|
Full version: Tomattråd 2008
skogstroll
15-01-2008, 13:18
Tog mig friheten att dra igång en tomattråd för 2008 för nu är jag tomattaggad till tusen  Gick så himlarns bra förra året så det blir ju lite roligare då Har frön till - Black Russian
- Orange Queen
- Peche Jaune (Garden Peach)
- Cuor di bue (Coeur de boef, oxhjärta eller nåt ditåt)
från Graines Baumaux...(var beställde jag dem ifrån hmmm). Nån som provat dem? Ska försöka få tag i lite spännande mörka sorter oxå...
Här är det laddat med: White Sweet Sherry - vita små Gelbe Datelwein - gula små Pärltomat - röda små Tiny Tim - röda små (busk) Moldavian glory - orange medelstora Solberga plommon - röda medel plommon (egen korsning) Dansk export - vanliga röda Outdoor girl - vanliga röda Pineapple - färgglad bifftomat Zhong Shu - brun bifftomat
Stående sortiment här, efter mycke provande genom åren.
skogstroll
15-01-2008, 13:36
Förra året gick Tiny Tim och Dansk Export jättebra hos mig... men jag känner jag måste prova runt lite gröngöling som jag är
Så bra med en tomatträd nu in vintermörker. Jag hade förra sommar: Gardernas Delight, röd medelsor god Pärltomater fr eget frö, röd och väldigt god. Busktomat'Bloody Butcher' en god mat tomat sådde sig själv i växthuset 2006,riklig skörd Sub Arktic Plenty,ingen bra skörd 07 och inte så gott tyckte jag Kanske jag prover någon ny sort i år. Fast jag sår inte mina tomater förän i mars,det räcker och då kan jag flytta ut plantorna till uterummet dagtid. Tomater från 2006 pärltomater och Bloody Butcher. [attachment=11703:PICT4788.jpg] [attachment=11704:PICT4694.jpg]
Alexander-VG-zon3
15-01-2008, 20:47
förra året hade jag tiny tim och thai pink och några okända .
detta år har jag en massa okända sorter
sådde dom förra veckan och alla har fått en grodd nu . sådda i ca 20c och extra ljuse i skolväxthuset
skogstroll
16-01-2008, 09:43
CITAT (flaxss @ 15-01-2008, 20:47)  förra året hade jag tiny tim och thai pink och några okända .
detta år har jag en massa okända sorter
sådde dom förra veckan och alla har fått en grodd nu . sådda i ca 20c och extra ljuse i skolväxthuset okända sorter låter intressant, var har du fått tag i dem?
petter`n
20-01-2008, 02:10
Fint med tomattråd som har startet, i Norge ligger den fortsatt i dvale Sålangt har jeg et par planter (10 cm.) fra gode spanske tomater, kun som en test samt noen chilli. Har kjøp 9 sorter fra Micke og 2 typer for test og en gammel norsk type ved navn Norderås busk. Venter litt med den store såingen, selv om jeg har en kald kjeller og godt med lys, 6500 kelvin / 4 stk. rør. Jeg håper på en bedre sommer i år med mindre regn og mer sol så tomatavlingen blir bra
Förra året hade odlade jag Black Russia och Cour de Bouef. Black Russia var en god tomat. Cour de Bouef gav enligt mig en otroligt bra skörd - en planta gav ca 50 bifftomater (de största vägde ca 300 gram). Smaken var ok, inte speciellt söt men mycket användbar i köket..
Mina favoriter från förra året var: Svart Körsbär Outdoor Girl Red Alert Green Grape Sweet 100 F1
Även dessa var bra Yantarnyi Lemon Mei Wei Sweet Olive Brandywine Gelbe Dattelwein
Jag sådde bara Tiny Tim förra året och jag fick en stor skörd...men jag tycker att de är så sura...så nu tänkte jag prova ampeltomaten 'Gnom'...är det någon som har sått den och vet hur den smakar?...några speciella såtips att dela med sig av kanske....det står att man ska sätta fröna i mars...är det lagom?...
Alexander-VG-zon3
20-01-2008, 21:28
nu har alla mina plantor kommit upp ca 1-2cm . gäller å va ute i god tid CITAT (skogstroll @ 16-01-2008, 09:43)  okända sorter låter intressant, var har du fått tag i dem?  kankse någon som kan ge id på dom ,, får se om det blir några fina och goda tomater . har fått dom från olika ''personer''
ingrid fuxwall
20-01-2008, 21:36
I två år har jag haft Bröderna Nelsons körsbärstomat ampel (nr 301) I år har jag egna frön och egentligen behöver man ingen annan sort. På påsen står "sås i mars" så det låter ok.
Har sått två sorter som stack men sedan har de inte blivit speciellt bra omhändertagna, få kanske så om dem.
ingrid
Ingrid: Är det den som du har på bild där?...blir de inte större?...hur många liter är krukorna på ca?...då kanske de är lagom för mig...för mina Tiny Tim blir ca 1,20 hög och buskig...och det är lite i det högaste laget...och jag har extra ljus till dem så de brakar inte iväg pga ljusbrist...
ingrid fuxwall
20-01-2008, 22:17
CITAT (Floppy @ 20-01-2008, 21:45)  Ingrid: Är det den som du har på bild där?...blir de inte större?...hur många liter är krukorna på ca?...då kanske de är lagom för mig...för mina Tiny Tim blir ca 1,20 hög och buskig...och det är lite i det högaste laget...och jag har extra ljus till dem så de brakar inte iväg pga ljusbrist... Det är små tomatplantor, tror det står 50 cm på påsen och det stämmer. Har så svårt för liter på krukor men två tre liter. Det bästa med dessa tomater är att de är så små att man lätt kan lyfta in dem och på hösten kan man ha dem i fönstret, om inte alla hunnit mogna och goda är de också och många tomater per planta blir det också
malin72
20-01-2008, 22:26
i år ska jag så Black Krim och banana legs...har aldrig prövat dom så det ska bli skojj väntar till mars med att så det blir nog bra. har någon sått dom tidigare så visa gärna bilder skojj att se
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-01-2008, 22:17)  Det är små tomatplantor, tror det står 50 cm på påsen och det stämmer. Har så svårt för liter på krukor men två tre liter.
Det bästa med dessa tomater är att de är så små att man lätt kan lyfta in dem och på hösten kan man ha dem i fönstret, om inte alla hunnit mogna och goda är de också och många tomater per planta blir det också Aha...tackar för svaret Ingrid...det där med liter var inte så noga...mest bara så att jag har ett hum på storleken på tomaterna på bilden...men helt klart så ska denna sorten införskaffas...så jag  för tipset och infot om den...
Kjellepelle
20-01-2008, 23:45
CITAT (skogstroll @ 15-01-2008, 13:36)  Förra året gick Tiny Tim och Dansk Export jättebra hos mig... men jag känner jag måste prova runt lite gröngöling som jag är  Förra året köpte jag ett tråg med 7 olika vildtomater med 4 olika färger på ICA för kanske 19,90 kr, satte mig att smaka av dom som på en vinprovning, tog fröna av dom bästa. Lät dom torka och planterade lite senare. En orange sort var helt fantastisk.
lyckero
22-01-2008, 13:35
Kjellepelle! Har du möjligen några "fantastiska orange" tomatfröer till övers? Bara ett par stycken kanske? Byter gärna mot andra mer eller mindre ovanliga sorter. Maila mig för lista. lyckero&spray.se (byt ut &) Lyckero
daddyrox
24-01-2008, 22:13
Kul med en Tomattråd, här kanske man kan få Tomatråd  Har fått dille på chili sedan ett par år tebaka så nu ska jag fixa mina egna istället för att snylta på grannarna Tänkte bl.a. göra en massa salsasås till sensommaren/hösten, är det nånn som har något bra tips på en bra "Salsatomatsort"?? Förra året blev det bedrövligt lite tomater, och vidriga va dom oxå, så nu vill jag ha proffshjälp // Daddyrox
Lill Kaja
25-01-2008, 11:00
Jeg kan anbefale (rekommendera) sorten'San Marzano' til salsa og annen kok/sylt tomatmat:) Mmmm:) Jeg har frø, og kan dele med meg hvis du vil. Send meg i såfall en pm. Dette er en F1 hybrid, altså ikke en heirloom. Skjønner ikke hvordan jeg skal lage en link her, det blir bare krøll  , men google san marzano tomat så finner du mer om denne:)
skogstroll
25-01-2008, 11:55
CITAT (Kjellepelle @ 20-01-2008, 23:45)  Förra året köpte jag ett tråg med 7 olika vildtomater med 4 olika färger på ICA för kanske 19,90 kr, satte mig att smaka av dom som på en vinprovning, tog fröna av dom bästa. Lät dom torka och planterade lite senare. En orange sort var helt fantastisk. Låter ju som en jättebra idé! Har tyvärr inte sett nåt sånt tråg där jag bor men jag får väl leta!
skogstroll
25-01-2008, 13:26
Fick mail från Lilla Fiskaregatans, jag tror de laddat med extra tomatfröer och annat också för den delen  Sök på tomat! http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/
Jag tycker det är helt fantastiskt att läsa denna tråd  för mig är det dock ett tvärt kast  själv plockade jag de sista tomaterna från förra årets plantor för två veckor sedan och det var först då jag kastade ut plantorna Jag kommer nog snart igång jag också /Anki
skogstroll
25-01-2008, 13:54
ja jag är helt insnöad på tomater. Odlade första gången förra året och det gick så himla bra. Allt de ville ha var god jord, hästskit och lite annat godis  och vad GOTT det blev!! PS borde vi inte ha lite trädgårdssmileys på Odla.nu? typ en glad tomat eller nåt?
Alexander-VG-zon3
25-01-2008, 17:37
hos mig har det inte hänt så mycket mer än att jag fått ca 5-10cm höga tomat plantor .
skogstroll
26-01-2008, 14:34
Hoppsan då... var inne på www.plantsofdistinction.co.uk och beställde tomatfröer... Blev TOMATO ANANAS NOIR TOMATO CHEROKEE PURPLE TOMATO HILLBILLY POTATO LEAF TOMATO AMISH PASTE o en liten CARROT OXHEART [attachment=12230:Hillbill...ato_Leaf.jpg] Hillbilly Tomato Leaf
CITAT (skogstroll @ 26-01-2008, 14:34)  Hoppsan då... var inne på www.plantsofdistinction.co.uk och beställde tomatfröer... Blev TOMATO ANANAS NOIR TOMATO CHEROKEE PURPLE TOMATO HILLBILLY POTATO LEAF TOMATO AMISH PASTE o en liten CARROT OXHEART [attachment=12230:Hillbill...ato_Leaf.jpg] Hillbilly Tomato Leaf  Har du också hala tangenter när du surfar? Mina halkar allt som oftast in på den där beställknappen, bara så där SKA INTE KÖPA MER I ÅR, SKA INTE KÖPA MER I ÅR, SKA INTE KÖPA MER I ÅR, SKA INTE KÖPA MER I ÅR, SKA ABSOLUT INTE KÖPA NÅGON HILLBILLY TOMAT, SKA INTE
Hej!
Det är fler än jag som är odlingssugen ser jag! Jag sådde mina första fröer igår! 6 tomater och 7 chilisar. Men jag är ju inte så duktig på det! Några frågor (lite dumma kanske?!??)... 1.) Sorterna som jag hade förra året, kan jag vara säker på att de är samma sorter i år eller har bina pollinerat fran nya?? 2.) Jag vet att man gärna ska ha undervärme till chilisarna och just nu står det på golvet i badrummet (har golvvärme). Ska jag sätta ljusrör över?
Sorterna jag sådde är TOMAT: Kumato (ny), Black from Tula (ny), Japanese T. Black (?) (ny), Tiny Tim, Stojkij Pink och Yellow Pear. CHILI: Cascabelle, Czechoslovakian Black, Peter Pepper, Arizona, Hot Palette, Omnicolor, Hot Lemon.
Nån som vill byta några fröer? Jag gillar svarta och variegade chilisar och rosa och svarta tomater (eller annorlunda på något annat sätt!!). Chio chio san är en sort jag gärna skulle vilja ha igen. (Vid en snabb koll på nätet: CHILI: Fish Pepper, Peruvuian Purple, Blondie, Variegata. TOMATER: Pepolino, Chocolate Cherry, Garden Peach, Ananas Noir, Purple Russian, Wapsipinicon Peach). Har frön av allt jag sått utom de nya tomaterna för jag sådde alla 6 frön (kan byta plantor när de kommit upp i stället). Har även frön från chili Hungarian Black (missade att så den).
Harebra!
Åsa, mälardalen zon 2
27-01-2008, 11:04
Om det var hybrider du odlade förra året så finns det risk för att avkomman inte blir helt lik (men ofta blir det något snarlikt), var det inga hybrider så brukar man ofta få en likadan avkomma tomatern brukar ofta pollinera sig själv och då blir det ingen blandning av gener men visst ibland kan det ske en korsning och då får man någon ny sort.
Du behöver inte ha något ljus varke till tomat eller chilisådderna innan det har kommit upp små plantor.
Och Kumato får jag tyvärr tala om är en hybrid från Syngenta som inte är fröäkta och som förädlaren håller hårt i de har inte släppt frön på marknaden till allmänheten, men jag har sett att en del säljer Kumatofrön på tradera och liknande som jag förmodar de flockat ut ur en frukt själva, och troligtvis får man något som är snarlika men man kan aldrig vara helt säker. (Och om någon skulle ha kommit över äkta frön direkt från Syngenta, men det är inte troligt så är det olagligt att handla med frön/plantor som det finns patent på ifall man inte är en personen som har betalat för att få odla den växten)
Dum fråga igen (!): Hur vet man att det är en hybrid??? Står det på fröpåsen? Då är det alltså risk för att alla fröer man tar från egna tomater/chili inte blir den sort man säger att det ska vara. Missvisande! För de flesta som säljer på Tradera säljer ju egna frön! Kumato har jag naturligtvis fått från Tradera. Tack för odlingsråden! Då vet jag att jag har gjort rätt!
Åsa, mälardalen zon 2
27-01-2008, 11:30
Köper man från Tradera så tar man en mycket stor chansning, det är väldigt många amatörer där som säljer frön från hybrider och många har inte koll på om sorterna har korspollinerat sig (+alltför ofta är priserna högre på tradera än hos fröfirmorna). Vill man vara absolut säker på att få det man betalar för så handlar man hos fröfirmorna eller hos folk som är mycket kunniga om växterna de säljer samt har koll på korspollineringar och dyl.
Ett sätt att kolla upp om växter är hybrider är att ex. söka på sorten Sungold hos fröfirmorna står det F1 eller F2 efter sortnamnet är det en hybrid. (hos Runåbergs måste man dock klicka på mera info vid sorterna i nätbutiken för att hitta om det är en hybrid men de har ganska få hybrider i sitt sortiment).
De flesta namnsorter på blommor som ex. perenner brukar inte vara helt fröäkta vilket kan vara bra att veta.
Växter som är ickehybrider där man sett till så de inte kan pollinera sig med någon annan får sortäkta frö ex. om du tar en chili som är ickehybrid och odlar inomhus när de andra är ute och du pollinerar själv med pensel lär få sortäkta frö.
skogstroll
27-01-2008, 12:28
vad betyder egentligen F1 och F2 förutom att det är hybrider? Jag köpte chilifrön från Tradera och man vet ju inte om det är en skummis, men det var en billig chansning (en futtig påse) och det blir kul att se vad som kommer upp
Irene_L
27-01-2008, 13:49
Så här svarade jag i en annan tråd:
F1-hybrider är framtagna på ett speciellt sätt. Man tar först fram 2 olika sorter, en faderlinje och en moderlinje, som ska korsas med varandra. Föräldrarna är sinsemmellan olika och kan vara oansenliga och smaklösa. Det är deras gemensamma avkomma som får de egenskaper man eftersträvar och de frön som sedan säljs i butiken.
Om man tar frön från dessa hybrider och sår dom kommer man få ett helt oförutsägbart resultat. Jag har haft Tagetes Vanilla som är en F1-hybrid. Sen när jag tog frön från blomman och sådde dom blev en del som Vanillan och en del inte alls så vackra. Så man vet aldrig vad resultatet blir. Men detta gäller bara egna frön. Köper man frön får man det som påsen visar.
Sen skrev Åsa detta:
F1 är första generation, F2 är andra generation = man har tagit frön från en F1 hybrid. Oftast brukar det inte gå så bra att ta frön från en F1 hybrid avkomman bli mycket ojämn men några enstaka F1 hybrider kan ge uppkomst till en hyfsat jämn avkomma så de flesta frön i påsen bildar blommor som är ganska lika varann. Ofta får dessa F2 hybrider något sämre grobarhet så man kan behöva så något mera frö för att få de antal plantor man önskar.
Den som är ute i god tid...  Igår smakade vi på den första, men nu dröjer det inte länge tills vi kan äta flera stycken... En Tiny Tim på prov under vanligt lysrör. [attachment=12376:Lycopers...y_Tim__5.jpg]
skogstroll
28-01-2008, 15:29
CITAT (Irene_L @ 27-01-2008, 13:49)  Så här svarade jag i en annan tråd:
F1-hybrider är framtagna på ett speciellt sätt. Man tar först fram 2 olika sorter, en faderlinje och en moderlinje, som ska korsas med varandra. Föräldrarna är sinsemmellan olika och kan vara oansenliga och smaklösa. Det är deras gemensamma avkomma som får de egenskaper man eftersträvar och de frön som sedan säljs i butiken.
Om man tar frön från dessa hybrider och sår dom kommer man få ett helt oförutsägbart resultat. Jag har haft Tagetes Vanilla som är en F1-hybrid. Sen när jag tog frön från blomman och sådde dom blev en del som Vanillan och en del inte alls så vackra. Så man vet aldrig vad resultatet blir. Men detta gäller bara egna frön. Köper man frön får man det som påsen visar.
Sen skrev Åsa detta:
F1 är första generation, F2 är andra generation = man har tagit frön från en F1 hybrid. Oftast brukar det inte gå så bra att ta frön från en F1 hybrid avkomman bli mycket ojämn men några enstaka F1 hybrider kan ge uppkomst till en hyfsat jämn avkomma så de flesta frön i påsen bildar blommor som är ganska lika varann. Ofta får dessa F2 hybrider något sämre grobarhet så man kan behöva så något mera frö för att få de antal plantor man önskar. Aha... tack för förklaringen!CITAT (MariaS @ 28-01-2008, 15:24)  Den som är ute i god tid...  Igår smakade vi på den första, men nu dröjer det inte länge tills vi kan äta flera stycken... En Tiny Tim på prov under vanligt lysrör. [attachment=12376:Lycopers...y_Tim__5.jpg] näää är inte det fusk?
Piccante
28-01-2008, 15:36
Angående hybrider så brukar jag medvetet välja bort hybrider när jag köper fröer. Är ju mycket roligare att kunna få sortäkta frukter så man kan spara egna fröer till nästa år. Tycker att både chili och tomat har bra grobarhet dessutom även om man spara fröer några år. Kan man ta eget utsäde så slipper man köpa om samma sorter varje år, då har man råd att köpa några nya och testa istället.
Sen kan man ju alltid roa sig med att korspollinera sina plantor själv.
CITAT (Markus_H @ 28-01-2008, 15:36)  Angående hybrider så brukar jag medvetet välja bort hybrider när jag köper fröer. Är ju mycket roligare att kunna få sortäkta frukter så man kan spara egna fröer till nästa år. Tycker att både chili och tomat har bra grobarhet dessutom även om man spara fröer några år. Kan man ta eget utsäde så slipper man köpa om samma sorter varje år, då har man råd att köpa några nya och testa istället.
Sen kan man ju alltid roa sig med att korspollinera sina plantor själv. Jag hade ett 'Black Plum' bredvid 'Gelbe Dattelwein' bredvid varandra ett år. (för tätt) Detta slutade med en egen sort som ger röda medelstora plommontomater, men med Gelbens mängder och sötma. Helt rätta egenskaperna som korsade sig där. Dessutom har jag lyckats få dessa tomater fröäkta! Mums, masssssor med 'Solberga Plommon' varje år
skogstroll
28-01-2008, 15:59
Häftigt få en alldeles egen sort
Finns det någon sötare och godare tomat än sungold?
Piccante
28-01-2008, 20:10
Nu är mina tomatfröer satta i jord  Hoppas jag får fina plantor i år, ska ge dem mer extraljus än förra året.
petter`n
29-01-2008, 00:47
CITAT (MariaS @ 28-01-2008, 15:24)  Den som är ute i god tid... :D Igår smakade vi på den första, men nu dröjer det inte länge tills vi kan äta flera stycken... En Tiny Tim på prov under vanligt lysrör. [attachment=12376:Lycopers...y_Tim__5.jpg] Fantastisk, når startet du ? Vil du fortelle gi oss resepten ????? :thanks:
CITAT (anx @ 25-01-2008, 13:49)  Jag tycker det är helt fantastiskt att läsa denna tråd  för mig är det dock ett tvärt kast  själv plockade jag de sista tomaterna från förra årets plantor för två veckor sedan och det var först då jag kastade ut plantorna Jag kommer nog snart igång jag också /Anki anx och MariaS Hur odlar ni på vintertid ? När har ni sådd dessa tomater som mognar nu ? Jag odlar mycket och har i år även haft extravärme ( håller +7grader) i växthuset för att se om tomaterna eftermognar bättre där på sin planta. Jag upplevde att de blev inte riktigt goa i smaken. Dessa plantor är nu kasserade (plockade väl de sista 1-2 veckor sedan) och några nya plantor är sådda. Men jag funderar mycket på vinterodling .Jag har övervintrat någon paprika i hink i vardagsrummet och fick paprikor i vårvintern. Jag har tillgång til ett förrådsutrymme (isolerad )som jag kan värma upp och ha belysning på, eller att bubbla växthuset och ha extralampor där. men frågan är är det någon skildnad att odla i ett förråd eller i ett växthus ( fuktighet mm.) om man värmer upp till 20-22 grader ? Enligt mig är det billigare i förrådet som redan är isolerad .
Köpte lite fröer på tradera som jag såhär i efterhand inte vet om de är små busktomater eller stora som kräver mer plats på friland. Köpte dessa:
Plommon baby röd Gul pärontomat Röd aranca Green sebra Ivory eggs Rosa taiwan Citrontomat Hugs
Och dessa förstår jag ska odlas i ampel:
Röd ampel Gul ampel
Någon som har tips att ge?
Åsa, mälardalen zon 2
29-01-2008, 10:47
Aranca har vi haft på jobbet det är en sort som passar bra i uppvärmda yrkesodlarväxthus tror detta är en hybrid så är det en privatperson som plockat ut frön ur en frukt är det inte säkert att den är helt sortäkta (Åke T. verkar dock sälja en avkomma till Aranca med tillägget (FX) som ska vara något sålunda stabil). Högväxande sort som tjuvas.
Gul pärontomat säger inte mycket, det finns många sorter gula pärontomater men är det yellow pear som är ganska vanlig är den högväxande och tjuvas.
Green Zebra är högväxande och tjuvas
hej katah! Jag är verkligen ingen tomatexpert och har inte gjort någon efterforskning till vad som är effektivt allt var bara en chansning. Det var mina tomatplantor som jag hade i somras som jag hade tagit in som gav mig januaritomater. Jag tog in dom i höstas och lade dom under lysrör i källaren (väldigt lite naturligt ljus) tillsammans med andra krukväxter som vill stå lite svalare än rumstemperatur främst för att det var ända stället jag kunde lägga dem på. Sedan växte och växte det. Tomaterna var ju lite mindre och det är klart solmogna tomater är något helt annat, men det får man ju inte i affären heller såhär-års Lycka till! Anki
Många var det som frågade. Jag sådde på prov en Tiny Tim i slutet av oktober. Denna har sedan fått stå under lysrör i rumstemperatur. Så fort blommor visar sig, skakar jag plantan så den blir pollinerad. (Litar inte på flugorna) Inget konstigare än så. Men jag skulle inte prova med några andra sorter på grund av deras storlekar.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-01-2008, 11:04)  Du behöver inte ha något ljus varke till tomat eller chilisådderna innan det har kommit upp små plantor. Ja men sedan då? Förslag på en enkel lösning för att komplettera dagsljuset under febr-mars?
Finns inget bättre än egna tomater. Jag har mina favoriter som jag odlat i många år nu: Gardeners delight green grape Olivade Tigrella Moneymaker Tiny tim för den är så fin att ha i kruka. Yellow pearchaped det är läckert med lite olika färger i salladen
Har någon tips på en god mörk, svart tomat? Jag hade en "svart" sort i fjol, kommer inte ihåg vad den hette men den var inte bra
lyckero
29-01-2008, 21:26
Jag tycker om både black cherry och brown berry. Men en riktigt höjdare är gamla Krim - men det är en stoor bifftomat. Frågan är vad man tycker är godast med tomater... Svarta tomater brukar vara riktigt smakrika. Mjuka, tunt skal, eller fasta, syrliga, söta. Läge, sol och jordmån gör ju också lite skillnad. Lyckero
Tack för tips, jag ska prova black cherry
Åsa, mälardalen zon 2
30-01-2008, 15:17
CITAT (TomTom @ 29-01-2008, 18:31)  Ja men sedan då? Förslag på en enkel lösning för att komplettera dagsljuset under febr-mars? Vanliga lysrör eller lågenergilampor som placeras ca 1dm ovanför växterna funkar jättebra som extra belysning, lamporna ska vara tända ca 16tim/dygn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|