|
Jag är lite nyfiken när ni ta in/köper er första tulpanbukett. Jag gör det alltid när jag har städat ut julen dvs efter trettonhelgen.När alla julsakerna är undanstoppat och granbarren slukat av damsugaren går jag till handelsträdgården och köper en stor bukett tulpaner.Då kännst det lite vårlikt.Inga tulpaner så länge julsakerna är framme,jag är redan trött på julen.
Helen i Skåne
04-01-2007, 22:12
Den 2:a januari, första dagen blomsteraffären har öppet! 1ulen åker ut den 1:a och den 2:a är allt rent och fräscht och tulpanerna pratar om våren...
Jag fick en bukett idag
Snöflinga
04-01-2007, 22:23
Också när julen är utstädad ... då handlar jag en stor frasig bukett som jag blandar opp med björkris eller videung  Visst är det härligt att längta efter våren  Nackdelen med tulpanerna är att de står så kort tid ... nägon som har tips på hur få dem att vara frächa längre ?
Tar också tacksamt emot tips Tycker att de borde hålla åtminstone en vecka... när man betalar 5 - 9 kr /st
Jag köpte min första bukett förra fredagen! De var så härligt krispiga och fina. Tomtarna fick flytta in i ett annat rum..  /suddis
malin72
04-01-2007, 22:30
jag klipper lite varje dag av dom sätter i nytt kallt vatten och sen svalt på natten tycker att dom ska hålla miiiiinst i 4 veckor  så fint men jag tycker inte om när dom blommar ut...är sån som gillar dom mest i knopp,halvt utslagen stadiet sen sätter jag mina i ginst som jag blandar i för jag älskar doften
netaave
04-01-2007, 23:55
Köper mina första när julsakerna åker ut. Ny snittyta direkt och minst en timme i vatten med förpackningen kvar. Lite vatten i vasen så dom inte växer för mycket, fyller hellre på ofta. 1 msk potatismjöl/ liter vatten står berett i en kanna. Klipper dom ofta ny snittyta varje dag. I kylen på natten.
rosentass i Göteborg
05-01-2007, 01:50
CITAT (netaave @ 04-01-2007, 23:55) Köper mina första när julsakerna åker ut. Ny snittyta direkt och minst en timme i vatten med förpackningen kvar. Lite vatten i vasen så dom inte växer för mycket, fyller hellre på ofta. 1 msk potatismjöl/ liter vatten står berett i en kanna. Klipper dom ofta ny snittyta varje dag. I kylen på natten. Exakt. Hunnit med ett par-tre buketter sen jul. Underbart är kort. Men undrar 1) potatismjöl - varför det?! 2) i kylskåpet på natten? - inte prövat (ställer vas i kallaste nattfönstret), är det OK utan luft då? 3) tulpaner finns listade som giftiga för katter - vår nya lilla vilding är på allt, även tulpaner -- sätter korta tulpaner i hög glasvas för att hon inte ska komma åt (men hon fiskar ändå med tassarna) - hur farligt kan detta vara tro? (Tekniken fungerar med hyacinter som jag verkligen älskar -- katt-tjejen verkar inte gilla doften så de får stå i frid.)
har också mina i kylen nattetid då håller dom lite längre än annars ny snittyta varje dag mår dom bra av
Köper årets första tulpanbukett när jag har städat ut julen, men det händer att jag hinner få en och annan bukett innan dess.
Idag ska jag göra det!
Första buketten fick jag dagarna före julafton - röda tulpaner.
Därefter fick jag en bukett med gula.
Yin o Yang
05-01-2007, 10:31
Köpte den första igår  . Vi ska ha alla barn och barnbarn på middag ikväll
Jaha, och jag är väl som vanligt mer besläktad med nåt Ufo än med männskligheten Jag vill inga tulpaner ha alls  .Missförstå mig rätt nu, jag älskar tulpaner , men inte inomhus... i en vas.... och framför allt inte nu Och trots att alla vet det, så får jag stora vackra tulpanbuketter när jag fyller år. Och jag får vackert niga och säga tack
CITAT (Evgeni @ 05-01-2007, 11:31) Jaha, och jag är väl som vanligt mer besläktad med nåt Ufo än med männskligheten Jag vill inga tulpaner ha alls  .Missförstå mig rätt nu, jag älskar tulpaner , men inte inomhus... i en vas.... och framför allt inte nu Och trots att alla vet det, så får jag stora vackra tulpanbuketter när jag fyller år. Och jag får vackert niga och säga tack  Och jag är precis tvärt om - gillar tulpaner i vas, men inte i trädgården!
Fialotta
05-01-2007, 12:41
Och så dyker tulpis lisa upp...jag alltså fick en bukett när jag fyllde år sen ytterligare en på julafton.....så nu börjar min frossa period med tulpisar...köper jämt o hela tiden o inväntar våren...då poppar dom upp ute härliga tulpistid välkommen
netaave
05-01-2007, 13:04
CITAT (rosentass i Göteborg @ 05-01-2007, 01:50) Men undrar 1) potatismjöl - varför det?! .) Fick de tipset i blomsteraffären en gång och sen jag börjat med det står dom längre.
CITAT (Evgeni @ 05-01-2007, 10:31) Jaha, och jag är väl som vanligt mer besläktad med nåt Ufo än med männskligheten Jag vill inga tulpaner ha alls  .Missförstå mig rätt nu, jag älskar tulpaner , men inte inomhus... i en vas.... och framför allt inte nu Och trots att alla vet det, så får jag stora vackra tulpanbuketter när jag fyller år. Och jag får vackert niga och säga tack  Hihi jag får också alltid massor av tulpaner på min födelsedag här i januari, när jag var yngre var jag jättesur för jag ville ha sådan där blandade buketter med snyggt papper runt.... Nu har jag omvärderat det hela och älskar tulpaner, men har som "regel" att inte köpa några själv före födelsedagen. (fast ska erkänna att jag var lite sugen på de röda vi hade på jobbet under julveckan)
CITAT (stina @ 05-01-2007, 10:40) CITAT (Evgeni @ 05-01-2007, 11:31) Jaha, och jag är väl som vanligt mer besläktad med nåt Ufo än med männskligheten Jag vill inga tulpaner ha alls  .Missförstå mig rätt nu, jag älskar tulpaner , men inte inomhus... i en vas.... och framför allt inte nu Och trots att alla vet det, så får jag stora vackra tulpanbuketter när jag fyller år. Och jag får vackert niga och säga tack  Och jag är precis tvärt om - gillar tulpaner i vas, men inte i trädgården!  Jaa du Gillan, helt säkert har du ufoblod i ådrorna!  Gillar inte tulpaner inomhus... - finns det såna människor? Och Stina, klart konstig du med!  Hur kan man låta bli att gilla tulpanerna när de sticker upp ur jorden och förkunnar att Nu är det vår! Jag älskar tulpaner i alla lägen, både inne och ute, både i knoppstadium, som utslagna och även när de vackra i sitt förfall vräker sig åt alla möjliga håll ur vaserna...
Räknar med första buketten nästa vecka, när julkrafset försvunnit.
Anki på Öland
05-01-2007, 15:21
CITAT (Betty @ 05-01-2007, 14:40) CITAT (stina @ 05-01-2007, 10:40) CITAT (Evgeni @ 05-01-2007, 11:31) Jaha, och jag är väl som vanligt mer besläktad med nåt Ufo än med männskligheten Jag vill inga tulpaner ha alls  .Missförstå mig rätt nu, jag älskar tulpaner , men inte inomhus... i en vas.... och framför allt inte nu Och trots att alla vet det, så får jag stora vackra tulpanbuketter när jag fyller år. Och jag får vackert niga och säga tack  Och jag är precis tvärt om - gillar tulpaner i vas, men inte i trädgården!  Jaa du Gillan, helt säkert har du ufoblod i ådrorna!  Gillar inte tulpaner inomhus... - finns det såna människor? Ett UFO till.....  Gillar inte tulpaner inne i vas, men ute får det gärna komma upp hur mycket som helst!! Anki
CITAT (Castea @ 05-01-2007, 15:04) Räknar med första buketten nästa vecka, när julkrafset försvunnit.  Visst är det lite roligt det här med julpynt... Först längtar man efter att få sätta upp det, sedan längtar man efter att få ta bort det!
malin72
05-01-2007, 17:53
fick faktiskt mina första tulpaner före årets slut(var lite deppig och fick dom av sambon för att han vet att jag älskar tulpaner)
CITAT (Leia @ 05-01-2007, 15:49) CITAT (Castea @ 05-01-2007, 15:04) Räknar med första buketten nästa vecka, när julkrafset försvunnit. ;) Visst är det lite roligt det här med julpynt... Först längtar man efter att få sätta upp det, sedan längtar man efter att få ta bort det!  Ja, det är besynnerligt. December är en favoritmånad. Pynt, pynt, pynt, mys, mys, mys. Men nu är jag less på krafset. Men ska kämpa för att behålla det uppe tills på måndag i alla fall.
Tänkte att det kanske passade med bild på tulpaner i tulpantråden. 
Blomstertanten
05-01-2007, 20:01
Eftersom jag alltid fick tulpaner när jag fyllde år av min mormor så kommer det inte in en endaste tulpan före den 7 februari ! Har liksom blivit en tradition
zaaritha
05-01-2007, 20:41
Slutet av jan., början av febr.
kerstin z5-6
05-01-2007, 20:53
Tulpaner NU -OCH krukor med primula
gammelnalle
05-01-2007, 21:22
Köp en tulpan annars får du en snyting ... Lär dej din dönick att nu är det vår"
så det så!!
själv trodde jag att texten i "Tulpaner från Amstedam" betydde att man måste skicka dem ifrån Amsterdam.....
"När det våras skickar jag till dig tulpaner från Amsterdam"..........
men i mogen ålder har jag insett att DET behöver det inte innebära..
CITAT (gammelnalle @ 05-01-2007, 21:22) Köp en tulpan annars får du en snyting ... Lär dej din dönick att nu är det vår" Sången framfördes av Lars Ekborg och Sven Holmberg i Kar de Mumma-revyn 1960,
anna_rispan
05-01-2007, 22:14
Puh, att du skrev det askar. jag trodde det var ett hot ju...
CITAT (anna_rispan @ 05-01-2007, 22:14) Puh, att du skrev det askar. jag trodde det var ett hot ju... 
CITAT (Evgeni @ 05-01-2007, 11:31) Jaha, och jag är väl som vanligt mer besläktad med nåt Ufo än med männskligheten Jag vill inga tulpaner ha alls  .Missförstå mig rätt nu, jag älskar tulpaner , men inte inomhus... i en vas.... och framför allt inte nu Och trots att alla vet det, så får jag stora vackra tulpanbuketter när jag fyller år. Och jag får vackert niga och säga tack  Stackars dig,jag gillar inte nejlikor som snittblommor.Det var en standardbukett på 60talet i Tyskland.
Blomstertanten
05-01-2007, 23:10
CITAT (Evgeni @ 05-01-2007, 20:10) Kanske ?????? Nä, helt klart är jag konstig
rosentass i Göteborg
05-01-2007, 23:57
CITAT (netaave @ 05-01-2007, 13:04) CITAT (rosentass i Göteborg @ 05-01-2007, 01:50)
Men undrar 1) potatismjöl - varför det?! .)
Fick de tipset i blomsteraffären en gång och sen jag börjat med det står dom längre. Väldigt euforiskt har det blivit i tulpantråden. Innehåller växten någon drog kanske? Den som är giftig för katter men upplivande för vissa människor kanske? Hur som helst. Tack för saklig uppgift. Någon annan som har erfarenhet av potatismjöl för att få tulpanerna att stå lite längre? ps - ändrat stavfel - ds
netaave
06-01-2007, 00:32
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2007, 20:53) Tulpaner NU -OCH krukor med primula  Dom första primulorna köper jag till Elles födelsedag 14 jan. sen åker dom ut i trädgården i april och blommar många år. Har speciella chatterade ytterkrukor till dom under tiden dom är inne.
netaave
06-01-2007, 00:39
Från Alvebäcks hemsida:
Skötselråd för tulpaner
Såhär håller tulpanerna i en vecka
Köp bara tulpaner som visar ordentlig färg. Väljer du alltför knoppiga tulpaner får de sämre blomfärg.
Låt papperet sitta kvar runt tulpanerna. Skär av ca 2 cm av stjälkarna och ställ bunten i kallt vatten.
När tulpanerna dragit vatten ca 30 min kan de arrangeras i vas med raka vattenspända stjälkar.
I blandbuketter med tulpaner och narcisser (påsk- och pingstliljor) bör man undvika att snitta i narcisserna eftersom de avger ett slem som gör att tulpanerna kan få svårt att dra upp vatten.
Placera tulpanerna svalt nattetid.
Undvik att ställa tulpanerna nära frukt som avger etylengas. Detta påskyndar tulpanernas åldrande.
Fyll på vatten varje dag, tulpaner är törstiga blommor.
CITAT (Evgeni @ 05-01-2007, 15:49) Här kommer ett UFO till!  Är inte alls förtjust i tulpaner inomhus. Jag är inte så förtjust i tulpaner överhuvudtaget faktiskt, de enda jag har i trädgården är en sorts små botaniska tulpaner.
netaave
06-01-2007, 01:10
Min favorittulpan är Monte carlo, gul dubbel tätt följd av Angelique, rosa dubbel, har även båda i trädgården + både vita och röda dubbla.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-01-2007, 00:47) CITAT (Evgeni @ 05-01-2007, 15:49)  Med andra ord alltså, så är vi några stycken som är konstiga  . Det är jag, Stina och Anki. Två Ufo:n och en som " bara " är konstig :unsure: :lol: :lol: Från en som inom en snar framtid får några buketter  :wub: Här kommer ett UFO till!  Är inte alls förtjust i tulpaner inomhus. Jag är inte så förtjust i tulpaner överhuvudtaget faktiskt, de enda jag har i trädgården är en sorts små botaniska tulpaner. Jösses så många ufon det finns här då!  Tror jag ska frångå mina prinsipiper och köpa en tulpanbukett redan idag - trots att jag inte har städat ut julen ännu!
CITAT (Betty @ 06-01-2007, 12:51) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-01-2007, 00:47) CITAT (Evgeni @ 05-01-2007, 15:49) Här kommer ett UFO till!  Är inte alls förtjust i tulpaner inomhus. Jag är inte så förtjust i tulpaner överhuvudtaget faktiskt, de enda jag har i trädgården är en sorts små botaniska tulpaner. Jösses så många ufon det finns här då!  Tror jag ska frångå mina prinsipiper och köpa en tulpanbukett redan idag - trots att jag inte har städat ut julen ännu!  Men Magdis måste ju bara vara mest " Ufo-lik ", som inte är förtjust i dem alls Fast ärligt talat så trodde jag att jag var helt ensam om det här med tulpaner Fick du dig några tulipper då Betty?
Hannele
06-01-2007, 15:04
Jag får alltid årets första tulpanbukett på min namnsdag.
anna_rispan
06-01-2007, 15:04
CITAT (Hannele @ 06-01-2007, 15:04) Jag får alltid årets första tulpanbukett på min namnsdag.  Grattis i efterskott!
Margaretha
06-01-2007, 15:13
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2007, 15:04) CITAT (Hannele @ 06-01-2007, 15:04) Jag får alltid årets första tulpanbukett på min namnsdag. :wub: Grattis i efterskott! Instämmer! Och grattis alla som heter Hanna (också igår), Kasper, Melker och Baltsar! Har just nu två härliga tulpanbuketter att njuta av! Brukar köpa till nyårsfesten, men i år - i fjol menar jag - fick jag en bukett redan på julafton! Tycker om dem både ute och inne! Fast inte precis gula! Men det hänger nog ihop med att jag inte direkt faller för gula blommor överhuvudtaget.
CITAT (Betty @ 06-01-2007, 12:51) Jösses så många ufon det finns här då!  :rolleyes: Tror jag ska frångå mina prinsipiper och köpa en tulpanbukett redan idag - trots att jag inte har städat ut julen ännu!  CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 15:02) Fick du dig några tulipper då Betty? Sh*t! Jag glömde alldeles bort att köpa tulpaner när vi var iväg och handlade!  Kanske det var mitt undermedvetna som sa mig att låta bli...  Skulle kanske sett alltför malplacerat ut med frasiga tulpaner mitt bland röda julgardiner, adventsljusstakar och alla tomtar...
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 15:02) Som vanligt då!  Den principen kan jag ju inte frångå!
Ett år köpte vi en tulpanbukett väldigt tidigt. Den var dyr och gick på 80-90 kronor. Vi tyckte att vi ville ha glädje av den länge - inte minst med tanke på priset - så första natten satte vi in den i klädkammaren där det var lite svalare. Sen glömde vi den där .......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|