Full version: Nu har det hänt...
Sidor: 1, 2
Aqvakul
Jakt är helt OK för mig. De flesta jägre gör en viltvårdande och naturvårdande insats. Man fixar, donar och ställer till rätta i naturen. Kanske passar inte vargen in i detta kontrollerade system. Vargen är en en konkurrerande jägare, som stör ordningen. Med risk för att bli jagad av Oddasatt så måste jag instämma med Tosan att en avveckling av rennäringen skulle kunna vara ett bra grepp för att ge bättre utrymme för våra inhemska predatorer.
Mvh
Anders
jaken
CITAT (Tosan @ 31-10-2007, 14:54) *
Jag tror det har stor betydelse om den är vild eller inplanterad. En helvild varg behöver nog människan inte se särskilt ofta. En varg som fötts upp av människor och sedan släppts ut är nog inte lika skygg. Och den här verkar ju inte särskilt skygg.

Påstående: ”Vissa vargar är för oskygga för att vara vilda”

Fakta: Oskygga individer förekommer hos de flesta djurarter, särskilt bland unga djur och framför allt i de djurstammar som inte jagas av människan. När älgar äter äpplen i villaträdgårdar, eller när rävar och grävlingar gör turer under bebodda hus, är det sällan någon som tycker det är anmärkningsvärt och förknippar detta med utplantering. Det är inte heller konstigt att enstaka vargar närmar sig bebyggelse eller människor. De skandinaviska vargarna har hittills mest uppehållit sig i områden långt från mänsklig bebyggelse, troligen för att klara sig undan förföljelse. Men i andra länder lever vargar i relativt tättbebyggda områden. Vargen är en mycket anpassningsbar art och kan överleva i de flesta landmiljöer, så länge där finns mat.

Många hälsningar från en värmlänning
Tosan
CITAT (aq42 @ 31-10-2007, 15:01) *
Jakt är helt OK för mig. De flesta jägre gör en viltvårdande och naturvårdande insats. Man fixar, donar och ställer till rätta i naturen. Kanske passar inte vargen in i detta kontrollerade system. Vargen är en en konkurrerande jägare, som stör ordningen. Med risk för att bli jagad av Oddasatt så måste jag instämma med Tosan att en avveckling av rennäringen skulle kunna vara ett bra grepp för att ge bättre utrymme för våra inhemska predatorer.
Mvh
Anders

Ööh, när har jag sagt att vi ska avveckla rennäringen? confused.gif
Tezzla
CITAT (aq42 @ 31-10-2007, 15:01) *
Med risk för att bli jagad av Oddasatt så...

giggle.gif Kunde inte låta bli...
Tosan
CITAT (jaken @ 31-10-2007, 15:04) *
Påstående: ”Vissa vargar är för oskygga för att vara vilda”

Fakta: Oskygga individer förekommer hos de flesta djurarter, särskilt bland unga djur och framför allt i de djurstammar som inte jagas av människan. När älgar äter äpplen i villaträdgårdar, eller när rävar och grävlingar gör turer under bebodda hus, är det sällan någon som tycker det är anmärkningsvärt och förknippar detta med utplantering. Det är inte heller konstigt att enstaka vargar närmar sig bebyggelse eller människor. De skandinaviska vargarna har hittills mest uppehållit sig i områden långt från mänsklig bebyggelse, troligen för att klara sig undan förföljelse. Men i andra länder lever vargar i relativt tättbebyggda områden. Vargen är en mycket anpassningsbar art och kan överleva i de flesta landmiljöer, så länge där finns mat.

Många hälsningar från en värmlänning

Visst, vissa individer är tuffare än andra. Men nu är ju inte älgen direkt känd för att vara överdrivet skygg heller, den står ju gärna länge och väl och glor på en.

Iofs kanske vi vet väldigt lite om hur helvilda vargar fungerar, nu vet jag inte riktigt hur länge sen vi hade varg här sist, men ett 50-tal år skulle jag gissa.
Men om man tittar på vargarna på djurparken som matas av människor och ser tusentals människor varje dag, så är de fortfarande ordentligt skygga och vaksamma, de som aldrig sett människor borde rimligtvis va ännu skyggare, även om undantag finns.

Men visst har ni en hel del varg i värmland? Hur ser debatten ut där?
Aqvakul
Vem har släppt ut alla mördarsniglarna? Länsstyrelsen?
MariaS
CITAT (aq42 @ 31-10-2007, 17:43) *
Vem har släppt ut alla mördarsniglarna? Länsstyrelsen?

Va väl inte riktigt samma sak. Men samma typ av problem. Däremot har jag lärt mig massor om mördarsniglar bara på detta forumet, så när den dagen kommer att jag också blir drabbad, ja då är jag väl förberedd. Kunskap.
KURT
CITAT (Tosan @ 31-10-2007, 17:59) *
Visst, vissa individer är tuffare än andra. Men nu är ju inte älgen direkt känd för att vara överdrivet skygg heller, den står ju gärna länge och väl och glor på en.

Iofs kanske vi vet väldigt lite om hur helvilda vargar fungerar, nu vet jag inte riktigt hur länge sen vi hade varg här sist, men ett 50-tal år skulle jag gissa.
Men om man tittar på vargarna på djurparken som matas av människor och ser tusentals människor varje dag, så är de fortfarande ordentligt skygga och vaksamma, de som aldrig sett människor borde rimligtvis va ännu skyggare, även om undantag finns.

Men visst har ni en hel del varg i värmland? Hur ser debatten ut där?

Det har regelbundet vandrat in vargar från Finland, senast nu i vinter, då man kunde följa Pessinkivargens minst 80 mil långa vandring. Att ensamma vargar söker konstakt med hundar är inget konstigt.

http://www.rovdjur.se/shi,12,1,429.html
Aqvakul
Nej det är verkligen inte samma sak!! Är bara väldigt, väldigt trött på dem som oreflekterat sprider konspirationsmyter av typ, myndigheterna har fött upp vargar och släppt ut i smyg. Inse att det finns ett problem, problemet kan belysas ur flera perspektiv. En vettig diskussion blir det bara om man är beredd att ta till sig information och argumentera utifrån denna. Att sprida myter och skylla på överheten i Stockholm är inte det minsta konstruktivt.

PS F´låt Tosan. Jag hänvisade felaktigt till dig om rennäringen. Det var ju jan Lindgrens åsikt jag delade DS

Tosan
CITAT (KURT @ 31-10-2007, 18:02) *
Det har regelbundet vandrat in vargar från Finland, senast nu i vinter, då man kunde följa Pessinkivargens minst 80 mil långa vandring. Att ensamma vargar söker konstakt med hundar är inget konstigt.

http://www.rovdjur.se/shi,12,1,429.html

Tack för länken, den ska jag spara. Det stod faktiskt en hel del där som inte framkommit i pressen.
Tosan
CITAT (aq42 @ 31-10-2007, 18:10) *
Nej det är verkligen inte samma sak!! Är bara väldigt, väldigt trött på dem som oreflekterat sprider konspirationsmyter av typ, myndigheterna har fött upp vargar och släppt ut i smyg. Inse att det finns ett problem, problemet kan belysas ur flera perspektiv. En vettig diskussion blir det bara om man är beredd att ta till sig information och argumentera utifrån denna. Att sprida myter och skylla på överheten i Stockholm är inte det minsta konstruktivt.

PS F´låt Tosan. Jag hänvisade felaktigt till dig om rennäringen. Det var ju jan Lindgrens åsikt jag delade DS

Nu var det egentligen inte en diskussion jag var ute efter, utan mest ett konstaterande att nu har det hänt det vi alla här gått och väntat på som inte skulle kunna hända.
Men det är väl egentligen inte så konstigt att man tappar tron på diverse myndigheter. Länsstyrelsen i västerbotten tappade jag tron på för många år sen, fast då handlade det om nånting helt annat som inte har med rovdjuren att göra. Dessutom är det ju så att de flesta besluten fattas i huvudstaden, medan vi som bor här får ta de konsekvenser som styrande inte berörs av.

Hur som helst så är det intressant att höra andras åsikter. Min står jag för: Rovdjursstammen ska hållas i schack!
Gossen Ruda
Jag är lite trött efter rivningen så det blir bara lite svar.

Glupska nallar? Läste i Däggdjur i Färg om en rysk undersökning av en Björns matvanor. Den är verkligen en allätare. 70 % av födan var vegetabilier och alltså bara 30 % animalier och av dessa var 15 % insekter. Inte direkt en storkonkurrent till jägarna, snarare till blåbärsplockarna.

Det är väl just konkurrensen om bytesdjuren som är den största stötestenen i samlivet med människan förutom då den oftast helt ogrundade rovdjursskräcken.

Viltvård! Ett märkligt ord egentligen. Den vården tycker jag mest syftar till att optimera jaktutbytet, inte vårda viltet självt. En del tycks tro att djuren inte klarar sig på egen hand utan människan måste dit och styra och ställa. Helt fel. Låter man naturen sköta sig själv ökar mångfalden och en balans mellan byten och jägare uppstår. Dessutom på en högre nivå än om människan går in och försöker vårda naturen, i ojagade områden finns det fler rovdjur men också mycket mer bytesdjur.

Det är ok om människan tar av överflödet men inte ok att ta för mycket och framför allt inte att döda konkurrenterna. Människan skall anpassa sig till naturen, inte försöka anpassa naturen efter våra behov. Tycker jägarna har en lite märklig inställning, vi har jagat så här och vi vill fortsätta jaga så här. Alla måste vi anpassa oss till förändringar.

Tycker jaken kommer med kloka ord, det har egentligen ingen betydelse om vargen är inplanterad eller invandrad naturligt. Den har alltid tillhört vår fauna utom i några decennier och den hör hemma här. Att den visar sig nära hus är bara ett tecken på att den inte jagas från hus, den fattar inte att ett hus skulle vara farligt. I samhällena finns det dessutom mat vilket kan komma väl till pass eftersom jägarna har skjutit bort dom normala jaktbytena.

Kommer att tänka på invasionen av sälar vid norska nordkusten för några år sen, dom fastnade i näten och "åt upp fisken" eller nåt ditåt. Orsaken var att rovfiske på Lodda ute i havet hade fått bestånden där att kollapsa och då fanns det ingen mat till sälarna som därför tvingades in mot land.

Natti natti.
Aqvakul
CITAT (Tosan @ 31-10-2007, 20:33) *
Nu var det egentligen inte en diskussion jag var ute efter, utan mest ett konstaterande att nu har det hänt det vi alla här gått och väntat på som inte skulle kunna hända.
Men det är väl egentligen inte så konstigt att man tappar tron på diverse myndigheter. Länsstyrelsen i västerbotten tappade jag tron på för många år sen, fast då handlade det om nånting helt annat som inte har med rovdjuren att göra. Dessutom är det ju så att de flesta besluten fattas i huvudstaden, medan vi som bor här får ta de konsekvenser som styrande inte berörs av.

Hur som helst så är det intressant att höra andras åsikter. Min står jag för: Rovdjursstammen ska hållas i schack!

Tyvärr Tosan så har du inte tagit till dig något av det jag försökte säga.
  • Du vill inte diskutera, dvs. ta till dig annan information, se andra perspektiv
  • Du ser dig som ett offer för för konspiratörerna i Stockholm
Jag ska i alla fall glädja dig med att jag kommmer att resa bort några dagar, så du slipper mina pikar på odla.nu.
Reser till italien, som har betydligt fler vargar än vi, men inte alls samma högljudda debatt. (Ocjh säg nu inte att italienare brukar tiga och lida)
Mvh
Anders
Svante i Säve
CITAT (Tosan @ 31-10-2007, 20:33) *

4957 trafikolyckor underr 2006 enbart med älg 8 döda och säkerligen mängder invalidiserade. Att jag nämner just älg är för att jag själv aldrig blev helt återställd efter en älgkollision för 23 år sen...de är trafikanternas rovdjur.
Loet som gick över angränsande skogsmarker här förra året, rensade skogen på rådjur. Så förra året var rådjursfritt....men nu är marodörerna tillbaka igen!
Tosan
Jodå, jag tar till mig dina argument, men jag ändrar inte åsikt för det.
Och nej, jag ser mig inte som ett offer, men blir förbannat less på hur alltför många beslut drabbar folk i glesbygd.

Ha det så kul i Italien.
Aqvakul
Nej, du ändrar dig inte. och den här tråden verkar aldrig ta slut. Du satte verkligen igång en diskussion. Ja, jag kommer säkert att få trevligt i Italien. Risken att möta en levande varg i Rom är väl försumbar. Annars så dyrkas ju vargen i Rom, då det ju enligt sägnen en varginna som diade det barn (Romulus) som skulle bli Roms grundare.
Återkommer på måndag.
Mvh
Anders
jaken
CITAT (Tosan @ 31-10-2007, 20:28) *
Tack för länken, den ska jag spara. Det stod faktiskt en hel del där som inte framkommit i pressen.

Det här är lite av pudelns kärna.

Folk tror alldeles för mycket saker. Inte många sakliga och faktabaserade argument finns i denna tråden. Visst man kan läsa i pressen och försöka bilda sig en uppfattning utifrån detta. Men tidningar är som alla vet ute efter att sälja lösnummer och viss "fakta" säljer bättre än andra.

Sedan så är det väll lite så att var och en blir salig på sin tro. Man pratar med lika tänkande och bildar sig aldrig en åsikt på vetenskaplig fakta.

Varg har alltid funnits i Sverige och jag tycker inte vi människor har rätt att utrota en art bara för att vi måste anpassa oss lite efter deras levnadsbetingelser.

Den som är riktigt intresserad av vargdebatten ska läsa på och komma med sakliga argument som går att koppla till fakta. Vilka kan bevisas.

Ni som vill ha kött på benen och inte lyssna på Aftonbladet, En Ding Ding Värld och andra tidningar skriver läser på sidor som tex.
Det Skandinaviska Vargprojektet - SKANDULV
http://skandulv.nina.no/
Där kan ni läsa lite om tex de omfattande DNA-test de gjort på vårt vargbestånd.

Varg och hund är i stort sett samma djur... Självklart är det sorgligt att hundar får sätta livet till, men "thats life". Vargens liv går före våra tamboskap. Skulle min hund bli uppäten skulle jag självklart sörja den, men det gäller att se det hela i ett större perspektiv. Ingen vill utrota alla rävar bara för att de tar en katt då och då. Det är livets gång och väljer man att släppa ut sin katt så vet man riskerna med räv och bilar.

Argument som "Tänk om vargen var 3 mil från Stockholm" då skulle det minsan låta annorlunda är ett bevis för att ni som uttalar er i denna tråden inte är pålästa för fem öre.

Tosan
Jag ber om ursäkt för att jag startade denna tråden, jag borde hållit tyst. Man ska inte ropa varg eller..?
Så länge vi inte får klara besked och raka svar i frågan kommer jag att behålla min åsikt. Som sagt går debatten väldigt het här i inlandet runt det här och än så länge sällar jag mig till motståndarna. Och jag anser mig ha rätt till min egen åsikt utan att nån ska dumlägga mig för att jag inte ändrar mig.
Många av er har kommit med intressanta inlägg, bra länkar osv och det är väldigt intressant.

Tack för mig!
kerstin z5-6
Jag var nyss i Rom -Hälsa med dej Anders ! Har du inte besökt benkyrkan gå dit -det var en underlig upplevelse smile.gif Men ändå inte otäck ..
ciao !

Tosan -jag är så anarkistisk att jag tycker att djurparker ska avskaffas de med smile.gif coolgleam.gif
Reservat ok -om det måste till för att bevara en stam ..men titta på tigrar eller vargar i bur .. nää
Tosan
Men du, jag gillar dig ändå smile.gif
Djurparker.. Jo där är jag egentligen rätt kluven, så länge de har det bra och så naturligt som möjligt är det okej, men är det okej nog? g.gif (obs! Nu frågar jag mig själv, vill varken ha svar eller skäll, tack!)
Hade inte tänkt skriva mer i den här tråden, men kunde inte låta bli att svara Kerstin smile.gif
kerstin z5-6
Tur smile.gif jag har ju tänkt lura på dej en hel massa rosor i vinter naughty.gif som du ska beställa i vår

(Rosensnår -det gillar nog inte ulven smile.gif
Tosan
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-11-2007, 00:48) *
Tur smile.gif jag har ju tänkt lura på dej en hel massa rosor i vinter naughty.gif som du ska beställa i vår
(Rosensnår -det gillar nog inte ulven smile.gif

rotfl.gif För sent! Du har redan fått mig att skriva lååååååååånga listor som ska beställas. Risken är väl att jag inte hinner gräva ner alla...
Förresten, var det du som funderade på att plantera ek? Det finns en ek nån mil ifrån stan har jag just fått veta

Vi kanske får sätta några riktigt taggiga rugosahäckar och hägna in vargeländena whist.gif
kerstin z5-6
Den är redan planterad i barnkammare i väntan på mitt woodland smile.gif
Bra att den klarar sig hos er med
Tosan
Kul! Hoppas det går bra.
Bettson
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2007, 21:08) *
Det är väl just konkurrensen om bytesdjuren som är den största stötestenen i samlivet med människan förutom då den oftast helt ogrundade rovdjursskräcken.

Viltvård! Ett märkligt ord egentligen. Den vården tycker jag mest syftar till att optimera jaktutbytet, inte vårda viltet självt. En del tycks tro att djuren inte klarar sig på egen hand utan människan måste dit och styra och ställa. Helt fel. Låter man naturen sköta sig själv ökar mångfalden och en balans mellan byten och jägare uppstår. Dessutom på en högre nivå än om människan går in och försöker vårda naturen, i ojagade områden finns det fler rovdjur men också mycket mer bytesdjur.

Det är ok om människan tar av överflödet men inte ok att ta för mycket och framför allt inte att döda konkurrenterna. Människan skall anpassa sig till naturen, inte försöka anpassa naturen efter våra behov. Tycker jägarna har en lite märklig inställning, vi har jagat så här och vi vill fortsätta jaga så här. Alla måste vi anpassa oss till förändringar.

DU har helt rätt i ditt resonemang Ruda ifall man utrotar människan. Inta bara jägarna. DÅ sköter sig naturen alldeles ypperligt själv

Men bara att vi människor finns så påverkar vi naturen och därmed viltet antingen vi är naturmänniskor, jägare, vegatarianer, veganer eller bara vanligt folk.

Det viltvård gör att att försöka balansera de skador som uppstår bara genom att människan finns. Och då menar jag alla människor.

Att vi har en civilisation där vi har sophantering tex gör så att kråkorna ökar till en nästan kuslig nivå ibland. Tillsammans med en del andra sk skadedjur tex råttor.

Massor av kråkor gör att hara och andra mindre djur trycks ner för hårt. Där kan vi hjälpa till och balansera. Antingen genom att jaga kråka som fått lite för goda livsbetingelser eller genom att se till att männiksan inte ger så mycket avfall. Den första hjälpen är lättare att åstadkomma än den andra. Observera att ALLA människor hjälper till att producera sopor så extremvarianten är att ta bort alla människor vilket inte en gång är mitt förslag.

Det byggs i civilisationens namn en ny väg med en helt ny dragning. Den behövs i civilisationens namn och är beslutad i bästa demokratiska ordning. Av politiiker valda av naturvänner, veganer, vegetarianer, jägare och vanligt folk. Alla kanske inte gillar den vägen men hej, den är beslutat i demokratiskt anda. Då får vi stå bakom det beslutet gemensamt oavsett vad vi tycker.

För djuren fick vägen konsekvensen att vägen till deras naturliga vattenkälla nu blev farlig att gå eftersom de måste passera vägen. Vägen kan dessutom bli djurens saltkälla på vintern eftersom de då går och slickar vägsalt. Inte så bara för älgen som nu dessutom betraktas som en trafikfara.

Jägarna försöker vid jakten dra älgen från vägen, man försöker definitivt skjuta de djur som uppehåller sig vid vägen ofta. Just för att få ner trafikfaran och samtidigt hellre lägga en älgstek i frysboxen än forsla bort den som oanvändbar köttfärs vid en trafikolycka. Visst kan Vargen sköta jakten av älg men jag tror inte de tar sådana hänsyn som jägaren gör i urval. Det enda urval den gör är att den vill äta. Kanske passar därför naturlig vargjakt mera i riktiga glesbygder.

SKillnaden i ditt och mitt resonemang är att jag tycker att människan ingår i det ekologiska samspelet och att människan antingen hon är en jägare eller inte, är en predator. Dvs vi står på samma nivå som björn, varg och lo.

Dvs antingen vi är köttätare eller vegetarian så påverkar bara det fatkum att vi finns och vår sk civilisation djurens villkor så mycket att vi är en predator antingen vi är jägare eller inte.

En predator är den som står högst upp i näringskedjan. Den överlever alltid just för att den står högst upp och inte har några naturliga fiender. Använder den sin intelligens och förvaltar sina resurser få har den en långvarig överlevnad. Förusättningen är att den inte sågar av den gren den sitter på utan låter allt som är under den leva och inte själv expanderar fritt.

Ska vi säga i vargs och björns fall. Djur förökar sig vanligen när det finns gott om mat, flera av avkommorna överlever också om det finns gott om mat. Likaså reglerar bortgången av djuret på andra sidan.

Låt oss säga att vargen fick expandera fritt för att det är gott om mat samtidigt som den inte har några naturliga fiender. Det som inträffar är då att vargen naturligt drabbas av antingen en sjukdom ( som rävarna på 80-talet) eller matbrist. Då går vargantalet ner. Följden blir att vargen först expanderar på andra djurs bekostnad och därför slår ihjäl sig själv.

Det kan man tyck vara ett bra resonemang ifall man skal låta naturen sköta sig själv.

Fast å andra sidan om man anser att människan ingår i det ekologiska systemet så kan hon göra samma sak. Ta för sig för att slå ihjäl sig själv. Det är väl det vi håller på med.

VI våldför oss så på naturens resurser att vi är på god väg, fast det är en helt annan diskussion.

Men under tiden så är faktiskt jakt viltvård och även om man skjuter djur så hjälper man dom också på traven. För att människan inte som vargen i det läget ska såga av den gren man sitter på så har vi ju

Jaklagstiftning
Jaktutbildning
Jakttider som utgår från vlitets bästa
Licenstilldelning
Jakvårdsområden
Övervakning från länsstyrlesen

Förutom detta alla praktiska viltvårdsinsatser och förhoppningsvis sunt förnuft.

Därför påstår jag med bestämdhet att jakten av predatorer som varg och björn ärn nädvändiga i det ekologiska samspelet. Jakten ingår som ett balansgivanda intrument och jägare ( förr var vi alla jägare) är något som behövs.

Reglerad jakt på rovdjur behövs, frågan är bara när och hur mycket.

Ska vi låta naturen sköta sig själv s får vi nog börja med att utrota människan, men det är inte mitt förslag. Jag tycker det är bättre att vi tar hand om vad vi ställer till med.

MariaS
CITAT (Bettson @ 02-11-2007, 10:28) *
....Ska vi låta naturen sköta sig själv s får vi nog börja med att utrota människan, men det är inte mitt förslag. Jag tycker det är bättre att vi tar hand om vad vi ställer till med.

Bra talat. Tänk om vissa aktivister kunde inse detsamma...
KURT
Att det finns gott om t ex kråkfåglar beror ju till hög grad på att det är brist på rovfåglar. Och EN av orsakerna till att det är brist på rovfåglar är att det finns alltför få stora rovdjur. När nu vargen ökar, så ger det också mat åt framförallt kungsörnen.

Människan är synnerligen dålig på att balansera naturen. Att det finns ont om hare och annat småvil beror på skogsbruket och på att det finns alltför många predatorer som äter småvilt. Men vargen håller naturligt tillbaka både räv, grävling, lodjur och andra predatorer som annars äter småvilt.

Så med mera varg, så blir det också mera småvilt.
MariaS
kom att tänka på den här tråden, när jag läste på text-tv förut. De jagar visst en MAN utanför alnö just nu och skottlossning ska vit ha skett. Rovdjur som rovdjur biggrin.gif

Här är länken
Gossen Ruda
Ja du Bettson, Kurt nämnde ett par vilktiga saker. Exempelvis att människan är urdålig på att reglera naturen. Kanske framför allt för att åtgärderna i första hand syftar till att göra det bra för människan och inte för djuren. Bristen på duvhök gör att kråkfåglarna får tillfälle att expandera men duvhökarna jagas hårt pga att dom även tar människans byte. Att soptipparna genererar en massa oönskade kråkpopulationer är sant men att göra nånting åt den saken är lättare än vad man tror. Jag komposterar allt hushållsavfall och det kan alla göra, att sen kommunen eldar upp resten är bara en fördel. Sopor börjar bli en resurs för att producera biogas så snart kanske alla soptippar är borta, åtminstone dom där det slängs matavfall.

Att jägarna jagar och vill jaga rovdjuren har inget med den ekologiska balansen i naturen att göra, det är en konkurrent som skall bort. Det är möjligt att det finns en och annan jägare som tycker annorlunda men många är dom inte. I ett naturligt ekosystem sker inga såna drastiska händelser som du beskriver, om rovdjuren expanderar för mycket tryter födan till slut men det som händer är bara att föryngringarna minskar, ungarna får helt enkelt ingen mat. Dom vuxna klarar sig oftast.

Att rävskabben tog död på många rävar berodde troligen på att dom blev för många och vad det i sin tur berodde på vet jag inte. Kanske för att ingen jagade dom (vargen?) eller på att människan dukade upp för mycket mat.

Visst ingår människan i det ekologiska samspelet, eller åtminstone borde göra det. Fast det krävs att man tänker lite mer än dagens jägare. Man kan inte låta personer vars jaktresultat direkt påverkas av hur mycket rovdjur det finns bestämma rovdjursstammens storlek, det är lite löjligt att ens tänka tanken. Jäv kallas det på finare språk.

God natt. sleeping.gif
zaaritha
Ska alla vilda djur in i djurparker?
De fanns här före oss..............
Ska vi ha en tom natur, så människan kan ta över totalt?
Varför törs ni inte släppa ut barnen, varg rör dem inte!
Bettson
CITAT (Gossen Ruda @ 02-11-2007, 22:40) *
Ja du Bettson, Kurt nämnde ett par vilktiga saker. Exempelvis att människan är urdålig på att reglera naturen. Kanske framför allt för att åtgärderna i första hand syftar till att göra det bra för människan och inte för djuren. Bristen på duvhök gör att kråkfåglarna får tillfälle att expandera men duvhökarna jagas hårt pga att dom även tar människans byte. Att soptipparna genererar en massa oönskade kråkpopulationer är sant men att göra nånting åt den saken är lättare än vad man tror. Jag komposterar allt hushållsavfall och det kan alla göra, att sen kommunen eldar upp resten är bara en fördel. Sopor börjar bli en resurs för att producera biogas så snart kanske alla soptippar är borta, åtminstone dom där det slängs matavfall.

Att jägarna jagar och vill jaga rovdjuren har inget med den ekologiska balansen i naturen att göra, det är en konkurrent som skall bort. Det är möjligt att det finns en och annan jägare som tycker annorlunda men många är dom inte. I ett naturligt ekosystem sker inga såna drastiska händelser som du beskriver, om rovdjuren expanderar för mycket tryter födan till slut men det som händer är bara att föryngringarna minskar, ungarna får helt enkelt ingen mat. Dom vuxna klarar sig oftast.

Att rävskabben tog död på många rävar berodde troligen på att dom blev för många och vad det i sin tur berodde på vet jag inte. Kanske för att ingen jagade dom (vargen?) eller på att människan dukade upp för mycket mat.

Visst ingår människan i det ekologiska samspelet, eller åtminstone borde göra det. Fast det krävs att man tänker lite mer än dagens jägare. Man kan inte låta personer vars jaktresultat direkt påverkas av hur mycket rovdjur det finns bestämma rovdjursstammens storlek, det är lite löjligt att ens tänka tanken. Jäv kallas det på finare språk.

God natt. sleeping.gif

Ja du Ruda.

Kurt och du vet ju alltid bäst. Och goda jägare VET ni ju med bestämdhet är sällsynta.

No hard felling, men jag blir lite trött ibland. Ni talar så kategoriskt om en grupp människor som består av ungefär 200 000 individer och drar dessa över en kam. Det skulle nog normalt kunna kallas förtal. OCh jag känner båda att min man och jag är förtalad.

Jag känner inga jägare av den typen som ni tycker är så sällsynta. Jag har träffat ett och annat jäagssubstitut som gått snabbkurs men dom är det ingen som bjuder tillbaka när de väl gästat ett jaktlag. Det är sådana som får lösa dagkort på köpjakter. OCH köpjaket är inte jakt, de bedriver inte någon viltvård alls, så om det är sådana ni jämför med så är jag benägen att hålla med er.
Men märk väl, de är inga jägare, ingen vilvård bedrivs. De skuter på måltavlor med rörligt vilt.

Maken kom hem efter jakten idag. Både han och hunden sover utmattade. Han ledde själv jakten idag och det var hondjursförbud.
Inte bara smaldjur utan hondjursförbud. Getterna lämnar ibland sina kid och geten kan därför uppfattas som ett smaldjur. Därför tillät man inga hondjur alls fick skjutas idag. Det är för tidigt på säsongen för kiden att skjiljas från geten även om det inte är i lag förbjudet.. Det innebar att de stora bockarna med avelvärde har fällt sina horn nu och fick därmed gå vidare. De kan ju i hastigheten utan horn uppfattas som en get. Bockar med sämre avelsvärde ( de som fortfarande har horn) fick skjutas.

Meningen var att man egentligen bara skulle driva rådjur idag och räkna individer för att senare kunna göra ett viltvårdande urval.
Sämre bockar vill man alltid ha bort. Chansen att skjuta vilt blev genom restriktionerna ganska liten.

Dagen resulterade i en skjuten ungbock och en massa djur som bara fått passera bösspipan förbi och fått fripass. Man har genom att hundarna drivit kunnat på räkna djuren i området och inventera, för att senare kunna lägga en plan.

Och inga sura miner för det. Makens jaktkompis uttryckte just att det varit en så fin dag, man hade sett massor av djur och att det var så roligt att rådjursstammen hade återhämtat sig. Och att det varit så bra träning för hundarna.

Tycker nog faktiskt att det inte är jäviga.Snarare bedömer jag dom som omsorgsfulla och jag tar faktistk illa upp när ni fäller en massa nedvärderande omdömen om min make och hans bästa vänner, som jag både känner respekterar och tycker mycket om.

För övrigt så finns det ju myndigheter som reglerar jakten och dessa kan väl inte kallas jäviga.

Aqvakul
Hej igen!
Har nu återvänt till kalla nord efter några soliga och härliga dagar i Rom. Upptäcker till min fasa att den här tråden fått ett eget (evigt) liv. Tosan, som startade den, tycker i alla fall att hon sagt sitt och det tycket jag också att jag har.
Mvh
Anders
niklaswik
Ganska intressant att det alltid är människan som ska ha rätt att bestämma över naturen. Tror dom/"vi"/ni själva.

Här i trakterna är det ett väldigt liv för att ca 5 hundar dödats av varg senaste månaden. "Vi har förlorat en kär familjemedlem"

Tårdrypande...

MEN SÅ SLÄPP INTE UT DIN KÄRA FAMILJEMEDLEM I EN VARGTÄT SKOG DÅ!!!

Idioter.

Släng ut era barn på motorvägen och testa om dom överlever speciellt länge. Samma sak.
KURT
Nu har ju i alla fall Jordbruksministern öppnat upp för inpantering av varg i Sverige, framförallt för att så snabbt som möjligt kunna få en stabil vargstam så att man kan jaga varg.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=964618
Piccante
CITAT (KURT @ 13-11-2007, 14:27) *
Nu har ju i alla fall Jordbruksministern öppnat upp för inpantering av varg i Sverige, framförallt för att så snabbt som möjligt kunna få en stabil vargstam så att man kan jaga varg.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=964618

Nu är ju inte Centern direkt kända för att vara trovärdiga i rovdjurspolitiken.... Kanske bättre att få bukt med tjuvjakten först så kan vargar invandra fritt ändå. De kommer ju späda på alla konspirationsteorier om att vargen inplanterades av myndigheterna!!!
KURT
CITAT (Markus_H @ 13-11-2007, 15:51) *
Nu är ju inte Centern direkt kända för att vara trovärdiga i rovdjurspolitiken.... Kanske bättre att få bukt med tjuvjakten först så kan vargar invandra fritt ändå. De kommer ju späda på alla konspirationsteorier om att vargen inplanterades av myndigheterna!!!

Eftersom naturårdsverket har bestämt att det inte skall få finnas några vargar i renbeteslandet, så får alla invandrande vargar det mycket svårt, även utan den omfattande illegala jakten.
Piccante
CITAT (KURT @ 13-11-2007, 16:14) *
Eftersom naturårdsverket har bestämt att det inte skall få finnas några vargar i renbeteslandet, så får alla invandrande vargar det mycket svårt, även utan den omfattande illegala jakten.

Fast "renbetesland" kan väl inte omfatta hela Norrland?
KURT
CITAT (Markus_H @ 13-11-2007, 17:47) *
Fast "renbetesland" kan väl inte omfatta hela Norrland?

Nej, men den smala korridoren längs kusten är ju den mest befolkade delen med mest vägar och järnvägar.
Jan Lindgren
Hej!
Det är bara 45% av Sveriges yta som ett par tusen samer anser sig ha ensamrätt på.
MVH
Jan Lindgren
Bettson
CITAT (KURT @ 13-11-2007, 16:14) *

Jo du, den undersäkningen har det varit mycket liv om.

För det första så är den "empirisk" inte vetenskaplig. Bygger på intervjuer utan vetenskapligt urval och är fritt tolkad.

Av den omfattande illegala jakten så förutsätter man att nästan all rovdjursdöd beror på illegal jakt. Alltså ingen naturlig död förekommer. All död beror på de kriminella jägarna.

Inte så mycket till argument tycker jag.
zaaritha
Alla vilda djur har rätt att få leva!
"Även mården", som dödade ca 35 höns för oss.......................
Vi människor har inte ensamrätt.
Christer i Falköping
Vi har ju haft en ungvarg springades här i trakterna den senaste tiden. Tyvärr har jag inte sett den själv, men väl hört den yla. Bor i glesbugd i Skaraborg och tycker gott vargen kan få finnas här. Men visst, jag har mina hundar kopplade när vi är ute och det är mörkt. Dessutom hoppas jag vargen stannar och äter upp alla vildsvinen som kommit hit, för dem är jag lite rädd för.
Christer.
Jan Lindgren
Hej!
Det är ett problem med rovdjur om man har husdjur. När jag hade hund så levde den ihop med familjen och vistades då inomhus nattetid. Jag tycker däremot att de flesta husdjur ska ha möjlighet att välja om de vill vara ute eller inne. Mina husdjur föredrar definitivt att vara ute större delen av dygnet. De enda som alltid går in på natten är våra kelgrisar men de jag stänger inte dörren utan de kan gå ut om de behöver. Vi ska inte ha stora rovdjur inom tätbefolkade områden med mycket husdjur. Det finns stora glesbefolkade områden i Sverige som är mycket lämpade för en stor rovdjusstam.
MVH
Jan Lindgren
zaaritha
Vi bor 3 km utanför Hjo.
Har rävar, grävlingar, minkar vesslor o den hatade mården här.
Samt att här fanns en varg, förra vintern!
Såg den i trädgården.....
Såg se´n spåren, också.
Jag vidhåller att rovdjur ska få existera bland oss!
Kathy
CITAT (Jan Lindgren @ 17-11-2007, 10:56) *
....//....... Vi ska inte ha stora rovdjur inom tätbefolkade områden med mycket husdjur. Det finns stora glesbefolkade områden i Sverige som är mycket lämpade för en stor rovdjusstam.

"Vi ska inte ha..." jag tror inte att vargen bryr sig wink.gif . Det är tyvärr människan som skapat sina egna "problem" med rovdjuren.
Visst är det valfritt att låta sina husdjur gå ute om nätterna men då får man nog också räkna med att de kan bli byte för rovdjuren, om man har mycket vilt i det område man bor i.

Där vi har vår sommarstuga finns det både grävlingar, räv, rådjur, havsörn, björn och faktiskt hela 10 stycken lodjur. Många bofasta är oroliga för att lon ska ta deras lamm och höns, men hittills har inget hänt. Vi släpper inte ut våra katter pga att det finns så mycket vilt i området, däremot så är vi ute flera gånger om dagen med dem och promenerar. Jag tycker det är fantastiskt att det finns så mycket vilt i det området vi har stugan, med tanke på att det inte ligger så långt bort ifrån Sthlm.
MariaS
Hörde på nyheterna att naturvårdsverket har gett tillstånd för skyddsjakt av varg i värmland nu. Vargarna tog visst lite för många jakthundar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon