Full version: Småttingar
Sidor: 1, 2, 3
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 20-04-2008, 18:41) *
När jag hade undulater fick de flyga fritt inne hela dagarna, buren var för dem ett tryggt ställe där de självmant gick in för att vila, äta eller på kvällen för att sova.
.....

Det låter som ett betydligt bättre alternativ. Blev det mycket fågelbajs i bostaden?
Myosotis
Nej, faktiskt inte. Deras favoritplats var uppe på buren där de hade leksaker/klätterställning, och då hamnade ju bajset nere i sanden. Gardinstången vande jag dem av med, och under eventuella andra favoritplatser kan man lägga tidning. Sen hade de en kvist att sitta på, ingjuten i en kruka med gips så den stod stadigt, det kan bli rätt dekorativt om man tar en vacker gren, därunder kan man ha sand eller tidning.
Jag har hört att man kan toaträna undulater, så de flyger till en tidning eller nåt för att göra sina behov. Testade aldrig detta själv för jag tyckte det funkade så bra ändån.
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 20-04-2008, 19:07) *
Nej, faktiskt inte. Deras favoritplats var uppe på buren där de hade leksaker/klätterställning, och då hamnade ju bajset nere i sanden. Gardinstången vande jag dem av med, och under eventuella andra favoritplatser kan man lägga tidning. Sen hade de en kvist att sitta på, ingjuten i en kruka med gips så den stod stadigt, det kan bli rätt dekorativt om man tar en vacker gren, därunder kan man ha sand eller tidning.
Jag har hört att man kan toaträna undulater, så de flyger till en tidning eller nåt för att göra sina behov. Testade aldrig detta själv för jag tyckte det funkade så bra ändån.

Det låter ju bra. Om man har möjlighet skulle man kunna ta in ett litet träd, eller kanske ha någon stor krukväxt som Benjaminfikus som de vill sitta i med tidning under.
Någon som har idéer kring detta?
Myosotis
Problemet är att de gillar att gnaga och till viss del även äter bladen. Växten får absolut inte vara giftig, och man får räkna med att den tar stryk/dör. Jag hade högt i tak där jag bodde då och tog in en hel liten björk till dem som jag planterade i kruka. Den blev inte gammal då undulaterna roade sig med att knipsa av bladen och titta på hur de singlade ner mot golvet, lite svårt att bedriva fotosyntes utan blad. Ska tillägga att de fick frukt och grönt varje dag (de älskar gurka!), så det var nog mest gnagbehovet.
Färska grenar är bra (körsbär t.ex.), de kan gnaga av barken, och klorna slits mer om de sitter på grova pinnar med skrovlig yta. Om bladen sitter kvar är det ännu bättre. Tvätta noga innan och ta bara sånt som helt säkert inte är besprutat.
ängsvädd
OK. Då får man väl räkna med att trädet dör. Man kanske kan få ett litet träd om någon ska gallra som man sätter i julgransfot exvis.
På min mammas äldreboende har de en undulat på tv:n i en jätteliten bur, den har ägts av en kvinna som avlidit. Skulle vilja förbättra miljön för den, ge den en större bur iaf, men jag kollade på burar, den största buren - som var liten tyckte jag - kostade 1800:- i djuraffärn.

Så det är bra att ge den en färsk fruktträdsgren som den kan gnaga på alltså. Något mer man kan ge den för att den ska få ett bättre liv? Vet inte vad den får nu eller hur den sköts.
Myosotis
Det där låter gräsligt, rena djurplågeriet. För det första: undulater är flockdjur. Att hålla en ensam undulat är det värsta man kan göra mot den. Även om den är tam kan inte människan ersätta artfränderna. Tänk dig själv att leva inlåst i ett rum utan att någonsin få träffa andra människor. Minst två undulater bör man alltså ha. De har ännu roligare om de är fler. Liten bur är också hemsk, min bur var jättestor. De måste åtminstone kunna flyga en liten bit i buren. Gallret i burarna är ofta vertikalt, då får inte fågeln fäste när den vill klättra utan bara glider ner. Horisontellt galler är alltså att föredra. De vill gärna äta frukt och grönt varje dag. De måste ha tillgång till vatten att bada i, helst större än de där små baljorna man hänger på dörren, där finns inte ens plats att plaska. Jag tycker det är jättesnällt av dig att bry dig om den stackars fågeln. Ärligt talat kan man bara hoppas att den dör snart så den slipper lida mer. Vill de väldigt gärna ha kvar den? Annars kanske någon med några stycken i voliär skulle kunna tänka sig att ta hand om den? Om den ska vara kvar bör den absolut få en kompis och en större bur. Kanske du kan starta en insamling? Det finns väl ingen anledning att du ska betala? Problemet med att skaffa en kompis är att de sällan dör samtidigt. Så skaffar man en ny kompis och så kan man hålla på i all evighet.
ängsvädd
Tack så jättemycket Myosotis för dina tips. Det här med insamling var ju en jättebra idé smile.gif
DragonLady
Jag hade gjort en egen bur.. mycket billigare o du kan få den hur du vill.
ängsvädd
Det tror jag inte att jag klarar av. Jag vet dessutom för lite om undulater för att kunna göra en bra bur. Ska spana efter en med horisontellt galler som Myosotis skriv. De äldre på boendet kanske vill vara med och samla till fågelburen. Många äldre har nog glädje av fågels skulle jag tro.
Myosotis
Fler bilder på undulatbebisarna? Snälla...? Jag skojade ju bara...
Lady Hamilton
CITAT (Myosotis @ 25-04-2008, 11:01) *
Fler bilder på undulatbebisarna? Snälla...? Jag skojade ju bara...

Ok då kompiskram.gif ........(men jag har låst dörren ninja.gif bara för säkerhets skull)
I ålders följd då
[attachment=17304:DSCN0293_kopiera.jpg]
[attachment=17305:DSCN0292_kopiera.jpg]
[attachment=17306:DSCN0291_kopiera.jpg]

Myosotis
Å nej, hur kunde jag vara så dum. slap.gif Jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater, jag vill inte alls ha undulater.
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
NEJ, jag vill inte ha några undulater.
Aqvakul
Vilken härlig tråd! Att fågelälskaren Myosotis hittat hit är knappast ägnat att förvåna... biggrin.gif
Lady Hamilton
Men tyvärr verkar det som 2 av Undulatungarna inte mår riktigt bra -cry-.gif Den äldsta och yngsta har problem med sina ben........de är ev. s.k. 'spretare' alltså de har väldigt svaga ben och kan ännu inte stå/gå på dem Som den mellersta gör helt utan problem. Jag får se tiden ann o hålla tummarna för att det inte är något fel på dem
Wilmer
trostar.gif De är sååå söta!
boxer2
Kul, hoppas bara du inte får några spretare bara. har själv en hane.
Lady Hamilton
Tyvärr fanns inget att göra för de 2 ungarna no.gif mer än att låte de somna in hos vetrinären.....
Och den kvarvarande ungen håller på att snart lämna holken för att börja övnings flyga wub.gif

[attachment=17401:DSCN0315_kopiera.jpg][attachment=17402:DSCN0319_kopiera.jpg]

Irene_L
Åhhh så synd att de inte var okey trostar.gif

Men så söt den är wub.gif ......vilken tur att det inte är något fel på den!
Anic
CITAT (Lady Hamilton @ 28-04-2008, 09:26) *
Tyvärr fanns inget att göra för de 2 ungarna no.gif mer än att låte de somna in hos vetrinären.....
Och den kvarvarande ungen håller på att snart lämna holken för att börja övnings flyga wub.gif

Vad tråkigt, har hört att det är ett vanligt problem med undelater. Hade samma problem med en duvunge en gång.
Myosotis
-cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif
boxer2
vAD HAR HÄNT MED DE TVÅ UNGARNA DÅ?
Lady Hamilton
De hade ett medfött fel som gjorde att inte benen fungrade som de skulle de var s.k. SPRETARE=benen stod ut åt sidorna istället för att de har benen 'under sig' Detta medför att de inte kan gå eller stå på sina ben utan 'hasar' fram på magen och drar sig fram med näbben när de får grepp

Så därför tog jag dem till vetrinären så de fick somna in De ligger nu begravda i trädgården under ett träd
Skogsmulla
Hej!

Det verkar finnas undulatintresserade människor även på detta forum så jag skulle vilja tipsa om ett "rent" undulatforum, helt på Svenska!:

http://www.undulatportalen.se/

/Skogsmulla

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon