Full version: Tror du på spöken?
Sidor: 1, 2, 3
Gossen Ruda
CITAT (Rapchic @ 08-03-2007, 09:43) *
confused.gif får jag fråga vad du menar

Jag menar personer som letar efter tecken från andevärlden överallt. Om en sån person kommer gående på en gångbana och nån har tappat en röd näsduk där kommer personen ifråga att direkt tro att det är en ande som lagt näsduken där för att varna och vänder därför och tar en annan väg. Att komma på tanken att nån bara tappat näsduken är helt otänkbart. I såna lägen är nog ett besök på nån psykiatrisk mottagning lämplig.

Beträffande telefonsamtalen från nån man tänkt på så är det trots allt slumpen som spelar in. Man får sätta dom få tillfällena det hänt i relation till alla gånger man tänkt på någon annan som INTE ringt och dessutom alla telefonsamtal där någon man känner ringer trots att man INTE fått nån föraning. Eftersom hjärnan inte minns dessa samtal lika mycket som dom där det hänt är minnet inte att lita på.

Fast jag har en ande som ofta talar om för mig vem som ringer. Helt otroligt egentligen. Hon har ett namn också, Anita! Telia Anita nummerpresentatör. laugh.gif
Rapchic
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2007, 17:38) *
Jag menar personer som letar efter tecken från andevärlden överallt. Om en sån person kommer gående på en gångbana och nån har tappat en röd näsduk där kommer personen ifråga att direkt tro att det är en ande som lagt näsduken där för att varna och vänder därför och tar en annan väg. Att komma på tanken att nån bara tappat näsduken är helt otänkbart. I såna lägen är nog ett besök på nån psykiatrisk mottagning lämplig.

Beträffande telefonsamtalen från nån man tänkt på så är det trots allt slumpen som spelar in. Man får sätta dom få tillfällena det hänt i relation till alla gånger man tänkt på någon annan som INTE ringt och dessutom alla telefonsamtal där någon man känner ringer trots att man INTE fått nån föraning. Eftersom hjärnan inte minns dessa samtal lika mycket som dom där det hänt är minnet inte att lita på.

Fast jag har en ande som ofta talar om för mig vem som ringer. Helt otroligt egentligen. Hon har ett namn också, Anita! Telia Anita nummerpresentatör. laugh.gif

ok då förstår ja ... nä man ska ju inte överdriva allt för mkt

ps nån som vill höra spökhistorier...
min pojkvän berättade just historier från där hans mamma bo smile.gif
kira

<FONT color=#ff0000><FONT face="Arial Black">TACK FÖR ERA ÅSIKTER ANGÅENDE SPÖKEN ,TROR NOG ATT VI ALLA ÄR NOVISER PÅ DETTA OMRÅDE.........NU TACKAR JAG FÖR MIN DEL.......HA DET SÅ BRA
Merlin
CITAT (Magdis @ 08-03-2007, 15:42) *
Jag tycker det händer väldigt ofta att när jag tänkt på en person jag inte pratat med på kanske ett halvår så ringer hon plötsligt just då. Har även hänt att jag drömt om någon jag inte haft kontakt med på länge o sen dyker den personen upp i nåt sammanhang. Fast jag har aldrig tänkt på det som nåt övernaturligt utan jag ser det bara som sånt som händer då o då. Lite av ett sjätte sinne tror jag faktiskt vi har alla lite till mans. smile.gif

Det tror jag inte har ett dugg med nåt övernaturligt att göra...klart att du tänker på en person om du inte har hört av vederbörande på ett tag, helt normalt thumbsup.gif
Angående Gossen Ruda's anmärkning med den röda näsduken och besök på en psykiatrisk mottagning så har han nog rätt om man värderar varje sak som sker som nåt övernaturligt och "tecken". Då lider man nog av vanföreställningar och bör söka vård omedelbart help.gif Nu får Ruda tycka vad han vill om mig *skratt kanske att jag också lider av vanföreställningar sweatingbullets.gif ..... men.....min historia är snarlik Karin Wikman's - det är inte lätt att ha paranormala förmågor - i mitt fall dessutom obehagliga sådana. Jag ser helt enkelt personers död innan personen ens vet att han/hon har insjuknat vilket är en stor belastning för mig! Däremot kan jag inte se sånt som omfattar min egen familj det verkar som om jag blockerar då rolleyes.gif Jag avskyr detta och försöker få ett slut på det så jag tränar mig att kanalisera förmågan åt ett mer vettigt håll.....Jag skyltar aldrig med detta tvärtom, det är ju sånt man inte berättar för andra unsure.gif Dom enda som vet är min familj och några få vänner och så ni på odla förståss tongue.gif men ni känner mig ju bara genom forumet giggle.gif
Rapchic
CITAT (Merlin @ 08-03-2007, 19:01) *
Det tror jag inte har ett dugg med nåt övernaturligt att göra...klart att du tänker på en person om du inte har hört av vederbörande på ett tag, helt normalt thumbsup.gif
Angående Gossen Ruda's anmärkning med den röda näsduken och besök på en psykiatrisk mottagning så har han nog rätt om man värderar varje sak som sker som nåt övernaturligt och "tecken". Då lider man nog av vanföreställningar och bör söka vård omedelbart help.gif Nu får Ruda tycka vad han vill om mig *skratt kanske att jag också lider av vanföreställningar sweatingbullets.gif ..... men.....min historia är snarlik Karin Wikman's - det är inte lätt att ha paranormala förmågor - i mitt fall dessutom obehagliga sådana. Jag ser helt enkelt personers död innan personen ens vet att han/hon har insjuknat vilket är en stor belastning för mig! Däremot kan jag inte se sånt som omfattar min egen familj det verkar som om jag blockerar då rolleyes.gif Jag avskyr detta och försöker få ett slut på det så jag tränar mig att kanalisera förmågan åt ett mer vettigt håll.....Jag skyltar aldrig med detta tvärtom, det är ju sånt man inte berättar för andra unsure.gif Dom enda som vet är min familj och några få vänner och så ni på odla förståss tongue.gif men ni känner mig ju bara genom forumet giggle.gif

å hjälp va läskit hoppas att du klara att (eh) kanalisera den (eller va man ska säga)
Airamya
Den här tråden gick från spöken o andar (eller vad man nu vill kalla dessa energier) till att handla om kanalisering, clairvoyance och det paranormala i allmänhet. Intressant.

Men det går fortfarande inte att komma ifrån att vi inte bara är en kropp och ett psyke, utan vi är något mer. Man vet idag att det är fullt möjligt att lämna kroppen och resa utanför den. Sedan finns det olika teorier om hur detta går till och exakt vad det är som lämnar kroppen, men att detta något har ett medvetande är helt klart.
DET är väl intressant, eller hur? shy.gif
Hur vet man då detta? Jo, det har gjorts en del studier på detta fenomen, bl a på Monroeinstitutet i USA men även runt om i världen på olika universitet, då man bl a låtit en person (som är van vid s.k själsresor, även kallat UKUer = UtUrKroppen-upplevelser) ligga på en säng/brits el.dyl. och ställt en skärm framför. På andra sidan skärmen har man placerat olika saker och sedan bett personen berätta vad man placerat där. Dessa försök har varit mycket lyckade och kan ej förbises.
Frågan var detta medvetande tar vägen efter döden har ingen ännu lyckats ge ett klart svar på (om man inte räknar de massor som haft s.k. NDUer (=NäraDödenUpplevelser) men deras upplevelser kan även förklaras via syrebrist o annat.

Så här finns ett brett spektrum att filosofera över och skaffa sig den uppfattning som passar var o en bäst smile.gif
Men UKUer brukar räknas till paranormala fenomen och de går inte att bortförklara. De är ett faktum.
Boooooh alien.gif
Rapchic
jag hade nåra kompisar som kunde inte det men nått liknande
dom var sp bra kompisar så att om den ena såg på ett kort
(utan att den andra såg det) så kunde den andra gissa rätt vilket kort det var
men dom sa det var ansträngande
KarinWikman

Denna förmåga hade min far också. Han led själv inte av att "veta", men min mor blev ständigt upprörd, när han utan förvarning tittade på klockan och sa att "den eller den" personen dog just nu.

Vi bodde på landet och det var ju människor som vi kände väl, en del till synes helt friska människor, som dog i en hjärnblödning, hjärtinfarkt, eller i en olycka just då.

Far visst också när han själv skulle, som han sa, "gå hem till Gud" han dog 1958 endast 52 år gammal i en hjärtinfarkt.

Fars stor problem var att han var strängt religiös och detta med ett "sjätte sinne" stämde inte med hans tro.
Dessutom kunde han stämma blod, det upplevde jag själv vid flera tillfällen. Detta var ju förenat med svart magi och oheligt enligt hans tro, så han led verkliga kval ibland.

Jag känner verkligen med dej Merlin, det är ingen lätt uppgift att bära en sådan "gåva" och själv är jag glad över att jag inte har ärvt min far i detta fallet.

Det är mycket långt mellan detta som du berättar och att leta efter paranormala saker, i allt som sker, personligen så tror jag inte att någon, med någon som helst "gåva," ser på livets skeende så, man blir nog, som jag tidigare skrev, enbart lättad, NÄR det visar sig finnas en helt naturlig orsak till vad som händer. sweatingbullets.gif
Rapchic
karin vad är stämma blod?
Merlin
CITAT (Rapchic @ 08-03-2007, 20:06) *

Stämma blod betyder att man kan stoppa blödningar. Förr var det ofta äldre personer som tillkallades för att stoppa en stark blödning genom exempelvis handpåläggning och böner...

Det här med att se personers död har jag fått efter min farmor (som dessutom förutsåg sin egen död på dagen) och min far som kunde se andra personers död och så jag som inte kan se nära anhörigas sjukdom och död men däremot andra personers. Jag har fått lite råd angående kanalisering av en bekant som jag har anförtrott mig åt och som är healer. Tack och lov skrattade hon inte åt min historia utan tyckte inte alls att den var anmärkningsvärd sweatingbullets.gif Hon rådde mig att försöka finna ro genom kanalisering...det funkar tyvärr endast delvis men jag jobbar som sagt på det unsure.gif Minns en gång när vi var på semester och träffade en grupp personer och far så till oss efter att personerna hade gått att "så synd att xx kommer att dö snart" XX fick inte ens uppleva nästa dag utan dog helt plötsligt och oväntad under natten unsure.gif .
KarinWikman
CITAT (Rapchic @ 08-03-2007, 20:06) *

Ställa eller stämma blod, är att få blodet att sluta rinna, bara genom att rabbla en ramsa.

Det är mycket märkligt att se och jag såg det vid flera tillfällen som barn, när någon gjort sig illa och det inte gick att få blodet att stilla sig genom t.ex. tryckförband.

Vi hade flera mil till närmaste läkare och det var få som hade bil, skedde en olycka t.ex. i skogen under avverkning, så var det bra att tillgång till någon som kunde "stämma blod"

Jag bad far lära mej, men han fick inte göra det för min mor som alltid tog stort avstånd från allt som hade med det okulta att göra.
Magdis

Nej jag tror inte heller det är nåt övernaturligt, men lite märkligt är det allt. Det är alltså inte fråga om personer jag pratar med ofta eller tänker på särskilt ofta heller för den delen, utan det kan vara en gammal klasskompis t.ex som jag inte tänkt på på flera år. Men det är ju helt klart så som Gossen Ruda skrev, att det är ju betydligt oftare det ringer personer och man inte har tänkt på dem just då. smile.gif
KarinWikman
Här kommer lite mera info om att stämma blod. Var så god!
smile.gif

Stämma blod var förr en teknik som användes av äldre människor där tanken var att de stoppade ett hastigt blodflöde genom gamla ramsor (ofta med kristna undertoner) och magiska gester (som förmodligen var någon slags av kinetisk massage á la akupressur). Anses idag ofta höra till häx-kulturen, fast det ursprungligen närmast hörde samman med shamanismen och vittra-kulturen.

En gammal trollformel för att stämma blod är t.ex Buria Balta Bloria eller Buria Batta Bloria. Man skriver med blod från såret formeln på en papperslapp och slänger i elden.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4mma_blod
Rapchic
tack nu har ja då åtminstånde en aning om det kommer upp igen smile.gif
Gossen Ruda
Svenskt ordspråk: "Det är bättre att stämma i bäcken än i ån." Samma betydelse nämligen att med magi hedja att flöde, vatten eller blod t.ex., med hjälp av ramsor och dylikt. Hoppas Karin ursäktar mitt ordval men jag anser det vara bluff och vidskepelse tills jag får det visat för mig. Jag skulle annars kunna behöva konsten eftersom jag ofta har svårstoppat näsblod.

Att det kanske kan finnas ett visst mått av sanning kan bero på att man vet var och hur man skall trycka på en pulsåder för att hejda blodflödet. Men ramsor och böner, nej nej. På mej hjälper bara Cederoths blodstoppare. Fast har jag tagit för många Treo hjälper inte ens dom, rekordet är hittills 5 timmars oavbrutet droppande.

Beträffande utanförkroppen-experimenten så undrar jag om James Randi har varit inbjuden? Om inte har jag svårt att tro på resultaten. Han är expert på att avslöja bedrägerier och felaktiga experiment och det beror på att han själv sysslat med sånt tidigare och känner till knepen. Det finns tyvärr många sätt att manipulera resultaten, både medvetna och omedvetna. Det är också han som lovat betala en miljon dollar till den som lyckas utföra ett paranormalt experiment under hans vakande öga. Än så länge är miljonen hans och den lär också förbli där tills han dör.
KarinWikman
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2007, 22:36) *
Svenskt ordspråk: "Det är bättre att stämma i bäcken än i ån." Samma betydelse nämligen att med magi hedja att flöde, vatten eller blod t.ex., med hjälp av ramsor och dylikt. Hoppas Karin ursäktar mitt ordval men jag anser det vara bluff och vidskepelse tills jag får det visat för mig. Jag skulle annars kunna behöva konsten eftersom jag ofta har svårstoppat näsblod.

Att det kanske kan finnas ett visst mått av sanning kan bero på att man vet var och hur man skall trycka på en pulsåder för att hejda blodflödet. Men ramsor och böner, nej nej. På mej hjälper bara Cederoths blodstoppare. Fast har jag tagit för många Treo hjälper inte ens dom, rekordet är hittills 5 timmars oavbrutet droppande.

Beträffande utanförkroppen-experimenten så undrar jag om James Randi har varit inbjuden? Om inte har jag svårt att tro på resultaten. Han är expert på att avslöja bedrägerier och felaktiga experiment och det beror på att han själv sysslat med sånt tidigare och känner till knepen. Det finns tyvärr många sätt att manipulera resultaten, både medvetna och omedvetna. Det är också han som lovat betala en miljon dollar till den som lyckas utföra ett paranormalt experiment under hans vakande öga. Än så länge är miljonen hans och den lär också förbli där tills han dör.

Jag skrattar för mej själv då jag känner att du är en kille med mycket humor och som dessutom gillar att provocera. yes.gif

JAG kan inte stämma blod och jag tror lika lite på det som du gör, ÄNDÅ har jag med egna ögon sett det fungera vid en motorsågsolycka, där ett ben var illa skadat. Det som jag såg var att far inte rörde vid benet ens, han mumlade någon sorts besvärjelse och det slutade att blöda.

Dessutom så hade jag som barn exakt samma problem med näsblödningar som du beskriver att du har.

Det var endast far som kunde få det att sluta att blöda, var han inte hemma så var det stora blodbadet tills han kom.

Här har jag själv en "bra" förklaring. (tror jag)

Jag trodde ju givetvis så starkt på att far verkligen kunde få det att sluta att blöda, så att det slutade, för den sakens skull. Ens undermedvetna kan spela oss många spratt.....och "tron" är mäktig när den är stark.

När far dog hade jag nyss fyllt 13 år och han sa att jag skulle slippa dessa näsblödningar när han inte längre var kvar ......det har jag faktiskt sluppit och min syster och jag har talat om det många gånger under de snart 49 åren som gått sedan han dog......så det är jag verkligen nöjd med tummenupp.gif

Min yngsta dotter som hade samma problem som barn, tog jag dock till en öron-näsa-hals-klinik där en läkare fick löda hennes kärl i näsan för att få bukt med näsblödningarna, det verkade enklare så, än att leta upp en blodstämmare tyckte jag laugh.gif

Airamya
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2007, 22:36) *

Jag skulle inte ha nån större lust att betala massor med pengar för att få göra ett test som jag inte har en aning om hur det kommer att utföras. Från Randis hemsida;
"All of the applicant's expenses such as transportation, accommodation, materials, assistants, and/or all other costs for any persons or procedures incurred in pursuit of the reward, are the sole responsibility of the applicant. Neither the JREF nor JR will bear any of the costs."
Betyder det där att man ska betala lön till hans personal också? utöver resa till USA t o r samt uppehälle?
Nåja, han kan få behålla sin miljon. Jag kanske reser dit via en UKU och nyper honom i örat wink.gif tongue.gif (Synd bara att man inte kan påverka materia när man är utanför kroppen, så frustrerande nog så går det inte).
Gossen Ruda
CITAT (Airamya @ 09-03-2007, 10:38) *
Jag skulle inte ha nån större lust att betala massor med pengar för att få göra ett test som jag inte har en aning om hur det kommer att utföras. Från Randis hemsida;
"All of the applicant's expenses such as transportation, accommodation, materials, assistants, and/or all other costs for any persons or procedures incurred in pursuit of the reward, are the sole responsibility of the applicant. Neither the JREF nor JR will bear any of the costs."
Betyder det där att man ska betala lön till hans personal också? utöver resa till USA t o r samt uppehälle?
Nåja, han kan få behålla sin miljon. Jag kanske reser dit via en UKU och nyper honom i örat wink.gif tongue.gif (Synd bara att man inte kan påverka materia när man är utanför kroppen, så frustrerande nog så går det inte).

Inga problem med kostnaden, det blir en hel del över av miljonen ändå. Troligen vill Randi inte stå för kostnaden om alla lycksökare skulle vilja prova och sen misslyckas. Det fanns fö en artikel i senaste numret av Illustrerad vetenskap som handlade om Nära döden-upplevelser. Det börjar tydligen luta åt att det är en form av sömnförlamning när man tycker sig se ett starkt ljus, känna frid eller att man lämnar kroppen.

Huruvida jag gillar att provocera vet jag inte, jag är dock inte rädd för att säga och skriva vad jag tycker och tänker. Jag är dock inte direkt otrevlig, hoppas jag, men många blir provocerade av att få sin uppfattning ifrågasatt.
Piccante
Angående Randi testet så finns det säkert finansiärer som kan ställa upp med bidrag. Föreningen Vetenskap och folkbildning VoF genomförde ett test som granskades av Randi. De kan säkert ställa upp med råd och tips om dylikt test. Även den gången då en svenska testade sina förmågor så utföll testet till Randis fördel så miljonen finns kvar för nästa som vill försöka.
KarinWikman
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2007, 13:25) *
Inga problem med kostnaden, det blir en hel del över av miljonen ändå. Troligen vill Randi inte stå för kostnaden om alla lycksökare skulle vilja prova och sen misslyckas. Det fanns fö en artikel i senaste numret av Illustrerad vetenskap som handlade om Nära döden-upplevelser. Det börjar tydligen luta åt att det är en form av sömnförlamning när man tycker sig se ett starkt ljus, känna frid eller att man lämnar kroppen.

Huruvida jag gillar att provocera vet jag inte, jag är dock inte rädd för att säga och skriva vad jag tycker och tänker. Jag är dock inte direkt otrevlig, hoppas jag, men många blir provocerade av att få sin uppfattning ifrågasatt.

Jag tycker att du är "uppfriskande" och eftersom jag är född i skorpionens tecken, så är jag bra på att provocera själv, men det är mycket viktigt att man inte gör det "elakt" men det är även riktigt som du säger att en del "låter sig provoceras" av att få sin uppfattning ifrågasatt.
Det var något som jag själv i min ungdom hade stora besvär med och jag jobbar ff med detta......hela livet är en skola och man lär förhoppningsvis så länge man lever, inte lätt när man har ett "hett temperament" som jag själv har sweatingbullets.gif

Men du tror nog inte på stjärntecknens inverkan på individerna heller skulle jag tro.... yahoo.gif

Gossen Ruda
CITAT (KarinWikman @ 09-03-2007, 14:18) *
/------/
Men du tror nog inte på stjärntecknens inverkan på individerna heller skulle jag tro.... yahoo.gif

Aspolut inte. Astronomi gillar jag men astrologi är bluff. Bara en sån sak att solen har sen man hittade på astrologin flyttat sig en djurbild. Skall man gå efter den gamla djurkalendern eller den nuvarande? Sen är tanken på att planeternas ställning vid födseln skall påverka hela livet helt sanslös. Det går inte ens att bestämma nånting i den närmaste framtiden. Horoskop är bara till för att föda dom som sitter och diktar ihop dessa. Att dom sen ofta slår in beror på att dom är så luddigt skrivna att det stämmer vad som än händer.
KarinWikman
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2007, 14:29) *
Aspolut inte. Astronomi gillar jag men astrologi är bluff. Bara en sån sak att solen har sen man hittade på astrologin flyttat sig en djurbild. Skall man gå efter den gamla djurkalendern eller den nuvarande? Sen är tanken på att planeternas ställning vid födseln skall påverka hela livet helt sanslös. Det går inte ens att bestämma nånting i den närmaste framtiden. Horoskop är bara till för att föda dom som sitter och diktar ihop dessa. Att dom sen ofta slår in beror på att dom är så luddigt skrivna att det stämmer vad som än händer.

Jag VISSTE det......att du inte TROR, härligt, nu gissar jag vilt, men du låter som en sann Vädur laugh.gif
Gossen Ruda
Fel, fel fel. Jag är en RUDA. laugh.gif Fyllde obemärkt år för någon vecka sen.
KarinWikman
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2007, 15:03) *
Fel, fel fel. Jag är en RUDA. laugh.gif Fyllde obemärkt år för någon vecka sen.

Grattis i efterskott då! hbd.gif
kristerh
[quote name='Airamya' date='08-03-2007, 19:20' post='571859']

Man vet idag att det är fullt möjligt att lämna kroppen och resa utanför den. Sedan finns det olika teorier om hur detta går till och exakt vad det är som lämnar kroppen, men att detta något har ett medvetande är helt klart.
DET är väl intressant, eller hur? shy.gif

Jag har själv upplevt detta, det var säker 10 år sedan och jag hade lagt mig för att sova, vet inte hur lång tid det tog men helt plötsligt märker jag att jag sakta svävar uppe vid taket och kommer ihåg att jag förskräckt konstaterar att det är ju jag som ligger ner i sängen o sover.... det gick väldigt sakta ungefär som om jag sakta svävade mot utgången av sovrummet.
Det var en sommarnatt så det var ljust i rummet.

Det var ingen dröm, och jag kommer ihåg att jag blev så rädd att jag knappt vågade gå o lägga mig på flera dagar mellow.gif

kanske var jag på väg att dö och fick en nära döden upplevelse, men jag såg inget ljus eller något annat underligt,
själv var jag övertygad om att om jag "svävat" ut ur rummet så hade jag nog inte kommit tillbaks utan dött där i sömnen,
fast å andra sidan var det så verkligt så jag kanske bara lämnat kroppen, kommer tom ihåg i vilken ställning jag låg o sov...

jag kan helt enkelt inte förklara detta, och det var så verkligt att jag fortfarande kommer ihåg det.

någon som har en förklaring...
Gossen Ruda
Tack Karin. thanks.gif Jag har i stort sett slutat fira sen jag passerade halvseklet.

Beträffande kristerh´s upplevelse så är förklaringen enkel, du drömde. Drömmar upplevs ofta som verkliga. Varför många upplever att man lämnar kroppen är lite märkligt men egentligen inte märkligare än att man träffar döda personer i sina drömmar. I drömmen har fantasin inga gränser. Jag hittade förresten artikeln från Illustrerad vetenskap men jag hittar inte hur man gör snygga länkar.

http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=3712
Wilmer
Min sambo (MAN) tror inte ens på saker som vi andra kanske inte ens funderar på om det "finns" eller inte, tex. dyslexi, men han har sett saker i skottska högländerna han är tvärsäker på var "spöke". Jag vill inte försöka övertyga någon, men jag har sett och upplevt vad jag har upplevt, men att det ska kallas trams tycker jag kanske är osjysst. Fast, å andra sidan finns det mycket andra tror på som jag tycker är trams, så låt gå.

Får kanske annordna spökhelg på loftet där jag hyr in min häst, där spökar det titt som tätt. Jag har dock inget märkt just där, men det finns många andra som har..

Gossen Ruda
Hoppas det inte är jag som kallat det för trams, kollade men hittade inget, för det är lite för starkt. Fast spårvagnar är trevliga. rolleyes.gif

Men beträffande drömmar så finns det nog gemensamma sådana. Jag har ju en sommarstuga vid Landvettersjön. En tråkig sjö egentligen med raka stränder och bara ett par vikar. En halvstor ö och ett grund, för övrigt en djup sjö på upp till 20 meter djup. Trots detta så har jag flera gånger drömt om att man kan gå överallt över sjön på en halvmeters djup och med många öar. När jag tidigare nämnde det för min mamma sa hon att även hon drömt om det. Vi människor kanske har en gemensam önskan att funna sväva fritt och att kunna gå på vattnet.

Beträffande näradöden-upplevelser så har psykologerna satt upp 16 punkter där man skall gradera hur mycket det stämmer på en skala mellan 0 och 2. har man 7 poäng eller mer räknas det som en näradöden-upplevelse. Det räcker inte med att bara vara ute och sväva.
ninnisky
Men, Gossen Ruda, nu får jag allt ge dig en födelsedagskram eller två i efterskott hbd.gif
klart att jag måste gratta!

- och sedan tillbaka till tråden biggrin.gif
faith
CITAT (kristerh @ 09-03-2007, 15:32) *

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucid_dr%C3%B6m kanske? smile.gif
Airamya
CITAT (kristerh @ 09-03-2007, 15:32) *
Jag har själv upplevt detta, det var säker 10 år sedan och jag hade lagt mig för att sova, vet inte hur lång tid det tog men helt plötsligt märker jag att jag sakta svävar uppe vid taket och kommer ihåg att jag förskräckt konstaterar att det är ju jag som ligger ner i sängen o sover.... det gick väldigt sakta ungefär som om jag sakta svävade mot utgången av sovrummet.
Det var en sommarnatt så det var ljust i rummet.

Det var ingen dröm, och jag kommer ihåg att jag blev så rädd att jag knappt vågade gå o lägga mig på flera dagar mellow.gif

kanske var jag på väg att dö och fick en nära döden upplevelse, men jag såg inget ljus eller något annat underligt,
själv var jag övertygad om att om jag "svävat" ut ur rummet så hade jag nog inte kommit tillbaks utan dött där i sömnen,
fast å andra sidan var det så verkligt så jag kanske bara lämnat kroppen, kommer tom ihåg i vilken ställning jag låg o sov...

jag kan helt enkelt inte förklara detta, och det var så verkligt att jag fortfarande kommer ihåg det.

hej kristerh smile.gif Det du beskriver är väldigt typiskt för en s.k. UKU, en ut ur kroppen-upplevelse. De kan vara väldigt skrämmande när man inte vet vad det är men det är faktiskt ofarligt. Somliga har lättare för det än andra, och det är vanligare än man tror. Sällan folk pratar om det bara.
Du behöver inte vara rädd ifall det skulle hända igen. Du kan sväva hur långt bort du vill, det är bara att tänka att du vill tillbaka till kroppen så sugs du genast 'hem' igen.

smile.gif / maria
Airamya
CITAT (Gossen Ruda @ 09-03-2007, 16:52) *
har man 7 poäng eller mer räknas det som en näradöden-upplevelse. Det räcker inte med att bara vara ute och sväva.

laugh.gif Det där lät bara så helt underbart! Plötsligt hörde jag en röst som sa (i min fantasi smile.gif )"Jamen hallå eller! Tror du att du har en nära-döden-upplevelse? Du är ju bara ute så svävar så där vanligt. Allra högst levande alltså, så hem o lägg dig igen".

hihi Ja, man kanske ska ha lite fånig humor o haft några UKUer för att tycka att det där var roligt. jag vet inte, men tack Ruda för ett gott skratt smile.gif

Och GRATTIS i efterskott smile.gif
Gossen Ruda
Eller så vaknar man och inser att det bara var en dröm. biggrin.gif

Tack ninnisky. wub.gif
stina
Ja, man kan uppleva mycket konstigt när man sover... Lite utanför ämnet, men jag har vid ett par tillfällen vaknat i huvudet utan att kroppen vaknar. Det är fruktansvärt otäckt, man är helt förlamad, kan inte röra en fena trots att man är helt vaken. Jätteotäckt, jag lovar!!!! ohmy.gif
Whiskuchi
När man testade att stimulera olika hjärncentra med elektricitet (har för mig det var epilepsiforskning) märkte man även att många försökspersoner fick ut ur kroppen-upplevelser som en liten märklig bieffekt wink.gif

edit: vid en hastig skumläsning hittar jag inget om hjärnstimulering, men en hel del annat om hur den mänskliga hjärnan fungerar. Hjärnan är intressant yes.gif
Gossen Ruda
CITAT (stina @ 09-03-2007, 20:01) *
Ja, man kan uppleva mycket konstigt när man sover... Lite utanför ämnet, men jag har vid ett par tillfällen vaknat i huvudet utan att kroppen vaknar. Det är fruktansvärt otäckt, man är helt förlamad, kan inte röra en fena trots att man är helt vaken. Jätteotäckt, jag lovar!!!! ohmy.gif

Inget ovanligt, tillståndet finns beskrivet lite på länken till Illustrerad vetenskap jag la ut på sidan innan. Sömnförlamning kallas det. Sömnen är fö ett lite outforskat ämne. Man är oftast inte vaken men ändå inte helt borta, det finns olika nivåer av sömn. Man ligger och vänder sig i sängen så egentligen borde man ramla ur mycket oftare än vad som inträffar. Hur vakna eller sovande är sömngångare? Sen har vi det välkända? tillståndet att man tror man är vaken men sover ändå. Man kan ligga helt avslappnad och nästan sova när det kommer världens ryck och man tvärvaknar. Jag hade en gång en arbetskamrat som gav sin fru en hjärnskakning i sängen med armbågen. Han hade givetvis inte en susning om hur och varför. Många spektakulära upplevelser sker oftast i samband med insomnande eller uppvaknade. Allt från rymdvarelser till spöken, det är dröm och verklighet som blandas. Delfiner sover med halva hjärnan åt gången. M m.
Flyguy
Den som påstår sig "inte tro på övernaturliga saker" måste ha något de flesta inte har, en precis och glasklar definition av vad som är att hänföra till "naturligt".
För trehundra år sedan vågade sig till och med vetenskapsmän på den definitionen, men idag är de mer tveksamma..... whistling.gif
Gossen Ruda
CITAT (Flyguy @ 09-03-2007, 20:28) *
Den som påstår sig "inte tro på övernaturliga saker" måste ha något de flesta inte har, en precis och glasklar definition av vad som är att hänföra till "naturligt".
För trehundra år sedan vågade sig till och med vetenskapsmän på den definitionen, men idag är de mer tveksamma..... whistling.gif

Kanske, kanske inte. Det kanske inte finns en klar gräns men dom flesta fenomen finns nog på antingen den ena sidan gränsen eller den andra.

Kan väl skriva ner kraven på nära dödenupplevelse. Varje fråga besvaras med 0 om man inte upplevde det så, 1 om det var i någon grad och 2 om det stämmer helt. Om summan blir 7 eller mer har man haft en nära dödenupplevelse. För mig känns det som om jag nån gång har upplevt någon av händelserna men nästan aldrig flera samtidigt.

Gick tiden ovanligt snabbt eller långsamt?
Strömmade otaliga tankar genom huvudet?
Passerade livet revy?
Förstod du plötsligt allting?
Kände du oändlig frid?
Kände du djup lycka?
Kände du en universell samhörighet?
Kände du dig omgiven av kraftigt ljus?
Var sinnena skärpta?
Kände du ett sjätte sinne?
Kunde du se in i framtiden?
Upplevde du att att du lämnade din egen kropp?
Fick du känslan av att vara på en utomjordisk plats?
Kände du närvaron av en överjordisk varelse?
Såg du avlidnas andar eller religiösa personer?
Uppfattade du en skarp gräns mellan liv och död?

Kom och tänka på en annan kul sak om drömmar. En forskare upplevde ofta att han vaknade mitt i natten och i drömmen hade löst något knivigt problem. Han kom dock aldrig ihåg dagen efter vad lösningen hade varit, bara att den fanns där. Så han la papper och penna vid sängen för att skriva ner det direkt. Så vaknade han en natt, skrev ner lösningen och somnade om. Fast på morronen när han läste vad han skivit var det ren gallimattias, som Rött är uppåt. Han slutade snart med papper och penna vid sängen. Tro inte på dina drömmar. laugh.gif
gammelnalle
eftersom jag kan och vet allt.... innocent.gif så har jag givetvis svar på all också...

he he he

men att stämma blod:
Jag antar att alla vet att om man stirrar upp sig så ökar hormonströmningen... om då en person med en karisma kommer och "lugnar" ner den skadade så är det väl knappast övernaturligt??
den egna kroppen är den bästa läkaren..men i bland behövs yttre påverkan..

huruvida spöken finns:
jag tror inte på dem , men jag är rädd för dem........ help.gif

santa.gif

b
Netha
Stämma blod går visst. Det har jag varit med om flera ggr. Till o med via telefon och läkare med "gåvan" som anlitats av sjukhus
vid kritiskt läge.

Jag tror inte på spöken... men jag tror visst att det finns sådant som vi ännu (kanske aldrig) kan förklara.smile.gif

faith
CITAT (Netha @ 09-03-2007, 21:01) *
Stämma blod går visst. Det har jag varit med om flera ggr. Till o med via telefon och läkare med "gåvan" som anlitats av sjukhus
vid kritiskt läge.

Jag tror inte på spöken... men jag tror visst att det finns sådant som vi ännu (kanske aldrig) kan förklara. smile.gif

huh.gif Menar du att svensk sjukvård har anlitat folk som säger sig kunna stämma blod? g.gif
Netha
CITAT (faith @ 09-03-2007, 21:45) *
huh.gif Menar du att svensk sjukvård har anlitat folk som säger sig kunna stämma blod? g.gif

Japp... och det slutade lyckligt.smile.gif
stina
Nåja, en gång får vi alla - troende och tvivlare - veta svaret. Den som dör får se.... smile.gif

Det där med att vakna med världens ryck precis när man håller på att somna var jag med för inte så länge sedan. Jag låg på mage och höll precis på att somna då det kändes som om någon slog mej jättehårt i ryggslutet. Hela ryggen for ihop i kramp och jag blev jätterädd: "Jösses, vad var det" tänkte jag - "vem slog mej". Sen förstod jag att jag fått en muskelsammandragning i ryggen precis när jag höll på att somna.... smile.gif
Lady Hamilton
Förr förra veckan eller när det nu var.........så sändes ett program på tv4+ tror jag......i allafall så handlade det om ett "spöke" här i från där jag bor..........
HARRELIGEN!!!! Vilket liv det vart...........pga att mediet i programmet pekade ut "fel" person som spökade.......det var INTE han!!! Det skulle vara HON!!!.......OM det nu fick finnas något spöke över huvudtaget???..........Personligen så har jag träffat "han spöket" i livet........men kan inte uttala mig om han hade någon anledning att "spöka" efter sin död................där emot de som bor i huset NU!!!! DE är ena RIKTIGA spöken.........fast de lever...........

ännu
zaaritha
Jag kallar dem inte "spöken"; de är sk andar som finns kvar hos oss,
efter att de "dött"....
faith
CITAT (Netha @ 09-03-2007, 21:46) *
Japp... och det slutade lyckligt. smile.gif

Oj oj, är min reaktion när jag hör att svensk sjukvård håller på med sånt humbug. blink.gif sad.gif
Lady Hamilton
CITAT (faith @ 10-03-2007, 00:05) *
Oj oj, är min reaktion när jag hör att svensk sjukvård håller på med sånt humbug. blink.gif sad.gif

[color="#4B0082"]Naturligtvis har det endast skett i ett mycket kritiskt/allvarligt läge När alla vetenskapliga kunskaper är uttömda och man annars måste "ge upp" och bara kan stå på sidan om och se på när patienten blöder i hjäl. Visst är det då ändå värt att pröva med någon som kan "ställa blod" och på så vis rädda ett liv..........Jag själv har inte varit med när någon "ställt blod" men jag är övertygad om att det finns och att det har räddat många liv. Men det är i dag mycket få personer som har "kunskapen" och det är inte något de vill syssla med igentligen.......för det tar något enormt på deras krafter[/color]
Airamya
CITAT (stina @ 09-03-2007, 20:01) *

Japp, precis som Ruda skriver så är detta ett känt fenomen. Han kallar det sömnförlamning men ifall du vill söka info om det kan du även söka under sömnparalys som det också kallas.
smile.gif
Gossen Ruda
Två olika översättningar av engelskans sleep/sleeping paralysis bara. Använde förlamningsvarianten för att det stod så i den länkade artikeln, och skall jag vara ärlig så låter paralys farligare än förlamning på svenska. En smaksak kanske. sleep.gif
malin72
ja och som ni som läst förrut så tror jag inte på "spöken" utan annat smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon