|
Full version: väl eller väll
Lena i Torslanda
02-01-2008, 13:07
Språket ändras hela tiden och det är bara att acceptera. Att "längta till(s) det blir sommar" hade varit inkorrekt att skriva under min skoltid - då hette det "längta till att det ska bli sommar" eller "längta till dess att det blir sommar" om meningen skulle innehålla alla sina korrekta satsdelar. Så visst är det mkt som förändras och tur är väl det! Läs en bok från förra sekelskiftet!! Att många unga skriver "dem" stämmer. Jag tror det beror på att de någonstans vet att det inte uppfattats som korrekt att skriva "dom" och så försöker man få till det utan att ha tillräcklig kunskap om de gamla skrivreglerna för de/dem,
Ophelia
02-01-2008, 13:48
Det må vara naturliga förändringar i språket men jag blir fortfarande irriterad över att se ordet "väll" när det ska vara "väl". Jag tror helt enkelt att det handlar som stavfel. Jag blir även irriterad över alla dessa särskiljningar av ord. Sedan när börjar vi särskilja ord som "omgärda" och "helhetsintryck"?
*Stintan*
02-01-2008, 14:31
CITAT (Lena i Torslanda @ 02-01-2008, 13:07)  Språket ändras hela tiden och det är bara att acceptera. Att "längta till(s) det blir sommar" hade varit inkorrekt att skriva under min skoltid - då hette det "längta till att det ska bli sommar" eller "längta till dess att det blir sommar" om meningen skulle innehålla alla sina korrekta satsdelar. Så visst är det mkt som förändras och tur är väl det! Läs en bok från förra sekelskiftet!! Att många unga skriver "dem" stämmer. Jag tror det beror på att de någonstans vet att det inte uppfattats som korrekt att skriva "dom" och så försöker man få till det utan att ha tillräcklig kunskap om de gamla skrivreglerna för de/dem, Visst ändras språket hela tiden och tur är väl det men lite skrivregler får det väl ändå lov att finnas. Många yngre stavar som krattor tyvärr, har ett uselt ordförråd och har noll kännedom om den svenska grammatiken. Det tycker jag är synd. Men bara för att språket ändras hela tiden är det väl inte fel att diskutera om det. Jag tycker att det är ett intressant ämne.
Lena i Torslanda
02-01-2008, 14:45
Visst behöver vi skrivregler bara man inte glömmer att reglerna ändras med tiden. Jag är själv en petimeter när det gäller det skrivna språket och vill att det ska vara rätt stavat och ha en korrekt grammatik. Jag har många gånger svårt att acceptera att det som var absolut "förbjudet" när jag lärde mig läsa och skriva numer är helt ok. Ordet väll har jag aldrig sett tidigare och hoppas också att slippa framgent. Likaså ordet juh som jag sett flera gånger här på forumet - hur sjutton har det kommit till!? Obegripligt.
CITAT (Lena i Torslanda @ 02-01-2008, 14:45)  Visst behöver vi skrivregler bara man inte glömmer att reglerna ändras med tiden. Jag är själv en petimeter när det gäller det skrivna språket och vill att det ska vara rätt stavat och ha en korrekt grammatik. Jag har många gånger svårt att acceptera att det som var absolut "förbjudet" när jag lärde mig läsa och skriva numer är helt ok. Ordet väll har jag aldrig sett tidigare och hoppas också att slippa framgent. Likaså ordet juh som jag sett flera gånger här på forumet - hur sjutton har det kommit till!? Obegripligt. Meh, det har väl kommit till för att folk vill få lite mer eftertryck när de vill uttrycka en självklarhet, juh  Fast, jo, det är lite krångligt att acceptera språkförändringar...själv känner jag språkfascisten vakna inom mig när jag ser onödigt slarvigt skriven text. Med onödigt menar jag att det i sammanhanget (affärer, annonser, tidningar) borde vara en fördel för avsändaren om vi mottagare/läsare slapp reta oss på felaktigheter som lätt hade kunnat fixas - om någon hade brytt sig om att göra det. Korrekturläsare verkar dock helt avskaffade numera.
Jag har en god vän som är språkfascist OCH gillar att gå ut och äta. Med mig t ex. Hon har en idé om att man ska lämna den restaurang som har särskrivning och felstavning i menyn - många hungriga promenader från krog till krog blev det, innan jag fick henne att återgå till ett mera normalt beteende...
mvh Eklo
CITAT (EKLO @ 02-01-2008, 18:27)  Jag har en god vän som är språkfascist OCH gillar att gå ut och äta. Med mig t ex. Hon har en idé om att man ska lämna den restaurang som har särskrivning och felstavning i menyn - många hungriga promenader från krog till krog blev det, innan jag fick henne att återgå till ett mera normalt beteende... mvh Eklo Det låter som en sympatisk och på alla sätt trevlig vän du har  Jag brukar ibland fylla i ett bindestreck, om jag har penna med mig och ser särskrivningar...funderar ibland på att ta med en svart tuschpenna att ha i fickan...menar du att detta inte låter normalt?
CITAT (Pirum @ 02-01-2008, 18:51)  Det låter som en sympatisk och på alla sätt trevlig vän du har  Jag brukar ibland fylla i ett bindestreck, om jag har penna med mig och ser särskrivningar...funderar ibland på att ta med en svart tuschpenna att ha i fickan...menar du att detta inte låter normalt?  Kanske bara en liten, ynka smula fanatiskt ... Eklo
på tal om krogar - en gång såg jag en skylt som talade om "vegetarisk chili con carne" Ingen på den krogen hade ngn förståelse för mina synpunkter. Det var mitt första o sista besök där! För övrigt tycker jag synd om vårt stackars misshandlade språk. Hatar ord som våran! Blir irriterad när folk inte kan skilja på var o vart. Dom / dem är väldigt vanligt och även väll och juh om man som jag ser hundforumet vovve som ngt med ett visst underhållningsvärde!
Jan Lindgren
24-01-2008, 17:00
Hej! Ordet sin håller på att försvinna och ersätts med hans eller hennes. Ex Han åt upp hans mat. Vems mat åt han upp?? MVH Jan Lindgren
Super billiga hundtäcken ja, det är en fråga som väl aldrig får något svar!
Jag super brännvin.
CITAT (gunvor @ 24-01-2008, 16:34)  på tal om krogar - en gång såg jag en skylt som talade om "vegetarisk chili con carne" Ingen på den krogen hade ngn förståelse för mina synpunkter. Det var mitt första o sista besök där! För övrigt tycker jag synd om vårt stackars misshandlade språk. Hatar ord som våran! Blir irriterad när folk inte kan skilja på var o vart. Dom / dem är väldigt vanligt och även väll och juh om man som jag ser hundforumet vovve som ngt med ett visst underhållningsvärde! Jag tycker det är rätt ok att skriva "vegetarisk chili con carne", eftersom chili con carne knappast kan anses vara korrekt svenska utan snarare ett slags egennamn på en utrikisk maträtt. Ungefär som "pannkaka", som man lika gärna kan göra med eller utan ägg, eller "korv stroganoff" utan korv, men med quorn/sojabitar... Jag har sett att en del skriver chili sin carne, det kanske faller fler på läppen, men samtidigt tror jag att många inte förstår vad det betyder. Andra underligheter är vegetariska kycklingfiléer, med mera. Filé förresten, det kan man hitta överallt, snart säljs väl färdigskalade och uppdelade apelsiner som 'apelsinfiléer'...  Ibland kommer ju dialekter in också, något som kan vara fullt korrekt talspråk i ena delen av landet kan låta helt koko i den andra. "Jag gav han/('en) en käftsmäll" är ju ganska korrekt här i västsverige, även om innebörden kanske inte är det trevligaste. Motsvarigheten för något feminint skulle då kunna bli "Jag gav 'na/(hon) en blomma". Satte det jag uppfattar som ovanligare inom (). Det är då inte underligt att det spiller över till chattar och forum där man ofta är ganska informell. Men visst sticker det i ögonen ibland.
anna_rispan
24-01-2008, 17:49
CITAT (Pirum @ 24-01-2008, 17:37)  Jag tycker det är rätt ok att skriva "vegetarisk chili con carne", eftersom chili con carne knappast kan anses vara korrekt svenska utan snarare ett slags egennamn på en utrikisk maträtt. Ungefär som "pannkaka", som man lika gärna kan göra med eller utan ägg, eller "korv stroganoff" utan korv, men med quorn/sojabitar... Jag har sett att en del skriver chili sin carne, det kanske faller fler på läppen, men samtidigt tror jag att många inte förstår vad det betyder. Andra underligheter är vegetariska kycklingfiléer, med mera. Filé förresten, det kan man hitta överallt, snart säljs väl färdigskalade och uppdelade apelsiner som 'apelsinfiléer'...  Ibland kommer ju dialekter in också, något som kan vara fullt korrekt talspråk i ena delen av landet kan låta helt koko i den andra. "Jag gav han/('en) en käftsmäll" är ju ganska korrekt här i västsverige, även om innebörden kanske inte är det trevligaste. Motsvarigheten för något feminint skulle då kunna bli "Jag gav 'na/(hon) en blomma". Satte det jag uppfattar som ovanligare inom (). Det är då inte underligt att det spiller över till chattar och forum där man ofta är ganska informell. Men visst sticker det i ögonen ibland. Ja så tänkte jag också om chili con carne. Stt det kanske är så att många inte tänker på att det betyder mer än en maträtt och att ännu färre skulle veta vad chili sin carne betyder. Jag har också tänkt på det där med filé. Har det alltid hetat fiskfile finns det andra bitar på en fisk? Bog? Mm, väntar också på apelsinfilén. Vore kanon för det är så kladdigt att skala själv.  Här där jag bor tror jag att man säger: Jag gav 'en/alt. gav 'an en blomma o jag gav 'na en blomma. (I forsvenskan var ackusativformen för han - han och för hon - hana)
*Stintan*
24-01-2008, 18:27
CITAT (anna_rispan @ 24-01-2008, 17:49)  Ja så tänkte jag också om chili con carne. Stt det kanske är så att många inte tänker på att det betyder mer än en maträtt och att ännu färre skulle veta vad chili sin carne betyder. Jag har också tänkt på det där med filé. Har det alltid hetat fiskfile finns det andra bitar på en fisk? Bog? Mm, väntar också på apelsinfilén. Vore kanon för det är så kladdigt att skala själv.  Här där jag bor tror jag att man säger: Jag gav 'en/alt. gav 'an en blomma o jag gav 'na en blomma. (I forsvenskan var ackusativformen för han - han och för hon - hana) Laxkotlett finns väl t.ex.
anna_rispan
24-01-2008, 18:32
CITAT (Stintan43 @ 24-01-2008, 18:27)  Laxkotlett finns väl t.ex. Mmm, just det. O om man vänder den ut o in blir det laxfjäril? Dags att pysa till "jag-undrar-tråden kanske...
Hannele
24-01-2008, 21:06
CITAT (gunvor @ 24-01-2008, 16:34)  Hatar ord som våran! Blir irriterad när folk inte kan skilja på var o vart. stackars dej, inte många du kan umgås med. Våran har fått plats i SAOL
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|