|
Katti med torpet
05-01-2007, 21:58
Jo jag vet att jag helst skall köpa de blå älgsäckarna men 1) de finns inte överallt 2) man tar inte direkt en 50 liters säck under armen och traskar hem 3) jag kommer inte att kunna göra av med 50 liter såjord i år (tror jag)
Alltså måste man ibland ta något annat. Idag var jag på Blomsterlandet och de hade ett märke som jag inte provat förut VÄXA från Järle torf. Någon som vet något om det märket? Skräp eller hyffsat?
Vilka märken bör man till varje pris undvika och vad kan vara ett acceptabelt allternativ till den blå älgen när man inte har möjlighet att köpa den.
emmapemma
06-01-2007, 11:03
Öhhh, en dum fråga men... eftersom såjorden ska vara näringsfattig, är det inte lite overkill att köpa den blå älgen? Särskilt om den ligger i 50 l (använder knappt 18 l själv, och jord är väl en färskvara?)
Jag brukar köpa weibulls eller nåt, och lägga bara ett par cm över vanlig bra jord, som är näringsrik. Den vanliga jorden köper jag älgar eller annat dyrt till.
Åsa, mälardalen zon 2
06-01-2007, 11:08
Älgjorden är näringsfattig ifall man köper den som det står S-jord på (=såjord, färdigutblandad med perlit samt torven är av bra kvalité). Jag tycker den blir bra mycket billigare, ska man köpa småpåsar med såjord samt 1-2påsar perlit så blir det mer pengar. Blir det S-jord över kan man blanda ner lite i krukväxtjorden när man planterar om så blir den snart slut.
kerstin z5-6
06-01-2007, 12:18
50 liter räcker väl ingenstans -jag gör av med 4-5 säckar Älgjord :)minst .. Och att köpa annan jord och småpåsar perlit blir dyrt ändå alternativ -jag har inte hittat nåt riktigt bra grus , kan också tillsättas
Såjorden kan som sagt användas även till annat -jag köper alltid en säck för januaris behov -som jag försöker förvara i källare med extra plastpåse runt -I januari när jag vill så brukar all såjord man köper vara frusen -om den finns ...
Elisabeth P
06-01-2007, 12:47
Ännu en dum fråga, men........Om nu jord är färskvara så skulle jag med andra ord inte använt det jag hade över sedan förra året?  Är det risk att det inte blir något av mina sådder nu då  ? Lisa
Katti med torpet
06-01-2007, 14:24
Som jag skrev så vet jag att Hasselfors S-jord är bäst så ni behöver inte prata er varma för den. Frågan var vad man skall ta istället när man tvingas välja något annat. Och kanske lika mycket om det är någo speciell sort man skall undvika mer än andra? Eller är det bättre att ta vanlig blomjord och blanda ut med perlit?
emmapemma
06-01-2007, 14:28
kerstin - hur sjuttsiken gör du av med 5 x 50 liter såjord Om man gör som jag brukar göra (bara toppa med såjord ovan vanlig jord) så går den ju ingenting! Eller låter ni plantorna stå helt i såjord i 0.5-literskrukor (eller dylikt) tills det är omplanteringsdags?
Jag sår i Hasselfors så- och kaktusjord (det enda som gick att få tag i) som jag blandar ut med "halksand" 2-4 mm. Jag använde den i fjol också och det gick aldeles utmärkt. Det var lätt att få upp plantorna med hela fina rotsystem när de skulle skolas om. Jag förlorade inte en enda en vid omskolning. Jag kan inte heller tänka mig att det skulle vara främjande för högre grobarhet med någon annan "finare" jord för milde tid vad det grodde! Och vad då färskvara? På mina påsar finns det inget "bäst föredatum"  Den jord som jag hade kvar från i fjol har förvarats i källaren med en plastsäck lindar runt om och den verkar då precis lika bra som i fjol.....och det gror i den också. /Anki /Anki
emmapemma
06-01-2007, 14:39
Ibland tycker jag att jorden har förändrats över tiden. Då brukar jag hälla ut den i rabatterna och mylla ner den. Detta gäller särskilt blomjord, för jag är inte en frekvent omplanterare av krukväxter Ibland känns det som att älg- krukjorden kan börja mögla om den får stå för länge. Det blir något vitt mycel-liknande på ytan.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-01-2007, 11:08) Älgjorden är näringsfattig ifall man köper den som det står S-jord på (=såjord, färdigutblandad med perlit samt torven är av bra kvalité). Jag tycker den blir bra mycket billigare, ska man köpa småpåsar med såjord samt 1-2påsar perlit så blir det mer pengar. Blir det S-jord över kan man blanda ner lite i krukväxtjorden när man planterar om så blir den snart slut. Det finns så mycket dålig såjord tycker jag. Har sökt efter Hasselfors men hittar den inte. Älgjord - vad är det ??
Lady Hamilton
06-01-2007, 15:15
Även jag som inte sår lika mycket som kerstin m.fl. gör av med fler 50L säckar  Men jag sår det mesta i så jord ( utom det som skall direkt så`s i stor kruka typ gurka m.m.) och skolar sedan om i planterings jord. (  Och HUR många säckar PLANTERINGS JORD som då går åt det vågar jag inte räkna)
fruberglund
06-01-2007, 15:58
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 15:06) Älgjord - vad är det ?? Det är en älg på påsen, därav namnet  Det är Hasselfors proffsjordar, även kallade bokstavsjordarna som har en älg som symbol.
CITAT (fruberglund @ 06-01-2007, 15:58) CITAT (Alba @ 06-01-2007, 15:06) Älgjord - vad är det ?? Det är en älg på påsen, därav namnet  Det är Hasselfors proffsjordar, även kallade bokstavsjordarna som har en älg som symbol. Säljs de bara till firmor och storförbrukare eller ?? Hittar den inte på Hasselfors hemsida.
malin72
06-01-2007, 16:26
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 16:14) CITAT (fruberglund @ 06-01-2007, 15:58) CITAT (Alba @ 06-01-2007, 15:06) Älgjord - vad är det ?? Det är en älg på påsen, därav namnet  Det är Hasselfors proffsjordar, även kallade bokstavsjordarna som har en älg som symbol. Säljs de bara till firmor och storförbrukare eller ?? Hittar den inte på Hasselfors hemsida. ja jag vet inte..jag hittade ju min påse på plantagen i farsta som förrut var hortus..tror att dom bara säljer ut det som finns,för jag tror inte att det finns i plantagens "vanliga" sortiment
Jag som hade tänkt bunkra upp med Hasselfors såjord så att jag skulle ha nu...det har jag glömt förstås.
Bitta98
06-01-2007, 18:23
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 16:14) CITAT (fruberglund @ 06-01-2007, 15:58) CITAT (Alba @ 06-01-2007, 15:06) Älgjord - vad är det ?? Det är en älg på påsen, därav namnet  Det är Hasselfors proffsjordar, även kallade bokstavsjordarna som har en älg som symbol. Säljs de bara till firmor och storförbrukare eller ?? Hittar den inte på Hasselfors hemsida. Den finns under proffsprodukter på hemsidan, där kan du också se vilka som säljer deras produkter.
kerstin z5-6
06-01-2007, 21:26
Granngården brukar ha dem -annars -KRÄV att din lokale handlare tar hem och att han har årets påsar hemma i Januari !  5X 50 liter ...tjillevipp så är den slut ...eller var -i å ska jag håla mej under 200 sorter ...harkel Alternativ : så o kaktusjord från samma firma med grus kanske ? Återfukta jorden i påsen och förslut den ordentligt Gör inget om den fryser bara den får ina ordentligt innan du sår i den nästa vår Sådan "gammal " såjord brukar jag micra före sådd
Jag köpte Weibulls såjord (om jag inte minns helt fel) förra året på Granngården. Är den bra, eller bör jag söka efter t.ex. Hasselfors i år?
ewa zon 3
07-01-2007, 12:55
CITAT (Katti med torpet @ 05-01-2007, 21:58) Alltså måste man ibland ta något annat. Idag var jag på Blomsterlandet och de hade ett märke som jag inte provat förut VÄXA från Järle torf. Någon som vet något om det märket? Skräp eller hyffsat? Växa Järle torfs krukväxtjord med lecakulor provade jag i somras till perenner som skulle stå ett tag i lite större krukor. Jorden var det ingen fel på, växterna trivdes och det blev lagomt dränerat med leckakulorna. Det som jag inte gillade var att det också fanns en hel del ogräsfrön/andra frön i jorden. Jag vet att dom inte kom utifrån för det var tidigt på säsongen och plantorna stod under fiberduk + har inte haft det problemet med annan jord tidigare. Ingen fara nu när det var lite större perenner det gällde, bara att plocka bort det som inte skulle växa i krukorna. Men om deras såjord också innehåller andra frön som gror kan det bli lite problematiskt att veta vad som är vad. Har alltså inte provat såjorden men skulle känna mig lite tveksam efter erfarenheten med krukjorden. Om du ändå vill prova den så skulle jag först göra en provbytta med bara fuktad såjord och värme och se om det kommer upp något /Ewa
Margith
07-01-2007, 13:58
Jag har full förståelse för Katti med torpet, S-jorden ÄR svår att få tag på, dessutom finns den bara i 50 liters säck och det är inget du tar under armen om du går, cyklar eller åker buss hem På den tiden när jag inte gjorde av med speciellt mycket såjord gick jag till Konsum/Domus/Coop och köpte deras så- och kaktusjord. Nu minns jag inte vad den hette, Simontorps kanske??, en grön och vit, ganska bullig påse med en röd plastklämma på Den jorden tyckte jag var OK, men det är ju några år sedan jag köpte den sist Weibulls så- och pluggjord köpte jag förra året, jag fick inte tag i S-jorden. Den köper jag inte igen  Den var alldeles för tung och kompakt, så evinnerligt mycket sorgmygg har jag aldrig haft förut Blir jag tvungen att använda den igen, kommer jag att köpa minst lika mycket perlit dessutom och vad literpriset då blir vågar jag inte ens fundera på  I år när jag skulle köpa S-jord hos min närmaste handelsträdgård, sa han att han inte tagit hem den iår. Eftersom den är några kronor dyrare än annan jord kan de inte sälja tillräckligt mycket för att det ska löna sig att ta hem den Så vi får nog fortsätta att tjata om den och inte acceptera andra, "billigare" alternativ Sen kan jag ju tillägga att min underbara handelsträdgård fixade fram en säck S-jord åt mig iaf  Jag fick vänta några dagar, men det var OK. Undrar om de minns det till nästa år
Helen i Piteå Zon 5
07-01-2007, 14:18
För er som bor nära eller i Luleå kan jag berätta att Rutviks handelsträdgård har Hasselfors S-jord hemma,  /Helen
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 07-01-2007, 14:18) För er som bor nära eller i Luleå kan jag berätta att Rutviks handelsträdgård har Hasselfors S-jord hemma,  /Helen Vet du om Bryggmans har eller Granngården i Piteå? Jag fattar inte att jag var så dum att jag inte köpte hem ordentligt med såjord så det skulle finnas nu.
Helen i Piteå Zon 5
07-01-2007, 14:34
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-01-2007, 14:27) CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 07-01-2007, 14:18) För er som bor nära eller i Luleå kan jag berätta att Rutviks handelsträdgård har Hasselfors S-jord hemma,  /Helen Vet du om Bryggmans har eller Granngården i Piteå? Jag fattar inte att jag var så dum att jag inte köpte hem ordentligt med såjord så det skulle finnas nu.  Nej, ingen av dom hade, därför ringde jag och kollade i Luleå och fick napp där.... det blev snabbutryckning dit fredagen före jul...  jag blev ju tvungen så att man hade allt klart till premiären 1/1
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 07-01-2007, 14:34) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-01-2007, 14:27) CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 07-01-2007, 14:18) För er som bor nära eller i Luleå kan jag berätta att Rutviks handelsträdgård har Hasselfors S-jord hemma,  /Helen Vet du om Bryggmans har eller Granngården i Piteå? Jag fattar inte att jag var så dum att jag inte köpte hem ordentligt med såjord så det skulle finnas nu.  Nej, ingen av dom hade, därför ringde jag och kollade i Luleå och fick napp där.... det blev snabbutryckning dit fredagen före jul...  jag blev ju tvungen så att man hade allt klart till premiären 1/1  Paniiiiiik!  Vad ska jag ta mig till....har ingen möjlighet att åka till Luleå just nu.  Kanske kan ringa till Bryggmans o pressa på dem att ta hem.
Helen i Piteå Zon 5
07-01-2007, 15:24
Bryggmans skulle få hem s-jorden i slutet/början jan/feb sa dom.....
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 07-01-2007, 15:24) Bryggmans skulle få hem s-jorden i slutet/början jan/feb sa dom..... Tack för infon!  I så fall är det inte superpanik iallafall. Jag har nyss beställt fröerna från Impecta och jag måste ju ha dem också innan jag kan göra nåt.
malin72
07-01-2007, 17:24
en liten undran bara efeterson att jag hittade min på plantagen så viste dom inte priset på påsen ,hon gicl och frågade och sen betalade jag 49.50....är det vad det brukar ligga på eller
Åsa, mälardalen zon 2
07-01-2007, 18:16
Om det är S-jorden med älgen på så brukar den kosta 70-80kr hos den lokala trädgårdsbutiken här (växtmästaren).
malin72
07-01-2007, 18:23
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-01-2007, 18:16) Om det är S-jorden med älgen på så brukar den kosta 70-80kr hos den lokala trädgårdsbutiken här (växtmästaren). japp det är den jorden  dom viste nog inte vad dom gjorde och jag tänker inte åka dit och påpeka det
kerstin z5-6
07-01-2007, 19:21
malin72
07-01-2007, 19:22
Jag har nyss varit förbi på Granngården. Dom kommer att ha kampanj på såjord från den 18:e 2 påsar á 8 l för 29:- (Weibulls)
Jag gillar inte alls Weibulls såjord. För ett par år sedan använde jag den och det kom upp fullt med äckliga bruna svampar. Om man inte köper hasselfors finns det andra märken av så- och kaktusjord som jag tycker är bättre än weibulls.
/Åsa
kerstin z5-6
08-01-2007, 12:14
weibulls är den jag haft mest problem med av alternativ"jordarna ...
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-01-2007, 12:14) weibulls är den jag haft mest problem med av alternativ"jordarna ... Då skippar jag nog den. Vi har inte så stort utbud här i lilla byn, men jag får åka in till stora staden
kerstin z5-6
08-01-2007, 12:26
jag vet ju inte alls hur kvaliten är i år -de kanske har bättrat sig , men sist blev det en hård tung kaka .. full med sorgmyggelarver , här i byn är den i stort sett den enda som finns i januari , Hoppas de har nåt bättre i staden
Maria_z5
08-01-2007, 15:04
Jag har köpt Växa såjord på blomsterlandet eftersom ingen av våra handelsträdgårdar har öppet men jag ska prova den med något mindre känsligt innan jag sår. Dessutom göra som någon av er föreslog nämligen sätta värme och fukt på jorden för att se vad mer som gömmer sig. /Maria
Maria_z5
16-01-2007, 15:10
Hej!
Nu har det ått 8 dagar sedan jag sådde i Växa såjord. I 20 grader med lite undervärme så har jag bara fått upp det jag har satt och än så länge inga sorgmyggor men det kanske dröjer ytterligare några dagar tills dessde kommer. Jorden känns som att den inte faller isär så lätt men jag ska blanda i halkgrus så det blir nog bra.
Har du varit lika försiktig innan den riktiga sådden?
/Maria
kerstin z5-6
16-01-2007, 15:41
Jag tror du kan betrakta din jord som relativt säker efter en vecka .
Maria_z5
16-01-2007, 17:10
I så fall kan vi nog säga att Växa är okej... /Maria
Katti med torpet
17-01-2007, 07:29
Yepp, även jag har nu haft sådderna stående i Växa såjord från Blomsterlandet en dryg vecka och inget annat än lobelior, lejongapsrankor, petunior och annat gulligt har visat sig. Jorden får betyget Helt okay av mig. Lite grus eller perlit kan man blanda i om man vill ha den mindre kompakt.
ewa zon 3
17-01-2007, 09:49
Låter lovande om Växas såjord. De är den som finns på min närmaste handelsträdgård. Sent i höstas råkade jag ramla över S-såjorden på en annan trädgårdsaffär och eftersom mannen var med fick han slänga in ett par säckar i bilen /Ewa
Maria_z5
17-01-2007, 11:41
Jag tänker bunkra S-såjord (50l) och Vermiculit inför nästa säsong när handelsträdgårdarna har öppet bara för att priset inte skiljer så mycket och det finns större säckar än Växa (20l) men annars känner jag mig helnöjd med Växa.
/Maria
Ringde precis till Plantagen i Barkarby (norra Stockholm). De säger att de har Hasselfors S i både små och stora säckar - jippi  /David
Maria_z5
17-01-2007, 12:26
Lyllos dig!!
Liite långt att åka men annars hade jag helt klart åkt dit!
/Maria
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-01-2007, 12:14) weibulls är den jag haft mest problem med av alternativ"jordarna ... Jag har sått i vanlig planteringsjord med halkgrus i. Så tog jorden slut och jag hittade Wibulls såjord. Nu har jag sått i den. Attans - ja jag får ju se hur det går !
Undrar just om Bryggmans fått hem jorden än...det kliar i fingrarna att börja så men jag ids inte åka ut dit i onödan..o så är det ju så kallt!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-01-2007, 13:43) Undrar just om Bryggmans fått hem jorden än...det kliar i fingrarna att börja så men jag ids inte åka ut dit i onödan..o så är det ju så kallt! Jag tror det var Helen i piteå som skrev att den fanns i Öjebyn. Även närmare Luleå - Rutvik.
fruberglund
24-01-2007, 19:42
Köpte Änglamarks såjord idag, får se om den är något bra. Har inte fått tag på S-jorden än men Änglamarks blomjord är jag nöjd med. Det är ju ändå bara sånt som ska ut i snön på kyla och då behöver man väl inte bry sig om sorgmyggor? Till våren skulle plantskolan få hem S-jord och då tänker jag köpa på mig ett par säckar så det räcker till nästa år också
Lady Hamilton
24-01-2007, 19:45
Jag har köpt både S-jord och P-jord men de var djupfrusna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|