Sidor: 1, 2
zaaritha
Jag är tre år äldre än min man! Hittills har det gått bra..........................
Sailor Pluto
Min karl är sex år äldre än mej, och det har inte ställt till några problem för oss smile.gif .

Däremot så var mina föräldrar extremt larviga och vägrade inse att de inte hade något att säga till om. Tyckte faktiskt att de betedde sej som riktiga hycklare, för hos dem skiljer det tio år. Fast det är ju en heeelt annan historia. Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus nono.gif .

Älskar man varandra så spelar det ingen roll hur många år det skiljer, punk slut tongue.gif . Håller med Kakaduan om att gränsen nog sitter i andra människors huvuden...
Hannele
CITAT (Inga från Närke @ 21-06-2007, 21:09) *
Många kan inte bara leva på kärlek utan måste ha sex och tar lusten slut på eventuellt den äldre partnern är det inte lätt. Då måste man ha en väldigt tolerant man eller maka för att leva ihop livet ut.

Därför ska kvinnor självklart gifta sej med en yngre man. kompiskram.gif
evely
Jag är själv tillsammans med en 12 år yngre man! För mig är det helt klart en vinst att jag är äldre och jag är ganska övertygad om att det är likadant för honom. Det finns en dynamik i detta förhållandet som bara är fantastisk och en stor del av det är just ålderskillnaden.

Jag är väldigt glad att jag träffade honom och hoppas att vi får tillbringa många, många år tillsammans kompiskram.gif
Gita
Jag har egentligen ingen åsikt, har man det bra ihop så spelar väl ålder och eventuell åldersskillnad ingen som helst roll.
Personligen skulle jag dock ha svårt att leva med en mycket äldre eller mycket yngre man, tror att det skulle bli kulturkrockar. Min man är två år äldre än mig och båda har vi en bakgrund med Jimie Hendrix, Janis Joplin och hippierörelsen. Båda dansade vi till "Je táime" osv,. Vad jag vill säga är att för mig är det skönt att leva med en man som har erfarenheter likartade mina och att vi var unga tillsammans. Jag var 17 och han 19 när vi blev ett par.
Gita
Tosan
CITAT (Gita @ 23-06-2007, 22:44) *
Jag har egentligen ingen åsikt, har man det bra ihop så spelar väl ålder och eventuell åldersskillnad ingen som helst roll.
Personligen skulle jag dock ha svårt att leva med en mycket äldre eller mycket yngre man, tror att det skulle bli kulturkrockar. Min man är två år äldre än mig och båda har vi en bakgrund med Jimie Hendrix, Janis Joplin och hippierörelsen. Båda dansade vi till "Je táime" osv,. Vad jag vill säga är att för mig är det skönt att leva med en man som har erfarenheter likartade mina och att vi var unga tillsammans. Jag var 17 och han 19 när vi blev ett par.
Gita

Du har mycket rätt i det du säger om erfarenheter och bakgrunder. I vårat fall handlar det om intressen och umgängeskretsar. Båda har djupt rotat intresse av jänkejärn och 50-60-talsmusik. Så träffades vi åxå i baksätet på en -60 Buick invicta... Vi känner samma människor sen tidigare, har varit på samma fester osv, bara det att han hunnit med några fler. tongue.gif Det handlar om livsstil, och jag tror det funkar dåligt om inte båda är inne på den biten. Då tar man hellre en 16 år äldre karl än en jämnårig som inte vet vad det handlar om. Nu präglas vårt hem av usa-flaggor, "gammrock", en cadillac cab att njuta av på sommarn och en liten Buick hgv att frakta sig runt med till vardags.
Christa
Män har ofta en lite dubbel inställning till ålder. De tycker ofta att det är helt ok att kvinnan är 10 år yngre än de själva men en tjej som äldre än de själva kan de inte tänka sig att sällskapa med.

Jag hade lite kontakt med en kille som var 10 år äldre när jag var drygt 30. Jag sa som det var att jag tyckte ålderskillnaden var för stor. Han kontrade med att åldern inte har någon betydelse alls. Då sa jag att "så du kan tänka dig att sällskapa med en kvinna som är 10 år äldre än du?". Nej det är ju en heeelt annan sak...

monki62
Hej jag tycker att det inte spelar så stor roll !! kompiskram.gif min man är exakt 10 år yngre än mig och det har funkat i många år
Maria i Helsingborg
Om man inte upplevt kärlek hänger man antagligen upp sig på siffror och år.
Eller kanske bryr man sig mer om vad andra tycker än en själv.

Det finns en aspekt att ta i betraktning dock. När den ena i paret är väldigt ung eller väldigt gammal , när den andra inte är det, upplevs de biologiska och mentala skillnaderna troligen som störst.
Om man sedan är villig att välja bort kärlek för den sakens skull, ja du......

Min make är 20 år älde än jag (vi träffades för 6 år sedan) och ÄNTLIGEN har jag hittat någon som delar min livsåskådning, min syn på kärlek och respekt, uppmuntrar mej i mitt sökande och strävan efter vad jag vill fylla mitt liv med, matchar mitt intellekt och ger mig lika doser utmaning och trygghet i vardagen.

Tänk om jag skulle sagt nej tack till allt detta!? fear.gif
dahla
CITAT (Hannele @ 23-06-2007, 10:40) *
Därför ska kvinnor självklart gifta sej med en yngre man. kompiskram.gif

Måste man gifta sig? wink.gif

Hittar jag en tjej/kvinna som känns rätt för mig spelar det ingen roll om hon är 15 år yngre eller äldre än mig... så... vart är DU som är den rätta? blomma.gif
Biggan_
CITAT (dahla @ 25-06-2007, 10:13) *
Måste man gifta sig? wink.gif

Hittar jag en tjej/kvinna som känns rätt för mig spelar det ingen roll om hon är 15 år yngre eller äldre än mig... så... vart är DU som är den rätta? blomma.gif

Du får väl söka i singeltråden! flirting.gif
Samsara
Jag tycker att ålderskillnad inte har någon skillnad alls, jag har träffat en kille som är 8 år äldre än mig. Mina kompisar tycker de e halvt skandal över att han e 8 år äldre än mig. Men jag har samma inställning som min mamma har åldern har ingen alls betydelse så länge man är kär.
humla
Det är ju var och ens personliga angelägenhet, och inte något som andra ska hålla på att spekulera i wink.gif När det gäller mig själv, måste jag ändå säga att åldern har betydelse. Det låter ju mer idealistiskt och rätt att säga att det är en "person" man blir kär i och att sådana saker som kön och ålder inte har någon som helst betydelse. Men det har det, i alla fall för mig.

Som så många andra skrivit här, tror jag också att den psykiska mognaden har stor betydelse, att man kan vara lite olika gamla men ändå befinna sig på samma mognadsnivå, och därmed funka bra tillsammans ändå. Däremot skulle nog inte jag kunna bli kär i någon betydligt yngre eller äldre person.

Men det är ju upp till var och en, att hitta det som känns och fungerar bäst för dem smile.gif

MVH/Elin
Hannele
CITAT (Christa @ 24-06-2007, 13:31) *
Då sa jag att "så du kan tänka dig att sällskapa med en kvinna som är 10 år äldre än du?".
Nej det är ju en heeelt annan sak...

Då har han ingen aaaaning om vad han går miste om. whistling.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (humla @ 25-06-2007, 22:11) *
>>>> Däremot skulle nog inte jag kunna bli kär i någon
betydligt yngre eller äldre person.
>>>>

MVH/Elin

Det gläder mig att du skriver nog happy.gif ,
för man vet banne mig aldrig......

*skrattar*Hannele
humla
CITAT (Maria i Helsingborg @ 26-06-2007, 11:39) *
Det gläder mig att du skriver nog happy.gif ,
för man vet banne mig aldrig......
*skrattar*Hannele

Det är sant wink.gif Har hittills aldrig blivit kär i någon betydling yngre eller äldre eller en tjej, så det är ju det enda jag har att gå på smile.gif
monki62
du får leta i rabatten har du sökt där ? rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon