Sidor: 1, 2
pusillus
Calles garage ser onekligen trångt ut, får bilen stå ute giggle.gif

Ung trädgårdsf: om det gror ojämt i mina lådor så brukar jag försiktigt lirka upp plantor med en virknål, o sen omskola dem. det funkar jättebra! Då kan man ju ställa undan dem lite svalare o ljusare så de inte drar iväg i höjden
Kvarnvik
Så här ser mina ut just nu:
Palettblad
[attachment=998:IMGP0844.JPG]
Dahlia
[attachment=999:IMGP0845.JPG]
Pumpa
[attachment=1000:IMGP0848.JPG]
ruccola
[attachment=1001:IMGP0849.JPG]
Ricin
[attachment=1002:IMGP0852.JPG]
Blodhibiskus
[attachment=1003:IMGP0850.JPG]

Är det förresten läge att toppa Dahlian i den här storleken?
Ung_trädgårdsfantast
Ok! thanks.gif Tror nog faktist att jag ska ta och omskola dom i morgon eller nästa vecka! yahoo.gif
Katti med torpet
Så här såg några av sådderna i mitt växthus ut i går (7:e april). Finns det fler som sått samma sorter vore det kul att se eller höra hur era sådder ligger till.

Petunia SilverWawe (skall bli en stooor häng-/praktpetunia) Toppad två ggr och dags för omplantering igen. Står i 8cm kruka men är fullrotad...

Grusnejlikan

Lobeliorna. Har toppat två ggr och 5cm krukan börjar bli fullrotad dvs sått lite för tidigt...

Sommarflox "Chanall" Grenar sig fint utan toppning.

Svansfjädergräs, växer snällt på.

Heliotrop 'Marine Blue', just toppad.

Hjälmbönorna skulle behöva ännu större krukor, 45 cl glasen är redan fyllda med rötter.

Klockranka. Hade jättesvårt med groningen förra året men i år har det skött sig exemplariskt.

Törnrosas kjortel. Den är jag extra glad för eftersom den ar grott full pott trots att den sägs vara svårgrodd?!?
Floppy
Jag sådde Blomman för dagen 'Knowlian´s Black' och 'Chocolate' för tidigt förra året och 'Chocolate' misslyckades jag med...men 'Knowlian's Black' han jag till och med sätta frön ifrån den som kom för tidigt förra året...

Jag tänkte att denna gången ska jag testa att så 'Chocolate' tidigare ifall om jag misslyckas med den så kan jag hinna så den en gång till...

Denna gången lyckades alla 6 som jag sådde att överleva...till och med att blomma tidigare...*hm*...den ska ju bli ca 1,5 - 2 meter lång...den första knoppen kom i förrgår och den blommade idag...ville ju inte knippsa bort knoppen wub.gif ...så jag låter den ena krukan blomma men den andra knippsar jag...
Så här ser den ut... det står 3 st i varje...
[attachment=1309:20070410060.jpg][attachment=1310:20070410062.jpg]
Katti med torpet
Oh så tjusig blomma!! Den ser ju gigantisk ut. Och vad välartade dina plantor verkar, ränner inte alls iväg så där okontrollerat som mina gör bravo.gif
Strixx
En fråga till alla er som har krukorna fulla av plantor. (På vissa bilder verkar det samsas ett 20-tal skott i en 5x5 kruka).

Delar ni upp dom sen när ni skolar om, och i så fall, hur gör ni det?
Jag skulle vara rädd att skada rötterna om jag delat på plantor som sitter så tätt, men jag kanske är alldeles för försiktig.
Eva 33c
CITAT (Strixx @ 10-04-2007, 22:16) *
En fråga till alla er som har krukorna fulla av plantor. (På vissa bilder verkar det samsas ett 20-tal skott i en 5x5 kruka).

Delar ni upp dom sen när ni skolar om, och i så fall, hur gör ni det?
Jag skulle vara rädd att skada rötterna om jag delat på plantor som sitter så tätt, men jag kanske är alldeles för försiktig.

Jag tillhör de som sår massor av frön i en liten bytta. Om man har sått i såjord brukar det inte vara något större problem. Deb faller nämligen lätt isär. Jag tar ur hela klumpen när det är dags och "trycker " isär den och plokar plantorna en och en så många jag vill ha. De flesta är faktiskt inte så ömtåliga som man kan tro, är roten väldigt lång klipper jag helt enkelt av en bit så den inte behöve "knölas ihop" för att få plats i samband med utskolningen till egen kruka.
Sen verkar det vara så att antingen gror inget eller allt, så det är svårt att så lagom mycket frö, tycker i allafall jag whistling.gif
Floppy
CITAT (Katti med torpet @ 10-04-2007, 19:35) *
Oh så tjusig blomma!! Den ser ju gigantisk ut. Och vad välartade dina plantor verkar, ränner inte alls iväg så där okontrollerat som mina gör bravo.gif

Jo du den är ca 5-6cm i dm...jag har toppat dem flera gånger...så det är därför de är lite verkar lite välartade...
linvik
Kul tråd! Jag skrev om mina sådder igår:
Mina frösådder
Om du scrollar ner på sidan står det vilka fröer det är som jag sått.

Jag har ett plastväxthus från Rusta (halva priset på sensommarrea). Funkar fint!
Eva 33c
linvik!
Vilken trevlig trädgårdsblogg du skrivt. Jag brukar aldrig läsa bloggar annars, det här var första gången. Jag kände igen mig i dina bilder med såbyttor i alla fönster. Så hade jag det också förut. Nu har jag löst saker och ting lite annorlunda.
Såg att du efterlyste en sked att plocka upp plantor med. Vi hade en tråd här en gång där flera rekomenderade sillgafflar! Jag har en sån också, utmärkt verktyg för omskolning.
sillgaffellänk med bild
Ung_trädgårdsfantast
När jag omskolade mina Karpaterklockor så var det 3 som rötterna brast på så jag satte dom i en kruka slap.gif för att jag tänkte att de inte alla skulle klara sej men nu är dom nästan störst av alla! yahoo.gif
Det är bara ett fel.... mylla över allt! slap.gif crazy.gif crazy.gif
linvik
CITAT (Eva 33c @ 11-04-2007, 08:23) *
linvik!
Vilken trevlig trädgårdsblogg du skrivt. Jag brukar aldrig läsa bloggar annars, det här var första gången. Jag kände igen mig i dina bilder med såbyttor i alla fönster. Så hade jag det också förut. Nu har jag löst saker och ting lite annorlunda.

thanks.gif
CITAT (Eva 33c @ 11-04-2007, 08:23) *
Såg att du efterlyste en sked att plocka upp plantor med. Vi hade en tråd här en gång där flera rekomenderade sillgafflar! Jag har en sån också, utmärkt verktyg för omskolning.
sillgaffellänk med bild

Ah! Sillgaffel! Borde inte vara så svårt att hitta här på västkusten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon