Sidor: 1, 2, 3
Bettis
CITAT (AnitaO @ 11-01-2008, 19:17) *
Oj, oj. Att jämföra TENS med ett elhalsband för hund är rejält uppåt väggarna.
Elektriciteten i TENSEN är ju så svag, och fungerar som smärtlindrande och inte som tortyr.

Har läst flera i denna tråd som tycks ha lite svårt att förstå varför detta är klassat som tortyr.
Då föreslår jag att man testar att linda något elektriskt runt halsen utan möjlighet att komma bort från smärtan.
Väl känt arbetssätt från krigshärdar och mindre demokratiska länders fängelser.

Jag har levt i tron att "äh, det kanske inte är så farligt ... men inget för mig".
Jag har omprövat min inställning efter att ha sett hur en hund påverkas psykiskt för hela livet, och är enormt glad för att det är förbjudet i Sverige.
Att det är tillåtet i USA förvånar mig inte ett dugg faktiskt.
Titta på "Djurpolisen" på Animal Planet så får ni en dos av amerikanernas inställning till djur i allmänhet thumbdown.gif

Jag tror ärligt talat att CM inte kom till rätta med Spike och därför inte kunde ta nederlaget.
Hellre plåga en hund än att framstå som att man har misslyckats inför hela världen. Det kan ju göra att glorian hamnar lite på sned.

tummenupp.gif tar till mig en del av C men man måste tänka till och se vad som händer, vad är det för problem med hundarna, dom är i USA mm men där finns ljusglimtar.
Anma
CITAT (Bettis @ 11-01-2008, 19:03) *
Var på en föreläsning med Barbro Börjesson hon är bra, numera åker hon omkring och tar hand om hundar, gå in på SVT kanske kan du få hjälp av henne.

Har nu fyllt i formuläret, så nu är det bara att hoppas att de hör av sig! Tack så jättemycket för tipset!
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 11-01-2008, 13:16) *
Visst för många hundägare men dom CM besöker är väl knappast dom perfekta hundägarna......
Tror inte heller man behöver gå till USA för att se hundar så totalt fel fostrade, eller kanske skall säga fria från fostran - räcker nog att besöka någon av alla dessa omplaceringshundar på Blocket som vid 10 månader haft 4 ägare och behöver en hundvan person..........
Anki

det jag svarade på handlade om att få en hund viltren med "hjälp" av el.
det jag inte fattar är varför man ska ela en hund för att ägaren/ägarna har misslyckats.
om nu hunden är så hopplös att den inte går att lära med mjuka metoder så kanske man ska överväga att avliva.
istället för att plåga menar jag.
iofs så avlivas en herre jösses massa hundar varje år i sverige pga ägarens inkompetens.
men det är en annan diskussion.
Berith
Jättebra att ni tar kontakt med CM för att höra hur det verligen ligger till med allt det här. tummenupp.gif

Glöm inte att berätta sen om/vad ni får för svar! yes.gif
Bettson
CITAT (Anma @ 11-01-2008, 20:04) *
Har nu fyllt i formuläret, så nu är det bara att hoppas att de hör av sig! Tack så jättemycket för tipset!

Bra drag, lycka till smiley_small_hug.gif
Bettis
CITAT (Anma @ 11-01-2008, 20:04) *

Jag håller tummarna att dom hör av sig tummenupp.gif
zaaritha
Vilket formulär?
Anma
CITAT (zaaritha @ 12-01-2008, 23:23) *
Vilket formulär?

Bettis tipsade mig om att kontakta SVT och Gokväll om mitt problem med hunden. Det formuläret.
Både hoppas och inte att bli med, vill ju helst inte vara med på TV... coolgleam.gif
zaaritha
Jaha. Lycka till!
Sofiia
CITAT (Anma @ 11-01-2008, 17:30) *
Har tittat på detta klipp på youtube nu. Jag ser vad han gör, men jag tycker att metoden är bra. Hunden är helt blockerad och inga kommandon i hela världen skulle få den att reagera. Själv brukar jag sätta halsbandet likadant på min hund då retningen blir så stor att han inte ser eller hör mig, bara tokskäller. Det fungerar, jag får kontakt! Är jag djurplågare då?

Jag har ett problem med min hund och det är att han skäller på okända hundar och blir okontaktbar. Jag jobbar med det och det har med ovanstående metod blivit bättre, dock inte jättebra. Kunde jag skulle jag lägga hunden så som CM gör, tyvärr klarar jag inte det då han är för stor. Dessutom skulle jag väl bli anmäld för djurplågeri...

Sen att han lägger ner hunden, precis så gör hundmamman när hon uppfostrar, genast när hunden lugnat ner sig släpper CM det hårdare taget och smeker istället. Exakt så som en hundmamma gör, förutom att hon slickar istället för smeker. (har precis haft åtta valpar hemma och sett detta hundratals gånger). Inget kan väl vara mer rätt än att efterapa hundars sätt att uppfostra?

Har fortfarande inte kunnat se "spike and the cat".

Edit: Har äntigen sett fimen. Man ser en dosa (blå) på det ena hasbandet. Inte bra alls! För den saken förkastar jag inte alla CMs metoder. Skulle han bo i sverige skulla han inte använda el, är övertygad om det.
Han är duktig med hundar, kan läsa dem och bete sig därefter, visar alltid att han står högre i rang och får hundarna att bete sig som han vill.

Han är absolut inte en kille att kasta på tippen bara för denna grej.
Vill inte försvara detta på något sätt, bara förkara hur jag ser på det.

Men varken Cesar eller du är hundmamman, och de vet nog hunden om så dumma djur är de inte. Vi har haft ett antal valpar hemma hos oss, och aldrig har dessa valpar puffats ikull... Själv tror jag inte på att imitera "mamma" funkar, men alla får ha sina egna metoder.

Ett tips är att vara snabbare än hunden och distrahera den innan den bli okontaktbar. Det har funkat hos oss. smile.gif

Anma
CITAT (Sofiia @ 14-01-2008, 10:13) *
Men varken Cesar eller du är hundmamman, och de vet nog hunden om så dumma djur är de inte. Vi har haft ett antal valpar hemma hos oss, och aldrig har dessa valpar puffats ikull... Själv tror jag inte på att imitera "mamma" funkar, men alla får ha sina egna metoder.

Ett tips är att vara snabbare än hunden och distrahera den innan den bli okontaktbar. Det har funkat hos oss. smile.gif

Ditt tips är jättebra, men att vara 100% beredd på att jag ska hinna före är faktiskt ganska omöjligt! Jag har inte ögon i nacken vilket han verkar ha...

Vi har en valp kvar ännu och jag använder "ta i nacken" metoden på henne när hon envisas, samtidigt som jag sagt nej när hon tex bitit i otillåtet. På henne har det fungerat jättebra, nu vet hon vad nej är och slutar med bara kommandot. Första gångerna fick man vända henne och hålla tills hon slappnade av, uppåt 20 sek ibland. Sedan räckte det med att ta i nacken och nu bara med nej. Självklart är taget i nacken lätt men bestämd, hon har aldrig skrikit av smärta eller så när jag gjort det.
Hundar är inte dumma, nej, det har jag alrig påstått, hon vet skillnaden när det är jag, mamman eller vår stora hund som uppfostrar. Han är riktigt duktig på att göra det åt mamman faktiskt.
Sofiia
Nej jag tvivlar inte på att även dessa metoder funkar. Men jag vill inte ha en hund som är rädd för mig och gör rätt bara av rädsla utan en som vill lyda mig för att den vill och för att det är kul. Men det finns nog lika många metoder som det finns hundägare smile.gif
Anma
CITAT (Sofiia @ 14-01-2008, 14:04) *
Nej jag tvivlar inte på att även dessa metoder funkar. Men jag vill inte ha en hund som är rädd för mig och gör rätt bara av rädsla utan en som vill lyda mig för att den vill och för att det är kul. Men det finns nog lika många metoder som det finns hundägare smile.gif

Nu vill jag inte ha någon försvarstal här, men vill ändå säga att hon är inte rädd för mig. Inte ens vid tillfällen jag gjort så där. Jag tror att största skälet till det är att jag klappar och gosar med henne direkt när hon slappnat av, precis som mamman och min andra hund gör. Om en hund blir rädd för att man tar den i nacken och vänder på den finns det enligt mig två skäl till det. Man använder för mycket styrka och gör illa hunden och man inte ger den beröm direkt när den slappnat av.

Jag vill inte pracka på denna metod på någon, jag vet att det finns lika många metoder som hundägare nästan.
Och att de flesta metoder kan avändas fel.

För att återknyta till tråden så skulle jag gärna vilja ha hit CM för att hjälpa mig med den stora hunden (som jag för övrigt uppfostrade på ett helt annat sätt än denna lilla, förutom att han fick minst lika mycket kärlek, om inte mer då denna valp inte blir kvar)...
ängsvädd
I P4 Radio Stockholm kommer hundpsykolog Cilla Danielsson från Hundens hus för att svara på frågor strax efter halv tolv till halv ett idag. Vet inte om man kan lyssna på det på webben, frekvens 103,3.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon