Sidor: 1, 2
Tezzla
CITAT (Markus_H @ 25-09-2007, 15:09) *
Läste idag att vi har fått ytterligare ett inlägg i denna debatten i form av en rondell-Jesus-hund. Någon som har sett den på bild???? Var ingen bild i artikeln jag läste. Vågar någon publicera den tro?

Klart man vågar publicera den bilden. Att Jesus framställs i alla möjliga och omöjliga konstellationer är ju inget nytt. Men hur många krista skulle förfäras så mycket över det att de utfärdar dödshot? Knappast ingen.
KURT
CITAT (Tezzla @ 25-09-2007, 14:48) *
Klart man vågar publicera den bilden. Att Jesus framställs i alla möjliga och omöjliga konstellationer är ju inget nytt. Men hur många krista skulle förfäras så mycket över det att de utfärdar dödshot? Knappast ingen.

Det beror på sammanhanget. Man dödar i Jesu namn i många länder, b l a i Uganda och USA. Och i Sverige utför man mordbräder mot byggnader som tillhör andra religioner - ännu har dock ingen dött.
Tezzla
CITAT (KURT @ 25-09-2007, 16:08) *
... Och i Sverige utför man mordbräder mot byggnader som tillhör andra religioner - ännu har dock ingen dött.

Och detta menar du är utfört av de kristna (för att vi råkar vara ett "kristet" land) och har att göra med nidbilder på Jesus?

Förstår inte hur du menar.
Piccante
CITAT (Tezzla @ 25-09-2007, 15:48) *

Om jag inte minns helt fel så var det en rad hot inklusive dödshot riktade mot fotografen och utställare av Ecce homo utställningen för ett antal år sedan?

Om Ecce Homo på wikipedia
KURT
CITAT (Tezzla @ 25-09-2007, 15:11) *
Och detta menar du är utfört av de kristna (för att vi råkar vara ett "kristet" land) och har att göra med nidbilder på Jesus?

Förstår inte hur du menar.

Många behöver inte ens se några nidbilder, det räcker att det kommer något annat än deras egen religion, för att de skall reagera negativt mot allt som är främmande.
inglan
CITAT (KURT @ 25-09-2007, 16:08) *
Det beror på sammanhanget. Man dödar i Jesu namn i många länder, b l a i Uganda och USA. Och i Sverige utför man mordbräder mot byggnader som tillhör andra religioner - ännu har dock ingen dött.

Det måste jag sätta ett stort frågetecken för, vad är det att vara kristen då? Jag kan skylla på Gud eller Jesus och döda hur många som helst, men läser man i Bibeln så var det INTE våld Jesus förespråkade. Alltså kan man INTE döda i Jesu namn anser jag, fast skylla ifrån sig går ju bra, när man inte vill stå för det man gör.....

Som kristen blev jag lite ledsen över Ecco Homo bilderna, men det skulle aldrig falla mig in att ta till våld, hot eller något sådant.
Den Gud som jag tror på och hans son Jesus, är så mycket större än jag är så de behöver inte mitt försvar, de kan ta hand om sig själva (och mig och alla andra som vill ha hjälp med livet!)

Mvh Inglan

Tezzla
CITAT (inglan @ 25-09-2007, 19:33) *
Det måste jag sätta ett stort frågetecken för, vad är det att vara kristen då? Jag kan skylla på Gud eller Jesus och döda hur många som helst, men läser man i Bibeln så var det INTE våld Jesus förespråkade. Alltså kan man INTE döda i Jesu namn anser jag, fast skylla ifrån sig går ju bra, när man inte vill stå för det man gör.....

Som kristen blev jag lite ledsen över Ecco Homo bilderna, men det skulle aldrig falla mig in att ta till våld, hot eller något sådant.
Den Gud som jag tror på och hans son Jesus, är så mycket större än jag är så de behöver inte mitt försvar, de kan ta hand om sig själva (och mig och alla andra som vill ha hjälp med livet!)

Mvh Inglan

Instämmer till fullo. Vi behöver inte strida för Jesus. Han har stridit för oss och det räcker.
Pirum
CITAT (inglan @ 25-09-2007, 19:33) *

Det är väl lite grand det där man känner igen från debatten om rondellhundar och satirteckningar : satiren riktar sig mot dem som, i
Muhammeds och/eller Allahs namn, spränger folk i luften. De flesta muslimer spränger givetvis inte alls folk i bitar. Dvs, det stora flertalet får lida för att de associeras till vad en del politiska islamister håller på med. Muhammed var visserligen en våldsam person, precis som alla andra erövrare, men jag tror inte han hade applåderat självmordsbombarna i Irak - åtminstone inte av religiösa skäl. Tror de flesta bomberierna är politiskt (nationalistiskt, whatever) drivna, och inte religiösa.

Kristna politiker och ledare har dödat miljoner i Jesu namn, indirekt eller direkt. Och det är inte Jesus fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon