|
Full version: Svenska kyrkan
CITAT (Snöflinga @ 01-11-2007, 17:02)  Skog på tillväxt kräver gallring och slyrensning, vilket kostar, försäkringar kostar för att inte tala om stom och andra naturskador. Fastighetsskatt betalar man inte på skog men väl på tillhörande fastighet, om sådan finns. Vid avverkning betalar man förutom skatt och avverkningskostnader, även för återplantering. Så det är inte bara att håva in pengar som skogsägare utan det kostar om man vill ha en välskött och frisk skog  Min skog har även områden som är skyddade biotoper (eller vad det heter= och det ger ingen som helst inkomst ... Ja, det var väl ungefär det min gubbe menar. Kyrkan är duktig på att ta hand om sin mark och det kostar... tills det avverkas.
Jag har min mamma arbetandes inom svenska kyrkan - och vet således vilken oerhörd samhällsinsats kyrkan faktiskt gör. Jag själv går nästan aldrig i kyrkan eller utnyttjar kyrkan på något annat sätt - det är inte därför jag är med. Utan för att jag vet hur viktig barnverksamheten, insatserna för familjer som har det svårt, krisberedskap vid större olyckor, träffpunkter och aktiviteter för äldre människor, stöd till personer med missbruksproblem o.s.v.
Jag tycker inte att allt inom kyrkan fungerar bra - men i slutänden tror jag att den gör skillnad för många människor. Därför väljer jag att vara med.
anna_rispan
02-11-2007, 13:19
CITAT (Rossi @ 31-10-2007, 19:15)  Är ni med i Svenska Kyrkan? Vet ni hur mycket ni betalar varje år för att vara med?
Jag och min man kollade och vi betalar hiskeliga summor varje år och det är ju frestande att begära utträde. Men vad händer om man avlider? Var och hur begravs man då? Begravningsavgift betalar vi ju alla via den vanliga skatten så begravd blir man ju på ett eller annat sätt. Och underhåll av kyrkorna går också via den vanliga skatten har jag hört. Så vad ingår i kyrkoskatten?
Lite känsligt det här tycker jag men samtidigt är det ju väldigt mycket pengar.
Hur har ni resonerat? Har du tagit kontakt med din församling och frågat vad de har för verksamhet? Kanske det kan hjälpa dig att bestämma dig?
CITAT (anna_rispan @ 02-11-2007, 14:19)  Har du tagit kontakt med din församling och frågat vad de har för verksamhet? Kanske det kan hjälpa dig att bestämma dig? Nej, det intresserar mig faktiskt inte.
anna_rispan
02-11-2007, 14:02
CITAT (Rossi @ 02-11-2007, 13:56)  Nej, det intresserar mig faktiskt inte. Okelidoki. Hopaps att du kan bestämma dig.
Det jag ser som ett stort bekymmer med den svenska kyrkan idag är att de faktiskt vänt sig bort från det den egentligen står för, d.v.s. "det kristna". Numera är kyrkan en "organisation" för alla (du kan vara ateist, muslim, buddist) där mer eller mindre allt ingår. Visst, inget fel med pensionärsträffar, akvarellkurser, kurser i meditation och liknande, men är det egentligen kykans syfte? Står det i bibeln att församlingen ska anordna knyppelkurser? Nej, det står att församlingen ska predika Guds ord till alla människor och vara ett (kristet) ljus i en mörk värld. Är svenska kyrkan det? Jag tycker tyvärr inte det. Det är istället frikyrkorna och trossamfunden som tagit över det ansvaret.
anna_rispan
02-11-2007, 14:11
CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 14:08)  Det jag ser som ett stort bekymmer med den svenska kyrkan idag är att de faktiskt vänt sig bort från det den egentligen står för, d.v.s. "det kristna". Numera är kyrkan en "organisation" för alla (du kan vara ateist, muslim, buddist) där mer eller mindre allt ingår. Visst, inget fel med pensionärsträffar, akvarellkurser, kurser i meditation och liknande, men är det egentligen kykans syfte? Står det i bibeln att församlingen ska anordna knyppelkurser? Nej, det står att församlingen ska predika Guds ord till alla människor och vara ett (kristet) ljus i en mörk värld. Är svenska kyrkan det? Jag tycker tyvärr inte det. Det är istället frikyrkorna och trossamfunden som tagit över det ansvaret. Du skriver "ett kristet ljus i en mörk värld". Då är det väl bra om man kan finna gemenskap kring fler aktiviteter än bara gudstjänst?
CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 15:08)  Det jag ser som ett stort bekymmer med den svenska kyrkan idag är att de faktiskt vänt sig bort från det den egentligen står för, d.v.s. "det kristna". Numera är kyrkan en "organisation" för alla (du kan vara ateist, muslim, buddist) där mer eller mindre allt ingår. Visst, inget fel med pensionärsträffar, akvarellkurser, kurser i meditation och liknande, men är det egentligen kykans syfte? Står det i bibeln att församlingen ska anordna knyppelkurser? Nej, det står att församlingen ska predika Guds ord till alla människor och vara ett (kristet) ljus i en mörk värld. Är svenska kyrkan det? Jag tycker tyvärr inte det. Det är istället frikyrkorna och trossamfunden som tagit över det ansvaret. Jag håller med dig! Och varför ska jag betala hundratusentals kronor för det när jag redan betalar så mycket i vanlig skatt? (Jag hade inte velat betala kyrkoskatt även om det ursprungliga syftet med kyrkan fanns kvar.) Det lutar åt att jag och min man kommer att gå ur.
CITAT (anna_rispan @ 02-11-2007, 14:11)  Du skriver "ett kristet ljus i en mörk värld". Då är det väl bra om man kan finna gemenskap kring fler aktiviteter än bara gudstjänst? Absolut! Om huvudsyftet är den kristna tron och "spridande av ljuset" ja! Men är det så? Kommer folk till kyrkan för att den representerar den kristna tron eller för att det är kul att gå en akvarellmålningskurs?
CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 15:14)  Absolut! Om huvudsyftet är den kristna tron och "spridande av ljuset" ja! Men är det så? Kommer folk till kyrkan för att den representerar den kristna tron eller för att det är kul att gå en akvarellmålningskurs? Och det är den dyraste akvarellmålningskurs de någonsin kommer att gå!
CITAT (Rossi @ 02-11-2007, 14:15)  Och det är den dyraste akvarellmålningskurs de någonsin kommer att gå!
anna_rispan
02-11-2007, 14:20
Jag vet inte. Men min känsla är att om man väljer att gå den som kyrkan har anordnat så är det väl för att få en gemenskap med andra troende.
Kyrkan här där jag bor verkar inte ha alla dessa saker du räknar upp.
De aktiviteter jag sett är att de har här: Vägkyrka och kaffe på sommaren. Som frivilliga bakar. Bibelstudiekurs och så den där Alpha. Sångkör. Barntimma. Barnklädesförsäljning. Vet inte alla detaljer där. Men det är inte kyrkan som köper in nya kläder och har afär utan det är nån form av skänka och loppis. Lokalerna de hålls i är alltså kyrkans.
Dessutom är finska starkt tydligen och det har hittils hållits gudstjänster på finska.
Det du räknar upp som finns i din kyrka, anna rispan, ser jag absolut inget fel med (om tron är det som ändå ligger som grund)
Anna! Jag tycker mig känna igen de aktiviteter du räknar upp från församlingsbladet som vi får med jämna mellanrum (jag brukar snabbt bläddra igenom dem).
Jag tror mycket väl att kyrkan gör enormt mycket för många människor så den biten argumenterar jag verkligen inte alls emot. Det känns bara så konstigt att man ska betala så mycket pengar för något som inte berör en själv. Visst, man kan ju gå ur och det är ju det vi funderar på att göra men jag måste erkänna att det ändå känns konstigt att göra det utan att jag riktigt vet varför.
Sen tror jag att många människor faktiskt inte vet hur mycket pengar det rör sig om eftersom det är individuellt och man måste räkna ut det själv.
anna_rispan
02-11-2007, 14:35
Tezzla: vilken tur. puh.  jag blev lite förvånad över din uppräkning för allt det har jag aldrig sett. men om det fins kan det inte vara så att det är det som brukar gå på gudstjänst själva vills es och knyppla leler vad det nu är. och att de får vara i kyrkans församlingshem efterosm det huset ändå finns tillgängligt? Rossi: det är ju bra att veta vad man betalar till. och de saker man får välja bör man ju också göra det också. o de som tipsar om att man kan bidra på andra sätt har ju bra idéer. hoppas att du o din man blir lugna o glada när ni bestämt er i allafall. Men jag har en fråga? Måste man räkna? Står det inte i siffror på skattsedeln? *osäker*
CITAT (anna_rispan @ 02-11-2007, 15:35)  Men jag har en fråga? Måste man räkna? Står det inte i siffror på skattsedeln? *osäker* Jag tog fram min deklarationsblankett nu och kollade men där står Kyrkoskatt: 1,38%. Det är ju för farao ännu värre än vad jag trodde. Jag trodde att den låg på 1,20% hos oss. Tack för att du fick mig att kolla Anna! Nu är det ännu större anledning att gå ur .... Jag tycker att det mycket väl kunde vara så att alla var tvingade att betala en väldigt låg kyrkoskatt som skulle vara lika för alla, d.v.s. man skulle inte betala mer för att man tjänar mer. Sen kunde de som utnyttjar kyrkans tjänster och aktiviteter betala resten själva. Och när jag kollar lite till så står faktiskt själva beloppet på skatteuträkningen. Och där ser jag också att av våra 1,38% så utgör begravningsavgiften 0,19% så jag var inte helt fel ute när jag sa att vi hade 1,20% i kyrkoavgift trots allt.
anna_rispan
02-11-2007, 14:52
Och jag hittade på min kommuns hemsida en uppställning av de olika skatterna man betalar. Här är det till kyrkan 0.95 + 0,29(begravningsavgift) En församling i kommunen har högre avgift till kyrkan.
Men jag undrar fortfarande hur du menar att man måste räkna ut summan själv? Står det inte i siffror på skattesedeln man får hem??
Tillägg: o Rossi hann svara under tiden jag skrev. tackar!
Jag har en fråga om den där akvarellkursen? Betalar inte deltagarna eller? Jag har inte hört nåt om såna aktiviteter men jag utgår från att om det blandas in en kursledare så lär väl deltagarna få betala en avgift??
Eller skojar ni bara och jag fattar ingenting?
CITAT (anna_rispan @ 02-11-2007, 14:52)  Jag har en fråga om den där akvarellkursen? Betalar inte deltagarna eller? Jag har inte hört nåt om såna aktiviteter men jag utgår från att om det blandas in en kursledare så lär väl deltagarna få betala en avgift??
Eller skojar ni bara och jag fattar ingenting? Akvarellkursen var bara ett exempel från min sida. Jag vet inte hur vanligt det är med just såna kurser. Däremot vet jag från de församlingar jag automatsikt tillhört att det har erbjudits dagsresor, kurser i handarbete och liknande. Jag har ingen aning om hur detta har finansierats med det är inte det jag reagerar över utan själva kyrkans syfte.
anna_rispan
02-11-2007, 15:05
CITAT (Tezzla @ 02-11-2007, 15:00)  Akvarellkursen var bara ett exempel från min sida. Jag vet inte hur vanligt det är med just såna kurser. Däremot vet jag från de församlingar jag automatsikt tillhört att det har erbjudits dagsresor, kurser i handarbete och liknande. Jag har ingen aning om hur detta har finansierats med det är inte det jag reagerar över utan själva kyrkans syfte. Mhm...Okej. På kyrkans hemsida här där jag bor står att det personliga mötet är en viktig del för deras arbete.
myskmadra
02-11-2007, 15:40
Min uppfattning är att de som söker sig till de verksamheter som kyrkan i "min " kyrka ordnar söker nåt utöver det vardagliga - har en önskan och vill söka inåt och hitta en gemenskap i det. Det som är intressant är att det oftast är personer som inte haft något med kyrkan att göra tidigare eller har lämnat den och återkommer för att kanske finna nåt, eller på ett annat öppnare sätt än tidigare. Själv har jag funnit mig vara troende. Det är bra är kyrkan är fristående från staten, iallafall i ett första steg. Det är bra att var och en tar ställning och tänker igenom vad man står för och vad man vill stödja; ekonomiskt eller praktiskt i sitt liv. Om så kyrkan mister de flesta av sina medlemmar - det är utmaningar som behövs och får tas. Anser jag. Det är egentligen märkligt att kyrkor finns över huvud taget i vårt materiella samhälle.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-11-2007, 08:50)  Beträffande reglerna om askan så misstänker jag att dom härstammar från kyrkliga påbud, kroppen skall ligga i "vigd jord". Att havet är undantaget beror nog på att det räknas som mer internationellt och dessutom har sjömän alltid begravts i havet av praktiska skäl. Trots skilsmässan mellan stat och kyrka kommer sammanlandningen att märkas lång tid framåt. Jag tycker att det borde vara fritt var askan hamnar så länge det inte flippar ur helt. Däremot så tycker jag att kistbegravningar bara skall ske på särskilda platser. Ja kistbegravningar kan man ju inte göra var, och hur som helst av många anledningar, b la för att volymerna ju är helt annorlunda. Askan tycker jag att man bör få sprida där den avlidne ville ha den, och för det mesta så vill väl alla att det ska vara på ett ställe som är viktigt för en själv, och mestadels brukar det handla om hav, sjö eller en vacker plats som en glänta i en skog eller liknande. Jag tycker att minneslundar är väldigt praktiska och bra, för man kan ju gå till vilken minneslund som helst, sätta ner en blomma, tända ett ljus , och sen kan man ju sitta där ett tag i lugn och ro. Synd att det inte finns såna här nere. Jag vet inte riktigt varför, men jag tycker nog att om man har gått ur kyrkan så finns det ju ingen anledning att man ska begravas där.. Så egentligen borde väl staten göra nån sorts anläggning för begravning/förvaring av kistorna/urnorna för det skulle nog kännas bättre och riktigare för personerna som har visat sitt avståndstagande mot kyrkan .. Begravningsskatten verkar variera mellan 0.19-0,29 % beroende på vilken kommun man bor i...har inte hittat så många uppgifter, men det verkar som om man får fortsätta att betala den avgiften även om man går ur kyrkan, just för att kunna täcka själva begravningen ..är det rätt?
CITAT (pejori @ 02-11-2007, 02:18)  Askan får också hällas ut på privat mark (egen tomt)
vindspel
03-11-2007, 21:41
Jag betalar plikttroget min skatt till kyrkan annars skulle väl blixten slå ner på mig. Jag är troende men går inte till kyrkan ofta. Gud finns överallt. Vad jag irriterar mig på vår kyrka är att prästen har sin villa intill och inte ser man röken av honom/henne. Att vara präst är sett kall inte ett arbete. För min del hade jag gärna sett att prästen hade gått ut till sin flock och samlat in fler lamm i sin skara. Kunde gärna vara bostadslös och bo hos församlingsmedlemmarna. Så som jesus gjorde. Inte bodde han i en kyrka och väntade att folk skulle komma till honom. Jesus förbannade kyrkan för att de utnyttjade plasen för handel. Vad säljer de nu, visserligen sånt som har med religion att göra men dock. Vad ska kyrkan med alla pengar och skog till? Ska man ha materiella saker? Ni tycker säkerligen detta är naivt skrivet och må så vara men jag vill ha andlighet inte tjusiga saker i kyrkan.
Lägger till; Gällande askan så är det kulturenheten på Länsstyrelsen som man ska få tillstånd ifrån vart den kan spridas.
CITAT (vindspel @ 03-11-2007, 21:41)  För min del hade jag gärna sett att prästen hade gått ut till sin flock och samlat in fler lamm i sin skara. Kunde gärna vara bostadslös och bo hos församlingsmedlemmarna. Så som jesus gjorde. Tja......jag vill nog helst att min man bor hemma hos mig o barnen istället.
vindspel
03-11-2007, 21:52
CITAT (Magdis @ 03-11-2007, 21:46)  Tja......jag vill nog helst att min man bor hemma hos mig o barnen istället.  Så vad det med den andligheten.......Har hållit mig borta från denna tråd då jag inte vill ha ngt tramsigt citat på mig. Jag förstår inte varför man inte kan få vara troende och ha åsikter. Tur att inte Jesus lever nu för hos dig hade han inte fått tillbringa en natt.
CITAT (vindspel @ 03-11-2007, 21:52)  Så vad det med den andligheten.......Har hållit mig borta från denna tråd då jag inte vill ha ngt tramsigt citat på mig. Jag förstår inte varför man inte kan få vara troende och ha åsikter. Tur att inte Jesus lever nu för hos dig hade han inte fått tillbringa en natt. Men vad sjutton är det med dig?  Har jag inte rätt att uttala mig som alla andra? Jag påpekade bara att som prästfru med två små barn skulle det inte vara så roligt för mig om min make levde som en nomad i församlingen. Han är borta tillräckligt mycket som det är och gör en massa gott för församlingsborna. Behöver du hacka ner på mig för det? Du måste ju ha en dålig dag eller ha vaknat på fel sida.
CITAT (Magdis @ 03-11-2007, 21:57)  Men vad sjutton är det med dig?  Har jag inte rätt att uttala mig som alla andra? Jag påpekade bara att som prästfru med två små barn skulle det inte vara så roligt för mig om min make levde som en nomad i församlingen. Han är borta tillräckligt mycket som det är och gör en massa gott för församlingsborna. Behöver du hacka ner på mig för det? Du måste ju ha en dålig dag eller ha vaknat på fel sida. är väl en rasande tur att dagens präster får vara mäniskor med ett mänskligt liv inte sjutton måste prästen leva som jesus för att kunna förmedla sitt budskap. hur många uppspikade präster skulle det inte finnas i skogarna annars???
zaaritha
03-11-2007, 22:24
Jesus levt? Tja.........................
CITAT (pejori @ 03-11-2007, 22:22)  är väl en rasande tur att dagens präster får vara mäniskor med ett mänskligt liv  Någorlunda mänskligt iallafall. Men inte finns det väl så många andra yrken där man förväntas ställa upp dygnet runt? Av läkaren krävs inte att han gör hembesök hos folk på sin fritid för att personerna ifråga inte hade möjlighet under arbetstid. Så vem vet, det kanske ändå vore bättre om prästerna levde som förr, utan egen familj. I dagens läge är det nämligen familjen som blir eftersatt, det vet jag alltför väl.
vindspel
03-11-2007, 22:28
CITAT (Magdis @ 03-11-2007, 21:57)  Men vad sjutton är det med dig?  Har jag inte rätt att uttala mig som alla andra? Jag påpekade bara att som prästfru med två små barn skulle det inte vara så roligt för mig om min make levde som en nomad i församlingen. Han är borta tillräckligt mycket som det är och gör en massa gott för församlingsborna. Behöver du hacka ner på mig för det? Du måste ju ha en dålig dag eller ha vaknat på fel sida. Sorligt att du ska ta till massa fula ord och anklagelser i ditt svar. Tänk om jag hade vaknat på fel sida eller haft en dålig dag? Hur som hellst så borde väl du veta att man kan svara på ett resonabelt sätt. Inte ta åt dig eller kanske vända andra kinden till. Du kunde ex skrivit från början att "jag som prästfru......". Hade då varit betydligt lättare att förstå vad du menar. Jag skrev att det säkert är ett naivt sätt att se på det.
CITAT (Magdis @ 03-11-2007, 22:26)  Någorlunda mänskligt iallafall. Men inte finns det väl så många andra yrken där man förväntas ställa upp dygnet runt? Av läkaren krävs inte att han gör hembesök hos folk på sin fritid för att personerna ifråga inte hade möjlighet under arbetstid. Så vem vet, det kanske ändå vore bättre om prästerna levde som förr, utan egen familj. I dagens läge är det nämligen familjen som blir eftersatt, det vet jag alltför väl.  allt för sant tyvärr...är man anställd i offentlig tjänst, ska man tydligen vara tillgänglig för alla utom för familjen.
NÄR har jag sagt en massa fula ord?  Jag fattar verkligen inte varför du angriper mig. Jag är visserligen van att bli angripen av agnostiker, men detta är mycket svårare att förstå anledningen till. Tycker du att du vände andra kinden till när du genast dök ner på mitt inlägg och kallade mig tramsig o att jag aldrig skulle släppa in Jesus i mitt hem? CITAT (pejori @ 03-11-2007, 22:29)  allt för sant tyvärr...är man anställd i offentlig tjänst, ska man tydligen vara tillgänglig för alla utom för familjen.  Tack för trösten!
Magdis...jag vill inte lägga mig i , men det verkar som om vindspel har haft dåliga upplevelser i samband med sin tro, och trodde naturligtvis att du retades lite med henne...det trodde jag också först faktiskt...men jag bor ju i ett land där präster inte får vara gifta och ha familj, så det blev nog en naturlig reaktion från min sida också Missförståndet har ju lite komik i sig, för såna här saker händer ju bara i "roliga" historier.. så jag kan inte bli att dra på smilbanden, och hoppas ni ni två också gör det
lissa, det kan du nog ha rätt i. Saken var bara den att jag också hade hållt mig borta från den här tråden för att jag är trött på att bli angripen p.g.a vilket yrke min man har men nu kom angreppet blixtsnabbt från andra sidan istället så att säga. Dessutom är jag influensasjuk och mår piss och när jag såg hur hon bemötte mitt inlägg så började det snurra för ögonen. Jag blev helt enkelt väldigt ledsen.
Jag tror att det verkliga problemet ligger där...ni blev båda väldigt ledsna, och då brukar man reagera snabbt och utan att man tänker såhar orden flygit ur en... Krya på dig med förkylningen....
Tack lissa!  Och vindspel: Det var verkligen inte meningen att göra dig ledsen. Om så är fallet så ber jag om förlåtelse för det.
Farbror Blå
03-11-2007, 23:02
Jag tillhör fortfarande Svenska kyrkan , men har en del funderingar:
1. Staten och kyrkan har gått skilda vägar, vi har inte längre en statskyrka, eller hur?
Varför ska då politiker styra vad kyrkan gör? Präster, diakonissor, organister vet tydligen inte hur en kyrka ska styras, utan politiker ska bestämma . Är inte detta vääldigt konstigt?
Jag som är aktiv i kyrkan ser inte ens dessa politiker i kyrkan nån gång= de vet inget om kyrkoliv.
2. Hur kan svenska kyrkan,som enda samfund i Sverige, diskutera enkönade giftermål? Bibeln borde väl vara kyrkans rättesnöre? Inte allmänhetens diskussioner, medias påverkan eller politik, oberoende av hur man gillar/uppfattar kyrkans åsikter?
Hur fega är ledarna i svenska kyrkan, eller är det helt enkelt en produkt av att den styrs av politiker och inte troende?
CITAT (Magdis @ 03-11-2007, 22:50)  /..../ Jag blev helt enkelt väldigt ledsen. ibland är stubinen kort av många orsaker.... skickar mera "tröst"
CITAT (Farbror Blå @ 03-11-2007, 23:02)  Jag tillhör fortfarande Svenska kyrkan , men har en del funderingar:
1. Staten och kyrkan har gått skilda vägar, vi har inte längre en statskyrka, eller hur?
Varför ska då politiker styra vad kyrkan gör? Präster, diakonissor, organister vet tydligen inte hur en kyrka ska styras, utan politiker ska bestämma . Är inte detta vääldigt konstigt?
Jag som är aktiv i kyrkan ser inte ens dessa politiker i kyrkan nån gång= de vet inget om kyrkoliv.
2. Hur kan svenska kyrkan,som enda samfund i Sverige, diskutera enkönade giftermål? Bibeln borde väl vara kyrkans rättesnöre? Inte allmänhetens diskussioner, medias påverkan eller politik, oberoende av hur man gillar/uppfattar kyrkans åsikter?
Hur fega är ledarna i svenska kyrkan, eller är det helt enkelt en produkt av att den styrs av politiker och inte troende? Nej... vi har ingen statskyrka. Javisst är det väl konstigt att politiker... som kanskre inte ens är troende, ska bestämma över kyrkan. Brorsan min har varit kyrkopolitiker i en massa år... men han gav upp eftersom ingen brydde sig om hur finanserna hanterades och om någon öht brydde sig mer än om sitt eget arvode. Javisst borde Bibeln vara kyrkans rättesnöre... men tyvärr... efter att ha hört biskop uttala sig... man behöver inte ens tro på Guds ord för att bli präst. ' Enkönade äktenskap... det hela är produkten av lyckad lobbying från homosexuellas förbúnd och föreningar. Hur "fega" ledarna är... Tja.. de ser väl om sin egen börs.... inte alls så många är bekännande kristen.
vindspel
03-11-2007, 23:25
CITAT (Magdis @ 03-11-2007, 23:02)  Tack lissa!  Och vindspel: Det var verkligen inte meningen att göra dig ledsen. Om så är fallet så ber jag om förlåtelse för det. Jag trodde som Lissa sa att du ville retas och om jag vetat att du var prästfru så hade jag vetat att du inte gjorde det. Så det kan bli. Jag har faktiskt haft en dålig dag och ber om ursäkt för att jag gjort dig ledsen. Jag vanade för att det är en naiv syn och jag förstår att det inte fungera så men med lite fantasi och önsketänkande kan man flyga långt. Har faktiskt haft en dålig erfarenhet av en präst som gav blanka f*n (fel ord i detta sammanhang) i mina funderingar och då rörde de inte sådana här önsketänkningar utan en vanlig fråga. Lissa skulle bli en bra psykolog  so kan uttyda allt detta. Vill ge en ros till Lissa som så vänligt föstod hur det låg till och en blomma till dig Magdis  som du kan ha när du sitter ensam med barnen när mannen är ute bland församlingen.
Farbror Blå
03-11-2007, 23:26
Tack Neta!
Så skönt att höra åsikter som överensstämmer med ens egna nån gång =) det händer ju inte alltid.
Kanske bara trött på att samhället hela tiden ska diktera vad som är sant, vad som är okej, vem som har fel/rätt.
Det känns i denna frågan, som i en hel del andra politiska frågor, som om politikerna har fattat helt fel vad människor egentligen tyckeroch att detta går igenom hela tiden, för vi svenska har ju fått i oss att man inte ska bråka i onödan.
vindspel
03-11-2007, 23:37
Instämmer också med dig Farbror blå. En viktig poäng du tog upp.
CITAT (Farbror Blå @ 03-11-2007, 23:26)  Tack Neta!
Så skönt att höra åsikter som överensstämmer med ens egna nån gång =) det händer ju inte alltid.
Kanske bara trött på att samhället hela tiden ska diktera vad som är sant, vad som är okej, vem som har fel/rätt.
Det känns i denna frågan, som i en hel del andra politiska frågor, som om politikerna har fattat helt fel vad människor egentligen tyckeroch att detta går igenom hela tiden, för vi svenska har ju fått i oss att man inte ska bråka i onödan. Förstår din trötthet... jag orkar inte heller riktigt med att "samhället" ska diktera villkoren. Just för att politiker styr kyrkan... och medlemmar knappt har något att säga till om..har fått mig att ta steget ut. Efter att ha haft så nära kontakt med kyrkopolitiker... har jag fått insyn i vad som sker "bakom stängda dörrar" och jag måste säga att jag inte är stolt över vad som pågår.
Piccante
03-11-2007, 23:42
CITAT (Netha @ 03-11-2007, 23:16)  Enkönade äktenskap... det hela är produkten av lyckad lobbying från homosexuellas förbúnd och föreningar. Eller helt enkelt ett utslag av sunt förnuft bara....
CITAT (vindspel @ 03-11-2007, 23:25)  Jag trodde som Lissa sa att du ville retas och om jag vetat att du var prästfru så hade jag vetat att du inte gjorde det. Så det kan bli. Jag har faktiskt haft en dålig dag och ber om ursäkt för att jag gjort dig ledsen. Jag vanade för att det är en naiv syn och jag förstår att det inte fungera så men med lite fantasi och önsketänkande kan man flyga långt. Jag trodde det framgick att jag var prästfru eftersom jag skrev sådär om min man. Ja du ser, du hade en dålig dag! Det var det jag kände på mig också för jag tyckte inte det var riktigt likt dig. En blomma till dig också.
CITAT (Markus_H @ 03-11-2007, 23:42)  Eller helt enkelt ett utslag av sunt förnuft bara.... Markus...jag har inget emot partnerskap mellan två samkönade. Det är inte i min makt att avgöra vad som är rätt eller fel i det hänseendet och jag tycker att alla ska ha rätt till att leva det liv de gör, utan att andra ska få lägga sig i. Däremot... när det gäller kyrklig vigsel av samkönade... där tycker jag att det blir lite fel... eftersom Guds ord säger att äktenskapet är av Gud instiftat...... osv. Både maken och jag har syskonbarn som är homo... de är oss lika kära och älskade som alla andra "sk normala"
Trampendal
04-11-2007, 01:00
Jag gick nyligen ur kyrkan. Har funderat en längre tid på det, men när jag bestämde jag mig för att bli WWF-fadder (för bl a schimpanser), vilket kostar 100:-/mån var jag tvungen att dra in på nåt och då gjorde jag slag i saken.
Ekonomiskt går det ungefär jämnt upp och schimpanserna har spridit mer glädje och värme i mitt liv än kyrkan gjort, så valet var inte svårt.
Om jag ska välja på vad som ABSOLUT måste finnas kvar på jorden vinner schimpanserna med hästlängder!
CITAT (Netha @ 04-11-2007, 00:50)  Däremot... när det gäller kyrklig vigsel av samkönade... där tycker jag att det blir lite fel... eftersom Guds ord säger att äktenskapet är av Gud instiftat...... osv. Fast ska man följa allt som står i bibeln så får vi nog ändra på mycket i samhället. Det är några år sedan som min man fick för sig att läsa bibeln från pärm till pärm och det var något av det mest rasistiska och grymma han läst.
Blomstertanten
04-11-2007, 13:42
CITAT (Netha @ 03-11-2007, 23:50)  Däremot... när det gäller kyrklig vigsel av samkönade... där tycker jag att det blir lite fel... eftersom Guds ord säger att äktenskapet är av Gud instiftat...... osv. CITAT (Rossi @ 04-11-2007, 13:17)  Fast ska man följa allt som står i bibeln så får vi nog ändra på mycket i samhället. Det är några år sedan som min man fick för sig att läsa bibeln från pärm till pärm och det var något av det mest rasistiska och grymma han läst. Håller med dej fullkomligt där Rossi !! Kan man välja bort vissa valda delar ena gången så varför inte den andra ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|