|
LillaTiger
20-01-2007, 20:16
en av mina undulater la ägg på nyårsafton och idag har det första ägget kläckts.
Åh, vad spännande! Jag älskar undulater, hade undulater som barn. Har du bilder att visa på dina undulater?
malin72
20-01-2007, 20:25
nämen  vilken liten sak,tänk att det ska bli en vacker undulat
Blomstertanten
20-01-2007, 21:06
Men stackarn ser ju ut att frysa ! Klä på den lite varmt
Snöflinga
20-01-2007, 22:28
Vilken liten fulsöt ynkling  Ser fram emot fler bilder ..... matar mamman ungarna ... och med vad
Vilken ryyyyysligt rar lite varelse! Håller med Bt klä den varmt och håll oss uppdaterade!! Mvh Fenja
Helen i Piteå Zon 5
21-01-2007, 01:03
Såå liten och hjälplös  /Helen
LillaTiger
21-01-2007, 11:30
Pappa Fjanten är den som äter maten ur matskålen. Mamma Grön blir matad av Fjanten och matar sen i sin tur bebisen, så när den lille äter är maten halvsmält redan. Vi har köpt uppmatningsfoder i djuraffären som föräldrarna ska mata bebisen med. När ungarna blivit större byter man till kraftfoder så att de växer ordentligt. Nästa ägg borde kläckas imorgon, eftersom de vanligtvis lägger ett ägg var annan dag. Här är Pappa Fjant. Han är en engelsk undulat.  Mamma Grön. Hon var snäll och visade sin lilla bebis.  Och så har vi två till. Vit och Blå
Maria_z5
21-01-2007, 11:34
Åhh, så söta!! Snacka om att det suger i fågeltarmen nu!!! /Maria
Whiskuchi
21-01-2007, 12:33
Raringar! Både de vuxna och den lilla marsipangrisen
Åhh, den blå är otroligt vacker!! Mvh Fenja
Även om det finns många fågelarter som är vegetarianer så matar de flesta sina ungar med animalisk föda, växande ungar behöver mycket protein. Undulater producerar väl animalskt krävsekret (motsvarande duvmjölk), som kompletterar frökosten?
LillaTiger
22-01-2007, 21:19
Det uppmatningsfodret vi ger innehåller ägg, oljor, morötter, spannmål och en massa vitaminer, där får de proteiner och annat gottigt. Sen kan jag mycket väl tänka mej att de prodicerar en del egna nödvändiga ämnen. Jag är ju ingen expert, men jag vet att detta funkar i alla fall. Lillen har inte fått något syskon idag, så jag hoppas på att nästa ägg kläcks imorgon.
LillaTiger
23-01-2007, 20:01
Nu har nummer två kommit till världen.  Minstingen ligger underst, där det är varmt och gott.
Åhhh Mvh Fenja
hoppas det är små i alla äggen kul att se dom växa
CITAT (LillaTiger @ 23-01-2007, 20:01) Nu har nummer två kommit till världen.  Minstingen ligger underst, där det är varmt och gott. Åh, jag blir så sugen på att köpa mig ett par undulater när jag ser dina bilder.
Lady Hamilton
24-01-2007, 06:03
 Åh! Jag födde upp undulater när jag var yngre. En sak som roligt ut på "ungarna" var när de skulle få fjädrar, de växte som genomskinliga plaströr på vingarna som det sedan kom ut fjädrar genom. Sedan såg de så "riktiga ut" trots att de inte kunde flyga på 1-2 veckor. Tack vare att de blev handtama var det många av "bebisarna" som lärde sig att tala hos de nya ägarna. Om jag ändå hade plats  då skulle jag köpa undulater, de är sååå mysiga
synd att ni bor så långt bort, annars hade ni kunnat få mina
LillaTiger
25-01-2007, 17:26
Nu har nummer tre kommit till världen. Och ettan börjar bli riktigt stor.
Åhhhh  titta på den siste lilla parveln!  Hur lång tid tar det innan de får ögon och "kläder" och så? Mvh Fenja
LillaTiger
25-01-2007, 18:20
Den stora har redan börjat öppna ögonen lite granna. Sen har jag för mig att det tar ca 3 veckor innan de börjar få fjädrar.
Det är första gången jag har fått ungar av undulater, så jag är lika nyfiken som ni är på hur de växer till sig. Dvärgpapegojor eller Kärleksfåglar fick vi några kullar av när jag bodde hemma hos mina föräldrar, men jag kan tänka mig att de utvecklas ungefär samma.
Det här var roligt att få följa. Tänk att Ettan på bara några dagar är dubbelt så stor som Trean. Vilken växtkraft, imponerande. Tack för att du visar hur det går till i undulatbabyvärlden.
Den här tråden hade jag missat totalt. Men ojj så kul med undulatungar. Jag födde upp en del undulater på 80-talet.
Härlig tråd! Jag väntar på fortsättningen! De är sååå söta.
Lady Hamilton
26-01-2007, 07:51
Det syns på den "stora" att ryggen kommer att bli mörk som mamman  (med förbehåll av att inte sett pappans rygg riktigt)  Lyckliga du..............jag är sååå avundsjuk.......
Vad jag minns, så kläcktes undulaterna med fyra dagars mellanrum. (det var som oftast 4 ägg) Så när den sista kläcktes, så höll den största på att få fjädrar. Om det var en slump med just 4 dagar emellan, vet jag inte. Men visst är det roligt?
Inga från Närke
26-01-2007, 21:51
Har haft undulater i 2 omgångar. Par nummer 2 bara fixade ungar stup i ett. Sålde dem till en seriös djuraffär för avel och ungarna till bra hem förutom en hane som jag behöll själv. På den tiden var jag hemma på heltid och hade tid för djur och han var alltid med mig. Lärde honom att prata typ Jimmy fin pippi, Goddag och lite mera korta ord. De flesta innehöll bokstaven i för jag hörde att det skulle vara lättare att lära dem ord med den bokstaven. Saknar fåglar ibland men det är mycket att städa om man har ett par och sedan är min svägerska allergisk mot fåglarnas damm så tyvärr blir det inga fler, annars var det jätteroligt, i synnerhet när alla småttingarna blev flygfärdiga och var ute ur buren och man skulle fånga in dem igen.
LillaTiger
27-01-2007, 19:19
Idag var det fyra bebisar i holken när jag vaknade.  Nu börjar det bli trångt under mamma Grön.
Gulle!  Titta den första börjar få fjun Mvh Fenja
Blomstertanten
27-01-2007, 19:59
Men jag tycker det ser sååååå kallt ut för dom !
F*n vad gulligt
LillaTiger
29-01-2007, 15:57
Nu är nummer fem också kläckt.  Och ettan börjar få vingpennor.
Lady Hamilton
29-01-2007, 16:07
 Åh! Nu kan man se "rören" ur vilka det kommer att växa ut fjädrar.... Skulle så gärna vilja köpa en unge av dig............men du bor kanske för långt bort?................
LillaTiger
29-01-2007, 16:14
Jag bor i Huskvarna enligt postkoden, men för mig är det samma sak som jönköping.
Bara ett ägg kvar om jag inte missuppfattat något.
Som barn hade jag flera undulater, varav endast en var köpt privat. Det var också den enda jag fick tam. Så att köpa privat är att rekommendera.
Lady Hamilton
29-01-2007, 17:17
Ja du bor ca 100mil i från där jag bor då........  Du har ingen tanke på att flytta norrut innom den närmsta tiden?.........
LillaTiger
29-01-2007, 17:58
Det närmaste norr ut jag kommer är väl Karlstad där resten av släkten bor.
*Pamela*
29-01-2007, 20:11
CITAT (LillaTiger @ 20-01-2007, 20:16) en av mina undulater la ägg på nyårsafton och idag har det första ägget kläckts.  Åh vad roligt, grattis!
Hannele
29-01-2007, 22:17
Otroligt spännande att se.
Hakar på Scrollan här. Jag faller också handlöst för den bilden!!  Jag bara döööör Älskar alla dina bilder i den här tråden, de är så fina!!
Lars-Olof Arvids
30-01-2007, 10:54
CITAT (amaira @ 30-01-2007, 08:51) LillaTiger, ta genast bort bilden! Amaira får inte dö, det är synd på bra folk!  Jag kan bara hålla med, dina bilder är verkligen underbara!  Olle
Hur går det med sötnosarna?  Vill gääääärna se flera bilder!! Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|