Sidor: 1, 2, 3, 4
netaave
Läste just på expressen.se att nästa storm kommer på torsdag.
malin72
CITAT (malin72 @ 15-01-2007, 08:34)
ja nu när man tittar ut kan man inte fatta hur det var igår...här finns inga spår alls smile.gif

citerar mig själv sleep.gif

skulle inte ropat hej för när vi stog ute för ett tag sen tittade sambon upp(vilket jag inte gjorde)jag kollade bara på marken och blommorna rolleyes.gif ....då sa handu kan ju ringa imorrn och säga att dom ska komma och fixa det där.. ohmy.gif ohmy.gif

då står det plåt från taket rakt ut sad.gif undrar hur det ser ut uppe på unsure.gif unsure.gif jaja jag ska låna kamera imorrn och fota så får ni se smile.gif

tur att vi inte köpt stället ännu(det är fortfarande hyresrätt)
malin72
CITAT (flaxss @ 15-01-2007, 18:43)

sad.gif sad.gif sad.gif
AnitaO
CITAT (netaave @ 15-01-2007, 19:21)

Jag såg det också. Prognosen var väl lite osäker ännu, men skitväder blir det väl oavsett om det blir storm eller inte sad.gif
Betty
CITAT (AnitaGg @ 15-01-2007, 21:10)

Jag såg det också. Prognosen var väl lite osäker ännu, men skitväder blir det väl oavsett om det blir storm eller inte sad.gif

Skitväder i antågande här uppe med... I morse var det - 15°
nu har tempen stigit till - 0,3. I morron räknar vi med kulingvindar och ett par decimeter blötsnö. sad.gif
mulle
Usch, jag tycker uppriktigt synd om alla er som drabbas! Det som når oss är ju bara barnleken mot de Atlantkrafter som slår till hos er.
Mulle
askar
Sonen har ännu ingen telefon, den försvann samtidigt
som strömmen gick vid 10 på fm igår.
Ström fick de igen någon gång inatt, men telefon en fungerar inte
fastän det lovades vara igång kl 12.00 idag då jag ringde felanmälan.
Mobilen fungerar inte att ringa med eller ta emot samtal...
men sms funkar. smile.gif

Dålig stil av Telia... de bor ju bara dryga två mil från tätorten Borås
och inga synliga stormskador.

Annars är de vana vid att gardera sig när stormvarning kommer...
laddar upp med dricksvatten, stearinljus, batterier till transistorn osv
toaspolvattnet tar de från sjön (har strandtomt)

Hoppas verkligen att det inte kommer fler stormar...
Känner med er alla som drabbats på ett eller annat sätt. wub.gif
Gossen Ruda
Det är inte så lätt det här med telefoni, särskilt inte när det stormar. Det finns flera olika typer av störningar som inte går att se. Dom flesta landsortstelefoner är anslutna till en koncentrator(kc). Kc:n kommunicerar sen med en moderstation som kan ligga många mil bort. Bryts den förbindelsen fungerar oftast ingenting i kc:n. Det kan vara strömavbrott i en annan kc där förbindelsen passerar. Det är sällan som kabelförbindelsen till en kc bryts för det mesta går i nergrävda optokablar med det förekommer luftledning där också. Ibland räcker det med att man återstartar kc:n eller förbindelsen dit men då måste det ut en gubbe som gör det manuellt. Mm.
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 15-01-2007, 22:02)
Det är inte så lätt det här med telefoni, särskilt inte när det stormar. Det finns flera olika typer av störningar som inte går att se. Dom flesta landsortstelefoner är anslutna till en koncentrator(kc). Kc:n kommunicerar sen med en moderstation som kan ligga många mil bort. Bryts den förbindelsen fungerar oftast ingenting i kc:n. Det kan vara strömavbrott i en annan kc där förbindelsen passerar. Det är sällan som kabelförbindelsen till en kc bryts för det mesta går i nergrävda optokablar med det förekommer luftledning där också. Ibland räcker det med att man återstartar kc:n eller förbindelsen dit men då måste det ut en gubbe som gör det manuellt. Mm.

Du har säkert rätt i det du säger... men det har hänt några ggr
att Telia först efter mååånga påstötningar tagit tag i saken... och vips
har telefonen fungerat.

Trist också att mobilen inte går att ringa med/till.. oavsett storm eller inte. sad.gif
Anki på Öland
Var uppe i Stockholm över helgen och flög Arlanda - Kalmar igår kväll. Skulle startat 22.05 men var en timme försenade. Något guppigt wink.gif men hem kom jag.......
Anki
Jejja

Neej!!! Jag ska ju åka hem på torsdag!! Oväder är okej, bara det inte blir storm så flyget blir försenat igen!
Betty
CITAT (Jejja @ 16-01-2007, 08:14)
Neej!!! Jag ska ju åka hem på torsdag!! Oväder är okej, bara det inte blir storm så flyget blir försenat igen!

Hörde det på radion när jag vaknade i morse... sad.gif
Hoppas det inte blir så illa och att du slipper förseningar på torsdag.
pejori
vi får hålla tummarna att det hinner avta innan det kommer in över land sad.gif
nu räcker det med konstigt väder för ett tag wacko.gif
fruberglund
Nu är jag tillbaka efter att ha varit utan telefon och internet i 2 dar...ojojoj vad jag har saknat er wub.gif

Här har det blåst full storm men vi bor rätt skyddat så vi har klarat oss bra men strömmen har gått titt som tätt och som sagt telefonen. Men är det inte värre än så kan jag stå ut, det har ju gått betydligt värre för andra stackare.
mulle
CITAT (fruberglund @ 16-01-2007, 19:51)
Nu är jag tillbaka efter att ha varit utan telefon och internet i 2 dar...ojojoj vad jag har saknat er wub.gif

Här har det blåst full storm men vi bor rätt skyddat så vi har klarat oss bra men strömmen har gått titt som tätt och som sagt telefonen. Men är det inte värre än så kan jag stå ut, det har ju gått betydligt värre för andra stackare.

Välkommen tillbaka!
Mulle
pejori
har någon en susning om hur vädret är uppåt landet? huh.gif huh.gif
ska tydligen ut på en resa med bilen uppåt Stockholm till imorgon, så det kan vara bra att vara lite förberedd på underlaget ohmy.gif ohmy.gif
har inte världes bästa däck heller wink.gif
askar
CITAT (Betty @ 16-01-2007, 08:18)

Enl SMHI ser det nu inte ut att bli någon storm på torsdag smile.gif
Betty
CITAT (askar @ 16-01-2007, 22:16)
CITAT (Betty @ 16-01-2007, 08:18)

Enl SMHI ser det nu inte ut att bli någon storm på torsdag smile.gif

Låter bra det, vi får hålla tummarna. smile.gif
Berith
Vi blev av med strömmen 11.30 på söndagen och fick tillbaka den 24 timmar senare. Men bara 2 av 3 faser huh.gif vilket gör att vi fortfarande är strömlösa i vissa delar av huset. Det funkar iofs ändå, med hjälp av förlängningssladdar så har alla TV och dator t.ex. Vi eldar med ved och kunde hålla värmen som vanligt under strömlösa natten, även om fläkten till kaminen inte funkade.

På måndagen åt vi pizza, på tisdagen färdiggrillad kyckling och sen har jag försökt laga sån mat som går att fixa på en spis där det fattas lite ström. Största plattan, tillsammans med den minsta, funkar så vi svälter inte ihjäl. Och vi har ju mikro. rolleyes.gif

Det som är värst är att vara utan vatten. sad.gif Man använder ju vatten till allt! Precis allt. Vi har kunnat pumpa upp lite "för hand" till det viktigaste, till toa och till att dricka. Men fy sjutton vad skitig man känner sej nu. Visst, man kan tvätta av det värsta unsure.gif men ååååh vad jag längtar efter ett riktigt långt hett bad. För att inte tala om tvätthögen som växer och växer och växer...

En familjen närstående elektriker trollerikopplade nåt igår blink.gif så nu pumpar det upp vatten 10 sekunder var tjugonde minut vilket gör att vi kan använda toa utan att fundera över om man tar vatten som behövs bättre till nåt annat. sleep.gif (Man blir väldigt bra på att utnyttja offentliga toaletter. Åh att tvätta händerna i varmvatten, vilken lyx!)

Internet hoppade igång igen i onsdags, telefonen är fortfarande stendöd men det är ganska oviktigt.

Jag är väldigt glad över att det inte är kallare än nollgradigt, att det inte var snöstorm i söndags och att både familj och hus är helskinnade.

Men jag är ännu gladare över att jag kan diska idag! biggrin.gif Jippi!!!
faith
Såg bilder från London igår. Oj oj oj, säger jag bara. ohmy.gif
AnitaO
CITAT (faith @ 19-01-2007, 08:55)
Såg bilder från London igår. Oj oj oj, säger jag bara. ohmy.gif

Visst var det obehagligt! ohmy.gif
Folk bara blåste in i väggarna. Det gick inte att stå upp.
Reserv
CITAT (AnitaGg @ 19-01-2007, 16:03)
CITAT (faith @ 19-01-2007, 08:55)
Såg bilder från London igår. Oj oj oj, säger jag bara.  :o

Visst var det obehagligt! ohmy.gif
Folk bara blåste in i väggarna. Det gick inte att stå upp.

I Holland va´det ännu värre, där hade det blåst över 50 s/m
blink.gif wacko.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har ju en hel del tyska och österrikiska trädgårdskompissar och en del drabbades mycket. När fönster och dörrar lyfts ur då är det storm. Samtidigt var det delvis åskväder.

Men jag tror inte att det är lika många utan el där som det brukar vara här i landet. Dom flesta hde bara några timmars strömavbrott. Men det blåser fortfarande i vissa delar av kontinenten.

Elisabeth
Gossen Ruda
Kontinenten är till stora delar avskogad utanför trädgårdar och parker. Finns det skogar så är det långt från befolkningscentran och dess elledningar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2007, 17:50)
Kontinenten är till stora delar avskogad utanför trädgårdar och parker. Finns det skogar så är det långt från befolkningscentran och dess elledningar.

Nu är du ut och cyklar.....
Gossen Ruda
I den här stormen? Då blåser jag bort. biggrin.gif

Större delen av Sverige är skogklätt, större delen av kontinenten är skoglöst. Antingen har man fällt skogen eller så gasar man ihjäl den. Tyvärr. Sen är det en viss skillnad på träd, vi har mycket högvuxen stormkänslig granskog som längre söderut ersätts av mindre stormkänslig lövskog. Där det finns skog i bergstrakterna bor det inte heller så mycket människor. Den största skillnaden är dock nog att Sverige är ganska glest befolkat med utspridd befolkning som försörjs av ett otroligt stort nät av 10 kV-ledningar, tusentals mil av stolplinjer kors och tvärs i skogarna och utefter vägarna. Det står träd också utefter järnvägarna. Lagarna hindrar effektivt all förebyggande trädfällning.
Anma
Elavbrotten skulle lätt kunna undvikas om kablarna grävdes ner istället. Då skulle vår sköna skog kunna växa i fred utan att man behöver fälla trän för ledningars skull. Läste att Fortum (tror jag det var, eller var det ELON??) har lagt undan pengar för nergrävning, nu väntar man bara på att alla tillstånden blir klara hos olika myndigheter... Finns ju en massa fornlämningar mm att ta hänsyn till...

Här är det mindre storm känns det som, vinden blir så kall när det yrar snö och är minusgrader... sad.gif
Gossen Ruda
Visst blir det mindre stormskador med nergrävda kablar även om andra skador tillkommer men det är ett mindre problem. Problemet är just att få tillstånd att gräva ner dom. Länstyrelsen och riksantikvarien skall säga sitt, trilskande markägare som inte vill ha kablar i marken, väginnehavare som inte vill ha kablar i vägen, mm, mm. Det är avsevärt enklare att resa några stolpar. Det går dock framåt men långsamt.
Piccante
Sist de sa att det skulle bli storm igen efter stormen Per, så gick det ganska obemärkt förbi. Får se hur det går denna gången. Fast två dm blötsnö som de pratar om låter inget vidare så jag hoppas att de får fel tongue.gif
Hannele
Varför orsakar storm storm bara ibland? blink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hannele @ 28-01-2007, 22:18)
Varför orsakar storm storm bara ibland? blink.gif

hur menar du blink.gif wacko.gif wink.gif wink.gif unsure.gif ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon