|
Hej
Efter att ha besökt Marocko måste jag bara ha en egen marockansk mynta så klart... Nån som vet var man kan köpa sådan, helst i Skåne. Annars blir jag jätteglad om någon har sticklingar, men det måste vara marockansk mynta. Andra sorter har jag redan...
mvh Ciczi, som längtar intensivt efter marockanskt te...
Jag kan skicka en stickling. Min Marockanska mynta "rymmer" från sin inhängnad, så jag har en massa revor att ta av  Är det dig jag har fått e-post från med fråga om Marockansk mynta, för övrigt?
Japp!!! Tänkte att jag efterlyser den på odla också, men det verkar klent med resultatet...  Ciczi
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2007, 16:08
Är marockansk mynta lika härdig som vanlig mynta?
Jag köpte nämligen en planta marockansk mynta på odlingsmarknaden på Street idag (hos nibble handelsträdgård) i Stockholm.
(Marknaden är även i morgon den var inte så stor men Nibble handelsträdgård hade en del kul ex. gyllene portlak, stora plantor stevia, malabarspenat etc. men allt det hade jag ju sått själv, det var inte så många marknadsstånd och jag blev besviken över att de som sålde tomater främst hade satsat på de urtråkiga sorterna Totem, Tiny Tim och liknande så jag köpte ingen tomatplanta, jag hade hoppats på något stånd med udda ryska tomater eller liknande)
Jodå den är jättehärdig! Jag har haft den i många år och bor i zon 3-4 norr om Stockholm. Underbar doft och arom har den, det blir många koppar te varje vinter Jag har även iransk mynta, superbra den också, men min favorit är en schweizisk mynta som även kallas vit mynta. Den fanns i odling fram till 50-talet då den närapå försvann ur den kommersiella odlingen till förmån för den engelska myntan.
Den marockanska har vuxit kraftigare än vanlig grönmynta här hos mig. Jag köpte båda ungefär samtidigt i början av förra sommaren. Den marockanska myntan var mindre från början, men vid skördetid var den större
Piccante
19-05-2007, 23:39
Vad jag förstår så är marockansk mynta en underart eller sort av grönmynta? Hur skiljer den sig från vanlig grönmynta? är smaken annorlunda? Jag har precis köpt grönmynta för att odla i år. Jag använder gärna mynta i matlagning och i mat från mellanöstern och nordafrika är det ett måste nästan. blev väldigt nyfiken på den sorten.
Noora, är det möjligt att tigga sig till en stickling???
CITAT (Markus_H @ 20-05-2007, 00:39)  Vad jag förstår så är marockansk mynta en underart eller sort av grönmynta? Hur skiljer den sig från vanlig grönmynta? är smaken annorlunda? Jag har precis köpt grönmynta för att odla i år. Jag använder gärna mynta i matlagning och i mat från mellanöstern och nordafrika är det ett måste nästan. blev väldigt nyfiken på den sorten.
Noora, är det möjligt att tigga sig till en stickling??? Smaken liknar grönmynta, men det är en liten skillnad tycker jag. Den är ganska lik till utseendet. Jag kan skicka sticklingar till dig lite senare under sommaren, de jag kan få loss nu är redan bortlovade  Skicka ett PM med din adress, så återkommer jag när myntan har vuxit till sig lite och kollar att du inte är bortrest eller så innan jag skickar något. Synd att inte den här diskussionen kom upp förra veckan, för jag rensade bort en massa rymmande mynta för c:a en vecka sedan
jannika
20-05-2007, 21:40
ÅÅHH!! Vad härligt att hitta hit! Jag har sökt denna sorts mynta, även jag sedan visit i Marocko där jag blev frälst i deras mint-te, men föga förstod att det inte var vanlig mynta....
Var får jag tag på detta? Kan ngn skicka/sälja sticklingar? (och hur gör jag då.... *nybörjare*)
vore så tacksam för hjälp!!
-jannika, nyköping
CITAT (jannika @ 20-05-2007, 22:40)  ÅÅHH!! Vad härligt att hitta hit! Jag har sökt denna sorts mynta, även jag sedan visit i Marocko där jag blev frälst i deras mint-te, men föga förstod att det inte var vanlig mynta....
Var får jag tag på detta? Kan ngn skicka/sälja sticklingar? (och hur gör jag då.... *nybörjare*)
vore så tacksam för hjälp!!
-jannika, nyköping Alla som vill ha sticklingar kan skicka mig sin adress i ett PM, så skickar jag sticklingar under sommaren vartefter myntan växer  Jag skickar med instruktioner för sticklingarna. Är man otålig kan man hålla utkik i plantskolorna, den finns ibland till salu som antingen "Marockansk mynta" eller "Marockansk grönmynta".
Eminora
21-05-2007, 10:25
Jag köpte marockansk mynta på Plantagen i helgen. De hade en massa! (I alla fall här i Karlstad) Jag letade efter vanlig mynta men tyckte att denna verkade bra. Jag är ingen stor myntakännare men tyckte denna smakade bra. Jag tänkte framförallt ha min mynta till goda romdrinkar i sommar.  Hur många olika sorter finns det egentligen? Och vad räknas som "vanlig" mynta?
Österläge
22-05-2007, 12:08
Jag sällar mig till gruppen "marockanska te-älskare"...  Jag var i Marocko för några år sedan och blev helt frälst i deras goda te!! Hoppas jag oxå kan få någon stickling av Noora...  Annars får jag väl leta på PLantagen o dyl, om det finns där är det ju lugnt!
soulfire
22-05-2007, 18:23
Cizizi
Jjag har sett den på åbergs trädgård utanför ystad i helgen. den kostade nästan ingenting. På åbergs har de massa olika örter,,, men jag tror även att du kan hitta marockansk mynta på många andra ställen...
Jag köpte min för några år sen på ett ställe som heter Örtagården utanför Lysekil, dom hade flera sorter där, bla annat även den goda iranska myntan, engelsk mynta mfl.
Glöm inte testa Chokladmyntan om ni hittar den. Jag köpte på Plantagen i Bromma förra sommaren och Plantagen Täby i år. Underbart gott med en kvist i en kopp varm choklad (gärna på mörk choklad). Gott också i drinkar med Kahlua och/eller Bailey's och/eller kakaolikör. Blir lite som AfterEight till kaffet efter en god middag.
Hittade den här tråden när jag sökte på mynta. Jag älskar också marockanskt te. Jag testade att göra av mynta som jag köpte på coop, vet inte vilken sorts mynta det är. Men det är alltså grönmynta som ska användas? Kan man dra upp plantor själv?
Preussen
10-09-2007, 08:24
CITAT (Magdis @ 09-09-2007, 22:56)  Hittade den här tråden när jag sökte på mynta. Jag älskar också marockanskt te. Jag testade att göra av mynta som jag köpte på coop, vet inte vilken sorts mynta det är. Men det är alltså grönmynta som ska användas? Kan man dra upp plantor själv? bättre att föröka genom sticklingar eller köpa plantor som finns lite var som helst.
Är det ngn som är intresserad, så skicka et pm med adress. Annars åker det mesta av min marokanska på komposten till helgen. Har nämligen översvämning. KAnske ska testa några sticklingar i kruka inne över vintern också  JAg har lika gott om vanlig grönmynta, oregano och fransk dragon.
Österläge
16-09-2007, 19:38
Är det någon som kan det latinska namnet på marockansk mynta? Och är det korrekta svenska namnet "Marockansk temynta" eller "Marockansk grönmynta", nån som vet? Ska nämligen sälja lite sticklingar vid en skördefest o då känns det ju bra att ha namnen klara för sig...
Vad jag vet är den marockanska myntan av samma art som grönmynta, dvs Mentha spicata.
Upptäckte precis den här tråden. Är det någon som möjligtvis har kvar några sticklingar av Marockansk Mynta och vill sälja till mig? Är även intresserad av andra myntor, har endast pepparmynta men vill gärna utöka beståndet
Österläge
23-09-2007, 17:22
Jag har sticklingar av marockansk mynta som du kan få!  Har du nåt annat att byta med, kanske? Jag vill gärna ha olika sorters timjan, har just nu bara kryddtimjan. Eller nåt annat du kan föreslå? Jag är inte så intresserad av pepparmynta men om du inte har nåt annat kan jag ta det, alltid roligare att byta än att sälja!
Jag har redan fått tag i myntan. Men tack ändå! Tyvärr har jag bara kryddtimjan jag också, annars hade jag gärna delat med mig.
Hur gör man sedan när man ska brygga sitt marockanska myntate? Jag har marockansk mynta och har försökt att göra te både på färska och torkade blad, men det smakar bara som vatten med lite tandkrämsblask i. Hur får man fram den äkta starka myntasmaken? Hur gör ni?
CITAT (sanna @ 28-09-2007, 23:49)  Hur gör man sedan när man ska brygga sitt marockanska myntate? Jag har marockansk mynta och har försökt att göra te både på färska och torkade blad, men det smakar bara som vatten med lite tandkrämsblask i. Hur får man fram den äkta starka myntasmaken? Hur gör ni? MAn tar ca 2tsk torkade blad och häller 2dl kokande vatten över. Låt detta dra med lock över i minst 5minuter. Tillsätt en tsk honung och det smakar pepparmynta. Annars använder jag myntan i blandningar med timjan, röd solhatt, citronmeliss och så vidare. Beroende på om man är förkyld, trött eller bara vill ha ngt uppfriskande.
Awesome
07-10-2007, 10:36
Jag bor i Holland och mina marockanska vänner gör sitt myntate genom att tillsätta färsk marockansk mynta och råsocker till grönt te. Det är jättegott. En rolig grej som hände mig för en månad sedan var att jag hade låtit ett knippe marockansk mynta stå i ett glas vatten efter att ha använt mynta i maten. Jag glömde naturligtvis att slänga resterna. En vecka senare kom det färska blad i toppen på 2 av stjälkarna och det hade dessutom bildats små rottrådar undertill. Jag satte dem i en kruka med jord och har nu 2 växande plantor att plantera när det blir dags att åka till trädgården i Sverige igen. Den är på ett halvt hektar och jag har några områden där olika myntor får växa fritt. Det doftar himmelskt när man går sin runda i trädgården. Testade ingefärsmynta (Mentha x gracilis variegata) för första gången i somras, den har en fantastisk doft och dessutom guldstänkta blad. Jättefint att ha växande runtom rosenbuskar t.ex.
Åsa
hogsatra
06-11-2007, 12:25
finns det fortfarande några sticklingar eller är jag försent ute som vanligt?
CITAT (hogsatra @ 06-11-2007, 12:25)  finns det fortfarande några sticklingar eller är jag försent ute som vanligt? Hej! Jag har inte varit inloggad här i forumet på ett tag (har haft en massa annat för mig nu när trädgården ligger i vila). Jag kan plocka och skicka sticklingar så fort myntan vaknar upp igen i vår. Återkom framåt maj och skicka mig din adress i ett PM så skickar jag.
CITAT (Ciczi @ 18-05-2007, 22:02)  Hej
Efter att ha besökt Marocko måste jag bara ha en egen marockansk mynta så klart... Nån som vet var man kan köpa sådan, helst i Skåne. Annars blir jag jätteglad om någon har sticklingar, men det måste vara marockansk mynta. Andra sorter har jag redan...
mvh Ciczi, som längtar intensivt efter marockanskt te... Som Nybliven Medlem på Odla.nu-s trädgårdsforum läser jag runt bland de olika frågorna.. Landade nyss på "Marockansk myntta...Jag köpte min Mynta på ICA butiken;s kryddavd.1 kruka - som planterades i ört täppan för ca 1 år sedan..Numera har den brett ut sig i lite väl mycket . Konstaterar att den är generös i sitt växtsätt ..o ger ett underbart gott Mynta thé.Testade även att klippa ned lite i salladen ..Även det blev förträffligt .Må så gott ...o njut av det sommriga ../Cessie
Blackelvira
01-07-2008, 18:51
Finns det någon som vill sälja mej lite marockansk mynta också?
CITAT (Blackelvira @ 01-07-2008, 19:51)  Finns det någon som vill sälja mej lite marockansk mynta också?  Skicka mig ett PM med din adress så kan jag skicka lite. Jag åker på semester om nån vecka, så antingen får du skynda dig så att jag hinner skicka innan dess, eller så får du sticklingarna framåt slutet av augusti.
Finns det någon som vill sälja eller byta några sticklingar av Marockansk mynta? Jag har inte så mycket spännande odlingar att byta med, men jag kan skicka en ficklampa i stället  Mitt första inlägg på Trädgårdsforumet!
Eva i Höga
04-05-2010, 07:23
Hej och välkommen till vårt härliga forum!
Jag ska ha marockansk mynta men kan ännu inte se något liv i mina myntor, undrar om de inte tålde vintern. Dyker den marockanska upp ska du få en bit.
Tack Eva! Jag hoppas också att din marockan har klarat sig
Hej Från namnet ser att de kommer från nord Afrika så de behöver mera värme än Sverige klimat.
H:Bassam
Österläge
06-05-2010, 12:52
CITAT (Bassam @ 04-05-2010, 21:15)  Hej Från namnet ser att de kommer från nord Afrika så de behöver mera värme än Sverige klimat. H:Bassam Nja det stämmer inte Bassam, även marockansk mynta klarar sig bra i Sverige! Jag har haft min i flera år, den övervintrar i en liten kruka som nästan garanterat frös i vinter men nu börjar myntan titta upp igen... De är livskraftiga små rackare!
Mentha-Arvensis
06-05-2010, 17:38
Om jag inte minns väldigt fel, är det en typ av grönmynta...
Är detta samma som 'turkisk mynta'? Lagochilus inebrians? Vad är artnamnet?
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2010, 16:11
Enligt SKUD är marockansk mynta = Mentha × villosa, men den är mycket snarlika grönmyntan. Den har inga problem att övervintra här hos mig.
Marockansk mynta är väldigt god som krydda att ha i maten i ex. Tabboule (den är ingen rusdrog som den turkiska myntan verkar vara enligt beskrivningen i SKUD)
Mentha x villosa är en hybrid, (M. spicata × M. suaveolens) . Den är alltså ingen egen art. Mentha spicata är just grönmynta, så man kan faktiskt säga att marockansk mynta är en slags grönmynta. Som jag har förstått det är marockansk mynta precis samma hybrid som finns på Kuba och där kallas Yerba Buena. Det är alltså inte ett dugg konstigt att marockansk mynta passar så bra i mojito  Fråga: Kommer den kubanska myntan från Marocko, är det tvärtom eller har samma hybrid tagits fram på två ställen, oberoende av varandra? Finns det några skillnader mellan de två?
Mentha-Arvensis
08-05-2010, 19:38
CITAT (trilsk @ 07-05-2010, 16:38)  Mentha x villosa är en hybrid, (M. spicata × M. suaveolens) . Den är alltså ingen egen art. Mentha spicata är just grönmynta, så man kan faktiskt säga att marockansk mynta är en slags grönmynta. Som jag har förstått det är marockansk mynta precis samma hybrid som finns på Kuba och där kallas Yerba Buena. Det är alltså inte ett dugg konstigt att marockansk mynta passar så bra i mojito  Fråga: Kommer den kubanska myntan från Marocko, är det tvärtom eller har samma hybrid tagits fram på två ställen, oberoende av varandra? Finns det några skillnader mellan de två? Mentha Villosa finns även i england, under namnet Spearmint... Har fått för mig att nana mynta också är en villosa, men är mindre säker på det.
Har du inte rört ihop det nu? Det brukar vara Mentha spicata som kallas för Spearmint, eller Grönmynta på svenska (precis som jag skrev i förra inlägget). Det är en egen art och ingen hybrid.
Mentha-Arvensis
09-05-2010, 17:21
CITAT (trilsk @ 09-05-2010, 16:33)  Har du inte rört ihop det nu? Det brukar vara Mentha spicata som kallas för Spearmint, eller Grönmynta på svenska (precis som jag skrev i förra inlägget). Det är en egen art och ingen hybrid. bowles spearmint är en villosa.
Kallas den verkligen "Bowles' Spearmint"? Inte bara "Bowles' Mint"? Mentha x villosa ‘Alopecuroides’ i alla fall, så ja, det är en villosa.
Jag håller på bygga upp en skog av olika myntor just nu. Det började med en liten 'mojito trädgård' nere vid garaget, men det låg lite i vägen för gräsklipparen och de har nu fått en trevligare plats bakom huset där vi har en stor naturtomt:  I bilden ovan är det grönmynta, 'mint', Spansk grönmynta, äppelmynta, Marokanskmynta och chokladmynta. Fast man ser knappt de i mitten då de är småsmå skott (de tyckte inte särskilt mycket om att flytta...). Pepparmyntan kommer att få bo någon annanstans här i skogspartiet då den är tokig och vill ta över, så den skall bo långt bort från dessa Jag fick även en Cubansk 'Hemmingway' mynta stickling från den snälla Anja i Danmark, som jag håller på försöka gör en liten planta av:  Dessutom tillkommer även en ingefäramynta från Knytt  och en limemynta från en vännina i England... Det blir TIO stycken olika myntasorter!!
Oj, det var många sorters mynta! Eftersom du odlar dem tätt tillsammans finns det väl en viss sannolikhet att korsningar uppstår dessutom?
CITAT (trilsk @ 11-05-2010, 19:13)  Oj, det var många sorters mynta! Eftersom du odlar dem tätt tillsammans finns det väl en viss sannolikhet att korsningar uppstår dessutom? Ja, jag har funderad på det.  Tänk om alla korsade sig och man fick en konstig blandning...  intressant... Från början ville jag testa olika myntasorter i drinkarna och maten, men än så länge är det faktiskt den vanliga grönmyntan som är bäst i drinkar och maten. Och då borde jag kanske ta upp en liten planta och plantera det för sig själv någonstans för att se till att jag alltid ha en ren grönmynta källa... Bra att du nämnde det... Jag ser fram emot att testa årets nya sorter i mina sommardrinkar: ingefärsmynta, lime mynta, chokladmynta, 'Hemmingway' mynta och Marokanskmynta. Det kanske blir en ny favvis  (Det kanske inte framgår i bilden, men denna myntabädd är faktiskt ganska stor och varje myntasort har över 1 kvm av plats - men det spelar kanske ingen roll när det gäller korsning)
Hur är den marockanska myntan i smaken, om man jämför med grönmynta? Hemingway-myntan låter också intressant, jag tror att den kan passa väldigt bra i Mojito.
Förresten, det vore bra om du kunde byta ut din bredaste bild mot en smalare variant, forumet blir så brett och jobbigt att läsa annars.
CITAT (trilsk @ 13-05-2010, 11:56)  Hur är den marockanska myntan i smaken, om man jämför med grönmynta? Hemingway-myntan låter också intressant, jag tror att den kan passa väldigt bra i Mojito.
Förresten, det vore bra om du kunde byta ut din bredaste bild mot en smalare variant, forumet blir så brett och jobbigt att läsa annars. Jag vet inte riktigt ännu, men jag skall försöka meddela när de har vuxit lite mera  Jag hoppas verkligen att Hemingway:n (ser nu att jag stavat fel tidigare) skall bli bra i Mojiton... det var tydligen just den mynta som används i Ernest Hemingways mojitosar på Cuba... Jag har haft jättesvårt med bildhanteringen här på Odla.nu och har försökt att reducera mina bilder men utan framgång.  Jag reducerar dem innan jag ladda upp dem och då gissar jag bara vilken slutstorlek de kommer att ha. Jag får helt enkelt välja en ännu sämre upplösning...
ebbasiglite
13-05-2010, 13:49
Hej! Självklart hittar man en väldigt intressant tråd; ifrån 2007. (eller startat då.) Jag är nybörjare bland odlingsvärlden men finner det oerhört intressant! Ännu mer sedan jag hittade till Odla.nu. Det finns ingen som har en stickling av den omtalade marockanska myntan och/eller andra intressanta myntor? Min plan var att få upp en fin liten "köksträdgård" trotts att jag bor i lägenhet. Skicka gärna ett PM om det finns sticklingar till övers i ert hushåll; här hemma är det tomt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|