Sidor: 1, 2, 3
KURT
Eftersom de flesta problemen med husdjur beror på misstag som begås av ägarna, så borde han väl i stället använda elhalsbanden på husse och matte i stället?
Gunilla T
Personligen tycker jag man bör vara oerhört kritisk till denna typ av program. De är väldigt förföriska och huvudpersonen får en närmast magisk framtoning vilket är syftet antar jag. Det finns flera liknande program t.ex. Dr Phil och Supernannyn.

Är det någon som tror att svåra problem oavsett om det gäller människor eller djur kan lösas på detta enkla sätt?

Bara titeln på programmet "talar med hundar" ger mig dåliga vibrationer. Att förändra beteenden är ett långt och mödosamt arbete.

Programmen är lättköpta men se dem för vad de är, underhållning.

När det gäller värderingar och förhållningssätt till hundar kan jag inte tänka mig någon mer framstående på området än Anders Hallgren. Han är mycket konsekvent och tydlig i hur hundar skall bemötas. Barbro Börjesson är också mycket duktig utan att sänka sig till "snabba lösningar"

Nu tror jag inte att dessa "magiker" på TV tar sig an "omöjliga" hundar eller människor. Urvalet är säkert mycket noggrant, allt för att deras s.k. förmåga skall framstå i all sin glans.

När jag läser denhär tråden slår det mig hur många av djurvännerna här är beredda att glida på sina värderingar och hitta anledningar till att man i vissa fall kan använda sig av tortyr.

AnitaO
CITAT (KURT @ 09-01-2008, 11:10) *
Eftersom de flesta problemen med husdjur beror på misstag som begås av ägarna, så borde han väl i stället använda elhalsbanden på husse och matte i stället?

yes.gif
Berith
CITAT (Gunilla T @ 09-01-2008, 11:14) *
----
När jag läser denhär tråden slår det mig hur många av djurvännerna här är beredda att glida på sina värderingar och hitta anledningar till att man i vissa fall kan använda sig av tortyr.

Aldrig nånsin! nono.gif

-----------
Ojojoj.... fastnade i gamla trådar där CM också förekommit. Länkar inte till nån men det var intressant att se vad som tyckts tidigare. yes.gif
Sailor Pluto
CITAT (Berith @ 08-01-2008, 17:33) *
Vilket avsnitt var det som han använde det? Skulle vara intressant att se, för som jag sa förut, det låter väldigt långt från hur han jobbar i dom avsnitten jag sett.

Jag menade mera allmänt att man inte ska använda våld eller metoder som gör hunden strykrädd (som elhalsbandet!). Behöver man använda sånt för att få hunden att lyda så är man jäkligt svag som hundägare.
Anma
Jag blir lite fundersam här. Tyvärr kan jag inte se filmen, den bara laddar och laddar, blir aldrig klar! Igår fick den ladda i en timme utan att något hände...

Min fundering är att det verkar som att det inte syns någon dosa på hunden? Elhalsband ser ut som ett antiskallhalsband med en ganska stor dosa på, den borde ju synas?bild på elhalsband

Obs! Jag är absolut mot elhalsband!
Har däremot ett antiskallhalsband som använs med luktfri spray. Min stora vovve skäller ut alla som går förbi tomten på stugan, med den är han tyst.
Berith
CITAT (Sailor Pluto @ 09-01-2008, 14:00) *

Jag menade mera allmänt att man inte ska använda våld eller metoder som gör hunden strykrädd (som elhalsbandet!). Behöver man använda sånt för att få hunden att lyda så är man jäkligt svag som hundägare.

Ok, trodde att du också hade sett avsnittet då. Håller med dej fullständigt när det gäller användning av våld.
Netha
Så otäckt att se hur hunden betedde sig. Hur sjutton kan man pina ett djur på detta vis? sad.gif

Bara programtiteln .. Mannen som talar med hundar .. ger min dåliga vibbar.
Vitfrontade tänder och brett leende = CM som framställs som ett geni vad gäller hunduppfostran.
Programmet handlar minst lika mycket om att glorifiera CM, som att visa hur man uppfostrar hundar.
Näää! Gillar inte såna program! thumbdown.gif

Däremot ser jag med glädje hon Barbro i Gokväll...
hon verkar vara seriös och anv aldrig elchocker. smile.gif
amaira
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 19:36) *
kolla spike and the cat

Usch. Det ser illa ut. no.gif

Självklart kan jag inte vara med och förespråka någonting sånt där.

Tack Herkules för att du visade mig, det var egentligen vad jag efterlyste när jag skrev mitt första inlägg. Jag ville veta vad det är som gör en del människor så upprörda, nu förstår jag.

Vet ju att Svenska Kennelklubben tagit avstånd till Ceasar Millan, och det väger tungt för mig. Men å andra sidan har jag ju själv inte sett några sådana där program. Och sedan har det visat sig att de som jag pratat med som varit upprörda, inte har sett några program alls, så jag har ju undrat över den egentliga problematiken. Nu vet jag.

Fortfarande tycker jag att Ceasar Millan är bra med sina hundar, det jag sett, och fortsätter se. Men jag tar absolut avstånd till sådana där metoder, jag också, de tycker jag INTE är bra!!! Det är tur att vi i Sverige har en helt annan hund- (och djur-, och barn-) kultur.

I de program jag sett, och det jag uppskattar med honom, är att han bryr sig om hundarnas mentala mående. Glada, nyfikna, frimodiga hundrar, är vad jag sett. (och jag har sett många program) Faktiskt ALDRIG en hund som denna på filmen, som kröp utefter väggen... Det är sorgligt, tycker jag. Man har inte djur på de premisserna...

Lyckan i att ha husdjur av skilda slag, är ju just den kärleksfulla relationen som man så "enkelt" kan få. De har det i generna, och vi med.

Något som alltid har fascinerat mig, är hur väl en häst eller hund VILL "vara till lags" och göra det man ber den om. Det är helt fantastiskt faktiskt!!! De har styrka, muskler och/eller rovdjurständer, och kan slita en i bitar om de skulle vara inställda på det. Istället är deras glada önskan att få arbeta för oss, leka med oss, och vara oss till lags, göra som vi önskar.

Om de bara förstår vad vi önskar. Kommunikationen måste fungera, och det är upp till oss människor att få dem att förstå, inte tvärtom. Det är ju ändå VI som ska ha den högsta intelligensen, sägs det... smile.gif

amaira
CITAT (Gunilla T @ 09-01-2008, 11:14) *
Personligen tycker jag man bör vara oerhört kritisk till denna typ av program. De är väldigt förföriska och huvudpersonen får en närmast magisk framtoning vilket är syftet antar jag. Det finns flera liknande program t.ex. Dr Phil och Supernannyn.

Är det någon som tror att svåra problem oavsett om det gäller människor eller djur kan lösas på detta enkla sätt?

- - -

Nu tror jag inte att dessa "magiker" på TV tar sig an "omöjliga" hundar eller människor. Urvalet är säkert mycket noggrant, allt för att deras s.k. förmåga skall framstå i all sin glans.

Mycket kloka ord.

Ja, jag tittar emellanåt även på Dr Phil. Och han har många kloka poänger.
Men en av de "mer värdefulla" lärdomarna med dessa program, är just skillnaderna i våra kulturer, för de kommer verkligen fram! Det var mycket jag inte visste förut, som jag vet idag. Rent ytligt, hade jag en uppfattning om att våra "västerländska" kulturer var ganska lika. Haha, vad man kan missta sig.

Något som hänt med Dr Phils program sedan starten, är att först skulle han bota/trolla bort alla gästers problem över en TV-inspelning. Det gick ju inte alls (såklart). Men han lär sig av sina misstag. Numera är han mycket tydlig med att tala om att arbetet är långsiktigt, det handlar om fortsatt terapi, behandlning, osv.

Jag tycker ofta det är roligt att titta på Dr Phil, och jag lär mig mycket. Men man får både sålla själv, och censurera!!! Plocka ut guldkornen, och det jag själv behöver/har nytta av. Gäller både Dr Phil och Ceasar Millan. Tycligen har jag ett behov av att lära mig/upptäcka de BRA saker som de OCKSÅ har att förmedla.

Berith
CITAT (amaira @ 10-01-2008, 08:35) *
---

I de program jag sett, och det jag uppskattar med honom, är att han bryr sig om hundarnas mentala mående. Glada, nyfikna, frimodiga hundrar, är vad jag sett. (och jag har sett många program) Faktiskt ALDRIG en hund som denna på filmen, som kröp utefter väggen... Det är sorgligt, tycker jag. Man har inte djur på de premisserna...

Lyckan i att ha husdjur av skilda slag, är ju just den kärleksfulla relationen som man så "enkelt" kan få. De har det i generna, och vi med.
Något som alltid har fascinerat mig, är hur väl en häst eller hund VILL "vara till lags" och göra det man ber den om. Det är helt fantastiskt faktiskt!!! De har styrka, muskler och/eller rovdjurständer, och kan slita en i bitar om de skulle vara inställda på det. Istället är deras glada önskan att få arbeta för oss, leka med oss, och vara oss till lags, göra som vi önskar.

Om de bara förstår vad vi önskar. Kommunikationen måste fungera, och det är upp till oss människor att få dem att förstå, inte tvärtom. Det är ju ändå VI som ska ha den högsta intelligensen, sägs det... smile.gif

Håller med i allt det där. Bra skrivet!

På den aktuella filmen tycker inte jag att nån av deltagarna ser speciellt nöjd ut av situationen - varken CM, kvinnan, katten eller hunden...
Sofiia
Har inte varit inne på forumet på länge och orkar inte läsa igen alla inlägg i denna tråd.

Min åsikt om Cesar är helt enkelt att det inte är någr metoder som jag skulle förespråka! Man måste hålla i åtanke att det är ett ihopklippt program därav verkar det så enkelt och bra. Samt de gånger han misslyckas (vilket han säkerligen gör, eller kanske det är då han tar till elhalsband?? g.gif ) så blir det knappast program av det! Alla avsnitt sänds väl heller inte i sverige? vad jag har förstått iallafall. Visst kan han ha bra pointer med "schht" ljudet, men det är ju inget nytt. Och visst inser jag ju då att det finns tuffare raser som behöver hårdare metoder. Men ofta är ju botemedlet bara mera motion!

Visst ser jag gärna på CM men bara som underhållning. Victoria Stilwell (eller vad hon heter) henne gillar jag!! smile.gif
ängsvädd
CITAT (Sofiia @ 10-01-2008, 10:31) *
Och visst inser jag ju då att det finns tuffare raser som behöver hårdare metoder.

Jag tvivlar på att de hundarna blir bättre med elhalsband, snarare ännu mer aggressiva, rädda, stressade.
Kakaduan
Nu tycker jag att det börjar lukta illa. Diskussionen ligger väldigt nära storebror och censur. Man måste kunna vara kritisk till sådant man ser och selektera vad man tror på och inte, vad man själv gör och inte. Vad som händer i resten av världen har vi svårt att påverka, men man kan plocka bitar av det man ser och använda det som faktiskt är bra. Om man ska ta bort alla program som innehåller ett korn av något som är dåligt, fel, fult, overkligt, taskigt, blodigt, otäckt, etc så blir inte ens Lilla huset på prärien kvar. eftersom det programet förleder stackars människor att tro att allting är jättegulligt. Baywatch försvinner eftersom man kan tro att alla tjejer ser ut som Pamela A och Idol försvinner eftersom man kan få för sig att alla kan bli världsartister.

Tror faktiskt inte att någon av oss här går ut och köper ett elkoppel för att Caesar möjligen använder det. Själv har jag ju dessutom missat den detaljen. Däremot tror jag att han hjälper väldigt många till ökad förståelse.

Anders Hallgren berättade att han använde en ketchupflaska med iskallt vatten som han sprutade på snoppen på en hund som juckade på allt och alla. Det tycker jag är taskigare än ett koppel som sitter högt.

När man dessutom börjar hacka på att Caesar har vita tänder blir det faktiskt personangrepp dessutom. Att botemedlet "mest skulle bestå av motion" visar att man inte förstått programmet. Det här handlar om hundar som aldrig får gå ut! DET är tortyr!!! Det är som att säga om han skulle börja med att ge en utmärglad hund mat, att det bara handlade om att ge hundarna mat. Hallå! Någon glorifiering har jag inte heller sett. Programmet handlar ju om honom. Tvärtom tycker jag att han bjuder på sig själv och lyssnar på de människor han har att göra med.

Pust!

Kakaduan

Bettis
Min erfarenhet av hundvärlden och hästvärlden är att det finns lika många tyckade som hund/hästägare, förmodar att det är likadant innom akvarie, katt, underlat, orm världarna. Man har ju naturligtvis rätt att tycka som man vill, vad jag ofta eftersöker är bonnförnuft konstigt att folk inte tänker ibland. Såg detta igen igår var hos vetrinären med valpen han skulle ha sin 12v spruta. Folk kom in genom dörren med hunden först i långt koppel?!?!?! där satt ju fullt med hundar, vad händer jo det var snudd på slagsmål. En tjej står vid disken med sin Berner S som glor på en mopps som stod nära moppsen glor tillbaka där skäller BS och matte suger tag i honom och ryter, men herregud låt inte hunden stå och stirra och mäta sig med andra hundar. Nä nu blir det långt så jag slutar.
Sailor Pluto
Ibland kan det vara så att botemedlet är just mer motion. En understimulerad hund tar till vilka metoder som helst för att roa sig (det verkar vara inbyggt hos de flesta hundar), och ser man till att aktivera hunden blir man av med många av problemen smile.gif .

Det finns heller ingen ursäkt för att han använde elhalsbandet, det är och förblir elakt! Det visar att det är okej att använda sånt sk*t, och alla tänker inte kritiskt när de kollar på tv. "Mannen som talar med hundar" är precis som andra gör-om-program något som folk faktiskt tar efter...
Anma
CITAT (Anma @ 09-01-2008, 14:15) *
Jag blir lite fundersam här. Tyvärr kan jag inte se filmen, den bara laddar och laddar, blir aldrig klar! Igår fick den ladda i en timme utan att något hände...

Min fundering är att det verkar som att det inte syns någon dosa på hunden? Elhalsband ser ut som ett antiskallhalsband med en ganska stor dosa på, den borde ju synas?bild på elhalsband

Obs! Jag är absolut mot elhalsband!
Har däremot ett antiskallhalsband som använs med luktfri spray. Min stora vovve skäller ut alla som går förbi tomten på stugan, med den är han tyst.

Har inte fått svar, kanske tolkade ingen in en fråga?
Har någon sett en dosa på hunden?
Cockaby
En lite provicerande fråga, men vad är det egentligen som är så hemskt med elhalsband?

Och då vill jag inte ha svar som "det ger hunden en stöt", "det är elakt mot hunden" etc utan mer konkret varför det är elakt mot hunden.

Varför är exempelvis antiskäll-halsband accepterade? De fungerar ju enligt exakt samma precis det är bara typen av obehag som är annorlunda.

Jag förespråkar inte på nåt vis elhalsband, jag har inte heller sett ovan nämnda avsnitt. Tvärtom tycker jag att det är helt rätt att eldressyr är förbjudet. Inte för att det inte kan vara en bra metod i vissa lägen som faktiskt minskar det totala lidandet i inlärningsprocessen för hunden utan för att det faktiskt kan göra så mycket skada om det är fel använt. Bestraffning är oavsett metod nånting som väldigt få personer kan använda på rätt sätt.
ängsvädd
CITAT (Cockaby @ 10-01-2008, 17:32) *
En lite provicerande fråga, men vad är det egentligen som är så hemskt med elhalsband?

Se filmen om Spike och the cat och titta på hunden så förstår du varför.

Här är ett citat från Svenska brukshundklubben:

Användande av denna typ av hjälpmedel är inget annat än kvalificerat djurplågeri.

Elhalsband används för att arbeta bort oönskade beteenden hos hundar. Den som tränar hunden har en fjärrkontroll, och när hunden handlar på ett sätt som tränaren inte önskar, får den en stöt.

- Svenska Brukshundklubben har en dressyrpolicy som säger att man inte får tillfoga hunden smärta, utan istället ska arbeta med positiv inlärning. Detta betyder att man ger hunden beröm när den gör rätt istället för att bestraffa den när den gör fel.

Från http://www.newsdesk.se/pressroom/svenska_b...ase/view/129407
lottapotta
Jag tycker det har varit intressant att läsa denna tråd.
Elhalsband och stackel tar jag verkligen avstånd ifrån, men då har jag också en mycket "väluppfostrad" och lättfostrad hund (uppfostrad med mjuka metoder, fast med lugn och bestämd hand som Millan förespråkar) som läser mig och har kontakt med mig nästan hela tiden. Då är det lätt att döma. Föregående mening är dock inget försvar av sådana metoder, eftersom jag - som jag tidigare skrev - inte tycker att det är lämpligt med tortyrmetoder.

Jag är medlem i svenska brukshundsklubben och kommer alldeles bestämt ihåg en artikel i klubbtidningen för ca ett år sedan som tog upp detta. Tyvärr har jag inte sparat tidningen så jag kan inte hänvisa till citat eller ens vilket nummer det var. I artikeln berättades det att det inte är helt ovanligt med elhalsband och stackel i utbildningen av yrkeshundar i Sverige. Så det brukas inte bara i USA (fast "Svensson" använder inte i vårt land).
Om jag kommer ihåg rätt - vilket inte alls är säkert - togs det även upp argument för och emot, och jag kommer ihåg att jag reagerade på att jag tyckte artikeln verkade ursäkta dessa metoder.
Är det någon annan som läst artikeln, och som kanske har den kvar? Skriv gärna något här i så fall, för jag åtminstone skulle gärna vilja veta om det jag kommer ihåg är riktigt.
herkules
CITAT (Cockaby @ 10-01-2008, 17:32) *
Och då vill jag inte ha svar som "det ger hunden en stöt", "det är elakt mot hunden" etc utan mer konkret varför det är elakt mot hunden.
Varför är exempelvis antiskäll-halsband accepterade? De fungerar ju enligt exakt samma precis det är bara typen av obehag som är annorlunda.
Jag förespråkar inte på nåt vis elhalsband, jag har inte heller sett ovan nämnda avsnitt. Tvärtom tycker jag att det är helt rätt att eldressyr är förbjudet. Inte för att det inte kan vara en bra metod i vissa lägen som faktiskt minskar det totala lidandet i inlärningsprocessen för hunden utan för att det faktiskt kan göra så mycket skada om det är fel använt. Bestraffning är oavsett metod nånting som väldigt få personer kan använda på rätt sätt.

el gör ont, vatten är obehagligt, det är väl skillnaden. det är förbjudet att tillfoga djur smärta.
Cockaby
Jag är själv instruktör i brukshundklubben och är mycket väl medveten om att det är förbjudet. Och håller fullständigt med om att det bör vara det. Däremot så reagerar jag över att folk inte har starkare argument för hur hemskt det är än att det gör ont på hunden. I mina ögon är det inte det kortvariga, inte alltför starka smärtan som elstöten ger det som är läskigt med elhalsband, i så fall hade inte elstängsel varit godkända till hästar heller.

Det som gör elhalsband olämpligt i var mans hand är snarare den psykiska terrorn som det ges möjlighet till. Vid användandet av övriga redskap jag räknade upp så är risken mindre att hunden ska associera det obehagliga som händer med nånting annat än det var tänkt. Antiskäll-halsbanden löser oftast bara ut just när hunden skäller, gåfint-selarna gör bara ont när hunden drar etc. När man sätter på hunden ett elhalsband så blir det genast svårare att ge obehaget i precis rätt tid för att hunden ska uppfatta kopplingen mellan det oönskade beteendet och bestraffningen. Risken är stor att hunden efterhand inte vet varför den blir tillfogad det här obehaget, vet inte heller att det kommer från föraren och blir osäker och otrygg.

Jag för min del hade mycket väl kunnat stödja elhalsband som dressyrhjälpmedel till djur, om det hade varit ett garanterat resultat efter säg, 2 stötar, och halsbandet hade aldrig någonin behövts mer. Att du efter det skulle ha en lycklig hund som aldrig skulle få för sig att jaga ett rådjur eller liknande. Hellre två korta övergående stötar än ett liv ständigt i koppel och med en irriterad förare som rycker och sliter i kopplet lite när som i förhoppningen att ens hund kan läsa ens tankar om hur man vill att den ska bete sig. Nu ser inte världen ut sån utan ett elhalsband kan alldeles för lätt bli värsta tortyrredskapet istället där föraren istället för att gå och smårycka i kopplet när han har en dålig dag istället trycker på knappen när humöret tryter utan att hunden fattar ett dugg.

I mina ögon kan målen ibland helga medlen. För ett fåtal gäller det även i fråga om att använda elhalsband. Men det är såpass få som kan använda det rätt och så lätt att använda det fel att det definitvt bör vara förbjudet. Att i CM's fall använda det för att få hunden att undvika husets katt är jag väldigt förvånad över. Där har man trots allt väldigt stora möjligheter att styra hur en övning ska se ut, genom att ha katten i bur, hålla ordentligt avstånd från början etc så att man itne ska behöva en så drastisk metod som elhalsband.

herkules
jag läser det du skriver men finner ingen som helst anledning att använda el ändå, det finns inga ursäkter i världen för att använda smärta, den må vara en millisekund kort, det går bortbortbort!
vad är det som säger att man måste tillfoga djur smärta för att få den att exvis inte springa efter ett rådjur?
att lära djur saker och ting tar tid men visst är det väl det som är skoj med att ha, som jag, hund?
man sliter sig i håret, blir gråhårig, grinfärdig tills det lossnar och sitter som en smäck, hunden gör inga fel det är ju bara föraren som är dum i skallen som inte kan få hunden att fatta vad det handlar om.

så ska man ela någon ska man ela sig själv (eller rycka sig själv i ett stryphalsband, kasta sig handlöst ner i backen på rygg, slita sig i öronen, skrika så man får örsprång, slå sig själv med ett koppel osv..) !!
nej, jag förmänskligar inte hundar, jag vet att de är hundar, men utsätter inga djur för något jag själv inte skulle vilja bli utsatt för. hur kul är det att få en stöt liksom? jag blir iaf skiträdd och tycker det gör ont.

jajja, mina 5 öre, nu ska jag ut i regnet med mina hundar! smile.gif
Berith
CITAT (herkules @ 11-01-2008, 00:04) *
---

hur kul är det att få en stöt liksom? jag blir iaf skiträdd och tycker det gör ont.

---

Det var just det jag skulle fråga, om du nån gång fått stötar av ett elstängsel. Visst, det är obehagligt men det är ju inga smärtor utan som du säger - "det gör ont". Man hoppar till och svär en radda. För det är väl stöt från elstängsel du pratar om?

Om det vore farligt för allmänheten med elstängsel skulle det absolut vara förbjudet, det säger sej självt tycker jag.

Kom just på ett test hos Brainiac där dom testar hur människor reagerar på elstötar. Dom testar bl.a. en tjej som sitter i kassan i en affär, och inte har en aning om när hon ska få stötar utan jobbar på som vanligt med att skicka varor vidare på bandet. Plötsligt kommer det en stöt och hon kastar varan upp i luften. O.s.v Dom testar lite olika personer och situationer, och det är högst troligt att det är ofarliga stötar.

Ett ämne lite OT kanske men det finns elstötar som inte är smärtsamma utan bara gör ont, precis som du säger....
herkules
CITAT (Berith @ 11-01-2008, 06:28) *
Det var just det jag skulle fråga, om du nån gång fått stötar av ett elstängsel. Visst, det är obehagligt men det är ju inga smärtor utan som du säger - "det gör ont". Man hoppar till och svär en radda. För det är väl stöt från elstängsel du pratar om?

/../
nä . jag pratar om elhalsband, sådana som människor sätter runt hundars hals och som de inte kan ta av sig själva. elstängsel kan man springa ifrån, det kan man inte med elhalsband.
om man är hund alltså.
det som smärtar mig gör ont och det som gör ont är smärtsamt.
har man sett en hund få el (som på filmen) så vad finns det för anledning att öht ifrågasätta?
du verkar inte vilja begripa vad jag skriver och menar.
men det är väl det som är själva grejjen.. sos.gif
Berith
CITAT (herkules @ 11-01-2008, 08:15) *
/../
nä . jag pratar om elhalsband, sådana som människor sätter runt hundars hals och som de inte kan ta av sig själva. elstängsel kan man springa ifrån, det kan man inte med elhalsband.
om man är hund alltså.
det som smärtar mig gör ont och det som gör ont är smärtsamt.
har man sett en hund få el (som på filmen) så vad finns det för anledning att öht ifrågasätta?
du verkar inte vilja begripa vad jag skriver och menar.
men det är väl det som är själva grejjen.. sos.gif

"hur kul är det att få en stöt liksom? jag blir iaf skiträdd och tycker det gör ont" - skrev du och jag trodde att du menade elstängsel, inte elhalsband.

Jag försöker förstå det du skriver, trodde också att jag gjorde det.

Hur kommer man ens på tanken att prova ett elhalsband för hund...?? Eller det kanske är bra förresten, så man verkligen vet vad man pratar om. yes.gif
herkules
CITAT (Berith @ 11-01-2008, 08:28) *
"hur kul är det att få en stöt liksom? jag blir iaf skiträdd och tycker det gör ont" - skrev du och jag trodde att du menade elstängsel, inte elhalsband.

Jag försöker förstå det du skriver, trodde också att jag gjorde det.

Hur kommer man ens på tanken att prova ett elhalsband för hund...?? Eller det kanske är bra förresten, så man verkligen vet vad man pratar om. yes.gif

jag skulle aldrig våga göra det!
handlar den här tråden om mig, för dig?
det verkar så..

Berith
biggrin.gif Men! Du har nog rätt, jag fattar nog noll av det du skriver.

Du skrev att elstötar gör ont, jag frågade om det var från elstängsel och du sägar att det var elhalsband.

Sorry, lovar att jag ska inte svara på några av dina inlägg i framtiden utan att verkligen vara säker på vad du menar.
Anma
Och jag har fortfarande inte fått svar på min fråga jag ställt två gånger- var den för komplicerad?
ängsvädd
CITAT (Anma @ 11-01-2008, 10:10) *
Och jag har fortfarande inte fått svar på min fråga jag ställt två gånger- var den för komplicerad?

Antagligen är det ingen som vet svaret. Personligen har jag ingen lust att se om den hemska filmen för att hitta svar på din fråga.
Sofiia
CITAT (Kakaduan @ 10-01-2008, 16:30) *
Att botemedlet "mest skulle bestå av motion" visar att man inte förstått programmet. Det här handlar om hundar som aldrig får gå ut! DET är tortyr!!! Det är som att säga om han skulle börja med att ge en utmärglad hund mat, att det bara handlade om att ge hundarna mat. Hallå! Någon glorifiering har jag inte heller sett. Programmet handlar ju om honom. Tvärtom tycker jag att han bjuder på sig själv och lyssnar på de människor han har att göra med.

Pust!

Kakaduan

Det visar väl just att man HAR förstått programmet! I USA har dom aningen annan syn på hundhållning, därav blir hundarna ofta utan motionen. Och visst är det ju bra att hunden får den motionen. Men ofta löser det ju många av problemen. Jag säger inte alla men många. Det är kanske inget som amerikanerna kan räkna ut, men som vi borde förstå att det inte räcker för en pittbull att motioneras 20min engång i veckan.
Betty
CITAT (Anma @ 11-01-2008, 10:10) *

Nej din fråga är inte för komplicerad. Man ser att hunden har två halsband men det syns inte någon dosa på något av dem, kanske för att hunden är svart. Inte ens när man visar i "fullscreen" går det att se någon dosa. Filmkvaliteten är inte den bästa. Däremot ser man tydligt att Ceacar håller i nån sorts fjärrkontroll av något slag.
amaira
CITAT (Cockaby @ 10-01-2008, 22:24) *
Det som gör elhalsband olämpligt i var mans hand är snarare den psykiska terrorn som det ges möjlighet till. Vid användandet av övriga redskap jag räknade upp så är risken mindre att hunden ska associera det obehagliga som händer med nånting annat än det var tänkt. Antiskäll-halsbanden löser oftast bara ut just när hunden skäller, gåfint-selarna gör bara ont när hunden drar etc. När man sätter på hunden ett elhalsband så blir det genast svårare att ge obehaget i precis rätt tid för att hunden ska uppfatta kopplingen mellan det oönskade beteendet och bestraffningen. Risken är stor att hunden efterhand inte vet varför den blir tillfogad det här obehaget, vet inte heller att det kommer från föraren och blir osäker och otrygg.

---

... ett elhalsband kan alldeles för lätt bli värsta tortyrredskapet istället, där föraren istället för att gå och smårycka i kopplet när han har en dålig dag istället trycker på knappen när humöret tryter utan att hunden fattar ett dugg.

Bra skrivet Cockaby!!! Ja, hela inlägget är bra och klokt skrivet, märks att du har kunskap och inte bara tyckande/upprördhet.

(Anma, nej jag såg inget, men det kanske kan finnas på "baksida" eller nåt? Jag vet inte, så jag svarar inte. smile.gif

Sofiia
här är en länk sick.gif http://www.youtube.com/watch?v=uAJkFhOw6p4...feature=related

väldigt fina metoder han har!! verkligen!! Om hunden inte kan andas, klart den slutar då!!

Och nu har jag sett "spike and the cat"... Lustigt att en sådan person som cesar kan bli så poppis!
Marina i Hällekis
Intressant diskussion, får inte upp filmen så jag kan inte se avsnittet som ni hänvisar till, men har läst CM hemsida http://www.cesarmillaninc.com/features/againstabuse.php och det vore kul om någon med bra argument kontaktade honom http://www.cesarmillaninc.com/contact/ och bad om hans åsikt, de väljer väl vad som visas i tv och gjorde han något han inte står för borde väl han inte vilja att det visas.

Jag använder TENS en elbehandling mot smärta på mig själv, men vet att det används på djur i samma syfte, det är inte obehagligare än att få en dusch med kallt vatten över sig om man inte är beredd, någon som vet styrkan på batteriet på "elhalsband".

Jag skulle aldrig använda det, men om det står emellan att rädda ett älskat husdjur från avlivning och göra allt man kan, så förstår jag att man kan bli desperat. Även om det ofta beror på ägar fel, kan det finnas andra orsaker till att det slår över hos hundar, de är inte mindre felfria än andra människor och djur.

Tycker att det är bra att det är förbjudet, eftersom det finns många sadister, som skulle använda sig för nöjet att plåga, men tror inte att en van hundtränare skulle använda en sådan mettod och sedan visa avsnittet på tv, även om ni säger att han döljer något, så skulle aldrig någon komersiell person riskera att påkommen med att fuska, står för mycket på spel.
ängsvädd
I USA är det fullt tillåtet med elhalsband.

Jag har aldrig sett något elhalsband, men jag tror att man kan ställa in olika styrka på elstötarna. Vet inte om längden på dem kan varieras också.

Jag tror faktiskt inte att ett elhalsband kan rädda en hund från avlivning.
Sofiia
I länken så är det bara för att hunden inte ska flyga på katten som ett elhalsband används. Så blodigt allvar är det ju inte, skulle nog helldre då göra mig av med hunden eller katten än att börja utsätta min hund för tortyr. I filmen ser man helt hur hunden blir rädd och kryper under en stol då den får stöten. Men men nog finns det ju värre djurplågare än Cesar här i världen, tyvärr...
ängsvädd
CITAT (Marina i Hällekis @ 11-01-2008, 11:48) *
Intressant diskussion, får inte upp filmen så jag kan inte se avsnittet som ni hänvisar till, men har läst CM hemsida http://www.cesarmillaninc.com/features/againstabuse.php och det vore kul om någon med bra argument kontaktade honom http://www.cesarmillaninc.com/contact/ och bad om hans åsikt, de väljer väl vad som visas i tv och gjorde han något han inte står för borde väl han inte vilja att det visas.

Bra idé att protestera till honom direkt. Även om jag tror att det är lönlöst eftersom det är tillåtet i USA med elhalsband, men det vore iaf bra att han kan nås av protester iaf.

CITAT (Sofiia @ 11-01-2008, 12:13) *
I länken så är det bara för att hunden inte ska flyga på katten som ett elhalsband används. Så blodigt allvar är det ju inte, skulle nog helldre då göra mig av med hunden eller katten än att börja utsätta min hund för tortyr. I filmen ser man helt hur hunden blir rädd och kryper under en stol då den får stöten. Men men nog finns det ju värre djurplågare än Cesar här i världen, tyvärr...

Det finns mjuka metoder att vänja en hund o katt med varandra. Jag har själv tagit hand om en vildkatt och sammanförde henne mycket långsamt med min powder puff-hane. I början fick de bara se varandra och känna doften av varandra genom att jag hade katten instängd med kompostgaller i köket en tid. Till slut blev de vana vid varandra och nosade på varandra genom gallret. Det funkade sedan hur bra som helst utan galler.
Sofiia
CITAT (MimmiH @ 11-01-2008, 13:20) *
Bra idé att protestera till honom direkt. Även om jag tror att det är lönlöst eftersom det är tillåtet i USA med elhalsband, men det vore iaf bra att han kan nås av protester iaf.
Det finns mjuka metoder att vänja en hund o katt med varandra. Jag har själv tagit hand om en vildkatt och sammanförde henne mycket långsamt med min powder puff-hane. I början fick de bara se varandra och känna doften av varandra genom att jag hade katten instängd med kompostgaller i köket en tid. Till slut blev de vana vid varandra och nosade på varandra genom gallret. Det funkade sedan hur bra som helst utan galler.

Jo smile.gif kan inte tro att el behövs för att vänja hund och katt vid varandra.
Anki på Öland
CITAT (herkules @ 11-01-2008, 00:04) *
...............................att lära djur saker och ting tar tid men visst är det väl det som är skoj med att ha, som jag, hund?
..............................

Visst för många hundägare men dom CM besöker är väl knappast dom perfekta hundägarna......
Tror inte heller man behöver gå till USA för att se hundar så totalt fel fostrade, eller kanske skall säga fria från fostran - räcker nog att besöka någon av alla dessa omplaceringshundar på Blocket som vid 10 månader haft 4 ägare och behöver en hundvan person..........
Anki
Bee
Det mesta i den här tråden har ju handlat om elhalsband men ingen har reagerat på att det i programmen visas bilder på hundar med avklippta svansar och/eller avklippta öron! Har inte sett filmen med elhalsbandet (vill inte) men i tex programmet i förra veckan (missade denna veckan) såg man flera hundar hos Caesar med avklippta svansar och i en scen går han förbi en grind där det står en Dobermann innanför med avklippta öron och avklippt svans.
Det tycker jag är fruktansvärt och jag är glad att sånt är förbjudet i Sverige.

Edit: Jag tror inte det är Caesar som klippt av svansarna. Han tar ju emot vuxna hundar i sitt center.
Sailor Pluto
Nu är jag kanske lite efter i diskussionen, men skriver ändå smile.gif . Anledningen till att elhalsband (eller tortyrhalsband) och kanske även anti-skällhalsband används kan vara att folk vill ha supersnabba resultat med hunden och inte alls bryr sig om hur de uppnår resultatet... Vad är det som är så svårt med vanlig, enkel konsekvent uppfostran? Även problemhundar blir bättre på ganska kort tid om man bara försöker. Men vad vet jag, vissa kanske tycker att det är för ansträngande att jobba med sin hund duh.gif ? Idag verkar det som att man förväntar sig att vovven ska vara helt och hållet färdiguppfostrad när den kommer hem och att man inte ska behöva göra något alls!

Och jag gillar inte heller denna hemska kupering på hundarna ranting.gif ! För sjuttsingen, varför ska de kroppsdelar som hunden visar mycket känslor med klippas bort? Det borde bara göras om det gäller någon sorts sjukdom eller annat obehagligt.
Anma
CITAT (Sofiia @ 11-01-2008, 11:19) *
här är en länk sick.gif http://www.youtube.com/watch?v=uAJkFhOw6p4...feature=related

väldigt fina metoder han har!! verkligen!! Om hunden inte kan andas, klart den slutar då!!

Och nu har jag sett "spike and the cat"... Lustigt att en sådan person som cesar kan bli så poppis!

Har tittat på detta klipp på youtube nu. Jag ser vad han gör, men jag tycker att metoden är bra. Hunden är helt blockerad och inga kommandon i hela världen skulle få den att reagera. Själv brukar jag sätta halsbandet likadant på min hund då retningen blir så stor att han inte ser eller hör mig, bara tokskäller. Det fungerar, jag får kontakt! Är jag djurplågare då?

Jag har ett problem med min hund och det är att han skäller på okända hundar och blir okontaktbar. Jag jobbar med det och det har med ovanstående metod blivit bättre, dock inte jättebra. Kunde jag skulle jag lägga hunden så som CM gör, tyvärr klarar jag inte det då han är för stor. Dessutom skulle jag väl bli anmäld för djurplågeri...

Sen att han lägger ner hunden, precis så gör hundmamman när hon uppfostrar, genast när hunden lugnat ner sig släpper CM det hårdare taget och smeker istället. Exakt så som en hundmamma gör, förutom att hon slickar istället för smeker. (har precis haft åtta valpar hemma och sett detta hundratals gånger). Inget kan väl vara mer rätt än att efterapa hundars sätt att uppfostra?

Har fortfarande inte kunnat se "spike and the cat".

Edit: Har äntigen sett fimen. Man ser en dosa (blå) på det ena hasbandet. Inte bra alls! För den saken förkastar jag inte alla CMs metoder. Skulle han bo i sverige skulla han inte använda el, är övertygad om det.
Han är duktig med hundar, kan läsa dem och bete sig därefter, visar alltid att han står högre i rang och får hundarna att bete sig som han vill.

Han är absolut inte en kille att kasta på tippen bara för denna grej.
Vill inte försvara detta på något sätt, bara förkara hur jag ser på det.
Bettson
Hujedamej.... har nu sett filmen, den var riktigt äcklig tycker jag. Iskallt planerat våld. thumbdown.gif

Och nog fanns det andra grejor att göra för hunden var inte aggresiv utan hade bara jaktlust på katten. Det hade gått att fixa ändå, men hade tagit längre tid.

Själv föredrar jag positiv inlärning förstärkt med dominansövningar. Dominansövningar som bara talar om på hundspråk att jag är ledaren. Man kan vara dominant på ett sjysst sätt utan att vara taskig.

Våld är aldrig bra utan talar bara om att du misslyckats i dina tidigare kontakter med hunden, eller att någon annan misslyckats.

Fast sitter man mitt i ett hundslagsmål som bara dyker upp från klar himmel, så har man kanske inte något alternativ. Man kanske måste bli våldsam för att skydda både sig själv och sin hund. Man behöver inte vara sämre människa för det.

Men därifrån till iskallt planerade våldsmetoder, nej tack thumbdown.gif

Lång tid att korrigera en hund tar det bara om hunden är ett nerv-vrak och är strykrädd. Annars tar det inte så lång tid faktiskt om hunden är i god psykiskt och fysisk balans, men bara har varit utan fostran. Det går att göra underverk med en hund på en eftermiddag även om den naturligtvis inte är färdigdresserad på den tiden.
Bettis
Jaha, idag jagade min hund en katt, den hann rusa in i stallet, då var jakten slut, ropade inte ens på hunden lönlöst jag var alldeles för sent ute.
Anma
CITAT (Bettson @ 11-01-2008, 17:54) *
Lång tid att korrigera en hund tar det bara om hunden är ett nerv-vrak och är strykrädd. Annars tar det inte så lång tid faktiskt om hunden är i god psykiskt och fysisk balans, men bara har varit utan fostran. Det går att göra underverk med en hund på en eftermiddag även om den naturligtvis inte är färdigdresserad på den tiden.

Kan du vara snäll och komma och fixa min hund? Jag har jobbat med hans skällande på allvar i ett halvt år. Det går lite bättre om jag är med på noterna före honom, men ser han hunden före mig är det kört. Han är inte strykrädd, inte orolig och absolut inget nervvrak. Det enda problembeteende han har är just detta. Hjälp mig att få ordning på honom på en eftermiddag, snälla!
Bettson
CITAT (Anma @ 11-01-2008, 18:10) *
Kan du vara snäll och komma och fixa min hund? Jag har jobbat med hans skällande på allvar i ett halvt år. Det går lite bättre om jag är med på noterna före honom, men ser han hunden före mig är det kört. Han är inte strykrädd, inte orolig och absolut inget nervvrak. Det enda problembeteende han har är just detta. Hjälp mig att få ordning på honom på en eftermiddag, snälla!

Du låter lite ironisk, eller är det uppgiven?

Grejen är att ju längre tid en hund har haft en olata desto längre tid tar det att få bort, så angrip problemet så snart som möjligt.
Man kan få hjälp med sin hund och den förvandlas bara på ett par timmar. Men så snart man kommer hem och inte har stödet så kanske problemet är tillbaka. Man behäver rida hela stormen ut så att säga och upprepa besäken hos en tränare.

Har faktiskt jobbat med en stor gaphals någon månad. Han har varit 2 x 2 timmar hos mig tillsammans med matte. Hans matte har naturligtvis jobbat hemma med honom och han börjar bli en riktigt fin hund.

Hunden i fråga fullkomligt vrålade när matte gick ur bilen, när matte öppnade bakluckan, när han såg en annan hund, när han kom in genom dörren, när han förstod att någon skulle lämna huset osv. Denna hund var 2,5 år och hade haft sju ägare under den tiden för att ingen stod ut med honom. I bilden ingick även att han gärna ville dra iväg med matte som vägde obetydligt mera än hunden så fort en annan hund närmade sig. Matte har blivit omkulldragen, golvad släpad osv.

Idag gnisslar han bra ungefär 15 sek när det kommer situationer som förut triggade honom, tex att bakluckan öppnades eller att man ska gå ut ur huset. Men han är mycket lågmäldare och bryr sig tex inte om andra hundekipage alls.

Så mitt råd till dig är att uppsöka en proffesionell tränare som kan hjälpa dig några timmar, det är väl investerade slantar. Jag tror att du kommer att få mycket valuta för de pengarna.

Själv är jag bara en glad amatör med lite grann djurkänsla och stort hundhjärta.
Anma
CITAT (Bettson @ 11-01-2008, 18:32) *
Du låter lite ironisk, eller är det uppgiven?

Mest uppgiven. Faktiskt så pass uppgiven att om jag var hundra procent säker på att om en elstöt (Obervera: en enda) skulle få honom att sluta med detta skulle jag gladeligen ge honom det. Men jag vet att det inte fungerar, så det går bort. Han har ju ett antiskallhalsband och det fungerar endast när han har den på sig. Han testar, och när den är tom är det bara att skälla på... Han är ju inte dum! Har som tur är inte andra problem med honom utom att han skäller okända hundar och skäller på förbigående på tomten på stugan. Båda dessa måste jag få bukt med! Ibland är han helt blockerad och ibland vänder han till och med bort självmant för att han VET att han inte får...

Ska leta reda på en hundtränare här i närheten. Tyvärr har jag dåliga erfarenheter från tidigare men hundpsykolog som verkligen inte visste vad hon gjorde.

Kan heller inte skylla på otrygghet hos honom på grund av många hem, han är född hos mig. Möjligen dåliga gener, men mest troliga är jag problemet. Min andra hund brukar småbuffa i bland när han sätter i gång, men är han inte med struntar hon i andra hundar förutom de hon brukar hälsa på och känner. Hon däremot har en fruktansvärd valp och unghundstid bakom sig...
Bettis
CITAT (Anma @ 11-01-2008, 18:58) *
Mest uppgiven. Faktiskt så pass uppgiven att om jag var hundra procent säker på att om en elstöt (Obervera: en enda) skulle få honom att sluta med detta skulle jag gladeligen ge honom det. Men jag vet att det inte fungerar, så det går bort. Han har ju ett antiskallhalsband och det fungerar endast när han har den på sig. Han testar, och när den är tom är det bara att skälla på... Han är ju inte dum! Har som tur är inte andra problem med honom utom att han skäller okända hundar och skäller på förbigående på tomten på stugan. Båda dessa måste jag få bukt med! Ibland är han helt blockerad och ibland vänder han till och med bort självmant för att han VET att han inte får...

Ska leta reda på en hundtränare här i närheten. Tyvärr har jag dåliga erfarenheter från tidigare men hundpsykolog som verkligen inte visste vad hon gjorde.

Kan heller inte skylla på otrygghet hos honom på grund av många hem, han är född hos mig. Möjligen dåliga gener, men mest troliga är jag problemet. Min andra hund brukar småbuffa i bland när han sätter i gång, men är han inte med struntar hon i andra hundar förutom de hon brukar hälsa på och känner. Hon däremot har en fruktansvärd valp och unghundstid bakom sig...

Var på en föreläsning med Barbro Börjesson hon är bra, numera åker hon omkring och tar hand om hundar, gå in på SVT kanske kan du få hjälp av henne.
AnitaO
CITAT (Marina i Hällekis @ 11-01-2008, 11:48) *
/...../
Jag använder TENS en elbehandling mot smärta på mig själv, men vet att det används på djur i samma syfte, det är inte obehagligare än att få en dusch med kallt vatten över sig om man inte är beredd, någon som vet styrkan på batteriet på "elhalsband".
/...../

Oj, oj. Att jämföra TENS med ett elhalsband för hund är rejält uppåt väggarna.
Elektriciteten i TENSEN är ju så svag, och fungerar som smärtlindrande och inte som tortyr.

Har läst flera i denna tråd som tycks ha lite svårt att förstå varför detta är klassat som tortyr.
Då föreslår jag att man testar att linda något elektriskt runt halsen utan möjlighet att komma bort från smärtan.
Väl känt arbetssätt från krigshärdar och mindre demokratiska länders fängelser.

Jag har levt i tron att "äh, det kanske inte är så farligt ... men inget för mig".
Jag har omprövat min inställning efter att ha sett hur en hund påverkas psykiskt för hela livet, och är enormt glad för att det är förbjudet i Sverige.
Att det är tillåtet i USA förvånar mig inte ett dugg faktiskt.
Titta på "Djurpolisen" på Animal Planet så får ni en dos av amerikanernas inställning till djur i allmänhet thumbdown.gif

Jag tror ärligt talat att CM inte kom till rätta med Spike och därför inte kunde ta nederlaget.
Hellre plåga en hund än att framstå som att man har misslyckats inför hela världen. Det kan ju göra att glorian hamnar lite på sned.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon