|
aanderss
07-03-2007, 21:45
CITAT (Netha @ 07-03-2007, 21:15)  Hörru e_sedell... vill du att detta ska vara ett elitforum... eller vad är det du vill säga. Varför öht läsa inlägg om du redan i rubriken ser att frågan varit uppe tidigare och du blir irriterad? Tycker inte att du eller någon annan har rätt att kräva någonting av nybörjare... och för den delen, inte heller av oss som varit med ett tag. Alla är vi barn i början... då ska man inte hötta med näven åt nybörjare när man själv blivit varm i rocken. Säger som jag såg att någon/några sagt i tidigare inlägg... nya frågor och trådar gör ett ett levande forum.  ett levande forum vill vi ha
ingrid fuxwall
07-03-2007, 21:48
Som sagt jag har nyligen upptäckt sökfunktionen och jag har varit här ganska länge Innan jag blev ständig besökare på odla ansåg jag att jag var en hejare på växter och hur man sköter en trädgård men efter att ha vistats här har jag blivit betydligt ödmjukare och säger numera endast att jag har ett knoppande intresse och gärna vill lära mig mer och inser att upp till vissas nivå lär jag aldrig komma, men jag är lika lycklig för det ingrid
CITAT (ingrid fuxwall @ 07-03-2007, 21:48)  Som sagt jag har nyligen upptäckt sökfunktionen och jag har varit här ganska länge Innan jag blev ständig besökare på odla ansåg jag att jag var en hejare på växter och hur man sköter en trädgård men efter att ha vistats här har jag blivit betydligt ödmjukare och säger numera endast att jag har ett knoppande intresse och gärna vill lära mig mer och inser att upp till vissas nivå lär jag aldrig komma, men jag är lika lycklig för det ingrid och jag tror att du är lika välkommen du som alla andra här Ingrid
CITAT Om den tråd som ligger i låst överst i Träd, buskar och häckar läggs i alla avdelningar med en utförlig beskrivning om hur du söker så är det kanske inte så svårt ? hoppas verkligen inte det kommer i alla avdelningar. den tråden får vem som helst att avstå från att fråga nått alls den tråden samt alla svar att använda sök, gör att man drar sig för att fråga alls
Jag har redan bestämt mig för hur jag kommer att göra här. Vill jag veta något så söker jag och hittar jag ingenting så får jag bläddra i alla böckerna jag har här hemma. och hittar jag inget där heller så får jag helt enkelt hoppa över det jag tänkte från början, svårare än så är det inte. Är det något jag själv mot all förmodan skulle kunna svara på så gör jag gärna det, men frågorna behåller jag helst för mig själv.
e_sedell
07-03-2007, 22:18
Pia L, varför ska du inte fråga? Självklart ska du fråga om du inte hittar svaret.
Läs mitt svar, mitt inlägg är lyft från sitt ursprung. Det handlade om vad som SKULLE KUNNA HÄNDA med för många avdelningar innom ett brett spektrum även utanför trädgårdsområdet.
CITAT (Pia L @ 07-03-2007, 22:11)  Jag har redan bestämt mig för hur jag kommer att göra här. Vill jag veta något så söker jag och hittar jag ingenting så får jag bläddra i alla böckerna jag har här hemma. och hittar jag inget där heller så får jag helt enkelt hoppa över det jag tänkte från början, svårare än så är det inte. Är det något jag själv mot all förmodan skulle kunna svara på så gör jag gärna det, men frågorna behåller jag helst för mig själv. Nämen så ska du absolut inte göra! Låt inte elaka j...ar tysta dina frågor. Tror faktiskt inte att vare sig Ingemar eller Göran vill att nybörjare eller "gamla" undrande ska snäppas av och hänvisas till Sökfunktionen och inte få svar på sina frågor.
aanderss
07-03-2007, 22:21
CITAT (e_sedell @ 07-03-2007, 22:18)  Pia L, varför ska du inte fråga? Självklart ska du fråga om du inte hittar svaret.
Läs mitt svar, mitt inlägg är lyft från sitt ursprung. Det handlade om vad som SKULLE KUNNA HÄNDA med för många avdelningar innom ett brett spektrum även utanför trädgårdsområdet. varför måla fan på väggen redan?
CITAT (Netha @ 07-03-2007, 22:19)  Nämen så ska du absolut inte göra! Låt inte elaka j...ar tysta dina frågor. Tror faktiskt inte att vare sig Ingemar eller Göran vill att nybörjare eller "gamla" undrande ska snäppas av och hänvisas till Sökfunktionen och inte få svar på sina frågor. Du har verkligen en förmåga att läsa det som skrivs här som fan läser bibeln. VEM har sagt något sådant överhuvudtaget?!! Det är din tolkning och den har ingenting att göra med det som verkligen har skrivits. Mvh Fenja
CITAT (aanderss @ 07-03-2007, 22:21)  varför måla fan på väggen redan? Kan ju bara skratta åt hans (e_sedell) inlägg.
e sedell, det som var taget ur sitt ursprung kan man utläsa hos en del at dom instämmer i, även om det inte var din avsikt från början. Men jag har själv läst alltför många gånger då frågande har fått riktigt elaka, snäsiga svar, jag kan bara svara för mig själv och jag skulle ta ett sånt svar alltför personligt, så då avstår jag hellre än att känna mig kränkt. Odla är ett fint och mysigt forum med en skön stämning, jag vill hellre ha kvar den känslan, inget ont mot någon alls nu.
aanderss
07-03-2007, 22:26
CITAT (Netha @ 07-03-2007, 22:24)  jag med
CITAT (aanderss @ 07-03-2007, 22:21)  varför måla fan på väggen redan? håller med där.. ska man börja fundera på, vad som kan hända ...då kan man lika gärna stänga odla helt allt kan hända  CITAT (Pia L @ 07-03-2007, 22:25)  e sedell, det som var taget ur sitt ursprung kan man utläsa hos en del at dom instämmer i, även om det inte var din avsikt från början. Men jag har själv läst alltför många gånger då frågande har fått riktigt elaka, snäsiga svar, jag kan bara svara för mig själv och jag skulle ta ett sånt svar alltför personligt, så då avstår jag hellre än att känna mig kränkt. Odla är ett fint och mysigt forum med en skön stämning, jag vill hellre ha kvar den känslan, inget ont mot någon alls nu. frågar inte så mycket jag heller längre, av samma orsak. tycker också det är tråkigt med alla svaren "sök så hittar du svar"...nu har jag inte drabbats av det, men tycker ändå att jag frågar mindre och mindre
Fenja, meningen med mitt inlägg var inte att Agneta skulle bli påhoppad, hon har uppfattat det just som jag har gjort, använd ögonen och sökfunktionen innan du ställer din dumma fråga som förmodligen kan hittas lite längre ner på samma sida. Ok, något överdrivet då, men det är KÄNSLAN man får när några av er skriver så, kan ni ialla fall FÖRSÖKA tänka er in i hur det känns för oss som inte kan något, bara försöka.
CITAT (aanderss @ 07-03-2007, 22:26)  de som tror att forumet blir dåligt med en massa nybörjare Japp.... man undrar... hur var det i forumets första början?  en massa nybörjare med "dumma" frågor som dessutom upprepades.
Ska jag skratta eller gråta?.....ni behöver inte bråka om detta! Det enda ni behöver göra, är att hålla ett öga på alla nybörjare, och se till att de känner sig hemmastadda och svarar på deras frågor på ett sånt sätt att de känner sig välkomna
aanderss
07-03-2007, 22:34
CITAT (Gillan @ 07-03-2007, 22:33)  Ska jag skratta eller gråta?.....ni behöver inte bråka om detta! Det enda ni behöver göra, är att hålla ett öga på alla nybörjare, och se till att de känner sig hemmastadda och svarar på deras frågor på ett sånt sätt att de känner sig välkomna Jag håller med dig
Inte tänker jag sluta ställa frågor iallafall, det kan jag tala om.  Det finns ju hur många områden som helst inom odling och man kan ju vara nybörjare på ett område och erfaren på ett annat. Kom igen nu! Fortsätt fråga!!
CITAT (Pia L @ 07-03-2007, 22:30)  Fenja, meningen med mitt inlägg var inte att Agneta skulle bli påhoppad, hon har uppfattat det just som jag har gjort, använd ögonen och sökfunktionen innan du ställer din dumma fråga som förmodligen kan hittas lite längre ner på samma sida. Ok, något överdrivet då, men det är KÄNSLAN man får när några av er skriver så, kan ni ialla fall FÖRSÖKA tänka er in i hur det känns för oss som inte kan något, bara försöka. Jag har inte hoppat på Agneta för att du skrev det du gjorde, det jag skrev har enbart med Agnetas svar att göra. Jag har inte hoppat på Agneta överhuvudtaget, utan bara påpekat att hon påstår att det har sagts en massa saker som ingen har sagt. Det är ganska olyckligt för klimatet i debatten när man gör så. Mvh Fenja
Tack aanderss!
man kan ju bara se på kerstin, som med sin stora kunskap alltid...och jag menar alltid har tid att svara, hur simpla frågorna än är. alltid ett vänligt svar på hur man gör, och hur ofta har hon inte behövt upprepa dom svaren? hon skulle inte nedlåta sig till en sådan komentar, om nybörjare eller sucka och säga "använd sökfunktionen så får du svar" ens om det står en likvärdig fråga tre rader ner  aldrig ett snäsigt svar där ifrån det är forumteknik det och så önskar jag att alla kunde svara...både till nybörjare och mera vana odlaiter som behöver svar på någon undran
CITAT (aanderss @ 07-03-2007, 22:34)  Jag håller med dig En till som håller mé.  CITAT (pejori @ 07-03-2007, 22:39)  man kan ju bara se på kerstin, som med sin stora kunskap alltid...och jag menar alltid har tid att svara, hur simpla frågorna än är. alltid ett vänligt svar på hur man gör, och hur ofta har hon inte behövt upprepa dom svaren? hon skulle inte nedlåta sig till en sådan komentar, om nybörjare eller sucka och säga "använd sökfunktionen så får du svar" ens om det står en likvärdig fråga tre rader ner  aldrig ett snäsigt svar där ifrån det är forumteknik det och så önskar jag att alla kunde svara...både till nybörjare och mera vana odlaiter som behöver svar på någon undran  Håller med i vartenda ord.
aanderss
07-03-2007, 22:44
CITAT (Netha @ 07-03-2007, 22:41)  En till som håller mé.  Håller med i vartenda ord. de gör jag med
Såå fantastiskt vackert och sannt du skriver om Kerstin Pejori! Om alla vore lika ödmjuka.......tja....vad ska man säga ...Hon är fantastisk!
Jag instämmer i det också Gillan, tack vare Kerstin så har jag en massa babyträdgårdsirisar  Där har man aldrig läst en snäsig komentar, en av alla underbara människorna här.
Piccante
07-03-2007, 23:19
CITAT (aanderss @ 07-03-2007, 22:26)  jag med Det har ni er fulla rätt att göra, inget jag varken kan eller vill hindra. Men jag hoppas att e_sedell vågar visa sig här igen för jag tycker inte att man enbart ska kritisera folk helt oemotsagt. Låt honom få framföra sin åsikt med utan att han blir hånad.
Anki på Öland
07-03-2007, 23:23
Hur skall man som nybörjare veta om frågan man har är enkel eller något som ingen annan tänkt på förut??  Man vet ju inget...... Anki ps att leta på tulpan gav 21 sidor av trådar, kan vara svårt att hitta det man söker.....
CITAT (Markus_H @ 07-03-2007, 23:19)  Det har ni er fulla rätt att göra, inget jag varken kan eller vill hindra. Men jag hoppas att e_sedell vågar visa sig här igen för jag tycker inte att man enbart ska kritisera folk helt oemotsagt. Låt honom få framföra sin åsikt med utan att han blir hånad. han har fått framföra sin åsikt, och det har andra också rätt att göra ser inte att någon har "hånat" honom, även om inte alla håller med honom
CITAT (Anki på Öland @ 07-03-2007, 23:23)  Hur skall man som nybörjare veta om frågan man har är enkel eller något som ingen annan tänkt på förut??  Man vet ju inget...... Anki ps att leta på tulpan gav 21 sidor av trådar, kan vara svårt att hitta det man söker..... Egentligen spelar det väl ingen roll om frågan är enkel eller svår? Genom att använda sökfunktionen så kan man få reda på en hel del övrigt om den växt man undrar över som kanske inte framkommer i ett "personligt svar"! Finns det 21 sidor om tulpan så är väl sannolikheten att man hittar sitt svar där väl nära 100% skulle jag tro. Mvh Fenja
herkules
07-03-2007, 23:50
CITAT (pejori @ 07-03-2007, 23:32)  han har fått framföra sin åsikt, och det har andra också rätt att göra ser inte att någon har "hånat" honom, även om inte alla håller med honom  alla tolkar det som skrivs olika. jag uppfattade inte e_sedells inlägg som en uppmaning till nybörjare att ej fråga, ej heller att detta ska bli något slags elitforum. däremot så tolkar jag flera inlägg i den här tråden som hånfulla. hånskratt är ingen åsikt och strider mot all netikett på ett forum.
CITAT (herkules @ 07-03-2007, 23:50)  alla tolkar det som skrivs olika. jag uppfattade inte e_sedells inlägg som en uppmaning till nybörjare att ej fråga, ej heller att detta ska bli något slags elitforum. däremot så tolkar jag flera inlägg i den här tråden som hånfulla. hånskratt är ingen åsikt och strider mot all netikett på ett forum. Jag lyssnar verkligen på vad du säger nu herkules. Därför tänker jag gå tillbaka i tråden till mitt första inlägg för att se om jag tycker att e-sedell blivit hånad...............
herkules
08-03-2007, 00:01
CITAT (Gillan @ 07-03-2007, 23:59)  Jag lyssnar verkligen på vad du säger nu herkules. Därför tänker jag gå tillbaka i tråden till mitt första inlägg för att se om jag tycker att e-sedell blivit hånad............... det är bra  därmed inte sagt att du tycker som jag.
kerstin z5-6
08-03-2007, 00:08
"Det jag menar är, som Markus_H skriver, att många som är t.ex. matlagningsintresserade, båtintresserade skriver och slänger mellan med en trädgårdsfråga. Det i sig gör inget om några gör så, men om det blir fler och fler. De som är nybörjare men har ett genuint trädgårdsintresse välkomnar med öppen famn. De kommer snart lära sig så pass att de tillför forumet en hel del. Jag är nybörjare på många områden också, och fullärd blir man aldrig." Okey E-Sedell -för mej blev det tydligare vad du menar nu .Jag har läst hela ditt inlägg -Markus med, en gång till Jag håller med så långt att det naturligtvis är bra om ett trädgårdsforum förblir ett sådant Sen får jag och du och alla andra tänka på att det skrivna ordet utan gester , lätt blir missförstått... Om man läser lite slarvigt som jag gjorde blir det ännu mer trassel .. Det enda vi har olika åsikter om är huruvida det är irriterande att någon "ny" skriver samma fråga som nyss varit uppe .. det är ju ofta ett misstag bara .... Men för mej är det bara det -vi har olika åsikter -inget farligt med det Jag kan inte ens citera ordentligt än  tack o lov är vi ju alla lite nybörjare nu, när allt ändrats på forum Frågor är bra -det är av dem och svaren på desamma jag lärt mej nåt Sluta inte fråga ! Svara på det du kan bidra med ! Allas kunskaper är lika mycket värda själv kan jag inget om grönsaker och krukväxter , men jag frågar Nu vet jag att primula ska stå svalt o vattnas lagom inne , tack vare Agneta ..men int levde mina för det .. K
*Stintan*
08-03-2007, 00:21
CITAT (herkules @ 07-03-2007, 23:50)  alla tolkar det som skrivs olika. jag uppfattade inte e_sedells inlägg som en uppmaning till nybörjare att ej fråga, ej heller att detta ska bli något slags elitforum. däremot så tolkar jag flera inlägg i den här tråden som hånfulla. hånskratt är ingen åsikt och strider mot all netikett på ett forum. Kan inte se att någon varit hånfull mot e_sedell men om du läst hans inlägg i ursprungstråden så borde även du se att han vill att odla ska vara ett forum med inte för många nybörjare som ställer en massa simpla frågor. Han menar att det blir för låg nivå på frågorna. Nu har han ju själv sagt att han uttryckte sig lite olämpligt men faktum kvarstår. Det är inte att vara hånfull att ha en annan åsikt och det står e_sedell fritt att skriva i den här tråden precis som alla andra. Jag tycker att det är skönt att höra att så många inte delar e_sedells åsikt om hur forumet ska vara för åtminstone jag fick funderingar om man fortsättningsvis skulle våga ställa några frågor. Men som tur är så finns en massa gulliga kunniga människor som oförtröttligt svarar på våra "simpla" frågor utan att varken snäsa eller vara otrevliga.
Tja, vad ska jag säga? Virtuiousen har ju redan sagt sitt , och hon är ju som alla vet, helt fantastisk!....och såå ödmjuk som nån kan bli
Men för övrigt herkules! Nääe, jag kan inte se att e-sedell blivit hånad? Vad jag kan se, har han bara fått svar på tal!.......och knappt det ens..................men som du själv sa: vi kanske inte tycker lika ............sorry.........
e_sedell
08-03-2007, 07:05
Ni har uppenbarligen inte läst mitt svar eller inte förstått vad jag menar. Det är kanske lite nonchalant. Jag tar inte illa upp men blir lite irriterad. framförallt för att jag inte från början såg tråden, då kanske många missförstånd inte behövt uppkomma. Det är mest kul och se hur debattklimatet är på odla.nu.
Ophelia
08-03-2007, 07:12
Nej fy...elitforum är inte bra. Tänk så få medlemmar det skulle vara då med tanke på att odleriet är en enormt kunskapsområde och man blir aldrig fullärd
CITAT (Pia L @ 07-03-2007, 22:11)  Jag har redan bestämt mig för hur jag kommer att göra här. Vill jag veta något så söker jag och hittar jag ingenting så får jag bläddra i alla böckerna jag har här hemma. och hittar jag inget där heller så får jag helt enkelt hoppa över det jag tänkte från början, svårare än så är det inte. Är det något jag själv mot all förmodan skulle kunna svara på så gör jag gärna det, men frågorna behåller jag helst för mig själv. Känner du dej fortfarande som nybörjare här på forumet - efter tre år? Nybörjare är för mej dom som skriver sina allra första frågor här. Personer med handelsträdgårdar och trädgårdsmästare och blomsterhandlare och andra proffs ställer nog inga frågor i det här forumet.  Dom delar väl istället med sej av sina kunskaper och erfarenheter till oss andra. Men visst ser man att det är skillnad på äpplen och päron här ibland. Om Klas-Bertil som har varit med sen starten frågar hur sjutton han ska göra med sin gräslök som blir angripen av nåt svart gegg varje år så får han flera goda råd och svar. Men om Klas-Bertil som precis blivit medlem frågar vad det är för nåt svart konstigt på gräslöken så kan han lika gärna få svaret "det har diskuterats tidigare, sök så hittar du en massa bra svar".
Lena i Torslanda
08-03-2007, 09:00
Är det inte så att själva frågandet är ett sätt att faktiskt bli en del av ett forum? Man läser kanske under lång tid och så gör man sina första trevande försök att bli en del av gemenskapen. Att ställa en fråga ger mig inträde i gemenskapen när jag är ny. Att gå in under sökfunktionen och leta ger ju ingen delaktighet. I princip finns nog alla väsentliga trädgårdsfrågor redan besvarade och forumet skulle kunna läggas ner och enbart ha en sökmotor. Men nu är ju ett forum mer än en frågehörna det är ett torg - och hur gör man om man vill ha kontakt med en främmande människa på ett torg , jo man kanske går fram och frågar vad klockan är fast det sitter en stor på husväggen.
CITAT (Lena i Torslanda @ 08-03-2007, 09:00)  Är det inte så att själva frågandet är ett sätt att faktiskt bli en del av ett forum? Man läser kanske under lång tid och så gör man sina första trevande försök att bli en del av gemenskapen. Att ställa en fråga ger mig inträde i gemenskapen när jag är ny. Att gå in under sökfunktionen och leta ger ju ingen delaktighet. I princip finns nog alla väsentliga trädgårdsfrågor redan besvarade och forumet skulle kunna läggas ner och enbart ha en sökmotor. Men nu är ju ett forum mer än en frågehörna det är ett torg - och hur gör man om man vill ha kontakt med en främmande människa på ett torg , jo man kanske går fram och frågar vad klockan är fast det sitter en stor på husväggen.  ...... Visst är det så Lena!
e_sedell
08-03-2007, 09:07
CITAT (Lena i Torslanda @ 08-03-2007, 09:00)  Är det inte så att själva frågandet är ett sätt att faktiskt bli en del av ett forum? Man läser kanske under lång tid och så gör man sina första trevande försök att bli en del av gemenskapen. Att ställa en fråga ger mig inträde i gemenskapen när jag är ny. Att gå in under sökfunktionen och leta ger ju ingen delaktighet. I princip finns nog alla väsentliga trädgårdsfrågor redan besvarade och forumet skulle kunna läggas ner och enbart ha en sökmotor. Men nu är ju ett forum mer än en frågehörna det är ett torg - och hur gör man om man vill ha kontakt med en främmande människa på ett torg , jo man kanske går fram och frågar vad klockan är fast det sitter en stor på husväggen. Absolut är de så
Självklart ska detta forum vara öppen för alla, nybörjare som experter. Men det jag inte tycker är lika ok är att diskutera en tråd i en annan tråd, och t.o.m citera ett inlägg som är klippt ur sitt sammanhang. Ska läsa i fourmreglerna hur sånt får gå till... kanske är ok här? Det är det nämligen inte i några andra forum jag brukar skriva i. Inget illa ment, men det känns lite taskigt att göra så. Då kanske den som skrev inlägget från början inte ens har en chans att försvara sig. Nu hittade ju Erik hit och kan förklara sig men så kanske det inte alltid sker.
CITAT (e_sedell @ 08-03-2007, 07:05)  Ni har uppenbarligen inte läst mitt svar eller inte förstått vad jag menar. Det är kanske lite nonchalant. Jag tar inte illa upp men blir lite irriterad. framförallt för att jag inte från början såg tråden, då kanske många missförstånd inte behövt uppkomma. Det är mest kul och se hur debattklimatet är på odla.nu. Jag håller med dig Erik och jag tycker inte att ditt inlägg är nonchalant. Men uppenbarligen är det så att många har svårt att läsa det som verkligen skrivs och drar en massa egna slutsater och hakar upp sig vid dessa och liksom "slutar se skogen för alla träd som är i vägen". Beklagligt att du ska bli anklagade inlägg efter inlägg för att vara både nybörjarfientlig och elitforumsförespråkare när ditt inlägg inte alls handlar om det. Mvh Fenja
*Stintan*
08-03-2007, 10:49
Ingen har anklagat e_sedell men många har uppenbarligen en helt annan åsikt om hur forumet ska vara. Alla har ju möjlighet att framföra sin åsikt men gör man det så som e_sedell gjorde så kanske man får räkna med att det blir protester.
CITAT (herkules @ 07-03-2007, 23:50)  alla tolkar det som skrivs olika. jag uppfattade inte e_sedells inlägg som en uppmaning till nybörjare att ej fråga, ej heller att detta ska bli något slags elitforum. däremot så tolkar jag flera inlägg i den här tråden som hånfulla. hånskratt är ingen åsikt och strider mot all netikett på ett forum. har åter igen läst inläggen i frågan och ser inget hånfullt i något av svaren den tolkningen får du stå för själv herkules. sen kan jag hålla med om, att växtfrågor inte ska komma in samtidigt som man frågar hur man klär om en stol ett inlägg om varje sak, så blir det så bra svara vänligt om du kan tillföra något och låt bli om du inte kan. enkelt för alla  CITAT (Lena i Torslanda @ 08-03-2007, 09:00)  Är det inte så att själva frågandet är ett sätt att faktiskt bli en del av ett forum? Man läser kanske under lång tid och så gör man sina första trevande försök att bli en del av gemenskapen. Att ställa en fråga ger mig inträde i gemenskapen när jag är ny. Att gå in under sökfunktionen och leta ger ju ingen delaktighet. I princip finns nog alla väsentliga trädgårdsfrågor redan besvarade och forumet skulle kunna läggas ner och enbart ha en sökmotor. Men nu är ju ett forum mer än en frågehörna det är ett torg - och hur gör man om man vill ha kontakt med en främmande människa på ett torg , jo man kanske går fram och frågar vad klockan är fast det sitter en stor på husväggen. precis är det så...därför tycker jag att vänliga svar till nykommlingar är ett måste  CITAT (e_sedell @ 08-03-2007, 07:05)  CITAT Ni har uppenbarligen inte läst mitt svar eller inte förstått vad jag menar det är möjligt att det är en ren misstolknig som gjort att diskusionen kommit upp, så jag föreslår då erik, att du försöker förklara hur du menade med ditt inlägg, eftersom så många läst eller tolkat det fel. jag är nyfiken på hur du menade, och visst kan man diskutera utan att man är arg på någon...tror inte någon är arg eller sur, bara nyfikna på vad du menade och har en annan åsikt tills svaret kommer
Av vad jag har sett så tycker jag att de allra flesta är trevliga och välkomnande mot nya. Så många medlemmar som finns här så är det kanske ett liiitet fåtal som tycker det är irriterande med nybörjarfrågor...inte ska väl det behöva avskräcka nån från att fråga?  Vad skulle det här bli för ett trädgårdsforum om ingen ställde några fler frågor i de avdelningarna utan bara sökte på gamla...då skulle det enbart vara Småprat som var aktivt.
herkules
08-03-2007, 15:41
CITAT (pejori @ 08-03-2007, 12:50)  den tolkningen får du stå för själv herkules. ehh... jo - nog är det min tolkning
Maria_z5
08-03-2007, 23:10
Hej! En nybörjare här! Jag har under mina hittills dryga 250 inlägg bara fått ett svar som kan kallas snäsigt. Ända från första inlägget har jag känt mig välkomnad och omhändertagen och hjälpen har varit snabb dessutom. Jag tycker att det var riktigt att flytta diskussionen till en ny tråd så att G&I kunde få svar på det de ville i den ursprungliga för tänk att sitta och läsa 6-7 sidor om detta när man vill ha feedback på sidans upplägg?? Jag vill bara säga  till er alla underbara  som finns här och som hjälper till så fint ingen nämnd och ingen glömd men tänker särskilt på Kerstin och Helen som bor i min zon! Ni är så snabba att svara att jag ibland undrar om ni bor framför datorn. Erik, jag förstod ditt inlägg som att du vill hålla en viss nivå på forumet kunskapsmässigt men jag tror ärligt talat inte att vem som helst går in på ett sånt här forum så jag tycker att den oron är obefogad. Jag tror att det är väldigt få av oss som inte har tillbringat en hel del tid med någon form av odlingsaktivitet eller litteratur innan man klev in här. Nybörjare är frön till en ny fin odlarrabatt och ska därför vårdas ömt. /Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|