utan enbart företeelser. Däri ligger en stor skillnad.

Jag ser heller ingen mening i att diskutera mitt känsorgan med allehanda människor och gör det därför inte heller. Vid de tillfällen detta uppkommer tar jag mig dock friheten att kalla det precis vad jag vill. I mitt fall vanligen "Rufus".

Syftet med tråden var att separera den från tråden som debatten startade i, inget annat.
faith
CITAT (Kat @ 31-12-2006, 12:53)
I mitt fall vanligen "Rufus".

TMI...
Kat
CITAT (faith @ 31-12-2006, 13:06)
TMI...

Vad betyder det?
*har aldrig sett*
Reserv
CITAT (Kat @ 31-12-2006, 13:10)
CITAT (faith @ 31-12-2006, 13:06)

TMI...

Vad betyder det?
*har aldrig sett*

Too Much Information rolleyes.gif
Björken
Att ni orkar tjafsa om sånt här, det är nyårsafton njut istället av årets sista timmar och glädjs åt att det kommer ett nytt år att fylla med många fina stunder.
niklaswik
Fulheten ligger i uttalet. "Schräta" ser inte riktigt så hemskt ut som det låter t.ex.
Kat
CITAT (Björken @ 31-12-2006, 13:38)
Att ni orkar tjafsa om sånt här, det är nyårsafton njut istället av årets sista timmar och glädjs åt att det kommer ett nytt år att fylla med många fina stunder.

Vad skulle det vara för skillnad? Vi vänder blad i almanackan och skrämmer slag på djuren med smällare. Samma snö - eller brist på densamma - som året innan. Samma vardag.
Nyår måste vara den mest överskattade av alla högtider.
herkules
CITAT (Kat @ 31-12-2006, 14:31)
Nyår måste vara den mest överskattade av alla högtider.

håller med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon