Sidor: 1, 2, 3
Netha
Kan det bero på alla "nymodigheter"? som t.ex vänner och den ständiga kontrollen på varje medlem vare sig man loggar in anonym eller inte.?
Pirum
Tror jag inte. Däremot är det lite mer svåröverskådligt då det verkar innehålla mer reklam eller annat som inte har direkt att göra med diskussionerna.

Jag skulle gärna vilja se en bild på det gamla forume förresten, om någon har sådan sparad.

Jag tycker förresten att 'ikonerna' borde ändras så de inte ser så 'windowsiga' ut smile.gif
Maria_z5
Det blir nog bättre när alla får koll på kontrollerna igen, det tror jag!

tummenupp.gif

/Maria
aanderss
CITAT (Maria_z5 @ 05-03-2007, 23:22) *
Det blir nog bättre när alla får koll på kontrollerna igen, det tror jag!

tummenupp.gif

/Maria

de tror jag med
Gillan
Själv känner jag mig fortfarande lite som Bambi på hal is g.gif , men jag är övertygad om att det beror på att allt är så nytt och att man inte riktigt vet vart man har allt confused.gif . Det är helt enkelt lite snurrigare än vanligt med andra ord giggle.gif

malin72
ja jag vet inte heller men jag vet att jag har fullt upp med att kolla allt nytt mm,jag har alltid svårt för förändringar,så för mig ta det ett tag innan det faller på plats igen tummenupp.gif sen har jag lite svårt för att jag tyckte om färgen som var förrut man såg lättare vad som var läst och inte mm blush.gif
jag troar det tar sig...sen kanske många gör som jag sår giggle.gif bravo.gif shy.gif
Leia
Jag blev nog lite "avgiftad" när forumet låg nere, har inte samma beroende längre..... Men är inne varje dag och tittar. Beroendet kommer nog tillbaka när jag känner att jag "kan" alla funktioner igen. Jag har inte riktigt haft tiden ännu att sitta och testa för det har varit så mycket annat runt mig dessa dagar. Kan tänka mig att chaten "tar" en del roliga inlägg ochså, där blir det säkert en del svammel. Jag är inte ofta in på chatten eftersom det känns som att man måste sitta där hela tiden då, och jag går gärna emellan och fixar lite med annat, så forumet är bättre då. (oj vilken lång mening!)
Berith
CITAT (Netha @ 05-03-2007, 23:10) *
Kan det bero på alla "nymodigheter"? som t.ex vänner och den ständiga kontrollen på varje medlem vare sig man loggar in anonym eller inte.?

Förstår inte riktigt hur du menar... "den ständiga kontrollen på varje medlem vare sig man loggar in anonym eller inte" - vill du förklara? unsure.gif

Visst är det ovanligt lugnt för att vara Odla men det beror nog på att chatten kommit igång. bravo.gif Jag kollar bara in där några gånger per dag men då brukar det vara full action. Hoppsan om allt som skrivs där skulle varit inlägg här! whistling.gif
anna_rispan
Jag letar också. Var det syns. Förstår inte riktigt..... Men jag är ju förkyld så....
Berith
Ser förresten att vi just nu är 57 aktiva - det är väl inte lågt? kompiskram.gif
torvan
Troligtvis är det under inläggen där det står
vilka som är aktiva i tråden just nu.
Tycker själv att den funktionen kan
tas bort för den ger ju inget utan kan göra att
man känner sig kontrollerad.
Torvan
Bee
Jag var ju inte särskilt flitig tidigare och efter en veckas nerstängning så tar det väl lite tid att komma igen.
Chatten tittade jag lite på när forumet var avstängt men jag kan inte säga att jag gillar chattar. Det blir så rörigt med olika samtalsämnen huller om buller. Det kanske är skillnad om man har möjlighet att sitta klistrad vid en och samma skärmbild.

Eva i Skåne
Jag förstår hur Agneta menar. När man tittar i någons profil får man onödigt mycket uppgifter om den personen, om vad man gör/gjort och skrivit och vilka man räknar som sina vänner osv. Det är väl olika hur känslig man är, men visst känner man sig mer synad i sömmarna nu.
Sen tycker jag det skrivs mindre på forumet även om många är inloggade. Kanske har det med att göra att man har fullt upp med att bekanta sig med alla nya funktioner. Det finns mycket som jag inte fattat än och en del gammalt som jag inte hittat, men det kommer säkert med tiden.
Chatten tycker jag inte verkar välbesökt. När jag kollat är det ofta 1-5 personer inloggade där och oftast samma namn, så vissa har hittat sin "grej" där.
anna_rispan
men vännerlistan är ju inte synlig längre.

sen händer det väl inte så myket nu att skriva om heller.

tidningarna skriver bara om melodifestival, lets dance o sport.

o många sår sina frön.

inte så mycket att skriva om kanske.
Eva i Skåne
CITAT (anna_rispan @ 06-03-2007, 09:43) *
men vännerlistan är ju inte synlig längre......

Nähä . Jag avslöjar mig direkt med att inte vara riktigt uppdaterad whistling.gif blushing.gif
Netha
T.ex detta att man kan logga in anonymt. Många tror att man är osynlig då, fast man inte är det.

anna_rispan
CITAT (Netha @ 06-03-2007, 09:55) *
T.ex detta att man kan logga in anonymt. Många tror att man är osynlig då, fast man inte är det.

okej. men var ser man var just jag är? förutom just nu då tex.... men annars?
Pia L
Även om man loggar in annonymt och inte skriver något så kan andra se vilken tid man senast var antingen om det är sista inloggningstiden, eller om det är senaste förflyttningen i forumet.
Så väljer man att man inte vill skriva någon dag, utan bara läsa och söka, då kan alla ändå se att man är eller har varit inne.

Om det var så du tänkte Agneta unsure.gif
anna_rispan
CITAT (Pia L @ 06-03-2007, 10:04) *
Även om man loggar in annonymt och inte skriver något så kan andra se vilken tid man senast var antingen om det är sista inloggningstiden, eller om det är senaste förflyttningen i forumet.
Så väljer man att man inte vill skriva någon dag, utan bara läsa och söka, då kan alla ändå se att man är eller har varit inne.

okej. men var står det då?? jag letade förut men hittade inte det??
Pia L
g.gif Hmm, det verkar dom också ha plockat bort. Men tar du t.ex. och tittar på top 20 idag så ligger det kvar där ialla fall
anna_rispan
okej. nu hittade jag. antingen i topp 20 eller om jag söker i medlemslistan....
ja det kankse är en totalt onödig funktion.
vill man veta o en saknad medlem lever så kan man ju alltdi skicka ett pm o spåra det??
Alba

Jag tror att det långa uppehållet gjorde att vi kom av oss lite. Aktiviteten var ju väldigt hög innan stoppet. Jag tror att det är tillfälligt och att det kommer igång igen.
Helt klart har ju chatten tagit en del från småprat. Chatten är ju bra för jag tycker att man lär känna varandra bättre där.

Vi hade ju en skum typ inne på chatten på fredag kväll och många var inne och kollade profilen. Då ser ju h*n vilka som kollat profilen och i detta fall var det ju inte bra. Men varför ska det överhuvud taget synas.
anna_rispan
hmm, det är faktiskt lite roligt att fundera kring det här. jag är med på en nystartad community för studenter. där kan man inte välja tt vara anonym över huvudtaget. fast jag har nog faktiskt sett några som inte navänt sin skolmail som inlogg.
hur som helst. där är det rätt roligt atts e vilka som titta in på min profilsida. jag vill ju titta på dens sida då. kan ju ha tur att upptäcka någon människa som är trevlig eller har samma intressen.

jag tro alltså att funktione att "lämna spår" efter sig är att öka gemenskapen. inte att känna sig bevakad.

min syster är med på ett annat communitity där "spåren" kallas fotspår o de bleknar efter ett tag.

men som sgat. jag tror at grejen är att öka gemenskap.

om jag kikar på någon profil sida som anonym så syns det väl inte?

Alba: var var dåligt med att den där personen såg att ni kikat på dens profilsida... *nyfiken i en strut*
LadyG
Var det inte bra att h*n såg att ni höll ett öga på'n?
Alba
CITAT (LadyG @ 06-03-2007, 10:29) *
Var det inte bra att h*n såg att ni höll ett öga på'n?

Javisst så kan man ju också tänka. Du har rätt.
Min tanke var att det kändes lite otäckt och att denne person skulle kunna vända det mot vi som kollat.
Nu tog ju Ingemar bort personen ifråga så det blev ju lugnt.
pejori
ser att en del onödiga funktioner är borttagna under natten, som vännerlistan och senast inloggad bravo.gif yahoo.gif
att aktiviteten är låg, ligger nog i uppehållet och att försöka komma underfund med forummet blush.gif
vi behöver hitta "hemmakänslan igen" och den kommer när det inte känns så ovant kram1.gif
Betty
CITAT (pejori @ 06-03-2007, 10:35) *
.../att aktiviteten är låg, ligger nog i uppehållet och att försöka komma underfund med forummet blush.gif vi behöver hitta "hemmakänslan igen" och den kommer när det inte känns så ovant kram1.gif

Och där tror jag att du träffade mitt i prick! thumbsup.gif
pejori
CITAT (Betty @ 06-03-2007, 10:46) *
Och där tror jag att du träffade mitt i prick! thumbsup.gif

ja..jag känner själv att jag har fullt upp med att hitta "hem igen" i alla nyheterna och skrivandet får vänta lite, medans man lär sig allt nytt. kompiskram.gif
Pia L
Hitta hem? crying.gif Jag tycker att jag inte hittar alls här, så jag fortsätter att läsa och söka. Det är trevligt med chaten ialla fall kram2.gif det är den största "hemmakänsla" jag hittat.
yenny
Jag måste erkänna att jag känner mej helt snurrig bara av det nya utseendet, jag tycker det är svårt att se vad som är nyskrivet.
Jag har kollat in varje dag..men jag blir stressad av att jag inte hittar, så jag kliver tyvärr rätt snart ut igen.
Men jag vänjer mej väl jag med så småningom.
pejori
CITAT (Pia L @ 06-03-2007, 10:59) *
Hitta hem? crying.gif Jag tycker att jag inte hittar alls här, så jag fortsätter att läsa och söka. Det är trevligt med chaten ialla fall kram2.gif det är den största "hemmakänsla" jag hittat.

känner att jag börjar känna igen mej iogen och skriver lite mera också tummenupp.gif
det är bra med glömska och det gamla utseendet glider allt längre bakåt, så håll ut Pia, det kommer trostar.gif kram1.gif
faith
CITAT (pejori @ 06-03-2007, 10:35) *
ser att en del onödiga funktioner är borttagna under natten, som vännerlistan och senast inloggad

Jag ser "senast aktiv" hos de användare som ligger på vän-listan, men är det bara där det syns numera? Jag menar, är det bara de som har mig som vän som är de som kan se när jag har varit här?
anna_rispan
jag ser det iallafall i medlemslistan och alltså även topp 20 totalt....
renate
Delvis är det väl allt nytt och de lite onödiga funtioner som vänner som gör att en del inte känner sig hemma riktigt än.Jag är mest i trädgårdsavdelningen,och sedan har man ja lite annat att göra än hänger på forumet.Men först och främst är det chatten som gör att deltagandet har sjunkit.Där är jag i alla fall en stund på kvällen.Det var en trevlig nyhet som tillkom.
Att tjöta en stund på direkten med människor är roligt.
faith
CITAT (anna_rispan @ 06-03-2007, 15:37) *
jag ser det iallafall i medlemslistan och alltså även topp 20 totalt....

Du har rätt. Jag tittade på topp 20 idag och då såg jag det inte. Och så försökte jag utläsa det genom att titta i en medlemsprofil. Men nu ser jag det. Ja, det känns som en onödig information, men den gör väl inget heller. Jag är däremot glad att vänner-listan blev privat, den kändes helt fel som den var.
vickeva
Jag tycker faktiskt inte att skillnaden är så stor, och nästan alla förändringar tycker jag är till det bättre..
Menar du att aktiviteten gått ner, det har inte jag tänkt på..
Anma
Jag funderar på att aktiviteten är kanske lägre för att några av de mest aktiva just nu inte finns på forumet? I alla fall inte som aktiva... confused.gif
spektakelrakel
Jag var inte speciellt aktiv i det gamla forumet heller men jag har läst i flera år och jag tycker att det nya forumet är mycket stökigare och (förlåt) fulare. mellow.gif
cic
Jag tror att jag inte kommer skriva så mycket precis i början.. Vad är tex. skillnaden på "skriv snabbsvar" och " skriv svar"..?
Netha
CITAT (Pia L @ 06-03-2007, 10:04) *

Precis så var det jag menade. smile.gif
Gossen Ruda
Om det är för låg aktivitet så får vi väl aktivera oss. smile.gif Fast jag tror att dom flesta väntar på att våren skall drabba oss. Men nu skall jag avaktivera mig, John Blund väntar.
faith
CITAT (cic @ 06-03-2007, 21:21) *
Vad är tex. skillnaden på "skriv snabbsvar" och " skriv svar"..?

Den skillnad jag har upptäckt är att vid snabbsvar så kan du inte citera (som jag gör nu) och du kan inte heller förhandsgranska. Men det kanske är fler skillnader.
Berith
CITAT (anna_rispan @ 06-03-2007, 10:18) *
---- antingen i topp 20 eller om jag söker i medlemslistan....
----

Var också inne på Medlemslistan och Topp 20 nu för att se och den tiden som står är ju när jag var inne på den sidan senast och kollade. Hur ofta kollar man där så andra kan kartlägga vad man gör? g.gif

Visst kan jag hålla med om att det är en onödig information men inte slutar jag vara aktiv här för en sån sak. Även om jag loggar in anonymt, läser massor men skriver sällan. cool.gif

Hitta mej nu om ni kan! w00t.gif
anna_rispan
CITAT (Berith @ 07-03-2007, 06:46) *
Var också inne på Medlemslistan och Topp 20 nu för att se och den tiden som står är ju när jag var inne på den sidan senast och kollade. Hur ofta kollar man där så andra kan kartlägga vad man gör? g.gif

Visst kan jag hålla med om att det är en onödig information men inte slutar jag vara aktiv här för en sån sak. Även om jag loggar in anonymt, läser massor men skriver sällan. cool.gif
Hitta mej nu om ni kan! w00t.gif

När personen senast tittade på just den sidan????
Hur klurade du ut det???
Vore skoj att få veta bara. smile.gif

tillägg: hmm, isåfall var du inne igen på medlemslistan efter att du skrivit det här inlägget då va?? wink.gif
Pia L
Jag är ganska säker på att Berith har missuppfattat det där, eller så är det jag som har missuppfattat henne.
Som jag har uppfattat det så ser man (både jag själv och andra) när någon senast gjort en förflyttning i forumet, inte när man senast var inne på sidan för medlemmar.
Jag betvivlar att alla är inne och bevakar när dom senast var inne, och naturligtvis så blir det aktuell tid för Berith när hon ska se SIN senaste förflyttning då hon tittar där.
Jag är mycket väl medveten om att jag inte förstår mig på funktionerna här inne och känner mig allmänt obekväm, så jag KAN ha missuppfattat funktionen.
anna_rispan
CITAT (Pia L @ 07-03-2007, 09:42) *
Jag är ganska säker på att Berith har missuppfattat det där, eller så är det jag som har missuppfattat henne.
Som jag har uppfattat det så ser man (både jag själv och andra) när någon senast gjort en förflyttning i forumet, inte när man senast var inne på sidan för medlemmar.
Jag betvivlar att alla är inne och bevakar när dom senast var inne, och naturligtvis så blir det aktuell tid för Berith när hon ska se SIN senaste förflyttning då hon tittar där.
Jag är mycket väl medveten om att jag inte förstår mig på funktionerna här inne och känner mig allmänt obekväm, så jag KAN ha missuppfattat funktionen.

mm, det där känns mer rimligt....jag trodde först att det var sneast inloggning bara. för i går stod det tydligen förrgår på mig. whistling.gif skumt va??? wink.gif
LadyG
Funderade länge över det där och kom fram till att om någon intresserar sig för mina inloggningstider så är det inte mitt problem smile.gif

Jag kan förstå om andra vill värna om sina uppgifter, men jag orkar inte bry mig faktiskt. Jag kan tala om att jag oftast loggar in vid 10-tiden och att jag alltid kollar i t ex receptavdelningen, träningstråden och de nya trådarna. Vad är det för hemligt med den informationen egentligen? Vad skulle man kunna göra med informationen?

Osb, det är ingen kritik till er som vill ha den informationen för er själva, jag bara förstår inte. Någon kanske kan förklara för mig?
anna_rispan
jag funderar också....

jag loggar in som anonym av många olika anledningar...

men om det är så att forumägarna vill att det ska synas när varje medlem loggar in så är det okej. så är det ju nuförtiden. använder man passerkort in i en byggnad så är man registerad.

förut var man verkligen anonym när man loggade in som anonym. för kunde man väl absolut inte se när någon man saknade vart inne senast?? det kanske är det som saknas. att få vara helt dold.

eller så är det av prinip. övervakningssamhället gillas inte va alla så är det ju.

men fortfarande så är man ju skapligt anonym. är det flera anonyma inne o man inget skriver är det väldigt svårt att gissa var just jag finns. för att jag finns här kan man alltså nuförtiden se.

det tråkigaste med att logga in o synas är ju att då syns allt man gör. om man står i sin brevlåda eller exakt vilken tråd man läser. det kan jag känna är onödigt....

oj vad mycket det blev!!!
Gossen Ruda
CITAT (LadyG @ 07-03-2007, 11:07) *
Funderade länge över det där och kom fram till att om någon intresserar sig för mina inloggningstider så är det inte mitt problem smile.gif

Jag kan förstå om andra vill värna om sina uppgifter, men jag orkar inte bry mig faktiskt. Jag kan tala om att jag oftast loggar in vid 10-tiden och att jag alltid kollar i t ex receptavdelningen, träningstråden och de nya trådarna. Vad är det för hemligt med den informationen egentligen? Vad skulle man kunna göra med informationen?

Osb, det är ingen kritik till er som vill ha den informationen för er själva, jag bara förstår inte. Någon kanske kan förklara för mig?

Det finns en del människor som har ett enormt kontrollbehov över andra människor. Det sitter en sån bredvid mig på jobbet och idag är hon ovanligt jobbig. Det gäller att kunna koppla bort henne mentalt.
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 07-03-2007, 11:16) *
Det finns en del människor som har ett enormt kontrollbehov över andra människor. Det sitter en sån bredvid mig på jobbet och idag är hon ovanligt jobbig. Det gäller att kunna koppla bort henne mentalt.

Det kan vara svårt att göra, men alternativet är inte direkt bättre...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon