|
Jag är också en sån där som inte skriver särskilt ofta. Men jag är in på odla och läser varje dag, ibland flera gånger samma dag. Det tar väl ett tag innan man kommer igång och förstår sig på alla funktioner, särskilt för oss som inte skriver så ofta. Jag tror säkert att odla kommer bli lika aktivt som det brukar vara...
CITAT (anna_rispan @ 07-03-2007, 09:33)  När personen senast tittade på just den sidan???? Hur klurade du ut det??? Vore skoj att få veta bara.  tillägg: hmm, isåfall var du inne igen på medlemslistan efter att du skrivit det här inlägget då va??  Nu måste jag tänka efter hur jag menade och hur du menar, för jag tror att jag missuppfattat alltihop.  När jag kollar någons profil, står det ju ett klockslag när senaste visningen var. I din står det 11.43, och klockan visar 11.48. Eftersom jag är inloggad anonymt, är det antagligen så att min titt hos dej inte syns utan att besökaren från 11.43 var inloggad som synlig. Rörigt det här.... När jag kollade min egen profil i morse, var kanske nån annan också där och kikade? Så det var den personens tid jag såg och inte min egen?
anna_rispan
07-03-2007, 12:00
CITAT (Berith @ 07-03-2007, 11:49)  Nu måste jag tänka efter hur jag menade och hur du menar, för jag tror att jag missuppfattat alltihop.  När jag kollar någons profil, står det ju ett klockslag när senaste visningen var. I din står det 11.43, och klockan visar 11.48. Eftersom jag är inloggad anonymt, är det antagligen så att min titt hos dej inte syns utan att besökaren från 11.43 var inloggad som synlig. Rörigt det här.... När jag kollade min egen profil i morse, var kanske nån annan också där och kikade? Så det var den personens tid jag såg och inte min egen? hjälp nu blev jag ännu mer förvirrad. jag kankse får knata ner till support o slänga ut en fråga till Inegmar o Göran om de där mystiska tiderna??
CITAT (anna_rispan @ 07-03-2007, 12:00)  hjälp nu blev jag ännu mer förvirrad. jag kankse får knata ner till support o slänga ut en fråga till Inegmar o Göran om de där mystiska tiderna?? Jaa tack, gör det.  Det kan ju vara bra att veta hur det funkar, det kanske är sånt som gör att en del drar sej för att delta här. Om dom tror att dom är iakttagna alltså.
*Stintan*
07-03-2007, 13:04
Jag tar bort för jag tänkte fel
anna_rispan
07-03-2007, 13:04
jag har ställt frågan i support nu. så vi får veta vad det är för tid.
Nu har Ingemar förklarat för oss i Support. Och Agneta, jag tror att det är lättare att följa dej på forumet när du skriver inlägg än om du bara smyger runt bland trådarna och profilerna.  (Tar ditt askar/Netha som exempel med i snitt 22 inlägg per dag.)
RibesRubusVitis
07-03-2007, 17:16
Rent tekniskt går ändå en hel del mycket långsammare på det nya forumet när man som jag i vardagslag jobbar med en elva år gammal Mac. Ska jag sedan logga in för att t ex besvara en fråga, tar det en jäääkla tid och när det väl är överstökat, hamnar jag tillbaka i index och måste leta upp frågan igen. Och numera måste jag rentav logga in för att komma åt länkar och bilder. Då är det klart att man kanske i stället väljer att göra rätt för sig och sköta jobbet…
För att skriva detta har jag nu måst logga in för tredje gången; tidigare kom felmeddelande: "Du måste vara inloggad..." Sånt hände inte på det gamla forumet.
anna_rispan
07-03-2007, 17:27
det låetr skumt. har du pmat experterna om det där. för att man var tvungen att vara inloggad för att skriva inlägg är ju inget nytt. så det kanske är nåt tjall om du måste logga in flera gånger om om igen. som dem kan fixa åt dig...hmm. skumma meningar det blev nu då..
CITAT (Leia @ 06-03-2007, 07:42)  Jag blev nog lite "avgiftad" när forumet låg nere, har inte samma beroende längre..... Men är inne varje dag och tittar. Beroendet kommer nog tillbaka när jag känner att jag "kan" alla funktioner igen. Jag har inte riktigt haft tiden ännu att sitta och testa för det har varit så mycket annat runt mig dessa dagar. Kan tänka mig att chaten "tar" en del roliga inlägg ochså, där blir det säkert en del svammel. Jag är inte ofta in på chatten eftersom det känns som att man måste sitta där hela tiden då, och jag går gärna emellan och fixar lite med annat, så forumet är bättre då. (oj vilken lång mening!) Håller med fullständigt!
CITAT (Berith @ 07-03-2007, 15:56)  Nu har Ingemar förklarat för oss i Support. Och Agneta, jag tror att det är lättare att följa dej på forumet när du skriver inlägg än om du bara smyger runt bland trådarna och profilerna.  (Tar ditt askar/Netha som exempel med i snitt 22 inlägg per dag.) Jag är inte folkskygg och är inte rädd att fok ser vilka inlägg jag läser osv. Men om man har anonym inloggning så tar man för givet att man är anonym och det är bl.a såna kommentarer som din inom parentes... som gjort att jag valt att logga in anonymt under lång tid. Antalet/dag borde minska eftersom jag slutade delta i nummertråden och nu i o med nya forumet inte är inne så ofta.
Netha - jag har undrat över att du ligger så lågt. Alla "gamlingar" ska finnas med som alltid och sedan tillkommer det nya användare hela tiden . är ju det som är så trevligt och utvecklande. Gillar du inte det nya forumet.
Hur många inlägg man gör syns ju även om man är inloggad som 'anonym'... Mvh Fenja
CITAT (Alba @ 07-03-2007, 18:46)  Netha - jag har undrat över att du ligger så lågt. Alla "gamlingar" ska finnas med som alltid och sedan tillkommer det nya användare hela tiden . är ju det som är så trevligt och utvecklande. Gillar du inte det nya forumet. Vet inte om jag gillar forumet än... har inte kikat igenom olika funktioner. Alldeles nyss hittade jag iaf länkknappen.
Jag hoppas i alla fall att du ska hitta tillbaka
CITAT (Netha @ 07-03-2007, 18:42)  Jag är inte folkskygg och är inte rädd att fok ser vilka inlägg jag läser osv. Men om man har anonym inloggning så tar man för givet att man är anonym och det är bl.a såna kommentarer som din inom parentes... som gjort att jag valt att logga in anonymt under lång tid.
Antalet/dag borde minska eftersom jag slutade delta i nummertråden och nu i o med nya forumet inte är inne så ofta. Tror absolut inte att du är folkskygg, snarare tvärtom.  Och, som sagt, hur många inlägg man gör syns ju oavsett man är anonym eller inte. Men  säger du att du inte är inne här så ofta för att vi fick nytt forum? Det är ju jättefint och Ingemar och Göran har nästan jobbat häckarna av sej för att vi ska få det så bra som möjligt.
Ge inte upp nu Netha! Låt det ta sin tid! Det ger sig efter hand ska du se
Jaadå, hon är nog snart uppe i fart igen. På´n igen bara!
Jag är väldigt ljuskänslig och har problem med migrän. Det nya forumet är väldigt ljust och skarpt och jag fixar inte det riktigt. Har PM:at Göran och frågat om de inte kan välja en softare färg men jag har inte fått något svar.
Trots att jag ställer in datorn på mindre ljus och kontrast så blir det för skarpt för mina ögon och jag känner hur migränen pockar på om jag sitter för länge och tittar på Odla.
Det är därför jag tyvärr inte kan vara så aktiv som förr.
CITAT (Netha @ 07-03-2007, 18:54)  Vet inte om jag gillar forumet än... har inte kikat igenom olika funktioner. Alldeles nyss hittade jag iaf länkknappen.  Du får göra fler inlägg och öva på de nya funktionerna, kanske i testforumet om du inte vill delta aktivt i en diskussion samtidigt? Det kommer att ge sig med tiden, det är jag övertygad om.
CITAT (Rossi @ 08-03-2007, 07:23)  Jag är väldigt ljuskänslig och har problem med migrän. Det nya forumet är väldigt ljust och skarpt och jag fixar inte det riktigt. Jag är också väldigt ljuskänslig och håller med dig om att det är jobbigt att sitta och läsa länge när färgerna är så ljusa som de är nu. Jag får inte migrän som resultat, men mina ögon och mitt huvud blir tröttare än om jag läser på ett forum där färgerna är lite mörkare och mer dämpade.
Rossi och Faith, det är intressant det ni säger för jag satt igår vid datorn och tyckte att det gjorde ont i ögonen och var svårt att se men jag kopplade inte ihop det med att det kunde bero på de ljusa färgerna. Det ligger mycket i det ni säger. Jag skulle också önska att det blev lite mer dämpade färger i forumet.
CITAT (Magdis @ 08-03-2007, 15:33)  Rossi och Faith, det är intressant det ni säger för jag satt igår vid datorn och tyckte att det gjorde ont i ögonen och var svårt att se men jag kopplade inte ihop det med att det kunde bero på de ljusa färgerna. Det ligger mycket i det ni säger. Jag skulle också önska att det blev lite mer dämpade färger i forumet.  Och jag som trodde att det bara var jag som hade ovanligt känsliga ögon...
Men hur mycket mörkare var det förut då?  Kommer inte ihåg... Är det ingen som har nån gammal bild från hur det var?
Gör som jag och PM:a Göran och Ingemar så att de ser att det är fler än jag som har problem med det skarpa ljuset.
zaaritha
09-03-2007, 23:43
Känns lite främmande, jag är ju mestadels inne på helgerna!
Lady Hamilton
10-03-2007, 06:53
CITAT (zaaritha @ 09-03-2007, 23:43)  Känns lite främmande, jag är ju mestadels inne på helgerna!  Du får utforska de nya funktionerna eftersom.........huvudsaken är att du är inne här och kan skriva
Jag har ändrat ljus- och skärpeinställningarna på min plattskärm nu, plattskärmar är ju mycket ljusstarkare än tjockskärmar. Jag har två olika inställningar att alternera med nu - en för bilder och en för text. Har valt en ljusare för bilder och en mer dämpad för textläsning. Det blev hur bra som helst.
Ja, nog har aktiviteten avstannat märkbart. Men det kanske är normalt för forumet så här års varje år?
CITAT (faith @ 12-03-2007, 20:54)  Ja, nog har aktiviteten avstannat märkbart. Men det kanske är normalt för forumet så här års varje år?  Frösåddstider ju...
japp...och trädgårdfix...jag har ägnat hela dagen åt att pyssla och måla på uteplatsen idag, så nu är jag färdig att stupa i säng frisk luft och en massa pyssel, gör att man inte orkar så mycket mera än läsa
aanderss
13-03-2007, 21:16
CITAT (Betty @ 12-03-2007, 23:20)  Frösåddstider ju...  mm då har man annat att göra ju
Fick just ett mail från en "gammal" medlem som berättade att hon lämnat forumet.
Men..
CITAT (Netha @ 13-03-2007, 22:51)  Fick just ett mail från en "gammal" medlem som berättade att hon lämnat forumet.  För att det är lågt deltagande..?
Piccante
13-03-2007, 23:10
CITAT (Netha @ 13-03-2007, 22:51)  Fick just ett mail från en "gammal" medlem som berättade att hon lämnat forumet.  Det var ju tråkigt Jag känner själv att jag precis har lärt mig hur det nya forumet fungerar så det har tagit lite tid innan att skriva inlägg och man har gjort lite fel. Sen har jag inte haft mycket att skriva om heller. Tror många är där nu att fröerna gror men det planteras inte ut något än så det är inte "högsäsong" än för trädgårdsrelaterade frågor. Men det lossnar nog snart. Trots allt är ganska många inne och läser på forumet.
CITAT (cic @ 13-03-2007, 23:06)  För att det är lågt deltagande..?  Undrar jag också. Kan du inte förklara lite mer hur du menar Agneta.  Du låter väldigt missnöjd i dina inlägg, du verkar hitta massor att "anmärka" och "klaga på"... Visst ser det lite annorlunda ut men det mesta är väl som vanligt? Eller tycker du inte att dom som är här och är aktiva räknas? Skrivs det för lite i vissa avdelningar? Är det frågor som inte blir besvarade? Undrar...
CITAT (Berith @ 14-03-2007, 06:45)  Undrar jag också. Kan du inte förklara lite mer hur du menar Agneta.  Du låter väldigt missnöjd i dina inlägg, du verkar hitta massor att "anmärka" och "klaga på"... Visst ser det lite annorlunda ut men det mesta är väl som vanligt? Eller tycker du inte att dom som är här och är aktiva räknas? Skrivs det för lite i vissa avdelningar? Är det frågor som inte blir besvarade? Undrar...  Var får du ifrån att jag låter väldigt missnöjd med forumet? Inte är jag väl den enda som ställt frågor ang nya funktioner och inte heller ensam om att inte (än så länge) tycka om allt. Kan du precisera vad du menar med att jag hittar " massor att klaga på" ? Nog för att mitt minne är kort, men... Det var inte igår jag skrev ang lågt aktivt deltagande... det var 5 mars och då var ju forumet så gott som nyöppnat. Sedan dess har säkert aktiviteten ökat och man lär sig alltmer hur det fungerar. Men än har iaf inte jag hunnit lära mig allt. Eller beror det kanske på att jag inte använder så mycket smajlisar och kramisar till höger o vänster? Ang mail jag fick igår kväll. Personen ifråga lämnar forumet pga "tjafs och påhopp" Inte vet jag om det förekommit sådant nu efter nyöppningen, men så skrev h*n.
 Bra att du inte är missnöjd! Det känns bara inte som den vanliga Agneta. Neej jag har inte märkt av nåt tjafs eller påhopp?  Tvärtom, det är jättelugnt här numera. Men det kan ju såklart vara i en tråd som jag inte har läst i en avdelning jag inte besökt.  Och så trodde jag att ämnet fortfarande var aktuellt eftersom du skrev ditt inlägg om avhoppet här.
Ingemar
14-03-2007, 07:14
Vet inte riktigt var det här kommer ifrån "Det låga aktiva deltagandet "?
Att det skulle vara lägre aktivitet nu pga. det nya forumet stämmer inte? Det går alltid ner lite vid den här tiden för att öka när det allmänna trädgårdintresset tar fart, men nergången är inte lika stor i år som normalt.
Dessutom har det aldrig varit så hög aktivitet totalt som det är nu vilket jag kan se på hur mycket serverresurser som forumet uttnyttjar.
Jag kan också av statistiken utläsa att:
+ Nyregistreringar ligger högre än normalt. + Sökningarna i forumet har nästan fördubblats. + Antalet läsningar av inlägg har ökat. + Fler besökare tillbringar allt längre tid i forumet vid varje besök. + Antalet samtidiga besökare i forumet ligger på en högre genomsnittsnivå än normalt. + Profilvisningar har mer än tredubblats. + Skickade PM har ökat med ca 20%.
Sen finns det förstås också en del som drar ner den synliga aktiviteten.
- Den nya Chatten brukas flitigt och det som skrivs där hamnar ju aldrig som trådar och inlägg. - Jag har stängt av några "Troll" som producerade en hel del inlägg. - Jag städar bort en hel del användare, inlägg och trådar. - Många medlemmar har fullt upp med att bekanta sig med alla nymodigheter.
Men min slutsats är att det nu är lättare att hitta det man söker efter och inte alltid behöver ställa frågan på nytt. Besökarna hittar också på ett enklare sätt mer som intresserar dem och tillbringar allt längre tid med att läsa i forumet.
Nej Agneta, du var långt ifrån ensam om att känna obehag av den skarpa ljusa färgen som var här först, jag trodde att det var mina ögon som inte tålde att sitta vid datorn, men nu är det bra. Och att det visar tid fast vi är annonyma, det är nog för att vi inte ska kunna smyga omkring  fast det registreras tydligen inte om du är inne och läser andras profiler när du är annonym Ha en bra dag alla !
CITAT (Berith @ 14-03-2007, 06:45)  Undrar jag också. Kan du inte förklara lite mer hur du menar Agneta.  Du låter väldigt missnöjd i dina inlägg, du verkar hitta massor att "anmärka" och "klaga på"... Visst ser det lite annorlunda ut men det mesta är väl som vanligt? Eller tycker du inte att dom som är här och är aktiva räknas? Skrivs det för lite i vissa avdelningar? Är det frågor som inte blir besvarade? Undrar...  Nu har jag suttit och gått igenom vartenda ett av mina inlägg sedan nya forumet öppnades. Vet inte om inlägg raderats men inte hittade jag massor med klagomål från mig. De enda "klagomålen" var ang den skarpa ljusa färgen i början, men det var inte ens jag som först påtalade detta och sedan har jag sagt att jag inte tycker att det i profilen visas tid när du varit inloggad som anonym.
Svar på Ingemars fråga .,... "Vet inte riktigt var det här kommer ifrån "Det låga aktiva deltagandet "?"
Om du tittar när tråden startades så ser du att det var 5 mars... då forumet var så gott som nystartat och jag var inte ensam om att tycka att aktiviteten var låg i början.
CITAT (Netha @ 14-03-2007, 07:30)  Nu har jag suttit och gått igenom vartenda ett av mina inlägg sedan nya forumet öppnades. Vet inte om inlägg raderats men inte hittade jag massor med klagomål från mig. De enda "klagomålen" var ang den skarpa ljusa färgen i början, men det var inte ens jag som först påtalade detta och sedan har jag sagt att jag inte tycker att det i profilen visas tid när du varit inloggad som anonym. Äsch, det är väl bara jag som inte känner igen dej. Du brukar ju vara med lite överallt i trådarna  oavsett ämne men nu uppfattar iaf jag dej som lite tyst och försiktig. Kul med lite statistik, Ingemar!
Det var väl bara direkt efter stoppet som aktiviteten var lite låg. Vi behövde tid att vänja oss vid det nya. Den aktivitet som var mest omfattande en period var ju alla tjafstrådar. Det vill vi väl inte ha tillbaka.
Nu tycker jag det ökar och om man ser på chatten är det riktigt full fart där vissa tider. Vi är många som pratar av oss i chatten och då kanske man upplever aktiviteten i alla forum som lägre.
Jag har även en liten fundering på varför en del väljer att lämna Odla. Jag önskar att dessa medlemmar skrev något i en tråd och inte bara försvinner. Kanske behöver vi alla rannsaka oss själva och få upp ögonen på varför en del inte vill vara med längre.
CITAT (Berith @ 14-03-2007, 09:44)  Äsch, det är väl bara jag som inte känner igen dej. Du brukar ju vara med lite överallt i trådarna  oavsett ämne men nu uppfattar iaf jag dej som lite tyst och försiktig.  Det finns anledning till att jag inte är så ofta innepå forumet, men det tänker jag inte dra här. Men jag vill gärna ha svar på varför du påstår följande... du verkar hitta massor att "anmärka" och "klaga på". Tror säkert att du skulle känt likadant om det varit jag som anklagat dig.
Det var kanske bara jag som uppfattade dej så. Här t.ex. där du pratar om storebrorsfasoner. Som sagt, jag kanske bara uppfattade dej som missnöjd med nya forumet.
CITAT (Alba @ 14-03-2007, 10:24)  Jag önskar att dessa medlemmar skrev något i en tråd och inte bara försvinner. Det skulle jag önska också.
Ophelia
14-03-2007, 17:09
Folk kommer och går. Är man missnöjd med forumet och inte deltar i utveckligen som vi faktiskt har möjlighet att göra, tror jag inte man hyser någon speciellt intresse över att vara kvar på forumet. Vi har ju alla ett val och ett forum är ju inte perfekt för alla, det kommer alltid finnas de som har synpunkter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|