|
Yes, äntligen! Nu skall jag köpa en rejäl storstädning av huset två gånger per år. Hittils har jag bara köpt fönsterputsning. Gita
Helen i Skåne
02-03-2007, 17:25
Drömmen är veckostädning!  Skulle vara skönt att slippa men jag är mest orolig för att det inte blir lika bra (noga) gjort om jag inte gör det själv...
Veckostädning vore ju underbart att ha, men jag skulle inte vilja släppa in en främmande människa i huset när det ser ut som värst här. Så det funkar nog inte!
Helen i Skåne
02-03-2007, 17:36
CITAT (Helen i Skåne @ 02-03-2007, 17:36)  Ja jag vet, jag vet!  Men jag skulle antagligen bara rusa omkring och panikstäda innan städhjälpen skulle komma ändå.
Helen i Skåne
02-03-2007, 17:42
Jag är mest rädd för att jag skulle springa bakefter och kolla och det hade inte känts så himla snällt... En fd kollega gick alltid tidigt på torsdagarna för att hinna "förstäda" innan städerskan kom!
Under en period då min man också var sjuk hade vi veckostädning, eller rättare sagt varannan vecka. Då plockade jag undan allt så att det bara var att komma in och dammsuga/skura/vika den rena tvätten. Det var så skönt! Men jag tyckte nog att det var lite småfuskig städning i bland, men ändå, bättre det än hur det var månaden innan då ingen kunde göra något mer än det nödvändliga med disk och tvätt...
Gossen Ruda
02-03-2007, 20:10
Exakt vad det kostar kan väl kvitta, kontentan är att en del av kostnaden står alla andra skattebetalare för.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2007, 20:10)  Exakt vad det kostar kan väl kvitta, kontentan är att en del av kostnaden står alla andra skattebetalare för. Helt i enlighet med borglig politik. Sedan hörde jag att trädgårdsskötsel ingår, häckklippning men inte trädklippning.... mkt märkligt. Det hela lär nog bara leda till mera mygel. Dom som har råd nu hade nog råd förut oxå. Och dom som behöver, som ensamstående mödrar tex, lärknappast ha råd...
herkules
02-03-2007, 21:05
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2007, 20:10)  Exakt vad det kostar kan väl kvitta, kontentan är att en del av kostnaden står alla andra skattebetalare för. sjukt!
Ja inte svårt att räkna ut vem detta gynnar - märkligt
CITAT (Ralf @ 02-03-2007, 20:25)  Helt i enlighet med borglig politik.
Sedan hörde jag att trädgårdsskötsel ingår, häckklippning men inte trädklippning.... mkt märkligt. Det hela lär nog bara leda till mera mygel. Dom som har råd nu hade nog råd förut oxå. Och dom som behöver, som ensamstående mödrar tex, lärknappast ha råd... Du talar ur mitt hjärta Ralf! Jag tror också att det blir ännu mera mygel och dom som kan betala hushållsnära tjänster nu dom kunde det innan också. Men den stackars ensamstående mamman och sjukpensionären dom får vackert fortsätta att ta bort sin egen skit  Snart är det väl dags att ge sig på långtidsjukskrivna också
Piccante
02-03-2007, 21:34
CITAT ”Det är ganska svårt att vänja sig vid att inte städa själv” Det får jag väl ändå säga var dagens I-lands problem Enligt artikeln i Aftonbladet som går att läsa här! så kostar alltså den subventionerade hemhjälpen 480 kr/ timme och de debiterar inte mindre än för 3 timmar. Tycker själv att det känns väldigt tveksamt med sådana bidrag.
Jag undrar fortfarande vad regeringen tänker ge mig som i solidarisk anda oxå betalar skatt på min inkomst och givetvis moms på allt jag köper och bidrar till att fylla på med skattekronor. Jag som inte behöver en piga i tre timmar för att städa mina 45 kvm, vad ska jag få subventionerat då? Nä, hellre generella förmåner som kommer alla till nytta än att subventionera särintressen. Det blir inte många pensionärer som får råd med den städhjälpen
CITAT (Merlin @ 02-03-2007, 21:08)  Snart är det väl dags att ge sig på långtidsjukskrivna också  Det gör dom väl redan?..  I januari höjdes avgiften till a-kassan från 90 kr till 240 kr även för oss som är sjukpensionärer. Att vi inte får tillgodogöra oss någon skattesänkning är det ingen som bryr sig om. Så för oss blir det minus i kassan, till skillnad från de som har inkomst. Jag pratade med min a-kassa idag och hon som arbetade där var väldigt upprörd över denna orättvisa. Städhjälp kommer för alltid att vara något som bara de med hög inkomst kommer ha råd med.
CITAT (faith @ 02-03-2007, 21:35)  Det gör dom väl redan?..  I januari höjdes avgiften till a-kassan från 90 kr till 240 kr även för oss som är sjukpensionärer. Att vi inte får tillgodogöra oss någon skattesänkning är det ingen som bryr sig om. Så för oss blir det minus i kassan, till skillnad från de som har inkomst. Jag pratade med min a-kassa idag och hon som arbetade där var väldigt upprörd över denna orättvisa. Städhjälp kommer för alltid att vara något som bara de med hög inkomst kommer ha råd med.  Det är ju förj******tala om att ta från dom fattiga  Jag fick som alla andra en saftig höjning av a-kasseavgiften, det är ju inte klokt  Att ni som är sjukpensionärer ska drabbas extra mycket säger ju mycket om regeringens inställning, snart finns väl en lag som säger att det är lika bra att skjuta alla långtidsjuka och handikappade och varför inte återinföra "ättestupan" när man ändå håller på
Om behov funnits, hade jag utan tvekan köpt tjänsten.... men maken vill inte släppa in främmande människor... han sköter det så bra själv.
CITAT (Merlin @ 02-03-2007, 21:45)  Det är ju förj******tala om att ta från dom fattiga  Jag fick som alla andra en saftig höjning av a-kasseavgiften, det är ju inte klokt  Att ni som är sjukpensionärer ska drabbas extra mycket säger ju mycket om regeringens inställning, snart finns väl en lag som säger att det är lika bra att skjuta alla långtidsjuka och handikappade och varför inte återinföra "ättestupan" när man ändå håller på  Inte för att jag hållit storkoll på hur det hela ska finansieras... men att säga att alla sjukpensionärer drabbas extra mycket osv. Det är att ta till i överkant. Bara för att man är sjukpensionär så betyder det inte att man lever på svältgränsen. Inte heller om man är lhandikappad och långtidsssjukskriven eller ensamstående mamma/pappa. Som med så mycket annat. Man skall och får inte... dra alla över en kam.
JAa, vad ska man säga? Jag skulle inte ha råd, hur mycket jag än ville! Det skulle ju vara underbart om nån kunde ta " veckostädningen" ifrån en!...........Men inte samtidigt som nån annan knappt har råd att betala A-Kassa eller fack-avgift. Nääe, här blir det lite för mycket av att ta från de fattiga och ge till dem som redan har det liiite mer förspännt!
Sorry, men, det är vad jag tycker!
CITAT (Netha @ 02-03-2007, 22:11)  Inte för att jag hållit storkoll på hur det hela ska finansieras... men att säga att alla sjukpensionärer drabbas extra mycket osv. Det är att ta till i överkant. Bara för att man är sjukpensionär så betyder det inte att man lever på svältgränsen. Inte heller om man är lhandikappad och långtidsssjukskriven eller ensamstående mamma/pappa.
Som med så mycket annat. Man skall och får inte... dra alla över en kam. Visst förstår jag.. och vet hur hårt A-kassehöjningen slår mot många. Och som jag sa.. jag vet inte hur det finansieras. Vad jag svarade på... det var att inte alla sjukpensionärer, ensamstående föräldrar m.fl... kan räknas till den fattiga skaran. Det finns faktiskt fler som jobbar och sliter och inte har det ett dugg bättre ekonomiskt sett än dessa grupper.
CITAT (Netha @ 02-03-2007, 22:21)  Visst förstår jag.. och vet hur hårt A-kassehöjningen slår mot många. Och som jag sa.. jag vet inte hur det finansieras. Vad jag svarade på... det var att inte alla sjukpensionärer, ensamstående föräldrar m.fl... kan räknas till den fattiga skaran. Det finns faktiskt fler som jobbar och sliter och inte har det ett dugg bättre ekonomiskt sett än dessa grupper. Samtidigt så hörde man ju när detta debatterades och många beklagade sig över a-kassehöjningen att man skulle få igen den höjningen genom inkomstskattesänkningen. En skattesänkning som då inte kommer sjuka tillgodo.
herkules
02-03-2007, 22:54
CITAT (faith @ 02-03-2007, 21:35)  Det gör dom väl redan?..  I januari höjdes avgiften till a-kassan från 90 kr till 240 kr även för oss som är sjukpensionärer. Att vi inte får tillgodogöra oss någon skattesänkning är det ingen som bryr sig om. Så för oss blir det minus i kassan, till skillnad från de som har inkomst. Jag pratade med min a-kassa idag och hon som arbetade där var väldigt upprörd över denna orättvisa. Städhjälp kommer för alltid att vara något som bara de med hög inkomst kommer ha råd med.  tänk på att din överhoppningsbara tid endast är 5 år. efter de åren får du ändå ingen a-kassa.
Förresten sjukpensionärer....dom finns väl snart inte längre. Jag läste en artikel idag där FK säger att man ska hårdgranska alla sjukpensionärer och långtidssjuka för att se om dom har någon gnutta arbetskapacitet kvar som kan utnyttjas på något sätt. "Speciella företag (vilkadå undrar jag  ) ska anlitas för att utreda den långtidssjuka arbetsmöjligheter" Jag tror knappast att det finns många människor som med vilje står utanför arbetsmarknaden. Vi som är friska borde ha råd att vara medmänskliga - jag städar hellre själv och betalar lite mer i skatt varje månad istället för att sko mig på sjukas och arbetslösas bekostnad
Blomstertanten
02-03-2007, 23:23
Ja, inte kommer jag ha råd att ha nån städhjälp ! Men det kommer bli jag som får gå hem till bättre bemedlade o städa !!! Dessutom får jag äran att vara med och betala för det  när jag knappt tjänar så det räcker till hyra o mat. Men inte är jag förvånad över den borgerliga politiken inte, de genomför ju precis det de lovade före valet. Bara synd att det var så många som inte riktigt fattade vad borgarna lovade
CITAT (Blomstertanten @ 02-03-2007, 23:23)  Ja, inte kommer jag ha råd att ha nån städhjälp ! Men det kommer bli jag som får gå hem till bättre bemedlade o städa !!! Dessutom får jag äran att vara med och betala för det  när jag knappt tjänar så det räcker till hyra o mat. Men inte är jag förvånad över den borgerliga politiken inte, de genomför ju precis det de lovade före valet. Bara synd att det var så många som inte riktigt fattade vad borgarna lovade   man skulle ju tro att vi borde ha lärt oss en läxa sen förra gången  jag minns med fasa "vårdnadsbidraget" också det ett borgerligt påfund för dom bättre lottade i samhället...
CITAT (Gillan @ 02-03-2007, 22:15)  JAa, vad ska man säga? Jag skulle inte ha råd, hur mycket jag än ville! Det skulle ju vara underbart om nån kunde ta " veckostädningen" ifrån en!...........Men inte samtidigt som nån annan knappt har råd att betala A-Kassa eller fack-avgift. Nääe, här blir det lite för mycket av att ta från de fattiga och ge till dem som redan har det liiite mer förspännt!
Sorry, men, det är vad jag tycker! Ja, jag citerara mig själv nu, igår städade jag........och nu kan jag kappt röra mig..........och så är det jag som aldrig kommer att ha råd med denna fantastiska tjänst  .......... skumt?...Ska det alltid vara så, att de som bäst behöver det, aldrig kommer i närheten av det? Missförstå mig inte nu, alla som gläds! Jag unnar er denna möjlighet! ............Men jag unnar alla andra att ha råd att leva också!...............Och innebörden med att leva...........betyder olika från person till person. Men att ta ifrån en person möjligheten att försörja sig själv, genom höjd A-kassa och fack-avgivt, och samtidigt ge en annan möjlighet att få städat, genom vissa subventoner............kan jag inte se nån rimlighet i Får nog hålla med Bt, när hon säger....."Men inte är jag förvånad över den borgerliga politiken inte, de genomför ju precis det de lovade före valet. Bara synd att det var så många som inte riktigt fattade vad borgarna lovade  " Det enda de gör är ju att infria sina vallöften...............bara synd att vi som inte röstade på dem och såg vad de sa, ska bli straffade!? Ähh, ha en bra dag alla, vi kan inte lösa det här och nu i alla fall
Lady Hamilton
03-03-2007, 06:12
Håller med dig Gillan!
Ophelia
03-03-2007, 09:07
Kommer nog faktiskt att använda mig av detta till fönster och storstädning ett par gånger/år. Har tänkt redan nu att anlita flyttfirma och köpa städningen tills jag ska flytta. Känns mycket bra och skönt.
Jag tror inte att avdraget kommer att ha så stor betydelse. Det är ju ändå mycket billigare att skaffa tjänsten svart. Eller att ha en filipinska boende i källaren ( Som Maria Borelius) eller att t ex använda sig av en au pair.
caprifol
03-03-2007, 10:40
Har i många år haft städhjälp en gång i veckan och det var underbart att komma hem till ett nystädat hus. Man får ge avkall på att allt inte blir precis som man själv gör det, och så får man givetvis släppa in en främmande person i huset, men det tyckte vi det var värt. Vi jobbade båda mycket och reste en hel del i jobbet. Ville göra annat när vi var lediga än att städa. Lyxigt? Ja, men vi betalade det med ärligt intjänade pengar. (nej, jag hade ingen svart städhjälp boende i källaren ej heller au pair).
Sedan ett par år tillbaka har vi inte hjälp (då jag i stället gått ned i arbetstid), men jag kommer jag definitivt att använda mig av det till punktinsatser - fönsterputs o d.
herkules
03-03-2007, 11:22
jag är helt förundrad över att jag lever i ett land där man kan göra avdrag för att man betalat en städhjälp! detta med hjälp av att det tas pengar från de som inga har. snacka om att det går utför!
Gloriana
03-03-2007, 12:15
Jag tycker bara att det är så konstigt.
Arbetslöshetsförsäkringen ska vara självfinansierad (därav de höjda avgifterna) - ok.
Trafikförsäkringen ska vara självfinansierad - ok.
Men hur sjutton förklarar man att man ska få skatteavdrag (rejäla sådana om jag förstått det rätt) för att ha folk hemma som städar??
Eller varför statliga bolag ska säljas ut av ideologiska skäl och förmodligen också till ett värde som inte motsvarar bolagens reellla värde?
Och hur sjutton förklarar man att sjukförsäkringsavgiften årligen bidrar med en massa pengar (dvs går med överskott) till stadskassan som används till annat....tex subventionera städning. Men inte till rehabilitering och sånt.....
Fastighetsskatten ska också sänkas och ersättas med en kommunal avgift. Vem kommer få den överlägset största sänkningen - jo, storstadsregionerna men inte landsbygden (med undantag av de områden vid kusten där husen är så dyra att lokalbefolkningen inte har råd att bo kvar).
Alliansen verkar ha de mest märkliga idéer om vad som ska skattefinansieras. Ett förslag var att produktionsbolag inom mediabranschen skulle få bidrag för att göra kvalitetsprogram. Detta skulle öka konkurrensen med public service-tv....Samtidigt drar man ner budgeten för public servicetv.......
Osv osv osv osv...det är mycket konstigt i politiken tycker jag.
Snöflinga
03-03-2007, 17:26
För att återgå till ämnet så kommer jag att använda trädgårdstjänsterna, häck, busk och gräsklippning kanske kan gräva upp en ny rabatt också  Fönsterputs låter också bra ...
CITAT (Alba @ 02-03-2007, 21:07)  Ja inte svårt att räkna ut vem detta gynnar - märkligt Du har alldeles rätt, det gynnar alla heltidsarbetande kvinnor mest. Det är ju jättebra. Gita
CITAT (herkules @ 03-03-2007, 11:22)  jag är helt förundrad över att jag lever i ett land där man kan göra avdrag för att man betalat en städhjälp! detta med hjälp av att det tas pengar från de som inga har. snacka om att det går utför! Jag tror faktiskt samhället istort vinner på att jag arbetar 100%, betalar skatt därefter och köper vissa tjänster istället för arbeta 50 % och göra allt hemma själv. Gita
Gossen Ruda
03-03-2007, 18:28
CITAT (Gita @ 03-03-2007, 17:39)  Jag tror faktiskt samhället istort vinner på att jag arbetar 100%, betalar skatt därefter och köper vissa tjänster istället för arbeta 50 % och göra allt hemma själv. Gita Du har nog inte fattat riktigt. Är det verkligen ett halvtidsjobb att städa hos dig? Fast är man i den situationen att man kan bli blåst på 7000 av Flyme och bara rycka på axlarna åt det lever du i en ekonomisk verklighet många bara kan drömma om. Dom som verkligen skulle behöva hushållstjänster är knappast i din situation, för dom är pengarna slut innan månaden är det och 7000 back hade varit en katastrof. Semesterresan är en ouppnåelig dröm. Du skulle säkert kunna betala HELA lönen åt nån som städar bort skiten hemma hos dig.
Jag förstår ingenting av denna diskussion, i stort sett alla tycker att det är helt OK med ROT-avdrag för att bygga om villan. Alla tycker väl det är helt OK med avdragsrätten på villalånen, detta fast inte alla har råd med villa och om/tillbyggnationer. När det för en gång slull görs en reform som i huvudsak gynnar heltidsarbetande kvinnor då är det plötsligt inte OK. Självklart har inte alla råd med allt, men jag tycker att det är väldigt bra att väldigt många får råd med hjälp i hemmet. Och som sagt, för en gångs skull är det kvinnorna som blir vinnare. Gita
/............/[quote name='faith' date='02-03-2007, 21:35' post='568373'] Det gör dom väl redan?..  I januari höjdes avgiften till a-kassan från 90 kr till 240 kr även för oss som är sjukpensionärer. /......../ Varför betalar du A-kassa om du är sjukpensonär ?
Avdragsrätt på lån och annat som gynnar lån och överkonsumtion och sänder priser till väders (främst bostadsmarknaden) är såklart generellt sett dåligt, det är ju dessutom oftast de bättre bemedlade som tjänar mest på denna typ av subventioner. Märkvärdigt tyst om sådana här skattesubventioner, men, det gynnar väl politiker, viktigt folk i mediabranschen, och andra redan besuttna. Vore bättre att vända på det, beskatta lån och ägande över en viss (demokratiskt beslutad) nivå.
OBS, jag säger inte att subventioner alltid är fel, men det är märkligt att de som har mest ska subventioneras mest.
CITAT (Alba @ 03-03-2007, 18:44)  Varför betalar du A-kassa om du är sjukpensonär ? Därför att jag förhoppningsvis inte kommer att vara sjukpensionär för evigt och eftersom jag är arbetslös i grunden så måste jag ha kvar rätten till a-kassa den dagen jag blir friskskriven från FK. CITAT (herkules @ 02-03-2007, 22:54)  tänk på att din överhoppningsbara tid endast är 5 år. efter de åren får du ändå ingen a-kassa. Jag vet, jag är inte uppe i 5 år än. Dock finns det vissa fördelar att ändå vara kvar efter att 5 år gått, då det också finns regler kring inträde i a-kassan som man måste ha med i beräkningen när man överväger att lämna. CITAT (Gita @ 03-03-2007, 18:40)  När det för en gång slull görs en reform som i huvudsak gynnar heltidsarbetande kvinnor då är det plötsligt inte OK. Självklart har inte alla råd med allt, men jag tycker att det är väldigt bra att väldigt många får råd med hjälp i hemmet. Och som sagt, för en gångs skull är det kvinnorna som blir vinnare. Gita Det är synd om de kvinnor som en gång var heltidsarbetande innan deras kroppar sa ifrån och det resulterade i en sjukskrivning/sjukpension. Dessa kvinnor får ingen hjälp av den här reformen, de får vackert fortsätta slita på sina kroppar eftersom ekonomin inte tillåter att betala för städhjälp.
Gloriana
03-03-2007, 19:59
CITAT (Gita @ 03-03-2007, 17:31)  Du har alldeles rätt, det gynnar alla heltidsarbetande kvinnor mest. Det är ju jättebra. Gita Du menar alla heltidsarbetande kvinnor som fortfarande tycker att det är bara deras jobb att hålla hemmet i skick? Ofta är man ju två vuxna i familjen så det enda sättet det gynnar kvinnor på är att de slipper försöka få sina män att inse att de INTE bor på hotell. Jag kan köpa att man vill ha subventionerade hushållstjänster för att man tycker att staten och andra skattebetalare ska betala för att man inte gitter städa efter sig själv. Men argumentet att det är så himla bra för kvinnorna köper jag inte alls. Om man använder det argumentet skriver man också under på att hushållsarbetet är ett ansvarsområde för enbart kvinnor.
CITAT (Gloriana @ 03-03-2007, 19:59)  Om man använder det argumentet skriver man också under på att hushållsarbetet är ett ansvarsområde för enbart kvinnor.  Du har helt rätt, men realiteterna är ju också att många kvinnor befinner sig i förhållanden med puckade män, och då _kan_ denna reform vara en hjälp om de ekonomiska resurserna finns för att använda den. I förhållanden där båda parterna är intresserade av att "göra karriär" (vilket i sig inte behöver vara ett bevis på att man är puckad förresten) eller liknande så kan det för speciellt kvinnan vara en förutsättning att man har just hemhjälp. (OBS, jag säger inte att alla män är idioter, eller att alla kvinnor är det, en del par kan dessutom ha delat upp hemarbetet rättvist (enligt båda) även om de då arbetar med "traditionella" saker - mannen hugger ved och kvinnan tvättar (fast i sådana fall med 'rättvis' uppdelning så visar sig kvinnan oftast ändå lägga mest tid på det)) (Jag är alltså emot pig- och drängavdrag, även om det i enskilda fall säkert kan motiveras att sådana avdrag kan vara bra)
Gossen Ruda
03-03-2007, 20:42
Jag är i princip emot alla former av skatteavdrag. Orsakerna till detta är flera, viktigast är nog att det finns inte ett enda avdrag som inte missbrukas. Hur många fuskar inte med reseavdraget t.ex? Dessutom är många avdrag ganska orättvisa, många som borde få göra avdrag kan inte av olika anledningar. Det är bättre att slopa alla avdraag och sen antingen sänka skatten för alla eller styra över vinsterna till dom som behöver det bäst.
CITAT (Gossen Ruda @ 03-03-2007, 20:42)  Jag är i princip emot alla former av skatteavdrag. Orsakerna till detta är flera, viktigast är nog att det finns inte ett enda avdrag som inte missbrukas. Hur många fuskar inte med reseavdraget t.ex? Dessutom är många avdrag ganska orättvisa, många som borde få göra avdrag kan inte av olika anledningar. Det är bättre att slopa alla avdraag och sen antingen sänka skatten för alla eller styra över vinsterna till dom som behöver det bäst. Håller med i att vi hellre borde sänka skatten istf att ha en massa konstiga avdrag. Det skulle komma alla tillgodo.. oavsett man var låg- el höginkomsttagare.
Jag är också i princip emot skatteavdrag men nu har vi haft drängavdrag i många år så det kan vara intressant att se vilken effekt ett pigavdrag får. Jag tänker inte skaffa mig en piga men är inte missundsam mot dem som kommer att göra det.
För övrigt har jag två blommande primulor i trädgården.
CITAT (Värsjö @ 03-03-2007, 20:53)  Jag är också i princip emot skatteavdrag men nu har vi haft drängavdrag i många år så det kan vara intressant att se vilken effekt ett pigavdrag får. Jag tänker inte skaffa mig en piga men är inte missundsam mot dem som kommer att göra det.
För övrigt har jag två blommande primulor i trädgården. Pigor är väl ändå ett väldigt nedlåtande sätt att benämna människor som arbetar proffesionellt med hemnära tjänster. tror ingen skulle komma på att kalla dem som tömmer sopor, lagar våra bilar eller rensar våra avlopp,( för att ta några exempel) för drängar. Hjälp i hemmet har hittills endast varit tillgängligt för yrkespolitiker och andra välbeställda, hur kan det vara fel att göra det tillgängligt för flertalet av oss som yrkesarbetar. Gita
För mig är inga sysslor ovärdiga. Varken pigjobb eller drängjobb. Jag använde orden för att avdramatisera dem.
CITAT (Gossen Ruda @ 03-03-2007, 18:28)  Du har nog inte fattat riktigt. Är det verkligen ett halvtidsjobb att städa hos dig? Fast är man i den situationen att man kan bli blåst på 7000 av Flyme och bara rycka på axlarna åt det lever du i en ekonomisk verklighet många bara kan drömma om. Dom som verkligen skulle behöva hushållstjänster är knappast i din situation, för dom är pengarna slut innan månaden är det och 7000 back hade varit en katastrof. Semesterresan är en ouppnåelig dröm. Du skulle säkert kunna betala HELA lönen åt nån som städar bort skiten hemma hos dig. DU har nog inte fattat riktigt; om jag väljer att arbeta halvtid och på sätt undanhåller en massa skattepengar (som förhoppningsvis skulle gå till mindre bemedlade) men sköter städningen själv, det är alltså enl. ditt sätt att se OK. Om jag jag arbetar heltid och köper subventionerade städtjänster det är inte OK, även om jag i det senare fallet tillför det allmänna mycket mer pengar. Sen vet jag inte vad mina förlorade resepengar har har med denna fråga att göra!! Gita
caprifol
04-03-2007, 10:51
Jag reagerar också mycket negativt på uttrycket pigor, pigdebatt m m, för jag tycker att det mest används av dem som är negativa till att man har - i första hand - städhjälp! Obs! detta inlägg har ingenting med den nu aktuella debatten som handlar om skatteavdrag att göra utan om inställningen till att köpa städtjänster överhuvudtaget (med undantag för flyttstädning).
Jag vågar nog påstå att väldigt många av de som förfasar sig över att man har städhjälp t ex går till frisören. Att betala en annan person för att knåda sin hårbotten... Jag minns hur min mamma, hennes systrar o svägerskor fixade sig själva och varandra på 50- och 60-talen. Kommer fortfarande ihåg lukten av hempermanent (Hemanent?). Varför är det alltså i mångas mening så fult att ha städhjälp medan man kan leja bort de flesta andra arbeten utan att så många reagerar undrar caprifol
Gloriana
04-03-2007, 10:55
CITAT (Pirum @ 03-03-2007, 20:08)  Du har helt rätt, men realiteterna är ju också att många kvinnor befinner sig i förhållanden med puckade män, och då _kan_ denna reform vara en hjälp om de ekonomiska resurserna finns för att använda den. I förhållanden där båda parterna är intresserade av att "göra karriär" (vilket i sig inte behöver vara ett bevis på att man är puckad förresten) eller liknande så kan det för speciellt kvinnan vara en förutsättning att man har just hemhjälp. Det är bara det att jag inte tycker att det är skattebetalarnas sak att subventionera dem som inte lyckas reda ut vem som ska hålla hemmet i bobart skick. Det är helt ok att köpa dessa tjänster för de som så vill, men jag ska inte med mina skattepengar subventionera detta. Även om det inte är några stora pengar det handlar om (än så länge) så tycker jag det är fel. Om tex arbetslöshetsförsäkringen ska bära sina egna kostnader så bör väl också städovilliga också göra det...eller? Mao, jag är inte ett dugg emot om folk vill betala någon att städa hemma för att man inte gitter göra det själv. Men då ska man också bära den kostnaden själv. Jag läste någonstans att vi pratar en timkostnad på 480 kr. Halva subventionerade priset skulle då bli 240 kr. Jag har svårt att se att någon med normala inkomster kommer att ha råd att betala detta. Den svarta städhjäpen kommer nog fortsätta vara det alternativ som lockar flest, skattesubvention eller inte. Och nej, jag vill inte ens betala en svart städhjälp. Än är jag inte så hjälplös att jag inte kan städa mitt hem. Det gör också min man och mina barn då de vet att de inte bor på hotell. Pirum>>> Jag förstod att du inte heller tyckte detta var en så lysande idé :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|