|
malin72
12-01-2007, 23:49
Hej alla odliater jo jag var ju mer än ett halvår tidig förra gången men nu är det ju "bara" 3 månader kvar och folk brukar ju planera in saker eftersom att mässan håller öppet to tom sö så tänkte jag att vissa kanske redan planerat in vilken dag ni ska åka dit jag har ju redan sagt att jag vill få chansen att träffa så många av er som möjligt så jag planerar in hela helgen så jag hoppas att flera tycker att det kan vara kul att träffas(och Ingemar ska ju se till att lägga ut en tråd ang knappar så vi "nya" ska hinna få till dess) länk till mässanhoppas att vi ses och ja jag kommer att hämta upp tråden igen närmre mars
Vore jättekul Ska skriva upp det på önskelistan
Lady Hamilton
13-01-2007, 09:57
Jag har tänkt att åka dit troligtvis på Lördagen (pga avståndet)
Åh.....vore sjutton om jag inte skulle komma iväg i år. Förra och förrförra året blev inställt för min del. Orchidéhuset är ju där.
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2007, 10:14
Jag har inte planerat in någon dag alls jag väntar och ser hur mina arbetsförhållanden ser ut den veckan för det mesta kan jag åka på arbetstid och jag får då inträdet gratis (jobbet betalar).
Lady Hamilton
13-01-2007, 10:17
 Är inte ett dugg avundsjuk på dig Åsa.........................
fruberglund
13-01-2007, 10:38
Är ju så långt att åka men jag är sugen ändå...får se om jag kan övertala mannen  Men det lutar nog åt att det inte blir något...
Maggan H
13-01-2007, 12:04
Jamen det var väl sjutton om jag inte skulle åka dit! Det är ju dubbel anledning, kan ju hälsa på syrran samtidigt! Och gratis boende blir det ju då oxå  Och vill inte gubben får jag dra dottern med mig!  Har aldrig varit där, hur ser det ut? Inne förstås, den tiden, eller både och?
Lady Hamilton
13-01-2007, 12:09
Maggan! Titta i "länken" överst så hittar du en massa bilder
anna_rispan
13-01-2007, 12:10
åååå, vilket härligt ljud det var när man öppnade sidan!!!! nästan så jag kände doften av nyklippt gräs ju!!!
malin72
13-01-2007, 19:12
CITAT (Hamilton @ 13-01-2007, 09:57) Jag har tänkt att åka dit troligtvis på Lördagen (pga avståndet) det låter ju bra då kan du ju övernatta på hotellet
malin72
13-01-2007, 19:13
CITAT (Margareta Hansson @ 13-01-2007, 12:04) Jamen det var väl sjutton om jag inte skulle åka dit! Det är ju dubbel anledning, kan ju hälsa på syrran samtidigt! Och gratis boende blir det ju då oxå  Och vill inte gubben får jag dra dottern med mig!  Har aldrig varit där, hur ser det ut? Inne förstås, den tiden, eller både och? klart att du ska åka
Katti med torpet
14-01-2007, 10:25
CITAT (Margareta Hansson @ 13-01-2007, 12:04) Jamen det var väl sjutton om jag inte skulle åka dit! Det är ju dubbel anledning, kan ju hälsa på syrran samtidigt! Och gratis boende blir det ju då oxå  Och vill inte gubben får jag dra dottern med mig!  Har aldrig varit där, hur ser det ut? Inne förstås, den tiden, eller både och? Har du aldrig varit där måste du definitiv åka! Jag hoppas att gubben eller dottern är trädgårdsintresserade annars är det nog bättre att du åker själv. Att dra runt på uttråkat sällskap när man själv vill frossa kan förstöra halva upplevelsen. Jag brukar ta med en jobbarkompis som är lika tokig som jag. Vi tittar visserligen på lite olika saker men har hela tiden något att prata om. Tips; 1) Kom tidigt på morgonen, framåt lunch börar det bli knökfullt. 2) Mässområdet är innomhus så lämna av ytterkläder och ev packning i garderoben. 3) Ta gärna med matsäck, finns flera fik men köerna är iband rätt avskräckande och priserna likaså. Det är dåligt med sittplatser inne men är vädret fint kan man smita ut en stund. 4) Ta med gott om kontanter. Uttagsatomater finns men det är ju onödigt att lägga tid där. 5) Bekväma skor och gärna en ryggsäck att bära i. 6) Utnyttja möjligheten att lämna av inköpen i ett av de vaktade områden som brukar finnas inne på mässområdet. Det skonar ryggen kan jag lova. 7) Kolla av seminarielistan på webben innan du kommer dit så du vet vilka föredrag du vill lyssna på. Där kan du också passa på att äta din matsäck så slår du två flugor i en smäll. Ha det så trevligt!!
gunnelö
14-01-2007, 10:39
Jättebra lista Katti. Precis så där brukar jag göra (kanske är därför jag tycker den är så bra  ). Jag vill gärna lägga till ett tips till. För några år sedan köpte jag litteratur till "mässpris" bara för att sedan upptäcka att nätbokhandlarna hade några titlar betydligt billigare än så. Förra året kollade jag priserna på nätbokhandlarna först och hade med mig en prislista till mässan på det jag ville köpa. Någon bok var billigare på mässan men oftast var det bättre att handla via nätet. Sen ska man väl inte förneka sig att göra ett och annat impulsköp ändå, det kan ju vara värt några extra kronor! Gunnel Ö
Åhhh, i år ska i alla fall jag dit, men vilken/vilka dagar vet jag inte än. Jag tänker bosätta mig i Uppsala hos brorsan, så det kan, om det vill sig väl, bli flera av dagarna Tack för bra tips Katti
kerstin z5-6
14-01-2007, 12:00
Lördagen ska visst nån galen nordbo prata om rosor
malin72
14-01-2007, 12:03
malin72
14-01-2007, 12:06
Lady Hamilton
14-01-2007, 12:08
 Tror du att det finns någon fler då?
kerstin z5-6
14-01-2007, 12:08
Japp, Härdiga rosor i kallt klimat "
malin72
14-01-2007, 12:17
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-01-2007, 12:08) Japp, Härdiga rosor i kallt klimat "  men vad kul  klart att du kommer få mig att börja med rosor(du har ju lyckats med en del andra har man ju snappat upp)  men är det en av dom öppna föreläsningarna då sidan är lite konstig för föredragen kommer jag inte åt..bara seminarier men då är iallafall lö garanterad då,kul
kerstin z5-6
14-01-2007, 12:19
malin72
14-01-2007, 12:26
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-01-2007, 12:19) ja så det kan gå  men det kommer ju att bli jätte bra  du kommer ju ha så många som stöttar dig...allla odla vänner
En (möjligen dum) fråga...
Jag har aldrig varit där men det låter onekligen intressant. Är det värt besväret och pengarna för en liten hobbyodlare att kratta sig dit ? Är det inte i första hand en mässa för yrkesodlare ?
Oj... Det blev två frågor.
malin72
14-01-2007, 14:45
Åsa, mälardalen zon 2
14-01-2007, 14:45
Det är väl värt och det är inte yrkesodlare denna mässa riktar sig till utan privatpersoner och det säljs en massa på mässan (mässan riktad mot yrkesodlare brukar vara i Jönköping = Elmia).
Man kan hitta en hel del också som inte går att köpa i butikerna på mässan ex. hos de olika sällskapen som saintpauliasällskapet, hoyasällskapet, pelargonsällskapet etc.
malin72
14-01-2007, 16:31
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,14-01-2007, 14:45) Man kan hitta en hel del också som inte går att köpa i butikerna på mässan ex. hos de olika sällskapen som saintpauliasällskapet, hoyasällskapet, pelargonsällskapet etc. ja och jag längtar
gunnelö
14-01-2007, 17:18
CITAT (malin72 @ 14-01-2007, 12:03)  Inte så tokigt alls egentligen. Knapparna som en del av oss bar förra året var ju ganska små och jag måste erkänna att jag tittade mer på växter än på folk och följdaktligen såg jag inte en enda odlait  Och jag var visst inte ensam om det. Det ska nog till skyltar och flaggor och gärna megafoner om vi ska upptäcka varandra i myllret.  Fast det blir nog knappen ändå! Gunnel Ö
malin72
14-01-2007, 19:07
CITAT (gunnelö @ 14-01-2007, 17:18) CITAT (malin72 @ 14-01-2007, 12:03)  :lol: :lol: såg just en rolig bild framför mig(men det är nog min feberyra  -_- ) jo jag såg mig själv med en stor skylt Malin72 här e jag  :lol: :lol: :lol: sen kan ju folk själv bestämma om dom vill hälsa eller ej   Inte så tokigt alls egentligen. Knapparna som en del av oss bar förra året var ju ganska små och jag måste erkänna att jag tittade mer på växter än på folk och följdaktligen såg jag inte en enda odlait  Och jag var visst inte ensam om det. Det ska nog till skyltar och flaggor och gärna megafoner om vi ska upptäcka varandra i myllret.  Fast det blir nog knappen ändå! Gunnel Ö jo men nu har vi tråden.... och våra knappar sen säger vi en tid och mötesplats..sen kanske det står fullt av odliater där  därför tänker jag bre ut mina dagar så man hinner så mycket som möjligt
Jag brukar gå på fredagar eftersom det är något mindre trängsel då. Fast nu blev jag lite tveksam, jag skulle så gärna lyssna på dig, Kerstin! Mulle
Lady Hamilton
15-01-2007, 07:19
CITAT (malin72 @ 14-01-2007, 19:07) .....jo men nu har vi tråden.... och våra knappar sen säger vi en tid och mötesplats......  Jo det gjorde vi i fjol........bestämde att mötas en viss tid innanför entren. Men vi glömde att bestämma VILKEN av entreerna Detta resulterade i att vi var några som möttes o hade trevligt en stund. Sedan när jag fortsatte att "rusa runt" haffade en Odlait mig som såg att jag hade en "knapp" Hon hade stått o väntat på oss övriga vid "fel" entre. Och hur många fler som gjorde det vet jag inte
malin72
15-01-2007, 08:32
CITAT (Hamilton @ 15-01-2007, 07:19) CITAT (malin72 @ 14-01-2007, 19:07) .....jo men nu har vi tråden.... och våra knappar sen säger vi en tid och mötesplats......  Jo det gjorde vi i fjol........bestämde att mötas en viss tid innanför entren. Men vi glömde att bestämma VILKEN av entreerna Detta resulterade i att vi var några som möttes o hade trevligt en stund. Sedan när jag fortsatte att "rusa runt" haffade en Odlait mig som såg att jag hade en "knapp" Hon hade stått o väntat på oss övriga vid "fel" entre. Och hur många fler som gjorde det vet jag inte   ja då får vi vara extra noga i år då  jag får helt enkelt göra plankat
Eva 33c
15-01-2007, 08:45
När detta med mötesplats var uppe till disskussion förra året, var det någon som berättade om Allt-om-trädgårds-forumisternas modell. Ungefär så här om jag minns rätt: "Varje hel timme vid Allt om Trädgårds monter". En princip som kan gälla alla dagar. Mycket smart modell. Många AOT-forumister är ju också Odlaiter. Antingen kan man ju välja exakt samma formulering, eller välja en annan monter ifall AOT-folket skulle misstycka Jag ska absolut dit, dag är ännu inte bestämd.
kerstin z5-6
15-01-2007, 10:57
Ja , så gör vi som även är på AOT -det är fö en mycket bra metod Varje hel timme -ses vi vid ...de som är där fikar o surrar gemensam lunch för de som önskar kl 12 -gemesamt kaffe kl 14 alla har fröpåse på tröjan fastsatt med nål , alt tröja, knapp eller annat tecken Keps ?med fasttejpat odlait ?    Sen gäller en sak till -inte tveka att hälsa:) Vi har dessutom alltid en gemensam middag , fred kväll ,på resturang inne i stan -mycket välbesökt och uppskattat
malin72
15-01-2007, 13:50
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2007, 10:57) Ja , så gör vi som även är på AOT -det är fö en mycket bra metod Varje hel timme -ses vi vid ...de som är där fikar o surrar gemensam lunch för de som önskar kl 12 -gemesamt kaffe kl 14 alla har fröpåse på tröjan fastsatt med nål , alt tröja, knapp eller annat tecken Keps ?med fasttejpat odlait ?    Sen gäller en sak till -inte tveka att hälsa:) Vi har dessutom alltid en gemensam middag , fred kväll ,på resturang inne i stan -mycket välbesökt och uppskattat  ja det låter ju jätte trevligt.... så hur många är det som kommer att flacka mellan AOT och odliaterna... stackars er hur ska ni hinna med
kristerh
15-01-2007, 15:49
Problemet är ju bara att om man har sällskap med någon, hur gör ni då? känns ju lite dåligt att stämma träff med folk från odla, jag tycker det känns lite dumt, man har ju bestämt med den andra personen att man ska gå på mässan med den. känns lite "ofint" att göra så eller vad tycker ni andra? om man "springer" på någon från odla är en helt annan sak, då har man ju inte stämt träff
anna_rispan
15-01-2007, 15:57
bara man gör klart för det innan så är det väl inte ofint. värre om man åker hela vägen dit o sen: - nejmen titta nu är klockan två jag ska träffa min odlaitbekanta!!!
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-01-2007, 12:00) Lördagen ska visst nån galen nordbo prata om rosor  Åhhh vad synd att jag missar det. Brukar alltid åka på söndagen, snålänning som jag är. De sista timmarna "kastar" de växter på en.
kerstin z5-6
15-01-2007, 18:36
Varför skulle det vara ofint ??  Finns väl inget trevligare folk än trädgårdsmänniskor -och vill man gå på en trädgårdsmässa vill man väl träffa nytt folk att prata trädgård med ?? Det gäller ju en stunds fikapaus eller liknande det där låter som småskolan ..LOL Dessutom borde de ev bekanta lockas till foruumet efter en sådan träff -och då blir vi fler här
Pressbyrån är också en bra träffpunkt. Därifrån kan man se gå gemensamt till nåt fik där det finns lediga platser
malin72
15-01-2007, 19:32
men hur känner ni då???? ett ställe vid olika tider så dom som vill kan gå när som eller en tid och plats???  svårt för jag kan känna att blir det olika tider så kommer iallafall jag springa som en tetting för att hinna säga hej till så många jag kan är det en tid så kan man ju ta det lugnt och sen gå och titta på det man vill äsch jag vet inte ni som varit med förr kommer säkert med en bra lösning
Eva 33c
15-01-2007, 19:55
Personligen tycker jag det där med flera tider (typ varje heltimme) skulle vara bra. Då behöver man inte känna att det är kört bara för att man missat en tid. Förra året glömde jag bort mig och sedan var det så trångt att det var svårt att "rusa" till mötesplatsen, så det "bidde inget". Och jag såg ingen med odla-knapp och ingen såg mig...
malin72
15-01-2007, 19:56
CITAT (Eva 33c @ 15-01-2007, 19:55) Personligen tycker jag det där med flera tider (typ varje heltimme) skulle vara bra. Då behöver man inte känna att det är kört bara för att man missat en tid. Förra året glömde jag bort mig och sedan var det så trångt att det var svårt att "rusa" till mötesplatsen, så det "bidde inget". Och jag såg ingen med odla-knapp och ingen såg mig...  aj då jag det var inte kul..nä
kerstin z5-6
15-01-2007, 19:57
När jag tänker efter har vi nog de senaste åren haft 11, 13 , 15 ... det är tre tillfällen per dag -lämpliga paustillfällen om man kommit 10 och ska stanna hela dagen behöver man kaffe och mat ibland  Mest välbesökta brukar 11 och 13 vara Vi hinner nog bestämma nåt bra innan dess
malin72
15-01-2007, 20:04
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-01-2007, 19:57) När jag tänker efter har vi nog de senaste åren haft 11, 13 , 15 ... det är tre tillfällen per dag -lämpliga paustillfällen om man kommit 10 och ska stanna hela dagen behöver man kaffe och mat ibland  Mest välbesökta brukar 11 och 13 vara Vi hinner nog bestämma nåt bra innan dess japp det låter bra det...ju sugen blev man allt törstig hungrig,sen är det nog bra att man tar sig tid INNAN blodsocker fallet kommer  som jag knappt hann i våras av allt spring
Vi som inte åker dit ser fram emot bilder Glöm inte kameran.
Tante Morgan
20-01-2007, 00:56
Vi blir ett litet gäng som åker upp till Trädgårdsmässan från min skola! Vi lånar en av skolans bussar och åker upp på fredagsmorgonen. Lk 07.00 går båten från Visby!!! Då är vi framme i Älvsjö vid halv elva tiden. Gruppen stannar nog bar under dagen och tar båten hem igen på kvällen men jag ska stanna HELA helgen!  jag vill ju inte missa nånting!!Speciellt inte ett visst föredrag om rosor!!!
malin72
20-01-2007, 00:59
jag ska nog dit på lördagen
malin72
23-01-2007, 23:32
åhhhhhhhh vad jag längtar....måste spara pengar förra året var det så mycket fint som jag ville ta med hem... och sen ska det bli så kul att träffas nu när vi har setts i namn tråden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|