Full version: Vett och etikett
Sidor: 1, 2, 3
Aqvakul
CITAT (*Ulrica* @ 05-01-2008, 17:50) *
Jag ber om ursäkt för att jag stal Marinas tråd och förvandlade den till en tråd om moderering. Jag vill också be om ursäkt för att jag har uttryckt mej på ett sätt som jag i efterhand ser kan verka mästrande, det var absolut inte min intention. Ämnet ligger mej varmt om hjärtat vilket fick mej att handla överilat. Naturligtvis tycker jag att det allmänna forumet ska finnas kvar. Jag önskar alla en trevlig lördagkväll och ber om överseende för mitt impulsiva sätt i den här diskussionen.

kompiskram.gif bravo.gif
Inte mkt att be om ursäkt för egentligen, men du visar upp en imponerande storsint och empatisk inställning
Hoppas träffa på dig ofta under året på vårt forum
kompiskram.gif bravo.gif
Marina i Hällekis
CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 17:24) *
Egentligen förstår jag inte vad det är en del tycker är så fel på forumet. Här är väl inte särskilt mycke bråk eller har jag missat något. Jag kan inte hitta någon tråd på jättelänge som varit speciellt otrevlig. Men tydligen har det hänt något som jag inte läst eftersom det startas trådar med önskemål om förändringar.

Marina säger att hon fått PM men då tycker jag att det hade varit bättre att den som känt sig förfördelad tagit upp det direkt med den/de som var berörda. Jag har aldrig förstått det här med att hålla på och skicka PM till varandra om innehåll i trådar istället för att vara öppen med vad man tycker. Inte konstigt sen om det blir missförstånd.

Det var just sådana PM jag inte vill ha mer, därför, tog jag upp ämnet öppet!
Sedan skrev jag att jag inte pekar ut någon, utan att det är fritt att ta åtsig, igår innan jag gick ur hade nästan 100 pers. läst utan att reagera, men tråden är ett STORT bevis på att tröskeln är olika hos olika individer.

*Stintan*
Jag ber om ursäkt för att jag stal Marinas tråd och förvandlade den till en tråd om moderering. Jag vill också be om ursäkt för att jag har uttryckt mej på ett sätt som jag i efterhand ser kan verka mästrande, det var absolut inte min intention. Ämnet ligger mej varmt om hjärtat vilket fick mej att handla överilat. Naturligtvis tycker jag att det allmänna forumet ska finnas kvar. Jag önskar alla en trevlig lördagkväll och ber om överseende för mitt impulsiva sätt i den här diskussionen.

kram2.gif
Tycker inte du behöver be om ursäkt och impulsiva är vi nog lite till mans ibland.
Marina i Hällekis

Ingen fara från min sida! kompiskram.gif
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-01-2008, 16:51) *
Under alla år jag hade touristrum, lärde jag mig en sak. Nämligen aldrig disskutera politik, religion och helst inte barn uppfostran.
..............................................
..................................................

Att det finns bråkstakar här, ja det håller jag med.... Och dom kanske skall stoppas lite tidigare......
Elisabeth

För det första så är det väl just sådana frågor som politik, m.m som ger något att diskutera. Självklart skall man diskutera sådant.
.....................................
För det andra, Din kommentar om bråkstakar tycker jag var väldigt onödig. Vem eller vilka syftar Du på? Vilka är det som borde stoppas? Det hade varit snyggare att klart tala om vem eller vilka Du menar om Du nu tycker att inte alla skall få plats här. Nu lämnar Du utrymme för en massa spekulationer som inte kan bidra till någon god stämmning.
Till skillnad från Dig så tycker jag att alla (förutom uppenbarligen brottsliga) skribenter/medlemmar har samma rätt att medverka här.
Gita

Cacki
Och jag drar mej också ur diskussionen nu men tänker inte be om ursäkt för mina åsikter trots att dom verkar skilja sej från de flesta av er andras i det här avseendet. Att jag drar mej ur det här ämnet beror mest på att jag inte tycker att varken jag eller mina åsiktsmotståndare verkar ha något övrigt vettigt att tillföra, snarare har det övergått i ett idisslande. Och passar man sej inte så kanske vi "slinker ner i diket" fortare än vi anar. Ingen av oss är nog i stånd att omvända den andra ändå. HÄPP!! flirting.gif

edit: rättat stavfel. IGEN!! angry.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gita @ 05-01-2008, 18:14) *
För det första så är det väl just sådana frågor som politik, m.m som ger något att diskutera. Självklart skall man diskutera sådant.
För det andra, Din kommentar om bråkstakar tycker jag var väldigt onödig. Vem eller vilka syftar Du på? Vilka är det som borde stoppas? Det hade varit snyggare att klart tala om vem eller vilka Du menar om Du nu tycker att inte alla skall få plats här. Nu lämnar Du utrymme för en massa spekulationer som inte kan bidra till någon god stämmning.
Till skillnad från Dig så tycker jag att alla (förutom uppenbarligen brottsliga) skribenter/medlemmar har samma rätt att medverka här.
Gita

Nu Gita är du ut efter bråk. Jag har inte tänkt på någon spezifik person utan på dom som söker bråk.

Det här är en trädgårdsforum, att Göran var så snäll och gav oss en avdelning med småprat skall vi int utnytta till max.

Elisabeth
Gita
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-01-2008, 18:21) *
Nu Gita är du ut efter bråk. Jag har inte tänkt på någon spezifik person utan på dom som söker bråk.

Det här är en trädgårdsforum, att Göran var så snäll och gav oss en avdelning med småprat skall vi int utnytta till max.

Elisabeth

Nej Elisabeth, jag är inte ute för att bråka, men eftersom just yttrandefriheten för mig är den viktigaste av de demokratiska friheterna och helt grundläggande för hela begreppet demokrati, så kunde jag inte lämna Din åsikt att somliga,( i Dina ögon bråkstakar) borde stoppas, oemotsagd.
Gita
freddie
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-01-2008, 17:35) *
Freddie jag tycker att det är ett kunskaps och debattforum. Vill man ha ett rent sällskapsforum så finns det gott om andra foren på nätet.

Jag är medlem i 7 foren nu, en del stängda och har lärt känna många trevliga människor under dom 10 -11 år jag är ute privat på nätet. Även en del här känner mig personligen, bl.an. Göran. Jag tycker inte att man skall gå med i ett sånt forum här bara för att bråka, undvika alla personliga kontakter utan vara öppen för nya trädgårdskontakter. För det är trots allt ett trädgårdsfoum.

Jag gick med p.g.a. jag är nybörjare på främst citrusväxter och behövde hjälp med detta. I andra hand har jag kommit att lockas att deltaga i allmönna diskussioner om religion, global uppvärmning etc. Jag fortsätter gärna vara anonynm, ser ingen anledning till att behöva presentera mig med mitt riktiga namn etc. Så länge jag bidrar till den samlade trädgårdskunskapen på forummet så känner jag att jag hör hemma här. Beträffande konflikter och att man tar illa vid sig; kanske mixen av icke anonyma och anonyma skapar spänningar. Vissa kanske lämnar ut sig väl mycket i trådarna. Ofta mycket personligt, ja t.o.m. privat, medan andra förblir anonyma. Jag ser gärna att man är försiktig med sitt privatliv i det öppna forummet och istället - om man vill - kommunicera i mer privata ärenden genom PM och epost (som det väl är tänkt från början). På så sätt håller man höjden i det offentliga rummet och undviker att eventuellt såra varandra i flummiga trådar. Jag tycker alltså, precis som du Elisabeth, att forummet bör vara ett kunskaps- och debattforum (För övrigt är det ju så att ordet "forum" betyder något i stil med "plats för debatt och utbyte av kunskap och idéer"). smile.gif
Jag köpte min första PC för hemmet 96 eller 97 och så klart gick jag direkt in på olika trädgårdsfourm. Först var några tyska trädgårdsforum sedan AoT och sedan kom Odla.

Jag har träffat så många trevliga människor genom olika foren. Och vi har träffats IRL. Ett tat, när vi fortfarande hade stugan kvar, så ordnades träffar där i område och i olika trädgårdar, även i min.

Tyska foren är jag fortfarande med. även i ett mcyket trevligt,litet men stängd forum.

Vi åker en eller mest 2 x om året till oloka trädgårdsträffar och dom är alltid mycket trevliga. Så ja gär inte så mycket anonymt, det är många som känner mig.
Men alla som inte vågar träda fram, ja vad har dom för syfte? Jag är väldigt försiktig vad jag säger på nätet men man skall inte gömma sig helt och hållet. För då är man inte ute i ärligt syfte...

Elisabeth
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-01-2008, 19:02) *
Jag köpte min första PC för hemmet 96 eller 97 och så klart gick jag direkt in på olika trädgårdsfourm. Först var några tyska trädgårdsforum sedan AoT och sedan kom Odla.

Jag har träffat så många trevliga människor genom olika foren. Och vi har träffats IRL. Ett tat, när vi fortfarande hade stugan kvar, så ordnades träffar där i område och i olika trädgårdar, även i min.

Tyska foren är jag fortfarande med. även i ett mcyket trevligt,litet men stängd forum.

Vi åker en eller mest 2 x om året till oloka trädgårdsträffar och dom är alltid mycket trevliga. Så ja gär inte så mycket anonymt, det är många som känner mig.
Men alla som inte vågar träda fram, ja vad har dom för syfte? Jag är väldigt försiktig vad jag säger på nätet men man skall inte gömma sig helt och hållet. För då är man inte ute i ärligt syfte...

Elisabeth

Anser att man får vara hur anonym man vill! Det finns t.om. risker med för stor öppenhet, som påpekats här tidigare, om männsikor lämnar ut sig för mkt eller en massa kompiskotterier dominerar. Vad man inte får göra är att vara oärlig, segla under "falsk flagg" eller använda flera "nick".
Jag tror att det är lätt att några uppfattar forumet som en privat zon, där man vill ha lite kontroll över aktörerna. Det är klart att man är nogrann med vem man släpper in i sitt hem. Forumet är dock inget hem utan en mer publik mötesplats.
(Blev inte alldeles tydligt - men jag hoppas ni förstår andemeningen)
kompiskram.gif
freddie

Håller med. För egen del har jag dock en princip, och det är att inte lämna ut mitt namn på öppna forum. Det går ju i så fall att googla fram allt som jag skrivit. Till saken hör att jag har ett väldigt ovanligt namn, söker man på för- och efternamnet får man bara träff på mig. Inte alltid att jag vill att tex arbetsgivare utan att fråga mig personligen, skall kunna få reda på mina åsikter i olika frågor tex. Det är väl mer pga sådana "sekundära" anledningar som jag inte lägger ut mitt namn, inte för att jag egentligen vill vara helt anonym! / mvh F
pejori
CITAT (Cacki @ 05-01-2008, 18:18) *
Och jag drar mej också ur diskussionen nu men tänker inte be om ursäkt för mina åsikter trots att dom verkar skilja sej från de flesta av er andras i det här avseendet. Att jag drar mej ur det här ämnet beror mest på att jag inte tycker att varken jag eller mina åsitsmotsåtndare verkar ha något övrigt vettigt att tillföra, snarare har det övergått i ett idisslande. Och passar man sej inte så kanske vi "slinker ner i diket" fortare än vi anar. Ingen av oss är nog i stånd att omvända den andra ändå. HÄPP!! flirting.gif

tummenupp.gif

CITAT (Stintan43 @ 05-01-2008, 18:01) *
kram2.gif
Tycker inte du behöver be om ursäkt och impulsiva är vi nog lite till mans ibland.

håller med där också tummenupp.gif
freddie
CITAT (aq42 @ 05-01-2008, 19:22) *
Forumet är dock inget hem utan en mer publik mötesplats.
(Blev inte alldeles tydligt - men jag hoppas ni förstår andemeningen)
kompiskram.gif

Huvudet på spiken! tummenupp.gif
Bee
Inte mycket att tillägga här egentligen. Det mesta har redan sagts, både sånt som man kan hålla med om sånt man inte kan hålla med om. Det där med omröstning har jag missat totalt.
Att folk tycker olika och ibland råkar i luven på varandra tycker jag man kan leva med. Och som någon påpekade, mycket av det sagda säger mer om den som säger det än den det sägs till.

På ett annat forum där det kunde bråkas så hårtottarna rök plockade jag upp den här smajlyn, den kanske kunde vara ngt att ha?

Den heter "Bunfight" och betyder att man sitter på ringside och "tittar" på en fajt (och käkar popcorn) mellan i huvudsak två personer. Kommer från UK såklart där man gillar brottning biggrin.gif

Netha

Elisabeth

Nyfiken på hur du eg. menar? Är det så att du tycker att vi som inte går ut med namn osv i presentationen är ute i oärligt syfte?
Så uppfattade jag det.

För egen del så kan jag säga att jag inte alls är ute i oärligt syfte. Ingemar och Göran vet mitt namn och min adress och de vet att jag har bara ett användarnamn. Beställde Odla-knappen, som jag tyvärr inte fått anv. för, men jag hoppas fortfarande.smile.gif
Sedan så finns ett antal medlemmar som också vet lite mer privata uppgifter om mig och några känner till namn, adress och tel.nr.

Aqvakul
Jag tycker, som jag tidigare sagt, att man kan få vara anonym här på forumet. Själv är jag inte särskilt anonym, även om jag inte lämnar ut mitt efternamn. Jag har presenterat mig ordentligt i min profil. I mina inlägg framkommer ganska väl vad jag är för en person och vad jag står för, liksom diverse annan personlig information. Jag ansvarar för allt jag sagt, även om en del kanske inte varit alldelels väl genomtänkt.

En fortsatt skön helg till er alla
önskar
Anders i Lund
kompiskram.gif
CITAT (Netha @ 05-01-2008, 20:47) *
Nyfiken på hur du eg. menar? Är det så att du tycker att vi som inte går ut med namn osv i presentationen är ute i oärligt syfte?
Så uppfattade jag det.

För egen del så kan jag säga att jag inte alls är ute i oärligt syfte. Ingemar och Göran vet mitt namn och min adress och de vet att jag har bara ett användarnamn. Beställde Odla-knappen, som jag tyvärr inte fått anv. för, men jag hoppas fortfarande.smile.gif
Sedan så finns ett antal medlemmar som också vet lite mer privata uppgifter om mig och några känner till namn, adress och tel.nr.

Jag fattar inte vad många läser?? (hur säger man? som fan läser bibeln?) Jag har aldrig skrivit att man skall lämna ut sig helt. Gör inte jag heller. Men många som konmmer in en dag och ställer till det eller alla dom som har flera olika nick, är inte det för att bråka?

Om jag är väldigt hemlighetsfull, ja då kanske jag är inte ärligt???? Som jag skrev, så är jag väldigt försiktig vad jag skriver på nätet, för man vet ju aldrig...

Men här finns det alldeles för många som bara vill få igång en livligt disskussion, ja säge rvi bråk. Och det är inte bra. För då kanske vi inte få ha kvar småprat. Men nu ser vi det här ju igen, man får inte säga sin mening..... Ja då längtar jag tillbaka till det gamla odla

Elisabeth
Netha
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-01-2008, 21:58) *
Jag fattar inte vad många läser?? (hur säger man? som fan läser bibeln?) Jag har aldrig skrivit att man skall lämna ut sig helt. Gör inte jag heller. Men många som konmmer in en dag och ställer till det eller alla dom som har flera olika nick, är inte det för att bråka?

Om jag är väldigt hemlighetsfull, ja då kanske jag är inte ärligt???? Som jag skrev, så är jag väldigt försiktig vad jag skriver på nätet, för man vet ju aldrig...

Men här finns det alldeles för många som bara vill få igång en livligt disskussion, ja säge rvi bråk. Och det är inte bra. För då kanske vi inte få ha kvar småprat. Men nu ser vi det här ju igen, man får inte säga sin mening..... Ja då längtar jag tillbaka till det gamla odla

Elisabeth

Men snälla ... Inte som fan läser Bibeln... jag läste ju bara som du skrev... rakt ordagrant.
Du sa aldrig i ditt förra ...
"Men många som kommer in en dag och ställer till det eller alla dom som har flera olika nick, är inte det för att bråka?"

Gott iaf att du nu säger vad det eg handlar om.
Hade du gjort det så hade inte jag med många andra, känt oss utpekade.

Tat lugnt ... No hard feelings. wub.gif

anna_rispan
CITAT (anna_rispan @ 05-01-2008, 10:29) *
Om alla följde netiketten så skulle hetsiga diskussioner dö ut av sig själva? Säger inte netiketten att man bara ska svara sakligt exemplevis? Märker man att det inte är någon som bryr sig om ens sakliga inlägg kan man sluta skriva i den tråden. Tillslut blir det väl bara de som orkar hacka kvar och då kan de roa sig själva?

Jag hör till de som saknar tydligare netikettsregler tillhörande det här forumet och jag tycker att det är synd att dras in i energislukande tjafs. Jag gillar alla avdelningar och trivs med att kunna läsa inlägg som handlar om vardagliga saker så jag vill gärna att även småprat ska kunna fortleva.

Fridens liljor!

smile.gif

Jag kanske missade svaren på mina frågor??

O så vill jag bara dela med mig av mina tankar. Jag ser inte det som nödvändigt att vara sarkastisk, nedlåtande, spydig, ironisk och/eller förtryckande för att en diskussion ska vara intressant och givande. För mig är det att vara vettig och etikettig att kunna prata utan dessa saker.

Fridens
Pirum
Satir, ironi, sarkasm, argument och kunskaper är sedan länge delar i de flesta debatter och diskussioner. På senare tid verkar det dock som att folk tar även sakliga argument som personangrepp. Ibland kan det säkert vara en korrekt uppfattning, men överlag tycks folk bli "kränkta" för minsta lilla numera. Kränksjukan florerar. Blir inte förvånad om jag ser rubriken "Kränkchock" på kvällstidningarnas löp. Eller, det skulle jag bli. De skulle nog snarare särskriva ordet.

"KRÄNK
CHOCK!"

Jag är mycket negativ till mobbning, förringning av åsikter, hån och förlöjligande av personer. Men jag tycker det är helt ok att hävda att åsikterna X, T och Z är idiotiska. Tyvärr tolkar många detta som att de personer som har dessa åsikter är idioter. Så behöver inte vara fallet. Speciellt i politik är det svårt att alltid skilja på åsikt och person. Ibland bör man kanske inte heller skilja dem åt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon