Sidor: 1, 2
herkules
CITAT (Tezzla @ 13-10-2007, 10:38) *
Är detta något att skryta om? Jag tycker det är tragiskt att sossarna vinner val efter val utan att de egentligen har "sitt folk" med sig.
Och det beror ju på att sossarna har en stor grupp av vaneröstare bland sina väljare. Människor som aldrig skulle kunna tänka sig att rösta på något annat parti och som inte ens bryr sig om att ta reda på vad de olika partierna står för. Deras resonemang: "Mina föräldrar röstade på sossarna, jag har fått det med modersmjölken, jag skulle aldrig tänka mig att rösta på något annat parti än sossarna." Inte sällan är det dessa männsikor som sedan sitter i fikarummen på arbetsplatserna och gnäller och gnäller över att den socialdemokratiska regeringen stinker och att politikerna minsann inte bryr sig om de svaga i samhället. ÄNDÅ fortsätter de rösta på sossarna. Av vana och kanske politiskt okunskap? Ovilja att se andra alternativ?
Det finns säkert vaneröstare inom alla partier, men knappast så många som inom socialdemokratin.

är här någon som skryter?
fakta talar för sig självt.
tycker det är fult att kalla socialdemokrater för politiskt okunniga! thumbdown.gif
Tezzla
CITAT (herkules @ 13-10-2007, 11:08) *
är här någon som skryter?
fakta talar för sig självt.
tycker det är fult att kalla socialdemokrater för politiskt okunniga! thumbdown.gif

1. Nej, ingen här skryter. Min kommentar var ett svar på ett stycke som Pirum skrev. Läs hans inlägg och se sammanhanget.

2. Jag har INTE kallat socialdemokrater för politiskt okunniga. Läs igen och läs rätt.
Tezzla
CITAT (Markus_H @ 13-10-2007, 11:04) *
så jag vet inte varför sossarna lyckas vinna trots att de ändå har backat i de senaste valen och att ledarna har varit illa omtyckta? Antingen är alla vaneröstare eller så har de något som attraherar väljare ändå?

Varför måste det vara antingen eller? Förmodligen är det väl så att det finns många som attraheras av politiken OCH en hel del som vaneröstar.
skogstroll
CITAT (gammelnalle @ 11-10-2007, 10:59) *
moderaterna förnekar sig inte...

b

rötägg finns det nog i alla partier om man tänker efter lite
Pirum
CITAT (Tezzla @ 13-10-2007, 10:38) *
Är detta något att skryta med? Jag tycker det är tragiskt att sossarna vinner val efter val utan att de egentligen har "sitt folk" med sig.
Och det beror ju på att sossarna har en stor grupp av vaneröstare bland sina väljare.
<klippetiklopp>
Det finns säkert vaneröstare inom alla partier, men knappast så många som inom socialdemokratin.

Det är givetvis inte mycket att skryta med att man hela tiden går emot sina egna väljare. Jag menade det inte heller som något enbart positivt i sig, att skryta är jag (jantelagsvurmare) inte mycket för. Och så tycker jag det är intressant att inte fler väljare lämnar och går till exempelvis V eller MP. Sen kan man såklart tolka det hela som att partiet är viktigare än ledaren för partiet - och så borde det vara. Men att gå emot sina egna väljare är socialdemokraterna inte ensamma om. Delvis är det såklart så att man inte KAN göra exakt det ens egna väljare vill hela tiden, politiken rymmer många frågor och ingen är överens om allt. Dessutom säger ofta väljarna en sak, men när det börjar rycka i den egna plånboken så slår man bakut.

Många socialdemokrater har dessutom vandrat direkt till moderaterna och sverigedemokraterna, så det politiska livet är inte alltid så lättförståeligt. Eller, tja.

Jag tycker inte att Godsägar Persson var en dålig representant för Socialdemokraterna. Han förklarade rätt bra vad han och partieledningen menade - även om det väl var med mer hans egna ord han sade det. Däremot har jag många invändningar mot den politik som fördes med GP vid rodret. Inte minst utrikespolitiskt, där låg Palme lååååångt före i både tanke och handling.
herkules
CITAT (Tezzla @ 13-10-2007, 11:12) *
1. Nej, ingen här skryter. Min kommentar var ett svar på ett stycke som Pirum skrev. Läs hans inlägg och se sammanhanget.

2. Jag har INTE kallat socialdemokrater för politiskt okunniga. Läs igen och läs rätt.

jag läste rätt och tolkade det precis såsom jag skrev.
Tezzla
CITAT (herkules @ 13-10-2007, 12:24) *
jag läste rätt och tolkade det precis såsom jag skrev.

Då tolkar du helt uppåt väggarna.
Lilla Birka
CITAT (Blomstertanten @ 12-10-2007, 22:07) *
Hm, nu är ju inte alla från Katrineholm ! tongue.gif
Har jag aldrig hört talas om förut ohmy.gif

Och vad får dig att tro att jag skulle vara det? (Från Katrineholm, menar jag) confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon