Full version: dricker du kaffe
Sidor: 1, 2
Magdis
Jag är nog inte beroende då i ren fysisk bemärkelse eftersom jag inte mår dåligt av att INTE dricka kaffe. Däremot är det ju ett slags vaneberoende. Jag startar dagen med en mugg kaffe och den muggen ser jag verkligen fram emot och skulle sakna om jag inte fick (utom under graviditeten)
Men sen brukar det inte bli så mycket mer än den enda muggen. Det är bara om vi får besök som jag dricker flera koppar. Ibland tar vi en cappuccino efter maten och i den är det ju inte så mycket kaffe (men starkt!) och mycket mjölk. Det är ett av livets njutningsämnen. smile.gif
mamamaggan
CITAT (Berith @ 02-04-2007, 06:43) *
Det var precis så jag uppfattade en del svar, att några "mår illa". Huvudvärk är väl inte att må bra? Och inte dåligt humör heller?

Ni behöver inte sticka ut taggarna bara för att jag ifrågasätter hur ni mår av att dricka kaffe. blush.gif
Ja om du "inte känner dej som en människa" utan mjölken eller mackan så är det nog ett beroende och du borde se över dina frukostvanor. whist.gif
*skojar lite* giggle.gif

Nej räknar mig inte som allvarligt beroende av något annat än mänsklig värme och närhet. kram1.gif

Kaffe är gott tycker jag , liksom mjölk, macka och pålägg , och kan jag styra över mina frukostvanor så blir det en sådan frukost därför att det tycker jag är godast. Kaffe är väl en ganska ofarlig drog egentligen , allting är ju relativt.

Men iaf jag , och antagligen många många fler , är verkligen beroende av näring och får vi inte det så dör vi helt enkelt. Och inte blir vi trevliga om vi avstår för då får vi huvudvärk mm. Kan det i så fall vara ett farligare beroende? Prova att inte ge dina växter vatten och/eller näring får du se.

Hängde bara upp mig på det som jag uppfattade som allvaret i att vara kaffeberoende.

No hard feelings hoppas jag , jag tål skoj! kompiskram.gif

Gossen Ruda
Man kan förstora och förminska alla problem och även icke-problem. Jag hittade lite mer info på det ofta utmärkta Wikipedia. Läs och lär, jag har skummat igenom och hittar inget att anmärka på. tummenupp.gif
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 02-04-2007, 16:36) *
Man kan förstora och förminska alla problem och även icke-problem. Jag hittade lite mer info på det ofta utmärkta Wikipedia. Läs och lär, jag har skummat igenom och hittar inget att anmärka på. tummenupp.gif

CITAT
Koffein som njutningsmedel är relativt harmlöst. Också vid mångårigt bruk känner man idag inte till några tydliga medicinska skador eller biverkningar. Detta förutsätter dock "normal" konsumtion, då de flesta ämnen blir farliga vid tillräckligt höga doser.

Det lät ju utmärkt! Samtidigt är koffeinets medicinska effekter rätt praktiska. För mig som astmatiker är det bra att kaffe är lätt vidgande för luftrören. Kaffet borde kanske flyttas till affärens hälsokost avdelning?
Berith
CITAT (mamamaggan @ 02-04-2007, 15:27) *
Nej räknar mig inte som allvarligt beroende av något annat än mänsklig värme och närhet. kram1.gif

Kaffe är gott tycker jag , liksom mjölk, macka och pålägg , och kan jag styra över mina frukostvanor så blir det en sådan frukost därför att det tycker jag är godast. Kaffe är väl en ganska ofarlig drog egentligen , allting är ju relativt.

Men iaf jag , och antagligen många många fler , är verkligen beroende av näring och får vi inte det så dör vi helt enkelt. Och inte blir vi trevliga om vi avstår för då får vi huvudvärk mm. Kan det i så fall vara ett farligare beroende? Prova att inte ge dina växter vatten och/eller näring får du se.

Hängde bara upp mig på det som jag uppfattade som allvaret i att vara kaffeberoende.

No hard feelings hoppas jag , jag tål skoj! kompiskram.gif

Jag tål också skoj. tummenupp.gif giggle.gif
Ciczi
CITAT (Hannele @ 02-04-2007, 09:26) *
Det är viss skillnad mellan bottensats av garvsyra i en kanna som stått någon timme sick.gif eller en njutningens stund med nyrostat och nymalet, exempelvis på mauritz kaffehus eller på liknande ställe.

Redigt knorrekaffe alltså... sick.gif dricker så sällan kaffe som sagt men kan lukta skillnad på knorrekaffe och nylagat kaffe... Milsvid skillnad.

Ciczi
Gillan
Koffeinist, nicotinist, mat-ist, naturist och odlaist.............ja, vilken drogist man är wacko.gif whist.gif help.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon