Full version: Frukt & bärtråd
Sidor: 1, 2
Piccante
CITAT (flaxss @ 12-02-2007, 20:42)
i dag köpte jag
passionsfrukt
trädtomat
pepino
kaki

hoppas dom vill alla gro

köpte du "riktig" Kaki eller var det Sharonfrukt/Sharon? När jag kollade i min fruktbok så stod det att Kaki är den ursprungliga vilda varianten från Kina/Japan medan Sharon är den förädlade sorten som odlas främst i Israel och medelahavsområdet. Jag har aldrig sett äkta Kaki i affären så jag blev lite nyfiken.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Leocarpus @ 13-02-2007, 17:42)
CITAT (flaxss @ 12-02-2007, 20:42)
i dag köpte jag
passionsfrukt
trädtomat
pepino
kaki

hoppas dom vill alla gro

köpte du "riktig" Kaki eller var det Sharonfrukt/Sharon? När jag kollade i min fruktbok så stod det att Kaki är den ursprungliga vilda varianten från Kina/Japan medan Sharon är den förädlade sorten som odlas främst i Israel och medelahavsområdet. Jag har aldrig sett äkta Kaki i affären så jag blev lite nyfiken.

hmmm det vet jag inte unsure.gif

hur ser man skillnad , kommer inte ihåg vad den hette i affären bara att det är en sån orange frukt som liknar kaki och sharon , men hmm då är det kanske sharon då .

kan ju kolla vid fruktdisken igen när jag ska handla
Piccante
CITAT (flaxss @ 13-02-2007, 18:02)
hur ser man skillnad , kommer inte ihåg  vad den hette i affären bara att det är en sån orange frukt som liknar kaki och sharon , men hmm då är det kanske  sharon då .

Jag citerar boken "Exotiska frukter";

...som omogna är de flesta Kaki-sorter oätliga på grund av att frukten innehåller höga halter av sammandragande garvämnen. Under mognadsprocessen bryts dessa ämnen ned, och frukten får en angenäm smak. Den mogna kakin skall vara orangeröd och inuti geléartad. Den bör då ätas med sked.
Fruktköttet är mycket rikt på A-vitamin och har ett högt näringsvärde. Numera finns det garvsyrefria sorter som är mycket delikata. Den mest kända av dem är Sharonfrukten som vi importerar från Israel. den äts omogen när den är fast och kan lätt skäras i klyftor.,...

Det verkar som om det som skiljer dem åt är att man äter dem vid olika mognadsgrad och de har olika konsistens.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Leocarpus @ 13-02-2007, 18:57)
CITAT (flaxss @ 13-02-2007, 18:02)

hur ser man skillnad , kommer inte ihåg  vad den hette i affären bara att det är en sån orange frukt som liknar kaki och sharon , men hmm då är det kanske  sharon då .

Jag citerar boken "Exotiska frukter";

...som omogna är de flesta Kaki-sorter oätliga på grund av att frukten innehåller höga halter av sammandragande garvämnen. Under mognadsprocessen bryts dessa ämnen ned, och frukten får en angenäm smak. Den mogna kakin skall vara orangeröd och inuti geléartad. Den bör då ätas med sked.
Fruktköttet är mycket rikt på A-vitamin och har ett högt näringsvärde. Numera finns det garvsyrefria sorter som är mycket delikata. Den mest kända av dem är Sharonfrukten som vi importerar från Israel. den äts omogen när den är fast och kan lätt skäras i klyftor.,...

Det verkar som om det som skiljer dem åt är att man äter dem vid olika mognadsgrad och de har olika konsistens.

ahh min var rätt så (fast) och kunde skäras väldigt lätt i klyftor och var väldigt väldigt sliskig och söt . så jag tror det är en sharon . men wub.gif
det kvittar hoppas det kommer upp plantor två mini mini små frön fanns

tack för hjälpen wub.gif
Jonas70
Jag fick ett par frön Guayaba av en odla-kompis. Är det någon som odlat den? När är det dags att så? Kan man ha den i växthuset i sommar? Kan man få den att övervintra?
kerstin z5-6
Ingen aning -men det borde väl gå bra ? Du får testa o berätta smile.gif
malin72
CITAT (Jonas70 @ 14-02-2007, 13:35)
Jag fick ett par frön Guayaba av en odla-kompis. Är det någon som odlat den? När är det dags att så? Kan man ha den i växthuset i sommar? Kan man få den att övervintra?

svarade i andra tråden
men jag ska be sambon läsa från sidorna på goggle så återkommer jag...men så nu för dom har inte växt snabbt här iallafall smile.gif
Piccante
Fick med mig en papaya hem från affären, ska bli spännande att se om fröna gror. Sedan läste jag att de är skildkönade träd så jag får så många om jag vill ha frukt, måste minst en av varje. En Carambol hoppade ned i korgen oxå.
Nu blir det snart trångt i fönstret laugh.gif

Jag följer guavafrönas utveckling med spänning. Ska visst vara en jättenyttig frukt att äta.
Jonas70
CITAT (malin72 @ 14-02-2007, 15:09)

svarade i andra tråden
men jag ska be sambon läsa från sidorna på goggle så återkommer jag...men så nu för dom har inte växt snabbt här iallafall smile.gif

Jag ska så dem imorgon. Lovar att återkomma till dig om resultaten.
Hur lång tid tog det för dina att gro?
jegi
CITAT (Leocarpus @ 15-02-2007, 14:25)
Fick med mig en papaya hem från affären, ska bli spännande att se om fröna gror. Sedan läste jag att de är skildkönade träd så jag får så många om jag vill ha frukt, måste minst en av varje. En Carambol hoppade ned i korgen oxå.
Nu blir det snart trångt i fönstret laugh.gif

Jag följer guavafrönas utveckling med spänning. Ska visst vara en jättenyttig frukt att äta.

Min erfarenhet av papaya är att det är lätt att få dem att gro men svårt att vidmakthålla dem vid liv. Det tror jag beror på att dom vill ha mkt fuktigt och varmt. Däremot går både guava och carambol lätt att hålla vid liv i fönstret. Dom blir rätt rangliga men fr a carambolen blir riktigt vacker.
Frukt kan nog bli knivigt att få med mindre än ett växthus med vintervärme.
Merlin
Tycker också det är kul att fröså smile.gif Har sedan tidigare en passionfrukt uppdragen från kärna samt en hel del olika citrus varav ett par numera ger frukt. Passionsfrukten bor i växthuset på sommaren och blir vanlig krukväxt på vintern och citrusarna bor ute .
För en vecka sedan frösådde jag johannisbröd smile.gif Kärnorna la jag i ett vattenglas och dom började gro efter en dag ohmy.gif Det är tydligen nån sorts ärtväxt??? Idag köpte jag en tomatillo, kärnorna sitter i ett hölje som färger av sig enormt men vad god fruken är smile.gif Hoppas det blir små tomatillos i växthuset i sommar wub.gif
malin72
CITAT (Jonas70 @ 15-02-2007, 16:45)
CITAT (malin72 @ 14-02-2007, 15:09)

svarade i andra tråden

Jag ska så dem imorgon. Lovar att återkomma till dig om resultaten.
Hur lång tid tog det för dina att gro?

jag sådde den 3/1 och dom grodde den 26/1
tror att dom började att gro när jag ställde dom på akvariets lyse,så jag tror att dom tyckte om värme underifrån wub.gif wub.gif
Jonas70
Ok, men jag har rätt så varmt i min förkultiveringshylla så i så fall kommer det fungera bra.
Piccante
Sått i dag: Papaya, Granatäpple, Carambol, Limequat och Kumquat.

Nektarinen visar inget tecken på att gro sad.gif men får ge den lite mer tid.
Ludvig Johansson
Papaya ska ha bra med värme tror jag. Granatäpple gror som en rackare.
Alexander-VG-zon3
mina granatäpplen har kommit upp , nästan alla har grott .
sen har jag slinger solroser . avokadon har växt på bra lika så koralbär . sen har det vist grott citrusar lite var som helst i olika krukor både bland krukväxterna och andra . tror även att pumpa eller melon har grott vet inte va det är
Piccante
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-02-2007, 21:46) *
Ingen har ens nämnt sötpotatis än och den hör ju till de lättaste att odla i kruka bara plantera ner halva knölen under jord vattna lite och sätt plastpåse över.

Detta ska jag pröva i morgon, för nu har jag köpt sötpotatis. Tack för tipset bravo.gif
Piccante
Hurra! yahoo.gif min Limequat gror, såg första gröna grodden sticka upp i dag. Nu väntar jag med spänning på att kumquat och Guava som såddes samtidigt oxå ska börja spira. Sötpotatisen är i jorden sedan någon dag och nu är det dax för nästa fröexperiment, nämligen första försöket för mig med Mango.
Alexander-VG-zon3
åhh grattis tummenupp.gif lycka till med dom . själv letar jag efter sötpotatis men har inte hittat det än
Christer i Falköping
CITAT (Leocarpus @ 20-02-2007, 16:21) *
Nektarinen visar inget tecken på att gro sad.gif men får ge den lite mer tid.

Nektarin behöver kyla för att gro. Nu skall vi se om jag lyckas med länkning till ett annat forums sårådslista: http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...a&section=P

Christer.
Limeblossom
Idag såg jag att mina passionsfrön hade grott! Roligt, nu ska dom helst överleva också.... skötselråd någon?
kerstin z5-6
Ljus o lagom med vatten bara smile.gif

jag hade turen att få en del fina frö av Lissa i somras -de har nu grott -liknar jakaranda , men skulle vara ett vitblommande träd , buske ? Frö från Barcelona
har inte sett Lissa här på ett tag , men läser du så tack!
cinnamonea ? är en annan som grott flirting.gif
Caisy
Åt en maracuja för första gången för en vecka sedan...
Efter att ha läst denna tråd blir jag ju sugen på att odla fram en sådan planta...
Ser växten/blomman ut som en vanlig passinonsblomma eller ser den anorlunda ut.
Växthus på sommaren eller funkar den inomhus?
Speciell jord?
Hur långt tid från frö till blommor och sedan frukter?Om frukt överhuvudtaget?

Många frågor blev det. happy.gif
rosita
CITAT (Limeblossom @ 09-03-2007, 23:46) *
Idag såg jag att mina passionsfrön hade grott! Roligt, nu ska dom helst överleva också.... skötselråd någon?

Så här blev min förra året. Den stod skyddad i en hörna, sol 08-13, ganska mycket vatten och lite gödning i form av gräsklipp och guldvatten.

[attachment=887:passion_igen.JPG]

Limeblossom
Oj...blev den så stor på en sommar? Kanske ska lönnmörda mina.....? Nej smile.gif
rosita
CITAT (Limeblossom @ 31-03-2007, 08:31) *
Oj...blev den så stor på en sommar? Kanske ska lönnmörda mina.....? Nej smile.gif

Det var andra året.
Piccante
Tänkte uppdatera min tråd lite. Bekymmer frön så här långt: papaya, carambol och guava händer det inte mycket med crying.gif Mango ska få en nystart. Tvärt emot alla råd så ska jag knäcka stenen ändå och ta ut fröet eftersom jag läste i en annan tråd att de grodde fortare då. Nektarinerna har stått i kylen men insåg att det är precis samma temp ute så nu står de på balkongen istället.

Fungerar bra däremot: Limquat gror har nu 3st, av valnötterna jag fick gror iaf en, passionsfröna gror nu och granatäpplen gror bra. Mina dadlar som jag fick upp i vintras växer bra biggrin.gif Sötpotatisen har fått sin första grodd oxå.

Lite bilder:

Granatäpple
Dadlar
Valnöt
Limequat
Caisy
CITAT (Caisy @ 30-03-2007, 21:28) *
Åt en maracuja för första gången för en vecka sedan...
Efter att ha läst denna tråd blir jag ju sugen på att odla fram en sådan planta...
Ser växten/blomman ut som en vanlig passinonsblomma eller ser den anorlunda ut.
Växthus på sommaren eller funkar den inomhus?
Speciell jord?
Hur långt tid från frö till blommor och sedan frukter?Om frukt överhuvudtaget?

Många frågor blev det. happy.gif

Ingen som vet??
SöderBalkong
Avocadokärna som är mer än 5 cm i diameter... Sätter den idag och återkommer ;-)
catlady
Passar på att fråga om någon har erfarenhet av sticklingar från citrusar och mango (eller annat exotiskt)? Tog bort sidogrenen på min alldeles för tidigt förgrenade mango och en gren som nästan blivit en andra stam på min apelsin, satte dem i fuktig jord med påse över i söderfönstret. Vad tror ni, kommer de rota sig?
clivia
bara vänta den kommer att blomma, titta detta är min efter fem år, foto januari 2007[attachment=1324:Kopia_av_P2100045.JPG]
clivia
Det var till Kerstin z5-6 ...
IngridAnna
[quote name='Scout' date='08-02-2007, 17:34' post='557243']
Tamarind är jättehäftiga, växer fort och har egenheten att de fäller ihop bladen på natten och fäller ut dem varje morgon. Klart värd ett försök, mitt bästa tips.

Jag satte tamarindfrön för några månader sen, men det har fortfarande inte hänt nåt. Gjorde du på nåt speciellt sätt? Jag bara tog fröna från frukter jag köpte och stoppade ner dem i jorden... man kanske måste vara mer avancerad än så : )
Maria77
[quote name='Scout' date='08-02-2007, 17:42' post='557250']
papaya är kinkiga, har försökt massa gånger och aldrig fått upp något. så det har jag gett upp.

Jag har själv försökt odla upp Papaya massor av gånger, men de blir högst fem cm och sedan vissnar de ner och dör. Nu tror jag att jag funnit lösningen! Genom att göra små drivhus av 1½-liters PET-flaskor har jag lyckats få en 10 cm hög planta som ser hur frisk ut som helst! Jag odlade upp papayan som vanligt men när den blev större fick den flytta till flaskan. Jag sågade av flaskan på mitten, fyllde ned med ca 10 cm jord och planterade papayan. Sedan tejpade jag ihop dem med silvertejp. Genom att flaskan går ihop upptill (det ska inte vara någon kork, föresten!) så rinner vattnet tillbaka längs sidorna och ingenting hamnar på papayan. Dessutom blir det varmt och skönt för den. När den blir för stor för flaskan får jag komma på något annat sätt så att den överlever. Den får ABSOLUT INTE bli blöt på stammen eller bladen!

Lycka Till!!!

Mvh
Maria

Scout
CITAT (IngridAnna @ 01-05-2007, 14:18) *
CITAT (Scout @ 08-02-2007, 17:34) *

Tamarind är jättehäftiga, växer fort och har egenheten att de fäller ihop bladen på natten och fäller ut dem varje morgon. Klart värd ett försök, mitt bästa tips.
Jag satte tamarindfrön för några månader sen, men det har fortfarande inte hänt nåt. Gjorde du på nåt speciellt sätt? Jag bara tog fröna från frukter jag köpte och stoppade ner dem i jorden... man kanske måste vara mer avancerad än så : )
Jag tog bara fröna och tvättade av fruktköttet och la dem i såjord i mitt miniväxthus. Men tipset är nog att plantera dem i en normalstor kruka på en gång. För de trycker rötter neråt och drar med sig fröet upp en decimeter i luften där det delas och den vecklar ut blad mellan fröhalvorna. Sen drar stammen vidare rakt upp. så det är enklare att slippa plantera om den från en pyttekruka eller torvbricket. Kommer dessvärre inte ihåg hur länge den tog för att gro men när den väl kommit upp växer den snabbt. Så du får nog ha tålamod med dem, det är värt det när de väl kommer upp.

Har haft lite problem att den torkade i toppen under vintern men den verkar må bättre nu på våren. så jag hoppas att den ska grena sig fint nu, den är ju ändå halvmetern hög (har inget foto). Har fått omplantering och stor kruka för nån vecka sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon