|
Alexander-VG-zon3
14-01-2007, 10:28
vid 3-4började det blåsa här storm men inga jätte vindar , nu framåt vid halv 10 har det tat i ordentligt och det blåser kraftigt nu och jag ska få mitt värsta vid 12tiden
Det blåser ordentligt här nu i vindbyarnar,det knaker och tjuter kring knuten.Hunden fick går ut själv i morse kl 8:30 då det inte blåste så värst än.Jag väntar med hunpromenaden tills stormen avtar.Men än så länge säger SMHI att det ska öker innåt landet.Som ni ser har jag ström..än så länge.OBS tiden i inlägget är forfarande sommartid,det är bara 10:35.
Alexander-VG-zon3
14-01-2007, 10:42
har kommit mycket kraftigare vindar nu , huset börjar att knaka och det trycker på rutan
Elisabeth-Västkustkolonisten
14-01-2007, 10:59
Det knakar och skakar här och jag som bor i 5.e våningen. Det är otäckt. Är alltid så rädd om min inglasade balkong.
Hoppas att det snart är slut.
Elisabeth
Det hoppas jag med,men det ska väl kommer innåt landet nu och sedan dra bort fram på kvällen.Det är verkligen otäck med storm.
Alexander-VG-zon3
14-01-2007, 11:34
upp till 39m/s sa dom på nyheterna att det ha varit vindar på
jag tror, att toppen är nådd här i Göteborg nu...det är kraftiga vindar och byarna lyfter det mesta som inte är fastskruvat
fruberglund
14-01-2007, 11:39
Här blåser det som bara den...det viner och knakar i huset så man tror det ska ramla ihop ibland  Det enda jag kan se som blåst av är taket till fågelhuset men jag har inte varit ut och kollat och tänker inte gå ut heller Fyllde på ordentligt med fågelmat igår så de stackarna skulle ha nåt gott att tugga på medans de väntar ut stormen
Jag tror fortfarande att vi bor i en bubbla här för tillfället. På radion går de ut med varningar i ett kör, men här skiner solen och granarna rör sig knappt! Hmmm, kanske det som brukar kallas lugnet före...................
Piccante
14-01-2007, 12:44
Pratade precis med föräldrarna på telefon. För en timme sedan ungefär var pappa orolig för att takpappen på friggeboden började lossna. Nu när han ringde sist sa han att det inte finns någon friggebod att bekymra sig om längre  , dessutom har de elavbrott. Jag bor bara 5 km ifrån dem men har el fortfarande men det blinkar till lite då och då.
Jag har juh min lillgrabb (19 år) i Göteborg. Själv va´jag färdig för att ge mig ut på en skotertur i snöstormen här uppe när han ringde. Han hade vart på väg till spårvagnen när en orkanby slitit med sig resväskan, armen och hela magra grabben så armen slitits ur led, nu va´han på väg till sjukhuset för att få armen omsedd. Snacka om fel helg att besöka västkusten på
stackaren!!! hoppas han är på hemväg snart
CITAT (pejori @ 14-01-2007, 12:52) stackaren!!! hoppas han är på hemväg snart  Inatt sitter han på bussen mot tryggheten och huvudstaden
anna_rispan
14-01-2007, 12:58
shit!!! varningarna ska verkligen tas på allvar. det hör man... stackarn. hoppas att det onda går över fort.
Gossen Ruda
14-01-2007, 12:59
Med tanke på att ovädret håller på att dra sig mot ostkusten så är jag inte säker på det där med tryggheten.
Det har börjat lugna ner sig här längst i väster men då och då brakar det löst igen. Jag skall ändå försöka ta mig till sommarstugan för att se om den står kvar.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2007, 12:59) Med tanke på att ovädret håller på att dra sig mot ostkusten så är jag inte säker på det där med tryggheten.
Det har börjat lugna ner sig här längst i väster men då och då brakar det löst igen. Jag skall ändå försöka ta mig till sommarstugan för att se om den står kvar. Jaja, jag lyckades övertyga honom om att inte bli en Göteborhare i alla fall, jag sa att sådär är vintrarna där  Va´gör man inte för att hindra dom att flytta till fel landsände??
Inga från Närke
14-01-2007, 13:15
Just nu så blåser det här också i Närke, tar i riktigt ibland. Regnar gör det också. Men det är nog inte så starka vindar som i Götet och det känns ju skönt. Tur att vi tog bort utomhusbelysningarna igår för annars har de väl inte varit kvar idag.
Piccante
14-01-2007, 13:33
CITAT (Evgeni @ 14-01-2007, 13:28) Som sagt var..........lugnet före stormen var det.........Solen är borta, granarna ligger på tvären och så ramlar det ner nåt vitt ibland om man titta noga efter  :rolleyes: :lol: Ps! Synd på friggeboden Leocarpus  :wub: Vad man kan läsa fel ibland när man läser fort och slarvigt. Tyckte du skrev att grannarna ligger på tvären  . Men det gör dom kanske om de försöker gå ut.
Ophelia
14-01-2007, 13:36
Lär väl inte drabbas något nämnvärt men jag tänker på de som drabbas och måste leva ut blåsten. Håll er inne ni därnere.
CITAT (Leocarpus @ 14-01-2007, 13:33) CITAT (Evgeni @ 14-01-2007, 13:28) Vad man kan läsa fel ibland när man läser fort och slarvigt. Tyckte du skrev att grannarna ligger på tvären  . Men det gör dom kanske om de försöker gå ut.  Kanske tur att jag inga grannar har då
Jag pratade nyss med min hyresvärd i Borås och hon sa att det började mojna lite nu. Flyget är försenat, men jag hoppas komma mig iväg ändå. Hörde nyss från mina klasskamrater som skulle åka tåg, att de fått vända hemåt igen och kommer inte ner... Trist!
Piccante
14-01-2007, 13:52
CITAT (Jejja @ 14-01-2007, 13:49) Jag pratade nyss med min hyresvärd i Borås och hon sa att det började mojna lite nu. Flyget är försenat, men jag hoppas komma mig iväg ändå. Hörde nyss från mina klasskamrater som skulle åka tåg, att de fått vända hemåt igen och kommer inte ner... Trist! :( Borås ligger ju relativt skyddat nere i en håla. Men det blåser ordentligt runt om fortfarande kan jag intyga (25 km väst om Borås). De flesta tåg i västsverige är nog fortfarande inställda pga höga vattenflöden och rasrisk på vissa sträckor.
Jag väntar ut stormen innan jag ger mig ut med hunden.Än kommer det kraftiga byar men barometern har stigit en del och solen titta fram ibland. Den höga tallen på baksidan svajer betänkligt när det blåser till.
14-01-2007, 14:29
Solen har kommit fram men det är fortfarande blåsigt, för blåsigt för att ge sig ut. Och så knakar det fortfarande på min inglasade balkong. Otäckt
Men vi har ju i alla fall ström och kylskåpet fullt med mat. Egentligen ingenting att gnälla över
Elisabeth
Det jag tidigare betecknade som snöstorm va´tydligen bara snöfall i horisontalläge  Inatt ska snöstormen dra in här med ymningt snöfall.....som om vi skulle hehöva mer nu  Skoterturen vart förresten kort, sönderblåsta/snöade trän över alla skoterleder och över vägarna, det är ymnigt blöt snö som kommer
Biggan_
14-01-2007, 14:52
...och varför ger sig människor ut trots varningar i tv o tidningar! Två döda i stormen! En tioårig grabb o en man!
14-01-2007, 15:08
CITAT (Birgitta P @ 14-01-2007, 14:52) ...och varför ger sig människor ut trots varningar i tv o tidningar! Två döda i stormen! En tioårig grabb o en man! Det undrar jag med
Jag har varit ute en kort kiss och bajsrunda med hunden,men inte i skogen.Jag fattar inte heller att folk ger sig ut trots varningar,när träden och föremål flyger omkring.De får nästan skyller sig själver när det händer olyckor.
Ja, de har ju varnat på radion hela dagen! Och satans vad det blåser här nu. Men vi har fortfarande ström i alla fall. Fast vi klarar oss bra även om den skulle försvinna.
Gossen Ruda
14-01-2007, 15:26
Rudan är tillbaka i hemmavattnet igen. Inga problem vid stugan men det hade jag nästan räknat med, den ligger skyddad bakom ett berg så vinden måste gå upp mot nordväst innan det kan hända något. Inga nerblåsta träd i närheten där heller men mängder med grenar. Gjorde en tur runt Hindås och där hade det rasat en del träd men inget mot Gudruns framfart. Visserligen strömvavbrott i både Landvetter och Hindås men det fixar sig säkert.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2007, 15:26) Rudan är tillbaka i hemmavattnet igen. Inga problem vid stugan men det hade jag nästan räknat med, den ligger skyddad bakom ett berg så vinden måste gå upp mot nordväst innan det kan hända något. Inga nerblåsta träd i närheten där heller men mängder med grenar. Gjorde en tur runt Hindås och där hade det rasat en del träd men inget mot Gudruns framfart. Visserligen strömvavbrott i både Landvetter och Hindås men det fixar sig säkert. Du har stugan ganska nära, gissar jag.
Tur inte stormen kom på en vardag, då skulle ju många fler vara ute i ovädret. Ska själv ut en sväng snart, har (i mina ögon) viktiga saker att göra, fast, får jag en takpanna i skallen så är ju det ett slående argument för att jag skulle stannat hemma.
Tillägg : hemma hos mina föräldrar, någonstans i Bohuslän, så trillade 2-3 träd inom synhåll från huset under Gudrun. Nu trillade ca 10 träd inom samma område. Lite blötare i jorden nu, men, blåsten var värre än Gudrun tydligen. Dock ingenting mot stormen 1969, då låg skogen nära huset som plockepinn enligt far. Stormen slår olika från ställe till ställe.
Gossen Ruda
14-01-2007, 15:39
CITAT (Scrollan @ 14-01-2007, 15:29) CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2007, 15:26) Rudan är tillbaka i hemmavattnet igen. Inga problem vid stugan men det hade jag nästan räknat med, den ligger skyddad bakom ett berg så vinden måste gå upp mot nordväst innan det kan hända något. Inga nerblåsta träd i närheten där heller men mängder med grenar. Gjorde en tur runt Hindås och där hade det rasat en del träd men inget mot Gudruns framfart. Visserligen strömvavbrott i både Landvetter och Hindås men det fixar sig säkert. Du har stugan ganska nära, gissar jag.  Japp, en halvtimme med bil+gång.
Helen i Skåne
14-01-2007, 15:40
Här i Helsingborg blåser det friska vindstötar, en hel del grenar och annat far omkring. Grannens uteplats har fått sig en törn, hoppas bara att hans höga cypresser/enar inte välter för då hamnar de i vårt sovrum En annan granne har numera ett raserat uthus men det såg så dåligt ut redan innan så det var kanske lika bra... Lite läskigt är det med naturens krafter
netaave
14-01-2007, 15:57
Här är det lugnt än så länge, regnigt och grått så snön som kom häromdan försvinner. Men vi ska få en släng av det natten som kommer.
anna_rispan
14-01-2007, 16:03
Nu har det börja blåsa mer rejält. I västra Sörmland. Huva
anna_rispan
14-01-2007, 16:18
Strömavbrott i grannbyn!! O här blinkar det på. Kankse inte får surfa snart
Kankse borde pasa på o laga mat nu på en gång!!??
Stormvindar på 39m/sek uppmätt här, har fläktat på bra sedan tidigt i morse. Massa träd vräkta över vägen, så bonden har haft jobb i dag. Verkar inte mojna så det kanske håller i sig ett tag till. Mvh Fenja
CITAT (Björken @ 14-01-2007, 09:24) CITAT (Hannele @ 14-01-2007, 09:11) Vad gjorde grannens morgontidning i vårt körsbärsträd? :huh: Det besväret hade jag inte gjort mig som tidningsbud att klättra upp och placera tidningen i ett träd. 
Här i Östergötland tar det i ganska kraftigt, även om jag inte tror att det är lika kraftigt som det varit på västkusten. Åkte in till Linköping tidigt i morse, och då var det bara "lite blåsigt". Men vindarna har tilltagit under dagen, och bilresan hem i eftermiddag var ingen höjdare. Becksvart, dålig sikt, regn och vindar som slet i bilen när man åkte över slätten. Några nerblåsta träd, men dom låg över vägräcken så det hindrade inte trafiken. Men fy fasen säger jag  Skönt att vara hemma. Hörde nåt glunkas om att en pojke i Motala fått ett träd i huvudet och avlidit. Reserv: Hur är det med grabben?
här ryker träd och tak hela tiden brandkåren har ett styvt jobb att säkra taken på huset här träden envisas med att lägga sig över vägen så det är en del motorsågar igång här
malin72
14-01-2007, 17:53
Lady Hamilton
14-01-2007, 17:58
Här har vi haft våran första snöstorm. Vi har fått ca 2-3 dm snö som även har drivit. Vi hade just ingen snö innan, men NU har vi Länkar några bilder på hur "huset ser ut" Utan för köksfönstretUt sidan av "ute rummet"Samma bild men med blixt
CITAT (Hamilton @ 14-01-2007, 17:58) Här har vi haft våran första snöstorm. Vi har fått ca 2-3 dm snö som även har drivit. Vi hade just ingen snö innan, men NU har vi Länkar några bilder på hur "huset ser ut" Utan för köksfönstretUt sidan av "ute rummet"Samma bild men med blixt OJ!!!! tror jag är allvarligt sjuk nu, men på nått vis, hade jag föredragit det ni har nu...ser ju riktigt mysigt ut fattas bara en brasa, levande ljus och lite mys
CITAT (Hamilton @ 14-01-2007, 17:58) Här har vi haft våran första snöstorm. Vi har fått ca 2-3 dm snö som även har drivit. Vi hade just ingen snö innan, men NU har vi Länkar några bilder på hur "huset ser ut" Utan för köksfönstretUt sidan av "ute rummet"Samma bild men med blixt Burr .... det där såg kallt ut
Lady Hamilton
14-01-2007, 18:11
CITAT (pejori @ 14-01-2007, 18:04) .....OJ!!!! tror jag är allvarligt sjuk nu, men på nått vis, hade jag föredragit det ni har nu...ser ju riktigt mysigt ut fattas bara en brasa, levande ljus och lite mys  .....  Ja kanske det, men något arbete blir det inte för mig i kväll/natt. Vägarna är oplogade ff och det ska bli ny snö-storm tidigt i morgon bitti. (har ca 1.5 mil enkel väg till jobbet) Så min "kompis" som bor 500m från vårat arbetet får "plumsa dit" och jobba i stället
Hannele
14-01-2007, 18:13
CITAT (Reserv @ 14-01-2007, 12:51) Jag har juh min lillgrabb (19 år) i Göteborg. Själv va´jag färdig för att ge mig ut på en skotertur i snöstormen här uppe när han ringde. Han hade vart på väg till spårvagnen när en orkanby slitit med sig resväskan, armen och hela magra grabben så armen slitits ur led, nu va´han på väg till sjukhuset för att få armen omsedd. Snacka om fel helg att besöka västkusten på  Stackarn, det har varit tufft, medelhastigheten 24 m/s och kraftiga vindbyar, 32 m/s. Hamnar man mitt i en vindby, kan man knappt stå uppe. Radio har hela dagen varnat och bett folk stanna inomhus.
Varför kan inte folk lyssnar på varningarna och ger sig ut i stormen ändå? När det varnas hela tiden för att ger sig ut i onödan är det ja inte för lite blåst,det är orkanvindar det rör sig om,och då är det livsfarligt att vara ute. En del får faktiskt skylla sig själv när de kommer till skada.
Eva i Skåne
14-01-2007, 19:00
Min man skulle åka till Dalarna från Skåne i förmiddags. Inbokad utbildning sedan länge och fackligt = oftast väljs billigaste färdsätt = tåg. Vi kollade hemsidor, nyheter och ringde SJ i morse och fick besked på att det skulle gå att komma till Dalarna med vissa förseningar och vissa sträckor ersatta med buss. Han startade hemifrån vid halv elva, tåget gick till Hässleholm, buss till Alvesta (allt detta hade vi fått besked på innan). Från Alvesta skulle det gå att åka vidare, men nix. När han väl var där var alla tågförbindelser inställda därifrån och dom bussades tillbaka till Malmö. Nu sitter han på regionalbussen hem  Stackaren Varit ute och rest i nio timmar helt i onödan.  Kunde ju hellre fått ha en mysig hemmasöndag och bara lyssnat på stormens härjningar. Nu gäller det om det lugnar sig till imorgon så det går att komma iväg då istället. Han skulle ju vara i Dalarna hela veckan....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|