CITAT (inglan @ 25-09-2007, 19:33)

Det måste jag sätta ett stort frågetecken för, vad är det att vara kristen då? Jag kan skylla på Gud eller Jesus och döda hur många som helst, men läser man i Bibeln så var det INTE våld Jesus förespråkade. Alltså kan man INTE döda i Jesu namn anser jag, fast skylla ifrån sig går ju bra, när man inte vill stå för det man gör.....
Det är väl lite grand det där man känner igen från debatten om rondellhundar och satirteckningar : satiren riktar sig mot dem som, i
Muhammeds och/eller Allahs namn, spränger folk i luften. De flesta muslimer spränger givetvis inte alls folk i bitar. Dvs, det stora flertalet får lida för att de associeras till vad en del politiska islamister håller på med. Muhammed var visserligen en våldsam person, precis som alla andra erövrare, men jag tror inte han hade applåderat självmordsbombarna i Irak - åtminstone inte av religiösa skäl. Tror de flesta bomberierna är politiskt (nationalistiskt, whatever) drivna, och inte religiösa.
Kristna politiker och ledare har dödat miljoner i Jesu namn, indirekt eller direkt. Och det är inte Jesus fel.