|
Hej
Idag så här när klockan är 6.20 och det är lördag morgon och jag vet att jag kommer att behöva vara pigg hela dagen tvingar jag i mig lite kaffe. Men jag tycker att det är vidrigt egentligen, men jag behöver effekten. Därför en liten oförarglig omröstning.
Ciczi
aanderss
31-03-2007, 05:31
va kan man rösta på 2 alternativ? jag kunde iaf
okej det hade jag ingen aning om? undrar vad jag gjorde för inställningar??? jaja... man kan ju tycka flera saker ju,.. Ciczi
aanderss
31-03-2007, 05:41
att de var rävgift skulle jag inte svara men de bara blev så
Svarade också med två alternativ, på flit. Både trevligt och nödvändigt för mig!
Slutade med kaffe i höstas. Magen sa stopp.
stennie
31-03-2007, 08:00
CITAT (Castea @ 31-03-2007, 08:28)  Slutade med kaffe i höstas. Magen sa stopp. Samma här, fast i våras och nu tycker jag inte ens att det smakar gott mer.
Skrev att det både var mitt livselexir och ett nödvändigt ont. Jag älskar kaffe, jag är en riktig kaffetant! Dricker kaffe just nu. Dessutom måste kaffet vara både kravmärkt och rättvisemärkt. Läs om rättvisemärkning!
Och jag kunde inte rösta alls  för jag dricker inte kaffe, har aldrig gjort och kommer alldeles absolut säkert inte att göra det heller.
CITAT (Berith @ 31-03-2007, 09:29)  Och jag kunde inte rösta alls  för jag dricker inte kaffe, har aldrig gjort och kommer alldeles absolut säkert inte att göra det heller.   Va?! Finns det såna som INTE gillar eller dricker kaffe?  Dricker du te "istället"? (För visst säger man så, att du dricker nåt annat än kaffe. Att kaffedrickande liksom är norm. En liten reflektion bara. )
Whiskuchi
31-03-2007, 08:43
CITAT (cic @ 31-03-2007, 09:23)  Skrev att det både var mitt livselexir och ett nödvändigt ont. Jag älskar kaffe, jag är en riktig kaffetant! Dricker kaffe just nu. Dessutom måste kaffet vara både kravmärkt och rättvisemärkt. Läs om rättvisemärkning!Vad finns det för kaffe som är både krav- och rättvisemärkt? Jag hittar bara sorter som är märkta med antingen eller....
CITAT (cic @ 31-03-2007, 09:35)   Va?! Finns det såna som INTE gillar eller dricker kaffe?  Dricker du te "istället"? (För visst säger man så, att du dricker nåt annat än kaffe. Att kaffedrickande liksom är norm. En liten reflektion bara. ) Ojojojoj om du visste så många vi är som inte dricker kaffe.  Förresten håller jag inte på med droger öht.  Neej dricker inte så mycket te heller, blir kanske fem koppar per år och då grönt varje gång (hjärtat galopperar som sjutton om jag dricker svart). Men när jag var yngre och till och med liten var det väldigt jobbigt att fika offentligt och behöva säga att jag inte drack kaffe. Folk tyckte att man var jättekonstig fast att jag egentligen var precis som alla andra...
CITAT (Whiskuchi @ 31-03-2007, 09:43)  Vad finns det för kaffe som är både krav- och rättvisemärkt? Jag hittar bara sorter som är märkta med antingen eller.... Änglamarks, Organico, Löfbergs lila och Arvid Nordqvist (det heter väl så?) har både och. Ska fixa finfina länkar senare! Kan prata hur länge som helst om solidarisk konsumtion och komsumentansvar.. Men jag ska iväg på "loppisrunda".
Whiskuchi
31-03-2007, 08:50
Glömde ju svara på frågan: Ja, jag dricker kaffe (just nu faktiskt  ), men jag vet inte om jag egentligen tycker det är så gott.
Rapchic
31-03-2007, 09:15
jag dricker inte kaffe (åt snabbkaffe när jag var liten däremot hur kunde jag  ) dricker te som en galning däremot men gör det för att det är gott och inte för att vakna
mamamaggan
31-03-2007, 09:56
Är ingen storkonsument av kaffe men bara måste ha det på morgonen. Kan inte dricka te för då får jag ont i magen. Var likadant när jag hade magkatarr , kaffe gick bra men inte te.
Visst finns det vuxna som inte dricker kaffe , är gift med en , men de får höra mycket kommentarer.
Livselixir...tyvärr kanske man ska säga. Fast jag tycker det är gott också. Arvid Nordqvists kravmärkta och rättvisemärkta är bland det godaste kaffet jag druckit, mörkrostat.
Piccante
31-03-2007, 11:42
Folk brukar inte tycka om att umgås med mig innan jag har fått mitt första kaffe på dagen  är ju ingen morgonmänniska precis. Men sen när jag har fått min kopp och börjar vakna till liv så blir jag genast mer beskedlig  Så det är absolut ett livselixir.
CITAT (Magdis @ 31-03-2007, 12:00)  Arvid Nordqvists kravmärkta och rättvisemärkta är bland det godaste kaffet jag druckit, mörkrostat. Ja, det är fantastiskt! Dricker heller inget annat än det.
Rapchic
31-03-2007, 12:29
minns en kille på estet som skrev en anti kaffe sång han tyckte alla överdrev när dom skulle dricka kaffe nästan varje rast (vi har kaffebryggare (typ vet ej va de het) på estet) minns inte texten men det handlade om en snubbe som var jättekaffeberoende och hade inget kaffe hemma och han hittade inget vart han än gick på hela dan så det slutade med att han hängde sig i kaffekoppens öra och kom till himlen där det inte heller fanns kaffe
mamamaggan
31-03-2007, 12:32
CITAT (cic @ 31-03-2007, 09:50)  Änglamarks, Organico, Löfbergs lila och Arvid Nordqvist (det heter väl så?) har både och. Ska fixa finfina länkar senare! Kan prata hur länge som helst om solidarisk konsumtion och komsumentansvar.. Men jag ska iväg på "loppisrunda".  Vilket menar du ? Dricker aldrig annat än Classic från Arvid Nordqvist men skulle gärna prova ett krav - och rättvisemärkt
Whiskuchi
31-03-2007, 12:53
Men de har väl inget som är så att säga både eko och reko? På Reko står det Innehåller endast handplockade Arabicabönor och som till största del odlats ekologiskt, på Eco står det Ett högväxt ekologiskt kaffe från KRAV-certifierade kaffegårdareller missar jag något? (och måste jag välja på ekologiskt och rättvisemärkt väljer jag att tänka på miljön)
mamamaggan
31-03-2007, 12:54
Tack Cic! Då ska jag hålla utkik efter sådant kaffe.
ninnisky
31-03-2007, 12:57
egentligen dricker jag inte kaffe men röstade på något gott för det kan det vara OM: kaffet är starkt, franskrostat och i väldigt små mängder. Te är normalt min dryck
CITAT (Whiskuchi @ 31-03-2007, 13:53)  Men de har väl inget som är så att säga både eko och reko? På Reko står det Innehåller endast handplockade Arabicabönor och som till största del odlats ekologiskt, på Eco står det Ett högväxt ekologiskt kaffe från KRAV-certifierade kaffegårdareller missar jag något? (och måste jag välja på ekologiskt och rättvisemärkt väljer jag att tänka på miljön)  Du har inte missat nåt. Det är så. Och om jag JAG måste välja så tycker jag nog att dom som plockar och odlar mitt kaffe ska ha justa arbetsförhållanden. Tror bara det är en tidsfråga innan de odlingarna också är certifierade KRAV-odlare. CITAT (ninnisky @ 31-03-2007, 13:57)  egentligen dricker jag inte kaffe men röstade på något gott för det kan det vara OM: kaffet är starkt, franskrostat och i väldigt små mängder. Te är normalt min dryck  Finns te som är KRAV- och rättvisemärkt också.. Rättvisemärkt te
Jag dricker kaffe ett par gånger om dagen och då blir det det här.
CITAT (Berith @ 31-03-2007, 09:29)  Och jag kunde inte rösta alls  för jag dricker inte kaffe, har aldrig gjort och kommer alldeles absolut säkert inte att göra det heller.  Det finns faktiskt alternativ... det sista är ju ett lämpligt om man inte dricker kaffe, tycker jag. Ciczi
Blomstertanten
31-03-2007, 19:30
Förstår inte hur man kan leva utan kaffe Är en riktig kaffekärring !  En balja kaffe på morgonen o sen kan man öppna ögonen
CITAT (stennie @ 31-03-2007, 07:00)  Samma här, fast i våras och nu tycker jag inte ens att det smakar gott mer. Nej, jag längtar inte heller efter kaffe alls längre. Däremot dricker jag många baljor med te varje dag. Testar och grejar med tesorter på samma sätt som en kaffeälskare gör med kaffet.
CITAT (Castea @ 31-03-2007, 21:35)  Nej, jag längtar inte heller efter kaffe alls längre. Däremot dricker jag många baljor med te varje dag. Testar och grejar med tesorter på samma sätt som en kaffeälskare gör med kaffet. Te är också så himla gott.  Skulle jag tvingas välja mellan te eller kaffe, typ att jag bara får dricka ett av dem för resten av livet, så skulle jag utan tvekan välja te.
Inget kaffe innan klockan 10 = huvudvärk
CITAT (Berith @ 31-03-2007, 09:29)  Och jag kunde inte rösta alls  för jag dricker inte kaffe, har aldrig gjort och kommer alldeles absolut säkert inte att göra det heller.  CITAT (Ciczi @ 31-03-2007, 18:53)  Det finns faktiskt alternativ... det sista är ju ett lämpligt om man inte dricker kaffe, tycker jag.
Ciczi Nope, inte det heller. Men jag förstår mej inte på er/dom som dricker kaffe.  När man läser en del svar här ovan så skakar jag bara på huvvet. "---jag vet att jag kommer att behöva vara pigg hela dagen tvingar jag i mig lite kaffe. Men jag tycker att det är vidrigt egentligen, men jag behöver effekten---" "---ett nödvändigt ont---" "Är ingen storkonsument av kaffe men bara måste ha det på morgonen---" "Förstår inte hur man kan leva utan kaffe---" "Inget kaffe innan klockan 10 = huvudvärk" Herrejösses, märker ni inte att ni mår så dåligt på grund av kaffedrickandet?!
jodu berith... beträffande mitt kaffedrickande så inskränker det sig (och gårdagens blev ca ½ dl) till ungefär 5 gånger per år... Visst så om du vill kalla det att jag är beroende av kaffe så varsågod...
Ciczi
Neej har inte nämnt ordet beroende även om det väl handlar om just det.
Mmmmm vad vore livet utan kaffe.Då vore jag en surpuppa hela dan.  Det är det första jag gör på morgonen,tar mig en kopp kaffe.Även det sista jag gör på kvällen innan jag går och lägger mig.Sover jättegott.
CITAT (Berith @ 01-04-2007, 09:58)  Neej har inte nämnt ordet beroende även om det väl handlar om just det.  Men det är väl självklart! Jag älskar smaken och luften av kaffe, men jag är ju så klart medveten om att jag är en smula beroende också. Det är väl ändå vetenskapligt bevisat att koffein är beroendeframkallande? Berith har definitivt en poäng. Kaffet påverkar kroppen. En del får ont i huvudet om man inte driker det på morgonen. Dricker man för mycket kan man bli skakig och lite knepig i magen..
När jag varit gravid har jag helt slutat med kaffe och även ett ganska långt tag efter att jag fött så kunde jag inte dricka kaffe. Men jag fick inga abstinensbesvär eller nånting av att tvärsluta med kaffet så jag kanske inte var tillräckligt beroende då.
Blomstertanten
01-04-2007, 19:04
Det är ingen större skilnad på att dricka te ! Det är oxå beroendeframkallande. Teinet i te är ungefärligen detsamma som koffeinet i kaffet
Håller med Lisan. Vad vore livet utan kaffe? Jag är som Kalle Anka på julaftonsfilmen (den där när dom är ute o campar). Precis så trött är jag på morgonen och efter duschen har jag insett att jag lever och när jag kliver ut ur badrummet och känner ljuvlig kaffedoft nerifrån köket (maken fixar alltid kaffet varje morgon) - ja, då är livet värt att leva!
Vi brukar drickar Classic franskrost. Blir lite nyfiken på kravodlat. Andra kravodlade produkter smakar ju bättre så varför inte även kaffe? - Få nog prova nästa gång det skall inhandlas kaffe.
Gossen Ruda
01-04-2007, 20:13
Den som inte är människa utan sitt kaffe är definitivt drogberoende. Det är bara att trappa ner tills beroendet upphör, sen vet man hur mycket det går att dricka. Har för mig att koffeinhalten i te är mindre än i kaffe, vet dock inte exakt hur mycket. Det är fö samma ämne i te och kaffe, trimetylxantin. Själv dricker jag ett par koppar te om dagen, kaffe om nöden står för dörren och knackar på. Då med mycket socker, mjölk eller grädde för att smörjan skall slinka ner. Annars finns det ren apoteksvara att köpa.
mamamaggan
01-04-2007, 22:46
Trappa ner?
Och de som bara dricker en kopp t ex på morgonen ska då minska några ml, cl eller ?
Om beroendet inskränker sig till en kopp på morgonen så är iaf jag gärna beroende!
Vill också gärna ha en mjölkprodukt på morgonen men det kanske också är ett sorts beroende??!!
Mackan kanske också?
Pålägget?
Enligt de senaste rönen är några koppar kaffe om dagen nyttigt. Så jag tänker i alla fall fortsätta dricka de 2-3 koppar om dagen som jag dricker.
mamamaggan
01-04-2007, 22:54
CITAT (faith @ 01-04-2007, 23:50)  Enligt de senaste rönen är några koppar kaffe om dagen nyttigt. Så jag tänker i alla fall fortsätta dricka de 2-3 koppar om dagen som jag dricker. Så länge man inte " mår illa " av kaffedrickandet så är det väl helt OK tycker jag att dricka så mycket man vill oavsett om man anses beroende av det eller inte. Finns mycket farligare saker att bekymra sig för.
CITAT (mamamaggan @ 01-04-2007, 23:54)  Så länge man inte " mår illa " av kaffedrickandet så är det väl helt OK tycker jag att dricka så mycket man vill oavsett om man anses beroende av det eller inte. Finns mycket farligare saker att bekymra sig för. Det var precis så jag uppfattade en del svar, att några "mår illa". Huvudvärk är väl inte att må bra? Och inte dåligt humör heller? Ni behöver inte sticka ut taggarna bara för att jag ifrågasätter hur ni mår av att dricka kaffe.  CITAT (mamamaggan @ 01-04-2007, 23:46)  Trappa ner?
Och de som bara dricker en kopp t ex på morgonen ska då minska några ml, cl eller ?
Om beroendet inskränker sig till en kopp på morgonen så är iaf jag gärna beroende!
Vill också gärna ha en mjölkprodukt på morgonen men det kanske också är ett sorts beroende??!!
Mackan kanske också?
Pålägget? Ja om du "inte känner dej som en människa" utan mjölken eller mackan så är det nog ett beroende och du borde se över dina frukostvanor. *skojar lite*
CITAT (Berith @ 01-04-2007, 09:58)  Neej har inte nämnt ordet beroende även om det väl handlar om just det.  Visst har du rätt i att det handlar om ett beroende.  Jag får ont i huvudet om jag inte dricker kaffe en dag. Jag började dricka kaffe pga att det är det enda som får fart på min mage. Hade provat det mesta mot trög mage, men inget vidare resultat. Men med två koppar kaffe per dag mår magen bra så det tänker jag fortsätta med. Från början tyckte jag inte att det smakade något vidare utan tvingade faktiskt i mig kaffet bara pga magen, men nu älskar jag doften och smaken av ett gott kaffe. Som sagt beroende är jag, men det är min enda "last" så det tänker jag fortsätta med! Vill bara tillägga att Löfbergslila har ett både krav och rättvisemärkt kaffe för er som är ute efter det.
Gossen Ruda
02-04-2007, 06:53
Man är beroende om man inte klarar av att hålla upp, så enkelt är det. Dricker man en kopp kaffe om dagen och klättrar på väggarna om man inte får den är man beroende. Teoretiskt sett, det krävs nog flera koppar för att ett beroende skall uppstå. Sen finns det både psykiskt och fysiskt/medicinskt beroende.
Visualiserar ett AA-möte, men detta är ett AK*-möte En kvinna i rummet reser sig upp och säger: " - Hej, jag heter Betty och jag är koffeinist." 73,86% av odlaiterna på mötet svarar: " - Hej Betty." Kvinnan fortsätter sin bekännelse: " - Jag dricker 4 - 5 koppar kaffe varje dag. När jag var yngre drack jag närmare 10 koppar om dagen och då var jag beroende av det för att må bra. Nu när jag har minskat kaffemängden till hälften mår jag bra av det och skulle inte vilja vara utan kaffe i mitt liv. Kaffe är gott!" När hon avslutat sin berättelse satte hon sig ner igen och tänkte på hur mysigt det skulle bli med en kopp kaffe och en stunds trevligt småprat efter mötet. De 73,86 procenten odlaiter applåderade  men 18,69% skakade lite på huvudena... (*AK = Anonyma Koffeinister)
Hannele
02-04-2007, 08:26
CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2007, 21:13)  Då med mycket socker, mjölk eller grädde för att smörjan skall slinka ner. Annars finns det ren apoteksvara att köpa. Smörja? Ett av livets många goda ting. Själv är jag är inte beroende, eftersom jag bara dricker 1-2 koppar, enbart för att det är gott, jag varierar olika märken och olika sätt att tillverka; intressant, spännande och gott. Det är viss skillnad mellan bottensats av garvsyra i en kanna som stått någon timme  eller en njutningens stund med nyrostat och nymalet, exempelvis på mauritz kaffehus eller på liknande ställe. Den som inte fått uppleva skillnaden, är det nästan synd om.  [attachment=932:39kaffeNjutn2.jpg] (Hur funkar bilderna??)
CITAT (Hannele @ 02-04-2007, 09:26)  Smörja? Ett av livets många goda ting. Själv är jag är inte beroende, eftersom jag bara dricker 1-2 koppar, enbart för att det är gott, jag varierar olika märken och olika sätt att tillverka; intressant, spännande och gott. Det är viss skillnad mellan bottensats av garvsyra i en kanna som stått någon timme  eller en njutningens stund med nyrostat och nymalet, exempelvis på mauritz kaffehus eller på liknande ställe. Den som inte fått uppleva skillnaden, är det nästan synd om.  [attachment=932:39kaffeNjutn2.jpg] (Hur funkar bilderna??) Ja, och tänk så många goda kaffedrinkar det finns...mmmmmmmm  CITAT (Betty @ 02-04-2007, 08:56)  Visualiserar ett AA-möte, men detta är ett AK*-möte En kvinna i rummet reser sig upp och säger: " - Hej, jag heter Betty och jag är koffeinist." 73,86% av odlaiterna på mötet svarar: " - Hej Betty." Kvinnan fortsätter sin bekännelse: " - Jag dricker 4 - 5 koppar kaffe varje dag. När jag var yngre drack jag närmare 10 koppar om dagen och då var jag beroende av det för att må bra. Nu när jag har minskat kaffemängden till hälften mår jag bra av det och skulle inte vilja vara utan kaffe i mitt liv. Kaffe är gott!" När hon avslutat sin berättelse satte hon sig ner igen och tänkte på hur mysigt det skulle bli med en kopp kaffe och en stunds trevligt småprat efter mötet. De 73,86 procenten odlaiter applåderade  men 18,69% skakade lite på huvudena... (*AK = Anonyma Koffeinister)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|