Full version: Odlaklubben Väst
Sidor: 1, 2, 3, 4
*Ulrica*
Alla Odlaiter som bor på västkusten är varmt välkomna att delta i Odlaklubben Väst! Redan ikväll är nästa evenemang! Anmäl/avanmäl er i tråden eller genom ett PM till mej. Hoppas ni får roligt!

Odlaklubben Väst - Träff 2:
Onsdag 17 oktober klockan 18.30 på Mimers hus i Kungälv
Niclas Tengwall om trädgårdsplanering.
Tengwall har jobbat som trädgårdplanerare i 20 år.
Han har bland annat varit designansvarig för SVT:s Gröna Rum.
Entré 50 kronor
Förköp i Mimers Hus reception, tel 0303-238201

Jag ska följa med:
Eva i Höga
Dito Verde (antagligen)
ingrid fuxvall (antagligen)

Jag tar bort träff nummer 3 eftersom det bara var en anmäld (kan knappast kalla det träff då...).
Vi får hitta på något annat i stället... snart!
Väl mött!
Dito Verde
Jag vet fortfarande inte om jag kan. Det beror på hur effektiv jag är de närmaste timmarna. Men det är ju fyra timmar kvar!
Kommer jag så kommer jag.
Hejsvejs
Peggy
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och hur var det nu igår?

Eva i Höga
Beträffande onsdagen på Mimers hus: Detta är MIN uppfattning! Ni missade inget, mest prat om misslyckade projekt och stenplattor i trädgården, ingen bra föreläsare och han skulle ju ändå sälja sig själv och sitt företag. Det är vad jag tyckte, men andra kanske har en annan uppfattning.
Vi får hitta på nåt annat roligt snart!
Österläge
CITAT (Eva i Höga @ 19-10-2007, 09:17) *
Beträffande onsdagen på Mimers hus: Detta är MIN uppfattning! Ni missade inget, mest prat om misslyckade projekt och stenplattor i trädgården, ingen bra föreläsare och han skulle ju ändå sälja sig själv och sitt företag. Det är vad jag tyckte, men andra kanske har en annan uppfattning.
Vi får hitta på nåt annat roligt snart!

Det var ju tråkigt att inte det var så bra! Vi får hitta på annat snart som förhopnnignsvis bättre når upp till förväntningarna! Hur många var ni där då, från Odla och totalt?
Eva i Höga
Det var bara jag från Odla men lokalen var nästan fullsatt, tror den rymmer 60 pers. Så det var ju bra.
Någon av dina kompisar i örtasällskapet ska vara med oss i Bergfeltska trädgården och hjälpa till med vår örtagård hörde jag. Kul!
Österläge
CITAT (Eva i Höga @ 19-10-2007, 13:30) *
Det var bara jag från Odla men lokalen var nästan fullsatt, tror den rymmer 60 pers. Så det var ju bra.
Någon av dina kompisar i örtasällskapet ska vara med oss i Bergfeltska trädgården och hjälpa till med vår örtagård hörde jag. Kul!

Aha, vad kul! Du kanske ska gå med du oxå! flirting.gif
Tisdag den 13 November har Hannelotte Kindlund ett föredrag om Gentianor hos trädgårdsamtarörerna i Gbg.

Jag funderar att gå dit.

Elisabeth
Eva i Höga
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 21-10-2007, 11:33) *
Tisdag den 13 November har Hannelotte Kindlund ett föredrag om Gentianor

Det låter spännande! Kan du berätta var och vilket klockslag.
CITAT (Eva i Höga @ 22-10-2007, 11:11) *
Det låter spännande! Kan du berätta var och vilket klockslag.

Nu skall jag hämta fram tidningen igen, lade undan den imorse eftersom ingen hade svarat.

Det är tisdagen den 13/11 kl. 19.00 i Gamlestadens Medborgarhus. Sal ADA. Brahegatan 11 (nära SKF)

Nu läser jag att"medlemmar får gärna ta med sig en gäst som "pröva på" Hur det är när det är flera som inte är medlemmar vet jag ej.

Det kostar 40:- Kr., även för icke medlemmar.

Men om vi skulle bli flera som inte är medlem så frågar vi Sylvia. Hon vet allt

Elisabeth
Eva i Höga
Jag vill nog gärna komma dit men vet i nuläget inte hur jag har det den dagen. Det är ju trots allt ett tag kvar. Vi får prata om det lite längre fram.
CITAT (Eva i Höga @ 22-10-2007, 14:53) *
Jag vill nog gärna komma dit men vet i nuläget inte hur jag har det den dagen. Det är ju trots allt ett tag kvar. Vi får prata om det lite längre fram.

det är bra det. Jag vet ju inte heller hur jag mår just den dagen??? Jag kanske inte ens kommer u rsängen giggle.gif

Så vi avvakter och se hur det blir
KarinSKARA

För dom som bor lite nordöst om Göteborg, kommer Hannelotte Kindlund att hålla föredrag hos trädgårdsamtarörerna i Skaraborg.
Blåbandslokalen i Skövde kl: 18 fredagen den 26/10.

*Ulrica*
Hallå alla nya, gamla och blivande Västisar!

Nu har äntligen min onda axel (tack vare naprapaten) gett med sig och lägligt nog så upptäckte mitt spanande öga en utmärkt idé här på forumet. Det är CillaM i Lerum som föreslår en krukväxtloppis! Det passar ju alldeles utmärkt i dessa tider när våra trädgårdar vilar sig lite!

Det är ju dessutom sådana tider att man kanske sitter och tittar i en och annan frökatalog och snart är det dessutom dags för lussebullar....
Varför inte slå ihop dessa trevliga saker och göra en
santa.gif Odlaklubben Väst´s Adventsträff? santa.gif

Mitt förslag innebär alltså en kombination av krukväxtloppis, fröfrossa och lussebullemumsande antingen lördagen den 1 eller söndagen den 2:a december. Vad tror ni om tiden 11-14, eller skulle kanske 14-17 passa fler bättre? Plats blir i Hålanda, Ale kommun om inte någon närmare Göteborg har en lämplig lokal att förfoga över.

Anmäl intresse antingen i tråden nedan eller via PM direkt till mej. Ange i amälan om du kommer "absolut!" eller "kanske..." samt om du har förslag på någon lokal som kan passa. Ange vilken dag samt vilken tid du önskar i första och i andra hand. Skriv gärna vad du skulle kunna bidra med till loppisen samt vad du skulle önska köpa på loppisen, både krukväxter och fröer. Jag föreslår att vi kör lussebulle-knytkalas.

Alla är givetvis välkomna! wub.gif
MariaS
Om det blir på lördag den 1/12 mellan 11-17, kan jag, min dotter och en väninna eventuellt dyka upp. Jag har då med mig ett gäng Aloe-sticklingar, apostlaliljor och ev ngt krukat träd. Sen är man ju mest nyfiken på vad ni andra kan ha med er, för ev nyförvärv.

PS. Kommer behöva en vägbeskrivning.DS
ingrid fuxwall
Kommer gärna men den senare tiden passar mig betydligt bättre - då har jag hunnit ta hand om mina hundar under den ljusa tiden. Bägge dagarna passar mig perfekt
CillaM
Oavsett vilken dag det blir så kommer jag ha med mig:

Sticklingar av

Tradescantia - lilabrokig

Rhoeo spathacea - Blomstervagga

Plectranthus - Spingpojke

Solenostemon scutellarioides - Palettblad

Passiflora edulis - passionsblomma (med mkt fina rötter)

Chlorophytum comosum - ampellilja, vit/grönbrolig och vanlig grön

Aloe

Crassula rupestris - trollhalsband (bara att sticka ner i jord så rotar den sig)

Krukväxter

Ampellilja- 1-2 st

Plectranthus - Springpojke 1-2 st

Blomstervagga - 2 st

Tradescantia - 1 st

Ev. en Monstera- ca 1,5 dm hög

Det kommer mer växter från min mamma, men hon håller på och gör en lista som jag får skriva in i morgon.

Fröer

Aklejor - i blandad kompott (guldaklejor, pastellaklejor, Nora Barlow, Black Barlow, fyllda, dubbla, enkla, blå, rosa, röd, gul och vit)
Lars-Olof Arvids
För mig passar lördagen bäst, då jag gärna vill fira första advent med släkten på söndagen. Jag har bl a blomstervaggor, palettblad, gummiträd och kanske någon syskonstjärna. Samt ganska mycket frön, som jag få återkomma med en lista över. Ingrid, får jag åka med dig om du ska med?

Olle
*Ulrica*
CITAT (*Ulrica* @ 08-11-2007, 20:56) *
santa.gif Odlaklubben Väst´s adventsträff santa.gif
Krukväxtloppis, fröfrossa och lussebullar!

Dag: Lördagen den 1:a eller söndagen den 2:a december
Tid: 11-14 eller 14-17
Plats: Älvängen, några mil norr om Göteborg
(reservation för förändring)

Har du krukväxter, sticklingar eller fröer som du vill sälja, byta eller ge bort?
Är du på jakt efter något av ovanstående?
Har du lust att träffa andra odlaiter?
Vill du frossa i frökataloger i grupp?
Är du sugen på lussebullar?
Bor du i västra Sverige?

Har du svarat ja på en eller flera av ovanstående frågor tycker jag att du ska komma till
Odlaklubben Väst´s adventsträff.
Där kommer du att kunna köpa, byta och sälja krukväxter och fröer samt titta i frökataloger.
Alla tar med sig några lussebullar som vi sedan delar på. Kaffe etc. kommer att finnas på plats.

Anmälan och frågor sker här i tråden "Odlaklubben Väst" eller via PM till mej, *Ulrica*.
Ange i anmälan om du kommer "absolut!" eller "kanske..." samt om du har förslag på någon lokal närmare Göteborg som kan passa. Ange vilken dag samt vilken tid du önskar i första och i andra hand. Skriv gärna vad du skulle kunna bidra med till loppisen samt vad du skulle önska köpa på loppisen, både krukväxter och fröer.
Jättekul att vi redan har flera intresserade! På måndag, den 12, bestämmer jag enhälligt vilken tid och dag det blir, dels utifrån era intresseanmälningar och dels utifrån när lokalen är ledig. Om ingen erbjuder en lokal som ligger närmare Göteborg så kommer adventsträffen att hållas i Älvängen. Följande har hittills anmält intresse:

- MariaS med dotter och väninna
- ingrid fuxvall
- CillaM
- Lars-Olof Arvids
- *Ulrica* med son (7 år)

wub.gif Välkommen med DIN anmälan! wub.gif
Eva i Höga
Detta var ju jättekul Ulrica! Men jag kan inte komma, vi är på Madeira och kommer hem den 4 december. Hoppas det kan bli fler såna här träffar, det är så kul att träffa odlavänner. Jag önskar er en trevlig dag!
Eva i Höga
Ulrica, skönt att din axel har blivit bättre. Jag gläds med dig!
*Ulrica*
CITAT (Eva i Höga @ 09-11-2007, 09:37) *
Ulrica, skönt att din axel har blivit bättre. Jag gläds med dig!
Tack så mycket! Det är underbart efter så lång tid av hemsk smärta! Tråkigt att du inte kan komma men du kommer säkert att ha helt fantastiskt på Madeira! Avundsjuk! smiley_small_hug.gif
EKLO
Hej Ulrica, och tack för trevlig inbjudan! Jag är bortrest då, annars hade jag gärna kommit.
Och så skönt med axeln!

vänligen, Eklo
*Ulrica*
CITAT (EKLO @ 09-11-2007, 11:36) *
Hej Ulrica, och tack för trevlig inbjudan! Jag är bortrest då, annars hade jag gärna kommit.
Och så skönt med axeln!

vänligen, Eklo
Det var ju synd, vi ses säkert en annan gång i stället! yes.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-11-2007, 08:53) *
För mig passar lördagen bäst, då jag gärna vill fira första advent med släkten på söndagen. Jag har bl a blomstervaggor, palettblad, gummiträd och kanske någon syskonstjärna. Samt ganska mycket frön, som jag få återkomma med en lista över. Ingrid, får jag åka med dig om du ska med?

Olle

Självfallet får du åka med mig - ursäktar min medverkan, kommer ju utan krukväxter.

Frön och andra torkade produkter kan jag ju ta med och byta med, tex olika sorters svampar.

ingrid
*Ulrica*
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-11-2007, 20:47) *
Självfallet får du åka med mig - ursäktar min medverkan, kommer ju utan krukväxter.

Frön och andra torkade produkter kan jag ju ta med och byta med, tex olika sorters svampar.

ingrid
Det finns överhuvudtaget inga krav på att ta med sig någonting! Men det var väl en trevlig idé att ta med sig torkad svamp! Jag tar nog med mej lite av mina plastkrukor för sådd och skolning också...

Kanske är det någon som vill köpa lite mossa från min skog till julgrupper och liknande? Eller vitmossa till orkidéer och sånt... säg till i så fall så tar jag med!
Österläge
Vilket trevligt initiativ!! Tyvärr kan jag inte alls den helgen, vi har redan fullt upp... sad.gif Men jag hoppas att jag kan nästa gång!!
*Ulrica*
santa.gif Odlaklubben Väst´s adventsträff santa.gif
Krukväxtloppis, fröfrossa och lussebullar!

Dag: Lördagen den 1:a december
Tid: 13-16
Plats: Älvängen, några mil norr om Göteborg
(reservation för förändring)

Har du krukväxter, sticklingar eller fröer som du vill sälja, byta eller ge bort?
Är du på jakt efter något av ovanstående?
Har du lust att träffa andra odlaiter?
Vill du frossa i frökataloger i grupp?
Är du sugen på lussebullar?
Bor du i västra Sverige?

Har du svarat ja på en eller flera av ovanstående frågor tycker jag att du ska komma till
Odlaklubben Väst´s adventsträff.
Där kommer du att kunna köpa, byta och sälja krukväxter och fröer samt titta i frökataloger.
Det finns inga krav på att du har med dej mer än dej själv samt några lussebullar.
Alla lussebullar delar vi sedan på, tillsammans med kaffe etc. och pepparkakor som kommer att finnas på plats.
Har färre än 10 anmäningar inkommit den 24 november kommer träffen att flyttas till januari.

Anmälan sker här i tråden "Odlaklubben Väst" eller via PM till mej, *Ulrica*.
Ange i anmälan om du kommer "absolut!" eller "kanske..." samt om du har förslag på någon
lokal närmare Göteborg som kan passa. Skriv gärna vad du skulle kunna bidra med till loppisen
samt vad du skulle önska köpa på loppisen, både krukväxter och fröer.

Följande har hittills anmält intresse:
- MariaS med dotter och väninna
- ingrid fuxvall
- CillaM
- Lars-Olof Arvids
- *Ulrica* med son (7 år)
*Ulrica*
Nu är datum bestämt! Det blir lördagen den 1:a december klockan 13-16. Då hinner man med att göra saker både innan och efter träffen och söndagen blir fri för firande med familjen!

Blir det inte minst 10 anmälningar innan den 24:e så kommer träffen att flyttas till januari!

Välkomna!

Detta är de kataloger jag hittills har fått:
Suffolk Herbs
Plants of Distinction
Mr. Fothergills
Thompson & Morgan
Suttons
Kings
Chiltern Seeds
Jelitto

Dessa, samt resten som kommer snart kommer jag att ha med på träffen!
*Ulrica*
Jag har precis avtalat med Odla´s Göran att vi ska få ett pris av dem som vi kan ha som lotterivinst på adventsträffen! Priset är hemligt än så länge! santa.gif

Kul va?
ingrid fuxwall
Då hoppas vi att två till anmäller sig.

ingrid som hoppas det inte blir snöstorm
*Ulrica*
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-11-2007, 20:22) *
Då hoppas vi att två till anmäller sig.
Nja... vi hoppas att vi får in minimum 5 anmälningar till. Jag räknar bara forumister, inte barn och kompisar. Det vore ju inte kul för de som släpar med sig växter om det inte fanns någon som vill köpa dem...

Och apropå snö - hos mej snöar det nu! Underbart! yahoo.gif
Österläge
CITAT (*Ulrica* @ 12-11-2007, 17:38) *
Jag har precis avtalat med Odla´s Göran att vi ska få ett pris av dem som vi kan ha som lotterivinst på adventsträffen! Priset är hemligt än så länge! santa.gif

Kul va?

Ooh vad spännande! Om det blir januari kan jag förmodligen komma...

/ uteplatsen som inte hoppas att det blir inställt men att det blir i januari OXÅ!! wub.gif
Eva i Höga
CITAT (uteplatsen @ 13-11-2007, 17:23) *
/ uteplatsen som inte hoppas att det blir inställt men att det blir i januari OXÅ!! wub.gif

Jag säger precis som uteplatsen, hoppas på januari, det är årets tråkigaste månad så då behöver vi nåt kul!
*Ulrica*
Ja, det börjar nästan luta ditåt. Jag har fått en del PM från folk som inte heller kan i december...
Jag väntar en vecka till iaf. så får vi se, men det är ju klart roligare om så många som möjligt kan!
MariaS
Ja det börjar luta åt återbud här med. Det börjar bli mycke nu...

Men vi kan ju spara lussebullar och minnas julen efteråt också (lusseknytiset) eller ska vi tjuvstarta med semlor...
*Ulrica*
w00t.gif He he... semlor.... mmmmmm bravo.gif

Jag fick paket från Odla idag med priser till ett lotteri.
Inte bara ett pris utan TVÅ fina priser samt 10 tröstpriser blir det! yahoo.gif

Januari skulle faktiskt också passa bättre med tanke på lokalen som får köket renoverat just nu och jag vet inte riktigt om det hinner bli klart...
ingrid fuxwall
Då ställer jag in mig på januari och kanske det passar bättre än kring 1:a advent, för mig i alla fall, då jag för tillfället helt lagt allt vad växtlighet heter i gardroben - våren känns så långt borta.

Tror att jag ska göra dörrkransar i morgon.

ingrid som är insnöad
Lars-Olof Arvids
Januari passar egentligen bättre för mig också. Såg att naturskyddsföreningen ska snickra holkar den 1/12, en tradition som jag inte gärna missar. Annars tycker jag inte att man behöver lägga ner allt pyssel med växter bara för att det är snö ute. Nu i veckan har jag satt massor av sticklingar av blomstervagga och aloe vera, och fler sorter är på gång. smile.gif

Olle
*Ulrica*
Ja, det avgör ju saken! Vi får helt enkelt skjuta fram vår krukväxtloppis-träff.
Lotteripriserna från Odla lägger jag undan tills dess.

Vad tror ni om lördagen den 19:e eller 26:e januari?
ingrid fuxwall
Är vägarna bara framkomliga så kan jag båda helgerna.

ingrid
Eva i Höga
Vad jag vet nu spelar det ingen roll om det blir den 19 eller 26 januari. Ser fram emot detta. Vad kul att du har ordnat lite lotterivinster, Ulrica!
Lars-Olof Arvids
Samma här, jag kan troligen båda dagarna. Tycker också att det ska bli riktigt kul.

Olle
EKLO
Jag kan den 26, skulle vara trevligt!
Eklo
MariaS
Känns som om det skulle vara något att pricka in i almanackan. Tomt bägge datumen just nu. Men det blir väl semlor då i alla fall?
*Ulrica*
CITAT (MariaS @ 17-11-2007, 18:19) *
Men det blir väl semlor då i alla fall?
tummenupp.gif
Lars-Olof Arvids
Ett litet tips: Nu på söndag (25/11) kl 15.30 har Trädgårdsamatörernas Bohuslän-Dalslandskrets möte i Folkets hus i Uddevalla. Conny Assarsson visar bilder och berätta om japanska trädgårdar. Som vanligt blir det också ett stort lotteri på växter som medlemmarna skänker. Inträdet kostar 30 kr inklusive kaffe och bulle. Jag kommer nog att åka dit. Är någon mer intresserad?

Olle
CillaM
Det hade vart jätteskoj att komma dit men jag är bunden till ett löfte, att hjälpa till med att röja ut ett dödsbo thumbdown.gif

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 19-11-2007, 10:50) *
Ett litet tips: Nu på söndag (25/11) kl 15.30 har Trädgårdsamatörernas Bohuslän-Dalslandskrets möte i Folkets hus i Uddevalla. Conny Assarsson visar bilder och berätta om japanska trädgårdar. Som vanligt blir det också ett stort lotteri på växter som medlemmarna skänker. Inträdet kostar 30 kr inklusive kaffe och bulle. Jag kommer nog att åka dit. Är någon mer intresserad?

Olle

anne-li i olofstorp
Govänner!
En ny värld har öppnat sig.....
Va kul! thanks.gif
Räkna med mig i januari (just nu har jag en födelsedag att ta hand om!!! - Min egen!!!!)sweatingbullets.gif
men i januari har jag kanske landat igen....HAHAHA!
Anne-Li
*Ulrica*
CITAT (anne-li i olofstorp @ 20-11-2007, 21:05) *
Räkna med mig i januari (just nu har jag en födelsedag att ta hand om!!! - Min egen!!!!)sweatingbullets.gif
Välkommen och grattis! yaay.gif
Datumet som du och ni andra ska boka är den 26:e men vi väntar lite med att slå på de stora trummorna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon