|
Full version: Varg i området
Har mycket svårt för detta tyvärr. Känner ett obehag. Man har sett vargen ca 2 mil från där jag bor. Flera personer har sett vargen, och den har varit skygg och försvunnit när den blivit upptäckt. Men om man kommer med hundar är jag inte lika säker på att det skulle bli samma reaktion. http://www.corren.se/archive/2007/2/11/j2l...av92jq8xcaw.xml
Det är ju utmärkt att vargen sprider sig i Sverige. Och har man bara inte lösspringade hundar så behöver man inte heller vara orolig för sin hund.
CITAT (KURT @ 14-02-2007, 06:21) Det är ju utmärkt att vargen sprider sig i Sverige. Och har man bara inte lösspringade hundar så behöver man inte heller vara orolig för sin hund. Med det menar du att inga andra djur har rätt att finnas?
Huvva... inte skulle jag våga går där i skogen med hund. Nyligt såg man bild i nån tidning där vargen huggit en häst i benet... usch... såg inte vackert ut.
tycker att det är positivt att det kommit en ny varg sedan den förra blev skjuten. Tror inte att det är någon större fara att vanliga tamhundar skulle bli skadade av vargen. De få som hittills har blivit skadade av varg har varit jakthundar som antagligen spårat vargen istället för tex älg. sedan finns det ju många fler orsaker att hålla god koll på sina hundar i skogen, vilket jag naturligtvis tror att de flesta gör.
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 07:16) CITAT (KURT @ 14-02-2007, 06:21) Det är ju utmärkt att vargen sprider sig i Sverige. Och har man bara inte lösspringade hundar så behöver man inte heller vara orolig för sin hund. Med det menar du att inga andra djur har rätt att finnas?  Visst har alla djur rätt att finnas. I det fall hundar har dödats av varg, så har det alltid varit lösspringade hundar. Därmed borde ingen ha orsak att vara orolig för sin hund. Och en lösspringade hund löper ändå mycket större risk att dödas i trafiken, oavsett hur mycket varg det finns.
CITAT (KURT @ 14-02-2007, 08:42) CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 07:16) CITAT (KURT @ 14-02-2007, 06:21) Det är ju utmärkt att vargen sprider sig i Sverige. Och har man bara inte lösspringade hundar så behöver man inte heller vara orolig för sin hund. Med det menar du att inga andra djur har rätt att finnas?  Visst har alla djur rätt att finnas. I det fall hundar har dödats av varg, så har det alltid varit lösspringade hundar. Därmed borde ingen ha orsak att vara orolig för sin hund. Och en lösspringade hund löper ändå mycket större risk att dödas i trafiken, oavsett hur mycket varg det finns. Det gör ju inte att min obehagskänsla minskar tyvärr.
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 08:48) Det gör ju inte att min obehagskänsla minskar tyvärr. Nej det brukar ju sällan fungera att bota fobier med rationellt tänkande. Personer som är rädda för att flyga brukar ju t ex inte bli lugnare av att veta risken att skada sig är oändligt mycket större på resan till flygplatsen. Men just fobier för rovdjur brukar annars inte vara så vanligt.
CITAT (KURT @ 14-02-2007, 09:46) CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 08:48) Det gör ju inte att min obehagskänsla minskar tyvärr.
Nej det brukar ju sällan fungera att bota fobier med rationellt tänkande. Personer som är rädda för att flyga brukar ju t ex inte bli lugnare av att veta risken att skada sig är oändligt mycket större på resan till flygplatsen. Men just fobier för rovdjur brukar annars inte vara så vanligt. Hmm ... så alla som anser att vargen är ett relativt farligt rovdjur har alltså fobier? Du menar att dom inte angriper tamdjur då? Diskutera gärna, men håll dig till saken så tror jag det blir mer intressant. Jag lider inte av några fobier, så du behöver inte oroa dig över det. Ämnet handlar om varg.
Limeblossom
14-02-2007, 10:08
Jag är mera rädd för våra björnar som stryker runt knuten varje vår/försommar än för en varg. Det finns lite av varje här i skogen....Och när jag kommer med vår hund så bankar hjärtat lite extra vid vissa knak
CITAT (Limeblossom @ 14-02-2007, 10:08) Jag är mera rädd för våra björnar som stryker runt knuten varje vår/försommar än för en varg. Det finns lite av varje här i skogen....Och när jag kommer med vår hund så bankar hjärtat lite extra vid vissa knak  Jo, det kan jag förstå. För att nu återgå till KURT:s teorier om fobier, så kanske jag ska tillägga att jag varit på Kolmården och klappat vargar. Väldig faschinerande djur är det, ingen tvekan om det. Men .... jag vidhåller att dom hör hemma i dom stora obebodda områden som finns i vårt land, och inte bör finnas så när bebyggelsen. Jag tror det ligger i allas intresse (även vargens) faktiskt.
angående vilka djur som är farliga för människor och djur så hoppas jag på att vargen tar vildsvin. Vildsvin är farliga för båda människor och lösa hundar när de har ungar (vilket de har ofta). om vi kan behålla vargen så kan det kanske bli en balans i skogen. några vildsvin och någon varg. idag är det för många vildsvin i skogarna bla för att många jägare inte vågar jaga dem. De få som gör det har ofta specilla hundar, då en "vanlig" jakthund lätt kan bli ihjäl stångad på deras betar. men på något konstigt sätt blir det aldrig lika stora rubriker när det händer......
Älgen dödar 10-15 personer/år. Jag har sett och klappat älgar i djurpark och är inte rädd för dem. Bör vi begränsa älgen till "stora obebodda områden som finns i vårt land"? Rationellt sett ja! Fast vi bör ju inte göra det förrän vi först förvisat farligare företeelser till obygden, t ex trafiken.
Naturvårdsverket har fastslagit att det inte får finnas varg i renebetesområdet, vilket täcker ca 40% av sveriges yta.
kristerh
14-02-2007, 11:36
Fram för fler vargar o lodjur, fast björnar är jag rädd för de som finns i storstadområden kommer nog snart att försvinna, dels pga att de blir störda och dels för att det inte finns bytesdjur, fast de kan få komma hem till mig o rensa bort ohyran rådjur först.
Hmm...
Tiger Lejon Leopard Elefant Puma
I alla fall när jag läser om hur lokabefolkningen, för var dessa djur normalt lever, skjuter dessa för att bli av med, av samma skäl som vi vill, blir jag upprörd...säkert fler med mig.
Vargen är vårt lejon - jag kan inte förstå hur det skulle vara mer OK att göra sig av med dem.
Mvh David
Maria_z5
14-02-2007, 12:42
Jag tycker inte att något djur ska utrotas men man måste hålla stammen på en vettig nivå genom just jakt. Och det gäller allt vilt. Vad gäller varg så kan en vargflock även ta en människa vilket finns dokumenterat låt vara för väldigt länge sedan. Rovdjur är rovdjur och inga tamdjur som vi matar. Många av jakthundarna som har tagits av varg har antingen jagats av en vargflock eller också blivit nyfikna på "den andra hunden" och därmed blivit vargmiddag. /Maria
CITAT (Plain @ 14-02-2007, 12:17) Hmm...
Tiger Lejon Leopard Elefant Puma
I alla fall när jag läser om hur lokabefolkningen, för var dessa djur normalt lever, skjuter dessa för att bli av med, av samma skäl som vi vill, blir jag upprörd...säkert fler med mig.
Vargen är vårt lejon - jag kan inte förstå hur det skulle vara mer OK att göra sig av med dem.
Mvh David Nej, men det är väl ingen som har sagt att dom ska utrotas heller. Jag kan inte se det i alla fall För min del handlar det om att dom inte hör hemma nära tättbebyggda områden. Lika mycket för deras skull som för våran. Här riskerar dom ju att bli just skjutna. Som t.ex. i detta fall http://www.corren.se/archive/2007/2/14/j2q...yc9eaohs79r.xml
CITAT (Maria_z5 @ 14-02-2007, 12:42) Jag tycker inte att något djur ska utrotas men man måste hålla stammen på en vettig nivå genom just jakt. Och det gäller allt vilt. Vad gäller varg så kan en vargflock även ta en människa vilket finns dokumenterat låt vara för väldigt länge sedan. Rovdjur är rovdjur och inga tamdjur som vi matar. Många av jakthundarna som har tagits av varg har antingen jagats av en vargflock eller också blivit nyfikna på "den andra hunden" och därmed blivit vargmiddag. /Maria  Men vad är en "vettig nivå"? Vi har 10 till 15 miljoner häckande par lövsångare, och vad jag vet så jagas de inte, hur skall det gå? Med hjälp av stödutfodring med giftfri mat har havsörnpopulationen ökat kraftigt, nu finns det ca 400 häckande par - dags att börja jaga? Varken sångsvan eller knölsvan är ju hotade varken i Sverige eller globalt, dags att börja jaga?
Ah, ok - då är jag med.
Det är en svår nöt det där - vad jag förstår så kan det vara nästan lika illa som att skjuta dem när man söver ner dem, transporterar dem och släpper ut dem i ett område, där man inte vet ifall det redan finns varg. Kanske ett landsomfattande system för uppmärkning av varg så man vet vart det "finns plats" så att säga - nog för att lokalbefolkningen, oavsett vart man släpper ut en fångad varg, kommer att protestera.
Själv är jag nog mer rädd tamhundar - har en kompis vars grannes hund bet av honom de heliga kulorna rätt var det var en dag, helt oprovoserat.
Mvh David
niklaswik
14-02-2007, 13:50
Anita, tänk på alla galningar som går omkring på våra gator. Du kanske ska ut och hämta posten imorgon och kommer i vägen för nån som tror du är ett monster som är ute efter honom... Såna saker har hänt flera gånger bara de senaste 10 åren, antalet varg-attacker på människor under samma tid: 0.
Hur som helst är vargskräcken i Sverige idag till åtminstone 90% beroende på (dom dumma, inte alla) jägarnas skrämselpropaganda som grundar sig på deras rädsla att naturen till slut balanserar sig själv så att dom inte får skjuta ihjäl några älgar eller rådjur....
Det tjatas inte lika mycket om björn som förvisso dödar människor, björnen kan man äta!! det gör man inte med varg. Men jag tycker inte varg/björn ska vara in på knutarna det är inte riktigt normalt för vilda djur. Vet att dom "uppigenom" tar sitt gevär och ger sig ut på natten för att skjuta varg. Där heter det SKJUT OCH GRÄV... vargen tar ju det som dom sedemera ska skjuta
kerstin z5-6
14-02-2007, 15:11
CITAT (niklaswik @ 14-02-2007, 13:50) Hur som helst är vargskräcken i Sverige idag till åtminstone 90% beroende på (dom dumma, inte alla) jägarnas skrämselpropaganda som grundar sig på deras rädsla att naturen till slut balanserar sig själv så att dom inte får skjuta ihjäl några älgar eller rådjur.... [QUOTE] håller med 100 procent Men safari i Afrika vill vi gärna åka på -och titta på vilda djur ... Vi är , eller var faktiskt en gång en del av ekologiskt system -vi har inte till uppgift att decimera vissa arter och sedan påstå att det är "bra för arten " eller ska vi börja med gråsparvsjakt med ..?
kristerh
14-02-2007, 15:30
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-02-2007, 15:11) Vi är , eller var faktiskt en gång en del av ekologiskt system -vi har inte till uppgift att decimera vissa arter och sedan påstå att det är "bra för arten " eller ska vi börja med gråsparvsjakt med ..? så sant.
Så alla här som tycker att min känsla är obefogad och att min synpunkt att vargen inte bör vara nära tättbebyggt område är felaktig. Vill ni alltså ha varg i er närmaste omgivning? Någonting säger mig att det sällan är ägare av tamdjur av något slag som resonerar så. Rätt eller fel?
Gossen Ruda
14-02-2007, 17:44
Jag är övertygad om att du överreagerar pga rädsla för dina hundar. Som flera skrivit så är det bara lösspringande hundar, främst jakthundar, som angripits. Eftersom vargen är skygg kommer din närvaro att överväga och vargen ge sig av om ni skulle mötas.
Det är lite svårt att få vargen att bara hålla till i ödemarken, dels så finns det inte så mycket såna områden, dels så är vargen en långlöpare. Speciellt dom ensamma hannarna rör sig över stora områden. Det finns nog mycket mer varg i våra skogar än vad man kan tro pga att den håller sig undan.
Inte bara där, jag har sett en varg komma springande ner för gatan där jag bor och det är mitt inne i ett villaområde. Det har funnits varg av och till här i Göteborgsområdet i flera år och det har aldrig rapporterats några intermezzon, bara när dom blivit trafikdödade.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2007, 17:44) Jag är övertygad om att du överreagerar pga rädsla för dina hundar. Som flera skrivit så är det bara lösspringande hundar, främst jakthundar, som angripits. Eftersom vargen är skygg kommer din närvaro att överväga och vargen ge sig av om ni skulle mötas.
Det är lite svårt att få vargen att bara hålla till i ödemarken, dels så finns det inte så mycket såna områden, dels så är vargen en långlöpare. Speciellt dom ensamma hannarna rör sig över stora områden. Det finns nog mycket mer varg i våra skogar än vad man kan tro pga att den håller sig undan.
Inte bara där, jag har sett en varg komma springande ner för gatan där jag bor och det är mitt inne i ett villaområde. Det har funnits varg av och till här i Göteborgsområdet i flera år och det har aldrig rapporterats några intermezzon, bara när dom blivit trafikdödade. Nu springer ju mina hundar en del lösa i områden där det inte finns folk och andra hundar. Hundar har behov, och så länge dom inte jagar och förföljer vilt så är det ju också okej denna tiden på året i alla fall. Oron består väl mest i att dom faktiskt ska göra det dom INTE får göra om dom skulle få en vittring på rovdjur. Jag tror ingen kan vara helt 100% säker eftersom det är en situation som i princip aldrig är prövad för dom flesta hundägare. Vore kul att kunna ha en bra diskussion, men varg-debatter tenderar att bli lite träliga efter ett tag. Tycker inte att jämförelse med gråsparvs-jakt t.ex. är särskilt relevant. Ingen har väl för övrigt förespråkat jakt på varg i denna tråden vad jag har kunnat se. Visst håller jag med om att naturen bör bevaras och att människan inte ska skövla i onödan. Det har vi ju gjort tillräckligt.
Sailor Pluto
14-02-2007, 18:01
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 17:11) Så alla här som tycker att min känsla är obefogad och att min synpunkt att vargen inte bör vara nära tättbebyggt område är felaktig. Vill ni alltså ha varg i er närmaste omgivning? Någonting säger mig att det sällan är ägare av tamdjur av något slag som resonerar så. Rätt eller fel? Jag förstår vad du menar, inte skulle jag vara så pigg på att ha med hunden ut i skogen om det fanns varg i närheten. Innerst inne så vet jag att vargen kanske är mer rädd för mej än vad jag är för den. Fast man vill ju inte chansa heller. Min åsikt är att vargens plats är i "det vilda", alltså inte mitt i stan. Dels så kan vargen råka illa ut bland folk, dels så kan t.ex. andra djur råka illa ut om vargen blir hungrig och det inte finns nåt annat byte. Men som någon skrev tidigare i tråden så lämnar nog vargen tätbebyggelsen om det inte finns tillräckligt med mat.
Kurt - den var det roligaste jag läst på länge  angående tamdjur och varg. jag har funderat länge på varför hundägare är så aggressiva mot varg, medans jag aldrig hört kattägare vara lika mot räv. som bekant tar räv, lo och örn katt om de får chansen. men på något sätt verkar kattägare förstå att om man släpper ut ett tamdjur i naturen kan naturen ta tamdjuret. eller är det jag som inte träffat de kattägare som vill utrota alla rävar i områden som katter finns? jag undrar - så svara gärna alla kattägare.
e_sedell
15-02-2007, 11:04
Jag blev glad nu när vi fått varg i Östergötland. Vi har hund och jag är inte ett dugg rädd. Det är en jakthund, enda gången man skulle behöva va nervös är när vi jagar (vilket vi gör norr om Finspång), men sannolikheten att den ska bli riven är mindre än att han trampar igenom isen eller korsar vägen och blir överkörd.
Sedan vill jag tillägga att det är förbjudet med lösspringande hundar under större delen av året. I skog och mark ska endast jakthundar va lösa, och när det är rätt tid för jakt. Det är ett otyg med lösa hundar, som matte och husse tror sig ha 100% koll på. Harungar och andra försvarslösa djur blir lätta byten eller blir skrämda av dem. Är man ute och springer är det heller inte så kul med en flåsande hund springandes i hälarna. Jag är inte hundrädd men en okänd hund har jag respekt för oavsätt hur gullig och snäll den må vara. Tur att man inte har hundrädsla då. Varjen håller sig ju undan i vilket fall.
Vad gäller tamboskap är jag mer bekymrad. Här i trakten är det inte mycket vargsäkra stängsel och de blir tyvärr lätta byten. Men bönderna får ju ersättning för rivna djur, så de behöver inte oroa sig så mycket trotts allt.
Som jag ser det Anita så finns en enkel lösning på ditt problem; koppla hunden. Punkt.
Jag vill tillägga att en bekant till mig fann sin hund mördad, och med en bit päls bortskuren. Hunden försvann under en promenad och efter en lång tid ledande hittade de hunden, ganska nära huset dessutom. Så du kanske ska passa dig för tvåbenta galningar också.
kerstin z5-6
15-02-2007, 11:09
Jag tar in mina katter nattetid ja , just för rävens skull -de två döva jag har skulle inte ha en chans mot den -men inte hatar jag räven för det Han söker mat -mat är ibland katter -hittils har det gått bra -en trasig nos på en kisse bara på 15 år
Jag har hund -hon lämnar inte gården, utan oss
Nej än har ingen sagt något om vargjakt -bara att "de gärna får finnas -men nån annanstans "
Tänkte skriva ett sista inlägg här. Det går uppenbarligen inte att vara tydlig nog. Nedlåtande kommentarer säger mer om författaren än det säger om mig.
1. Jag förespråkar INTE vargjakt 2. Jag är inte AGGRESIV mot vargar 3. Jag har inte FOBI mot vargar 4. Jag tycker att vargar är SPÄNNANDE djur 5. Jag vill bara känna mig trygg. ....Mina hundar får springa lös i skogen. Dock inom synhåll, och det ska dom få fortsätta att göra. 6. Ledsen att göra dig besviken e_sedell, men den aktuella vargen har återvänt till Örebro Län så du får åka till Kolmården fortsättningsvis. 7. Nej Kerstin, jag tror att det är många med mig som anser att vargen har det bäst utanför tättbebyggda områden.
I rest my case. Hävdar dock fortfarande att det kunde ha blivit en intressant diskussion om den hållits på en saklig nivå.
e_sedell
15-02-2007, 13:26
Mellan den 1e mars och den 20 augusti är det inte tillåtet att ha hundar lösa, enligt lag.
Det vore en enkel lösning att koppla hundarna för att slippa va orolig. Fortsätter du ha hundarna lösa och är orolig för varg, när det finns någon i trakterna, så är det ju ett eget val. Du är inte tvingad att ha hund.
Jo, jag förstog att de skulle göra det. Men om 5år kanske vi har varg permanent här. Vore härligt!
CITAT (e_sedell @ 15-02-2007, 13:26) Mellan den 1e mars och den 20 augusti är det inte tillåtet att ha hundar lösa, enligt lag.
Det vore en enkel lösning att koppla hundarna för att slippa va orolig. Fortsätter du ha hundarna lösa och är orolig för varg, när det finns någon i trakterna, så är det ju ett eget val. Du är inte tvingad att ha hund.
Jo, jag förstog att de skulle göra det. Men om 5år kanske vi har varg permanent här. Vore härligt! Tack söta du, men jag kan jaktlagen så du behöver inte vara orolig. Dom som har sina katter rännade runt i skog och mark utan tillsyn kanske skulle ha större behov än mig att läsa lagstiftningen. Jag vet också att det är frivilligt att ha hund. Som sagt ..... nedlåtande kommentarer säger mer om dig än det säger om mig. Tyvärr är det ofta så att personer som har väldigt lite kunskap om etologi är dom som har starkast åsikter i såna här debatter och tenderar att bli lite "aggresiva". Ber nu ödmjukast om att inte bli adresserad mer i denna tråden så kan ni tjöta vidare på egen hand
e_sedell
15-02-2007, 14:19
Jag är inte aggresiv.
Vad bra att du kan jaktlagen agneta. Hoppas du följer den också =). Där står inget om katter. Grannens lösa katter är inget trevligt att ha i rabatterna, men det har jag inget ont av eftersom vi har hund, och så hör det väll inte till vargtdebatten. (Du som så strikt vill hålla tråden till ämnet borde nog göra det själv också).
Hund är frivilligt som sagt, men om har man än hund är det även frivilligt att ha den lös.
Och agneta, nedlåtande kommentarer som "Tyvärr är det ofta så att personer som har väldigt lite kunskap om etologi är dom som har starkast åsikter i såna här debatter och tenderar att bli lite "aggresiva"." hoppar vi över i framtiden va? Det är ju dessa kommentarer du inte vill ha riktade mot dig själv.
Ang. vad jag kan om etologi så har jag läst lite om det på gymnasienivå, gick på en naturbruksskola, och är intresserad av djur och natur. Jag är ingen expert.
kristerh
15-02-2007, 14:49
CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 17:11) Vill ni alltså ha varg i er närmaste omgivning? Någonting säger mig att det sällan är ägare av tamdjur av något slag som resonerar så. Till mig är de välkomna, fast jag tror inte de skulle trivas, det är alldeles för mycket trafik o annat störande Fast min lilla kisse brukar bara ta småpromenader i närheten av huset, men om hon skulle bli tagen av något vilddjur så blir jag givetvis ledsen men det är ju något man får räkna med när hon är ute själv
Svante, zon 1
15-02-2007, 16:40
CITAT (AnitaGg @ 15-02-2007, 12:36) Hävdar dock fortfarande att det kunde ha blivit en intressant diskussion om den hållits på en saklig nivå. Hmm... CITAT (AnitaGg @ 14-02-2007, 07:16) CITAT (KURT @ 14-02-2007, 06:21) Det är ju utmärkt att vargen sprider sig i Sverige. Och har man bara inte lösspringade hundar så behöver man inte heller vara orolig för sin hund. Med det menar du att inga andra djur har rätt att finnas?  Och hur saklig var du själv i trådens tredje inlägg?
Varg och hund..... Vill minnas att jag såg en statistik från Agria som försäkrar hundar. Det var 5 st jakthundar, alltså lösspringande i skogen, som tagits av varg. Å andra sidan hade 78 st skjutits av sin hussar eller andra figurer med gevär. Med den statistiken kan man ju undra vilka det är som skall exporteras till stora ödsliga områden långt från bebyggelse, människor och sällskapshundar... Det finns säkert någon stackars annan jycke som strukit med av vargen också. Troligen oerhört mycket färre än de som blir överkörda. Vad det gäller de flesta rovdjur så tycks de inte angripa andra än de som har gevär. Dessa personer anser sig ofta vara tvingade att använda bössan i nödvärn. Hur nu björn och varg känner igen ett gevär vet jag inte, men det kanske kan forskas om det i Jägarförbundets regi. De är ju dessa som hotas, jägarna alltså.  Ledsen Anita men den här inställningen att allt som inte passar skall bort har jag svårt för. Från gråsuggor som gör en del hysteriska och uppåt i skalan av djur.
*Stintan*
15-02-2007, 21:30
Men så har hon väl inte sagt  Anita tyckte ju bara att vargen inte skulle va i tätbebyggda områden
e_sedell
15-02-2007, 22:13
Att hon är för vargjakt säger hon sig inte va, men hon är orolig och rädd för vargen, för hundarnas skull. Men koppla hundarna kan hon inte tänka sig. Varg i tätbegygda landsorter får vi leva med om vi vill ha varg för den rör sig på så stora områden.
Tycker inte om den inställningen, gärna mycket varg men inte här.
Vad man än tycker om varg så är det ett djur vi måste lära oss leva med. Det är ett vackert, och socialt rovdjur. Oron bland jägare kommer säkert lägga sig. Bönderna kommer också få mindre problem när vargsäkra stängsel sätts upp.
*Stintan*
15-02-2007, 22:49
Anita har inte heller sagt att hon är rädd, hon känner obehag och oro och det kanske hon skulle göra även om hon hade sina hundar kopplade vem vet. Själv gillar jag vargar men nog skulle jag känna obehag om en tassade runt husknuten. Trist att somliga låter så otrevliga och börjar hacka bara för att hon berättade hur hon kände
zaaritha
16-02-2007, 23:00
Jag är orolig för katterna o hunden nu. Har setts varg o lodjur här, nyligen. Men; jag vill inte att de ska skjutas! De har precis lika stor rätt att leva som vi människor! Efter att mårdarna dödade så många höns för oss--så borde jag väl avsky rovdjur? Men; de ska ju äta också! Fast; mård o mink dödar allt som rör sej, de rovdjur som "bara" tar det de behöver för att bli "mätta"; de är lättare att acceptera!
problemet är väl kanske inte rovdjuren i tätbebyggt område det är nog mera att vi breder ut oss på deras vandringsvägar och deras revir...inte lätt avvägning det där med rovdjur och människor  vi tar mer och mera av djurens mark och bygger vidare, för att sedan försöka mota bort djuren
zaaritha
16-02-2007, 23:51
Nu har väl jag "fått så jag tiger"! Tittade ut nyss--såg ett djur springa genom trädgården som jag först trodde var räven vi har här. Men; reagerade på den grå färgen, de höga benen o den korta taniga svansen! Vargen! den rörde sej inte som räven, heller........... Ja, då får jag ju tro på grannarna nu, som talat om varg!
CITAT (zaaritha @ 16-02-2007, 23:51) Nu har väl jag "fått så jag tiger"! Tittade ut nyss--såg ett djur springa genom trädgården som jag först trodde var räven vi har här. Men; reagerade på den grå färgen, de höga benen o den korta taniga svansen! Vargen! den rörde sej inte som räven, heller........... Ja, då får jag ju tro på grannarna nu, som talat om varg! är faktist lite avundsjuk på dej...vet att det finns var i Göteborgsområdet också, men aldrig ens anat deras närhet
zaaritha
17-02-2007, 00:16
Ja jag blev nog blek om nosen--Tessi låg i sin koja! Förstår också varför det satt tre "förstenade" katter i köksfönstret.................
det blir till att ta in dom på natten... men dom strövar nog mest nu för att hitta en flock... tror inte dom ligger och lurpassar precis
zaaritha
17-02-2007, 20:59
Känns lite overkligt nu, men spåren talar sitt språk!
CITAT (Stintan43 @ 15-02-2007, 21:30) Men så har hon väl inte sagt  Anita tyckte ju bara att vargen inte skulle va i tätbebyggda områden  Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Jag tolkar i alla fall hennes uttalande som, förkortat, "Gärna varg, men inte här". Dvs de ska bort! Långt bort! Att inte vilja ha dem i tätbebyggda områden är väl bara en maskering för något annat. "Gärna invandrare, men inte här." "Gärna skola för utvecklingsstörda, men inte här." tycker jag är utslag av samma tänkande. Jag bor i Sthlmsförort. Jag har också husdjur som springer ute på tomten. Förra vintern hade vi vargspår bara någon kilometer härifrån. Man får väl hålla hundar kopplade om man inte har pli dem, katter inne om natten, kaniner i säkra burar osv.
Christer i Falköping
18-02-2007, 11:43
En sak som kan vara bra att veta är hur det fungerar i de gamla öststaterna. Där har de både varg och björn på besök på nätterna utan att det blir några angrepp på de som bor där. Då finns de inte bara i småstäder utan även i storstäderna. Jag har hellre varg och lodjur ( Lodjur har vi sedan länge här i skogen runt byn) än vildsvin som börjat komma in i området. Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|