|
CITAT (Fenja @ 20-02-2007, 20:42) CITAT (pejori @ 20-02-2007, 20:31) sant...har du hunden från den är valp har du redan grundlagt din flockstatus tar du däremot över en redan bågstyrig problemhund som fått styra själv och inte kan sina flockregler, får du använda andra metoder för att med bestämnd men ändå mjuk hand visa/leda den rätt...det skiljer sig mycket från hund till hund och från ras till ras, så man får känna sig fram och läsa in hundens signaler innan man gör nått. framför allt, måste man ha fått en kontakt med den, annars är det ingen idé att ens försöka korrigera ett dåligt beteende hos en hund  HÄR tror jag du sätter fingret mitt på varför vi har så olika uppfattningar om detta som hundägare! Jag känner mig väldigt hemma med de metoder du skriver om och jag gissar att det handlar just om att jag tagit hand om flera hundar som vunnit både andra och tredje trotsåldern hos sina tidigare ägare. Jag tror du har samma erfarenheter. Mvh Fenja Det är nog så sant som det är sagt Har haft alla mina hundar från 8 veckors ålder, och därmed inte sagt att jag känner mig nöjd med det jag åstadkommit. Tvärtom kanske. Min första hund var en prövning av sällan skådade mått. Det jag beklagar i efterhand med den kunskap jag har idag, är dom "hårda tag" som instruktören på unghundskursen lärde mig. Min egen instinkt är en annan, men som nybörjare kanske man har en tendens att suga upp det mesta. Om jag bara lyssnat på min egen instinkt så kanske saker och ting hade varit annorlunda. Det vet jag inte och inte tjänar det heller nånting till att fundera på det. Han får vila i frid tycker jag. Han gick vidare vid 9 års ålder av hjärtsvikt. Han kremerades strax innan jag flyttade in i det hus jag nu bor i, och han finns också med mig här.
Ophelia
20-02-2007, 21:17
CITAT (Maria_z5 @ 20-02-2007, 12:12) Nu knycker jag tråden lite snabbt men ni får tillbaks den strax.  Jag rider klassisk dressyr som inte ska förväxlas med barockdressyr. Jag rider enbart på tränsbett och allt vi gör går ut på att ge en hjälp inte flera så om jag ska göra skolan öppna lägger jag över vikten på det inre bakbenet och lättar på min yttre skänkel. Självklart ställd åt rätt håll.  Inte mer än en hjälp åt gången. Allt går ut på att egentligen manipulera hästen utan att fightas. När jag vill att hästen ska göra något så som vid öppna t ex så kan man likna det vid att jag frågar "Om jag lägger vikten på ditt bakben och gör så att du lättast går rakt fram med lite böj på halsen, vad gör du då?" Känslan, ja den är ju bara en känsla...  Allt kan sammanfattas med glada skadefria arbetsvilliga hästar. Vill du veta mer gå hit http://www.classical-equitation.com/ och http://stenbro.com/. /Maria Håller förvisso inte på med hästar längre (på ett aktivt sätt) men jag tycker Craig Stevens är jättebra
CITAT (Fenja @ 20-02-2007, 20:42) CITAT (pejori @ 20-02-2007, 20:31) sant...har du hunden från den är valp har du redan grundlagt din flockstatus tar du däremot över en redan bågstyrig problemhund som fått styra själv och inte kan sina flockregler, får du använda andra metoder för att med bestämnd men ändå mjuk hand visa/leda den rätt...det skiljer sig mycket från hund till hund och från ras till ras, så man får känna sig fram och läsa in hundens signaler innan man gör nått. framför allt, måste man ha fått en kontakt med den, annars är det ingen idé att ens försöka korrigera ett dåligt beteende hos en hund  HÄR tror jag du sätter fingret mitt på varför vi har så olika uppfattningar om detta som hundägare! Jag känner mig väldigt hemma med de metoder du skriver om och jag gissar att det handlar just om att jag tagit hand om flera hundar som vunnit både andra och tredje trotsåldern hos sina tidigare ägare. Jag tror du har samma erfarenheter. Mvh Fenja precis...mina egna hundar har jag aldrig behövt göra så på, men under dom 20 år jag arbetat med "problemhundar" som varit avlivningshotade på grund av okunniga ägare har jag fått ta till det vid vissa tillfällen och har också där hittat några av mina bästa och stabilaste hundar, när dom blivit korrigerade i lagom dos
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 21:02) Min egen instinkt är en annan, men som nybörjare kanske man har en tendens att suga upp det mesta.
Om jag bara lyssnat på min egen instinkt så kanske saker och ting hade varit annorlunda. instingten är det bästa redskap man har...att lita på sin magkännsla som sagt, mina egna valpar/hundar har inte behövt styras så mycket, då dom kan sin tillhörighet från bäbystadiet, men slynglar som fått härja fritt, har krävt andra tag och en annant typ av inlärning...men aldrig fysiskt våld elle övergrepp på hundens mentalitet
Ophelia
20-02-2007, 21:54
Jag tänkte rådfråga er om en hundras. Jag har tidigare skrivit att jag är mycket intresserad av bullmastiff. Tankarna finns ju att i framtiden skaffa hund. Bullmastiff har jag bara läst gott om (trots att deras hälsotillstånd kan medföra problem men så kan det vara med många hundraser). De verkar vara, rent generellt, en riktigt trevlig sällskapshund. Vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter?
Här finns bra information om rasen. Mvh Fenja
Ophelia
20-02-2007, 22:00
Jag har läst MASSOR med information om rasen. Ville höra er åsikt
CITAT (Ophelia @ 20-02-2007, 22:00) Jag har läst MASSOR med information om rasen. Ville höra er åsikt  rätt fostrad är det en jättetrevlig hund dom jag känner, är bara så trevliga
Jag hade en sådan i samma grupp på brukshundsklubben sist jag gick där med en unghund. Jag har känslan av att det kan var en rätt hård/skarp ras att ha att göra med. Jag har ingen personlig erfarenhet av rasen. Mvh Fenja
Bodenblomman
20-02-2007, 22:24
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 19:20) CITAT (pejori @ 20-02-2007, 19:12) precis...man använder vid enstaka tillfällen en metod som tiken använder  :wub: inget man gör med alla hundar och alla raser, utan använder om det måste för att visa en hund vem som är ledaren allt ska användas med förnuft och helt beroende på ras, ålder och mentalitet, inte varje dag till alla hundar...precis som med dresyrlänkar och släpphalsband  Och hur stor procent av Sveriges hundägare uppskattar du har tillräcklig kunskap att göra den bedömningen? Det är ju det som är problemet som jag ser det. Att lära ut metoder som en bråkdel av alla hundägare kan behärska. Någon var tidigare inne på att ta kontakt med exempelvis brukshundklubbarna som har en hög kompetens på området. Det är givetvis fördelaktigt att tidigt få råd och kunskap om vad man har för individ i kopplet. Det är oftast mycket svårare när hunden redan har börjat vinna mark. Ledarskap är något som man ideligen får jobba på men det är givetvis annorlunda om man kunnat starta från valpstadiet. / Susanne
herkules
21-02-2007, 08:19
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 21:26) precis...mina egna hundar har jag aldrig behövt göra så på, men under dom 20 år jag arbetat med "problemhundar" som varit avlivningshotade på grund av okunniga ägare har jag fått ta till det vid vissa tillfällen  är du problemhundsinstruktör?
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 08:19) CITAT (pejori @ 20-02-2007, 21:26) precis...mina egna hundar har jag aldrig behövt göra så på, men under dom 20 år jag arbetat med "problemhundar" som varit avlivningshotade på grund av okunniga ägare har jag fått ta till det vid vissa tillfällen  är du problemhundsinstruktör? till viss del, så tillvida att jag får en hel del förfrågningar om hjälp  har också gått en del kurser om problemhundar och deras behov
Är det inte så att egentligen finns det inga problemhundar - bara problemägare?
CITAT (Scrollan @ 21-02-2007, 09:52) Är det inte så att egentligen finns det inga problemhundar - bara problemägare?  precis så det är mycket sådant som avhandlas på kurserna där har man också nytta av att vara socionom men man lär sig att tolka hundens signaler och det gör det lättare att veta vad som är problemet och hur man ska få matte att fatta det men kul och lärorikt är det att arbeta med en sådan hund, som är helt normal, men oftast bara vilsen i en rörig flock
CITAT (Scrollan @ 21-02-2007, 09:52) Är det inte så att egentligen finns det inga problemhundar - bara problemägare?  Jo, det ligger mycket i det tycker även jag. Det ser man ofta på Cecar Milans program också. Som Berith skrev i den andra tråden ... många har inte ens förstått att dom måste ta ut sina hundar på en vanlig promenad. Dom lever hela sitt liv i trädgården som "akvariefiskar" Jag hade förmånen att vara tillsammans med Memea Mohlin 2 dagar. Hon är ju en välbekant problemhundsinstruktör. Oerhört intressant och lärorikt
herkules
21-02-2007, 10:30
CITAT (pejori @ 21-02-2007, 09:58) CITAT (Scrollan @ 21-02-2007, 09:52) Är det inte så att egentligen finns det inga problemhundar - bara problemägare? ;) precis så det är mycket sådant som avhandlas på kurserna där har man också nytta av att vara socionom men man lär sig att tolka hundens signaler och det gör det lättare att veta vad som är problemet och hur man ska få matte att fatta det men kul och lärorikt är det att arbeta med en sådan hund, som är helt normal, men oftast bara vilsen i en rörig flock  jo, många kurser blir det - är socialpedagog i botten men vill inte på något sätt applicera det på vare sig hundar eller människor, hundägare är ett släkte för sig.
CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:15) . Dom lever hela sitt liv i trädgården som "akvariefiskar" Jag hade förmånen att vara tillsammans med Memea Mohlin 2 dagar. Hon är ju en välbekant problemhundsinstruktör. Oerhört intressant och lärorikt  visst är hon bra??? har gått på kurs med henne också och läst hennes böcker en mycket sympatisk tjej att lära sig av Stefan Fahlkrantz är också duktig, har två kurser med honom nu....och väntar på en till (fortsättningskurs)
CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:33) CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:15) . Dom lever hela sitt liv i trädgården som "akvariefiskar" :(
Jag hade förmånen att vara tillsammans med Memea Mohlin 2 dagar. Hon är ju en välbekant problemhundsinstruktör. Oerhört intressant och lärorikt :) visst är hon bra??? har gått på kurs med henne också och läst hennes böcker en mycket sympatisk tjej att lära sig av Stefan Fahlkrantz är också duktig, har två kurser med honom nu....och väntar på en till (fortsättningskurs)  Ja, henne ser jag upp till. Hon är kollosalt duktig på att läsa hundar och hitta lösningar på problem. Dom två dagarna inkluderade även en tjatter-kväll med vitt vin, så jag fick lära känna även den mer privata sidan av henne som också är tilltalande Stefan Fahlkrantz vet jag faktiskt inte vem det är? Har han nån hemsida kanske där man kan läsa?
CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:37) Intressant Förmodligen har jag inte hört talas om honom eftersom jag inte pysslar med bruks och den delen av hunderiet. Han verkar dock förespråka positiva träningsmetoder och naturligt ledarskap, vilket jag ju som bekant gillar. Läste under han filosofi ... "70% av våra kunder med problemhundar har lärt sig att avleda och ignorera svåra situationer med sina hundar"
CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:43) CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:37) Intressant Förmodligen har jag inte hört talas om honom eftersom jag inte pysslar med bruks och den delen av hunderiet. Han verkar dock förespråka positiva träningsmetoder och naturligt ledarskap, vilket jag ju som bekant gillar. Läste under han filosofi ... "70% av våra kunder med problemhundar har lärt sig att avleda och ignorera svåra situationer med sina hundar" oja...folk kan tycka att jag ser urfjollig ut, när jag med alla knep... (tex skällande hund som gör utfall mot andra hundar)...fjantar runt, för att dra hundens uppmärksamhet till mej istället får en urfånig röst, men hundarna kan inte låta bli eller när jag envisas med att vända ryggen åt en hoppande hund...snurrar runt som en balettdansös ibland för att kunna ha ryggen åt hunden
herkules
21-02-2007, 10:49
CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:43) CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:37) Intressant Förmodligen har jag inte hört talas om honom eftersom jag inte pysslar med bruks och den delen av hunderiet. Han verkar dock förespråka positiva träningsmetoder och naturligt ledarskap, vilket jag ju som bekant gillar. Läste under han filosofi ... "70% av våra kunder med problemhundar har lärt sig att avleda och ignorera svåra situationer med sina hundar" hoppsan hejsan - stefans hundtjänst har jag hört massor om och även träffat "instruktörer" som utbildats i hans regi. och om den tycker jag INTE! *duckar*
CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:48) CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:43) CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:37) Intressant Förmodligen har jag inte hört talas om honom eftersom jag inte pysslar med bruks och den delen av hunderiet. Han verkar dock förespråka positiva träningsmetoder och naturligt ledarskap, vilket jag ju som bekant gillar. Läste under han filosofi ... "70% av våra kunder med problemhundar har lärt sig att avleda och ignorera svåra situationer med sina hundar" oja...folk kan tycka att jag ser urfjollig ut, när jag med alla knep... (tex skällande hund som gör utfall mot andra hundar)...fjantar runt, för att dra hundens uppmärksamhet till mej istället får en urfånig röst, men hundarna kan inte låta bli eller när jag envisas med att vända ryggen åt en hoppande hund...snurrar runt som en balettdansös ibland för att kunna ha ryggen åt hunden  Att attrahera hundens "intresseväljare" hade jag en instruktör som kallade det. Han hade lärt sin hund ett speciellt ord som han sa med så där fånig röst och som hunden kopplade ihop med "DÖSKOJ" ... Han kunde få sin hund att vända på en femöring om den så hade tagit upp en harjakt. Men så hade han typ 200 förstapris i elitlydnad också. Så där ligger man ju i lä
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 10:49) CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:43) CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:37) Intressant Förmodligen har jag inte hört talas om honom eftersom jag inte pysslar med bruks och den delen av hunderiet. Han verkar dock förespråka positiva träningsmetoder och naturligt ledarskap, vilket jag ju som bekant gillar. Läste under han filosofi ... "70% av våra kunder med problemhundar har lärt sig att avleda och ignorera svåra situationer med sina hundar" hoppsan hejsan - stefans hundtjänst har jag hört massor om och även träffat "instruktörer" som utbildats i hans regi. och om den tycker jag INTE! *duckar*  Så det som står på hemsidan stämmer inte då Nu läste jag ju iofs inte allt ....
herkules
21-02-2007, 11:00
CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:52) CITAT (herkules @ 21-02-2007, 10:49) CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:43) CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:37) Intressant Förmodligen har jag inte hört talas om honom eftersom jag inte pysslar med bruks och den delen av hunderiet. Han verkar dock förespråka positiva träningsmetoder och naturligt ledarskap, vilket jag ju som bekant gillar. Läste under han filosofi ... "70% av våra kunder med problemhundar har lärt sig att avleda och ignorera svåra situationer med sina hundar" hoppsan hejsan - stefans hundtjänst har jag hört massor om och även träffat "instruktörer" som utbildats i hans regi. och om den tycker jag INTE! *duckar*  Så det som står på hemsidan stämmer inte då Nu läste jag ju iofs inte allt .... det var länge sedan jag var inne på hans hemsida. han diskuteras ibland väldigt mycket på olika hundforum och som med allt annat så är det nån som tycker han är han bra och nån som tycker han är dålig. dock utbildar han inga polishundar som det ( iaf tidgare) har velats göra gällande. har träffat de som har gått någon slags "instruktörsutbildning" hos honom och sedan öppnat eget. i mina ögon rena rama katastroferna. visst lär man sig mycket på en kurs eller två men för det mesta är det ju ändå bara input och att eventuellt kunna se problem med andra ögon, det riktiga kunnandet kommer ju med åren. för det mesta. sen finns det folk som haft hund i 35 år och inte lärt sig ett dugg! mitt tyckande och jag vill inte diskutera stefans hundtjänst vidare.
CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:51) CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:48) CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 10:43) CITAT (pejori @ 21-02-2007, 10:37) Intressant Förmodligen har jag inte hört talas om honom eftersom jag inte pysslar med bruks och den delen av hunderiet. Han verkar dock förespråka positiva träningsmetoder och naturligt ledarskap, vilket jag ju som bekant gillar. Läste under han filosofi ... "70% av våra kunder med problemhundar har lärt sig att avleda och ignorera svåra situationer med sina hundar" oja...folk kan tycka att jag ser urfjollig ut, när jag med alla knep... (tex skällande hund som gör utfall mot andra hundar)...fjantar runt, för att dra hundens uppmärksamhet till mej istället får en urfånig röst, men hundarna kan inte låta bli eller när jag envisas med att vända ryggen åt en hoppande hund...snurrar runt som en balettdansös ibland för att kunna ha ryggen åt hunden  Att attrahera hundens "intresseväljare" hade jag en instruktör som kallade det. Han hade lärt sin hund ett speciellt ord som han sa med så där fånig röst och som hunden kopplade ihop med "DÖSKOJ" ... Han kunde få sin hund att vända på en femöring om den så hade tagit upp en harjakt. Men så hade han typ 200 förstapris i elitlydnad också. Så där ligger man ju i lä  en aning ja, men det är en superbra metod finns nog inte en hund som kan motstå sånt kul
herkules
21-02-2007, 11:06
jag pratade med studieförbundet i går och de söker hundföreläsare, hittills har anders hallgren, memea, marie hansson föreläst, någon som kommer på någon annan som är bra? endast de som förespråkar mjuka metoder kan komma i fråga.
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 11:06) jag pratade med studieförbundet i går och de söker hundföreläsare, hittills har anders hallgren, memea, marie hansson föreläst, någon som kommer på någon annan som är bra? endast de som förespråkar mjuka metoder kan komma i fråga. varför tar du inte kursen själv?
CITAT (pejori @ 21-02-2007, 11:02) en aning ja, men det är en superbra metod finns nog inte en hund som kan motstå sånt kul  Tog visst i lite där Men han har 124 förstapris i elitlydnad, och det är ju inte dumt det heller Hans hemsida: http://home.swipnet.se/bezian/
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 11:06) jag pratade med studieförbundet i går och de söker hundföreläsare, hittills har anders hallgren, memea, marie hansson föreläst, någon som kommer på någon annan som är bra? endast de som förespråkar mjuka metoder kan komma i fråga. Många tycker ju om Barbro Börjesson vet jag. Själv har jag ingen uppfattning. Tror inte risken är särskilt stor att hitta nån som förespråkar annat än mjuka metoder. Dom är snart utrotade
CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 11:08) CITAT (pejori @ 21-02-2007, 11:02) en aning ja, men det är en superbra metod  :) finns nog inte en hund som kan motstå sånt kul :lol: Tog visst i lite där Men han har 124 förstapris i elitlydnad, och det är ju inte dumt det heller Hans hemsida: http://home.swipnet.se/bezian/ bra länk...tack för den
herkules
21-02-2007, 11:41
CITAT (pejori @ 21-02-2007, 11:08) CITAT (herkules @ 21-02-2007, 11:06) jag pratade med studieförbundet i går och de söker hundföreläsare, hittills har anders hallgren, memea, marie hansson föreläst, någon som kommer på någon annan som är bra? endast de som förespråkar mjuka metoder kan komma i fråga. varför tar du inte kursen själv?  menar du att jag skulle hålla en föreläsning? aldrig i livet - jag har inte det kunnandet!
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 11:41) CITAT (pejori @ 21-02-2007, 11:08) CITAT (herkules @ 21-02-2007, 11:06) jag pratade med studieförbundet i går och de söker hundföreläsare, hittills har anders hallgren, memea, marie hansson föreläst, någon som kommer på någon annan som är bra? endast de som förespråkar mjuka metoder kan komma i fråga. varför tar du inte kursen själv?  menar du att jag skulle hålla en föreläsning? aldrig i livet - jag har inte det kunnandet! aj då...fick uppfattningen av att du hade ett stort kunnande i ämnet, därför tyckte jag det verkade bra
Herkules: Nu kom jag på en jättebra föreläsare! Anki Edoff. Jobbar på Royal Canin och kan föreläsa om mentalitet t.ex.
herkules
21-02-2007, 11:59
CITAT (pejori @ 21-02-2007, 11:45) aj då...fick uppfattningen av att du hade ett stort kunnande i ämnet, därför tyckte jag det verkade bra  :) :) då har du uppfattat fel.
herkules
21-02-2007, 12:00
CITAT (AnitaGg @ 21-02-2007, 11:57) Herkules: Nu kom jag på en jättebra föreläsare! Anki Edoff. Jobbar på Royal Canin och kan föreläsa om mentalitet t.ex. tack!
Bodenblomman
21-02-2007, 17:52
CITAT (herkules @ 21-02-2007, 11:06) jag pratade med studieförbundet i går och de söker hundföreläsare, hittills har anders hallgren, memea, marie hansson föreläst, någon som kommer på någon annan som är bra? endast de som förespråkar mjuka metoder kan komma i fråga. Nina Svartberg och Kenth Svartberg är riktigt duktiga inom hunderiet. Om man vill ha en av de bästa inom den mentala biten så föreslår jag varmt Kurt Blixt. / Susanne
CITAT (Bodenblomman @ 21-02-2007, 17:52) CITAT (herkules @ 21-02-2007, 11:06) jag pratade med studieförbundet i går och de söker hundföreläsare, hittills har anders hallgren, memea, marie hansson föreläst, någon som kommer på någon annan som är bra? endast de som förespråkar mjuka metoder kan komma i fråga. Nina Svartberg och Kenth Svartberg är riktigt duktiga inom hunderiet. Om man vill ha en av de bästa inom den mentala biten så föreslår jag varmt Kurt Blixt. / Susanne Svartberg vet jag inget om med Kurt Blixt är ju kanonbra om ni kan få honom att prata mentalitet.
Bodenblomman
28-02-2007, 11:11
Här kommer en länk till Paret Svartbergs hemsida! SvartbergBåda två är kanonbra. Jag har haft turen att få ha båda dom som lärare när jag gick lärare i hundtjänst. Dom tävlar båda på hög nivå, är mycket kunniga och duktiga pedagoger (tycker jag med flera). / Susanne
CITAT (Bodenblomman @ 28-02-2007, 11:11)  Här kommer en länk till Paret Svartbergs hemsida! SvartbergBåda två är kanonbra. Jag har haft turen att få ha båda dom som lärare när jag gick lärare i hundtjänst. Dom tävlar båda på hög nivå, är mycket kunniga och duktiga pedagoger (tycker jag med flera). / Susanne Tack, då ska jag kika på den. Appropå Stefans Hundtjänst som det pratats om tidigare, så har jag förstått att det är ett ifrågasatt företag som inte kör med helt raka puckar. Fick denna länk till en artikel om deras arbetsmetoder: http://www.realtid.se/ArticlePages/200702/...ltid258.dbp.asp
Bodenblomman
28-02-2007, 18:52
CITAT (AnitaO @ 28-02-2007, 12:23)  Tack, då ska jag kika på den. Appropå Stefans Hundtjänst som det pratats om tidigare, så har jag förstått att det är ett ifrågasatt företag som inte kör med helt raka puckar. Fick denna länk till en artikel om deras arbetsmetoder: http://www.realtid.se/ArticlePages/200702/...ltid258.dbp.aspKära hjärtanes vilka tok det finns. Jag har aldrig hört något om Stefans hundtjänst så jag kan inte tycka så mycket men lite galet verkar det då vara.Jag kan då absolut säga att min två rekomendationer (Kurt Blixt & Svartbergs) är helt i sin ordning och jag tror inte ni blir missnöjd. De använder sig av nuets hundträningsmetoder och är uppdaterade inom hundträning och hunduppfostran enligt min erfarenhet. / Susanne
CITAT (Bodenblomman @ 28-02-2007, 18:52)  Kära hjärtanes vilka tok det finns. Jag har aldrig hört något om Stefans hundtjänst så jag kan inte tycka så mycket men lite galet verkar det då vara.Jag kan då absolut säga att min två rekomendationer (Kurt Blixt & Svartbergs) är helt i sin ordning och jag tror inte ni blir missnöjd. De använder sig av nuets hundträningsmetoder och är uppdaterade inom hundträning och hunduppfostran enligt min erfarenhet.
/ Susanne Helt OT .... Undrar just om du känner min syster? Hon bor i Boden och har en schäfer som heter Imze.
Bodenblomman
28-02-2007, 20:56
CITAT (AnitaO @ 28-02-2007, 19:51)  Helt OT .... Undrar just om du känner min syster? Hon bor i Boden och har en schäfer som heter Imze. Vad heter hon? Jag känner inte igen namnet Imze som schäfer bara en flat i Boden som heter det. Brukar hon vara på Brukshundklubben? / Susanne
CITAT (Bodenblomman @ 28-02-2007, 20:56)  Vad heter hon? Jag känner inte igen namnet Imze som schäfer bara en flat i Boden som heter det. Brukar hon vara på Brukshundklubben?
/ Susanne Tror inte att hon brukar vara så mycket på BK. Hon har mentalbeskrivit honom, men i övrigt tränar/tävlar hon nog inte. Hon heter Lena. Bor i Bredåker.
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men det jag har sett av Ceasar så är jag inte imponerad. Men det beror nog främst på att jag är väldigt emot användandet av elhalsband inom hunddressyr.
herkules
06-03-2007, 12:18
CITAT (Chanku @ 06-03-2007, 11:13)  Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men det jag har sett av Ceasar så är jag inte imponerad. Men det beror nog främst på att jag är väldigt emot användandet av elhalsband inom hunddressyr. han är utrustad med en känsla för hundar, det tycker jag syns. men håller fullständigt med dig att användandet av el är förödande och iom att han anser sig behöva det så sjunker han lågt. tyvärr är det ju tillåtet i usa.
CITAT (herkules @ 06-03-2007, 12:18)  han är utrustad med en känsla för hundar, det tycker jag syns. men håller fullständigt med dig att användandet av el är förödande och iom att han anser sig behöva det så sjunker han lågt. tyvärr är det ju tillåtet i usa. När det gäller el är vi nog fullständigt eniga. Det finns en anledning till att det är förbjudet. Efter vad jag vet har han använt det vid ett tillfälle, och det var en hund som hade fått smak på att döda, och där enda alternativet var avlivning.
ja...elhalsband och stackel är inte nått att rekomendera välkommen tillbaka anita
CITAT (AnitaO @ 13-03-2007, 06:00)  När det gäller el är vi nog fullständigt eniga. Det finns en anledning till att det är förbjudet. Efter vad jag vet har han använt det vid ett tillfälle, och det var en hund som hade fått smak på att döda, och där enda alternativet var avlivning. Han har använt det för att lära en hund att inte jaga hemmets katt. Och det var fruktansvärt att se hur hunden gömde sig under en stol när han försökte fly från elen och att han visade riktigt obehag vid bara åsynen av katten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|