|
Full version: Tomattråd 2008
hmm, jag får nog prova mig fram nästa vinter... denna sesong är liksom redan på gång
malin72
02-02-2008, 18:44
CITAT (katah @ 02-02-2008, 18:27)  hmm, jag får nog prova mig fram nästa vinter... denna sesong är liksom redan på gång  nä då jag har inte sått mina tomater ännu......mars brukar dom säga att man ska börja förkultivera tomater..sen plussa på veckorna tills dom ska ut en varm sommar....att börja för tidigt är inte bra tycker jag, tomaterna växer så pass snabbt att jag vill ha mina som lagom stora plantor när dom ska ut så mina tomat fröer får ligga ett tag till
Jag tänkte prova på att så tomater i år. Har ni något tips på en "lättskött" sort som ej behöver tjuvas?
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2008, 14:49
Alla busktomater slipper du tjuva och de brukar vara ganska lättskötta allihopa. Det finns både snabba och långsamma busktomater.+Det finns olika storlekar (både frukten och plantan), färger, former och smaker.
Om du ska odla på friland och inte i växthus och vill ha hyfsat snabb skörd av tomater som brukar ha hyfsat med smak så har du ex. dessa
Alaskan Fancy Sub Arctic plenty Ida Gold
Tack för tipsen
skogstroll
08-03-2008, 15:21
Halloj, hur ser era tomatsådder ut?
Jodå! De tar sig fint! Små knubbiga varelser i alla 47 krukorna.
skogstroll
09-03-2008, 15:38
Nu har jag sått lite olika sorter tomater  grannen undrade nyfiken förra helgen när jag brukade börja så... å jag som är amatör...
Tja så här ser det ut i verkligheten då [attachment=14727:P3090001.JPG]
ewa zon 3
09-03-2008, 15:56
Härlig bild MariaS! Får sätta mig på händerna en stund så att de inte tar och slänger ner lite tomatfröer. Första veckan i april blir lagom för mig för då får plantorna plats under lysrören i uterummet innan de ska ut. /Ewa
skogstroll
09-03-2008, 16:53
Här är kisse på sin bestämda fönsterplats (inget vidare i frösåartider), ruccolafrö och tomat Peche Jaune mm i ett o samma fönster  [attachment=14731:P3090002.JPG]
Jentukka
13-03-2008, 00:36
CITAT (MariaS @ 09-03-2008, 15:43)  Tja så här ser det ut i verkligheten då [attachment=14727:P3090001.JPG] Hur många dagar dom är?
I år har jag bara sått två sorter (än så länge  ) Striped cavern och yellow pear Idag tittade första striped cavern upp, 6 dagar efter sådd!
Jag har sått Black krim, tiny tim och vildtomat och alla sorterna har kommit upp lite. Tänkte plantera om vildtomaten enligt upside down metoden, för att se om den funkar.
daddyrox
13-03-2008, 18:03
upside down metoden????
Upp och ner, såhär tomat upside down
Lemonne
14-03-2008, 10:08
I år skulle jag inte så så många tomatplantor eftersom jag fick mer än vad jag kunde äta upp... Så i år sådde jag dubbelt så mycket (uppenbarligen är jag inget mattegeni). Detta har jag sått hittills: 'Ildi' 'Moneymaker' (favorit från förra året) 'Tiny Tim' 'Gardener's Delight'
Christina i Småland
15-03-2008, 22:36
Jag tänkte inte heller så många sorter i år. Men dessa blev det i alla fall:
Ildi Nyagous Banana legs Gardener's Delight Tigrella Green Grape Aurega Alicante Japanese Black Trifele Outdoor Girl
Varifrån fick jag alla dessa sorter??? Får nog skaffa ett större växthus...
CITAT (Mrs-E @ 13-03-2008, 17:41)  Jag har sått Black krim, tiny tim och vildtomat och alla sorterna har kommit upp lite. Tänkte plantera om vildtomaten enligt upside down metoden, för att se om den funkar.  Har du odlat vildtomat tidigare? I så fall skulle jag vilja veta hur de tomaterna blir. Är de mycket små?
Idag har jag skolat om de av mina småplantor som fått karaktärsblad. Nu bor de under timerinställda lysrör, ca 10-15 grader varmt.
Blir det bra så tro?
magdalena81
24-03-2008, 13:20
Är det någon som vet om Black Russian är hybrider? Jag har nämligen sparat frön från en av mina tomater sedan förr året och undrar nu om det inte kommer bli en konstig blandning.
CITAT (Lemonne @ 14-03-2008, 10:08)  I år skulle jag inte så så många tomatplantor eftersom jag fick mer än vad jag kunde äta upp... Så i år sådde jag dubbelt så mycket (uppenbarligen är jag inget mattegeni). Detta har jag sått hittills: 'Ildi' 'Moneymaker' (favorit från förra året) 'Tiny Tim' 'Gardener's Delight' Det bästa med att få mer tomater än man hinner äta upp, är att de går utmärkt att frysa in!
petter`n
24-03-2008, 21:56
CITAT (Knytt @ 23-03-2008, 22:37)  Idag har jag skolat om de av mina småplantor som fått karaktärsblad. Nu bor de under timerinställda lysrör, ca 10-15 grader varmt.
Blir det bra så tro? Mine vil gjerna ha 15-18 grader, dersom bladene blir røde på undersiden bør tempen opp !
I år har jag sått 3 sorter, de ska snart skolas om. Green Sausage Sungold Gardeners Delight Har aldrig odlat dessa innan. Det blir säkert några köpta sorter lite senare också.
daddyrox
25-03-2008, 18:44
Har inte sått så mycket tomat i år Bara: # Banana Legs # Orange Banana # Rasteiro (Brasiliansk kryptomat) # San Marzano # Santa Cruz # Marmamande # Körsbärstomat av sort okänd # Minitomat från Tradera men det hinner nog bli fler # Rasteiro (Brasiliansk kryptomat) # Santa Cruz, model större och blir ca 180 hög # Marmamande # Körsbärstomat av sort okänd, röda Har jag MASSOR av extra så vill nånn ha 10 fröer pm:a mej intresse så skickar jag för 10:- första 10 fröerna och 5:- för resterande, inkl. porto såklart  , först till kvarn.... än är det inte försent att så eller om nån vill byta mot nånn mörk, vit eller annan spännande sort
Hejsan! Lite ny här i forumet men har tjuvläst något år med hungriga ögon! Har själv precis omskolat mina 15 (jo, har hållit mig i skinnet) busktomatplantor så de satts djupare (ner till hjärtbladen) i varsin kruka. Undrar nu om de kan stå kvar i söderfönstret där det är rumstemp. eller om de ska ner till lysrören i källaren där det nu är strax över 10 grader...visst var det FÖR kallt, men är inte rumstemp FÖR varmt å andra sidan...villrådig!
CITAT (petter`n @ 24-03-2008, 21:56)  Mine vil gjerna ha 15-18 grader, dersom bladene blir røde på undersiden bør tempen opp !  Okej, då ska jag hålla utkik, tack!
petter`n
26-03-2008, 17:40
CITAT (karen @ 26-03-2008, 09:49)  Hejsan! Lite ny här i forumet men har tjuvläst något år med hungriga ögon! Har själv precis omskolat mina 15 (jo, har hållit mig i skinnet) busktomatplantor så de satts djupare (ner till hjärtbladen) i varsin kruka. Undrar nu om de kan stå kvar i söderfönstret där det är rumstemp. eller om de ska ner till lysrören i källaren där det nu är strax över 10 grader...visst var det FÖR kallt, men är inte rumstemp FÖR varmt å andra sidan...villrådig!  Bedre med kjølig og lysrør så tidlig på året men ikke 10 grader, litt ekstra varme bør du nok spandere
Hur går det för alla tomatodlare?  Några av mina plantor har liksom gått av precis i jordkanten. Jag misstänker klämskada eller fuktskada. Men resten mår bara fint och växer på långsamt.
skogstroll
14-04-2008, 11:13
Mina är nu mellan 1-2 dm, lite rangliga men det ska nog gå ett tag till innan de åker in i växthuset. Jag har Peche Jaune, Hillbilly Tomato leaf, Ananas Noir, Oxheart och säkert nåt mer jag glömt  )
petter`n
17-04-2008, 00:01
Nå gror det godt i kjelleren under lysrørene og med 17,2 grader i jorden, alle holder seg i fin fasong, ingen har blitt ranglete. Har toppet 2 stk. Tiny Tim etter 2. blad og 2 stk. etter 3. blad for en uke siden og det popper ut "tjuer" som jeg ikke skal knipe. De ble sådd for 1,5 mnd. siden så de er ikke mer enn ca. 1 dm. Mange andre sorter er litt større, spesiellt en cherrytomat som jeg har tatt frø av fra syditalienske butikkjøpte tomater. Er vel 3 dm. og har 2 små tomater, men den er så heldig å få bo på en planteskole i nærheten sammen med mange av mine/våre tomatplanter :rolleyes: En merkelig Tidlig Rød har også vokst spesiellt, det kommer mange grener ut på en gang rett over hjertebladene. Det er riktignok en busktomat men det har den ikke forstått eller kanskje Micke holder ap med meg :rotfl:
DragonLady
18-04-2008, 00:04
Mina står under min för i år nyförvärvade "sollampa", o där blir ganska varmt under den faktiskt.. o de trivs förträffligt
skogstroll
19-04-2008, 12:47
ska man toppa tomaterna nåt?
Eftersom man inte vill att plantorna ska dela sig bör man väl inte heller toppa dem tänker jag. Tvärtom så tjuvar man dem ju. Och busktomater som vill ha buskiga brukar ju grena sig fint ändå.
petter`n
19-04-2008, 23:00
CITAT (skogstroll @ 19-04-2008, 13:47)  ska man toppa tomaterna nåt?  Har du Tiny Tim kan du toppa etter 3-4 grener, det popper ut sidegrener in bütten und spannen Tumbler tror jeg også kan toppes så slipper den å bli en meter høy og kanskje ligne det den skal bli, en ampeltomat. Satte ut i ny jord 1 stk. plante (Tidlig Rød) og den overlevde natten, men jeg la en 10l malebøtte over om natten. Normale 1 stammere kan toppes etter 4-5 klaser noe mer ved drivhusbruk.
gyppoline
20-04-2008, 15:12
Nu börkar det snart bli kris för min del. Satte mina frön i början på mars, och nu börjar de bli stora. Nästan för stora! Växthuset är fortfarande översnöat och det är inte lite snö heller - minst en meter! Så nu till saken, plantorna är lite för rangligaa, hur ska man ha dem för att de inte ska växa så mycket uppåt, utan bli mer grova?
petter`n
20-04-2008, 16:20
Mye lys og lite varme CITAT (DragonLady @ 18-04-2008, 01:04)  Mina står under min för i år nyförvärvade "sollampa", o där blir ganska varmt under den faktiskt.. o de trivs förträffligt  Hva slags lampe har du? Vær forsiktig med varmen, da renner dem, en liten vifte hjelper
DragonLady
20-04-2008, 17:56
p CITAT (petter`n @ 20-04-2008, 17:20)  Mye lys og lite varme
Hva slags lampe har du? Vær forsiktig med varmen, da renner dem, en liten vifte hjelper Hej! vad betyder ovanstående Plantorna har inte blivit rangliga om det var det du menade.. dom e tjocka o goa Lampan är en HÖGTRYCKSNATRIUMLAMPA Agro 400 W, 55000 lumen med fullvärdigt färgspektrum.
petter`n
20-04-2008, 19:35
CITAT (DragonLady @ 20-04-2008, 18:56)  p Hej! vad betyder ovanstående Plantorna har inte blivit rangliga om det var det du menade.. dom e tjocka o goa Lampan är en HÖGTRYCKSNATRIUMLAMPA Agro 400 W, 55000 lumen med fullvärdigt färgspektrum. Hvi de renner så blir de rangliga men dine ser fine ut. Jeg er bare skeptisk til for mye varme da jeg før ikke har tatt så mye hensyn til det
DragonLady
20-04-2008, 19:49
Aha.. jo det blev lite varmt tyckte jag så jag var tvungen att öppna fönstret lite, rummet är ganska litet o jag råkade stänga dörren in till rummet också så det blev lite bastu varning Sedan höjde jag upp lampan lite också o då blev allt perfekt Börjar redan se blomknoppar på vissa
Preussen
20-04-2008, 21:40
kör med liknande armaturer som du har och har haft liknande problem. skaffa dig en vanlig bordsfläkt och blås bort värmen. sen är det bra om man inte ger plantorna för mycket, dvs nästan ingen alls, näring. då ränner de i luften.
DragonLady
20-04-2008, 21:43
En fläkt var ju en bra idé.. Någon näring förutom den i jorden har inte några av mina plantor fått.. det kommer sedan
petter`n
20-04-2008, 22:01
Jeg har mange planter på en planteskole og der var det fryktelig varmt og fuktig i dag, det liker ikke tomatplanter. Har plantet ut en Tidlig Rød som egentlig skulle kastes, utetemp sist natt+ 0,1, under bøtta som jeg satte over var det + 3 og den var i fin form i dag. Har i hele dag skygget for solen, må jo teste litt
Idag fick jag slänga båda mina tomatsådder. En som såddes tillsammans med det andra "första" ngn gång i februari och hade vuxit sig stor och stark med kanske 15-20cm höga plantor och en alldeles nysådd. Slutsatsen är att jag inte ska ha för komplicerade plantor, avhärdning och sånt orkar jag inte lägga ner min energi och dyrbara tid på. Finns det ngn tomat man kan direktså och ändå ha gott resultat i skörden? Eller så kanske jag ska börja om helt enkelt, förkultivera ngn månad eller så och sen ställa ut i slutet på maj, då borde de ju klara det eller hur? Fast det kanske är den plötsligt starka solen som tog kål på dem och då hjälper det ju inte om jag ställer ut dem senare... Knepigt...
Chillin och sockerärten har klarat utflytten så långt iaf...
DragonLady
22-04-2008, 00:07
Du måste vänja dina plantor mot solen annars bränner du sönder bladen o då dör plantan.. Häng upp fiberduk som solskydd i början. Kollade på termometern som hade hamnat mitt i solen i dag på förmiddagen o den visade på 45 grader..  inte konstigt att ett blad som hade hamnat i solen bränns sönder på bara en halvtimme..
Preussen
21-05-2008, 08:12
hur går det med era tomater? varit försvinnande få inlägg på sistone. blåser liv i tråden igen med bilder på några av mina plantor. Solanum lycopersicum, Yellow Pear denna var först iår att sätta till frukt.
hjärtegull
21-05-2008, 20:12
 hur gör ni för att få era tomatplantor så fina? Jag sådde mina för evigheter sen, och dom har blivit kanske 40 cm höga, och jättesmala. Planterade om dom i större krukor (typ 3-liters kanske) för ca två veckor sen, och det enda som har hänt är att dom har fått vita flygare. Jag kanske skulle plantera om dom, sätta dom djupare? Nu satte jag dom i samma höjd som dom stod i tidigare. Tacksam för all hjälp jag kan få! Jag vill ju gärna kunna bjuda min kära karl på hemmaodlade tomater nu när dom har drivit honom till vansinne och tagit upp hela köksbordet en längre tid...
Jag satte frön från jättegoda små körsbärstomater för några veckor sen och har fått upp en jättefin kraftig planta. Vet inte om det blir nåt av den, den är så otroligt liten..  Sen har jag köpt en tomatplanta på citygross för 25 kr. Kunde inte låta bli när den var så billig och bara hette "tomat"  Ska bli kul att se vad det är för nåt.
En del av mina tomater: Money maker, Gemini och Dansk export växthuset 17 maj 2008 008.jpg
Oh jisses, så urfina! Mina skulle knappt synas bredvid dina  När sådde du? Jag funderar på att så växthustomaterna något tidigare nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|