Sidor: 1, 2
EKLO
Jaha, följande saker måste ju vara något slags tecken på en ny era i livet: Jag går mest varje dag och frågar folk om de har lysrör och ställningar och alltmöjligt som jag kan få till min framtida karriär som förkultiverare... Det handlar inte om pengar eg. - nog har jag råd att köpa grejerna om så skulle vara, har mest bara en känsla av att sånt måste stå och skräpa lite varstans bland folk som har andra lustar än jag.

Men nu ytterligare en fråga: De där platta kärlen (typ långpannor) att ställa krukorna i - är det loppisfynd för de flesta av er, eller hur har ni fixat dem? Och hur är det med sådana där klädställ och liknande man kan tänka sig att hänga armaturerna i - har ni som har sådant hittat dem på ikea, eller var?

Och inte minst: När tror ni det är dags att sparka igång när det handlar om ettåriga grönsaker och blomster?

Tacksam för era infall,
Eklo
Archos
Hänger på lite och frågar i den här tråden jag också!

Såkärl, pluggbrätten, dränering, lådor, brickor, jordblandningar o dyl. Vad använder ni för era plantor på vägen från frö till utplanterad växt? Steriliserar ni såjorden i mikro, använder svamppreparat el linkn. mot förökningssvampar?

Har funderat på hur små pluggbrätten men kan använda från början. Här finns ju t ex brätten med väldigt små celler. Det jag funderar på är hur jag ska utnyttja det konstbelysta utrymmet till max under uppskolningens gång tills de är redo för dagsljus. Det optimala målet för den som har begränsad belyst yta måste ju vara att ha en så tät grön matta som möjligt mot slutet innan flyttning från rören, utan att plantorna ränt (alltför mycket).

Hur är det med bevattning under ren lysrörsodling? Den måste väl vara av betydligt jämnare slag än med solen som ljuskälla, dvs betydligt mindre passning. Iofs ändras ju bevattningsbehovet med tillväxten men ändå, det borde ju vara lite enklare än under naturligt ljus?
kerstin z5-6
[attachment=10431:fi7m6zud...styjkui4.jpg][attachment=10432:q005s2ub...54ig0xsq.
jpg]

Såkärl, allt möjligt -engångsförpackningar för kött ,bregott askar , men även några bra svarta lådor med fin drän som jag köpt -de räcker dock inte till 200 sådder

dränering, grus i botten på extremkänsliga , men inte nödvändigt

Brickor, Plastflak -dyra men bäst ! Finns med o utan hål i botten -Köp några / år så har du snart ..
Stapelbara -lätta

Jordblandningar-bara Hasselfors såjord
Aldrig pluggbrätten , steriliserar sällan jorden ,
.

Hur är det med bevattning under ren lysrörsodling?
ja , men man måste ändå kolla sådderna varje dag

Klart man ska kolla om lysrör !med grannar och så -de man slipper lägga ut på rör kan ju gå till frö! smile.gif
Archos
Gillar du inte pluggbrätten eller tycker du bara det är en onödig pryl? Hur många gånger brukar du skola om perennplantorna?

Har även sett att vissa använder vermikulit ovanpå sina sådder. Är det sterilt? Eller är det lufthållande/fukthållande egenskaper man vill åt?
kerstin z5-6
EN gång omskolas mina - det är mer än 2000 plant så mer blir det inte smile.gif

Pluggbrätten är bra till :
Snabba grönsaksfrö ?vet för lite om dem
Anueller som alla gror samtidigt och har kort förkultiveringsperiod , innan omskolning alt kan sättas direkt i rabatt kruka urna
Då sås ett eller två frö i varje plugg och gror två klipps en bort

Enligt mej alltså -vet att en del gillar plugg -de får svara på hur de gör smile.gif
Jag bredsår i större såkärl och skolar ut efter två tre bladpar över hjärtbladen

Vermiculit är ett lerhaltigt material som håller fukt i sådder som ska stå länge innan det gror, alt är sådderna känsliga för uttorkning
Det är inte sterilt -(mer än tre sekunder möjligtvis om öht)

Eftersom de flesta sådder dör av övervattning , brukar jag inte ha det
Men perlit i frösåddsjorden gör den luftig o bra -samma effekt får man av osaltat halkgrus eller liknande
Strax efter fröet har grott är man ju intresserad av en bra rotutveckling
Archos
Tack Kerstin för att du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter. Det kommer nog bli fler frågor vad det lider med olika sorters perenner!.. smile.gif
kerstin z5-6
Okido smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag använder mest tomma godislådor till sticklingar och frösådder. De är 20 x 20 x 10 cm och är tillräckligt stora för att klara min något oregelbundna vattning. Jag gör hål i botten med en lödkolv. Storleken passar även mina rhododendronsticklingar. Lådan rymmer nio normalstora sticklingar och 25 små tex R. fastigiatum. De är lite stora för ljung eftersom de rymmer 100 ljungsticklingar. När jag mikroförökade växter så omplanterade jag 25 st småttingar i varje låda. Formatet är också bra då det går sex st i en standardväxtlåda. Jag har ibland använt större lådor när jag har gjort många rhododendron av samma sort men det är alltid en viss risk att ev svampangrepp sprids i de stora lådorna. Att bara nio sticklingar stryker med är bättre. Jag är nämligen oerhört slarvig med att spruta svampmedel.
MVH
Jan Lindgren
Snigelhatare
Jösses vilket ljus du har i ditt växthus kerstin z5-6 med snön utanför. Antar att det kostar några kronor att värma upp när det är så mycket vinter kvar, men ett sådant ljus!
*Ulrica*
CITAT (Jan Lindgren @ 12-12-2007, 12:41) *
Jag använder mest tomma godislådor till sticklingar och frösådder.
Jag har också skaffat godislådor. Fick typ 100 stycken på godis/videoaffären. De slänger dem annars och är bara glada för att bli av med dem!
kerstin z5-6
Det brukar inte bli så farligt -jag börjar i mars -och anledningen till att jag inte har bubbelplast är att glasen är treglas superisolerade smile.gif från glasauktion på fönsterfirma
nina L
ett tips är att ha sådderna under kökslysrören på natten och flytta dem till ett mörkare ställe på dagen. Altså byta dygnsrytm för odlingen så att man kan använda köksbänken på dagen. (fungerar bra om man inte har alldeles för många sådder att flytta.
kerstin z5-6
Ett annat -Kör 12 tim pass på växterna , men 24 tim på rören ,när det blir trångt i vår -Visserligen något i underkant per pass, men man kan då köra tvåskift" med växter smile.gif och få plats med dubbelt antal under rören ..smile.gif
EKLO
Hej igen,
jag som startade den här tråden vill nu bara meddela att jag mycket riktigt blev smittad och inte hade nåt välutvecklat immunförsvar för förkultiveringsbacillerna.

Nu står små purjostrån och vajar stillsamt bredvid en massa luktärter, bryssel och grönkål under en lysrörsskrivbordslampa.

Och under köksbänkens lysrör står krukor med nysådda tagetesfrön (emedan brödburkar, flingpaket och skärbräda degraderades till en köksstol i närheten).

Och sist - men allra mest häpnadsväckande: En begagnad lysrörsarmatur är införskaffad, har fått ny stickkontakt och nya kallvita rör (2 X 36W) och nya gnisttändare (eller vad det nu heter). Och den lyser! Med ett par travar gamla kulturtidskrifter i båda ändarna, som upphöjning, på långa soffbordet (som fått flytta in till sängens fotända) står den nu beredd att belysa ett försvarligt antal frösådder som ska fixas i helgen.

Det måste man väl kalla en 180-gradare, om man nu betänke mitt första inlägg i denna tråd. Inkubationstiden för denna sjukdom låg alltså på ett par månader ungefär.

Men att flytta plantorna till ön, det får vi ta sen. Det vete tusan eg. hur det ska bli med den saken...

Mvh Eklo
Anki V
Det var väl det vi trodde….välkommen ner i träsket. crazy.gif

Tyvärr eller kanske tack och lov så tenderar sjukan att eskalera från år till år, med andra ord, det blir bara värre.
Drygt olika 70 perenner och 10-talet sommarblomster blir det här på mina 52 m2 boyta.

Exakt kan jag inte säga än eftersom det finns en del ogrott ännu. blush.gif

/Anki
EKLO
Jag känner på mig att du har rätt - har redan funderat ut att man eg. skulle kunna ha en armatur till, på samma ställe och få plats m dubbelt så mkt.

Jösses, vem hade trott detta. Rätt som det är börjar jag väl intressera mig för perenner också, med så risig motståndskraft som jag visat hittills i fröträsket.
Helen i Piteå Zon 5
biggrin.gif Hahaaa, det går fortare än man tror att bli smittad biggrin.gif jag tror inte det dröjer länge till innan de första perennafröna är i jorden yes.gif
Lillja
Och jag måste ställa väckarklockan en kvart tidigare för att hinna bära ut
dem, gubben sitter och huttrar klagar att jag inte har på elementen.
Dottern var förbi såg mina lysrör sa men sådana ska vi kasta på jobbet,
men då tar jag dem yahoo.gif ännu mera frösådder men hm...var ska jag
sätta allt....
ingrid fuxwall
Ni är livsfarliga - jag har fått Er bakterie och en ganska allvarlig släng
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon