CITAT (Kajsa @ 23-04-2007, 17:36)

Oj det här låter som ett hästjobb med alla mina bilder. Hur gör man med alla namn under alla bilder det kunde inte föras över med bilderna ? Ska man skriva upp bild för bild på ett papper och sedan skriva in allt efteråt ?
Jag lär också behöva hjälp få över alla foto.
Vad är bättre med nya albummet ?
Jag ser att du har ca 1000 bilder att flytta, "hästjobb" var ordet...
Jag har knappt hälften så många, tog några dar på mig och gjorde så här:
Kopierade bildtexten (Ctrl C)
Högerklickade på bilden o valde Spara som...
Valde en tillfällig mapp i Mina bilder
Döpte bilden (Ctrl V)
Sen laddade jag upp bilderna, 1 - 10 i taget, beroende på hur många bilder jag har/album - till de nya albumena jag har skapat
Sist fixade jag med bildtexterna, typ tog bort .jpg i bildtitlarna m.m.
En fördel med de nya albumena är att man får ett bra tillfälle att städa upp och rensa ut gamla bilder...
En nackdel är att man inte kan flytta omkring bilderna i albumena, t.ex. om man vill ha en bildserie med "före- och efter-bilder" av nåt slag - "efter-bilden" hamnar framför "före-bilden" om man inte tänker på det innan.
Saknar alltså möjligheten att själv få välja om senast laddade bild ska ligga främst eller längst bak i albumet.
Ingemar säger att det ska vara så för att underlätta för dem som vill titta på ens bilder, men jag har mina album minst lika mycket för min egen skull som för alla andras... så jag skulle vilja bestämma bildordningen själv...
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om de nya albumena ännu... tycker nästan att de gamla var mer smidiga att jobba med, men det är kanske bara en vanesak...