|
anna_rispan
08-03-2007, 11:46
Någon är snabb som vinden! Nu heter det Balkong....
 härligt...  tycker också GÖRANS förslag ser bra ut, undantaget en egen svampavdelning
Läser vi det skrivna så olika? Jag läser det som att svampen ingick i vad naturen innehåller, och att den avdelningen skulle heta Natur, där ser man hur olika man uppfattar  då är det nog bättre att bara läsa och inte visa hur dum jag egentligen ÄR
*Stintan*
08-03-2007, 12:35
Såg att svamp nu ligger under natur där tycker jag det passar bra.
vadå dum?...det kan ju vara jag som är den som ska ha dumstruten där pia jag tolkade det som att det skulle finnas två naturavd. och den ena för svamp, så det kan vara mitt misstake där
Biggan_
08-03-2007, 12:39
Nja, det var väl frågan om vild svamp och hur man odlar svamp???
myrtille
08-03-2007, 12:40
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 06-03-2007, 10:36)  Krukodling -> Balkong, terrass och uterum Odling, övervintring och gödning m.m. som är specifikt för odling i krukor utomhus.
Trädgårdsbygge -> Bygga Trädgårdsbygge, hemmafixare m.m. Göran, jag tyckte den lilla texten du föreslog under Balkong var bra också, likaså en mer allmän text under Bygga, så att det inte bara omfattar byggnationer i trädgården - det är ju många här som inte har trädgård. Men det kanske kommer?
har kollat nu och för min del, ser det alldeles utmärkt ut nu.... jättefint  CITAT (Biggan_ @ 08-03-2007, 12:39)  CITAT Nja, det var väl frågan om vild svamp och hur man odlar svamp??? där ser man så var det nog tänkt ja
Göran Carlsson, Odla.nu
08-03-2007, 13:00
CITAT (myrtille @ 08-03-2007, 12:40)  Göran, jag tyckte den lilla texten du föreslog under Balkong var bra också, likaså en mer allmän text under Bygga, så att det inte bara omfattar byggnationer i trädgården - det är ju många här som inte har trädgård. Men det kanske kommer? Kom gärna med egna förslag på texter som är beskrivande för respektive avdelning. Jag har redan stulit vissa förslag rakt av och lagt in dem. Jag har som ni sett ändrat rubriker och beskrivningar på flera avdelningar. Även på ett par som vi inte diskuterat, men om ingen klagar så antar jag att ändringarna accepteras. Vi ska lägga upp några nya avdelningar också så snart vi hinner.
det ser jättebra ut Göran...
Elisabeth-Västkustkolonisten
08-03-2007, 13:26
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 06-03-2007, 10:36)  Krukodling -> Balkong, terrass och uterum Odling, övervintring och gödning m.m. som är specifikt för odling i krukor utomhus.
Nu ser jag fram emot era synpunkter på ovanstående! Specifikt för odling i krukor utomhus är ju inte för odling i uterum eller??????? Det är det jag menade med balkong och uterum att det inte bara handlar om odling av växter i krukor utomhus. Inglasad balkong eller uterum är inte samma sak som att odla utomhus. Det är stor skillnad, det har jag fått uppleva efter först har trädgården och många krukor utomhus och nu en öppen och en inglasad balkong. Och det finns många med mig. Elisabeth
anna_rispan
08-03-2007, 13:41
men diskutera o ställa frågor går väl bra i en sådan forumdel? eller är det närmre till krukväxter som står på fönsterbrädan, alltså att odla i inglasad balkong?? jag vet inte eftersom jag odlar på vanlig balkong.
Snöflinga
08-03-2007, 13:43
Jättebra som det ser ut just nu med balkong, terassodling
Göran Carlsson, Odla.nu
08-03-2007, 13:52
Jag funderade på att utelämna uterum eftersom det även skulle kunna höra till växthus. Men det skulle även inglasade balkonger göra i så fall. Då får vi dela upp det i glasat och oglasat... Jag lägger mig egentligen inte i vilket men det är svårt att göra bra formuleringar och dela upp det hela i lämpliga avdelningar. Jag gör som ni vill om ni bara kommer fram till ett bra upplägg och ger mig förslag på formuleringar till de olika avdelningarna. CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-03-2007, 13:26)  Specifikt för odling i krukor utomhus är ju inte för odling i uterum eller??????? Det är det jag menade med balkong och uterum att det inte bara handlar om odling av växter i krukor utomhus.
Inglasad balkong eller uterum är inte samma sak som att odla utomhus. Det är stor skillnad, det har jag fått uppleva efter först har trädgården och många krukor utomhus och nu en öppen och en inglasad balkong. Och det finns många med mig.
Elisabeth
08-03-2007, 13:56
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 08-03-2007, 13:52)  Jag funderade på att utelämna uterum eftersom det även skulle kunna höra till växthus. Men det skulle även inglasade balkonger göra i så fall. Då får vi dela upp det i glasat och oglasat... Jag lägger mig egentligen inte i vilket men det är svårt att göra bra formuleringar och dela upp det hela i lämpliga avdelningar. Jag gör som ni vill om ni bara kommer fram till ett bra upplägg och ger mig förslag på formuleringar till de olika avdelningarna. Göran om man tar bort det där med specifikt för odling i krukor utom hus? Utan bara för odling i kruka, på balkong och uterum?
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-03-2007, 13:56)  Göran om man tar bort det där med specifikt för odling i krukor utom hus? Utan bara för odling i kruka, på balkong och uterum? Men.......... Varför ta bort: odling i krukor varför? Var ska odling i krukor vara då?
T.ex alla frågor om änglatrumpeter, etc som finns i den tråden.
Jag har många trumpeter, pelargoner och fuschior i krukor, däremot har jag varken balkong eller uterum, bara en stor trädgård med altan.
Var ska jag fråga då, för att inte gör fel enl. somliga här.Nu gick jag in i avd för Prydnadsväxter och såg att det var många änglatrumpeter där också!
Hmmm......................
Känn lite dubbelt!
anna_rispan
08-03-2007, 14:33
under "balkongodling" kan det väl stå odling i krukor.
det är i allafall inte samma som krukväxter för mig. krukväxter är de jag har i fönstret året runt.
08-03-2007, 14:39
CITAT (Malvia @ 08-03-2007, 14:06)  Men.......... Varför ta bort: odling i krukor varför? Var ska odling i krukor vara då?
T.ex alla frågor om änglatrumpeter, etc som finns i den tråden.
Jag har många trumpeter, pelargoner och fuschior i krukor, däremot har jag varken balkong eller uterum, bara en stor trädgård med altan.
Var ska jag fråga då, för att inte gör fel enl. somliga här.Nu gick jag in i avd för Prydnadsväxter och såg att det var många änglatrumpeter där också!
Hmmm......................
Känn lite dubbelt! Malvia nu har du förstått det fel. eller jag som uttrycker mig så knasigt. Inte ta bort "odling i krukor" utan bar tillägg "specifikt för utomhus. För att Balkon och uterum inte är utomhus. Förstår du? Elisabeth
*Stintan*
08-03-2007, 14:44
Fast min balkong är då utomhus
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-03-2007, 14:39)  Malvia nu har du förstått det fel. eller jag som uttrycker mig så knasigt.
Inte ta bort "odling i krukor" utan bar tillägg "specifikt för utomhus. För att Balkon och uterum inte är utomhus. Förstår du?
Elisabeth OK
Häller med att rubriken: Balkong, terass och uterum inte stämmer helt med krukor utomhus. Tidigare var det en annan rubrik.
Men... var ska krukor utomhus vara då? Kanske petitess!
anna_rispan
08-03-2007, 15:28
jag tycker absolut att utomhus krukor ska vara i den avdelningen. uterum är väl utomhus?? elelr vad är uterum då?? jag känner mig verkligen som en novis nu allstå....
o om det ska vara så petigt kan man trassla till det ännumer. vi kan ju be o få döpa den till odling i kärl _ utomhus, på balkong, eller andra utomhusarenor
myrtille
08-03-2007, 15:49
Det där med att få helt vattentäta skott mellan avdelningarna är det nog ingen idé att försöka sig på. Det är ofrånkomligt att ämnena överlappar och vad gör väl det egentligen? Det är ju vilken inriktning man har som avgör var inläggen hamnar. Beskärning av äppelträd kanske hamnar i träd/buskar medan olika äppelsorter snarare diskuteras i köksträdgården, och beroende på ens egen inställning till gnagare kan sorkar diskuteras i både natur och skadedjur osv. Sen kan man ju styra lite med det man skriver i det lilla stycket nedanför rubriken.
Balkong var det många som saknade som rubrik (bland annat jag) och det handlar ju då inte bara om odling i kruka, även om det också kan ingå - onödigt med två rubriker. Det här är mitt förslag till text under balkong:
Balkong, terrass och uterum Växter i kruka och annat som rör odling på liten yta.
Nu säger jag emot anna_rispan här som hann skriva ett inlägg innan jag var klar. Jag tycker kärl låter konstigt - kan det inte vara underförstått att balkonglådor och annat hör hit. Och utomhus tänkar då i alla fall jag på när man ser balkong. Jag skulle inte ställa frågor om mina inomhusväxter här.
Vad som ska stå under Bygga har jag inget förslag på just nu, är inte den avdelning så mycket. Gurkan hade ett bra förslag om redskap vill jag minnas, men det kanske skulle vara en egen rubrik?
08-03-2007, 15:56
CITAT (Malvia @ 08-03-2007, 14:57)  OK
Häller med att rubriken: Balkong, terass och uterum inte stämmer helt med krukor utomhus. Tidigare var det en annan rubrik.
Men... var ska krukor utomhus vara då? Kanske petitess! Ja därför tyck´te jag att man skall ta krukodling i en avdelning och odling på balkon och uterum ie en annan. För det är stor skillnad om jag har krukor på balkongen eller ute. Och ännu mera skillnad blir det om det är inglasad balkong eller uterum. Många odlar ju idag i inglasade uterum ( för mig är uterum alltid inglasad) och då krävs det helt andra odlingsbetingelser än med kruka utom hus. Räcker att man bara tänker på växtval. Elisabeth
anna_rispan
08-03-2007, 16:07
CITAT (myrtille @ 08-03-2007, 15:49)  Det där med att få helt vattentäta skott mellan avdelningarna är det nog ingen idé att försöka sig på. Det är ofrånkomligt att ämnena överlappar och vad gör väl det egentligen? Det är ju vilken inriktning man har som avgör var inläggen hamnar. Beskärning av äppelträd kanske hamnar i träd/buskar medan olika äppelsorter snarare diskuteras i köksträdgården, och beroende på ens egen inställning till gnagare kan sorkar diskuteras i både natur och skadedjur osv. Sen kan man ju styra lite med det man skriver i det lilla stycket nedanför rubriken.
Balkong var det många som saknade som rubrik (bland annat jag) och det handlar ju då inte bara om odling i kruka, även om det också kan ingå - onödigt med två rubriker. Det här är mitt förslag till text under balkong:
Balkong, terrass och uterum Växter i kruka och annat som rör odling på liten yta.
Nu säger jag emot anna_rispan här som hann skriva ett inlägg innan jag var klar. Jag tycker kärl låter konstigt - kan det inte vara underförstått att balkonglådor och annat hör hit. Och utomhus tänkar då i alla fall jag på när man ser balkong. Jag skulle inte ställa frågor om mina inomhusväxter här. Ja ja ja. Det som Myrtille skriver i första stycket var jag ute efter. jag tycker alltså att allt man odlar i kruka( jag tänker då såklart på alla mystiska kärl man kan ta till) gott är välkommet i det som nu heter balkong, terass.... Att jag skrev odling i kärl var för att vända till det. Men nu har ju Myrtille på ett mycket bra sätt besrkivit det jag fösökte väcka tankar kring. Täta skott är svårt o kankse onödigt? CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-03-2007, 15:56)  Ja därför tyck´te jag att man skall ta krukodling i en avdelning och odling på balkon och uterum ie en annan. För det är stor skillnad om jag har krukor på balkongen eller ute. Och ännu mera skillnad blir det om det är inglasad balkong eller uterum. Många odlar ju idag i inglasade uterum ( för mig är uterum alltid inglasad) och då krävs det helt andra odlingsbetingelser än med kruka utom hus. Räcker att man bara tänker på växtval.
Elisabeth Ja visst det finns säkert skillander, men skillnaderna är väl ändå större mellan att ha en växt i en kruka eller dirket i jorden?
nu ser det jättebra ut!!!
08-03-2007, 20:21
För mig är det ju samma sak förutom att uterum har tagits bort. Men var är dom då??? Växthus och uterum är två helt skilda saker.
Jag har haft växthus i många år men det går inte att jämföra med inglasad balkong och ännu mindre med uterum/vinterträdgård.
Varför skall plötsligt alla som inte har trädgård vara mindre värd?
Lady Hamilton
08-03-2007, 20:29
CITAT Balkong, terrass och uterum Balkong och terrassodling, övervintring och gödning m.m. som är specifikt för odling i krukor utomhus. Jo, men nog kan man skriva om vinterträgård under denna rubrik tycker jag.
Du milde! Nu har det blivit så många nya avdelningar att jag tycker att forum indexsidan är rent avskräckande att titta på. Undrar hur man som ny reagerar på denna mångfald, särskilt av icke växtrealterade avdelningar... Varför ligger inte avdelningarna i bokstavsordning längre, det gjorde allt lite smidigare tycker jag. Mvh Fenja
e_sedell
08-03-2007, 21:12
...jo det blir ju lite rörigt.
utan att ge någon konstruktiv kritik.
Det är svårt att hitta rätt uppdelning. Helt enkelt.
Göran Carlsson, Odla.nu
08-03-2007, 21:17
Av omröstningen att döma så kommer den översta huvudavdelningen att bli mindre framträdande snart. När det gäller ordningen på forumen så har jag precis ändrat den så att de mest aktiva forumen ligger överst. CITAT (Fenja @ 08-03-2007, 21:07)  Du milde! Nu har det blivit så många nya avdelningar att jag tycker att forum indexsidan är rent avskräckande att titta på. Undrar hur man som ny reagerar på denna mångfald, särskilt av icke växtrealterade avdelningar... Varför ligger inte avdelningarna i bokstavsordning längre, det gjorde allt lite smidigare tycker jag. Mvh Fenja
Tycker ni kan göra en avskärmning till för byggprojekt och liknande avdelningar, så det blir mer överskådligt typ.....
e_sedell
08-03-2007, 21:21
CITAT (Pjater @ 08-03-2007, 21:17)  Tycker ni kan göra en avskärmning till för byggprojekt och liknande avdelningar, så det blir mer överskådligt typ..... Det är inte en dum idé.
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 08-03-2007, 21:17)  När det gäller ordningen på forumen så har jag precis ändrat den så att de mest aktiva forumen ligger överst. Jag tycker de ska vara i alfabetisk ordning, som det blev nu blev det rörigt.
Göran Carlsson, Odla.nu
09-03-2007, 08:19
Jag kan lätt ändra det igen om många vill det. Jag tyckte det verkade bra med de mest aktiva överst men så är det kanske inte... CITAT (faith @ 09-03-2007, 00:04)  Jag tycker de ska vara i alfabetisk ordning, som det blev nu blev det rörigt.
Göran: Vilket jobb att försöka lyssna på alla skilda åsikterna. Avundas er inte! Men onekligen ser det lite rörigt ut med de olika avdelningarna just nu. Gillade förslaget om att kanske "gruppera" avledningarna lite mer. Typ att "bygga", "redskap", "jord&kompost", "vatten..."... ligger ihop. "träd", "prydnadsväxter", "krukväxter", "rosor"... på ett ställe. "Balkong..", "pallkrageodling", "krukodling", "växthuset"... Ja, inte vet jag vilka som hör ihop...
Lady Hamilton
09-03-2007, 09:01
Jag har ingen åsikt om antalet avdelningar eller i vilken ordning de skall ligga. Jag har bara gjort en reflektion på det här med lysrör (Jag vill inte på något vis påskina att jag är någon expert men i de flesta fall brukar ju jag och/eller kerstin gå in och svara på lysrörs frågorna)Frågorna om lysrör och armaturer brukar ofta uppstå i samband med "frö-sådden" och då kan det uppstå problem  Skall vi svara "fullt ut" på belysnings frågorna i "föröknings-avdelningen" eller bör vi hänvisa till den "nya avdelningen"? Iof så kanske det inte är något "stort" problem men samtidigt är det ju bra om man kan undvika att "reta upp" någon i onödan om vad som bör stå var. Och de nya kanske tar illa vid sig om det påpekas att de ställer frågan i fel avdelning
Vi kanske ska ligga lite lågt ett tag och inte ändra mer. Jag tycker utseendet som vi har nu är bra. Lätt att hitta. Förändringar är olika jobbiga för olika personer. En del har ju också uttryckt att de har svårt för förändringar. Om vi låter det vara så här kanske 1-2 mån. och avstämmer då. Är det då helt åt pipsvängen går det ju ändra då.
CITAT (Alba @ 09-03-2007, 11:35)  Vi kanske ska ligga lite lågt ett tag och inte ändra mer. Jag tycker utseendet som vi har nu är bra. Lätt att hitta. Förändringar är olika jobbiga för olika personer. En del har ju också uttryckt att de har svårt för förändringar. Om vi låter det vara så här kanske 1-2 mån. och avstämmer då. Är det då helt åt pipsvängen går det ju ändra då.  håller helt med där....nu får vi känna in det lite möjligen att flytta upp rosorna till växtavd. så specifika avd ligger för sig.
Resor kan väl ingå i trädgårdssmåprat som det gör nu, till exempel angående Älvsjömässan. Nu är ju inte jag den mest fotointresserade, men har det inte funkat bra att detta med avklaras i småprat eller vilda djur och naturavdelningarna? Datorfrågor behöver inte en egen avdelning tycker jag, de flesta som frågar får hjälp i småprat. Jag tycker det är synd om det inte kan bli en egen avdelning för så- och odlingsråd. I synnerhet som det här på Odla betraktas som "fel/fult" att uppmana någon att använda sökfunktionen, däremot går det bra att länka till AoT:s Sålista?!! Odla behöver en egen sådan avdelning, helt klart! Mvh Fenja
Resor och mässorna försvinner mycket i småpratet i trädgårdsavdelningen, så den avdelningen tycker jag är bra, även om den förmodligen inte kommer bli full så värst fort, men lättöverskådlig. Samma sak med Foto och datafrågor, dom har som nu lätt försvunnit i mängden och är därför inte lätta att hitta igen. Låt småpraten vara just det dom är, småprat. Och om man inte tycker om att andra ogillar hänvisningar till sökning och liknande så kan man väl hellre avstå att svara i en sådan tråd, hellre avstå än att såra någon
'Och om man inte tycker om att andra ogillar hänvisningar till sökning och liknande så kan man väl hellre avstå att svara i en sådan tråd, hellre avstå än att såra någon  ' Skulle vara intressant att höra admins syn på detta då de lagt ner ett stort arbete just på att förbättra och utveckla sökfunktionen? Mvh Fenja
*Stintan*
09-03-2007, 17:45
Va det inte att hellre avstå att svara än att svara så att någon kan bli sårad. Det kan jag inte i min vildaste fantasi tro att admin har något emot. Vänlighet kommer man långt med. Man kan heller inte förutsätta att frågeställaren inte redan använt sökfunktion. Såg senast igår en frågeställare som anmodades använda sökfunktionen och som sedan fick förklara att han inte funnit svar på sin fråga ändå.
Nu blev det OT igen, sorry!
Jag fattar ju inte hur man kan bli sårad av att få en länk till gamla trådar? Om man har en fråga borde ju svaret vara det väsentliga i sammanhanget, eller? Jag undrade framförallt vad admin har för idéer med att göra sökfunktionen ännu mer avancerad, jag tror inte att det är för att vi ska låta bli använda den liksom? Mvh Fenja
försökte att läsa alla ideer orkade inte just nu ((men läste ganska lååångt))) stackars er som ska greja ett fungerande forum
nå så himla svårt ska de väl inte vara o skulle nån kruka hamna fel så löser de sej nog
lycka till göran o ingemar använd förnuftet så kommer de bli superbra
flåt om nån tar illa vid sej men de går inte att få de helt rätt me alla inriktningar vi är ju såååååå olika
men ett e jag säker på o de e att då allt satt sej kommer de bli superbra
CITAT (yla @ 09-03-2007, 22:27)  försökte att läsa alla ideer orkade inte just nu ((men läste ganska lååångt))) stackars er som ska greja ett fungerande forum
nå så himla svårt ska de väl inte vara o skulle nån kruka hamna fel så löser de sej nog
lycka till göran o ingemar använd förnuftet så kommer de bli superbra
flåt om nån tar illa vid sej men de går inte att få de helt rätt me alla inriktningar vi är ju såååååå olika
men ett e jag säker på o de e att då allt satt sej kommer de bli superbra Men varför tycker du synd om Ingemar och Göran?  De har ju bett oss att berätta vad vi önskar och tycker, de vill ju höra våra åsikter.  Det tycker jag är jättefint av dem. Sedan är det självklart att de till slut bestämmer hur det ska vara och vi som önskat får acceptera deras beslut även om det inte är det vi önskat. Men jag tycker det är jättefint av dem att höra med alla användare, det är verkligen inte alla forumägare som gör detta, jag har nog aldrig upplevt det förut.
såklart du har rätt där tänktente på de fast lite jobbigt kan de nog bli o jag w säker påatt de kommer o bli bra hihi antagligen tänkte jag mej in i deras situation lite för mycket nåja som sagt de kommer o bli bra
Jaa du yla, dom har nog världens tålamod. Men när dom fixar brukar det bli så bra sååå!
CITAT (faith @ 09-03-2007, 22:40)  Men varför tycker du synd om Ingemar och Göran?  De har ju bett oss att berätta vad vi önskar och tycker, de vill ju höra våra åsikter.  Det tycker jag är jättefint av dem. Sedan är det självklart att de till slut bestämmer hur det ska vara och vi som önskat får acceptera deras beslut även om det inte är det vi önskat. Men jag tycker det är jättefint av dem att höra med alla användare, det är verkligen inte alla forumägare som gör detta, jag har nog aldrig upplevt det förut. Tänkte på en sak till, angående att vi får vara med och säga vad vi tycker. Det är ju  att få känna sej delaktig i utformningen av forumet, då kanske dom som ibland är här och ställer till bråk (joodå det finns såna  ) tänker sej för både två och tre gånger. Man förstör ju inte gärna hemma hos sej själv, liksom.
Något jag reagerat över flera gånger är att när någon har Gräsfrågor, börjar dessa alltid med: "Jag vet inte var jag skall ställa denna fråga... " Gräset platsar liksom inte riktigt någonstans, ändå är det ofta den största delen av trädgården. Så Gräs kanske borde ha en egen avdelning. Även om jag personligen tillhör dem som med liv och lust går in för att ta bort gräset.  Hmm, det skulle ju faktiskt också platsa där, hur jag blir av med det... Annars håller jag med samtliga som säger att det inte får bli för många avdelningar.
Gärna mera om perener, odling, sådd, etc etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|