Sidor: 1, 2
Cathis
Den här tråden är underbar bravo.gif

Jag får väl också erkänna

- Jag fuskar också med underarabetet när jag gräver nya land, det är ju SÅÅÅ tråkigt.

- Glömmer blush.gif vattna växter som jag tröttnat på, kan absolut inte slänga en levande växt.

- Köper alldeles för mycket fröer, plantor och buskar som jag egentligen inte alls har land eller
plats för.

- Brukar gömma några av fröpåsarna så det inte syns hur många jag köpt whist.gif

- Ägnar mer tid åt trädgården än åt resten av huset, och ibland tror familjen att jag glömt bort dom blush.gif

- Planterar gärna grönsaker men skördar alldeles för lite av dom.

mamamaggan
Jag erkänner

- att jag aldrig berättar för min man hur mycket jag köper fröer för

- att jag inte kan slänga något när jag klipper ner mina krukväxter, sticklingar överallt !!!!!!!!!!!

- att min inbyggda balkong/ blomsterrum blev alldeles för dyr

- att jag inte kan sluta köpa gammeldags rosbuskar

- att jag alltid har för mycket frösådder

- att det är min man som får göra det mesta jobbet med blommorna eftersom jag inte kan det längre

- att jag njuter av att klämma ihjäl liljebaggar

- att jag inte kan låta bli att t ex pollinera mina amaryllisar för att få frön och se hur de blir så småningom

- att jag aldrig , förrän i år , klarat av att fröså gräslök med lyckat resultat

Oj den här listan kan bli hur lång som helst. Man är ju inte riktigt klok men vad sjutton, lite får man väl bjuda på. rolleyes.gif
Wilmer
Jag erkänner...

dunno.gif Att jag i många år nogsamt plockade in, sköljde, torkade och packeterade mina krydd-ört växter för att... ALDRIG använda dem. Nu gör jag inte det längre, men..

dunno.gif Jag köper ständigt nya krydd o ört växter och förökar dem glatt. Använder dem inte färska heller. För några år sedan gjorde jag ört te en gång rolleyes.gif ...

/ Wilma som också gillar tråden skarpt!!
Boxer
CITAT (Carl @ 08-05-2007, 10:09) *
Hi!
Jag erkänner MORD!! När min fru köper för många krukväxer som inte får plats någon stans. Så måste man hitta på något. Man vattnar några med salt effektivt dom dör snabbt. Frun frågar vad har hänt?? Man ser oskyldig ut och säger: Mäste vara någon typ av svamp. Släng dom så de inte smittar. Lova säg inget

duh.gif rotfl.gif Vilken rysare! laugh.gif
Ewa L
Denna tråd kommer definitivt att hamna bland mina favvisar!
Varje gång jag tycker att jag är en dålig människa, skall jag ta fram och läsa. Det finns alltså de som är värre??

Ärligt talat i jämförelse med er är mina bekännelser ingenting. Eller kanske snarare lite grand av alltihop? whistling.gif
Anma
Jag erkänner...
...att inte ens jag trodde på mig när jag påstod att det inte skulle göras så mycket på stugtomten. Men jag borde ha trott på mig med tanke på hur min kropp mår just nu!

...att jag aldrig lyckas med frösådd, därför försöker jag inte ens längre. Blir dyrare med att handla plantor, men dom överlerver ialla fall...

...att jag planerar vad jag ska köpa på plantskolan men sällan kommer hem med det.

...att jag planerar vilka växter ska växa var men det ändå aldrig blir så, tur att jag gillar växter som passar ihop med varann iallafall!

...att jag drömmer om ett växthus men vet att jag inte skulle sköta den som man ska.

...att jag är usel på att vattna. Tur att mannnen gillar att stå med slangen! sweatingbullets.gif

...att jag inte kan så mycket om trädgård men på det ena eller andra sättet lyckas oftast ändå.

...att jag från vår till höst lägger hundratals kronor på trädgårdstidningar. I veckan.

...att jag struntar i vad växterna heter, bara de växer och är snygga...

Carl
Mord igen! En annan variant är att man "flyttar om" blommorna i huset. Dom som stog där nere kommer upp. Dom som stog där flyttas hit osv. I denna process och virr varv så blir det alltid blommor "över". Dom lägger man i en påse eller två. Tar bilen åker iväg och slänger dom långt ifrån brottsplatsen. Om dom skulle hittas så är man minns sagt illa ute. Denna metod är lite mer risky än med saltet och kan inte användas så ofta.

Lycka till
Biggan_
CITAT (Carl @ 09-05-2007, 11:20) *
Mord igen! En annan variant är att man "flyttar om" blommorna i huset. Dom som stog där nere kommer upp. Dom som stog där flyttas hit osv. I denna process och virr varv så blir det alltid blommor "över". Dom lägger man i en påse eller två. Tar bilen åker iväg och slänger dom långt ifrån brottsplatsen. Om dom skulle hittas så är man minns sagt illa ute. Denna metod är lite mer risky än med saltet och kan inte användas så ofta.

Lycka till

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Vilken tur att man inte har dej i huset!
Malvia

Lycka till

Och vad har du för urvalsprocess? Hoppas du vet vad du gör! confused.gif

Skulle bli galen om det hände mig, en del är ju helt ovärderliga medans andra har man för mycket av.
Carl
Hi!
Mina urvals kriterier är följande Ej rang ordnade.

1 Den är död
2 Den är nästan död
3 Den kommer inom snar framtid att dö (min dödförklarar aldrig en växt)
4 Den är ful och liten och kommer så att förbli i all framtid.

Blomstertanten

Lycka till

Aldrig att du skulle få komma innanför mina dörrar !!!! fear.gif nono.gif

Nåde den som törs röra mina hoyor rtfm.gif

Jag har faktiskt ett litet erkännande att göra : Jag är en fanatisk liljebaggsmördare !!!!! sleep.gif
Och jag skäms inte ens för det tongue.gif
salikons
Jag erkänner

Att jag avskyr penseer, blir direkt hatisk när jag ser dem, de är såååååå fula.

Att jag avskyr att sätta plantor och att skola om plantor förutom tomat och gurka.

Att jag alltid har för många projekt som ska göras och tvingar min man att hjälpa till. Min man ler glatt varje måndag morgon och säger, "skönt att det är Måndag så man slipper det jädra trädgårdsjobbet och kan jobba"

Att jag har noll trädgårdsintresse så fort vi kommer till slutet av oktober, fram till april.

Att jag lägger ut alldeles för mycket pengar på mina projekt och växter.

Att jag inte kan gå in i en plantskola utan att handla något oavsett att jag inte har använding för det eller plats för det.

Att jag köper för många träd och buskar samt ljuger för min man när han undrar vart jag ska ha dem. Jag har oftast inte den blekaste aning, men jag bara måste ha dem. Jag älskar träd och buskar!
BlackCrusader

Härmed erkänner jag följande:

1. Att jag inte kan komma över att H. imperialis inte har den mörklila färgen som man associerar med det gamla romerska praetoriska gardet. Jag stör mig en massa.

2. Att jag tänker på Moster Petunia varje gång någon nämner petunior... HP-nörd eller vad.
vickeva
Min värsta bekännelse hittills:
Jag tycker att det är ganska fint med kirskål, funkar bra som marktäckare... wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (vickeva @ 10-05-2007, 21:49) *
Min värsta bekännelse hittills:
Jag tycker att det är ganska fint med kirskål, funkar bra som marktäckare... wub.gif

jag har en bekännelse jag odlar kirskål och jättebjörnloka och andra 'invasive plants' med vilje
Susie Oxelösund
Tänk så mycket det finns att erkänna. Jag hade redan 47 olika sorters tomater. Gick på Oxelömarknad och hittade EN eftretraktad sort och kom hem med TRE nya. OJ, OJ, var ska de få plats?
Gilbert
Hmmm kanske ni kan hjälpa mig? Är det min lathet eller något annat som gjort att mina tulpaner ligger ner. Jag var lite snabb i höstas sååå tulpanlökarna hamnade lite för högt. Trodde inte det skulle spela någon roll. MEN det gör det. Tulpanerna ligger som marktäckare, till sniglarnas förtjusning. whistling.gif
Kajsa
Har burit över en massa halvtrista perenner till grannarna, det är rosorna som ska ha plats här.

Köper på tok för mycket rosor varje år och allt står nog väl tätt.

Klipper rosor på höstarna, ( ingen katastrof ) dock ej rabattrosorna.

Köper inte sommarblommor ( sår silverek och kantar med, det räcker) Rosor i krukor är bättre.

Blir förvånad och glad när mina sådder lyckas, är för otålig för det där pilleriet.
100 småplantor av samma sort gör mig bara irriterad, vem sjutton ska ha alla dom ?
Cassiopeia
Jag tycker att det är mycket roligare att göra i ordning på balkongen än att vistas där. Är faktiskt i stort sett bara på balkongen för att pyssla med blommorna eller sopa.
zaaritha
Har ej klippt rosorna i år--det gick för fort alltihop!
Få se om det blir blom--ändå! blush.gif
Stella-Polaris
Jag erkänner att jag vägrar vattna min trädgård för att jag är för lat. Motiverar det med "Survival of the fittest" Detta driver min grannfru till vansinne, då de överlever och växer bra, medan hon måste vattna sina varje dag...

I min strävan att fylla upp min totalrensade trädgård har jag ca 50% växter jag inte har en aning om vad det är och de är planterade, alltefter som jag hittat dem i ödeträdgårdar mm, huller om buller.

Även de växer som jag vet vad det är har jag oxå planterat huller om buller tillsamans med de okända.

Jag erkänner att jag varit hyrd lönnmördare och giftmördat ett träd åt en kompis var utsikt stördes.. betalningen var ett par öl.
pusillus

Jag erkänner att jag varit hyrd lönnmördare och giftmördat ett träd åt en kompis var utsikt stördes.. betalningen var ett par öl.
[/quote]

ninja.gif det var vågat
Fenja
CITAT (Stella-Polaris @ 12-05-2007, 19:34) *
Jag erkänner att jag vägrar vattna min trädgård för att jag är för lat. Motiverar det med "Survival of the fittest" Detta driver min grannfru till vansinne, då de överlever och växer bra, medan hon måste vattna sina varje dag...

I min strävan att fylla upp min totalrensade trädgård har jag ca 50% växter jag inte har en aning om vad det är och de är planterade, alltefter som jag hittat dem i ödeträdgårdar mm, huller om buller.

Även de växer som jag vet vad det är har jag oxå planterat huller om buller tillsamans med de okända.

Bärs är inga problem!! Grannen har flera stora björkar vars död jag skulle uppskatta? biggrin.gif
Mvh
Fenja
MrsMP
CITAT (Carl @ 09-05-2007, 11:42) *
Hi!
Mina urvals kriterier är följande Ej rang ordnade.

1 Den är död
2 Den är nästan död
3 Den kommer inom snar framtid att dö (min dödförklarar aldrig en växt)
4 Den är ful och liten och kommer så att förbli i all framtid.

Hmmm...löser det här egentligen nåt...jag menar...hon åker väl bara iväg och köper nya ...med resultat att det bara går en massa pengar i onödan.... confused.gif kanske du kunde dela hennes intresse istället...glada plantor och en ännu bättre relation...dessutom undrar jag varför i hela friden hon inte lägger ihop två och två....jag skulle definitivt börja höja på ögonbrynen om detta hände hela tiden... dessutom finns det inget tvivel om att jag skulle märka omedelbart om någon planta saknades i min djungel! Jag undrar vad du skulle göra om det började försvinna verktyg...eller nåt annat som var ditt bara för att hon tyckte det blivit lite för mycket...inte f*n skulle du tycka det var kul...angry.gif

När det gäller erkännanden finns det egentligen bara ett att erkänna...och det är att jag är totalt beroende av handelsträdgårdar...jag kan ge mig ut en dag och köra runt, ofta med en speciell handelsträdgård i sikte..men det slutar ofta med att jag sedan kör runt...och letar efter andra...hela helgen kan gå åt detta. Det kanske inte behövs tilläggas att det går ofantligt med pengar också...men det är värt varenda öre...inget gör mig lyckligare än plantor, blommor och växter! wub.gif
Stella-Polaris
CITAT (Fenja @ 12-05-2007, 20:46) *
Bärs är inga problem!! Grannen har flera stora björkar vars död jag skulle uppskatta? biggrin.gif
Mvh
Fenja

Massmord??

Inga problem ninja.gif

Vilken metod föredrar du? Underjordisk kopparspiks attack, Plötslig sprängtickeinvasion eller Dold ringbarkning med hammare.
SaraB
Tänk att mitt första inlägg skulle bli ett erkännande giggle.gif

...att jag köper trädgårdsböcker i tron om att jag lär mig mer.

...att jag pinar mina småplantor under våren naughty.gif

...att jag vill ha en fin trädgård med så lite arbete som möjligt.

Lite lättande är det allt att erkänna!!
Biggan_
Välkommen hit SaraB! biggrin.gif
SaraB
CITAT (Biggan_ @ 13-05-2007, 11:50) *
Välkommen hit SaraB! biggrin.gif

TACK!! smiley_small_hug.gif
Mufflan
- Är tokig i tomater - har säkert sått en 20 - 30 sorter i år - frågan är var de ska planteras ut
- Jag erkänner , misslyckas alltid med blå bergsvalmo har försökt allt, plantor, frösådd, rubbet dör -
- jag erkänner tålamodet med grannens ständigt rymmande kirkål börjar tryta, funderar på round up någon mörk natt - tala med grannen hjälper föga

Fenja
CITAT (Stella-Polaris @ 13-05-2007, 07:45) *
Massmord??

Inga problem ninja.gif

Vilken metod föredrar du? Underjordisk kopparspiks attack, Plötslig sprängtickeinvasion eller Dold ringbarkning med hammare.

Sprängtickeinvasion låter tilltalade... säg mig drabbar det runtomkringliggande björkar med eller bara de som prepareras? naughty.gif Hur drabbar man utvalda björkar med denna farsot?
Mvh
Fenja
Lillja
CITAT (pusillus @ 12-05-2007, 20:10) *
ninja.gif det var vågat

Du kan få en hel back om du giftmördar mitt pilträd
som jag avskyr stort o fult.
Stella-Polaris
CITAT (Fenja @ 13-05-2007, 21:36) *
Sprängtickeinvasion låter tilltalade... säg mig drabbar det runtomkringliggande björkar med eller bara de som prepareras? naughty.gif Hur drabbar man utvalda björkar med denna farsot?
Mvh
Fenja

Det är en yrkeshemlighet igentligen. Du ympar in den runt stammen så floemet slås ut ninja.gif
Alla experter är eniga om orsaken till björkens hastiga avlidande (1-2år). Dödsorsak sprängticka... Håller sig bara till den ympade individen

Mycket mer raffinerad metod än den amatörmässiga borra, spruta in roundup med oljekanna och plugga igen metoden. Här talar vi om ett misstänkt snabbt förlopp (1 vecka)

Jag tar och öppnar en ny tråd i detta ämne då behov verkar finnas. ninja.gif
Stella-Polaris
CITAT (Lillja @ 13-05-2007, 22:00) *
Du kan få en hel back om du giftmördar mitt pilträd
som jag avskyr stort o fult.

Lillja dina problem är lösta. Det finns en stor avdelning ninja.gif i Umeå. De håller till på Norra delen av Universitetsområdet. För några öl begår dessa de hemskaste dåd.. De lär även gå med på att motorsågs massakera pilen..
carita
Jag erkänner:
- att jag inför varje säsong tror att jag i år kommer att få den där prunkande, frodiga och vackra köksträdgården a' la Lena Israelsson... duh.gif vad gör jag för fel??
- att jag tycker om att GRÄVA upp ogräs med rötterna, "Ha, ha, nu fick jag dig!" (nästan iallafall, har en massa åkerfräken, det säger väl allt).
-jag går över till grannens sida för att hämta "ministörar" som mina växter kan klättra på, för att jag inte vill att det området ska växa upp igen, grannens fastighet bestod för några år sedan av en gammal skog som han högg ner och som det nu börjar att växa en massa sly i, det är dom jag tar. ninja.gif
- att jag inte trodde att det var SÅ mycket jobb med att få till en "trädgård", vi hade en grävmaskin här för 1 1/2 år sedan, som grävde upp stubbar och sten (efter förra ägaren) till en yta av 1000 kvm. Och vad har hänt efter det whistling.gif ...hälften har vi hunnit att så gräs på och en 1/4 står öppen och samlar en massa ogräsfrön och 1/4 har vi täckt med presenning...250 kvm PRESSENNING. Hur snyggt är det??
- att jag är livrädd för jordfräsen, att den ska fräsa av mig mina fötter...

Ung_trädgårdsfantast
Jag erkänner:

-Köpt för många fröpåsar, mer än jag har plats,tid och ork med...
-Älskar att plantera och så men gillar inte så mycket skötsel och ogräs borttagning
-Skulle kunna ha alla Aklejor om jag kunde
-Hatar sniglar och annat "grovt" trädgårdsarbete som att gräva eller kratta
-Skulle kunna prata i evigheter om trädgård och växter
-Att jag tycker lite FÖR mycket om alla små plantor jag själv har sått, speciellt min ena akleja som är min "bebis"! whistling.gif
pilgrim
Jag erkänner:

När jag börjar gräva en planteringsgrop kan jag inte stoppa på rätt mått...måste gräva lite till, och lite till...tills jag står i en grop på 1 1/2 meter... jag är 1.56...blink.gif

Att jag gärna dödar sniglar!

Varje dag måste jag titta på rosbladen för att klämma något äckligt kryp.

Att jag och sambon efter en festkväll gärna hugger ner ett träd, eller två, som skymmer vår sjöutsikt.

Azaleor och rododendron är det fulaste som finns, och tuja...

Att jag blivit helt fanatisk när det gäller trädgård och rosor! help.gif
Anma
CITAT (pilgrim @ 16-05-2007, 00:02) *
Azaleor och rododendron är det fulaste som finns, och tuja...

Det har jag också tyckt, men nu har jag en av varje... blush.gif
Men ingen tuja, för dom är fortfarande fula! (en dag kanske det finns en sån också? ohmy.gif crazy.gif
Maria_z5
Hej på er!

Jag erkänner...

-att jag avskyr Praktbetonika, Hjärtbergenia, hallonbuskar och yuccapalmer.

-att jag tycker att det är roligt att gräva och ta i och gärna skulle hugga ner ett träd bara för att få spänna musklerna.

-att jag inte förstår varför upphöjda bäddar oftast görs så fula t ex med tillsågade brädlappar som sedan står och skevar åt massa olika håll som tänder som behöver riktas eller (med risk för att stöta mig med en grupp entusiaster:-fear-: ) hiskeliga pallkragar som jag vet(!!!) är jättepraktiska.

-jag älskar doften av röllika så mycket att de gärna får vara kvar i gräsmattan.

-jag har ingen aning om var mina nyinköp ska stå och frågar ni så förnekar jag det bestämt. sweatingbullets.gif

-jag tycker att det är skönt att min man inte delar mitt intresse för han har alldeles för stort kontrollbehov och jag trivs att vara helt fri någonstans.

-jag har hittills inte lyckats få några andra orkideer än phalenopsis och paphiopedilum att blomma om trots idoga försök och många sorter. -cry-.gif

-idag kommer jag att åka iväg och köpa blommor som jag gömmer i ett hörn och sedan påstår att jag fått dem av mamma för att min man inte ska få hjärtinfarkt över att jag köpt mer blommor nu när vi börjar få slut på pengarna. whistling.gif

-jag har 14 klematissticklingar som jag ska kruka men var de ska vara sedan???

och slutligen jag tycker om att andra runt omkring tycker att jag är duktig och har gröna fingrar eller är duktig i mitt yrke men jag undrar fortfarande när de ska komma på där liksom på jobbet att jag egentligen inte är speciellt mycket mer kunnig än ni andra.

/Maria

Lillja
Hejsan.
Jag erkänner....jag tycker inte om att odla potatis så tråkigt,
har köpt alldeles för mycket frön o växter, jag tror att man är
besatt av de här o att de ska gå över men de blir bara värre slap.gif

skogstroll
oj finns nog mycket att erkänna

- surfar oxå på arbetstid på Odla...
- sår och planterar växter bara för jag tycker om dem fast de kanske inte funkar i trädgården
- sätter ut plantorna för avhärdning och glömmer dem ute så de får köldskador *skäms*
- blåser på tok mycket pengar på trädgårdsprylar

innocent.gif
Merlin
Jag erkänner

-att jag har alldeles för många krukväxter inomhus, orkar inte vattna dom regelbundet

-att jag avskyr petunior särskilt dom med stora fladdriga blad

-jag ogillar verkligen växter som blommar i lilla toner

-jag spontanköper alltid växter som jag inte har en aning var jag ska ha dom sen

-jag köper mängder med fröer varje vår, i år blev det omkring 150 sådder minst

-jag använder en bit av kommunens mark som min egen nu när platsen inte räcker till

-jag är galen i allt som går att äta, kökslanden bara växer och växer

-jag älskar rosor och har redan alldeles för många egentligen men har just köpt ännu fler sorter

-jag är galen i dagliljor, irisar, funkior och pioner...för många där med

-jag planerar ständigt nya rabatter men det är en annan sak att anlägga dom i verkligheten....

-jag kan inte låta bli att ta fröer från offentliga planteringar

-jag samlar på saintpaulior fast jag inte gillar dom egentligen

-jag har en massa hoyor som jag borde ha gjort mig av med för länge sedan

-jag samlar på växter som jag har anknyning till, minnesväxter från semestrar och personer, arbetsplatser osv

-jag frösår en massa exotiska växter utan att ha en aning om vad jag ska göra med dom sen

-jag drunknar i jättelika änglatrumpeter men kan inte motstå nya sorter

-jag kan sitta i timmar i min trädgård utan att göra det allra minsta....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon