|
herkules
20-02-2007, 09:24
CITAT (Ophelia @ 20-02-2007, 06:30) Ja de är väldigt snygga. Man behöver inte vara hästmänniska för att köpa en jacka, de passar nästan när som helst :) jag har en ursnygg kyrak väst!
Förresten har nosgrimma till hund nämnts i denna tråd. Jag vill bara tillägga att en sk. Haltigrimma inte skadar hunden eller orsakar den obehag. Den ser ut precis som en hästgrimma, stryper alltså inte åt någonstans, men hunden blir inte så stark i sitt dragande. Klarar man inte av att få sin hund att sluta dra i kopplet tycker jag att det är ett bra alternativ (och snällt) för som Anita (tror jag att det var) skriver så är det inte bra för en hund fysiskt att hela tiden dra i kopplet. Men självklart tycker jag att man i första han ska försöka jobba bort dragandet med bra kontakt med sin hund, men ibland kan man behöva bryta ett oönskat beteende och då är Haltigrimman ett snällt sätt, bra mycket snällare än stryphalsband och antidragsele.
CITAT (Leia @ 20-02-2007, 09:23) CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 06:46) CITAT (pejori @ 19-02-2007, 22:00) Det där är mer rätt än du anar kanske Med fjäsk/ömkan så bekräftar du hundens sinnesstämning. En hund som blivit skrämd t.ex. av nåt som plötsligt dyker upp lite oväntat, ska aldrig ömkas. Det blir lätt "näää, men staaackars liten" när man ser att hunden blir rädd. Hunden uppfattar det som en bekräftelse, och många gånger tar sen hunden med sig den rädslan och visar starka reaktioner i liknande situationer längre fram också. Man kan iofs också använda sig av detta med fjäsk/ömkan medvetet. Om man t.ex. vill använda ljudaversion för att träna bort ett oönskat beteende. Man utlöser oväntat och plötsligt ett obehagligt ljud, och direkt när hunden visar rädsla/obehag så ömkar man den en liten stund. Själv har jag kämpat med att få Dino att gå förbi en gård som han av någon anledning är livrädd att passera. Antingen drar han blockerat i kopplet och ska förbi så fort som möjligt, eller också tvärvägrar han så jag i princip får dra honom förbi gården. Vissa gånger har jag blivit riktigt arg men försökt att inte visa det för honom, då jag är av den åsikten att ingen gillar någon som är arg. Men själv klart känner han av den sinnesstämningen, för de gångerna har han blivit mer blockerad. Jag har totalt tillbringat timmar med honom vid den gården, suttit med honom i dikeskanten och inte gått därifrån förrän han är så pass lugn att han vill ha en godis. (när han är stressad tar han inte godis) Men sedan är det samma visa nästa gång iallafall. Tanken har passerat att "undrar vad han gör om jag släpper honom lös?" Men jag har inte vågat då en 90 väg finns alldeless nära. Men så kom jag på att jag provar med ett flexikoppel, då kommer han ju åtminstonne några meter ifrån mig. Och se det var melodin! Jag passerade utan att bry mig ett dugg om honom, inget godis inget lockande, tittade inte ens på honom, bröstade upp mig och hade huvudet högt. (rätt kroppsspråk enligt Cesar) Det tog tre "passeringar" där det blev bättre och bättre för att den 4:e gången så brydde han sig inte alls. Idag blir den 5:e gången vi ska passera så vi får se hur han beter sig då!  Kanonbra alltså! Lock och pock funkar sällan, dom blir ofta bara misstänksamma. Ja, ha! Vad är det med matte nu då? Jobbigt när man inte vet varför dom visar sånt beteende. Någonting har ju förmodligen skrämt honom eller skrämmer honom, men man uppfattar ju inte alla situationer och då blir man helt frågande. Tror det går jättebra även gång nummer 5. Sträck på ryggen, häll en flaska självförtroende innanför kragen och bara GÅ!
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 06:46) CITAT (pejori @ 19-02-2007, 22:00) Det där är mer rätt än du anar kanske Med fjäsk/ömkan så bekräftar du hundens sinnesstämning. En hund som blivit skrämd t.ex. av nåt som plötsligt dyker upp lite oväntat, ska aldrig ömkas. Det blir lätt "näää, men staaackars liten" när man ser att hunden blir rädd. Hunden uppfattar det som en bekräftelse, och många gånger tar sen hunden med sig den rädslan och visar starka reaktioner i liknande situationer längre fram också. Man kan iofs också använda sig av detta med fjäsk/ömkan medvetet. Om man t.ex. vill använda ljudaversion för att träna bort ett oönskat beteende. Man utlöser oväntat och plötsligt ett obehagligt ljud, och direkt när hunden visar rädsla/obehag så ömkar man den en liten stund. precis...har använt rösten som positiv ledsagare när dom fegat ur, men denna gången förstärkte jag det bara. det skadar aldrig att få feedback från andra, hur kunnig man än är...det är levande varelser så allt kan hända
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 10:50) det skadar aldrig att få feedback från andra, hur kunnig man än är...det är levande varelser så allt kan hända  Så sant! Det är lätt att man blir "hemma blind" också, att man inte riktigt ser vad man gör för fel själv. Då är det guld värt om någon påpekar det på ett bra sätt.
CITAT (herkules @ 20-02-2007, 09:22) CITAT (sudden @ 20-02-2007, 06:04) det är bra för att visa att det är DU och INTE hunden som bestämmer ifall den t.ex. försöker testa sina gränser när det gäller ditt ledarskap. Du vill INTE ha en hund som utmanar dig om ledarskapet vilket har hänt alldeles för många gånger.. Tänk dig att din jättegulliga och bortskämda 40-kilos vovve med jättevassa tänder tycker att "nu matte, nu är det JAG som bestämmer hära" ett exempel bara och tyvärr är det inte bara taget ur teorin..
jag har inte behövt visa mina hundar vem som bestämmer, det har jag med varm hand lämnat över till flockledaren i flocken, dvs en av mina hundar. han fostrar och håller rätt på de andra. flockledaren (benzo) har från det han var valp tytt sig till mig, tittat på mig "gör jag rätt nu" så vår kamratskap är tämligen grundmurad. mina hundar är inte på något sätt något under i lydnad men de sköter sig tämligen väl och är trevliga. att lägga omkull en hund bara för att visa vem som bestämmer skulle nog aldrig falla mig in. jag skulle hellre vända på klacken och lämna hunden, att bli avvisad och ignorerad tar bra mycket hårdare på en hund än att bli nerslängd på backen. tar lite för lång tid att förklara varför man behöver förstärka sin ledarrroll, men enkelt uttrykt är det så, att en liten hund som fått ta komandot, hittar di i "americas funiest homewidios" när den attakerar sin ägare och alla gapskrattar åt det lilla monstret som visar tänderna. byt sedan ut den mot en stor och "farlig" hund, rottis, dobbermann, schäfer eller annat, så ser du den i svarta rubriker i tidningen istället..."hund skjuten av polis ...eller hund bet ihjäl ..."... därför lägger man ner en hund som vill ta över och stärker därmed sin ledarroll och får en trygg och glad hund
CITAT (Leia @ 20-02-2007, 10:53) CITAT (pejori @ 20-02-2007, 10:50) det skadar aldrig att få feedback från andra, hur kunnig man än är...det är levande varelser så allt kan hända  Så sant! Det är lätt att man blir "hemma blind" också, att man inte riktigt ser vad man gör för fel själv. Då är det guld värt om någon påpekar det på ett bra sätt.  precis...alla behöver någon som visar och hjälper, nästa gång är det hjälparen som får hjälp...man ger och tar
Maria_z5
20-02-2007, 12:12
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 22:52) CITAT (Maria_z5 @ 19-02-2007, 23:50) Det behöver du inte heller, du kan få hästen att göra allt utan att utsätta den för övergrepp on du har rätt "verktyg" d v s kunskap och känsla. Samma som med hundar.  /Maria Vad använder du dig av för kunskap och känsla? Bara nyfiken Nu knycker jag tråden lite snabbt men ni får tillbaks den strax.  Jag rider klassisk dressyr som inte ska förväxlas med barockdressyr. Jag rider enbart på tränsbett och allt vi gör går ut på att ge en hjälp inte flera så om jag ska göra skolan öppna lägger jag över vikten på det inre bakbenet och lättar på min yttre skänkel. Självklart ställd åt rätt håll.  Inte mer än en hjälp åt gången. Allt går ut på att egentligen manipulera hästen utan att fightas. När jag vill att hästen ska göra något så som vid öppna t ex så kan man likna det vid att jag frågar "Om jag lägger vikten på ditt bakben och gör så att du lättast går rakt fram med lite böj på halsen, vad gör du då?" Känslan, ja den är ju bara en känsla...  Allt kan sammanfattas med glada skadefria arbetsvilliga hästar. Vill du veta mer gå hit http://www.classical-equitation.com/ och http://stenbro.com/. /Maria
herkules
20-02-2007, 13:22
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 10:58) tar lite för lång tid att förklara varför man behöver förstärka sin ledarrroll, men enkelt uttrykt är det så, att en liten hund som fått ta komandot, hittar di i "americas funiest homewidios" när den attakerar sin ägare och alla gapskrattar åt det lilla monstret som visar tänderna. byt sedan ut den mot en stor och "farlig" hund, rottis, dobbermann, schäfer eller annat, så ser du den i svarta rubriker i tidningen istället..."hund skjuten av polis ...eller hund bet ihjäl ..."... därför lägger man ner en hund som vill ta över och stärker därmed sin ledarroll och får en trygg och glad hund  jag vet varför en del tycker att hundar ska brottas ned (det var ju himla poppis på 70-talet) , jag vet också vad som kan hända om en hund får för sig att den bestämmer men att för den skulll brotta ner den stärker inte på något sätt ens "ledarskap". tvärtom - det förstärker osäkerheten hos en redan osäker.
när det gäller att lägga ner hunden eller inte beror allt på vad det är för hundpersonlighet du har i kopplet och i vilken situation du tänker göra det. en del hundar är mjukare än andra och en de är bra mycket hårdare än andra. och precis som pejori skriver så är det lätt att det blir stora hemska rubriker i tidningen den dagen som hunden vill ta över helt.
och som sagt min max är en flatte med allt vad det innebär precis som anita säger. jag jobbar mkt med hans ständiga lust att hälsa och leka med allt och alla men det är inte sååå enkelt som det låter.. och är det så att man åker t.ex. tåg i rusningstrafik, ja då är hatin min räddare i nöden. Max oxå för den delen eftersom den dämpar honom lite granna så att han inte stressar upp så hiskeligt som han annars kan göra.
CITAT (herkules @ 20-02-2007, 12:22) CITAT (pejori @ 20-02-2007, 10:58) tar lite för lång tid att förklara varför man behöver förstärka sin ledarrroll, men enkelt uttrykt är det så, att en liten hund som fått ta komandot, hittar di i "americas funiest homewidios" när den attakerar sin ägare och alla gapskrattar åt det lilla monstret som visar tänderna. byt sedan ut den mot en stor och "farlig" hund, rottis, dobbermann, schäfer eller annat, så ser du den i svarta rubriker i tidningen istället..."hund skjuten av polis ...eller hund bet ihjäl ..."... därför lägger man ner en hund som vill ta över och stärker därmed sin ledarroll och får en trygg och glad hund  jag vet varför en del tycker att hundar ska brottas ned (det var ju himla poppis på 70-talet) , jag vet också vad som kan hända om en hund får för sig att den bestämmer men att för den skulll brotta ner den stärker inte på något sätt ens "ledarskap". tvärtom - det förstärker osäkerheten hos en redan osäker. en hund som försöker ta över ledarrollen för familjen och utmanar den befintlige ledaren - husse/matte - behöver inte alls vara osäker. tvärtom kan det vara den säkraste hunden på jorden och det är just därför denne försöker ta över ledarskapet. det enda den hunden är osäker på är hur pass stark den befintlige ledaren är. talar om innan att exemplet som följer inte är något jag själv varit med om så slipper ni undra. har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta....
CITAT (herkules @ 20-02-2007, 13:22) jag vet varför en del tycker att hundar ska brottas ned (det var ju himla poppis på 70-talet) , jag vet också vad som kan hända om en hund får för sig att den bestämmer men att för den skulll brotta ner den stärker inte på något sätt ens "ledarskap". tvärtom - det förstärker osäkerheten hos en redan osäker. när en hund vägrar att slåss med sin ledare. lägger den sig ner, blottar buken och viker med blicken kampen är då över och ledarskapet är förstärkt...flocken återgår till sin ursprungliga form. det handlar defenitivt inte om att "brotta ner" en hund eller att för den skull käncka en instabil eller mentalt vek hund... man använder den styrka som behövs och lägger hunden ner med varliga händer, håller den på plats, för att sedan med kroppsspråk, blick och mimik visa hunden att JAG är flockledaren och avgör när och vad vi ska göra det.... det är inget som skadar en hund om det används rätt...det är inte frågan om att "brotta ner" en livrädd hund för att visa att du är starkare, det är för att visa din hund att du är den som har mest erfarenhet och styrka att leda flocken rätt.... en osäker hund stärks inte genom att ge den fria tyglar...den stärks med att man uppmuntrar den och låter den vinna segrar... det betyder inte att den ska vinna ledarskapet, den ska vinna segrar med uppmuntran istället...samt att den rädda hunden får ansvaret den inte är mogen att axla, avlyft från sina skuldror.
herkules
20-02-2007, 14:43
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 14:24) när en hund vägrar att slåss med sin ledare. lägger den sig ner, blottar buken och viker med blicken kampen är då över och ledarskapet är förstärkt...flocken återgår till sin ursprungliga form. det handlar defenitivt inte om att "brotta ner" en hund eller att för den skull käncka en instabil eller mentalt vek hund... man använder den styrka som behövs och lägger hunden ner med varliga händer, håller den på plats, för att sedan med kroppsspråk, blick och mimik visa hunden att JAG är flockledaren och avgör när och vad vi ska göra det.... det är inget som skadar en hund om det används rätt...det är inte frågan om att "brotta ner" en livrädd hund för att visa att du är starkare, det är för att visa din hund att du är den som har mest erfarenhet och styrka att leda flocken rätt.... en osäker hund stärks inte genom att ge den fria tyglar...den stärks med att man uppmuntrar den och låter den vinna segrar... det betyder inte att den ska vinna ledarskapet, den ska vinna segrar med uppmuntran istället...samt att den rädda hunden får ansvaret den inte är mogen att axla, avlyft från sina skuldror.  det finns andra sätt att visa en hund vem som har ansvaret. går det så långt så man känner att man måste lägga omkull hunden så har man ju misslyckats från start! du kan aldrig få en hund att lita på dig om du lagt ner den, den lyder dig kanske men litar på dig - näpp! man lägger grunden för en kamp som kommer att pågå resten av hundens liv. eller i alla fall tills hunden ger upp.
Att få en osäker hund att vika sig med att lägga ner den är ganska lätt. Men inte blir den mindre osäker då ... En sån hund har ju inte tillräckligt med förtroende för sin förare, och inte lär förtroendet öka. Jämför med att du och din partner går på middagsbjudning. Din partner ställer till med ett storgräl inför alla gäster. Genant? Skulle du känna att ditt förtroende för honom/henne ökade? Att få en tuff hund att vika sig med samma metod är mycket svårt och inget för gemene man att ge sig in på. Min första hund var en tuff hund, och metoden användes på honom efter dom anvisningar vi fått på den kurs vi gick på. Katastrof säger jag idag! Finns ingenting som skulle få mig att göra om det misstaget. Jag fick en ännu tuffare hund. Han älskade kampen, och allt blev värre och värre. Absolut nej säger jag till denna metod. Det vänder sig i mig av alla minnen. Kan bara vädja. Lägg ner detta och bli en bättre ledare som din hund kan lita på.
herkules
20-02-2007, 14:51
CITAT (sudden @ 20-02-2007, 13:28) har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta.... jag kanske uttrycker mig lite drastiskt men om jag skulle få en hund som beter sig såsom du skriver - ej släpper, ej lämnar soffan - hugger efter mig så skulle jag ta mig en allvarlig funderare på vad det är för fel på mig som gjort hunden sådan. och överväga att aldrig mer skaffa en hund för jag klarar inte upp det. en hund VET vem som bestämmer, VET vem som ger den mat, värme och tak över huvudet, en hund är inte dum i huvudet. det kan finnas någon enstaka % hund som är mentalt instabil men för det mesta är det vi människor som gör fel. och inte blir det mer rätt för att man vräker omkull hunden och stirrar den i ögonen. som bäddat för ett råkurr skulle jag vilja påstå..
CITAT (sudden @ 20-02-2007, 13:28) har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta.... Är det Max du pratar om nu, eller om nån annan hund du haft?
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 14:53) CITAT (sudden @ 20-02-2007, 13:28) har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta.... Är det Max du pratar om nu, eller om nån annan hund du haft? Läs meningen ovanför som du klippt bort på suddens citat.
CITAT (Anne R @ 20-02-2007, 14:56) CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 14:53) CITAT (sudden @ 20-02-2007, 13:28) har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta.... Är det Max du pratar om nu, eller om nån annan hund du haft? Läs meningen ovanför som du klippt bort på suddens citat. Suck ... blir så trött på mig själv. Trött i huvet. Tack Anne Tyckte nämligen inte att det lät särskilt flat-likt.
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 14:44) Att få en osäker hund att vika sig med att lägga ner den är ganska lätt. Men inte blir den mindre osäker då ... En sån hund har ju inte tillräckligt med förtroende för sin förare, och inte lär förtroendet öka. Jämför med att du och din partner går på middagsbjudning. Din partner ställer till med ett storgräl inför alla gäster. Genant? Skulle du känna att ditt förtroende för honom/henne ökade? Att få en tuff hund att vika sig med samma metod är mycket svårt och inget för gemene man att ge sig in på. Min första hund var en tuff hund, och metoden användes på honom efter dom anvisningar vi fått på den kurs vi gick på. Katastrof säger jag idag! Finns ingenting som skulle få mig att göra om det misstaget. Jag fick en ännu tuffare hund. Han älskade kampen, och allt blev värre och värre. Absolut nej säger jag till denna metod. Det vänder sig i mig av alla minnen. Kan bara vädja. Lägg ner detta och bli en bättre ledare som din hund kan lita på. det är en metod som fungerar ypperligt om du vet vad du gör en mentalt vek eller instabil hund behöver det inte användas på och blir det en kamp, har du missat funktionen med nedläggningen och fått fel resultat
Och vad händer om hunden vinner när man brottar ner den!?!?!?!?  skulle aldrig ge mig in i något sådant, det finns massor av bättre alternativ för att få "ordning" på hunden
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 15:01) CITAT (Anne R @ 20-02-2007, 14:56) CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 14:53) CITAT (sudden @ 20-02-2007, 13:28) har du en hund som försöker bita dig i handen för att du vill ta något som hunden har - t.ex. finskorna för x antal tusen eller vad det nu kan vara - vad ska du då göra?? när hunden börjar morra och visa tänderna och och faktiskt försöker bita. eller när hunden till slut är den som jagar bort dig från dennes plats i soffan eller fåtöljen eller kanske tom i sängen? vad gör du då? du lägger om kull den en gång för alla och tittar den stint i ögonen och gör klart för den att det jävlar i min låda är du och inte hunden som bestämmer. annars finns de där rubrikerna snart att vänta.... Är det Max du pratar om nu, eller om nån annan hund du haft? Läs meningen ovanför som du klippt bort på suddens citat. Suck ... blir så trött på mig själv. Trött i huvet. Tack Anne Tyckte nämligen inte att det lät särskilt flat-likt. Det var så lite så...
CITAT (Bettis @ 20-02-2007, 15:11) Och vad händer om hunden vinner när man brottar ner den!?!?!?!?  skulle aldrig ge mig in i något sådant, det finns massor av bättre alternativ för att få "ordning" på hunden  Ja, då har du större problem än du hade innan
*Stintan*
20-02-2007, 17:21
Nu har jag med stort intresse följt den här tråden och har en liten fråga. Det här ni talar om "att läggga ner hunden" är det något människorna tror att dom kan ta över från djurens eget beteende? Har aldrig haft ens tanken att göra det själv.
Jag menar att man kan ju tydligt se på valpar redan mycket tidigt hur dom visar underkastelse genom att lägga sig på rygg och därmed signalera till ledarhunden (i början oftast mamman då) att dom ger sig. Det här beteendet följer ju ofta med även när hunden blir vuxen. Vissa visar underkastelse när dom blir trötta på leken eller inte vill va med andra visar aldrig underkastelse. Dessutom har jag märkt att vissa hundar inte bryr sig ett dugg om att en annan hund visar underkastelse och då kan det bli lite knepigt.
Jag vill också tillägga att jag gått ett antal valp- och fortsättningskurserkurser under åren och metoderna har varit lika många som åren vågar jag påstå.
Jag är säkert en väldigt kass matte till min snart 12-åriga vovve för inte sjutton gör hon som jag säger om hon inte har lust. Men vi har det väldigt mysigt tillsammans även om jag ibland känner att jag skulle vilja sälja henne till lägstbjudande.
Jag har nog en ouppfostrad hund känns det som när jag läser alla inlägg men vadå ingen annan än jag behöver lida av det för hon är faktiskt nästan löjligt snäll.
herkules
20-02-2007, 17:31
CITAT (Stintan43 @ 20-02-2007, 17:21) Nu har jag med stort intresse följt den här tråden och har en liten fråga. Det här ni talar om "att läggga ner hunden" är det något människorna tror att dom kan ta över från djurens eget beteende? Har aldrig haft ens tanken att göra det själv.
Jag menar att man kan ju tydligt se på valpar redan mycket tidigt hur dom visar underkastelse genom att lägga sig på rygg och därmed signalera till ledarhunden (i början oftast mamman då) att dom ger sig. Det här beteendet följer ju ofta med även när hunden blir vuxen. Vissa visar underkastelse när dom blir trötta på leken eller inte vill va med andra visar aldrig underkastelse. Dessutom har jag märkt att vissa hundar inte bryr sig ett dugg om att en annan hund visar underkastelse och då kan det bli lite knepigt.
Jag vill också tillägga att jag gått ett antal valp- och fortsättningskurserkurser under åren och metoderna har varit lika många som åren vågar jag påstå.
Jag är säkert en väldigt kass matte till min snart 12-åriga vovve för inte sjutton gör hon som jag säger om hon inte har lust. Men vi har det väldigt mysigt tillsammans även om jag ibland känner att jag skulle vilja sälja henne till lägstbjudande.
Jag har nog en ouppfostrad hund känns det som när jag läser alla inlägg men vadå ingen annan än jag behöver lida av det för hon är faktiskt nästan löjligt snäll. jag ser detta "nedläggande" nästan dagligen. har två kullbröder (9 år), de har levt tillsammans hela sitt liv, den ena (benzo) är ledare och den andra (chopper) har bara att lyda. chopper sticker upp, benzo tar tag över nacken på chopper, chopper lägger sig på rygg och visar underkastelse. dag efter dag (nästan) vecka efter vecka, år efter år. vad lär sig chopper på denna nedläggelse? inte ett skit!! han fortsätter att mopsa sig tills han kanske en dag vinner. det är hundspråk och hundliv det!
*Stintan*
20-02-2007, 17:49
Min stackars gamla vovve är också en sån som alltid visat underkastelse men hon mopsar sig inte heller utan verkar mera markera att "nu räcker det, jag ger mig. Ändå är hon inte vek.
Hundar är ju individer och alla är olika så kanske är det svårt att säga vad som är rätt och fel.
KarinWikman
20-02-2007, 17:51
Alla har vi olika erfarenheter och eftersom jag levt med hundar hela mitt liv, ibland har jag haft tre på samma gång, så måste jag säga att det är olika på hund och hund.
Jag haft rottis, schäfer, riesen, dalmatiner, bullterriers, cairnterriers engelsk bulldogg, tax, pekingese, beagle och en blandras, samt senast en labrador, som var min yngsta dotters hund......så lite erfarenhet har jag iallafall, även om jag är långt från någon expert.
Att en bullterrier inte kan behandlas på samma sätt som en labrador är helt klart. En labbe vill inget hellre än vara till lags, en bullterrier vill vara herre på täppan och tar alla chanser till att få den platsen, hur snäll och fin den än kan vara.....en rottishane är en västanfläkt, jämfört med en bullterrierhane.
Det är enda gången som jag och min dåvarande man varit tvungna att markera VEM som bestämde......och det var ingen rolig historia.
Att en valp lägger sig på rygg och visar underkastelse är ju vanligt. Men däremot har jag aldrig sett en tik med en valpkull där tiken använt sig det som metod för att markera sin rang. (att trycka ner valpen alltså) Hon visar sin rang på andra sätt och sen väljer ofta valpen att visa underkastelse.
Sen är det ju också jättestor skillnad på en liten valp och vuxen könsmogen hund. Det blir ju på en annan nivå efter den mentala könsmognaden.
*Stintan*
20-02-2007, 18:08
Jo men det har jag faktiskt sett ett flertal gånger att tiken på detta sätt markerar vem som bestämmer i flocken.
I kullen jag hade fanns det en jättemopsig kille som struntade totalt i vad mamma sa eller någon annan heller för den delen. Mamman tog tillslut ett grepp runt nacken på lillkillen och morrade. Han la sig så fin så efter ett tag... Det var den enda valpisen hon behövde göra så med, de andra hade mycket mer respekt för henne.
CITAT (Anne R @ 20-02-2007, 18:08) I kullen jag hade fanns det en jättemopsig kille som struntade totalt i vad mamma sa eller någon annan heller för den delen. Mamman tog tillslut ett grepp runt nacken på lillkillen och morrade. Han la sig så fin så efter ett tag... Det var den enda valpisen hon behövde göra så med, de andra hade mycket mer respekt för henne. Ja, det kan jag tänka mig att en tik gör mot en mopsig valp. Men det där med att "lägga ner en hund" är nog lite mer än att ta tag i nacken och morra. Där handlar det nog om att fysiskt "brotta ner" hunden. Vet också att man brukar lägga sig över hunden till den ger sig Det är inte hundspråk.
CITAT (Maria_z5 @ 20-02-2007, 12:12) CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2007, 22:52) CITAT (Maria_z5 @ 19-02-2007, 23:50) Det behöver du inte heller, du kan få hästen att göra allt utan att utsätta den för övergrepp on du har rätt "verktyg" d v s kunskap och känsla. Samma som med hundar.  /Maria Vad använder du dig av för kunskap och känsla? Bara nyfiken Nu knycker jag tråden lite snabbt men ni får tillbaks den strax.  Jag rider klassisk dressyr som inte ska förväxlas med barockdressyr. Jag rider enbart på tränsbett och allt vi gör går ut på att ge en hjälp inte flera så om jag ska göra skolan öppna lägger jag över vikten på det inre bakbenet och lättar på min yttre skänkel. Självklart ställd åt rätt håll.  Inte mer än en hjälp åt gången. Allt går ut på att egentligen manipulera hästen utan att fightas. När jag vill att hästen ska göra något så som vid öppna t ex så kan man likna det vid att jag frågar "Om jag lägger vikten på ditt bakben och gör så att du lättast går rakt fram med lite böj på halsen, vad gör du då?" Känslan, ja den är ju bara en känsla...  Allt kan sammanfattas med glada skadefria arbetsvilliga hästar. Vill du veta mer gå hit http://www.classical-equitation.com/ och http://stenbro.com/. /Maria Det där började vi med på Skånska Ridskola i mitten av 70-talet, en av ridlärarna hade varit på utbildning i Strömsholm. Fungerade förvånansvärt bra på gamla trötta ridskolakampar! Mvh Fenja
herkules
20-02-2007, 18:23
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 18:16) CITAT (Anne R @ 20-02-2007, 18:08) I kullen jag hade fanns det en jättemopsig kille som struntade totalt i vad mamma sa eller någon annan heller för den delen. Mamman tog tillslut ett grepp runt nacken på lillkillen och morrade. Han la sig så fin så efter ett tag... Det var den enda valpisen hon behövde göra så med, de andra hade mycket mer respekt för henne. Ja, det kan jag tänka mig att en tik gör mot en mopsig valp. Men det där med att "lägga ner en hund" är nog lite mer än att ta tag i nacken och morra. Där handlar det nog om att fysiskt "brotta ner" hunden. Vet också att man brukar lägga sig över hunden till den ger sig Det är inte hundspråk. ja jäklar - mötte en tjej med en stor svart hund (typ riesen), jag hade en hund med mig, när hon fick syn på oss så virade hon kopplet runt en lyktstolpe och sen la hon sig på hunden och gapade att den skulle hålla sig lugn. alltså - på tal om att lägga ned hundar..
*Stintan*
20-02-2007, 18:35
Inte konstigt att det finns en massa agressiva hundar som folk beter sig.
Bodenblomman
20-02-2007, 19:06
Att ta över en valp efter en tik som gjort ett bra "jobb" med sina valpar innebär ofta mindre jobb med ledarskapet. Att fortsätta att betee sig som tiken gör är inte helt fel om det är ett språk som valpen förstår och känner igen. Där kan man som valpägare vid vissa/olika situationer påvisa för valpen vem flockledaren är om det behövs. Detta kan man göra på många olika sätt och ett av dom är att lägga sin hund på rygg och vänta tills den blir still och lugn. Detta kan man utföra i sitt knä eller på golvet om de känns bättre. När hunden kan slappna av så berömmer man och släpper ner den från knät eller upp den från golvet.
Syftet med dressyrlänken från ursprunget, då en länk i metall, var att få hunden att inrätta sig av ljudet från länken inte själv rycket eller knycket. Denna betydelse har tappat sin effekt då vi idag kör med stryphalsband i form av rep. Med dessa kan inte hunden få en "varning" och rätta in sig utan blir ofta överraskad av ett ryck utan förvarning = hund kan bli osäker
Det man måste tänka på, vilket många har varit inne på, är vad för hund du har i kopplet. En social korrigering, som ryck i kopplet är, passar inte alla hundtyper.
Sudden: du skrev " hård" hund jag vill nog hellre kalla det en hund med mer dominans. En hård hund är en hund som inte skapar minnesbilder lika lätt som en vek hund.
/ Susanne
CITAT (Bodenblomman @ 20-02-2007, 19:06) Att ta över en valp efter en tik som gjort ett bra "jobb" med sina valpar innebär ofta mindre jobb med ledarskapet. Att fortsätta att betee sig som tiken gör är inte helt fel om det är ett språk som valpen förstår och känner igen. Där kan man som valpägare vid vissa/olika situationer påvisa för valpen vem flockledaren är om det behövs. Detta kan man göra på många olika sätt och ett av dom är att lägga sin hund på rygg och vänta tills den blir still och lugn. Detta kan man utföra i sitt knä eller på golvet om de känns bättre. När hunden kan slappna av så berömmer man och släpper ner den från knät eller upp den från golvet.
Syftet med dressyrlänken från ursprunget, då en länk i metall, var att få hunden att inrätta sig av ljudet från länken inte själv rycket eller knycket. Denna betydelse har tappat sin effekt då vi idag kör med stryphalsband i form av rep. Med dessa kan inte hunden få en "varning" och rätta in sig utan blir ofta överraskad av ett ryck utan förvarning = hund kan bli osäker
Det man måste tänka på, vilket många har varit inne på, är vad för hund du har i kopplet. En social korrigering, som ryck i kopplet är, passar inte alla hundtyper.
Sudden: du skrev " hård" hund jag vill nog hellre kalla det en hund med mer dominans. En hård hund är en hund som inte skapar minnesbilder lika lätt som en vek hund.
/ Susanne precis...man använder vid enstaka tillfällen en metod som tiken använder inget man gör med alla hundar och alla raser, utan använder om det måste för att visa en hund vem som är ledaren allt ska användas med förnuft och helt beroende på ras, ålder och mentalitet, inte varje dag till alla hundar...precis som med dresyrlänkar och släpphalsband
herkules
20-02-2007, 19:19
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 19:02) CITAT (herkules @ 20-02-2007, 18:23) ja jäklar - mötte en tjej med en stor svart hund (typ riesen), jag hade en hund med mig, när hon fick syn på oss så virade hon kopplet runt en lyktstolpe och sen la hon sig på hunden och gapade att den skulle hålla sig lugn. alltså - på tal om att lägga ned hundar..  :lol: det är nog inte det som menas med att lägga ner en hund inte att lägga sig på den eller att brotta ner den heller det är det jag menar med att man använder metoden fel och då har man inte lyckats på något sätt  och den här hunden är inte en stor svart arg hund utan en tik i sina bästa (2 år) som inte fått lära sig ett dugg. hon är himla glad och nyfiken och ska fram till alla. vad lär hennes matte henne? jo att det är farligt med hundmöten, då ska man bli arg och börja skrika och dessutom kanske hundmöten gör ont!
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 19:12) precis...man använder vid enstaka tillfällen en metod som tiken använder inget man gör med alla hundar och alla raser, utan använder om det måste för att visa en hund vem som är ledaren allt ska användas med förnuft och helt beroende på ras, ålder och mentalitet, inte varje dag till alla hundar...precis som med dresyrlänkar och släpphalsband  Och hur stor procent av Sveriges hundägare uppskattar du har tillräcklig kunskap att göra den bedömningen? Det är ju det som är problemet som jag ser det. Att lära ut metoder som en bråkdel av alla hundägare kan behärska.
När Gibbe var liten och ville bita i mina händer försökte jag med nej och ignorera, det gick inte, han bara fortsätte. Testade också att ge något i utbyte men mina händer var roligare... Då började jag med att säga nej och ta tag i nackskinnet på han och milt lägga ner honom. Det bet. Han slutade att bita i mig. Hans bror bor hos en gammal kompis till mig. Han brukar fortfarande få tokryck och bita och slita i hennes kläder, hon tyckte ju att det var såååå gulligt när han gjorde så som liten... fast jag sa att det skulle bli problem om hon inte fick han o sluta... men men, inte mina problem!
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 19:20) CITAT (pejori @ 20-02-2007, 19:12) precis...man använder vid enstaka tillfällen en metod som tiken använder  :wub: inget man gör med alla hundar och alla raser, utan använder om det måste för att visa en hund vem som är ledaren allt ska användas med förnuft och helt beroende på ras, ålder och mentalitet, inte varje dag till alla hundar...precis som med dresyrlänkar och släpphalsband  Och hur stor procent av Sveriges hundägare uppskattar du har tillräcklig kunskap att göra den bedömningen? Det är ju det som är problemet som jag ser det. Att lära ut metoder som en bråkdel av alla hundägare kan behärska. precis som med cecars millans metoder hundprogramet inget för amatörer att ta eftrer men effektiva om man vet vad man gör
herkules
20-02-2007, 19:48
CITAT (Bodenblomman @ 20-02-2007, 19:06) Där kan man som valpägare vid vissa/olika situationer påvisa för valpen vem flockledaren är om det behövs. Detta kan man göra på många olika sätt och ett av dom är att lägga sin hund på rygg och vänta tills den blir still och lugn. Detta kan man utföra i sitt knä eller på golvet om de känns bättre. När hunden kan slappna av så berömmer man och släpper ner den från knät eller upp den från golvet. / Susanne detta köper jag rakt av om det handlar om valpar. det jag anser helt förkastligt är när människor ska lägga omkull sina vuxna hundar för att visa dem vem som besitter "ledarskapet i flocken".
CITAT (Anne R @ 20-02-2007, 19:21) När Gibbe var liten och ville bita i mina händer försökte jag med nej och ignorera, det gick inte, han bara fortsätte. Testade också att ge något i utbyte men mina händer var roligare... Då började jag med att säga nej och ta tag i nackskinnet på han och milt lägga ner honom. Det bet. Han slutade att bita i mig. Hans bror bor hos en gammal kompis till mig. Han brukar fortfarande få tokryck och bita och slita i hennes kläder, hon tyckte ju att det var såååå gulligt när han gjorde så som liten... fast jag sa att det skulle bli problem om hon inte fick han o sluta... men men, inte mina problem! Jag tror att den största skillnaden i syskonens beteende beror på vem dom har hamnat hos. Du visade redan när Gibbe var valp på det sätt du fann lämpligt att du inte ville bli biten i händerna. Lungt och behärskat men tydligt. Om man då väljer att hålla valpen i stillhet med att hålla den i nackskinnet en stund, eller väljer nåt annat sätt, det är egentligen inte viktigt. Huvudsaken det funkar. Det är olika från individ till individ. Men därifrån och till att lägga ner 40 kilo könsmogen hanhund är steget enormt! Att det fortfarande finns instruktörer som försöker få ordning på kaxiga hundar med att lära ut dessa tekniker på diverse kurser tycker jag personligen visar mer på deras egen otillräcklighet och brister. Våld föder våld, och så länge ingen bevisat att våld föder respekt så blir det också min övertygelse.
Lite OT men jag kan inte låta bli att tänka på Bodil och hennes minicirkus.  Säg det djur hon inte kan dressera... Höns, tupp, minigris, katter....ja, till och med barn.  (såg henne på smådjursmässan där det var mycket barn som ville se hennes djur) Hon bannar aldrig något av sina djur och allt bygger på tillit och frivillighet. Hon var med i ett TV-program och visade upp en kakadua. Redan efter 3 veckor så hade han lärt sig konster som han och Bodil visade upp utomhus. Gojan var inte ens vingklippt.
CITAT (Scrollan @ 20-02-2007, 19:53) Lite OT men jag kan inte låta bli att tänka på Bodil och hennes minicirkus.  Säg det djur hon inte kan dressera... Höns, tupp, minigris, katter....ja, till och med barn.  (såg henne på smådjursmässan där det var mycket barn som ville se hennes djur) Hon bannar aldrig något av sina djur och allt bygger på tillit och frivillighet. Hon var med i ett TV-program och visade upp en kakadua. Redan efter 3 veckor så hade han lärt sig konster som han och Bodil visade upp utomhus. Gojan var inte ens vingklippt. Jag såg Bodil på Hund2006 i Älvsjö. En apporterande gris är säkert inte vanligt Och allt bygger på tillit, respekt, förtroende och inte minst glädje
CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 20:50) Men därifrån och till att lägga ner 40 kilo könsmogen hanhund är steget enormt! Att det fortfarande finns instruktörer som försöker få ordning på kaxiga hundar med att lära ut dessa tekniker på diverse kurser tycker jag personligen visar mer på deras egen otillräcklighet och brister.
Våld föder våld, och så länge ingen bevisat att våld föder respekt så blir det också min övertygelse. Är det så undrar en jag. Jag har iofs haft två hundar, men är absolut ingen expert på hunduppfostran så det är en fråga alltså! Om man tänker på hur hundar i flock lever så är det väl så att det kan vara ganska hårda tag om någon försöker "sticka upp"? "Kaxar du får du stryk" är väl det som gäller eller???? Hur gör man med en stor kaxig unghund som försöker ta kommandot? Jag har ingen hund nu och har aldrig haft det problemet med mina hundar, jag är bara nyfiken.... Vad säger ni som kan???
herkules
20-02-2007, 20:06
CITAT (stina @ 20-02-2007, 19:59) Hur gör man med en stor kaxig unghund som försöker ta kommandot? Jag har ingen hund nu och har aldrig haft det problemet med mina hundar, jag är bara nyfiken.... ignorera den stöddiga ungtuppen/an!  det är ju vad som oftast görs i en hundflock. sen skriver du att du aldrig haft det problemet vilket jag tolkar som att du har/haft en bra relation med din hund från start och inte behövt visa de "hårda tagen".
CITAT (stina @ 20-02-2007, 19:59) CITAT (AnitaGg @ 20-02-2007, 20:50) Men därifrån och till att lägga ner 40 kilo könsmogen hanhund är steget enormt! Att det fortfarande finns instruktörer som försöker få ordning på kaxiga hundar med att lära ut dessa tekniker på diverse kurser tycker jag personligen visar mer på deras egen otillräcklighet och brister.
Våld föder våld, och så länge ingen bevisat att våld föder respekt så blir det också min övertygelse. Är det så undrar en jag. Jag har iofs haft två hundar, men är absolut ingen expert på hunduppfostran så det är en fråga alltså! Om man tänker på hur hundar i flock lever så är det väl så att det kan vara ganska hårda tag om någon försöker "sticka upp"? "Kaxar du får du stryk" är väl det som gäller eller???? Hur gör man med en stor kaxig unghund som försöker ta kommandot? Jag har ingen hund nu och har aldrig haft det problemet med mina hundar, jag är bara nyfiken.... Vad säger ni som kan???  Tyvärr tror inte jag att det finns ett entydigt svar på den frågan. Hade ju varit bra om det funnits Allt beror på individen, miljön och relationen till resten av flocken (familj och ev. övriga hundar) Visst finns det hundar som tar i med hårda tag mot uppstickare. Men det finns också hundar som är så grymt tydliga i sitt kroppspråk så dom behöver aldrig ta i med några hårdhandskar. Rätt och fel får väl var och en ha en åsikt om antar jag. Men jag personligen är inte van att lösa konflikter med min familj med boxarhandskarna på. Det jag vet helt säkert, är dock att jag skulle aldrig i livet börja ge mig in i nån fysisk kamp med en fullvuxen hund som försökte dominera mig. Mental styrka övervinner i princip alltid fysisk styrka.
CITAT (Scrollan @ 20-02-2007, 19:53) Lite OT men jag kan inte låta bli att tänka på Bodil och hennes minicirkus.  Säg det djur hon inte kan dressera... Höns, tupp, minigris, katter....ja, till och med barn.  (såg henne på smådjursmässan där det var mycket barn som ville se hennes djur) Hon bannar aldrig något av sina djur och allt bygger på tillit och frivillighet. Hon var med i ett TV-program och visade upp en kakadua. Redan efter 3 veckor så hade han lärt sig konster som han och Bodil visade upp utomhus. Gojan var inte ens vingklippt. jodu...den kan sina djur den damen vet att hon har sina belackare som också anmält henne för både varnvård och djurplågeri, men tror det mera är av elakhet än omsorg om djuren, dom ser ut att både må bra och vara glada
CITAT (herkules @ 20-02-2007, 20:06) CITAT (stina @ 20-02-2007, 19:59) Hur gör man med en stor kaxig unghund som försöker ta kommandot? Jag har ingen hund nu och har aldrig haft det problemet med mina hundar, jag är bara nyfiken....
ignorera den stöddiga ungtuppen/an!  det är ju vad som oftast görs i en hundflock. sen skriver du att du aldrig haft det problemet vilket jag tolkar som att du har/haft en bra relation med din hund från start och inte behövt visa de "hårda tagen". sant...har du hunden från den är valp har du redan grundlagt din flockstatus tar du däremot över en redan bågstyrig problemhund som fått styra själv och inte kan sina flockregler, får du använda andra metoder för att med bestämnd men ändå mjuk hand visa/leda den rätt...det skiljer sig mycket från hund till hund och från ras till ras, så man får känna sig fram och läsa in hundens signaler innan man gör nått. framför allt, måste man ha fått en kontakt med den, annars är det ingen idé att ens försöka korrigera ett dåligt beteende hos en hund
CITAT (pejori @ 20-02-2007, 20:31) sant...har du hunden från den är valp har du redan grundlagt din flockstatus  :wub: tar du däremot över en redan bågstyrig problemhund som fått styra själv och inte kan sina flockregler, får du använda andra metoder för att med bestämnd men ändå mjuk hand visa/leda den rätt...det skiljer sig mycket från hund till hund och från ras till ras, så man får känna sig fram och läsa in hundens signaler innan man gör nått. framför allt, måste man ha fått en kontakt med den, annars är det ingen idé att ens försöka korrigera ett dåligt beteende hos en hund  HÄR tror jag du sätter fingret mitt på varför vi har så olika uppfattningar om detta som hundägare! Jag känner mig väldigt hemma med de metoder du skriver om och jag gissar att det handlar just om att jag tagit hand om flera hundar som vunnit både andra och tredje trotsåldern hos sina tidigare ägare. Jag tror du har samma erfarenheter. Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|