|
Tänkte ev. förodla mina grönsaksfröer inför nästa sommar (ja, inte än förstås, men framåt vårvintern). Eftersom jag odlar vid sommarstugan har jag tidigare undvikit det, för det är så bökigt att ha förodlingen i stan och bära ut den på bussar och båtar. Men måste man vara på plats jämt, kunde det räcka att vattna varannan helg eller varje helg kanske?
undrar Eklo
kerstin z5-6
11-11-2007, 18:17
Nej -det räcker inte -nu är jag ingen grönsaksodlare alls , men jag står dygnet runt vid mina perennbarns sida När jag åker på mässa två dagar i mars är det förenat med näradödenupplevelser -för mej om de kolar och för han som sköter om dem likaså Kan tänka mej att grönsaker är ännu känsligare -eller hur tänker du ? Underbevattningsmattor ? men varannan helg -njae ..
Skulle det vara här låter det orimligt. Vårarna här har varit synnerligen knustorra och mycket soliga. Knappt man kan lämna landen över da'n!
WIlma
Elisabeth-Västkustkolonisten
11-11-2007, 18:47
Eklo jag hade ju alla mina frösådder i stugan. Perenner, ettåringa och även alla grönsaksplantor.
När dom väl hade grått kom dom ut i verandan under lysröret och på bevattningsbricka (från Willab - mycket bra ) . Vi var ju i stugan varje helg och då vattnade jag bra, även på brickan. Men 2 gånger i veckan tittade jag till dom. I början hade det säkert räckt med 1x i veckan men man var ju alltid orolig. Tänk om strömmen är borta eller nåt annat händer......
Så i slutet av mars när det var hundratals planter där och dom första i det uppvärmda växthuset , då flyttade vi ut till stugan.
Jag försådde ju alla grönsaker, förutom rättika, morrötter och rädisor, men med mycket behöver du ju inte börjar förrän i mars. Måste kolla mina gamla trädgårdskalendrar när jag började. Men 2 veckor kan du aldrig lämna en frösådd
Elisabeth
Tack för era svar, som ju alla lutar åt samma håll. Äsch. Det var nog korkat tänkt förstås, hade nån bild av ett litet miniväxthus som man ju sett, men sen tänkte jag inte på vad som händer när sådderna faktiskt unnit upp en liten bit. Skulle ändå vara kul att förkultivera en del saker, men det får väl bli här i stan då. Måste man verkligen ha lysrör och allt detta extragrejs?
mvh Eklo
kerstin z5-6
11-11-2007, 20:07
Menar du grönsaker ? i så fal lvet Elisabeth mer -fönsterljus ger jag noll poäng för ...före april under noll .. I så fall är det 1 lysrör du behöver inget mer...
11-11-2007, 20:21
Jag hade allt under Lysrör, även alla grösakssådderna. När dom första kom ut i växthuset, uppvärmd so klart, så fick dom klara sig utan extra belysning. Det var i mitten-slutet av mars, beroende på vädret. Och då flyttade vi också ut till landet. Annars hade jag inte haft en lugn natt hemma, tänk om strömmen går, tänk om elementet inte går, tänk om det blåser så hårt att nåt går sönder osv, nej då var det bättre att flytta ut. Och så kunde man pyssla om alla småplantor i lugn och ro Sedan behöver man ju inte ha så många småplantor som jag hade, men det är ju det där med sjukdom och habegär.......... Elisabeth
CITAT (EKLO @ 11-11-2007, 20:05)  Tack för era svar, som ju alla lutar åt samma håll. Äsch. Det var nog korkat tänkt förstås, hade nån bild av ett litet miniväxthus som man ju sett, men sen tänkte jag inte på vad som händer när sådderna faktiskt unnit upp en liten bit. Skulle ändå vara kul att förkultivera en del saker, men det får väl bli här i stan då. Måste man verkligen ha lysrör och allt detta extragrejs?
mvh Eklo Det går...om man riktigt vill. I min lilla lägenhet på 52 m2 så har jag lyckats få in bra mycket extraljus utan att behöva "rucka på bekvämligheten". I vardagsrummets bokhylla har jag två 18w p [attachment=9401:hylla.jpg] Bredvid soffan i rummet en hylla med 4 st 18w [attachment=9402:blommor_339.jpg] I köket har jag 4 st 36w [attachment=9403:blommor_036.jpg] Under de här lysrören så har jag under de senaste åren dragit upp åtskilliga hundatalet plantor. De här plantorna fraktar jag sedan upp till sommarstugan. I fjol fick jag hyra en släpvagn för att få med mig all plant, jord, gödsel och annnat nödvändigt /Anki
kerstin z5-6
11-11-2007, 20:36
hm .. de där sista ställena var nya för mej
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2007, 20:36)  hm .. de där sista ställena var nya för mej  Jaså….. Den där nya i två plan blev inte riktigt så bra som jag hade trott. Lysrören sitter fästa i hyllplanen och det blir lite väl varmt på den övre hyllan eftersom lysrören trots allt alstrar lite värme. Jag har försökt att lösa det med en tjock frigolitskiva som isolering. Det blev bättre men inte riktigt bra. Kör jag fläkten hela tiden när lysrören är på så håller tempen runt 22 grader……. och det funkar. /Anki
Det är imponerande finurligheter du visar upp Anki V, men jag blir för egen del mest matt och inser att min största hängivenhet nog ligger i att fixa med trädgårdslanden och komposten och vara utomhus och dona med odlingarna. Vad tror du och ni andra om följande kompromiss: Bara några mkt få sådder som får stå med ett par, tre 60w lampor över sig dygnet runt? Jag tänker mest på brytärta och romansallad och vaxbönor.
mvh Eklo
Det blir för varmt.....
Har du ingen arbetsbänk med lysrör över? Första året jag odlade så hade jag alla mina pelargonsticklingar på köksbänken med ett dagsljuslysrör över och det gick strålande.
/Anki
kerstin z5-6
11-11-2007, 21:55
Glödlampor .. nää för varmt o bara långa slamsor till frösådder .. de ger inte nog ljus
Aj då, för varmt. Så bra att ni finns att fråga för mig - tack! Och det där med lysrör i köket, jo det har jag ju faktiskt över en liten yta jag kunde försöka plocka undan från. Ska jag byta till dagslysrör alltså? Hm, jag börjar allt bli ett grand intresserad märker jag ...
mvh Eklo
kerstin z5-6
12-11-2007, 11:33
[attachment=9437:qmtga45l...yq39lh6o.jpg]Om du vill -Det viktigaste är att du kan ha lysröret 10 -15 cm över sådderna -gärna i regelbara linor -alt bygger man under sådderna och plockar bort ju mer plantan tillväxer i höjd -Dubbla rörhållare för 36 w eller 58 de senare är längre . Två sådana behövs på bredden för ett bord som är ca 1.20 brett . Jag gillar lysrör i 900 serien. Man kan börja med vanliga lysrör tex 2 x 36 W 2 st lysrör 36W/965, Dagsljusrör med vitt ljus -eller vad man får tag på. Har man bara begagnade att tillgå så har jag drivit upp minst tre årskullar perenner även under sådana. Skillnaden lysrör och fönsterbräda varianten är enorm -och var vad som startade mitt intresse för att överhuvudtaget så- Att det blev så bra resultat  Ex på rör är Tld 840 och osram 965-finns fler -och de behöver inte alls heta något med växt" ...
Jösses! Nu rör jag mig på en fin linje mellan känslan av att mitt lilla gryende intresse får alltför häftiga proportioner och blir mig övermäktigt (att så direkt i landen har ju gått bra hittills, utom möjligen när det gäller romansallaten som jag fick som plantor förra året, och de blev så extra fina när de väl var på plats i landen) - till att ändå prova lite utan att göra om mitt hem. Nå ja, så där mycket som ni andra kultiverar kommer jag ju inte att så inne, och några nya lysrörsarmaturer kan nog inte bli aktuellt i första skedet (försöket) i alla fall, men jag borde nog kunna byta rör i min befintliga, och ställa sådderna på något upphöjt i början för att komma närmare lysröret, och därefter flytta ner allteftersom de växer. Det borde väl funka någorlunda i alla fall?!
mvh Eklo
Margith
12-11-2007, 16:55
Ja Eklo, vill du bara göra ett första försök, så lovar jag att bänkbelysningen i köket fungerar alldeles utmärkt. Du behöver inte byta rör i dem heller. När jag skriver "ett första försök" menar jag att du måste begränsa dig, så att det inte blir så många krukor Men observera vad Kerstin skrev, lysröret ska vara 10-15 cm över sådderna, det är viktigt! Ett enkelt sätt att få upp krukorna i lagom höjd är 2 upp och ner vända lerkrukor, modell större, med en bräda över. Sen byter du ut lerkrukorna mot mindre modeller allt eftersom Prova! Det är jättekul! Och förvånansvärt enkelt
ewa zon 3
12-11-2007, 16:56
Men du som gillar att odla grönsaker vill väl inte vara utan chili och basilika? Det här är från mitt kök tidigt förra våren. Chilin och basilikan trivdes bra i köksvärmen. Prova något i lite skala i år och se om det är något för dig /Ewa [attachment=9442:Chili___...ilika_mm.jpg]
Klart att det fungerar! Här har jag 6 krukor basilika under lysröret på arbetsbänken (18w). Nedanför har jag några orkideer som också fick en "släng" av extraljuset  /Anki
kerstin z5-6
12-11-2007, 20:05
det 'är så lätt att få en släng .. ser ju litet nätt ut men .... sen ska de skolas ut ...  Så går det  när man först fått# en liten släng " .. för så bra blir det !
Ja just därför sår jag alltid i krukor, bara 2-3 frön i varje, och inte en massa i stora kärl... För om alla gror, då har man ingenstans att göra av dem sen när de ska skolas om, å det är inget kul å välja ut några stackare å kasta resten. Lättare att beräkna ytan om man sår lite glesare  Fast det blir alltid för mycket iaf...
....och det var så här det blev fast jag "bara" skulle testa med några krukor basilika [attachment=9450:blommor_056.jpg] /Anki
kerstin z5-6
12-11-2007, 20:46
å vad gör du Tosan om inget av de tre gror ? ... Det finns alltid nån som blir glad över en perenn ..
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2007, 20:46)  å vad gör du Tosan om inget av de tre gror ? ... Det finns alltid nån som blir glad över en perenn ..  Ja då gick det åt helvete och antingen försöker jag igen nästa år, eller så ger jag upp det projektet... Fast oftast gror de ju, det är sedan jag brukar dräpa dem Felet är väl att jag vill ha dem "färdiga" innan jag ger bort nåt... Kanske skulle jag försöka släppa den tanken och ge bort när jag ser att jag får för mycket för att klara omskolningen?
kerstin z5-6
12-11-2007, 20:59
Ja , i alla fall till du har växthus
Jo det har jag ju, ett litet, så from nästa säsong får man ju börja ha dem där iaf dagtid rätt tidigt  Det ökar ju förutsättningarna betydligt, och det gör ju lysrören med...Fast jag behöver fler såna  Men jag har ju kommit på att garaget åxå är rätt användbart, småplantorna verkar inte ha nåt emot att stå där med lysrören tända fast de kommer långt ifrån. Bra alternativ nattetid och vid dåligt väder
Margith
12-11-2007, 21:37
Nej men stopp och belägg!! Skräm inte slag på Eklo! Hon vill ju så gärna prova, men som ni håller på törs hon ju inte! Under ett lysrör i köket kanske du får plats med 8 små såkrukor (de jag har sett har inte varit mer än 30-35 cm långa) och förr än du anar ska de skolas ut och då behöver de bra mycket större krukor, men de behöver fortfarande lika mycket ljus  Av egen erfarenhet kan jag berätta att om du sår 10 fröer i en såkruka, kan du ge dig den på att du väldigt snart har minst 25 välväxta småttingar som behöver skolas om Det är i det läget som du får börja fundera på större ombyggnationer av huset Titta på Anki V:s bild och vet att den bilden visar hennes kök! Titta en gång till så kanske du ser hennes köksbord  ... var hon äter frukost är ännu en obesvarad fråga Jag kör på Tosans linje, skulle det vara så att inget av de 3 fröerna gror, får jag prova igen nästa år. Kerstin har lärt mig att man måste prova allt åtminstone 3 ggr Att så egna fröer är ur-kul! Och mycket lättare än du tror! Men gör det inte för stort och komplicerat. Prova i den omfattning som du tror dig ha utrymme för och som du vet att du har ekonomi för. Lägg inte mer pengar på det än att du kan acceptera ett totalt misslyckande och ändå tycka, OK, jag provar igen nästa år. Får du bekymmer, fråga! Jag tror att jag vågar lova att här finns det alltid nån som kan hjälpa dig. Din fråga kan dessutom hjälpa andra.
kerstin z5-6
12-11-2007, 21:44
Javisst  du har helt rätt .. att vi är galna betyder ju inte att alla blir det .. direkt Det kommer att gå så bra EKLO Fråga fråga fråga om du vill
Mitt bekymmer är nog i första hand inte platsutrymmet, utan att jag bor i en lägenhet med hårdbetong i väggar och tak (inte kul att borra upp krokar för armaturer), och att jag har rätt ont om tid. Är över huvud taget inte är så där värst haj på att borra och skruva och detta - jag blir lite matt när jag ser all den möda som krävts för att ni ska kunna göra dessa finfina odlingsbänkar. Men jag ser med er blick vilka bokhyllor jag skulle kunna ha armaturer under ... ja, plats finns nog för en hel del om man är hängiven armaturköpare samt skruvlysten...
mvh Eklo
Margith
12-11-2007, 21:59
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2007, 21:44)  Javisst  du har helt rätt .. att vi är galna betyder ju inte att alla blir det .. direkt Det kommer att gå så bra EKLO Fråga fråga fråga om du vill  Tack Kerstin Jag hittade inte riktigt rätt avslutning på mitt inlägg... "välkommen ner i så-träsket" kändes ju inte riktigt rätt
Som margith säger, krångla inte till det! Jag hade en lång smal arbetsbänk i källarn redan, enda mödan var att flytta kartonger från den och torka ren den. Armaturerna fick jag av pappa, gick å köpte 8 krokar och några meter kedjor så jag kan flytta länkarna både uppe under taket och nere vid armaturerna som redan var fastskruvade på brädor. Kanske har du en lång arbetsbänk i köket där du kan avvara lite yta och skruva fast armaturerna under överskåpet tex?
kerstin z5-6
12-11-2007, 22:06
CITAT (Tosan @ 12-11-2007, 22:04)  Som margith säger, krångla inte till det! Jag hade en lång smal arbetsbänk i källarn redan, enda mödan var att flytta kartonger från den och torka ren den. Armaturerna fick jag av pappa, gick å köpte 8 krokar och några meter kedjor så jag kan flytta länkarna både uppe under taket och nere vid armaturerna som redan var fastskruvade på brädor. Kanske har du en lång arbetsbänk i köket där du kan avvara lite yta och skruva fast armaturerna under överskåpet tex? Långa arbetsbänkar är tyvärr en önskedröm ... eklo
Du kan odla utan långa arbetsbänkar..... Har man ont om plats kan det vara ide´att prova "bredskolning". I plastkaren för dryga två kilo köttfärs kan du få plats för en hel del utskolade plantor.
[attachment=9463:PENSTEMO...sker_Red.jpg] /Anki
Fiffigt! Gillar sådana återanvändningslösningar. Nu återstår bara att sätta i sig två kilo köttfärs, fniss
eklo
ingrid fuxwall
12-11-2007, 22:38
Det behöver inte vara så arbetat - om man inte har möjlighet till det vill säga. Själv drev jag fram en massa plantor undet ett lysrör i köket i våras. För att växterna skulle komma närmare ljuset ställde jag dem på något, vad har jag glömt. Och så körde jag tvåskift.
ingrid
*Ulrica*
13-11-2007, 09:32
Å, jag blir så inspirerad! Vilka underbara bilder och vilken härlig odlarlust! Har du inget källar- eller vindsförråd EKLO? Sen måste man inte borra i taket, hyllplan som du har sett fungerar utmärkt. Man kan också själv lätt sätta ihop en sån här planteringspyramid som man kan köpa dyrt. Jag kan också tipsa om att de har väldigt billiga lysrörsarmaturer på Harald Nyborg (Alekärrsgatan). Jag hjälper dej gärna, om du behöver!
*Ulrica*
13-11-2007, 09:42
Några länkar om belysning och plats för sådder från AoT´s listor: EttTvåTreFyra
Jaha, nu har man väl ändå fastnat med ena tån i det berömda så-träsket... Låg och läste på ännu mer om förkultivering i mina trädgårdsböcker sent i går natt, och vips började tanken förstås planera nya underligheter i lägenheten ... Jösses vad man har dålig motståndskraft mot trevliga inlägg med bilder och muntra tillrop.
Dock: mitt första inlägg må icke förglömmas: Jag måste (utan bil) baxa eventuella småttingar på buss och båt och sen 2 km till fots för att de ska få komma "hem" till sin slutdestination på sommarstället.
Har ni lika fiffiga idéer på den ekvationen tro?
eklo
Eva 33c
13-11-2007, 09:54
Ja man behöver inte nödvändigtvis skruva... Jag använder ett sånt där vädringsställ (eller vad det heter) som jag hänger armaturerna i med hjälp av "packremmar" som man enkelt kan göra längre vid behov. Bordet består av en skiva med hopfällbara bockar under. Detta står framplockat från februari till maj ungefär. Jag har bara en "närbild" men man kanske ser ändå hur det är gjort. Lysrören har jag köpt på kommunens Ta till vara-verkstad. Kontakterna är utbytta till vanliga stickproppar. (Allt detta prat om förkultivering gör nog att jag måste beställa lite nya spännande fröer snart....) [attachment=9476:lampa_med_folie.jpg]
*Ulrica*
13-11-2007, 10:01
CITAT (EKLO @ 13-11-2007, 09:46)  Jag måste (utan bil) baxa eventuella småttingar på buss och båt och sen 2 km till fots för att de ska få komma "hem" till sin slutdestination på sommarstället. Du får fresta någon vänlig bilburen själ med någon trevlig belöning som tack för att de transporterar dina växter till landet... Det borde väl gå att lösa tycker jag... det vore ju otroligt synd om logistiken skulle hindra dig från att odla... i värsta fall får du väl ta taxi...
kerstin z5-6
13-11-2007, 10:13
Dra maten väskor rymmer tex 21 rosor och 14 småväxtxer... mässan du vet -jag har testat ..
CITAT (*Ulrica* @ 13-11-2007, 10:01)  Du får fresta någon vänlig bilburen själ med någon trevlig belöning som tack för att de transporterar dina växter till landet... Det borde väl gå att lösa tycker jag... det vore ju otroligt synd om logistiken skulle hindra dig från att odla... i värsta fall får du väl ta taxi... Det finns ju gott om vänliga bilburna själar - men när det är öar och småstigar det gäller så hjälper det ju ändå föga, sista biten. Hur var det Kerstin, i din dramaten, byggde du nåt slags våningar inuti så att de inte skulle klämms av varandra? eklo
*Ulrica*
13-11-2007, 12:54
Har för mej att de har fina kärror på öarna, typ som en cykelkärra. Eller kanske en skrinda?
13-11-2007, 14:02
CITAT (*Ulrica* @ 13-11-2007, 12:54)  Har för mej att de har fina kärror på öarna, typ som en cykelkärra. Eller kanske en skrinda? Eller en lastmoped? Du får väl flörta lite men någon Ö-bo...... Underrede till en gammmal barnvagn är också bra som Kärra. Eller som Ulrica redan sa, några trevliga vänner. Bjud dom på kaffe och hembakad så löser sig det mesta. Jag själv kunde ju inte gå 2 km annars hade jag sagt jag hänger med. Sitter här och funderar på vilken ö du har stugan??????? Elisabeth
13-11-2007, 15:27
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-11-2007, 22:06)  Jag med, för det går fort när det finns så mycket intressant att så. Och så mycket man vill ha....... Och så är det ju sååååå roligt Elisabeth - som fortfarande saknar det
kerstin z5-6
13-11-2007, 16:15
Förstår att du saknar det -sår du ettåringar till din altan/balkong ? Jag hade plastburkar i min dramaten -typ karamell -petflaskor avskurna kan ta en hel del med .. Men bäst vore nog bil + skrinda
13-11-2007, 21:24
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 16:15)  Förstår att du saknar det -sår du ettåringar till din altan/balkong ? Ja lite, måste ju ha lite doftande på balkongen också. Och så paprika och chili och kanske någon tomat. Men jag tänkte även minska med det Elisabeth
Kära ni - tack för alla råd och tips, och än är det säkert inte över (med frågandet, för min del). Vem hade trott att en enkel lite undran skulle skapa en så här lång och engagerad tråd - jag är idel tacksam och lite rörd faktiskt!
Det där med att kånka och bära på färja och ö, det funkar bäst med typ dramaten - det var därför jag blev lite extra intresserad av Kerstins erfarenheter av detta utmärkta "fordon" , sämre är det med kärror och skrindor, men i värsta fall så ... kan låna säkert, men det är en massa rötter och stenar på stigarna sista biten, därför jag själv inte skaffat utan drar min dramaten med käk och annat.
Men i alla fall: nu vore det väl själva ... om jag inte framåt februari skulle peta ner åtminstone några frön i små byttor och sätta lyse över. Dessvärre är jag utan mobilkamera och digitaldito och sådant som gör det möjligt att bilddokumentera - men skriva är jag van vid, så jag ska delge rapporter när de avgörande stegen närmar sig. Men hur funkar sådant här - jag menar, man vill ju gärna att just ni som varit så behjälpliga ska få veta hur det går i vårvinter, det är väl bara att fortsä'tta tråden då kanske (om den nu inte går av sig självt i 3 månader till, menar jag).
de allra bästa! Eklo
kerstin z5-6
13-11-2007, 22:19
ja nu måste vi få veta hur det går med ditt grönfoder -och hur du tar det ut till ön ! Du får lova att rapportera  K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|