Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Aqvakul
CITAT (Gita @ 28-11-2007, 21:04) *
Blått ljus är ju vansinnigt snyggt, se bara bilden på Odlas första sida.
Gitra

Visst, passar bra på polisbilar!! slap.gif
Lilla Birka
CITAT (aq42 @ 28-11-2007, 21:48) *
Visst, passar bra på polisbilar!! slap.gif

rotfl.gif rotfl.gif bravo.gif

CITAT (Gita @ 28-11-2007, 21:04) *
Blått ljus är ju vansinnigt snyggt, se bara bilden på Odlas första sida.
Gitra

Den bilden är ju från Liseberg och där har de bara vita lampor.... det blå du ser är natthimlen i Göteborg
Magdis
Blått ljus passar säkert bra till vårt blå och vita hus. Måste ut och handla lite fler ljusslingor. idea.gif smile.gif
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 28-11-2007, 21:52) *
Blått ljus passar säkert bra till vårt blå och vita hus. Måste ut och handla lite fler ljusslingor. idea.gif smile.gif

Elhandlarna och elbolagen jublar!
yahoo.gif
yahoo.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 28-11-2007, 22:17) *
Elhandlarna och elbolagen jublar!
yahoo.gif
yahoo.gif

Och jag med...så slipper mitt hus se ut som i en skräckfilm på vintern...stort o mörkt.
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 28-11-2007, 22:38) *
Och jag med...så slipper mitt hus se ut som i en skräckfilm på vintern...stort o mörkt.

Vad är det för fel på stearinljus? Mysigt och stämningsfullt!
Krolliljan
Ja nu känns det mörkt och ruggigt. crying.gif Nu gäller det att pigga upp sig på olika sått. Ikväll kommer det att rotas bland julsakerna och på fredag kommer ljusen fram.
(Jag får nog ta fram någon av mina julspeldosor också coolgleam.gif )
Magdis
CITAT (aq42 @ 29-11-2007, 07:18) *
Vad är det för fel på stearinljus? Mysigt och stämningsfullt!

Jo men jag vill inte ha dem i träden. tongue.gif
Aqvakul
Funderat på snölyktor? whistling.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 29-11-2007, 13:47) *
Funderat på snölyktor? whistling.gif

I träden? rolleyes.gif *envis*
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 29-11-2007, 15:30) *
I träden? rolleyes.gif *envis*

smiley_small_hug.gif
Lilla Birka
[attachment=10057:DSCN6875.JPG] Det här var väldigt enkelt, trädet är färdigköpt med lampor och allt. Fick hem det idag, måste genast prova och grenarna går att böja lite så man kan forma till det. Det får stå alldeles utanför köksfönstret så jag kan se det en stor del av tiden.
Aqvakul
Snyggt! tummenupp.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 29-11-2007, 16:14) *
smiley_small_hug.gif

kompiskram.gif
Krolliljan
tummenupp.gif Lilla Birka

Var ute en sväng i går kväll och de flesta av grannarna hade redan sina stjärnor, adventsljusstakar och uteljusslingor tända .
Vi bor rätt mörkt så nu blev det lite ljusare nere vid havet

(Jag som brukar vara först, av grannarna g.gif naughty.gif )

Aqvakul
CITAT (Krolliljan @ 30-11-2007, 06:51) *
tummenupp.gif Lilla Birka
Var ute en sväng i går kväll och de flesta av grannarna hade redan sina stjärnor, adventsljusstakar och uteljusslingor tända .
Vi bor rätt mörkt så nu blev det lite ljusare nere vid havet

(Jag som brukar vara först, av grannarna g.gif naughty.gif )

Trevligt när man kan glädja grannarna med stämningsfullt ljus. Tivolistuket med risk för epileptiska anfall undanber vi oss däremot!
Magdis
jag tycker det är trist att våra grannar satte upp adventsstakarna och stjärnorna redan förra helgen. Varför gör man det egentligen? Det är lika töntigt som att folk inte vet när det är Halloween tycker jag.
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 30-11-2007, 15:21) *
jag tycker det är trist att våra grannar satte upp adventsstakarna och stjärnorna redan förra helgen. Varför gör man det egentligen? Det är lika töntigt som att folk inte vet när det är Halloween tycker jag.

Ja, det minsta man kan kräva av sina grannar är väl att de är förtrogna med almenackan. Varför inte sätta upp midsommarstången, när de ändå är på gång? whistling.gif
Tezzla
Jag tycker det är lika fel att ha kvar adventsstakar och stjärnor för länge som det är att tända dem för tidigt. Vissa har ju adventsbelysning långt in i februari crazy.gif
Aqvakul
CITAT (Tezzla @ 30-11-2007, 17:06) *
Jag tycker det är lika fel att ha kvar adventsstakar och stjärnor för länge som det är att tända dem för tidigt. Vissa har ju adventsbelysning långt in i februari crazy.gif

Nej, att börja för tidigt är mycket värre! thumbdown.gif
Krolliljan
CITAT (aq42 @ 30-11-2007, 17:24) *
Nej, att börja för tidigt är mycket värre! thumbdown.gif

Hjälp bäst att släcka stjärnan genast unsure.gif [attachment=10094:fanokh2.gif]
Aqvakul
CITAT (Krolliljan @ 30-11-2007, 17:39) *
Hjälp bäst att släcka stjärnan genast unsure.gif [attachment=10094:fanokh2.gif]

har du släckt nu? cool.gif
Krolliljan
CITAT (aq42 @ 30-11-2007, 19:50) *
har du släckt nu? cool.gif

naturligtvis whist.gif
Netha
Här har vi såååå mysigt med adventsstjärnor , ljusstakar inomhus
Gran och tomte på kökssidan... spalje med belysning och "stjärnhimmel" på balkongen. Haft tänt sedan onsdag. smile.gif
Bild med gran och tomte tagen ifjol, men vi har exakt lika varje år...förutom att vi har lite mindre snö nu.

Aqvakul
CITAT (Netha @ 30-11-2007, 20:17) *
Gran och tomte på kökssidan... spalje med belysning och "stjärnhimmel" på balkongen. Haft tänt sedan onsdag. smile.gif
Bild med gran och tomte tagen ifjol, men vi har exakt lika varje år...förutom att vi har lite mindre snö nu.

Har du köpt tomten på Rusta, eller har dina barn gjor den på dagis? (usch vad jag är elak!) yahoo.gif
Netha
CITAT (aq42 @ 30-11-2007, 21:01) *
Har du köpt tomten på Rusta, eller har dina barn gjor den på dagis? (usch vad jag är elak!) yahoo.gif

Varken eller... den är gjord på ett företag och är jättefin tycker vi. smile.gif
Aqvakul
CITAT (Netha @ 30-11-2007, 21:06) *
Varken eller... den är gjord på ett företag och är jättefin tycker vi. smile.gif

Tycker ni?
confused.gif
ingrid fuxwall
aq42 tycker inte om sådana tomtar lär vi i detta ämne.

ingrid
Aqvakul
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-11-2007, 21:11) *
aq42 tycker inte om sådana tomtar lär vi i detta ämne.

ingrid

Riktiga tomtar ser inte ut som något som har kasserats när man spelade in mumintrollet!! whistling.gif
Netha
Den har glatt och glädjer fortfarande barnen på gården... och extra mycket, asylsökande som står långa stunder och bara ler.
Föräldrar kommer hit med sina småbarn så de får se tomten stå med lyktan i hand.

Inte behöver allt vara så perfekt... fabriksgjort. Det är ofta det enkla, naiva som fångar mest uppmärksamhet. smile.gif

Du behöver ingalunda tycka om den.. tur är väl då att den inte står hos dig... eller hur.smile.gif
Aqvakul
CITAT (Netha @ 30-11-2007, 21:19) *
Den har glatt och glädjer fortfarande barnen på gården... och extra mycket, asylsökande som står långa stunder och bara ler.
Föräldrar kommer hit med sina småbarn så de får se tomten stå med lyktan i hand.

Inte behöver allt vara så perfekt... fabriksgjort. Det är ofta det enkla, naiva som fångar mest uppmärksamhet. smile.gif

Du behöver ingalunda tycka om den.. tur är väl då att den inte står hos dig... eller hur.smile.gif

Ta inte åt dig! Det var inte så allvarligt menat! Är lite fredagstramsig. smiley_small_hug.gif
Netha
CITAT (aq42 @ 30-11-2007, 21:25) *
Ta inte åt dig! det var inte så allvarligt menat! smiley_small_hug.gif

Näädå... behövs nog minst några veckors malande innan jag skulle ta åt mig....
men som sagt... smaken är som baken... delad... och tur är väl det. smile.gif
pejori
CITAT (Netha @ 30-11-2007, 20:17) *

det där vita är snö va?????
eller är det spunnet socker???? g.gif
var köper man sånt??? confused.gif
Netha
Det går inte att köpa... Gud strör ut det hos oss yes.gif
pejori
CITAT (Netha @ 30-11-2007, 21:31) *
Det går inte att köpa... Gud strör ut det hos oss yes.gif

OK...får försöka flirta till mej lite sånt då...står sig bra mot ljusslingorna naughty.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 30-11-2007, 21:34) *
OK...får försöka flirta till mej lite sånt då...står sig bra mot ljusslingorna naughty.gif

OBS! Kom ihåg att julpynta med måtta!
Gossen Ruda
När jag tittar ut mot husen mittemot så ser jag ett flertal stakar och adventsstjärnor i fönstren. Fler som inte kan vänta. Tror faktiskt att jag skall plocka fram staken i morron och tända den och kalla den för decemberstake. Ljusstaken alltså, inga snuskiga tankar nu.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 30-11-2007, 21:46) *
När jag tittar ut mot husen mittemot så ser jag ett flertal stakar och adventsstjärnor i fönstren. Fler som inte kan vänta. Tror faktiskt att jag skall plocka fram staken i morron och tända den och kalla den för decemberstake. Ljusstaken alltså, inga snuskiga tankar nu.

Visst är det Ok att tjuvstarta lite, särskilt om det gäller gamla hederliga traditionsrika adventsstakar. tummenupp.gif
"ljuspolisen"
Hannele
CITAT (aq42 @ 30-11-2007, 21:36) *
Kom ihåg att julpynta med måtta!

Det har inte du med att göra thanks.gif naughty.gif
Aqvakul
CITAT (Hannele @ 30-11-2007, 22:01) *
Det har inte du med att göra thanks.gif naughty.gif

Så du tycker inte att man ska ta hänsyn till sin omgivning?
Aqvakul
CITAT (aq42 @ 30-11-2007, 22:25) *
Så du tycker inte att man ska ta hänsyn till sin omgivning?

Kära Hannele!
Gick in och kollade din profil. 99 år och aktiv på nätet. Det inger verkligen respekt! Det vore förmätet av mig att ha synpunkter på hur du julpyntar. Tror inte heller att du fyller husets fasad och trädgård med diverse blinkande lampor i alla olika färger som värsta tivolit. Det är nämligen denna avart som jag försöker skapa opinion mot.
Trevlig advent
önskar
Anders kram1.gif
Lilla Birka
CITAT (Gossen Ruda @ 30-11-2007, 21:46) *

Vem har sagt att el-ljusstakarna bara ska användas under julen? confused.gif En del kallar dem för adventsljusstakar och då kan man ju sätta upp dem nu. För min del tycker jag det är trevligt med ljus i fönstren under den mörka årstiden, men jag brukar inte heller ta fram dem före advent. Däremot får de stå kvar långt in i januari, fast jag tar ner adventsstjärnan direkt efter jul.

Om man bor långt ute på landet utan gatlyktor, så känns det lite lättare och roligare om man för lysa upp omgivningen lite innan solen återvänder. Men överdrifter med en massa blinkande kulörta ljus tycker även jag att det ser ut som tivoli. coolgleam.gif

Bra idé att kalla dem för decemberstakar, men till syvende och sist är det ju du som bestämmer vad du vill lysa upp tillvaron med. biggrin.gif
Krolliljan
CITAT (aq42 @ 30-11-2007, 22:00) *
Visst är det Ok att tjuvstarta lite, särskilt om det gäller gamla hederliga traditionsrika adventsstakar. tummenupp.gif
"ljuspolisen"

Jasså w00t.gif
Då får jag tända stjärnan igen. yahoo.gif
Aqvakul
CITAT (Krolliljan @ 30-11-2007, 22:46) *
Jasså w00t.gif
Då får jag tända stjärnan igen. yahoo.gif

Hustrun har nu beordrat stjärnor och stakar fram. Vi ska ha en liten tillställning i kväll, så jag misstänker att det blir allmän tändning i dag (dvs. tjuvstart även här) inkl ljusslingan på balkongen.
Fast några krav på färgsprakande och blinkande execesser har jag inte hört något om. Puh... angel_not.gif
Aqvakul
Då var det dags för årets ljusfest.
Stämningsfullt eller Kiviks marknad?

coolgleam.gif idea.gif santa.gif
ingrid fuxwall
CITAT (aq42 @ 02-12-2007, 10:43) *
Då var det dags för årets ljusfest.
Stämningsfullt eller Kiviks marknad?

coolgleam.gif idea.gif santa.gif

Vilket alternativ blev det hemma hos dig?
Självfallet vill vi ha bildbevis
Aqvakul
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-12-2007, 23:07) *
Vilket alternativ blev det hemma hos dig?
Självfallet vill vi ha bildbevis

kameraproblem! whist.gif
Krolliljan
Oja.

Nu vill vi se naughty.gif
Aqvakul
CITAT (Krolliljan @ 03-12-2007, 08:00) *
Oja.

Nu vill vi se naughty.gif

Försökte ta en bild. Men det blev helt svart!

a0a.gif
Aqvakul
Hur har ni det med era ljusshower?
Applåderar eller klagar grannarna?
devil.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon