Full version: Första tulpanbukett?
Sidor: 1, 2
askar
(0 kr minst får jag alltid betala för en bukett i blomsteraffären

50 - 60 kr på Coop och Ica... den här tiden på året.
Framemot påsk blir de lite billigare.
Betty
CITAT (Rossi @ 06-01-2007, 18:15)
Ett år köpte vi en tulpanbukett väldigt tidigt. Den var dyr och gick på 80-90 kronor. Vi tyckte att vi ville ha glädje av den länge - inte minst med tanke på priset - så första natten satte vi in den i klädkammaren där det var lite svalare. Sen glömde vi den där ....... laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Margaretha
CITAT (askar @ 06-01-2007, 18:43)

Ja, där skiljer sig norr och söder. 39 kronor kostar just nu 10 stycken i bunt i Malmö.
Hannele
CITAT (Margaretha @ 06-01-2007, 15:13)
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2007, 15:04)
CITAT (Hannele @ 06-01-2007, 15:04)
Jag får alltid årets första tulpanbukett på min namnsdag.  :wub:

Grattis i efterskott!

Instämmer! Och grattis alla som heter Hanna (också igår), Kasper, Melker och Baltsar!

Tackar! smile.gif
Biggan_
Grattis Hannele!
Först skall julen ut innan tulpanerna får komma in! tongue.gif
Eva St
biggrin.gif
Jag fick min första tulpanbukett av sonen för ett par dagar sedan - den värmde verkligen och gav hopp om att våren kommer så småningom.
Eva St
Leia
CITAT (Margaretha @ 06-01-2007, 22:35)

Ja, där skiljer sig norr och söder. 39 kronor kostar just nu 10 stycken i bunt i Malmö.

Vi tar också 39:- för 10-pack, men jag vet att vi anses billiga här i Uppsala. smile.gif (Ica butik)
askar
CITAT (Leia @ 07-01-2007, 09:46)

Vi tar också 39:- för 10-pack, men jag vet att vi anses billiga här i Uppsala. smile.gif (Ica butik)

Ser nu att jag slarvat med första siffran... ska stå
80 kr minst får jag alltid betala för en bukett i blomsteraffären.

Jo jag vet att det är mycket dyrare här.
T.ex krukros på ICA i Borås 19,90 kr, kostade här 79kr. sad.gif

Det var tom likadan plast runt bägge krukor.
Leia
CITAT (askar @ 07-01-2007, 09:58)
CITAT (Leia @ 07-01-2007, 09:46)

Ser nu att jag slarvat med första siffran... ska stå
80 kr minst får jag alltid betala för en bukett i blomsteraffären.

Jo jag vet att det är mycket dyrare här.
T.ex krukros på ICA i Borås 19,90 kr, kostade här 79kr. sad.gif

Det var tom likadan plast runt bägge krukor.

pga längre transporter eller vad?
stina
CITAT (Betty @ 05-01-2007, 15:40)
CITAT (stina @ 05-01-2007, 10:40)
CITAT (Evgeni @ 05-01-2007, 11:31)
Jaha, och jag är väl som vanligt mer besläktad med nåt Ufo än med männskligheten blink.gif

Jag vill inga tulpaner ha alls blink.gif .Missförstå mig rätt nu, jag älskar tulpaner , men inte inomhus... i en vas.... och framför allt inte nu unsure.gif

Och trots att alla vet det, så får jag stora vackra tulpanbuketter när jag fyller år. Och jag får vackert niga och säga tack rolleyes.gif  wub.gif  laugh.gif

Och jag är precis tvärt om - gillar tulpaner i vas, men inte i trädgården! rolleyes.gif

Jaa du Gillan, helt säkert har du ufoblod i ådrorna! tongue.gif Gillar inte tulpaner inomhus... - finns det såna människor? ohmy.gif rolleyes.gif

Och Stina, klart konstig du med! tongue.gif Hur kan man låta bli att gilla tulpanerna när de sticker upp ur jorden och förkunnar att Nu är det vår! biggrin.gif

Jag älskar tulpaner i alla lägen, både inne och ute, både i knoppstadium, som utslagna och även när de vackra i sitt förfall vräker sig åt alla möjliga håll ur vaserna... rolleyes.gif wub.gif

Jag gillar inte tulpaner ute för jag gillar inte rådjur och hos oss blir det bara rådjursmat av tulpanerna. Så jag har helt enkelt bestämt mej för att tulpaner ute är FULT! tongue.gif wink.gif
askar
CITAT (Leia @ 07-01-2007, 10:08)
pga längre transporter eller vad?

Brukar de ha som förklaring, när man frågar. wink.gif
Margaretha
CITAT (stina @ 07-01-2007, 10:28)
Jag gillar inte tulpaner ute för jag gillar inte rådjur och hos oss blir det bara rådjursmat av tulpanerna. Så jag har helt enkelt bestämt mej för att tulpaner ute är FULT! tongue.gif wink.gif

Ibland får man göra en dygd av nödvändigheten! Inte underligt! sad.gif
Sommartorparn
Kort hållbarhet för mycket pengar, tycker jag.
Ser egentligen bara snygga ut i 2-3 dar. Ofta slår dom inte ens ut innan dom har vissnat.
Sedan kan man ju fundera över hur mycket all denna tulpanhantering bidrar till växthuseffekten genom uppvärmning av växthus, kylutrummen, transporter, etc.
Köper då hellre en krukväxt som är lite mindre av slit o släng.
Leia
CITAT (netaave @ 06-01-2007, 00:32)
Har speciella chatterade ytterkrukor till dom under tiden dom är inne.

Hade ett sjå i går kväll med att försöka ta reda på vad "chatterade" betydde. Fanns inte med i ordboken och när jag googlade fick jag inte fram någon förklaring, men däremot så förekom ordet alltid i samband med färger på vissa sidor. Så jag antar att det betyder Blandade färger eller spräckliga färger, eller? unsure.gif
askar
CITAT (Leia @ 07-01-2007, 12:57)
CITAT (netaave @ 06-01-2007, 00:32)
Har speciella chatterade ytterkrukor till dom under tiden dom är inne.

Hade ett sjå i går kväll med att försöka ta reda på vad "chatterade" betydde. Fanns inte med i ordboken och när jag googlade fick jag inte fram någon förklaring, men däremot så förekom ordet alltid i samband med färger på vissa sidor. Så jag antar att det betyder Blandade färger eller spräckliga färger, eller? unsure.gif

Shatterad

Shatterad betyder
netaave
Dom har samma färg men den tonas ut i en starkare nyans nertill. Har rosa för rosa blommor, gul för gula o.s.v. köpta för den enorma summan av 10 kr st på plantagen för flera år sedan.

cosmos
CITAT (Sommartorparn @ 07-01-2007, 12:25)
Sedan kan man ju fundera över hur mycket all denna tulpanhantering bidrar till växthuseffekten genom uppvärmning av växthus, kylutrummen, transporter, etc.
Köper då hellre en krukväxt som är lite mindre av slit o släng.

Shit också! sad.gif

Där dog den glädjen i att njuta av frasiga tulpaner..fan också..ska man behöva ha dåligt samvete för allt!!
Annars har det varit självklart för mej med en bukett röda tulpaner på julbordet..och en blandad tulpanbukett till nyår..med mimosa eller anemoner eller nåt!
Sen brukar jag köpa en bukett i veckan så länge säsongen varar!

Miljöboven Cosmos
netaave
CITAT (cosmos @ 07-01-2007, 15:01)
Där dog den glädjen i att njuta av frasiga tulpaner

Miljöboven Cosmos

Då miljöbovar jag med dig. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon