|
Katti med torpet
16-03-2007, 14:45
Det är ju bråda dagar nu och det växer fort i krukorna. Vore därför kul att få se lite av hur det går för er andra. Det finns ju en tråd om Penséer där vi har fått följa utvecklingen från sådd till blomma men jag skulle gärna se bilder från andra sådder också. Gärna bilder som visar hur det ser ut i era växthus eller var ni nu har såbänkarna. Är ju intressant att se hur långt andra har kommit med samma växter som man själv har, på gott och ont. Minns fortfarande en underbar bild inifrån Maggans sprickfärdiga växthus förra våren. Det var så fullt av alla krukor och fat med växande sådder så hyllorna såg ut att bågna Börjar med att läga in en länk till mitt album frösådd 2007 där jag fyller på med bilder allt efter som växterna utvecklas. Mina sådder 2007Men först en översiktsbild från växthuset
Vad har du för växthus?... Jag har lagt in lite bilder i mitt album jag också... Bilder på mina sådder
Piccante
16-03-2007, 15:07
Jag blev oxå nyfiken på ditt växthus, var köper man ett sådant?
Jag har ett likadanat växthus som Katti, mitt är inköpt på Ö&B för 995 kr, hyllor och allt ingår! Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 16-03-2007, 19:54)  Jag har ett likadanat växthus som Katti, mitt är inköpt på Ö&B för 995 kr, hyllor och allt ingår! Mvh Fenja jag har också ett sånt. Men det tar jag inte fram förrän i maj nån gång.
Okej... är det den större varianten på detta...för det är den jag har...den är inte så djup...ca 80cm..men det går att stå i den...om man inte är så lång...som jag då...174...då är det lite på gränsen tycker jag...har ni några mått på det stora?
[attachment=484:IboxImage.jpg]
Piccante
16-03-2007, 20:54
Såg ett liknande hus eller rent av samma modell kanske på Lidl. De var billigare än Ö&B i så fall.
Det verkar som att Kattis är i större model...jag tittade i hennes album på växthus och 3:e sidan så ser man det lite tydligare...
Alla väntar på Katti! Menar ni nu i år? Finns på ÖB å Lidl? Måste dit imorgon å titta!! Jag är en av dom som nog får fortsätta drömma om ett stort växthus ett tag till....................... Mvh ZaraP
CITAT (ZaraP @ 16-03-2007, 21:42)  Jag är en av dom som nog får fortsätta drömma om ett stort växthus ett tag till....................... Ja du är inte ensam...jag drömmer även om en stor trädgård...
Katti med torpet
17-03-2007, 07:13
Förlåt att ni fått vänta, fastnade framför Masdjävlar i går kväll, snyft och skratt... Jo det är den största varianten som jag har, det är ca 2x3 meter, har för mig att sambon betalade 6-700:- för det för några år sedan. På nedanstående bild ser ni hur jag har byggt upp det inne i det ordinarie växthuset. Men över till sådderna. Fina bilder Floppy, var det dina egna bilder på de blommande penséerna? Superfina i så fall! Kollade lite i ditt allbum från året innan och såg att du sått Sommarflox 'Chanal'. Den har jag också sått i år och är därför lite nyfiken på hur den blev, berätta är du snäll (eller lägg in en bild om du har). Men jag vill se bilder från er andra ockås för nog måste ni väl ha massor med sådder på G? Har ni album från tidigare år duger det också
CITAT (Katti med torpet @ 17-03-2007, 07:13)  Fina bilder Floppy, var det dina egna bilder på de blommande penséerna? Superfina i så fall! Kollade lite i ditt allbum från året innan och såg att du sått Sommarflox 'Chanal'. Den har jag också sått i år och är därför lite nyfiken på hur den blev, berätta är du snäll (eller lägg in en bild om du har). Tackar, tackar...nä penséerna kan jag tyvärr inte ta åt mig äran för...men de är de två sorterna som jag har sått i år... Har lite dåligt med bilder på förra årets blomsäsong...jag flyttade i mitten av juni till slutet av juni så denna bilden är den enda och då har jag precis omplanterat dem till balkonglådor för jag visste inte vart jag ville ha dem...de hamnade sedan allihopa i en stor zinkhink....som jag tyvärr inte har nån bild på...men det blommade hela sommaren... Sådde 3:e februari och första dök upp 6:e februari...så det gick väldigt fort... 4:e mars var det dax för omskolning och då hamnade de i vanliga omskolningskrukor... 15:e april slog första blomman ut...och de hamnade i blommlådan den 27:e april... Ja så mycket mer än så här kan jag inte säga...mer än att de var mycket blommor på dem [attachment=489:2006_04_..._Medium_.jpg]
Ny här ,och detta känns så bra  Hej alla glada  med era frö sådder,, jag är en nybörjare i år har väl inte sått förr men fick ett ryck och det är ju kul, varje morgon ut och kolla hur det mår( har inget växthus utan odlar i mitt uterum under bubbelplast. Gladdes av att se era bilder,( min man förstår inte hur det kan roa mig en hel fredag kväll att sitta och se på små plantor och stora och andras trädgårdar,på nätet, men det är fascinerande,, har nog valt fel yrke. Denna sidan är hel topp ja hela odla nu  gör mig glad och nöjd. Nu undrar jag är det någon som kan förklara hur jag lägger in mina bilder,, eller gör album har försökt men det går inte, någon som kan detta JAg har sått Petunia, Chili, riddarsporre Belladonna, Kronärtsskocka , stor Vaxklocka, narciss tobak vit, rosa tobak, Varg gap, rudbeckia Whitwe swan och vanlig röd rudbeckia, paradisblomster, ja det var nog allt har fotat men vet inte hur man lägger in det,, kanske får hjälp ikväll när min data kunniga dotter kommer hem, eller så kan någon här förklara,,bilder kommer. nu ska jag läsa lite i forumet, det är så mycket kul tack alla!
Välkommen in i frö och trädgårds träsket...här är vi många ska du veta...men det är en häääärlig 'sjukdom'  ... Ska bli kul att få se lite blider ifrån allt somdu har... Tyvärr är jag jättedålig på att förklara hur man lägger in bilder mm...men det kommer nog snart någon här som kan förklara hur du ska gå till väga... Ville bara önska dig hjärtligt välkommen...
ewa zon 3
17-03-2007, 16:14
Vad fint det gror hos er Dagens bilder från några av mina frösådder /Ewa Gräs mm  Blandade perenner 1  Blandade perenner 2
Har inga så fina bilder men slänger upp dom ändå  man kan inte se vad det är och allt står huller om buller
kerstin z5-6
17-03-2007, 19:06
Välkommen hit  alltid roligt med nya frötok  Ang album -har du kollat fotoalbumtråden i support avdelningen Vad är problemet mer specifikt ?
Kamilla z 7
17-03-2007, 19:12
Vad kul att se era sådder Jag kan inte registrera ett fotoalbum så nu är jag  ska ni veta.... Men det fixar sig väl snart när allt är klart
Har nu med glädje tagit del av era sådder, och är lite sur för jag får inte till ett album här,,  ,,den som vill kan kolla på AoTs forum , där har jag mina sådder i ett album, heter svejak där. har skrivit och frågat supporten varför jag inte kan göra ett album här, jag har försökt men då säger bara det att jag redan har ett album ,  , och det kan inte jag se att jag har,, men det löser sig säkert med tiden. Läste om Kungsljus här ng stans.. här växer de vilda Kungsljusen hejvilt, de är som era plantor i storlek ute nu, men de ni pratar om är väl mer förädlade eller, jag tyucker de vilda är vackra de blommar andra året, så ibland gräver jag uppen och plockar in i rabatten, måste kolla om de går att ta frön ifrån dem i höst,,kanske hade varit kul.[attachment=532:DSC00802__Small_.JPG]. Var ute idag och klippte lite här och där och tog lite kort, på mina julrosr[attachment=533:DSC00809__Small_.JPG]  kan det vara svartfläcksjukan detta, eller snigel angrepp,,[attachment=534:DSC00807__Small_.JPG]Denna är större än den lilla tänk att jag inte minns dess namn, någon som vet  nej ska krypa till kojs nu.. gonatt alla fröentusiaster,,
kerstin z5-6
18-03-2007, 03:01
Julros nu .!!!.. jag har bara snö .. sådana bilder är faktiskt förbjudna på den här sajten ...
Kvarnvik
18-03-2007, 12:07
Katti, vet du vilken affär ni köpte växthuset i? Jag kan inte hitta något så stort någonstans... Kanske intte finns i år, men chansen finns ju.
Natures wisdom
18-03-2007, 13:55
Ett litet urval på vad som gror hos mig. Bild 1: Rävsvans, 2 dagar efter sådd Bild 2: Purpurvinda (Ipomo purpurea var. "stars of yelta"). Blötlagda ett dygn innan, var onödigt eftersom flera frön började gro bara över natten. En liten försynt stackare som sticker upp på bilden, syns knappt Bild 3: En belladonna, 15 dagar efter sådd. Bara ett frö som grott. Är grobarheten på fröna generellt dåliga, eller kan det vara så att odlingsmediumet är alldeles för blött. Jag vattnade nämligen igenom den krukan innan sådd, och det blev lite väl blött.
Den mest okomplicerade och trevligaste sådden är nog ändå taklöken. Den bara står där i såbyttan och växer på sig. Den enda omvårdnad den får är svag näringslösning vid vattning och en plats under lysrören. [attachment=551:taklök.jpg] I dag har jag också "bredskolat" alunroten och minst tre av dom ser ut att kunna få röda blad [attachment=552:Alunrot.jpg] /Anki
Katti med torpet
18-03-2007, 19:08
CITAT (Kvarnvik @ 18-03-2007, 12:07)  Katti, vet du vilken affär ni köpte växthuset i? Jag kan inte hitta något så stort någonstans... Kanske intte finns i år, men chansen finns ju. Sambon köpte det på Överskottsbolaget för några år sedan. Det fvanns på Rusta också även om det tog slut innan vi lyckades bestämma oss för att slå till.
malin72
19-03-2007, 01:21
Anki gud vad söta taklökarna var har aldrig provat att så dom men nu blev man ju sugen men dom kan man väl så senare eftersom att man kan ha dom på hösten eller
CITAT (malin72 @ 19-03-2007, 01:21)  Anki gud vad söta taklökarna var har aldrig provat att så dom men nu blev man ju sugen men dom kan man väl så senare eftersom att man kan ha dom på hösten eller Jo de är verkligen gulliga dessa små "minisar" och här behöver jag aldrig fundera på omskolning eller någon superkänslighet för torka. När man kan så dom får någon annan svara på jag kan bara säga att de växer väldigt långsamt. /Anki
Det här hittade jag på Bröderna Nelsons om taklökar: Taklök, blandning Artikelnr: 64588 Beskrivning: De ingående arterna kan planteras på t ex murar, slänter, stenpartier och torvtak men också i rabatter, krukor, tråg och på stora fat tillsammans med några vackra stenar. Trivs i full sol, gärna i öppet läge. Kräver väldränerad jord. Tål torka. Blommar första gången några år efter sådd. Efter blomningen dör bladrosetten men har då redan satt nya sidorosetter. Förodling: Så glest på fuktad sandblandad såjord. Täck tunt. Ställ i 18-22°C. Groningstid 3-4 veckor. Omplanteras efter ca 8 v. i krukor med sandblandad jord när plantorna går att hantera. Ställ ljust och svalt, 15°C. Utplanteras under sommaren. Plantavst cm: 25 Radavst cm: 25 Förkult. tid: 0115-0330 Blomn-/ skördetid: 0601-0830 Så-sätt: Förodling Höjd cm: 6-10 Livstid: Perenn / flerårig Växtläge: Sol Prisgrupp: E  Jag ska nog också införskaffa dessa små söta...
malin72
20-03-2007, 00:18
här kommer lite av mitt då [attachment=598:blandat_06_316.jpg] en liten vit bolltistel[attachment=599:blandat_06_314.jpg] polarblågull[attachment=600:blandat_06_305.jpg] eucalypthos[attachment=601:blandat_06_313.jpg] och så här ser det ut på hyllorna nu ojojoj var ska detta sluta
Katti med torpet
21-03-2007, 18:28
Malin, vad är det där med stooora blad längst ned i mitten på sista bilden?
malin72
21-03-2007, 22:57
CITAT (Katti med torpet @ 21-03-2007, 18:28)  Malin, vad är det där med stooora blad längst ned i mitten på sista bilden? det är vitt kungsljus....Verbascum chaixii album..lite för tidigt sått
kerstin z5-6
22-03-2007, 10:51
malin72
22-03-2007, 10:58
nämen Kerstin nu fattar jag inte vad skrattar du åt
Kvarnvik
22-03-2007, 19:11
Så här ser min blygsamma odling ut. Det är palettblad, ricin, blodhibiskus och några pyttesmå försent sådda penséer. Jag försöker hålla mig till att så bara några frön ur varje påse. Bland det som ännu inte kommit upp har jag studentnejlika, har fått upp en omgång, men de vissnade ner lika fort igen... Jag har också några pyttesmå jätteverbenor i den bruna big pack-burken längst bak. [attachment=645:IMGP0782kopia.jpg]
På den andra bilden är det några dahliaplantor [attachment=646:IMGP0783kopia.jpg]
Jag har förresten hittat ett plastväxthus modell större på Jula nu som jag ska provbygga upp i TV-rummet nu. Det är inte lika stort som Kattis men 1,30x1.90 med 1,90 i takhöjd.
Kul...du får lägga in en bild på det sen när du byggt klart...är ju nyfiken nu...  Kan det vara ett sånt här som du köpt???...för ett sånt har jag... [attachment=647:IboxImage.jpg]
Kvarnvik
22-03-2007, 20:42
Det är nog lite större och har bara en omgång hyllplan runt om, på mitten så att säga. Jag lägger upp en bild när jag är klar.
Kvarnvik
22-03-2007, 21:33
Så här ser det ut, utan plasten. Jag hade allvarliga funderingar på att slänga på den också, men det visade sig inte bara vara att "slänga" på den. Får vänta tills jag får hem mannen imorgon (nej han är inte hemma, då hade häxthuset aldrig kommit upp inomhus...) Jag tycker att det verkar riktigt stabilt faktiskt, det svåra är att få ihop alla delar ordentligt så att hyllplanen och plasten passar. Jag kommer nog att få träningsvärk av allt pressande med utsträckta armar...  Det finns ett hyllplan till den bortre kortänden också. [attachment=653:IMGP0786kopia.jpg] Det fina är att jag man kan anpassa lite som man själv vill ha det, om man vill ta bort en sektion med hyllplan kan man ju faktiskt ta bort pinnen också och få lite mer svängrum...
Natures wisdom
25-03-2007, 19:01
Det gror vidare
Jimbo79
25-03-2007, 19:35
Hej på er! Mina Physalis fröer har just börjat gro till min stora glädje... men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. När är det dags att flytta dem från fönster med undervärme till svalare klimat under lysrör tror ni? Bör jag sedan dela på groddarna och plantera om dem eller kan man vänta med det tills de börjar trängas? Är det förresten det som kallas omskolning? Ni får ursäkta mina amatörfrågor men det är just precis vad jag är...  en glad amatör! Jag har även tänkt så melon, där fröerna kommer från en melon som växte på vår kompost förra sommaren... utan vår vetskap... helt plötsligt dök där upp en melon som ingen planterat. Den såg ut och smakade som Galia. Tänkte prova att driva upp en ny planta men tror ni att jag kan sätta dessa fröer nu med eller är det för tidigt? Tacksam för hjälp... Mvh, Jimmy [attachment=760:physalis_groning_1.jpg][attachment=761:physalis_groning_2.jpg]
ewa zon 3
25-03-2007, 19:54
CITAT Mina Physalis fröer har just börjat gro till min stora glädje... men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. När är det dags att flytta dem från fönster med undervärme till svalare klimat under lysrör tror ni? Ser ut som det skulle behöva komma in under lysrör nu eftersom de verkar blivit lite långa när de sträcker sig efter ljuset. Kanske kan du flytta hela miniväxthuset under lysrören och när de växt på sig lite kan de flytta ut. Kom i håg lysrören ska vara nära /Ewa
Katti med torpet
25-03-2007, 23:05
Nu har jag lagt in lite nya bilder från i mitt album Frösådd 2007. Har lagt upp det så att varje växt kommer för sig med bilder från sådd och vidare utveckling. Tanken är att man skall kunna följa varje växts utveckling på ett överskådligt sätt, en slags så-dagbok med bilder. Kan kanske vara bra när man planerar nästa års sådd. Lägger ett litet smakprov från idag här nedan, Praktpetunian Silver wave i 8 cm kruka...
Jonas70
26-03-2007, 10:04
CITAT (Jimbo79 @ 25-03-2007, 20:35)  Jag har även tänkt så melon, där fröerna kommer från en melon som växte på vår kompost förra sommaren... utan vår vetskap... helt plötsligt dök där upp en melon som ingen planterat. Den såg ut och smakade som Galia. Tänkte prova att driva upp en ny planta men tror ni att jag kan sätta dessa fröer nu med eller är det för tidigt? Melon måste du vänta med att så ytterliggare en månad eller två, för annars kommer det fortfarande vara för kallt utomhus när de är stora nog för utplantering.
Eva 33c
26-03-2007, 13:04
sqrulan
26-03-2007, 18:01
Oj,vad mycket arbete du har där Det är ju tur att du kan ställa ut dom i växthuset,för dom saktar väl in lite och växer inte lika fort. Jag får nog ha mina inne ett tag till,så mycket snö kvar än. Jag har ju som två hus,så inne finns det utrymme, tursamt nog.
ewa zon 3
28-03-2007, 15:47
CITAT (Eva 33c @ 26-03-2007, 14:04)  I helgen startade jag växthuset, dvs bubblade och satte in fläkten. Jag hade tänkt vänta till 1 april men det blev lite kris eftersom perennerna grodde snabbare än jag hade räknat med.  Härliga bilder och lycka till med omskolningen. /Ewa
wolkenkrabber
02-04-2007, 12:27
tihi.. är så glad så att jag bara måste få visa detta 
skogstroll
02-04-2007, 13:55
Här är min lilla kronärtskocka 'Violet'
WOLKEN!!! Har din kanel grott redan? Gjorde du nåt mer med fröna än att blötlägga dem? Jag antar att du sådde lite tidigare än mig så jag hoppas på att mina kommer snart också.
wolkenkrabber
02-04-2007, 14:51
^^
näe dom fick ligga i varmt vatten i någon / någfra timmar föratt mujukas upp / få bort ev. fruktkött...
Ung_trädgårdsfantast
02-04-2007, 16:50
Mina Karpaterklockor har blivit lite för långa tycker jag!Vad ska man göra? Min ena(  )Akleja har nu blivit ca en centimeter men när är det dags att omskola den?Den är nu ensam i en stor plast låda.
Så här ser det ut i mitt garage just nu. Hur skall man få plats med allt?
[attachment=979:Blommorn...4_02_00_.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|